“Gələcəyimiz Azərbaycandan kənarda
həll olunur”
Əkrəm
Əylisli: “Deputat olandan sonra küçədə
özümə qarşı o dərəcədə nifrət
görürdüm ki...”
“Cəmiyyətimiz YAP-a sədaqət
riyakarlığına qarşı getməlidir”
- Bu düşüncənin
oturuşmasının fəsadları nə ola bilər?
- Fəsadları hakimiyyətin süqutu ilə bitir, özü də fəlakətli. Əlbəttə ki, xalq üçün də pis qurtarır. Mən arzu edirəm ki, Azərbaycan hakimiyyəti “mən sabahın müxalifətiyəm, mən sabah müxalifət olanda sizlərə göstərəcəyəm, necə tənqid etmək olar” deyə biləcək səviyyəyə yetişsin.
- Bu fikirləri
deməyə hakimiyyətə nə mane olur?
- Mən
bilmirəm nə mane olur. Ancaq mənə elə
gəlir ki, hakimiyyətpərəstlik mane olur.
- Uzun illərdir Sizi şəhərdə
piyada gəzən görürəm, avtomobiliniz yoxdurmu?
- Avtomobili sevmirəm. Lap tutaq ki, mənim
maşınım oldu, nə edəcəyəm, onunla şəhəri
gəzəcəyəm?
-
Maşın arzusunda olan minlərlə insan var, rahatlıq naminə...
- İnanın mənə, ömrümdə belə
şeylərdə gözüm olmayıb. Bəlkə də
üstünlüyüm odur ki, mənə çox az şey lazımdır. Hakimiyyətdə
oturanlar elə bilir ki, Əkrəm Əylisliyə çox
şey lazımdır, çox böyük səhv edirlər.
Mənə azca ürək rahatlığı,
azca fərəh hissi, müsbət emosiya və azca
insanların rəğbəti lazımdır, görəndə
üzümə gülümsəsinlər, belə şeylərlə
yaşaya bilirəm.
- Metroya
düşürsünüzmü?
- Əvvəllər çox minirdim, amma 1 ildir
düşmürəm “yerin altına”. Həm də
metroyla hara gedəcəyəm? Getməli
yerim də yoxdur.
- Bax, fərəh hissindən
danışdınız, sovet dövrüylə indiki
zamanı müqayisə edəndə fərəh hissi
tapırsınızmı? Yaxud o dövrdə
görmədiklərinizi bu gün görəndə təəccüblənirsinizmi?
- Bu məsələyə
subyektiv, kəndçi balası kimi baxsam beləydi: balaca
Əkrəm Naibov Əylis kənd məktəbində oxuyanda
inanırdı ki, bunun arxasında hökumət var, gedib yenə
oxuyacaq. Və yol pulu tapıb kənddən
çıxırdın, gəlib bir instituta daxil olurdun. Sən bilirdin ki, arxanda ata yerinə hökumət
var, tələbə təqaüdü alırdın. Mən Əylis balası Əkrəm nəyin
hesabına gəlmişəm Bakıya? Həyətimizdən
bir az meyvə yığıb Konserv
Zavodunun qəbul məntəqəsinə vermişəm və
yol pulu alıb qatarla Bakıya gəlmişəm. Yəni ömrümdə heç kəsdən 1 qəpik
görməmişəm. Təsəvvür
edin ki, tələbə yataqxanasında yerinin olduğunu və
tələbə təqaüdü alacacağını bilirsən,
yəni gündə çörək yeyib çay içmək
imkanın var, pendir çörəklə də keçinə
bilərsən və yatacaq yerin də məlum. Təəssüf ki, həmin o keyfiyyət bu gün
yoxdur. Mən kiçik oğlumun 6 yaşı olanda
“Gilanar çiçəyinə dediklərim” adlı
yazımda yazmışdım: “Məndən sonra Əylisdən
bir uşaq gələcək, o, bu şəhəri necə
görəcək, bilmirəm, onun taleyinin də necə
olacağını bilmirəm, ancaq bu yazımı ona həsr
edirəm”.
İndi düşünürəm ki, çox çətin
ki, Əylisdən kimsə gələr. Bəli,
gözəl məktəb binası tikirlər, amma tədris
yoxdur. Yəni sovet dövründəkindən
qat-qat gözəl məktəb binaları var, amma sovet
dövründəki kimi normal təhsil yoxdur. Təsəvvür edirsən, o dövrdəki qədər
də təhsil yoxdur. Yəni şagirdə
nə mənəvi, nə əxlaqi enerji verilir, uşaq
gözünü açır görür ki, kimin pulu varsa,
kefi kökdür. Amerika həyat tərzidir
də, bilirsiniz, bizi çox çaşdırdılar.
Mənə elə gəlir ki, Qərb bizi bərk aldatdı, ola bilər Siz fərqli düşünəsiniz.
Qərbin yazıçıları aldatmadı,
onlar da burjuaziyaya tüpürdülər. Hansı
böyük sənətkarı götürsən, lap
Amerikanın içində olsun, o, cəmiyyəti ifşa
edib, naqis cəhətləri qabardıb. Amma
siyasətçiləri bizi tovladılar.
- Bu günlərdə gənc
şair Elnur Astanbəyli Belinskinin Qoqola məktublarından
hissələr dərc etmişdi. Sezilir ki, rus yazıçılarının
münasibətləri çox kəskin olub və bu, ictimai səciyyə
daşıyıb. Azərbaycan yazıçıları
arasında məktublaşma olmasa da, bir dialoq olubmu?
- Bizdə
o səviyyədə olmur. Çünki o qədər
yetişməmişik. Hələ mən
vaxtilə deyirdim ki, bizim ən böyük xoşbəxtliyimiz
odur ki, özümüzü ruslarla müqayisə edə
bilirik. Halbuki, sənin özünü
ruslarla müqayisə etməyin gülməlidir.
Baxın, Tolstoya, görün o dünya ədəbiyyatında
hardadır? Dünyada yüz deyil, bir Tolstoy var. Ancaq bizim
ruhumuzun, cəsarətimizin məğzində iki şəxs
dayanır: Mirzə Fətəli və Mirzə Cəlil.
- Bəs Hüseyn Cavid?
- Mənə
onun barəsində sual verməyin. Bəli,
Cavidin taleyi pis olub. Bilirsiniz, Cavid mən
deyən deyil, çünki o ana dilində bir cümlə də
yazmayıb. Onun yazdığı dil
heç türk dili də deyil, sintetik bir dildə yazıb.
- Düzdür, Sizinlə Cavid barəsində
qeyri-rəsmi söhbətimiz olub, ancaq istərdim onu bəyənmədiyinizin
səbəbini açasınız...?
- Ona
görə ki, o, mənim yazıçım deyil. Axundov Füzulini niyə bəyənmirdi? Çünki Füzulini anti-ədəbiyyat bir
şeyə döndərmişdilər, meyxana kimi bir şey
etmişdilər. Axundov da buna dözmürdü.
- Axundovla
bağlı incə bir məqam var, onu Mirzə Cəlillə
müqayisə etməyək və razılaşaq ki, o, Azərbaycana
rusçuluq gətirdi.
-
Axundovun, Mirzə Cəlilin, Nəriman Nərimanovun, Üzeyir
Hacıbəyovun Azərbaycana gətirdiyi rusçuluq Azərbaycana
çox lazım idi.
- Bəlkə fikrinizi arqumentləşdirəsiniz?
- Şiəçiliyin quduzluğuna qarşı idi o
rusçuluq.
Ümumiyyətlə, onların ruspərəstliyi
Azərbaycan köləliyinə qarşıydı. Siz çox şeyi bilmirsiniz, həm də bizdə dərsliklərdə
nələrisə təlqin ediblər. Canım Natiq,
Tiflis mühiti, Qori seminariyası olmayaydı, gör nələr
baş verərdi... Baxın, Azərbaycan ədəbiyyatının
və mədəniyyətinin baniləri Qori
seminariyasını bitirənlərdir. Biz
yalnız həmin seminariyanı bitirənlərin sayəsində
nəfəs ala bilirik.
- Ancaq
yeni bir nökərçilik yarandı, məsələn, Azərbaycan
Elmlər Akademiyası yarandığı gündən
Moskvanın göstərişlərini yerinə yetirib, o
cümlədən, Yazıçılar İttifaqı. Bu
qurumların Azərbaycan xalqına elə bir aidiyyatı
olmayıb...
- Əzizim, bu məsələdə də
çaşma.
Nəyə görə? Bilirsən, xalq
şairi titulunu kim yaratdı?
- Moskva yaratmadımı...?
- Yox! Moskvada indi də xalq şairi və
yazıçısı titulu yoxdur, siz bilmirsiniz axı.
- İndi
yoxdur, əvvəl olub ki...
-
Heç o zaman da yox idi, Rusiyada heç vaxt xalq şairi, xalq
yazıçısı titulları olmayıb. Dağıstanda
var idi, o da Rusiyanın tərkibindəydi.
- Bəs Fadayev kim idi?
- Nə
danışırsan, o, xalq yazıçısı deyildi. Bu titulu Azərbaycanda Səməd Vurğuna görə
yaratdılar və davam etdirdilər, sonra kölə müsəlmanlar
tez-tələsik “qapazladılar”. Bir daha
deyirəm, ruslarda xalq şairi, yazıçısı
olmayıb, bəli, xalq artisti olub. Gedin, interneti
açıb baxın...
- Əkrəm müəllim,
internetlə təmasınız necədir, bəhrələnə
bilirsinizmi?
- İnternetə bir şeyə görə təşəkkür
edirəm ki, yerli və Rusiya mətbuatını oxuya bilirəm. Həm də məqalələrdəki
şərhlərə görə... Yaxşı
şeydir internet. Amma bir neçə
gün əvvəl Ramiz Mehdiyevin çıxışına
telefonla münasibət öyrəndilər, onu oxuyandan sonra
özümə telefonla müsahibə verməməyi söz
verdim.
- Nə üçün?
-
Çünki mən demişdim Ziyalılar Forumunda yalnız 6
nəfərə təminat verirəm, bu, xeyli adamı incik
sala bilər. Bununla da forumdakı gözəl
insanların könlünə dəymiş oluram. Təsəvvür
et ki, yuxudan oyanmısan, telefon zəng
çalır, götürürsən, jurnalist sualını
tezcə verir, qalırsan məətəl...
- Həmyaşıdınız
Vaqif Səmədoğlu sosial şəbəkələrdə
olur, Sizdə belə maraq varmı?
- Vaqif
oyunçudur da, indi özünə bir oyun tapıb. Siz Vaqifi mənim kimi tanıya bilməzsiniz. Vaqif həqiqətən şairdir və qəribədir
ki, o, nədən şair olduğunu özü də bilmir.
Azərbaycan dilində çox yaxşı
yazmır, dil materialı çox zəifdir.
- Siz əsərlərinizi kompüterdə,
yoxsa vərəqə yazırsınız?
- Əllə yazıram. Bilirsən,
yazını yazarkən, hərfi görməyəndə, onu
20 dəfə iyləməyəndə, ləzzəti olmaz.
Mən kompüterdə bunları başa
düşmərəm, gərək sözümü
özüm yazam. Bu prosesdə vərdişin
də rolu var, gözümü açandan əllə yazmağa
vərdiş etmişəm.
- Çingiz Abdullayev bir dəfə demişdi ki, noutbukun
üstünlüyü odur ki, sən uzun yol gedərkən də
yaza bilirsən.
- Mən
elə yaza bilsəydim, kef edərdim, sevinərdim. Bir daha deyirəm, vərdişin rolu
danılmazdır. Çingiz cavan
oğlandır, gözünü açıb onu görüb
və varlığı onunla bağlıdır.
- Bəlkə bir az
yenilikçi deyilsiniz?
- Yox, mən
yeniliyə çox vurğunam. Ancaq kompüteri,
yaxud noutbuku götürüb (əliylə göstərir
-N.C) çık-çık edə bilmərəm (xeyli
gülür).
- Yazı üslubu necədir,
başlayan kimi dayanmadan yazırsınız, yoxsa günə
bir səhifə və ya 10 səhifə yazırsınız?
- Əgər yazı böyükdürsə,
böhran keçirirəm. Yəni yazırsan, yazırsan, bir
yerdə ilişirsən. Əksər hallarda növbəti fəsli
yuxumda görürəm, çox gərgin olur. Məsələn, mənim “Ağ dərə”
adlı bir yazım var, onu yazanda bir yerdə ilişmişdim,
getmirdi, davamını gecə yuxuda iki dəfə
gördüm. Yuxuda ayrı mənzərə,
şəkillər gəlir, amma ovqat onu gətirir.
- Şəhərdə piyada
gəzirsiniz, bu gəzintidə insanlarla təmaslarınız
olurmu və daha çox hansı məsələləri
qabardırlar?
- Hər gün müxtəlif suallarla rastlaşırsan, yəni gündə bir adam öz dərdini deyir. Bir şeyi deyim, bu da mənim taleyim üçün çox qəribə məsələdir, hətta bir az ağlamsınandır, kədərlidir. Deməli, mən ki, deputat oldum, İlahi, özümə qarşı bir nifrət gördüm, küçəyə çıxırdım, görürdüm ki, adamlar mənə bir nifrətlə baxırlar. Deyirdim, İlahi, mən bu insanlara nə etmişəm?! Mənə də onların sevgisi lazımdır!
- Suala cavab
tapdınızmı?
- Cavabı çox qəlizdir, gəlin, bunu yubiley münasibətiylə açmayaq.
- Elə bu
yaxınlarda Gülər Əhmədova və sabiq rektor
Elşad Abdullayevin videosu ortalığa çıxdı, bəlkə
insanlar şüuraltı mandat satışını hiss
etmişdi və nifrət də burdan doğurdu?
- Mən bilmirəm də, gördüyüm
insanlar çox müxtəlif idi. Amma bu camaatda mənə bir
nifrət var idi, insanların simasına baxıb özümə
deyirdim ki, onun gülüşünə bir ehtiyacım var.
Görünür, insanlar kimlərəsə ümid bəsləyir,
ürəyində məhəbbət “yuvası” qurur, sadəcə,
həmin “yuva”nın uçurulmasını istəmirlər.
Necə ki, quş yuvasının
dağıdılmasını istəmir.
- Özünüz də təsdiqlədiniz
ki, cəmiyyətdə böhran var. Mənəvi
aşınma getdikcə dərinləşir, el diliylə desək,
bizim axırımız necə olacaq?
- Bizim axırımız yalnız Azərbaycanın daxilində həll olunmur. Gələcəyimiz Azərbaycandan kənarda həll olunur. Azərbaycandan kənarda gözəl, sivil, mədəni görünmək üçün neft pulumuz var.
- Yəni neft pulu
bizi mədəni göstərə bilirmi?
- Müəyyən
hallarda bəli, heç bir halda inkar etmək olmaz. Ancaq biz hansı Azərbaycanın
ehtiyacındayıq, həsrətindəyik? O Azərbaycanın ki, orada vətəndaş
sözünə, fikrinə görə zülmə
düçar olmayacaq, aşağılanmayacaq.
Azadlıq təkcə sözdə olmur, azadlıq o hissiyatda
olur ki, mən nə qədər azad insanam, mənim vətənim
var və bu ölkə mənimdir, bax, bu hissiyat
olmalıdır! Bu da o zaman olur ki, sən həmin
ölkədə sözünü, fikrini açıq deyə
bilirsən, səmimi olursan.
- Azərbaycanlılar buna nail ola biləcəkmi?
- Məncə,
mütləq nail olacaqlar. Ancaq hakimiyyət bu
prosesi dayandırmaq cəhdi göstərsə, fəlakətə
apara bilər.
- Biz hakimiyyət təmsilçilərindən
tez-tez eşidirik ki, azərbaycanlıların demokratik cəmiyyət
qurmaq potensialı yoxdur. Bu fikri necə
qarşılayırsınız?
- Mən Azərbaycan cəmiyyətində gözəl
potensial görürəm. Cəmiyyətimizdə
nə qədər sağlam, aydın və gözəl
insanlar var. Bəlkə heç başqa ölkələrdə
bu qədər yoxdur. Məni yandıran
odur ki, bu qədər gözəl və sağlam qüvvə
Azərbaycanın inkişafına sərf olunmur. Əksinə, bizim həyatımız siyasi sədaqətə
hesablanır. Sən siyasi cəhətdən YAP-a nə qədər sədaqətlisənsə,
bir o qədər ağıllı hesab olunursan. Məlum
məsələdir ki, burda böyük bir riyakarlıq var.
Bizim bütün cəmiyyətimiz həmin riyakarlığa
qarşı getməlidir. Əgər bu
riyakarlığın kökünü kəsə bilsək,
azərbaycanlılar gözəl millət olacaq.
Əvvəli var…
Natiq CAVADLI.
Bizim Yol.- 2012.- 7 dekabr.- S.- 7.