«Yəni hər yazıçı zülmə
tabe olduğunu bilməlidir»
Əkrəm
Əylisli: “75 yaşda yalnız kişi kimi
yaşadığım, azad olduğum, köləliyə
etiraz etdiyim günləri xatırlayardım”
Bu gün Azərbaycanın xalq
yazıçısı Əkrəm Əylisinin 75 yaşı
tamam olur. Yazıçının ad gününü təbrik
etmək üçün onunla görüşüb
yaradıcılıq həyatı, ictimai fəaliyyətiylə
bağlı maraq doğuran suallarımıza cavab almağa
çalışdıq.
- Əkrəm
müəllim, bu gün qədəm qoyduğunuz
ömrünüzün 75-ci ilinin özəlliyi nədədir?
- 75 yaşın belə bir özəlliyi var: insanın olan yaddaşı oturuşur, yalnız mayası qalır, yəni yaddaşda çox şey olur. Tutalım ki, insanın 20 yaşında yaddaşı 30, 50 yaşında olan yaddaşı ilə oxşardır, amma 70-i ötəndən sonra yaddaşın məğzi qalır. Söhbət sənin üçün qiymətli olanlardan gedir, sən həmin 75-də çox şeyi unudursan. Yaddaş dövr edir, edir gəlir əsas məsələlərin üzərində dayanır. Ona görə də həmin anda yaradıcılığın məğzi açılır. Mən indiki qədər heç zaman ədəbiyyata yaxın olmamışam.
- Hətta 60
yaşla da müqayisə edəndə bu fikri deyə bilərsinizmi?
- 60 yaşla bir az oxşarlığı var, amma fərqi də çoxdur.
- Nədən
ibarətdir fərq və oxşarlıq?
- Oxşarlıq odur ki, 60 yaşında bir az ahıllaşırsan, lazımsız şeylər müəyyən qədər beynindən çıxır və qalan “baqaj” sənin üçün daha qiymətli olur.
- Yaddaş məsələsinin
üzərində dayanmağınızı istərdim, Qabriel
Markesin yaşlı vaxtında yaddaşını itirmişdi.
75 yaşlı Əkrəm Əylislinin bu yaşda
yaradıcılığa münasibəti necədir?
- Şəxsən Markesin barəsində onu deyə bilərəm ki, o, yaddaşını həddən çox işlədib. Yəni yaddaşını çox işlədənlərə aiddir bu söhbət.
- Yaddaşını
istismar etdiyini deyə bilərikmi?
- Bəli. Mənim Markesin tərcümə etdiyim “Gözlənilən bir qətlin tarixçəsi” romanı adi bir Şərq süjetidir. Əsas xətt odur ki, qız ərə gedir, amma bakirə çıxmır və bütün faciə o qızın bakirə çıxmamağının üstündədir. Təsəvvür edin ki, Azərbaycanın populyar məhəbbət romanı yazanlardan biri bu süjet xəttindən istifadə edərdi, bu nə yazacaqdı? Ancaq Markes həmin əsərdə nəyi yazmayıb, İlahi! Mən həmin romanı ona görə tərcümə etdim ki, qoy, bizimkilər bilsin texnika nələrə qadirdir, süjet heç nədir. Markes üçün süjet heç nədir. Mən özümü Markeslə yanaşı qoymaq istəmirəm, amma mənim üçün də süjet heç nədir. Əsər gərək mənim içimdə cücərti kimi yetişə, mən yazmamışdan əvvəl ovqatı, havanı hiss edirəm, ağaclar, küçələr nə rəngdə olacaq, bax, bunları hiss edəndən sonra əsəri “bişmiş” hesab edirəm. Markesin “Gözlənilən bir qətlin tarixçəsi” romanında nələr yoxdur, təsəvvür edin ki, eyni zaman içərisində bir neçə zaman var. Buna görə də Markes yaddaşını həddən çox istismar edib.
- Bildirdiniz ki, bu
yaşınızda yaddaşınızın mayası
qalıb, belə olduqda Azərbaycan oxucusu üçün nələri
aşkar edəcəksiniz?
- Bizim bir problemimiz var, bu da ondan ibarətdir ki, mənim son illərdə yazdığım iki romanı oxumamısınız.
- “Ətirşah Masan”ı oxumuşuq...
- “Ətirşah Masan”ın ona dəxli yoxdur, son iki romandan söhbət gedir, birinin adı “Daş yuxular”dır, o biri “Möhtəşəm tıxac” adlanır. Bu əsərləri oxumadığınızdan ömrümün bir parçasından xəbərsizsiniz.
- Hazırda həmin
əsərlər hansı mərhələdədir?
- Hazırlanır, bir az əl gəzdirmək lazımdır. “Daş yuxular”ı 2006-07-ci illərdə yazmışam, ikincini isə daha sonra. Səmimi deyirəm, “Ətirşah Masan” çox gözəl bir əsər ola bilərdi, əgər təlisik yazmasaydım. Sizdən nəyi gizlədim, “Ətirşah Masan”ı depressiyada yazmışam.
- Depressiya nədən
yaranmışdı?
- Yaradıcı adamların hər birində olduğu kimi məndə də depressiyalar olur, bu hər kəsdə baş verir. Depressiya zamanla, daxili dünyayla, yaddaşla, körpəliyinlə bağlı ola bilər. Yazıçı əsər yazanda çox aktiv enerji sərf edir, faktiki olaraq əsər üzərində işləyərkən həmin enerji bir mərhələdə qurtarır.
- “Daş yuxular”
2006-cı ildə tamamilə bitirmisiniz, yoxsa
yekunlaşdırıb, sadəcə, çapa vermirsiniz?
- Yaxın gələcəkdə hər iki əsəri oxuyacaqsınız.
- Yaradıcılıq
məsələlərinə keçməzdən əvvəl
ömrünüzün 75-ci iliylə bağlı məndə
yaranan bir sıra suallara cavab alım. Siz 75 yaşı tərifləmək
istəsəniz, necə tərifləyərdiniz?
- Mən yalnız kişi kimi yaşadığım, azad olduğum, köləliyə etiraz etdiyim günləri xatırlayardım. Bilirsiniz, 75 yaşı tərifləmək üçün ömrü elə yaşayasan ki, tərifləyə biləsən. Yəni sənin həyatın bütövlükdə əgər qırılmayıbsa, mənəvi orqanizm olaraq sağ qalıbsa, o zaman “əhsən sənə, kişi kimi yamısan” deyə bilirsən. Məsələ ondadır ki, qırılan yazıçı talelər də var.
- Bu yaşda adam
özünə dost tapa bilirmi, yoxsa həmin mərhələni
arxada qoyursan?
- Bu yalnız mənim yox, bir çox
yazıçıların başına gəlib, xüsusən
də bizim Mirzə Cəlilin. Bu barədə bir dəfə
yazmışam da. Mirzə Cəlil yazdığı, işlədiyi
zaman ona dost lazım olmur, sənin dostun söz olur, ürəyin
başqa bir şey istəmir. Amma boş vaxtında olanda, o zaman adama dost lazım olur. Yazıçıların böyük əksəriyyətinin
sonda elə bir dostu olmur. Mən özümü tənha
adam hesab edirəm. Çünki
kompromissiz yaşamağa çalışmışam. Çoxlarına elə gəlir ki, Əkrəm
Əylisli böyük kompromislər edib, ancaq mən heç
zaman bağışlanmaz kompromis etməmişəm. Düzdür, bəzən deyirlər ki sən filan
vaxtı filan sözü demisən, daha
düşünmürlər ki, həmin ifadəni hansı
şəraitdə və nə formada demişəm.
- Söz düşmüşkən,
ömrünüzdə elə bir hadisə olubmu ki, onu
özünüzə bağışlamamsınız?
- Bəlkə
də ola bilər. Amma yalnız bir yox, bir
neçə hadisə də ola bilər
ki, sən özünə bağışlamırsan. Bu, ədəbiyyatda da var, məsələn, sən
ananın son günlərində, anlarında onun yanında
olmamısansa, bunu özünə bağışlamırsan.
Mən kifayət qədər anamın
yanında olmuşam, amma yenə də hərdən yadıma
düşür ki, gərək hər gün anamın
yanında olardım. Bax, bu məsələni
özünə bağışlaya bilmirsən.
- 75 yaş yubileyinizi necə qeyd edəcəksiniz?
- Mən
böyük, gurultulu məclisləri sevmirəm. Dəstə-dəstə dostlarla, 5, 10 nəfərlə
qeyd edəcəyik. Birinci, Ziyalılar
Forumunda olan dostlarla bir yerdə olacağıq, 50-100 adamı
bir yerə yığmaq olmayacaq. Bu,
heç zaman mümkün deyil. Mən 4-5
nəfərlə oturanda daha rahat oluram, çünki
onları hiss edirəm, hay-küylə alınmır. Tərif eşitmək mənlim deyil.
- Siz qırılan yazıçı
talelərini xatırladınız, onların arasında
örnək götürdükləriniz olubmu?
-
Çox olub. Hər bir ciddi yazıçı
taleyi mənim üçün ciddi məktəbdir. Mənim yazıçı yaşıdlarım olub,
onların bir qismini məişət məhv etdi.
- Bəlkə konkretləşdirəsiniz,
söhbət hansı məişətdən gedir?
- Ailədə
uğursuzluğa düçar oldu, taleyi gətirmədi, yaxud
dolanışını təmin edə bilmədi. Bir də ola bilər ki, dözmədi.
Yazıçılıq odur ki, sən zülmlərə
dözməyə məhkumsan, bu, olmadan sən
yazıçı ola bilməzsən. Məsələn,
mənim birinci kitabım “Qlavlit”də il yarım “yatıb”,
dözmüşəm, ikinci kitabım çıxanda
bütün aləmi üstümə tökmüşdülər,
tənqidin arası kəsilmirdi, yenə dözmüşəm.
Allahın “Mənim nəğməkar bibim” kimi siyasətsiz əsər
“Azərbaycan” jurnalında 3 il “yatıb”, Moskvada çap
olunandan sonra oxuculara təqdim olunub. Yəni hər
yazıçı zülmə tabe olduğunu bilməlidir və
Allah bunun əvəzini verəcək, bunu da anlamalısan.
- Gənc yazarlar
yazıçılarımızın bəxtinin gətirməməsində
öz millətinin qadınıyla evlənməsini də səbəb
kimi göstərirlər. Bəlkəı Sizin bəxtiniz onda
gətirtdi ki, belarus qızıyla ailə
həyatı qurdunuz. Bu fikri bölüşürsünüzmü?
- Qəti surətdə həyatım
üçün vacib şərt hesab etmirəm. Bilirsiniz,
qadın əsasən kişidən asılıdır,
ataların bir məsəli var: “pendiri dəri, arvadı əri
saxlar”. Bəli, alınmaya bilər, o zaman mənim kimi adam o saat ayrılar.
- Necə oldu ki, Ordubadın ucqar
Əylis kəndindən çıxan bir gənc gedib belarus qızıyla evləndi?
- Hüseyn Cavidin bir qəhrəmanı var, Ərəbistandan
gəlir Gürcüstanı fəth etməyə və bir
gürcü qızına vurulub donuz otarır (gülür). Yəni bu
sevgi ki, var, normaldırsa, bunun milləti yoxdur ki. Necə ki, normal ədəbiyyatın da milləti
yoxdur. Bilin ki, mənəviyyatın vətəni
yoxdur.
- Bir məsələni
aydınlaşdırmanızı istərdim, çünki
bunu çox spekulyasiya edirlər, guya, vaxtilə demisiniz ki, Azərbaycanda
layiqli xanım olmadığına görə Belarusdan evləndim...
- Bu, qəti
yalandır. Mən Azərbaycan
xanımlarının heç birini öz həyat
yoldaşımdan əskik hesab etmirəm, ancaq tale belə gətirdi.
- Yəqin
xatırlayırsınız, ötən ad günlərinizin
birindən sonra xeyli tənqid olundunuz. Səbəb də odur
ki, diqqətsizlikdən gileylənmişdiniz, bildirmişdiniz
ki, Prezident Administrasiyasından bir təbrik zəngi eşitmədiniz...
- 60 yaşımda
sabiq dövlət başçısı Heydər Əliyev zəng
etmişdi, dedi ki, Əkrəm, sənə bir orden versəm,
necə baxarsan. Dedim ki, versəniz də sağ olun, verməsəniz
də. Bir az söhbət etdik,
könlümü aldı, yəni qəbul edib-etməyəcəyimi
soruşurdu. Həmin vaxt mən Əylisdən yenicə
qayıtmışdım, 65 yaşım olmuşdu, o zaman Heydər
Əliyev mənə “İstiqlal” ordeni verdi.
- Bəs o zaman niyə məhz
Prezident Administrasiyanın adını çəkmişdiniz?
- Bax, məsələni
özləri uydurdular. Mən qəti surətdə
bir yerdə də hakimiyyətin diqqətsizliyindən şikayət
etmədim. Bilirsiniz, bəzi jurnalistlər
yaxşı uydura bilirlər, biri uydurur, o birilər də
bunun arxasınca düşüb “naxış” vurub
başlayırlar şəri davam etdirməyə. Qəti surətdə dediyiniz məsələ
olmayıb. Mən Milli Məclisdə bir
jurnalistə demişdim ki, heç bir şey gözləmirəm
və heç nə də yoxdur. Ancaq
söhbət ondadır ki, axı, Azərbaycan
yazıçısı öz dövlətindən niyə
gözləməməlidir? Bir məqamı deyim, amma
dedi-qodu kimi anlaşılmasın, Prezident
Administrasiyasının rəhbəri Ramiz Mehdiyev bir müsahibə
vermişdi, demişdi ki, bir ordu ziyalımız var,
Ziyalılar Forumu olmasa da, ötüşərik. Bu, çox böyük səhvdir. Çünki Stalin dövründə də bu fikri
deyirdilər. Hətta Maksim Qorki səviyyəsində,
bildirirdilər ki, olmasın, Bunin, hətta Tolstoy, təsəvvür
edin ki, Dostoyevskini dərslikdən
çıxardırdılar. Ramiz Mehdiyev də
deyir ki, olmasın, Rüstəm İbrahimbəyov. Axı Ziyalılar Forumunda iki xalq
yazıçısı var və bu adı onlara
keçmiş prezident verib onlara. Yəni
keçmiş prezidentin ruhuna hörmət bu qədərdirmi
ki, “Ziyalılar Forumunu toplaşanları ziyalı saymaya da bilərik”
deyirsən? Yaxud forumda iki alim var, Cəmil
Həsənli və Rafiq Əliyev, onlar doktorluq adını rəsmi
şəkildə alıblar. Sənin nə
ixtiyarın var ki, bunları ziyalı hesab etməyəsən?!
Yəni bu cür absurdlara gəlmək lazım deyildi! Bu gün yaxşı yollar salır, binalar tikirlər,
amma gərək bu dövlətin cazibədar ideologiyası da
olsun. İdeologiya cazibədar olmayanda, onun
gələcəyi yoxdur.
- Ancaq artıq dünyada ideoloji
dövlətlər sıradan çıxır, hüquqi
dövlətlər yaranırsa, ideologiya keçmişdə
qalmırmı?
- Proses Azərbaycanda mənəvi dünyanın sarsılması baxımından ciddi təhlükə yaradır. Azərbaycan mənəvi, ideyalı, ideal ölkə olaraq təhlükə əlbəttə ki, yaranır. Bizim narahatçılığımız bundan ibarətdir.
- Necə oldu ki,
“Gün keçdi”, “Ad günü” filmlərinə baxan adamlar
bu gün Rəfael və Coşğuna, Fərdaya baxıb mənəvi
ləzzət alırlar? Zaman bizi necə dəyişdirə
bildi?
- Ümumiyyətlə, sovetin
musiqisində, sənətində, ədəbiyyatında qəribə
bir deqradasiya başladı. Təsəvvür edin ki, mən
Qaydayın, Ryazanovun filmlərinə yenidən ləzzətlə
baxa bilirəm. Əgər eyni vaxtda başqa kanaldan bir film getsə,
yenə əvvəlkilərə üstünlük verirəm.
Bilirsiniz, deqradasiya eyni vaxtda dünya miqyasında gedib. Azərbaycanda
bir şey fərqlidir, hər bir ölkədə hakimiyyətin
ali, saf məqsədi olur, bu da gələcəyin müxalifəti
olmaq. Yəni iqtidarda olan hakimiyyət özünü həm də
gələcəyin müxalifəti kimi görməlidir.
Əgər bu olsa, cəmiyyətdə hərəkət,
inkişaf və demokratiya olur. Demokratiya bu deməkdir ki, sən
hakimiyyətdə oturmusansa, sabah müxalifət ola bilərsən,
bütün dünyada belədir. Artıq postsovet məkanında da həmin proses gedir,
Gürcüstan bir nümunədir. Amma bizdə
hakimiyyətdə olanlar “biz əbədiyik” deyəndə, bu
xalqda bədbinlik yaradır və inkişafın
qarşısını alır. Bu məsələdə
psixoloji məqamlar var.
- Bu düşüncənin
oturuşmasının fəsadları nə ola
bilər?
Ardı var…
Natiq CAVADLI.
Bizim Yol.-2012.- 6
dekabr.- S.-7