Təbiətlə insanın
yaratdığı mənəvi dəyərlərin sintezi
Ekoloji amillərin təsiri
nəzərə alınmadan
müasir sivilizasiya ölümə məhkumdur
Təsərrüfat fəaliyyətinin vüsətli beynəlmiləlləşməsi nəticəsində qlobal problemlər planetar xarakter kəsb etməklə insanların, ümumi bəlaya qarşı birləşməsinə səbəb oldu. Şişirdilmədən qeyd etmək lazımdır ki, qlobal problemlərin təşəkkülü və güclənməsinə siyasət və mədəniyyətdə sinfi və milli stereotiplər güclü zərbə vursa da, digər tərəfdən dünyanın hərbi düşərgələrə bölünməsi üzrə fikirlərin aradan qaldırılmasına əhəmiyyətli şəkildə təsir göstərir. Bu məqamda humanist mədəniyyətin rolu durmadan artır.
Elmi ədəbiyyatlarda qlobal problemlərin sonuncu "siyahısı" yoxdur: onların kəmiyyət və xarakteri müəlliflərin müxtəlif fikir və fərziyyələri ilə ölçülür. Belə ki, əgər Roma klubu qlobal problemlərin insanın ətraf aləmə, dünyaya güclü müdaxiləsi nəticəsində formalaşması ideyasını irəli sürürdüsə, marksist nəzəriyyələr bunu kapitalist istehsalının kortəbiliyində, burjua ictimai inkişafının anarxiyasında, mənfəətə görə rütbələrin artımında, müstəmləkələrin soyğunçuluğunda və digər bu kimi hadisələrdə görürdülər. Başqa sözlə deyilsə, bir konsepsiya elmi-texniki tərəqqini, digər konsepsiya isə kapitalizmin çürüməsində yaranan qlobal problemlərin mənbəyini qəbul edir.
Müxtəlif müəlliflərin həmin "siyahı"ya münasibəti müxtəlifdir. Tariximizin sovet dövrünü əhatə edən ədəbiyyatlarda dünyanı iki qütbə - Qərb və Şərqə bölmək əsas səbəb idisə, indi təbiətin çirklənməsi və korlanması, enerjinin ənənəvi mənbələrinin tükənməsi, "demoqrafik partlayış" və s. qlobal problemlər kimi aktuallıq təşkil edir.
İnsanın onu əhatə edən aləmdən uzaqlaşması
Mədəniyyətlə bağlı qlobal problemlər içərisində müasir insanın onu əhatə
edən aləmdən, mühitdən kənarlaşması,
uzaqlaşması üstünlük təşkil
edir. Məlum olduğu
kimi, "kənarlaşma, yadlaşma"
mənəvi mənada ilk dəfə Hegel tərəfindən təhlil edilmişdir. Bu
anlayış altında o, daxili
pozğunluğu, ayrılmanı, mənəvi
"dezinteqrasiya"nı başa düşürdü. Marks da insanın konkret ictimai-iqtisadi formalarda kənarlaşması problemini
təhlil etmişdir.
Mənəviyyat, mənəvi ruh
aləmində kənarlaşma,
yadlaşmanın əsas
simptomu hamıya tanış olan kütləvi mədəniyyətdir. Kütləvi mədəniyyət narkotik
kimi insanların, kütlələrin öz
keçmişini yaddan
çıxarması, unutmasını
təmin etməklə,
cəmiyyət və təbiət qarşısındakı
məsuliyyətin unudulmasına
şərait yaradır.
Mənəviyyatın ekologiyası
Qlobal problemlərin
öyrənilməsi prosesində
"ekologiya" anlayışına
tez-tez rast gəlmək mümkündür. Belə ki,
ekoloji amillərin təsirinin qeydi və nəzərə alınması olmadan müasir sivilizasiya ölümə məhkumdur.
Ona görə də, bu anlayışın izahına ehtiyacın olması, ilk növbədə,
onun mədəni proseslərlə birbaşa
əlaqəsindən irəli
gəlir.
"Ekologiya" anlayışı
qədim yunan dilindən "oikos" -
ev, vətən sözündən əmələ
gələrək sonralar
insanların onu əhatə edən təbiət, təbii aləmə münasibətlərini
tədqiq edən elm sahələrindən biri kimi dərk olunur. Ekologiya problemlərinin öyrənilməsində
iki qarşılıqlı
proses: bir tərəfdən maddi mədəniyyət yaradan
insanların istehsalat fəaliyyətinin təbiətə
təsiri; digər tərəfdən isə təbiətin, təbii mühitin sağlamlığı,
populyasiyası, genofonda
əkstəsiri öyrənilir.
Bütün bunlar bioloji və fizioloji əlaqələrin sintezinə
gətirir. Lakin insan heyvandan
fərqli olaraq maddi- fizioloji ölçüdə uzun
müddət mövcud
olmur. Bu çərçivədən kənara
çıxan insan, xalis insani mühit
kimi məhz noosferi yaratdı. Beləliklə, insan yeganə varlıqdır ki, iki "doğma
evə" sahibdir: bunlardan birincisi təbiət; ikincisi isə, onun özünün yaratdığı
mənəvi, mədəni
dəyərlər aləmi.
Ona görə də son dövrlərdə
"ekologiya" anlayışı,
həm təbiətə,
həm də insanın "ruhu"na
aid edilərək "mənəviyyatın
ekologiyası", "mədəniyyətin
ekologiyası", anlayışlarını
yaradıb.
"Bioloji" ekologiya
ilə mədəniyyətin
ekologiyası arasındakı
fərqin müəyyən
edilməsinə ilk dəfə
D.S.Lixaçov cəhd
göstərərək burada
yaddaşın, mənəvi
varisliyin keçmişlə
əlaqədəki rolunu,
əhəmiyyətini daha
qabarıq şəkildə
izah etmişdir. İnsan ömrünün
uzadılmasında təkcə
təbii ekologiya deyil, insanın tarixən yaratdığı
mənəviyyat, mədəniyyətin
ekologiyasının da
qorunmasına böyük
ehtiyac var. Mədəni
aləmin qorunması
- təbiətin qorunması
qədər vacib və zəruridir. Əgər təbiət insanın bioloji varlığı, mövcudluğu üçün
zəruridirsə, mədəni
aləm onun "ruhi oturaq"lığı
yaşaması üçün
vacibdir. Yeni bilik
sahəsi kimi, mənəviyyatın ekologiyasının
öyrənilməsi, tədqiqi
və genişləndirilməsi
müasir kulturologiyanın
əsas tədqiqat predmetlərindən birini təşkil edir.
Ekoloji təhsil
İnsanın ətraf mühitə
qarşı davranışının
təkmilləşməsi üçün
tədrisin də əvəzolunmaz rolu var.
Son 20 il ərzində ekoloji təhsil daha geniş tətbiq edilməyə başlanıb.
Hazırkı şəraitdə
elm və təhsil sahəsində ekologiyanın
inkişafı öz əksini tapıb: Bu sahədə yeni istiqamətlər yaranıb.
İlk növbədə
ölkənin ali və orta ixtisas
məktəblərində ekoloji
fakültə və kafedralar açılıb,
ekoloji tədris şəbəkələri genişlənib.
Respublikanın
ümumtəhsil məktəblərində
"Təbiətşünaslıq",
"Biologiya" və
"Coğrafiya" fənlərinin
tərkibində "Ümumi
ekologiya" tədris
olunur. Ekoloji təhsilin səviyyəsini
yüksəltmək məqsədilə
bəzi ümumtəhsil
məktəbləri təbiət
təmayüllü məktəblərə
və ekoloji liseylərə çevrilib.
Respublikamızın ümumtəhsil
orta və tam orta məktəblərində
"Ümumi biologiya"
tədris edilərkən
"Ekologiyanın əsasları"
və "Biosfer təlimi" adlı fəsillər ekologiyadan bəhs edilirdi. Bunun az
olmasını nəzərə
alaraq M.Babayev və Q.Mustafayev tərəfindən "Ümumi
biologiyaya ekologiyadan əlavələr" adlı
vəsait yazılmış
(1992) və tədris proqramına daxil edilmişdir. Fikrimizcə, bu da tələbatı tam ödəmir.
Yaxşı olar ki, ekologiya təhsilin bütün pillələrində
(ibtidai, orta və tam orta məktəblərdə) müstəqil
fənn kimi ayrıca tədris edilsin. Məsələn, qonşu Rusiya
dövlətində olduğu
kimi.
Ekologiyanın digər təbiət
elmləri ilə əlaqəli tədrisi üçün imkanlar vardır; bir çox bitki və heyvan növləri haqqında məlumat, onların bioloji xarakteristikası, ərazilər üzrə
yayılmalarında rol
oynayan coğrafi mühit, təbii komplekslərin xarakteri, yaşadıqları ərazidə
ətraf mühitin kimyəvi çirklənməsinin
zərərli təsiri,
hər hansı təbiət hadisəsində,
növlərin həyat
tərzi və davranışlarında baş
verən dəyişikliklərdə
fiziki qanunauyğunluqların
mövcudluğu, radiasiya
şüalanması və
ətraf təbii mühit. Ekoloji problemlər o qədər
çoxalıb ki, indiki dövrdə onu yalnız bir elm çərçivəsində
öyrənməklə problemi
həll etmək çətinlik törədir.
Ona görə də ekologiyanı
həm elm, həm də bir fənn
kimi inteqrativ şəraitdə öyrənməklə
müəyyən nəticə
əldə etmək olar. Bu baxımdan ekologiyanın əsaslarının
ümumtəhsil məktəblərdə
tədrisi zamanı onu təkcə biologiya və coğrafiya (az
miqdarda kimya) fənlərinin daxilində
deyil, tarix, dil-ədəbiyyat, fizika, riyaziyyat, informatika, incəsənət, musiqi,
əmək təlimi,
hərbi hazırlıq
kimi fənlərlə
birgə öyrənilməsi
daha effektli səmərə verə bilər.
ÜMİD
Bizim yol.-2015.- 12 avqust.-
S. 9.