Sabirin səbri
(Bəşəriyyətin dahi
oğlu M. Ə. Sabirin 150 illik yubileyinə)
III. M.Ə.Sabirin məmata
(ölümə) səbri
İstərəm
ölməyi mən, leyk, qaçır məndən əcəl,
Gör,
nə bədbəxtəm, əcəldən də gərək
naz çəkəm...
Məqaləmizin
ilk sətirlərində bildirdiyimiz kimi, ömrünün son
ağır xəstə məqamlarında belə, şairimiz əli
qələm tutanacən ruhi-həvəsdən düşməyərək
səbrlə yazdı və yazdı... Əlbəttə ki, o,
əsərlərinin yığcam bir kitab formasında nəşrini
arzulayırdı, fəqət amansız əcəli buna imkan
vermədi. Şair Tiflisdə yaşayan sevimli dostu Cəlil Məmmədquluzadənin
evində qalıb, tanınmış həkimlərdən
müalicə aldığı son iyun ayında digər əziz
dostu və məsləkdaşı Abbas Səhhətə
ünvanlandığı axırıncı məktublarını
bu gün də həyacansız oxumaq olmur:
"...
Axır nəfəslərim olduğunu dərk edib də, bu məktubu
sənə əhvalımı xəbər verərəm. Bir qədər
babət olar isəm Şamaxıya qayıdacağam. Məndən
Mahmudbəyə salam et. Mehdubəy Hacınski cənablarına
ayrı məktub yazmaq fikrindəyəm. Lakin əlim daha qələm
tutmayır. Əhli-əyalimi Sizə, Sizi də Allaha
tapşırıram. Ölürsəm, qəm etmərəm,
çünki bilirəm siz mənim əsərimi təb (dərc.,H.M.)
etdirərsininz.
Baqi
vəssalam. Qardaşın Ə. Sabir 27 iyun 1911"
M.Ə.Sabir
yuxarıda (əvvəlki bölmədə) qeyd etdiyimiz kimi,
ömrünün son anlarını doğulub boya-başa
çatdığı, hər qarış
torpağına-daşına, suyuna vurğun olduğu
Şamaxıda-qədim Şirvan yurdunda başa vurarkən, A.Səhhətə
ünvanlandığı son kəlmələri belə idi:
"... Dünyadən, həyatımdan bizarəm. Bəzadər,
yəqin et ki,şər ən (şəriətə., H.M.) məsul
olmasaydım, özümü məsmum edərdim(zəhərləndirib
öldürərdim). Lakin nə etməli, tərbiyeyi-ibtidaiyyənin
təsirindənmi, dindarlıqdanmıdır ki, bunu vicdanən
razı olamiyoram. Nə qədər cismən narahət...".
Şair
yuxarıdakı beytlə ifadə etdiyi kimi, "əcəlindən
naz çəkidiyi" son məqamında belə, Tiflisdə
müalicə olarkən onun üçün xeyli zəhmət
çəkmiş Cəlil Məmmədquluzadənin həyat
yoldaşı Həmidə xanıma hədsiz diqqət və
minnətdarlığını bildirməyi də unutmur:
Əgər
əcəl əlimdə əyilməsəydi qəddim,
Həmidənin
zəhmətin çiynimdə mən çəkərdim...
M.Ə.Sabirin
son şerlərindən olan 24 sətirlik "Ruhum"
iman-nurunun yüksək mərtəbələrini yaşayan təqva
sahiblərinə məxsus fikirlərin ifadəsi olub, heç
də hər kəsin dərk eə biləcəyi həddə
deyildi:
Ruhum,
ey şahbazi-ülviyyət,
Himmətim,
tək fəzadə pərvaz et!
Uç!
Uç! Ovçi-səmadə pərvaz et!
Təng
nayi-bədəndə var xiffət.
Hara getsən səninlə mən də varam,
Su bədəndə fəqət
əsiriz, zar,
Ölməyimlə sevinməsin əğvar,-
Aləm olduqca mən dəxi duraram.
(övci-səma=göyün ənginlikləri ; təngnayı-
darısqal)
O vaxtlar bu şeiri
jurnalında dərc etdirən redaksiya ona belə bir
söz ardı yazmışdı: "Sabir,
böyüklüyün ən
böyük sifəti
səbrdir. Iştə,
sən də bu sifətlə mövsüm (adına layiq.,
H.M.) və mövsüfsan
(tərifə layiqsən.,
H.M.). Əzizim, səni
incidənlərə həmpa
olmamaq üçün
sabir ol, sən ölmə! Sən ölürsən, ölümünlə
sevinəcək qədər
binəsib insaniyyət
təsəvvür edəməm.
A Sabir!... Sana da əğyar olacaq qədər tədənniyi-əxlaqiyəmi (dözümsüzlüyə, zəifliyə;
H.M.) düşdün?".
Əlbəttə ki, səmimi qəlbdən deyilən bu ürək sözləri son anlarını
yaşayan şairimizə
böyük bir təsəlli idi, fəqət, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, o dahi filosofun
yüksək iman nurunu dəyərləndirəcək
vəsf də deyildi...
Məhz
şairimizin o iman nuru A.Səhhətin ifadəsiylə desək,
"axır nəfəsində"
farsca yazdığı
bu son Hafiz sayağı
rübaidə təmamən
bəyan olur:
Rahəm
bedəhid, ru
berah amədəm,
Bər dəzgəhi həzzəte
İlah amedəm,
Bi töhfe nəyamədəm,
nə dəstəm xalist,
Ba dəste-e
pür əz bemə qonah amədəm.
(tərcüməsi)
Tapıb
idrakımla yolu, gəlmişəm,
Rəbbin
dərgahının qulu,
gəlmişəm,
Töhfəsiz gəlmədim, əlim
boş deyil, -
Əllərim günahla dolu gəlmişəm...
1911-ci ilin son iyul günlərində dahi M.Ə. Sabirin 49 il cismində yaşayan mübarək ruhu Sahibinin-cənabi Haqqın mübarək dərgahına uçdu... Allah onun o "əllər dolu günahlarını" əhf edib, mübarək ruhunu cənnəti-məkanda sakin etsin, inşallah! Ya Rəbb! Bizim də günahlarımızı əhf et və bir gün o rəhmətliklə birgə, cəmi əhli-iman sahiblərinə vəd etdiyin öz nuri-təcəllanı yaxından görmək səadətini qismət et! Amin!
Hilal Məmmədov
Bizim Yol.-2013.-22 fevral.-S.12.