Əlillərin problemlərinin
həllinə dair 6 üsul
Gülnar Nəzərova: “Ölkədə
formalaşmaqda olan sosial işçilər institunun rolu
gücləndirilməlidir”
“Əlilliyin
qarşısının alınması, əlillərin
reabilitasiyası və sosial müdafiəsi haqqında” qanun əlillər
barəsində dövlət siyasətini müəyyən
edir, əlilliyi doğuran səbəblərin aradan
qaldırmasına, əlillərin reabilitasiyasına, ictimai həyatın
bütün sahələrində iştirak etmək
üçün əlillərin bütün başqa vətəndaşlarla
bərabər imkanlar almasına, öz fərdi qabiliyyətlərinə
və maraqlarına müvafiq surətdə dolğun həyat
sürməsinə kömək göstərən lazımi
şəraitin yaradılmasına təminat verir: əlillər
barəsində ayrı-seçkilik qadağandır və
qanunla təqib edilir. Bu qanuna görə əlil
- anadangəlmə, xəstəlikdən və ya xəsarətdən
doğan əqli və ya fiziki qüsurlar nəticəsində
həyat fəaliyyəti məhdudlaşan, sosial yardıma və
müdafiəyə ehtiyacı olan şəxsdir.
“Sosial
Qayğı və Tədqiqatlar Mərkəzi”nin
sədri Gülnar Nəzərova bildirir ki, qanunvericiliklə əlilliyi
olan şəxslərin cəmiyyətin digər üzvləri
ilə bərabər hüquqlara malik olması, cəmiyyətdəki
proseslərdə bərabərhüquqlu iştirakı nəzərdə
tutulsa da, mövcud şərait buna imkan vermir: “Belə ki, əlilliyi
olan şəxslər cəmiyyətin digər üzvləri
kimi ictimai nəqliyyatdan istifadə edə bilmir, təhsil ala
bilmir, ictimai proseslərdə iştirak edə bilmir. Düzdür, inklüziv təhsil sistemi əlil
uşaqların təhsil alması üçün geniş
imkan yaradır. Ölkəmizdə “İnklüziv təhsil
layihəsi”nin icrasına 2005-ci ildən
start verilib. Nazirlər Kabinetinin 3 fevral, 2005-ci il,
20 ¹ li qərarına əsasən “Xüsusi qayğıya
ehtiyacı olan uşaqların təhsili”nin təşkili
üzrə inkişaf proqramı təsdiq edilib. Hazırda ölkədə 60 minə yaxın əlil
uşaq var. Onlardan 1105-i xüsusi məktəblərdə,
2664-ü xüsusi internat məktəblərində, 7750-si evdə,
268-i isə inkluziv təhsil alır. Lakin hələ
də bu proqramdan yararlanmayan əlilliyi olan uşaqlar var”.
“Müvinətlərin
artırılması prioritet vəzifə olmalıdır”
G.Nəzərova
əlillərin problemlərinin yaranma səbəbindən və
nəticəsindən danışdı: ““Əlilliyin
qarşısının alınması, əlillərin
reabilitasiyası və sosial müdafiəsi haqqında”
qanununda qeyd olunur ki, “Azərbaycan icra hakimiyyəti və idarəetmə
orqanları, müəssisələri, idarələri və təşkilatları
sosial infrastruktur obyektlərinin, mənzillərin, ictimai,
istehsal binalarının və qurğularının əlillərə
maneəsiz müyəssər olması, ictimai nəqliyyatdan və
nəqliyyat kommunikasiyalarından, rabitə və informasiya
vasitələrindən, istirahət və asudə vaxt yerlərindən
onların sərbəst istifadə etməsi üçün
lazımi şəraiti təmin edirlər”. Lakin
ictimai nəqliyyatda, keçidlərdə, ticarət obyektləri
və ya təhsil müəssisələrində əlil
arabasında hərəkət edən şəxsə nə
zaman rast gəlmişik? Əslində
problemin səbəbləri hər kəsə aydındır.
İctimai nəqliyyat növlərindən,
yalnız, “London taksi”lərində əlillərin istifadəsi
üçün şərait var. Lakin əlilliyi olan şəxsin
aldığı müavinətin məbləği bu taksilərdən
istifadəyə imkanı vermir. Bundan əlavə, az sayda keçidlərdə, binalarda əlil
arabalarından istifadə edən şəxslərin sərbəst
hərəkəti üçün şərait
yaradılıb. Köhnə tikililərdə isə
panduslar ümumiyyətlə yoxddur. Əlil arabasından
istifadə edərək hərəkət edən şəxs lifti
olmayan binanın beşinci mərtəbəsində
yaşayırsa, düşünün, onun bu binadan enməsi
hansı çətinliklər hesabına başa gələ
bilər və ya o insan həyatı boyu neçə dəfə
bu imkandan yararlana bilər... Hələ
regionlardan ümumiyyətlə danışılası deyil.
Sanki regionlarda bu anlayışın nə
olduğu ümumiyyətlə bəlli deyil. Düzdür regionlarda hündür mərtəbəli
binaların sayı bir o qədər də çox deyil, nəqliyyat
hərəkət üçün nisbətən daha
münasib və əhalinin sıxlığı daha
aşağıdır. Lakin istənilən
halda əlilliyi olan şəxs eyni problemlə
qarşılaşır.
İnkuliziv təhsil olduqca faydalı proqram olsa da, bu
cür maneələr onun reallaşmasına mane olur. Bundan əlavə çox az valideyn bununla bağlı məlumatlıdır.
Əlilliyi olan uşaqların inkuliziv təhsildən
yararlana bilməsi üçün ilk olaraq bu problemlər
aradan qaldırılmalı, valideynlər arasında geniş
maarifləndirmə tədbirləri aparılmalıdır.
Qanunda əlillərin cəmiyyətin digər üzvləri
ilə bərabər imkanlara malik olması üçün
yetərli müddəlar qeyd olunub. Lakin əsas problemlər
praktikada özünü göstərir. Məsələn,
“Əlilliyin qarşısının alınması, əlillərin
reabilitasiyası və sosial müdafiəsi haqqında” qanuna əsasən,
şəxsin əlil sayılması tibbi-sosial ekspert
komissiyası tərəfindən ekspert müayinəsindən
keçirildikdən sonra müvafiq rəy
çıxarılması yolu ilə həyata keçirilir.
Lakin hamıya da bəllidir ki, bir müddət
qanunun tətbiqi zamanı aşkar pozuntular özünü
göstərib. Demək olar ki, son bir
neçə ildir bu problem öz həllini tapıb.
Əlilliyə görə verilən sosial müvinətlərin
artırılması bu sahədə prioritet vəzifə
olmalıdır. Ən azından nəzərə
almalıyıq ki, bu müavinətlər yaşamını
bununla sürdürən bir şəxsin ən zəruri
ehtiyaclarını ödəməyə yetmir. Qanuna
müvafiq olaraq, I və II qrup əlillər üçün
həftədə 36 saatdan çox olmayan
qısaldılmış iş vaxtı müəyyən edilir.
Lakin nəinki bu müddəa yerinə yetirilir,
hətta deyərdim, nə məmurlar, nə də ki,
müvafiq qurumlarda çalışan əlilliyi olan şəxslər
bu barədə məlumatlıdırlar. Bu
mənada maarifləndirmə tədbirlərinə ehtiyac
duyulur”.
“Tam
inkişaf etmiş cəmiyyətdə heç bir əlillik
olmamalıdır”
Eskpert əlillərlə
bağlı xarici təcrübəyə də toxundu:
“Dünya əhalisinin 14%-ni əlilliyi olan şəxslər təşkil
edir. Əlilliyin 3 əsas modeli var: tibbi, sosial və sosial
uyğunlaşdırılmış model. Əlilliyin
modelləri əlilliyin müxtəlif izahlarını verən
anlayışlardır. Onların əsasında
dövlət və cəmiyyət tərəfindən əlilliyi
olan insanların ehtiyaclarını qarşılayacaq
strategiyalar hazırlanır. Əlilliyin
sosial modelinə uyğun olaraq Böyük Britaniyada zəif
görən insanlar əlil hesab edilmirlər. Görmə problemləri olan insanlar
üçün münasib qiymətə və ya pulsuz olan
görmə testləri və görmə avadanlığı
verilir. Halbuki, onlar hər hansı bir
üçüncü dünya ölkəsində bu cür
avadanlığın olmadığı yerlərdə
yaşasalar, özlərini çox ciddi şəkildə əlil
hesab edəcəklər. Oxuya bilməmək
və bunun nəticəsi olaraq öyrənmək və məlumat
ala bilməmək hər hansı bir cəmiyyətdə
olursa-olsun, əlillik hesab ediləcək.
Bu modelə görə bütün münasibət,
fiziki və institusional maneələrin aradan
qaldırılması əliliyi olan insanların həyatlarını
asanlaşdıraraq onlara digər insanlarla bərabər səviyyədə
eyni imkanlar vermiş olacaqdır. Bunun isə məntiqi
davamı olaraq tamamilə inkişaf etmiş cəmiyyətdə
heç bir əlillik olmamalıdır. Bu
modelin əsas güclü tərəfi ondan ibarətdir ki, o, əsas
problemi cəmiyyətlə bağlayır, əlilliyi olan
şəxslə deyil. Təbii ki, əlillərin
problemlərinin bu dərəcə həlli üçün
ilk öncə ən sadə məsələlərdən
başlanılmalıdır. Hazırkı
dövrdə hələ ki, inkişaf etmiş ölkələrdə
tətbiq edilən bu üsulların həyata keçməsi
real görünmür”.
“Bir
çox şəxslər əlilliyi olan şəxsi işə
cəlb etməkdə maraqlı olmurlar”
Ekspert
deyir ki, əlillərin reabilitasiyası dedikdə bura tibbi,
peşə və sosial reabilitasiya daxil edilir: “Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin Respublika Əlillərin
Bərpa Mərkəzi əlillərə kompleks tibbi-sosial və
peşə reabilitasiyasının aparılması
üçün nəzərdə tutulan müəssisədir.
Lakin bu reabilitasiya tədbirləri həyata
keçirilərkən bir sıra problemlər ortaya
çıxır. Misalçün, bir
çox şəxslər əlilliyi olan şəxsi işə
cəlb etməkdə maraqlı olmur. Sosial reabilitasiya
baxımından müəyyən uğurları qeyd etmək
olar: bir qisim əlilliyi olan şəxlərə mənzillərin,
avtomobillərin verilməsi, sosial müavinatların
artırılması, ictimai nəqliyyatda əlillərin hərəkəti
üçün müəyyən tədbirlərin həyata
keçirilməsini müsbət hal hesab etmək olar. Qanunda müəyyən edilmiş qaydada əlillərin
dövlət tibb müəssisələrində büdcə
vəsaiti hesabına pulsuz ixtisaslı tibbi xidmətdən
istifadə etmək və sanatoriya-kurort müalicəsi ilə
növbədə təmin olunmaq hüququ vardır. Şəxsi təcrübəmə əsaslanaraq qeyd
edə bilərəm ki, qanunun bu müddəası qismən də
olsa özünü doğruldub. Bundan əlavə
əlliliyi olan şəxslərin protez, əlil arabaları ilə
təmin edilməsi də bu sahədə olan müsbət dəyişikliklər
sırasındadır.
Əlillərin cəmiyyətə inteqrasiya etməsi
üçün əsas problem qanunda nəzərdə
tutulmuş halların praktikada qismən
reallaşmasındadır. Bu isə əlilliyi
olan şəxslərin cəmiyyətin digər üzvləri
ilə bərabər imkanlara sahib olmasını əngəlləyir
və onları təcrid edir”.
G.Nəzərova
əlillərin problemlərini həll etmək
üçün təkliflərini də səsləndirdi:
“Dövlətin əsas vəzifəsi əlillərin sosial
müdafiəsini təşkil etmək məqsədilə
müxtəlif təqaüd, müavinət, güzəştlərlə
təmin etməkdən ibarətdir. Lakin, bu siyasət
nəticə etibarilə əlilliyi olan insanların cəmiyyət
həyatından təcrid edilib və daima yardım və mərhəmətə
ehtiyacı olan şəxslər kimi qəbul edilməsi ilə
nəticələnib.
Bütün bunları nəzərə alaraq, qeyd edim ki,
hazırki şəraitdə artıq əlilliyi olan şəxslərin
problemlərinin yenidən nəzərdən keçirilməsi
və onlara bərabərhüquqlu şəxslər kimi səmərəli
həyat şəraiti təmin etmək məqsədilə əlillik
probleminə yeni yanaşmanın tətbiq edilməsi
labüddür. Bu baxımdan ölkədə
formalaşmaqda olan sosial işçilər institutunun
xüsusi yeri və rolu var.
6
üsul...
Beləliklə,
əlilliyi olan şəxslərin problemlərinin həlləri
üzrə bir sıra üsullar vardır:
·
Əlilliyi olan şəxslərin problemlərinin həllinin
hüquqi aspekti (əlilliyi olan şəxslərin
hüquqlarının tam şəkildə de-yure şəkildə
təmin olunması, bu istiqamətdə qanunda mövcud olan
boşluqların aradan qaldırılması)
· Sosial
mühit aspekti (bu aspektə əlilliyi olan şəxslərin
mikrososial mühiti ilə bağlı məqamlar: ailə, əmək
kollektivi, mənzil, iş yeriç s. və makrososial mühit
daxildir: məlumat mühiti, sosial qruplarlar, əmək
bazarı və s.)
· Psixoloji
aspekt (bu aspektə həm əlilliyi olan şəxslərin
özlərinin fərdi-psixoloji oriyentasiya, həm də əlillik
probleminin cəmiyyət tərəfindən emosional-psixoloji qəbuluna
aiddir)
·
İctimai-ideoloji aspekt (əlilliyi olan şəxslərə
dair dövlət müəssisələrinin praktiki fəaliyyətinin
məzmununu və bu istiqamətdə dövlət siyasətinin
formalaşmasını təyin edir)
·
İstehsalat-iqtisadi aspekti (əlilliyi olan şəxslərin
bütöv və ya qismən şəkildə peşəkar,
məişət və ictimai fəaliyyətdə
iştirakı)
·
Anatomik-fəaliyyət aspekti (əlilliyi olan şəxslərin
reabilitasiya potensialının inkişafına yardım edəcək
sosial mühitin formalaşması)
Ramid
Bizim yol. - 2013.- 3 dekabr.-
S. 13.