Qoca Şərqin nəğməli
qızı
- Şəfiqə
Axundova
1924-cü ildə, yanvar ayının 21-də, Şəkidə dünyaya göz açdı bu qız. Bir ziyalı ailəsində doğuldu. 1943-1944-cü illərdə Asəf Zeynallı adına musiqi məktəbində oxuyarkən dahi Üzeyir Hacıbəyovdan dərs alaraq onun musiqi bulağından su içdi. Bu qız sonralar Şərqin tarixinə düşən, neçə-neçə nəğmələr yazan, yazdığı nəğmələri sərhədləri aşaraq dünyanı fəth edən Şəfiqə Axundova oldu.
Ailədə iki
qardaş, dörd bacı idilər.
Uşaqlığını xatırlayarkən belə deyir:
"Anam məni qohumlara göstərib Şəki ləhcəsi
ilə deyərdi "ha mənim bu Şəfiqə
qızım, əlləri ilə çalıb, ayaqları ilə
oynayır, artist olacaq!"
Deməli, musiqi hələ
körpəliyindən məskən salmışdı Şəfiqə
Axundovanın qəlbində. O ilk dəfə Kolxoz
qızları haqqında bir mahnı yazaraq müəllimi
Üzeyir Hacıbəyova göstərir, bu mahnı üzərində
birlikdə işləyirlər və bu mahnı ilə bəstəkarlıq
dünyasına yeni bir dahi qədəm qoyur!
1956-cı ildə
Üzeyir Hacıbəyov adına Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının Bəstəkarlıq ixtisası üzrə
Zeydmanın sinifini bitirir. Bu illər ərzində Gəncə
Dövlət Dram teatrının 20-dən çox
tamaşasına bəstəkarlıq edir, neçə-neçə
uşaq və böyük mahnıları yazır. Lakin Şəfiqə
xanıma uğur gətirən ən böyük
mahnısı 1958-ci il, dekabr ayının 28-i elə Gəncə
Dövlət Dram teatrında tamaşaya qoyulan Bəxtiyar
Vahabzadənin müəllifi olduğu "Vicdan" pyesinin
premyerasından sonra yaranır. Hansı ki, bu tamaşanın
musiqiləri Şəfiqə Axundovaya məxsus idi və
tamaşada qadın obrazlarından birinin dili ilə səslənən
mahnı dillərə düşdü, tarixə
yazıldı, Azərbaycan musiqisinin incisinə çevrildi.
Bu hamımızın sevəndə dinlədiyi, aşiqlərin
mahnısı, sevən ürəklərin nəğməsi,
ayrılığın həsrət və əzabını ən
kövrək notlarla dilə gətirən məşhur "Nədən
oldu?" idi...
Beləliklə, həmin
tamaşa teatrın repertuarında çox da uğurlu
tamaşa olmasa da, orda səslənən bu mahnı zaman-zaman
oxundu, dinlənildi, sevildi, sərhədləri aşdı,
ölkələri dolaşdı, öz bəstəkarına və
ifaçısına şöhrət və uğur
qazandırdı. Mahnının ilk ifası Sara Qədimovaya məxsus
olsa da, sonralar çoxsaylı Azərbaycan və dünya
ifaçıları bu mahnıya müraciət etdi. Bu
sırada Rübabə Muradova, Zeynəb Xanlarova, Əbülfət
Vəliyev, Elmira Rəhimova, Şövkət Ələkbərova,
Nazim Ağayev, Gülyanaq Məmmədova, Yaqut Abdullayeva,
İbrahim Tatlıses, Müslüm Gurses, Zara və başqa
çox tanınmış sənətçilərin
adını çəkə bilərik. Yarım əsrdən
çox yaşı olan bu mahnı hələ də istər
yaddaşımızda, istər ürəyimizdə, bəzən
də zümzüməmizdə yaşayır və
yaşayacaqdır!
Bəstəkarın
yaradıcılığında çox mühüm yer tutan
ikinci bir əsər isə 1972-ci ildə yazılır.
Hansı ki, bu əsər təkcə Şəfiqə
xanım tərəfindən yazılmaqla kifayətlənməyib
Azərbaycan adını və Şəfiqə Axundovanın
adını şərqin tarixinə yazdı. Şəfiqə
xanım şərqdə opera yazan ilk qadın bəstəkar
oldu "Gəlin qayası" operası ilə. Süleyman Rəhimovun
eyni adlı povesti əsasında, İsgəndər
Coşqunun librettosunu yazdığı "Gəlin
qayası" operası 1974-cü ildə Opera və Balet
teatrında uğurla tamaşaya qoyulur. Lakin təəssüf
olsun ki, teatr müasir dövrdə bu əsərə
müraciət etməyib.
Bundan başqa, Şəfiqə
xanımın sevilən çoxsaylı məşhur
mahnıları dilimizin əzbərinə çevrilib. Flora Kərimovanın
ifasında yer alan "Həyat, sən nə şirinsən",
"Çinar və mən", "Ötür illər",
"Sular qızı", Baloğlan Əşrəfovun
ifasında "Gözlərimin işığı sənsən",
Nazpəri Dostəliyevanın ifasında "Tapmayacaqsan məni",
müxtəlif müğənnilərin oxuduğu "Mehriban
olaq", Elmira Rəhimovanın ifasında "Hardasan sevgilim,
gəl" və başqa "Anaları təklənməyə
qoymayın", "Sevgi ölmür", "Gəl, ey səhər"
kimi 300-dən çox mahnıların, romansların, Xor
üçün silsilələrin, BSO üçün suitaların,
"Ev bizim, sirr bizim" operettasının və "Gəlin
qayası" operasının müəllifidir.
Lakin o,
yazdığı mahnıların hər birini nədənsə
ilham alaraq yazırdı. Böyük səbəb və məqsədlə
yaranırdı bu mahnılar. Bunlardan biri də "Mehriban
olaq" mahnısının yazılması ilə
bağlıdır. Bəstəkar mahnını yazdıqdan təqribi
40 il sonra verdiyi müsahibədə bu mahnı haqqında
danışır və sonda çox ibrətamiz bir söz
deyir:
"Bir dəfə
qonşuluqda iki arvad bir-biri ilə möhkəm
dalaşırdılar. Mən çox təəccüb etdim
onların qırğınına. İki gün sonra teatrda yer
üstündə iki tamaşaçının
dalaşdığını gördüm. İnsanların
bir-birinə bu cür münasibəti məni təsirləndirdi
və "Mehriban olaq"ı yazmağı qərara
aldım. Mahnının yazılmasından neçə il
keçir, amma görürəm ki, insanlar hələ də
mehriban deyil!"
Ömrünün
yetmiş ilini sənətə - musiqiyə sərf edən bu
qəhrəman, dahi bəstəkar özü haqqında hər
dəfə danışanda taleyindən bir az şikayətlənirdi.
O, həyat yoldaşından ayrılmışdı və
öz dediyinə görə, buna səbəb onun sənəti
idi. Bu haqda açıqlamasında belə deyir Şəfiqə
xanım: "Yoldaşım məni başa
düşmürdü. Ya ailə, ya sənət. İkisi bir
yerdə tutur deyən adam yarımçıq sənətkardır.
Tam mənası ilə özünü sənətə həsr
etmək üçün gərək tənha olasan. Mən bu
tənhalığı seçdim və özümü sənətə
həsr etdim!"
Bu evlilikdən onun
gözünün ağı-qarası, sevimlisi, əzizi olan
bir oğlu var idi. Anasının bəstəkarlıq
istedadından ustalıqla bəhrələnən olduqca
istedadlı pianoçu və bəstəkar Taleh Hacıyev məhz
Şəfiqə Axundova dühasının Azərbaycan
musiqisinə verdiyi böyük inci idi. Lakin çox təəssüf
ki, Taleh Hacıyev ömrünü yarımçıq
başa vurdu. Məşhur "Belə qəmli dayanma"
mahnısının bəstəkarı olan Taleh ruhi-əsəb
xəstəxanasında vəfat edərək anasını və
bütün sevdiklərini qəmli qoydu. Ömrünü tənha
keçirməyə göz yumub ikinci dəfə ailə
qurmayan Şəfiqə xanımın tək həmdəmi
olan övladının vəfatından sonra o, ağır xəstələnir.
Oğlunun ölümü ondan qırx gün gizlədilsə
də, bu həqiqət Şəfiqə xanıma
açıqlanandan sonra ürək ağrısından əziyyət
çəkməyə başlayır. Həmin illərdə
özü haqqında danışanda deyir ki: "Artıq
yazıb-yarada bilmirəm. Ürəyimdə yazmaq istədiyim
çox şey var, amma əlim titrəyir".
70 illik sənət
ömründə, yaradıcılıq yolunda çoxsaylı
uğurları olur. 1998-ci ildə Xalq artisti fəxri adına,
2004-cü ildə isə Şöhrət ordeninə layiq
görülür. Doğrusu, o, öz ən böyük
uğurunu qazanmışdı onsuz da - o böyük bir
kütlənin məhəbbətini qazanmışdı, o
çox sevilən bir bəstəkar idi və onun adı tarixə
düşmüşdü!
Ağır ürək
xəstəliyi keçirən Şəfiqə xanım xəstəxanada
yatanda görüşünə gələn əməkdar
artist Aybəniz Haşımovaya və millət vəkili Qənirə
Paşayevaya bu sözləri deyir: "Məni ölməyə
qoymayın. Mən yaşamaq istəyirəm, yaşamaq
üçün yox, yaratmaq üçün yaşamaq istəyirəm.
90 illiyimi xalqımla keçirmək istəyirəm".
2013-cü ilin iyul
ayının 26-da Şəfiqə xanım da vəfat etdi və
Rəşid Behbudov adına Mahnı teatrında mərhumla
vida mərasimi keçirildikdən sonra 2 saylı Fəxri
Xiyabanda dəfn olundu. O gün isə mənim yaddaşıma
çox ağır, əzablı bir gün kimi həkk olundu.
Çünki həmin gün mən ən çox sevdiyim bəstəkarı,
mənə səhnəni sevdirən, mənə ustadlıq edən,
musiqiləri ilə sözün əsl mənasında nəfəs
aldığım bir dahini itirdim. Onu təkcə mən yox, Azərbaycan
xalqı və Azərbaycan musiqisi itirdi.
Bu böyük
insanın, bu nəhəng şəxsiyyətin və əvəzsiz
bəstəkarın ölümü məni çox
sarsıtdı. Çünki mən ilk sevgi şeirimi də məhz
onun bəstəsi olan "Nədən oldu?"
mahnısından təsirlənərək
yazmışdım. Amma nə biləydim ki, bir gün onun dəfnində
və onun məzarı başında onun ölümünə
"Nədən oldu?" şeirini yazacağam!? Bu heç
ağlıma da gəlməzdi!
Yanvarın 21-də
Şəfiqə xanımın 91 yaşı tamam olacaqdı, əgər
yaşasaydı. Yaratmaq üçün yaşayan bəstəkar,
doğum günün mübarək! Bəlkə də
görürsən necə darıxıram sənin
üçün...
Orxan Bahadırsoy
"Qızıl qələm" mükafatı laureatıtı laureatı
Bizim
Yol.- 2015.- 24 yanvar.- S.15.