“Aşıq
sənəti yalnız Azərbaycan xalqına məxsusdur”
Elxan Məmmədli:
“Qədim şifahi xalq
yaradıcılığımızın bu günədək
yaşamasında aşıqların əvəzolunmaz rolu olub”
“Azərbaycan dövlətinin
xalqımızın qeyri-maddi mədəni irsinin, xüsusilə
muğam və aşıq sənətinin, milli adət-ənənələrimizin
dünyada tanıdılması və təbliği istiqamətində
gördüyü işlər arzuolunandır”. Bu sözləri
“Bizim Yol” qəzetinə müsahibəsində Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Folklor İnistitutunun
Aşıq yaradıclığı şöbəsinin rəhbəri
Elxan Məmmədli bildirdi. Onunla
“Aşıq sənətinin tarixi inkişaf yolları və
müasir dövrdə aşıq sənəti” mövzusunda
müsahibəmizi təqdim etməmişdən öncə,
müsahibimiz və onun rəhbərlik etdiyi şöbə
barəsində qısa məlumat verək.
Filologiya elmləri namizədi
E.Məmmədli 2008-ci ildə "Əməkdar mədəniyyət
işçisi" adını alıb, Azərbaycan
Aşıqlar Birliyi İdarə Heyətinin və Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinin üzvüdür. O, 1 yanvar 1946-cı ildə
Borçalı mahalının Faxralı kəndində anadan
olub. 1971-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsini bitirib. Əmək
fəaliyyətinə fəhləlikdən başlayan Elxan Məmmədli
bir müddət pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olduqdan sonra, Pedaqoji Elmlər İnstitutunda elmi işçi
(1976-1979) işləyib və 1979-cu ildən etibarən
müsabiqə yolu ilə Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun Folklor şöbəsinə kiçik elmi
işçi vəzifəsinə qəbul edilib. 1994-cü ilə kimi Ədəbiyyat İnstitutunun Folklor
şöbəsində çalışan E.Məmmədli
böyük elmi işçi kimi həmin ildən Folklor Elmi-Mədəni
Mərkəzinə köçürülüb. O, 1
monoqrafiya, 10-dan çox toplama-tərtib kitabını nəşr
etdirib, 30-dan çox kitabın redaktoru, rəyçisi olub. 1998-ci ildə «Azərbaycan aşıq yaradıcılığında
təcnis» mövzusunda namizədlik dissertasiyasını
müdafiə edib.
Elxan Məmmədlinin rəhbərlik
etdiyi Aşıq yaradıcılığı şöbəsində
Azərbaycan aşıq yaradıcılığı
araşdırılır, nümunələri
toplanılır, sistemləşdirilir və nəşrə
hazırlanır. Aşıq sənətinin poetik
xüsusiyyətlərinin, ideya-məzmun məsələlərinin
tədqiqi, ayrı-ayrı aşıqların bədii irsinin
toplanması və nəşri, onlar haqqında monoqrafik tədqiqatlar
aparılması, «Azərbaycan aşıqları»
çoxcildliyinin tərtib və nəşr edilməsi də
bu şöbənin əsas vəzifələrindəndir.
Aşıq yaradıcılığı şöbəsi
Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun tərkibində fəaliyyət göstərən
Folklor Elmi-Mədəni Mərkəzində 2001-ci ildə
yaradılmışdır. 2003-cü ildən
müstəqil Folklor İnstitutunun şöbələrindən
biri kimi fəaliyyət göstərir. Şöbə
Azərbaycan folklorunun toplanması, tədqiqi və nəşri
istiqamətində folklorumuzun tarixi və nəzəri problemləri
ilə məşğuldur. Söbədə
21 nəfər elmi əməkdaş fəaliyyət göstərir.
Onlardan 1 nəfəri AMEA-nın həqiqi üzvü, 1 nəfəri
elmlər doktoru, professor, 5 nəfəri elmlər namizədi,
qalanları isə laborant, kiçik elmi işçi və
böyük elmi işçilərdir. Beləliklə,
müsahibəni təqdim edirik:
-Elxan müəllim, Azərbaycan
aşıq sənətinin tarixi hansı dövrdən
başlayır?
-Nə qədər ki xalq olub, onun
musiqisi olub. El arasında, əsasən elatlar
deyirlər ki, türklər qara sazın çanağından
çıxıb. Bu ifadənin
özündə də aşıq sənətinin qədimliyi
gizlədilir. Azərbaycan
folklorşünaslığında ilk aşıq nümayəndəsi
kimi Aşıq Qurbani götürülür. Ondan öncə Dədə Qorqud dövründə
ozan sənəti başlayıb. Bu sənət
tarixin müəyyən dövrülərində ozan sənəti,
yanşaq sənəti və aşıq sənəti kimi mərhələləri
keçib. Ozandan aşıqlığa
uzun bir mərhələdir. Konkret olaraq aşıq kimi
adlandırdığımız insanlar, düzdür XIII əsrdə
Aşıq Posa, Şirvanlı Aşıq Qasımın da
adı keçir, əsasən XV əsrin sonu XVI əsrin əvvəli
Qurbani ilə başlayır. Saz
aşıqlarından, müdrik söz xridarlarından,
nüfuza malik yaradıcılardan biri kimi aşıqlar bu əsrdən
başlayır. Əlbəttə, Qurbanidən
öncə aşıq sənəti olub, o, birdən-birə
meydana gəlməyib. Aşıq sənətinin
nümayəndəsi kimi biz Qurbanini tanıyırıq. Qurbanidən öncəki əsrlərdə
aşıqlıq, aşıq kimi adı keçən
yaradıcı şəxsləri tarixdən
tanıyırıq. Amma
yaradıcılığı-dastanı, şeirləri olan
aşıq kimi biz Qurbanini tanıyırıq. Ondan
sonrakı əsrlərdə Abbas Tufarqanlı, Xəstə
Qasım, XIX əsrdəki Göyçay aşıq sənəti,
mən deyərdim ki, çox böyük məna kəsb edir.
"Qul", "Şikəstə",
"Bikəs" təxəllüslərini işlədən
Abbas Tufarqanlı XVI əsrin sonları - XVII əsrin əvvəllərində
Güney Azərbaycanda yaşayıb yaratmış görkəmli
şair-aşıqlardandır. Onun adıyla
bağlı olan "Abbas-Gülgəz" dastanı da Azərbaycan
folklorunun qiymətli örnəklərindəndir. XVIII əsrdə
yaşayıb-yaradan “Xəstə Qasım”, “Biçarə
Qasım”, “Molla Qasım” təxəllüsləri ilə
şeirlər yazan aşığın “Xəstə” təxəllüsünü
götürməsi ilə bağlı da müxtəlif fikirlər
söylənməkdədir. Bu fikirlər
arasında haqq aşığının özünü
eşq xəstəsi adlandırması gümanı da var. Xəstə
Qasımın yaradıcılığı çoxşaxəliliyi
ilə seçilir. O, klassik şeir janrlarında - qəzəl,
qəsidə, məsnəvi yazmaqla yanaşı, ilk dəfə
aşıq ədəbiyyatında “döşləmə”
şeir növünün əsasını qoymuş,
qoşma-müstəzad, aşıq
yaradıcılığında bugünədək məlum
olan ilk dodaqdəyməz nümunəsini də elə o
yaradıb. Xəstə Qasımın adı ilə
bağlı “Xəstə Qasımın Dərbənd səfəri”,
“Xəstə Qasımın Urmiyə səfəri ”, “Xəstə
Qasımın Dağıstan səfəri” dastanları
günümüzə qədər gəlib çatmasa da,
“Əliyar və Məsum”, “Camal ilə Abdulla” (Azərbaycanda
yayılmış “Cahan ilə Abdulla”), “Xəstə Qasım
və Mələksima” dastanlarının onun tərəfindən
yaradıldığı söylənilir.
Hesab edirəm ki, XIX əsrdəki
Göyçay aşıq sənəti bu sahədə
üçün böyük məna kəsb etdi, keyfiyyət
və kəmiyyət baxımından aşıq sənəti
inkişaf etməyə başladı. Vurğulayım ki,
aşıq sənəti inkişaf etdikcə, sazın
özü də qurluşca inkişaf etməyə
başladı. XX əsrin 60-cı illərinə
qədər sazda dəyişiklik-yenilik oldu, texniki inkişaf
oldu.
Sualına cavabı konkretləşdirsək,
aşıq sənətinin kökləri qədim dövrə
gedib çıxsa da, biz folklorşünaslar aşıq sənətinin
əsasının XV əsrin sonu XVI əsrin əvvələrində
qoyulduğu qənaətindəyik. Xalqın tarixi dəyəri
və mənəvi inkişaf səviyyəsi həmin xalqa mənsub
yaradıcı şəxslərin yaradıcılıq fəaliyyətlərinin
nəticələri ilə müəyyən olunur. Təbii ki, Azərbaycan xalqının
yaradıcılıq istiqamətlərindən biri də
çoxəsrlik aşıq musiqisində təzahür olunur.
Bu, xalqın fəlsəfi mədəniyyətinin
formalaşdığı xüsusi bədii təfəkkür
sahəsidir. Bu incəsənət
növündə poeziya, musiqi, rəqs, ifaçılıq
sintezi özünü göstərir. Aşıq
musiqisi, aşıq insanın mənəvi dəyərlərini,
əməllərini tərənnüm edir və bundan ilham
alır. Aşıq sənətinin əsas
mövzuları - məhəbbət və təbiət gözəlliyi,
insan və onun əməlləridir. Özü
də bu yaradıcılıq prosesi sintez, yəni
teatrlaşdırılmış şəkildə improvizator
aşıq tərəfindən sazda ifa kimi tərənnüm
olunur. Əlbəttə, son zamanlarda
aşığı Azərbaycan xalq çalğı aləti
olan balaban ifaçıları da müşayiət edir.
-Muğam sənətində
olduğu kimi, aşıq sənətini də bir çox
ölkələr özlərinin milli mədəniyyətinin
tərkib hissəsi hesab edirlər. Bəs, Azərbaycanın
payı burda nə qədərdi?
-Azərbaycan aşıq sənəti-sazı
yalnız Azərbaycan xalqına məxsusdur. Televiziya
kanallarında, etdiyimiz səfərlərdə
görürük ki, Türkiyədə, Mərkəzi Asiya
ölkələrində saza bənzər musiqi alətləri
var. Ancaq bizim saz sənətimiz bizə məxsusdur. İstər qərb bölgəsi, itərsə də
Şirvan bölgəsi olsun, bu sənət sırf Azərbaycana
məxsusdur. Arzuolunan oldu ki, dövlətin dəstək
və qayğısı nəticəsində 2009-cu ildə Azərbaycan
aşıq sənəti YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni
irs siyahısına daxil edildi. Heydər Əliyev Fondunun
prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri
Mehriban Əliyevanın Azərbaycanın qeyri-maddi mədəni
irsinin, xüsusilə muğam və aşıq sənətinin,
milli adət-ənənələrimizin dünyada
tanıdılması və təbliği istiqamətində
gördüyü işlər bu uğurların
qazanılmasında mühüm rol oynayıb. Məhz bu diqqətin
və dəstəyin nəticəsində 2003-cü ildə Azərbaycanın
muğam sənəti YUNESKO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edildi.
Muğam müştərək sənətdir. Muğamın Azərbaycana gəlişi də mövcuddur, məlumdur. Bir var şəhər musiqisi, şəhər ədəbiyyatı, biri də var elat musiqisi. Elat musiqisinə aşıq yaradıcılığı daxildir. Şəhər musiqisinə isə muğam daxildir. Son zamanlar şəhər və elat mədəniyyəti qovuşmaq üzrədir. XIX əsrdə Sadıqcan tarı dizdən sinəyə qaldırdı, tarın texniki imkanlarını artırdı. Eyni zamanda Azərbaycan xalqının istedadı muğama öz töhfəsini verdi, muğamın məzmununa təsir göstərdi. Nəticədə muğam hazırda əlçatmaz mövqedədir.
Demək istəyirəm ki, aşıq sənəti doğmamızdır, muğam sənətini isə doğmalaşdırmışıq. Hər iki sənətimiz böyük sənətdir. Hindlərin, Orta Asiyanın muğamları var. Türk muğamları var. Muğam festivalı keçirildi, orada dünyanın müxtəlif yerlərindən, hətta Çindən gələn iştirakçılar var idi. Bədnam qonşularımız muğam sənətimizə, aşıq sənətimizə, mətbəximizə əl atırlar, mənəvi-maddi irsimiizi özlərinki kimi dünyaya təqdim etməyə çalışırlar, can atırlar. Azərbaycan xalqı nə qədər zəngindir ki, onun süfrəsinin tör-töküntüləri başqalarını da dolandırır, yaşadır.
- Tarixən şifahi xalq yaradıcılığının daha çox inkişaf etdiyi Azərbaycan ərazisində böyük söz ustaları yetişib ki, onların sırasında aşıq sənətkarı mühüm yer tuturlar. Kökü qədimlərə gedib çıxan xalq yaradıcılığının bu günümüzə qədər gəlib çatmasında aşıqların rolu nə qədər olub?
- Şifahi xalq yaradıcılığının müasir dövrə qədər yaşamasında aşıqların əvəzolunmaz rolu olub. Aşıqların müstəsna xidmətləri var. Xalq yaradıcılığını-dastanları, qoşmaları, gəraylıları, təcnisləri, divanları bu günümüzə qədər gətirib çıxardan ustad aşıq sənətkarlarımız olub.
(Ardı gələn sayımızda)
Ramid İBRAHİMOV
Bizim
yol.-2014.-18 aprel.-S.13.