“Moskva Azərbaycanı digər Şərq ölkələrinə nümunə
göstərirdi”
İsmayıl Umudlu: “İntibah dövründə
yetişən ziyalılarımızın
qurduğu dövlətçiliklə
hətta bolşevik rəhbərliyi də barışdı”
Tərcüməçi, tarixçi-etnoqraf
İsmayıl Umudlu bildirir ki, mədəni-maarifçiliyin
intibah dövründə
yetişən ziyalıların
qurduğu dövlətçiliklə
hətta bolşevik rəhbərliyi də barışdı: “Və
biz müttəfiq respublika
hüququnda SSRİ-yə
daxil edildik. O zaman digər Şərqə ölkələrinə,
İrana, Türkiyəyə,
Hindistana, mərkəzi
Asiyaya nisbətdə,
Azərbaycan nümunəvi
model idi. Sovet rəhbərliyi bizi
onlara yüksək inkişaf səviyyəsinə
çatmış dövlət
kimi misal göstərirdilər”.
İ.Umudlunun sözlərinə
görə, XX əsrin
əvvəlinə (1918-ci il) qədər olan mədəni-maarifçilik
sovet hakimiyyəti dövründə yeni mərhələyə qədəm
qoyub: “Təhsilin demokratikləşməsi prosesi
baş verdi. Təhsil almaq istəyən bütün gənclərin
qarşısındakı əngəllər
qarşıdan götürüldü.
Əngəl ondan ibarət idi ki, kəndli oğlu ali
məktəbdə oxuya
bilməzdi. Yalnız aristokratlar zümrəsinə
daxil olanların ailə üzvləri ali təhsil
ala bilərdilər. Və
böyük tacirlərin
oğulları ali təhsil ala bilərdilər. Maddi imkanı olmayan
kəndçi övladlarının
təhsil haqqını
neft milyonçuları
- Tağıyev, Nağıyev
ödəyirdilər”.
“Təhsildə
demokratikləşmə azərbaycanlı
ali təhsillilərin
sayını artırdı”
İsmayıl Umudlu deyir ki, sovet dövründə bütün təbəqədən olan gənclərin ali təhsil almaq imkanı yaranıb: “Belə ki, kəndli və fəhlə təbəqəsinin uşaqlarının ali məktəbə daxil olması üçün kəndli gənclər məktəbi, fəhlə gənclər məktəbi, kolxozçu gənclər məktəbi adlı məktəblər açıldı. Bu məktəblər bu təbəqədən olan ailələrin uşaqlarını ailə məktəbə daxil olmaq üçün hazırlayırdılar. O zaman hər il hökumət xətti ilə Moskva Dövlət Universitetində təhsil almaq üçün gəncləri göndərirdilər. Bu limit Ermənistanla müqayisədə bizdə az idi. Bizdə Bakı Dövlət Universiteti də var idi. Sonralar müxtəlif sahələr üzrə institutlar yarandı, məsələn tibb, pedaoqji inistitutlar açıldı. Eləcə də, seminariyalar şəbəkəsi genişləndi. Belə ki, Bakıda Qızlar Seminariyası və Oğlanlar Seminariyası açıldı. Sonra iki illik Türk Qızlar İnistitutu açıldı. Burda yüskək səviyyəli pedoqoji təhsil verildi. Sonra rayonlarda seminariyalar yarandı, Qazax, Quba, Zaqatala, Şəki, Gəncə, Tiflisdə seminariyası yarandı. Bu məktəblər çoxlu müəllimlər yetişdirdilər. Sənaye İnstitutu açıldı. İndiki Neft Akademiyasının sələfi yarandı. Bu institutdan da Texniki İnstitut yarandı. Nərimanov adna Texnikom açıldı. Bu məktəblər Avropa təhsili sisteminə uyğun texniki biliklər verirdilər.
Azərbaycanda ilk dərmir yolu məktəbi
1919-cu ildə yarandı. İlk dərmiyolçular
o zaman yetişdilər.
1917-ci ildə dəmir
yol sistemində azərbaycanlı işləmirdi.
Milli hökumət qurulan zamanda qarşıya məqsəd qoyulmuşdu ki, dərmir yolu sistemində azərbaycanlılar da çalışınlar. 1919-cu
ildə Azərbaycanda
ilk teleqrafçılar məktəbi
yarandı. Artıq teleqrafla
işləyən azərbaycanlılar
o zamanda yetişirdilər.
Sovet hakimiyyəti dövründə təhsildə
demokratikləşmənin olması
azərbaycanlı ali təhsillilərin
sayını artırdı.
Lakin 1938-ci ilin represiyalarında ali
təhsillilərin böyük
bir qismi məhv edildi. Geoloqlar, mühəndislər, həkimlər
dəstəsi yetişdi.
Avropada təhsil alan gənclər
artıq həkimliklə
yanaşı müəllim
fəaliyyəti də
göstərirdilər. Sovet
hakimiyyəti dövründə
azərbaycanlı gənc
qızların da ali məktəblərdə
təhsil alması prosesi genişlənmişdi.
Sonaxanım Vəlixanov kimi
gənc qadın Sankt-Peterburq Universitetində oftalmoloq təhsili almışdı. O oftalmologiyanı
yüksək səviyyəyə
qaldırdı. Eləcə də
musiqi təhsili alanların da sayı çoxaldı.
Avopa musiqi təhsili alanlar var idi.
1918-ci ilə qədər musiqi təshili alanlar var idi, məsələn
Üzeyir Hacıbəyov,
Müslim Maqamayev, Xədicə Qayıbov kimi musiqi təhsillilər
mövcud idi”.
“Milli
teatrın yaranması
mədəniyyət tariximizdə
çox böyük hadisə oldu”
Müsahibimiz bildirir ki, mədəni-maarifçiliyin intibah dövrü hesab edilən XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan teatrı və kinosu yaranıb: “XIX əsrin 70-ci illərində Azərbaycanda milli teatrın yaranması mədəniyyətimizin tarixində çox böyük hadisə oldu. 1873-cü il martın 10-da Bakı realnı məktəbinin teatr həvəskarları truppası tərəfindən Mirzə Fətəli Axundzadənin "Sərgüzəşti-vəziri-xani Lənkəran" komediyası tamaşaya qoyuldu.
Bu şərəfli işdə Həsən bəy Zərdabi və Nəcəf bəy Vəzirov mühüm rol oynadılar. Bu tamaşa ilə Azərbaycanda milli teatrın əsası qoyuldu. Azərbaycanda teatr sənəti qədim ənənələrə malikdir. Xalq arasında müxtəlif meydan tamaşaları, kukla teatr tamaşaları ("Maral oyunu", "Kilimarası"), bayram tamaşaları ("Kos-Kosa"), dini səciyyəli tamaşalar ("Şəbih") və s. geniş yayılmışdı. Hələ XVII əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda olmuş fransız səyyahı Şarden, Çuxursəd bəylərbəyisinin İrəvan şəhərindəki iqamətgahında qonaq olarkən burada ona üç hissəli bir tamaşa göstəriblər. Bu tamaşa Şardenə o qədər xoş təsir bağışlayıb ki, onu "Şərqin operası" adlandırıb.
Milli
teatrın inkişafında məşhur xeyriyyəçi-mesenat
Hacı Zeynəlabdin Tağıyevin böyük
xidməti oldu. O, Bakı şəhərində
ilk teatr binası inşa etdirdi. Tezliklə Azərbaycan səhnəsinin Cahangir bəy Zeynalov, Hüseynqulu Sarabski, Mirzağa Əliyev, Hüseyn
Ərəblinski, Ülvi Rəcəb, Abbas Mirzə Şərifzadə, Mustafa Mərdanov, Məmmədrza Şeyxzamanov, Ağasadıq Gəraybəyli,
Əliağa Ağayev, Lütfəli Abdullayev, Nəsibə xanım Zeynalova,
Mərziyə xanım Davudova kimi yüzlərlə simaları yetişdi. Azərbaycanda teatr
sənətinin inkişafında Hacıbəyov
qardaşlarının da böyük
əməyi olub. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaranması milli teatrın fəaliyyətində də canlanmaya səbəb oldu.
Dövlətin fəal köməyi və müdaxiləsi nəticəsində
Azərbaycan teatrının inkişafında mühüm
keyfiyyət dəyişiklikləri baş
verdi. Teatrın repertuarına Azərbaycan
tarixi və milli
azadlıq mübarizəsi ilə bağlı yeni
əsərlər gəldi. Cümhuriyyət hökumətinin bu sahədə məqsədyönlü
addımlarından biri də Azərbaycan
Dövlət Teatrının təşkili oldu.
Bu, Azərbaycan professional teatrının
dövlət teatrı
statusu alması demək idi. Bu teatrın
pərdələri ilk dəfə
1918-ci il noyabrın 4-də Nəriman
Nərimanovun "Nadir şah"
faciəsinin tamaşası
ilə açıldı.
Sovet hakimiyyəti illərində Azərbaycanda teatr sənəti daha da inkişaf etdi. Sovet ideologiyasını və rejimini tərənnüm edən əsərlərlə yanaşı, xalqın həyatı, güzəranı, tarixi keçmişi ilə bağlı əsərlər də repertuarlarda geniş yer almışdı. Məhz martın 10-u (köhnə stillə 22-si) - Azərbaycan milli teatrının əsası qoyulan günü teatrsevərlər Milli Teatr Günü kimi qeyd edirlər.
Azərbaycan kinosunun tarixi XIX əsrin sonu ilə bağlıdır. Bu tarix 1898-ci ildən başlayır. İndiyə qədər Azərbaycanda
3000-dən artıq film istehsal
olunub. Bunlardan
300-dən çoxu tammetrajlı
bədii film, 100-dən çoxu
qısametrajlı bədii
film, 20-yə qədəri serial, 150-dən
çoxu televiziya tamaşası, 100-dən çoxu
cizgi film, 70-dən çoxu
tammetrajlı sənədli
film, 1700-dən çoxu qısametrajlı
sənədli film, 350-dən çoxu "Mozalan"ın
süjetləri, 10 ədədi
isə "Məzməzə"
Uşaq Satirik Kinojurnalının bədii
süjetləridir.
XX əsrin
əvvəllərində Qafqazda
Pirone qardaşlarının
açdığı səhmdar
cəmiyyətləri (ticarət
evləri) tərəfindən
Bakı, Tiflis, İrəvan
şəhərlərində prokat kontorları yaradılıb. Bu cəmiyyət
neft sənayeçilərinin
pulu ilə İbrahim bəy Musabəyovun "Neft və milyonlar səltənətində" romanı
əsasında eyni adlı ilk Azərbaycan bədii filminin çəkilişinə başlayıb.
1916-cı ildə Bakıda
Üzeyir Hacıbəyovun
"Arşın mal alan" operettası əsasında ilk Azərbaycan
kinokomediyası çəkildi.
1919-cu ildə isə Azərbaycanın müstəqilliyinin ildönümü
münasibətilə "Təntənə"
adlı tammetrajlı
film ekranlarda nümayiş
etdirildi”.
“Mədəni-maarifçiliyin inkişafı təhsil sistemində köklü dəyişikliklər aparılmalıdır”
İsmayıl Umudlu hesab edir ki,
mədəni-maarifçilik sahəsində inkişaf ikinci müstəqillik dövründə dayandı:
“Mədəni-maarifçilik təhsillə ölçülür.
Müstəqillik dövründə universitetlərin
sayı artdı. Ali məktəblərin
kəmiyyət artımı keyfiyyətə təsir göstərmədi.
Təhsil Nazirliyinin rəsmi məlumatına
görə, Azərbaycanda 54 ali təhsil
müəssisələrinin siyahısı var.
Bura akademiyalar,
universitetlər, ali məktəblər,
inistitutlar və onların filialları daxildir. Gəlin baxaq görək bu ali məktəblər
dünyanın reytinqində
hansı yeri tutublar?
Dünya universitetlərinin 2013-2014-cü illər üzrə növbəti reytinq cədvəli açıqlanıb. Böyük
Britaniyanın "Quacquarelli
Symonds" şirkəti dünyanın
200 ən nüfuzlu ali məktəblərinin
reytinq cədvəlini
(QS World University Rankings) hazırlayıb. Britaniyanın “Times Higher Education” jurnalı
2013-2014-cü illər üzrə
dünyanın 400 ən
yaxşı universitetinin
növbəti reytinq cədvəlini açıqlayıb.
Ali məktəblərin akademik
nüfuzunun ən böyük beynəlxalq tədqiqatçılarından hesab olunan “Times Higher Education”nin növbəti
araşdırması dünya
ölkələrindən 10 minə yaxın ali məktəbi əhatə edir. Reytinq Thomson Reuters kompaniyasının
təqdim etdiyi ali məktəblərin
fəaliyyətini əks
etdirən məlumatlara
əsaslanır. Dünyanın 200 ən nüfuzlu universitetlərinin siyahısına
əsasən, Amerika və Böyük Britaniya universitetləri liderlik edir. İlk 10-luqda Amerika 7, Böyük Britaniya 3 ali məktəblə
təmsil olunur.
Azərbaycan ali təhsil məktəblərindən
ancaq 2-si 3 min ali məktəb arasına düşüb: Xəzər
və Qafqaz Universitetləri 651-700-cü sıralarda yer alıb. Mədəni-maarifçiliyin inkişaf etməsi
üçün təhsil
sistemində köklü
dəyişiklik aparılmalıdır.
Xarici ali
məktəbə göndərilənlərə
isə ciddi nəzarət olmalıdır.
Bu nəzarəti səfirliklər, diaspor təşkilatları və
valideynlər aparmalıdır.
Hesab edirəm ki, xaricdə təhsil alanlara dini qurumlar
da dəstək olmalıdırlar”.
Ramid İBRAHİMOV
Bizim
yol.-2014.-12 aprel.-S.13.