Sabirin
səbri
(Bəşəriyyətin
dahi oğlu M.Ə. Sabirin 150 illik yubileyinə)
I. M.Ə. Sabirin iman nurundan doğan
səbri
Şairəm, səbr şüarımdı,
qənaət tacım,
Nəfsimə padşahəm, sahibi
fərmanəm mən...
Xalqımizın
görkəmli maarifpərvər
və azad fikirli yazarı, mütəfəkkiri, mücahid-satirik
şairi, filosofu, din xadimi, pedaqoqu, alovlu vətənpərvər
və millətsevəri
və həm də sülhsevər beynəlmiləlçi Mirzə
Ələkbər Tahirzadə
(Şirvani) (1862-1911) cəmi
49 il ömür
sürdü... Həyatının
əsasən son bir ilində ağır qaraciyər xəstəliyindən
cismi gündən-günə
ərisə də, cismindəki sağlam ruhu əcəlinə ətalət göstərmədən,
əli qələm tutanacan HƏVƏSLƏ yazdı
və yazdı ("Həvəs", 1911, fevral):
Həvəs zövq eylər
insani həyatə,
Ətalət cəlb edər
şəxsi məmatə...
...
Həvəsdən nəş"ət eylər hər fəxarət,
Ətalətdən törər min-min xəcalət...
Xudavəndi-aləmə
bağlandığı nuri-İman
mərtəbəsinə görə
özünü Xaliqin
"gerçək aşiqi"
sanan İmaməddin Nəsimidən bəlkə
də geridə qalmayan Mirzə Ələkbər Tahirzadə
isminə qoşduğu
SABİR təxəllüsünə tam müvafiq olaraq, yuxarıdakı beytində
qeyd olunduğu kimi öz yüksək
səbri və nəfsinə hakimliyi ilə minlərlə əhli iman sahiblərinə bir nümunə olaraq bəşər tarixində
şərəfli ad qoydu.
İ. Nəsimi kimi o da, kor bəsirət
gözləriylə cənabi
Həqqın nuri-təcəllasini
görmək iqtidarında
olmayan zahidləri kəskin formada tənqid etməkdən çəkinmirdi:
Aç
dilini, yum gözünü,
zahida
Vird oxu, heç anlama mənasını!
Baxma bir ibrətlə bütün aləmə,
Görmə Həqqin nuri-təcəllasini!
Xüşk ibadətlə, quru
zöhdlə,
Anlama sən eşq müəmmasını!
Zöhdü öyüb, eyləmə
inkari-eşq,
Şəxs bulur eşqlə
mövlasını...
(vird=təkrar-təkrar; nuri-təcəlla=görünən
nur)
Və ya:
Zahid edərsə eşqdə təkfir Sabiri,
Zahir gözilə Kəbəni
bütxanə bilməsin!
(təkfir-
kafir sanmaq)
M.Ə.Sabirin yaxın dostu, Azərbasycan Ədəbiyyatının
görkəmli simalarından
biri, "mollanəsirəddinçilərin"
rəhbəri Cəlil
Məmmədquluzadə DİN və cəmi dindarlara (məxsusən də müsəlman dininin ardıcıllarına)
liberal mövqedə durub,
"Sabir bu təxəllüs altında
bizim şairimiz deyil",-fikrini ifadə etsə də, dərhal bunun ardınca, onun necə yüksək iman və etiqad
əhli olduğunu da etiraf etməyə
məçbur olmuşdur:
"Sabir eyni səbr və təhəmmül sahibi, dindar bir şairin
təxəllüsüdür ki, dünyanın çövr və cəfasına," insanların
günah və məsiyyətinə mütəhəmmil
olub, yaxşı dünyanın intizarında
qalır ki, bu da iman
və etiqad əhlinin qismətidir".
Əfsuslar olsun ki, dahi filosof və
mütəfəkkir M.F.Axundov
kimi, C. Məmmədquluzadə
də müsəlmanların
zülmü- cəhalət
içərisində boğulmasının
əsas səbəblərini
bilavasitə İslam dininin, o cümlədən,
bu dinin müqəddəs kitabı
olan Qurani-Kərimin ziddiyyətlərində axtarırdı.
Əslində elə dünən də (İslamın Zərdüşt
dininə bağlı
İran məmləkətinə
daxil olduğu vaxtlardan), bu gün də kifayət qədər azadfikirli insanlar (məxsusən də ateist baxışlı kəslər) son 1400 ildə
müsəlman aləmində
baş verən cəmi bəla və müsibətlərin
səbəbini Islam dininin
qüsurlarında axtarmağa
cəhd etmişlər.
Halbuki, digər DİNlər kimi, İslam DİNi də Yaradanın təbliğ etdiyi elə bir ideoloji
sistemdir ki, orada məcburiyyət yoxdur (bax: Bəqərə:256) və haqqı
batildən ayırd etmək üçün insana şüur- düşünmək (!) azadlığı
verilmişdir. Əlbəttə,
bu da bir
həqiqətdir ki,
DİN-ta qədim dövrlərdən bu günəcən dünya
malına uymuş
hakim dairələrin və
onların əlaltıları
olan riyakar din xadimlərinin əllərində
bir siyasi alətə çevrilmişdir,
fəqət, hər dövrün kifayət qədər təqvalı
əhli-iman sahibləri
və (müvafiq) məktəbləri də
mövcud olmuşdur. Təəsüf ki, M.Ə.Sabirin əziz dostu C.Məmmədquluzdə
cəmi dindarları
"ölülər", az-çox azadfikirli insanları isə "kefli Isgəndər" obrazı ilə müqayisələndirmişdir. Halbuki, din xadimləri, zahidlər, qəflətdə boğulan
siravi müsəlmanlar
M.Ə.Sabirin də satirik əsərlərinin
hədəfi olsalarda,
fəqət dövrünün
nüfuzlu, təqvalı
üləmalarına da
yüksək qiymət
verilmişdir. Məsələn,
şairin Bakı quberniyasının o vaxtki
qazisi, görkəmli
din xadimi Hacı Məcid Əfəndizadənin
vəfatı (1908) münasibətilə
yazdığı şeir,
qəsidə və məqalələri bu gün də şövqlə oxunulur və o rəhmətlik Ustadının ruhuna min rəhmətlik söylənilir:
O vaxtki mətbuatın
rəsmən bildirdiyi
kimi, "Qazinin matəm mərasimində:
M.Ə.Sabirin
Ey müsibətzadə dindaşlarım,
etdikcə nəzər,
Görürəm mən sizi bir
başqa müsibətdə
bu gün!"
beyti ilə başlanan qəsidəsini
bütün məclis
əhli beyt-beyt oxuyarıq göz yaşlarını axıtmışlar..."
M.Ə. Sabir ustadının ruhuna ərməğan etdiyi digər bir qəsidəsində isə belə deyir:
Çünki vücudi-alim bir
neməti Xudadır,
Nemət
ki, getdi əldən, qan ağlamaq rəvadır!
...
İsmin
Məcid olurkən məcdin də bərməladır,
Sabir müsibətində dildadeyi-bəladır!
Təəssüf ki, (məci-san)- C. Məmmədquluzadə
dostu M.Ə.Sabirin
"Sabir" təxəllüsünü
yuxarıda qeyd edildiyi kimi, tamamən dürüst şərh etsə də, fəqət ustadının vəsfinə
bu qədər yüksək diqqətini və dindarlığını
heç cürə qəbul etmək istəmir: O, "Molla Nəsrəddin" jurnalında
nəşr etdirdiyi
"Təəssüf" adlı felyetonunda rəhmətlik üləmanın
ünvanına kinayəli
iradlar bildirməkdən
də çəkinmir.
M.Ə.Sabirin vəfatından sonra
da C. Məmmədquluzadə
dostunun dindarlığını
"gülxarlığa sarmaşıq"
kimi qiymətləndirir:
" ... mən həməvəqt
"Sabir" ləfzini
bir yanda görəndə və eşidəndə belə
bir xəyalata cumuram: nə üçün dünya belə qurulubdur ki, gün ləkəsiz
olmur və qızıl gül tikansız bitmir. Və bəlkə də həmin dünya qanununu təsirindəndir ki, "Hop-hop" kimi ən qiymətli sarmaşıqlar ı da gəlib qarışaydı
gərək".
Xeyli təəssüf ki, C. Məmmədquluzadə M.Ə. Sabirin
dindarlığını onun
gülxarlığına bir
sarmaşıq yox, əksinə o gülxarlığa
bir "Həqqi-nuri-təcəlla"
(Xudanın görünən
nur) olduğunu anlaya bilməmişdi, halbuki, elə (özünün) yuxarıda
qeyd olunan ilkin sitatından bu anlaşılırdı...
Məhz
M.Ə. Sabirin ədəbi
yaradıcılığının gülxarlığı-onun ixlasla
cənabi-Haqqa bağlı
olmasından ibarət
olub, SƏBRİ də
o İman nurundan qaynaqlanmışdır:
Cənabi-HƏQ
o bəhri -bigirani -mərhəmətdir kim,
Ona mülhəq olan insan şərəfyabi-səadətdir!
(sonsuz
mərhəmət dəryası
olan Allaha sığınan insan əbədi səadət şərəfini tapmışdır;
H.M)
Cənabi
Həqqə sığınan
hər bir kəs isə onun nemətlərinə (Sabir kimi) daima
şükr edər:
Tərk edər kim
ki, şükri-neməti-nas,
Etməyir vaqlən Xudayə
sepas ...
...
Neməti-nasə şükr edən
əlhəq,
Həzrəti Həqqə şükr
edib mütləq...
(nas-insan;
sepas-təşəkkür; H.M.)
Ardı var…
Hilal Məmmədov
Bizim Yol.-2013.-20 fevral.-S.12.