“Rəssamlıq Akademiyasında
teatr rəssamlığı tədris edilməlidir”
Nabat
Səmədova: “Azərbaycanda kino rəssamlığı zəifdir,
bunun
üçün
əlifbadan, yəni teatr rəssamlığından
başlamaq lazımdır”
Bugünkü həmsöhbətimiz müxtəlif teatrlarda 60-dan çox tamaşaya səhnə tərtibatı verib, onlarla televiziya tamaşasında, filmlərdə quruluşçu rəssam kimi uğurlu işlərə imza atıb. Nabat Səmədovanın (Qurbanova) “Bizim Yol”a müsahibəsini təqdim etməmişdən öncə həmsöhbətimiz haqqında qısa məlumat verək.
N.Səmədova
1974-cü ildə Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq məktəbini bitirib.
1980-cı ildə o, Moskvada
Ümumittifaq İxtisasartırma
kurslarında "Quruluşçu rəssam"
ixtisasına yiyələnib, 1975-ci ildə isə Lənkəran
Dövlət Dram Teatrında quruluşçu rəssam kimi
fəaliyyətə başlayıb.
Lənkəran teatrında ilk işləri
"Oqtay Eloğlu",
"Dağılan tifaq",
"Bahalı oğlan" və s. tamaşalar olub.
1982-ci ildə N.Səmədova
Sumqayıt Dövlət Musiqili Dram Teatrına quruluşçu
rəssam təyin edilib. Bu
teatrda rəssam H. Cavidin "Afət",
İ. Karaçalının "İtirilmiş məktub", A. Abdulinin "13-cü sədr" əsərlərinə
uğurlu tərtibatlar verib.
Rəssamın son dövr
yaradıcılığı Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı ilə
sıx bağlı olub. N.Səmədova
bu teatrda S.Fərəcov,
Ə.Əmirlinin "Səhnədə məhəbbət",
O.Rəcəbov, A.Babayevin "Əlin
cibində olsun", R.Mustafayev,
C.Məmmədovun "Məsmə xala
dayımdır", R.Əkbərin "Bəydullanın
möhtəşəm toyu", S.Fərəcov,
R.N.Güntəkinin "Bir günlük siğə"
musiqili komediyalarına maraqlı,
tamaşaların bütövlüyünə xidmət edən
bədii tərtibat verib.
Ümumən 37 illik iş stajına malik rəssam 60-dan artıq teatr
tamaşasının, 14 televiziya filminin quruluşçu rəssamı
olub. N.Səmədov hal-hazırda Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya
Teatrında yaradıcılıq fəaliyyətini davam etdirir.
“Teatr rəssamlığı
sahəsində
təhsil və texniki problemlər var”
Nabat Səmədova əməkdaşımızla
söhbətində teatr rəssamlığının
problem və perspektivlərindən
danışdı: “Rəssamlıq təsviri incəsənətin
ən qədim növlərindən biridir.
Sərt və yumşaq kətana rənglərin
çəkilməsi, rəqəm texnologiyası və xüsusi texnologiyalarla real predmetə və canlıya oxşar
vizual təsvirin yaradılmasıdır. Rəssamlıqda
real aləmin həcmi, rəngi, məkan, əşyaların
maddi forması, işıq və hava mühiti və s. kimi gözlə
qavranılan, obyektiv surətdə mövcud olan əlamətlər
canlandırılır. Rəssamlıq sənətinin əsas
əlamətləri obrazlılıq, emosionallıqdır. Bu əsərlərin obrazları ideya və mövzunun, süjet və xarakterlərin vəhdətinə
əsaslanır. Bədii obrazın bu
komponentləri rəsm, kompozisiya, kolorit, işıq-kölgə, perspektiv, ritm kimi təsvir və ifadə vasitələri ilə
konkretləşdirilir.
Rəssamlıq
sənəti bədii-estetik funksiyaların çoxcəhətliliyi
ilə bağlı müxtəlif növlərə bölünür: monumental
rəssamlıq, dekorativ rəssamlıq, teatr-dekorativ rəssamlığı, miniatür rəssamlıq, dəzgah rəssamlığı.
Hər növün özünəməxsus
texniki ifadə üsulları və
materialları var.
Biz teatr-dekorativ rəssamlığından
danışacağıq. Deyim ki, teatr rəssamlığına
səhnəqrafiya da deyilir.
Bəlli olduğu kimi,
Azərbaycan teatr-dekor sənəti zəngin
tarixə malikdir. Teatr
ilə rəssamlıq sənətini birləşdirən bu klassik incəsənət
sahəsi milli mədəniyyətimizin mühüm qaynaqlarından birini
təşkil edir. Azərbaycanda
peşəkar teatr sənətinin yarandığı
ilk dövrlərdə səhnəqrafiya ilk addımlarını atırdı. Rəssamlar
səhnə sənətinin ictimai məzmununun
əhəmiyyətini yaxşı başa
düşür və tamaşaların tərtibatında
milli xüsusiyyətləri əks etdirməyə
çalışırdılar. Milli
teatr-dekor sənətinin təməl
daşlarını Əlibəy Hüseynzadə, Əzim
Əzimzadə, Bəhruz Kəngərli qoymuşlar.
Hələ 1908-ci ildə ilk
operamız olan “Leyli və
Məcnun” səhnəyə qoyularkən onun
bədii tərtibatını Əlibəy Hüseynzadə
hazırlamışdı. Bundan bir qədər sonra Cəlil
Məmmədquluzadənin ölməz “Ölülər” əsəri
səhnələşdirilərkən, tamaşanın rəssamlıq
tərtibatını Əzim Əzimzadə vermişdi.
Bəhruz Kəngərli də Azərbaycanın ilk teatr məbədlərindən
olan Naxçıvan teatrı ilə
sıx yaradıcılıq əlaqələrinə malik idi. Sənətkar bu teatrda bir
çox tamaşaların
hazırlanmasında quruluşçu-rəssam kimi
iştirak etmişdi. Bütün bunlar XX əsrin
ilk iki onilliyinə təsadüf
edir. Qısa zaman kəsiyindən
sonra Azərbaycan teatrının ümumi inkişafı məcrasında teatr-dekor sənəti də inkişaf
etməyə başladı.
Teatr-dekor sənətimizin bugünü
haqqında söz açaq.
Teatr rəssamlığı sahəsində
texniki və təhsil proeblemləri var: işıqlandırma, səhnədə olan avadanlıqların tələblərə
cavab verməməsi və teatr
rəssamlığı ilə bağlı
ixtisaslaşmanın olmaması
məsələsi var.
Perspektivlərə gəlincə,
yeniliklər edilməsi mümkündür.
Teatr tərtibatının səviyyəsini
qaldırmaq şəraiti var. Müasirliklə
ayaqlaşan teatr rəssamları
Azərbaycanda azlıq təşkil edir. Teatr rəssamlarına səhnə rəssamlığı
da deyilir.
Anatomiyanı həkimlər bilən kimi,
səhnəni də rəssam elə bilməlidir. Səhnə
rəssamı o deməkdir ki,
o səhnənin dairəsini,
maştabını bilməlidir. Bunları biləndə tərtibatı
nəzərə ala bilir.
Səhnədə aktyorların iştirak
etməsi üçün yer
lazımdır. Müasir tələbləri
bilməyən rəssam keçmişi təkrarlayacaq”.
“Sırf teatr səhnəsini
öyrənən tələbə görmədim”
Nabat Səmədovanın sözlərinə
görə, teatr rəssamlığının
nəzəriyyəsini bilmək üçün
ali təhsil müəssisəsində bilik verilmir: “Rəssamlıq
sahəsi ilə bağlı Azərbaycan Dövlət Rəssamlıq
Akademiyası fəaliyyət göstərir. Bu
ali müəssisənin tələbələri
mənim yanıma gəlirlər, öyrənməyə
çalışırlar. Sırf teatr səhnəsini
öyrənən tələbə görmədim, buna əsasən belə nəticəyə gəldim
ki, həmin akademiyada
səhnə rəssamlığı üçün
təhsil yüksək səviyyədə verilmir.
Teatra dəvət olunan
rəssamların bəziləri başqa
sahələr üzrə ixtisaslaşmış rəssamlardılar.
Onlar da gördüyü fantaziyanı çəkib gətirirlər
ki, o da
teatr səhnəsinə uyğun
gəlmir. Mənə elə gəlir ki, Rəssamlıq
Akademiyasında teatr rəssamlığını
tədris edəcək pedaqoq yoxdur. Mən teatr rəssamlığı
sahəsində ixtisaslaşdım, bu Moskvada Ümumittifaq İxtisasartırma kurslarında
"Quruluşçu rəssam"
ixtisasına yiyələnməklə oldu.
Belə kurslar indi yoxdur. Nəticədə teatr
tamaşalarında olan nöqsanları
görürəm”.
“Rəssam səhnədə təkrarçılıq
edirsə, deməli tükənib”
Nabat Səmədova deyir ki, son işi
Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrında Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Kimdir
müqəssir" tamaşasında olub:
“Son tamaşalarım sırasında
“Arşın mal alan”,
“Evlənmə” tamaşaları da var. Ağır tamaşalardı. Mən
çalışıram, əsərlərim bir-birindən fərqlənsin,
təkrarlanmasın. Mövzu və məzmun
dəyişir. Rəssam səhnədə təkrarçılıq
edirsə, demək ki, tükənib. Mən
hələ ki, təkrarçılıq
etmirəm, deməli tükənməmişəm (gülür-R.İ.)”.
Nabat Səmədovanın filmoqrafiyasında “Abbas
və Gülgəz” (2000-ci il, sənədli serial), “Koroğlu” (2003-cü il),
“QAZ” (2005-ci il), “Hərənin öz payı+tayı” (2006-cı il), “Kişiləri qoruyun”
(2006-cı il), “Bəylik dərsi” (2007-ci il), “Qüdsi” (2007-ci il), “Qağayı” (2012-ci il),
“Toy gecəsi” (2013-cü il)
film və
seriallar var. Rəssam
xanım film sahəsində olan problem və prespektivləri
də dəyərləndirdi: “Mənim kino
və teatr sahəsi üzrə 37 illik rəssamlıq təcrübəm var. Heç bir rəssam sinəsinə döyüb
kino sahəsinə getməsin. Kino rəssamlığı fəaliyyəti üçün əlifbadan, yəni teatr rəssamlığından başlamaq lazımdır. Teatr
sən özün bilmədən də səni
kinoya hazırlayır. Teatr
canlı səhnədir, hər şey göz önündədir. Film
isə belə deyil. Filmdə müvafiq yerləri çəkib göstərirlər.
Müxtəlif rakurslardan hadisəni
göstərmək olur.
Son zamanlar teleseriallar və filmlər dövlət hesabına çəkilir. Onlara baxıram, məlum olur ki, naşı
adamlar kino sənayesində rəssamlıq
edirlər.
İşıq rəssamı Azərbaycanda
demək olar yoxdur. Ona görə də,
mən seriallara dəvətdən imtina edirəm. Qeyri-peşəkarlığı bəyənmirəm. Nəticədə kino sahəsindən
çəkinirəm. Kino
məsuliyyətli işdir,
ona milyonlar baxır. 2003-cü ildə “Koroğlu” filmini çəkdik.
Film "Koroğlu dastanı" əsasında
çəkildi və
filmdə sənədli
kadrlardan, aşıq deyimlərindən istifadə
olunub. Bu filmin rəssamı olmaq çətin və məsuliyyətli idi. Deyilənə görə, bu,
məndə alınıb.
Məncə, bu çətinliyin
öhdəsindən gəlməyimə
səbəb teatr və kino sahəsində
ixtisaslaşmağım olub.
Mən
teatr və kino sahəsində ixtisaslaşmadan öncə
dəzgah rəssamlığı
üzrə ixtisaslaşmışam. Rəssamlığın ən geniş
yayılmış forması
dəzgah rəssamlığıdır.
Kətan
və ağac üzərində yağlı
boyalarla çəkilən
belə əsərlər
"molbert" adlanan
xüsusi dəzgahda yaradılır. Üzərində, əsasən, yağlı
boya ilə çəkilir. Yağlı boya
ilə yanaşı, rəssamlıqda tempera, pastel, akvarel,
quaş texnikaları da tətbiq edilir. Monumental rəssamlıq əsərlərindən
fərqli olaraq, dəzgah rəssamlığı
əsərləri sərbəstdir
və istənilən
yerdə asıla bilər.
Teatr
tamaşası dramaturqun,
quruluşçu rejissor
və quruluşçu
rəssamın adı
ilə bağlıdır
və birgə əməyinin nəticəsidir. Mən bir çox teatrlarda fəaliyyət göstərmişəm. Lənkəran Dövlət Dram Teatrında
quruluşçu rəssam
kimi çalışmağa
başladım. Mərhum
rejissorumuz Əşrəf
Quliyevin quruluşunda Anatoli Safronovun "Qəribə doktor" tamaşasına baxan görkəmli teatr xadimi, SSRİ xalq artisti Mehdi Məmmədov
quruluşçu rəssamın
işinə də yüksək qiymət verdi. Məni görən
kimi təəccübləndi.
Sumqayıt Dram Teatrında Hüseyn
Cavidin "Afət"
əsəri hazırlananda
məni quruluşçu
rəssam kimi dəvət etdilər.
Musiqili Komediya Teatrında Üzeyir Hacıbəylinin ölməz
"Arşın mal alan" əsərinin
yeni quruluşuna baxarkən mədəniyyət
və turizm naziri Əbülfəs Qarayev quruluşçu rəssam kimi mənim işimə yüksək qiymət verdi. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi 2011-ci il
üçün "Zirvə"
mükafatını Musiqili
Komediya Teatrının
hazırladığı Qoqolun
"Evlənmə" tamaşasına
verdi. Sevinirəm ki, bu uğurda quruluşçu
rəssam kimi mənim də payım var və bu əməyi
qiymətləndirirlər”.
Ramid
İBRAHİMOV
Bizim Yol.- 2014.- 25 iyun.- S.13.