Azərbaycan səhnəsinin
Cülyettası
Yaxud
teatrımızda Barat Şəkinskaya fenomeni
Yaşasaydı, bu ilin bu ayında Azərbaycanın teatr və kino aktrisası, Azərbaycanın xalq artisti Barat Şəkinskayanın 100 yaşı olacaqdı. Azərbaycan kinosunun Şövkəti (“Görüş” filmi), Sənəmi (“O olmasın, bu olsun” filmi), Tükəzbanı (“Qəribə əhvalat” filmi) olan Barat xanım milli kino və teatr tarixində yeniliklər etmiş aktrisalardan biridir.
Xatırladaq
ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
“Barat Şəkinskayanın 100 illik yubileyinin keçirilməsi
haqqında” sərəncam imzalayıb. 3 aprel 2014-cü il
tarixli bu sərəncamda bildirilir: “2014-cü ilin iyun ayında
böyük səhnə ustası, Azərbaycan teatr və kino
sənətinin görkəmli nümayəndəsi, respublikanın xalq artisti Barat Həbib
qızı Şəkinskayanın anadan olmasının 100
illiyi tamam olur. Fitri istedada malik aktrisa Barat
xanım Şəkinskaya Azərbaycanın zəngin mədəniyyət
xəzinəsində layiqli yer tutan rəngarəng xarakterli
obrazlar qalereyası yaratmışdır. Özünün bu
gün də sevilən çoxsaylı qəhrəmanları
ilə o, milli teatr tarixində azərbaycanlı qadın aktyor
obrazını formalaşdırmış ilk sənətkarlardandır”.
Sərəncamda Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinə xalq artisti Barat Şəkinskayanın
100 illik yubileyinə həsr olunmuş tədbirlər
planını hazırlayıb həyata keçirmək
göstərişi verilir.
Həyatı...
Azərbaycanın xalq
artisti Barat Həbib qızı
Şəkinskaya bəy qızıdır. 28 iyun 1914-cü ildə
Şuşada bəy ailəsində anadan olub. Anası Gövhər
xanım yazıçı Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin əmisi qızı olub. Barat Şəkinskaya ilk təhsilini
Şuşada alıb, 1923-cü ildə ailəsi Gəncəyə
köçüb. 13 yaşından Gəncə Qadınlar
Klubunun dram dərnəyində iştirak edib. Yaradıcılığının
əsas dövrü 1935-ci ildən etibarən Akademik Milli Dram
Teatrı ilə bağlı olub. Barat Şəkinskaya həm
də Azərbaycanın ilk travisti - oğlan rolları oynayan
aktrisası olub. Onun Gəncə teatrında Kostya, Bakıda
1939-cu ildə oynadığı Napoleon obrazları yüksək
bədii-estetik keyfiyyətlərinə görə teatr
tariximizə yazılıb. Aktrisa çoxlu sayda uşaq
rolları da oynayıb. Sonuncu dəfə uşaq rolunu 37
yaşında oynayıb. Bu, Məhəmmədhüseyn Təhmasibin
“Çiçəklənən Arzular” pyesində 7-ci sinif
şagirdi Nazlı rolu olub. “Azərbaycan səhnəsinin
Cülyettası” deyə çağırılan Barat Şəkinskaya
1935-ci ildən xalq artisti Mustafa Mərdanovun təşəbbüsü
ilə radio verilişlərinə cəlb olunub.
Barat xanımın
üç evliliyindən üç övladı olub. İlk
dəfə çox erkən - 16 yaşında ailə quran
(1931) Barat xanımın Mir İbrahim Həmzəyevlə
izdivacından qızı dünyaya gəlir - Solmaz Həmzəyeva.
Aktrisanın böyük qızı Solmaz xanım
ömrünün əlli ilini Azərbaycan
Televiziyasının gənclər redaksiyasında rejissor vəzifəsində
çalışıb.
Barat Şəkinskaya
ikinci dəfə görkəmli rejissor Şəmsi Bədəlbəyli
ilə ailə qurur (1936), bu nikahdan qızı olur -
Rövşanə Bədəlbəyli.
Üçüncü
və sonuncu evliliyi teatr rejissoru Mehdi Məmmədovla olur. Bu
evlilikdən oğlu dünyaya gəlir - Elçin. Rəssam və
kino aktyoru Elçin Məmmədovu hamı tanıyır -
"Dədə Qorqud" filmində Qaraca Çoban, "7
oğul istərəm" filmində Mirpaşa və s.
rolları canlandırmış istedadlı aktyor,
anasının sənətini uğurla davam etdirdi.
Xalq artisti Barat Şəkinskaya 14 yanvar
1999-cu ildə vəfat edib.
Azərbaycanın
ilk oğlan
rolları oynayan aktrisası...
Yaradıcılığının əsas
dövrü 1935-ci ildən etibarən Akademik Milli Dram
Teatrı ilə bağlı olub. Barat
Şəkinskaya həm də Azərbaycanın ilk travisti -
oğlan rolları oynayan aktrisası olub. Onun
Gəncə teatrında Kostya, Bakıda 1939-cu ildə
oynadığı Napoleon obrazları yüksək bədii-estetik
məziyyətləri ilə teatr tariximizə yazılıb.
Aktrisa çoxlu sayda uşaq rolları da
oynayıb.
Axırıncı dəfə o, uşaq
rolunu 37 yaşında oynayıb. Bu, Məhəmmədhüseyn
Təhmasibin "Çiçəklənən Arzular"
pyesində 7-ci sinif şagirdi Nazlı rolu olub. "Azərbaycan səhnəsinin
Cülyettası" deyə çağırılan Barat
Şəkinskaya 1935-ci ildən xalq artisti Mustafa Mərdanovun təşəbbüsü
ilə radio verilişlərinə cəlb olunub.
Bu sənətə böyük
ehtiramı olan Barat Şəkinskaya elə bu məhəbbət
üzündən də səhnəni tərk edib. Aktrisanın
70-ci illərdə səhnə ilə vidalaşma səbəbini
İlham Rəhimli belə izah edib: “Səbəbini bir dəfə
ondan soruşdum. Dedi ki, bir gün məşqdə idim. Məşq gedirdi. Mən bir də
gördüm yuxu məni basdı. Əsnədim
möhkəm. Çöndüm sağa
baxdım, sola baxdım ki, məni görən olmadı ki?
Öz-özümə dedim ki, hə Barat,
səninki burada qurtardı”.
Filmoqrafiya…
Barat Şəkinskaya Azərbaycanın bir
sıra məşhur, dillər əzbəri olan filmlərində
maraqlı obrazlar canlandırıb.
"Görüş" (1955), "O olmasın, bu olsun"
(1956), "Qızmar Günəş Altında" (1957),
"Kölgələr Sürünür" (1958), "Qəribə
Əhvalat" (1960), "Telefonçu Qız" (1962),
"Azərbaycan Teatrının Ustaları" (1966),
"Evin Kişisi (1978), "Onun Bəlalı Sevgisi"
(1980), "Üzeyir Ömrü" (1981) filmlərində
Barat xanımın oynadığı roller Azərbaycan film
tarixinin qiymətli incilərindəndir.
2012-ci ilin istehsalı olan “Səhnəmizin
Cülyettası. Barat Şəkinskaya” sənədli
televiziya filmi xalq artisti Barat Şəkinskayanın həyat və
yaradıcılığına həsr olunub. Filmin ssenari müəllifi Sevda Ağazadə, rejissor
Elvin Vəlimətov, operator Zaur Haşımovdur.
“Ən
gözəl rollar Barat
Şəkiniskaya
həvalə edilib”
Teatr tənqidçisi, teatrşünas, sənətşünaslıq
doktoru, professor Məryəm Əlizadə “Bizim Yol”a bildirdi ki,
teatrda və filmlərdə ən gözəl rollar Barat Şəkiniskaya
həvalə edilib: “Dahi aktyorlar, aktirisalar dahi rejissorlarla
qarşılaşırlar. Barat xanım dahiyanə
aktrisalardan biri idi. Ona rejissorlar inanıblar
və inamının müsbət nəticəsini də
görüblər. Barat xanım
rejissorlardan Aleksandr Tuqanovla, Adil İsgəndərovla, Mehdi Məmmədovla,
Şəmsi Bədəlbəyli ilə işləyib.
Aleksandr Tuqanov Azərbaycan teatr sənətinin
inkişafında böyük xidmətləri olan sənətkar,
həmçinin rejissor və pedaqoq olub. O, Barat
xanıma Cülyetta rolunu tapşırır. Bu
rol Barat xanımın həyatında yeni yol açır.
Uğurlu tamaşa olur. Barat
xanım Azərbaycan teatr səhnəsinin Cülyettası
adlandırılır. Teatr tariximizə də
Barat Şəkiniskaya bu adla düşüb. Baxmayaraq ki, Barat xanımdan sonra milli teatr səhnəsində
Cülyetta rolunu oynayan çox olub, bu rol Azərbaycan teatr səhnəsində
Barat xanımın adı ilə bağlıdır.
Onun teatr səhnəsində
rollarını saymaqla bitməz. Onun
rolları rəngarəng olub. Təəsüflər
olsun ki, Barat Şəkiniskayanın istedadının
miqyası səviyyəsində, dramatik rolların mahir
ifaçısından kinoda lazımı qədər dəyərləndirilmədi.
Kinolara az çəkildi. Onu
da deyim ki, teatrda birinci dərəcəli aktyorlar bəzən
kinoda çəkilmək istəmirdilər”.
“Barat
xanım mənfi obrazı da sevdirir”
Sənətşünas Məryəm Əlizadə hesab
edir ki, Barat Şəkiniskyananın ən gözəl
rollarından biri 1956-cı ildə rejissor Hüseyn Seyidzadənin
çəkdiyi məşhur “O olmasın, bu olsun” filmindəki
Sənəm roludur: “Bilirsiniz ki, filmdə 1910-cu ildə
Bakıda cərəyan edən hadisələr göstərilir.
İki gəncin - Sərvər və Gülnazın böyük və ülvi məhəbbətindən,
məhəbbətin pula, cəhalətə və feodal
qalıqlarına qalib gəlməsindən bəhs olunur.
Əsas qəhrəmanlarla yanaşı filmdə Rüstəm
bəyin bir yığın dost-tanışları: tacirlər,
alverçilər, qoçular, mürtəce, satqın
jurnalistlər də öz əksini tapır. Lakin rejissor mənfi
qüvvələri belə insana sevdirməyə nail olub.
Bu filmdə Barat xanıma qulluqçu Sənəm
rolu tapşırıldı. O bu rolu ilə milli
xaratterimizi - Azərbaycan qadınının geyimini,
davranışını, insanlarla davranmasını göstərir.
Deyim ki, bu filmdə nəhəng aktyor heyəti
rol alıb ki, onların da sırasında Barat xanımın
olması arzuolunandır. Kamera qarşısında
özünü çox yaxşı hiss edirdi. Bütün
bunlar onun istedadlı, peşəkar aktrisa olmasını
xarakterizə edir”.
Məryəm Əlizadə bildirir ki, rejissor Lətif Səfərovun
Həsən Seyidbəylinin ssenarisi əsasında çəkdiyi
“Qızmar günəş altında” filmi Azərbaycan
kinomotoqrafiyasında iz qoymuş filmdir: “Filmdə şəhərdən
kəndə işləməyə gəlmiş gənc həkim
Aydının fədakar əməyindən bəhs olunur. Qısa ezamiyyətə gəlmiş Aydın
özünün həkimlik borcunu burada, sadə insanların
arasında qalmaqda görür. Filmdə Azərbaycan
təbiəti öz əksini tapıb. Rejissor
qızmar günəş altında işləyən
insanların təsirli həyatından bəhs edir. Barat xanım bu filmdə Sərdarovun arvadı rolunu
canlandırır.
Bir il sonra Barat xanım rejissorlar İsmayıl Əfəndiyev
və Şüa Şeyxovun çəkdiyi “Kölgələr
sürünür” filimində katibə rolunu
canlandırır. Filmdə elmdə həqiqətlərin
üzə çıxarılması naminə aparılan
mübarizədən danışılır, müxtəlif
yollarla alimlik adı almış, cəmiyyətimizə yad
olan adamlar ifşa edilir. Bu filmdə Barat
xanımın rolu mənfi olur, bu rolu da gözəl, təbii
canlandırır.
Barat xanımın baş rolda oynadığ film Məmmədsadıq
Allahverdiyev və Y.Sadovskinin ssenarisi əsasında rejissor
Şüa Şeyxovun çəkdiyi “Qəribə əhvalat”
filmidir. Filmdə spirtli içki həvəskarları
tənqid olunur və gülüş atəşinə tutulur.
Kinofelyetonun qəhrəmanı Kefçilov
(Lütfəli Abdullayev) sərxoş vəziyyətdə
hamama getmək əvəzinə Gəncə şəhərinə
yola düşən qatara minir. Bundan sonra
o, çoxlu xoşagəlməz hadisələrlə
qarşılaşır. Nəhayət əmin
olur ki, belə həyat tərzi heç kimə xeyir gətirə
bilməz. Bu filmdə Barat xanım
Kefçilovun həyat yoldaşı olan Tükəzbanın
rolunu canlandırır.
Barat xanım komediya aktrisası deyildi. O, komedik
rollarda komediya yaratmağa çalışmırdı. Vəziyyəti düzgün oynamağa
çalışırdı. Ssenari
doğru yazılıbsa, rol komedik olacaqdır”.
Ramid İBRAHİMOV
Bizim Yol.- 2014.- 20
iyun.- S.13.