Sabirin səbri    

 

(Bəşəriyyətin dahi oğlu M.Ə. Sabirin 150 illik yubileyinə)

 

II. M.Ə. Sabirin zülmü-cəhalətə səbri

 

Tərpənmə, amandır, bala qəflətdən ayılma!

Açma gözünü, xabi-cəhalətdən ayılma!

Laylay, bala, laylay!

Yat, qal dala, laylay!

 

 Bu yaxınlarda bir sıra KIV- dərc edilən "Zülmə səbr?!" adlı yazımızda "... Allah səbr edənləri sevər" (3: Imran: 146); "... bizi HAQQa gedən yola yönəltdiyi halda, Allaha necə təvəkkül etməyə bilərik?! Bizə verdiyiniz əziyyətlərə səbr edərik..." (14: Ibrahim:12); "Əgər Allah insanları zülmlərinə görə cəzalandırsaydı, yer üzündə bir canlı belə qalmazdı..." (16: Nahl:61) digər Quran ayələrinə istinad edərək bildirmişdik ki, "SƏBR-zülmi-cəhaləti yarmaqdan ötrü əhli-iman sahibinin əlində qılınc qalxandan ibarət ən güclü silahdır". Məhz M.Ə. Sabirin iman nurundan qaynaqlanan səbri-həm qəflət yuxusuna uymuş qafil cahil insanların zülmü- cəhalətdən qurtulması naminə gərəkli olan silahı idi.

Bəşər yarandığı gündən bu günəcən nəfsinə ən böyük zülmü edənlər məhz qafil insanlar olmuşdur. Cəmiyyətin sağlam-tərəqqisinin, azad xoşbəxt gələcəyinin qarşısını alan kötüklər məhz qafillərdir.

 

M.Ə.Sabir demişkən,

Qafil yaşamaqdansa gözəl kardır ölmək,

Hərçənd ki, qəflətdə dəxi ardır ölmək;

Zənciri cəhalətdə bu alçaq yaşayışdan,

Cahil, sənə dar üzrə səzəvardır ölmək!

(kar-; dar-yer; səzəvar-layiq)

 

Allah-təala "qafilin" kimliyini Qurani-Kərimin bir ayəsində (7:ARAF:179) belə şərh edir: "And olsun ki, cin insdən çoxunu cəhənnəm üçün yaradıb, çoxaltdıq! Ki onların qəlbləri var, (amma, həqiqəti) anlamazlar; gözləri var, (amma, gördüklərini) dəyərləndirməzlər; qulaqları var, (amma, eşitdiklərini) qavramazlar!... Onlar heyvan kimidirlər; bəlkə daha da azğın! Qafil olanlar da məhz onlardır!"

Ta qədim zamanlardan bu günəcən, təqvali əhli-iman sahiblərinin qarşısında duran ən böyük maneə çətinlik məhz qafillərlə təmas mübarizə olmuşdur. M.Ə. Sabirin qafillərə kinayə ilə ünvanlaşdığı "səbr elə" tipli satirik şerləri onların cəhalət içərisində boğulan halına (zülmü cəhalətə!) neçə böyük ürək ağrısı ilə SƏBR(!) etdiyini ifadə edirdi:

 

Etsə aləm hamısı zəlzələ,

Aləmi gər tutsa da yüz vəlvələ,

Get yuxuya, durma, a qardaş hələ!

Qovzama başın, cocuğum, səbr elə!

Qonşuların cəhd eləsə sənətə,

Yetsə qeyriləri hürriyətə,

Vermə qulaq söhbəti-milliyətə,

Onlar əbəsdir ki, düşür möhnətə,

Ey adı insan, özü kərtənkələ!

Qovzama başın, cocuğum, səbr elə!

 

M.Ə.Sabirin -"Daş qəlbli insanları neylərdin, İlahi?!" adlı şerində ortaya qoyulan "suallar", əslində çox-çox üləmaların-"görən, cənabi Həqq nədən cin inslərin çoxunu cəhənnəm üçün yaradıb çoxaltdı?!", kimi hikmətlərini anlamaq naminə apardıqları saysız-hesabsız fikir mülahizələrə bağlı idi: Məhz böyük üləmalar kimi, M.Ə.Sabir

 

Daş qəlbli insanları neylərdin, İlahi?!

Bizdə bu soyuq qanları neylərdin İlahi?!

Artdıqca həyasızlıq olur el mütəhəmmil,

Hər zülmə dözən canları neylərdin, ilahi?!

..

Hökm eyləyəcəkmiş bütün aləmdə cəhalət, -

Dildadeyi-insanları neylərdin, İlahi?!"

 (mütəhəmmil=dözümlü, səbirli; dildadeyi-irfan=elm, mərifət aşiqləri)

kimi beytlərini aşağıdakı sətirləri ilə bitirməli olur:

Sübhanəkə, sübhanəkə, sübhanəkə, ya Rəbb!

Baxdıqca bu hikmətlərə heyran oluram, həp!...

 

Təbii ki, M.Ə.Sabirin "zülmə-səbri?!" ilə "qəflətdə uyanların zülmə səbri" tamamən əks qütblərdən, - birincisi, - İlahi təklifdən, digəri isə İblisin hiyləgər siyasətindən qaynaqlanırdı.

Şair "Harda müsəlman görürəm, qorxuram", "Kim deyər bizdə olan qeyrətə?!, "Millət şərgisi", "Bəlayi-fəqrə düşdün, razı ol, biçarə, səbr eylə", "Millətinin halı pərişan da" i.a. tipli şerlərində millətinin cəhalət içərisində boğulan azğın halına- "Binəva Sabirlərin ancaq işi fəryad olur?! deyib, fəryad qopardırsa da, digər tərəfdən, bir sıra şerlərində hekayələrində millətinin hər hansı formada tərəqqi oyanışı naminə göstərdiyi səyə yüksək qiyməti verməyi bacarırdı. Başqa sözlə desək, M.Ə. Sabir həm optimist şair idi. Məsələn, 1908-də cənubi Azərbaycanda sahin istibdad (zülmkar) rejimində qarşı üsyanda Səttarxan hərəkatından xeyli şövqlənərək, bu qəhrəmanlığı cəmi insaniyyətə islamə biz nümunəvi xidmət sayır. Daha da irəli getsək, M.Ə.Sabir I. Nəsimi kimi iman-Hüseynin mücahid məktəbinin yetişdirməsi olub, cismən ruhən "Hüseynə peyrəv" (Hüseyn ardıcılı) olmağı həm özünə,həm cəmi azadlıq haqqsevərlərə bir nümunə fəxarət sayır:

 

Sabir! Hüseynə peyrəv olmaq gərək illa,

Mən müslüməm deməklə, yetməz sübuta dəva,

Bax, gör, şövqlə baş verdi əzizi-Zəhra,

Olsa, nolur bu yolda həm iştiyaqi-milləti!...

 (iştiyaq-şövq., H.M.)

 

Beləliklə, M.Ə. Sabir bir tərəfdən zülmü-cəhalətə qarşı SƏBRlə mübarizə aparırsa da, digər tərəfdən millətini elm-mərifət sahibi olmağa, haqqqını tanımağa hətta lazım gələrsə, bu yolda Imam Hüseynin (r.a) mübarizə məktəbindən ibrət götürməyə çağırır...

Məhz bu səbəblərdəndir ki, "şəhriyari-hürriyət" aşiqi olan şairin mübarizə yolu qafil kötüklərlə dolu olmuşdur... Maraqlıdır ki, bu kötüklərin çoxu şairin doğulduğu, boya-başa çatdığı, ruhi cismi ilə "gözəl dağlarının, gözəl çəmənlərinin, gözəl sularının..."(öz ifadəsidir, H.M.) vurğunu olduğu öz doğma yurdunda - Şamaxıda ortaya çıxmışdı... Bəlkə bu, ilahi bir sirrə bağlıdır ki, hələm ta qədim zamanlardan, böyük (!) şəxsiyyətlərin əksəriyyəti doğulub boya-başa çatdıqları yurdunda (kəndində, rayonunda, ya ölkəsində) həmişə böyük təqib təzyiqlərə məruz qaldıqlarından, elə öz yaxın qohum-əqrəbaları ya yurd əhli tərəfindən müvafiq mənəvi dəstəyə malik ola bilmədiklərindən, vətənini tərk etməyə məcbur olmuşlar... Bununla belə məskunlaşdıqları digər yurdlarda kifayət qədər dəstək şöhrət qazansalar da, fəqət, yenə bir gün vurğun olduqları ilkin ocaqlarına qayıtmalarını son nəfəslərini orada yaşamağı arzulamışlar... təəssüf ki, o yurdun əhli öz qəhrəmanının dəyərini yalnız onun ölümündən sonra dərk etməyə başlamışdır... Dahi M.Ə.Sabir o acı həyatı yaşadı...

Şairin "Meydana çıkıyor..." adlı hekayəsinin baş qəhrəmanı Mahmudun elə özünün olduğuna da şəkk yoxdur: "... zülmət içində nur şəbpərətəbani-bəşəriyyət (yarasa xislətli insanlar) üçün ən biinsaf düşməndir. Mahmud da öylə oldu... öz əviddası, öz əqrəbası, öz ailəsi onun xəsmi-cani (canının düşməni., H.M) oldular... O da öz ciyərparələrini bu uğurda, -elm, hürriyət, insaniyyət, mədəniyyət uğrunda fəda etdi-Iğtirab etdi...

...Mahmud zatən bəşəriyyətin ridai-din (din pərdəsi, H.M.) arxasında aciz, səfil, bi idrak məxluqları hiylə riya ilə iğfal edən (azdıran, H.M.) abai-istibdadin (zülm atalarının., H.M.) təlin (lənət., H.M.)edərək çəkilmişdi.

Əlbət

"Zalimlərə bir gün dedirər qüdrəti-movla:

Tallahi ləqəd asərəkəllahi əleyna"

 (yəni: bir gün Allah zalımlara öz gücünü göstərər., H.M.)

Burada zalim-heç yalnız insanlara zülm edən o " rəhbərlər" yox, həm öz nəfslərinə zülm edən cahil insanlardır. Yuxarıda qeyd etdiyimiz ayətə (Nahl:61) istinadən, əgər Allah saysız-hesabsız günahlarımıza nəfslərimizə etdiyimiz zülmə SƏBR etməsəydi, yer üzündə bir canlı belə qalmazdı. Əslində bu ayə Allahın mübarək isimlərindən biri olan SABİRin tərifidir ki, təqvalı əhli-iman sahiblərinə o addan bir pay verilmişdir. Bu mübarək payın mübarək sahibi olan M.Ə.Sabirdə Xudavəndi-aləmin bu mübarək isminə şükr edərək, bir gün onun qəhrinin zülmü-aləmi neçə bərbad edəcəyinə əmindir:

 

  Bilməm zaman qəhrin edər aləmi bərbad?!

  SƏBR etdiyin avanlarına şükr Xudaya!

 (avan-an)

 

əvvəli və ardı var..

 

 

Hilal Məmmədov

 

Bizim Yol.-2013.-21 fevral.-S.12.