“Məni AYB-yə 75
yaşım
olanda üzv elədilər”
Ruhəngiz xanımla telefonda
müsahibə barədə danışanda möhkəm-möhkəm
tapşırmışdı: “Bax, əvvəldən
hazırlanmış suallar olmasın, xoşum gəlmir. Müsahibə
gərək öz axarı ilə gedə, ekspromt ola”
Allahdan müsahibəmiz o istədiyi
kimi alındı. Razılaşdığımız vaxt
qapılarını döydük. Bizi gur səsi, gülərüz
çöhrəsi ilə qarşılayan Ruhəngiz xanım
adımı öyrənər-öyrənməz sanki “isinmək”
üçün elə dəhlizdəcə söhbətə
başladı:
- Mirmehdi Seydizadə adlı bir şair vardı.
- Bəli, tanıyıram.
- Bir dəfə
bir məclisdə idik. Mirmehdi Seyidzadə də yoldaşı
ilə gəlmişdi. Bir az sonra məclisə Leyla Bədirbəyli
gəldi yoldaşı ilə. Leyla da maşallah, dünya
gözəli idi. Mirmehdi onu görən kimi masadan qalxıb bədahətən
bir şeir dedi. Şeirin
son misrası belə idi: “Mirmehdi qurbandı, gözlər, a
gözlər”. Pah! Mirmehdi bunu deyən kimi, yoldaşı
küsdü, durdu getdi mətbəxə. Ordan da Leylanın
yoldaşı da hirsləndi, masadan qalxdı. Bunu niyə
xatırladım? Keçən dəfə İTV-də bir
qız gördüm, Mirmehdinin nəvəsi idi, ona da
danışmışdım bunu.
Əlimi çantama aparıb
diktofonu çıxardığımı görür:
- Sən bayaqdan bunları
yazmırdın?
- Yox.
İmkan verdiniz ki... Elə ayaq üstəcə
başladınız söhbətə.
- Ay səni (gülür).
Yaxşı keçin əyləşin, başlayaq o zaman.
Masanın başına keçirik.
Mən diktofonumu, fotoqrafımız Şahin
“silahı”ını çıxaranacan Ruhəngiz xanım
zarafatından qalmır. Və söhbətimiz başlayır.
- Bu nə saç-saqqaldı?
Torpağı sanı yaşayasan, rəhmətlik Elçini
xatırlatdın sən mənə, Elçin Məmmədovu.
Mehdi Məmmədovun oğlunu.
- “Yeddi
oğul istərəm”dəki Mirpaşa...
- Bəli...
- Saçım-başım
indi yaxşıdı, əvvəl bundan da çox idi.
- Saxla da nolacaq, hamı elə biləcək,
hippisən.
- Ovqatdan
asılıdır.
- Olmalıdır. Bütün
bunları mərhələ-mərhələ keçmək
lazımdır.
-
Əvvəllər necə idi, hippilərə maraq var idi?
- Bizim cavanlığımızla
işiniz olmasın (gülür). Bizim
cavanlığımızda hər şey yerli-yerində idi. Məktəbdə
pioner təşkilatına, yeniyetmə vaxtı komsomol təşkilatına,
sonra da partiyaya cəlb edirdilər. Yəni, heç kəs kənarda
qalmırdı
- Nəzarətdə
idiniz.
- Həm nəzarətdə idik, həm
də bilirdik ki, hara getsək dinləyəcəklər.
- Hippi
mədəniyyətindən xəbəriniz var idi?
- Bilirsiz, o dövrdə dəmir pərdə
hakim idi. Ordan balaca mürgənə də keçə bilməzdi,
heç siçan demirəm. Ona görə bizim Amerikada
baş verənlərdən xəbərimiz yox idi. Riskli
olduğu üçün ancaq gecələr radioda
“Amerikanın səsi”nə qulaq asırdıq. Onda da qorxurduq
ki, birdən qonşu eşidər. Biz sonralar başa
düşdük, bizim yaşam tərzindən başqa həyat
da var.
- Ruhəngiz
xanım, bir neçə gün əvvəl insanın kosmosa
çıxmasının ildönümü idi. O günü
necə xatırlayırsız?
- Bəlkə də Qaqarin kosmosa
uçmasaydı biz dərd içində boğulardıq.
Neyçün? Aprelin 8-də mənim atam 54 yaşında
dünyasını dəyişdi. Onda 20 yaşım vardı.
Atamın yeddisini verməyə hazırlaşırdıq, xəbər
gəldi ki, Qaqarin kosmosa uçub.
- Xəbəri
eşidəndə heyrətləndiniz?
- Yox. Çünki bundan əvvəl
baş verən hadisələri bilirdik axı. Süni peyklərin
orbitə getməsindən, Laykanın uçmasından xəbərimiz
vardı deyə insanın uçmağı da gözlənilən
idi. Əlbəttə, bu, çox möhtəşəm idi.
Ondan sonra Tereşkova, Nikolayev, Titov uçmuşdu. Artıq
biz sovet vətəndaşlarının kosmosa
uçmağını adi şey kimi qəbul edirdik.
-
Niderland rejissoru Aleks Van Varmerdamın “Ofisiant” adlı filmi var.
Ssenarist ssenari yazdığı yerdə qəhrəman
qapını döyüb onun evinə girir və deyir ki,
süjetdə dəyişiklik et. 2006-cı ildə çəkilən
bu film xeyli maraq oyatmışdı. Amma mən sizin “Yollar
görüşəndə” tamaşanıza baxanda
gördüm ki, oxşar şeyi siz hələ 1979-cu ildə
eləmisiz, qəhrəman müəllifin yanına gəlib
ona deyir ki, hadisənin axarını dəyiş.
- Bahooo. Sən məni
haralara aparıb çıxardın (gülür)!
- Yenə
o illərə qayıtdıq.
- Hə. O tamaşada müəllif
kadrdadır.
- Tamaşanın
ideyası hardan yaranmışdı?
- Yekəxanalıq olmasın, əgər
siz mənim yaradıcılığıma bələdsinizsə
fikir verib görərsiniz ki, onlar paradoks və qrotesk
üstündə qurulub. Bu mənim xasiyyətimdi. Bunu mənə
heç kəs aşılamır, bunu heç kəsdən
götürmürəm. Əvvəl hekayələr, novellalar
yazırdım.
- Hekayə
kitabınız da çıxmışdı.
- Bəli. “Babamın muzeyi”. O vaxt
“Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetində, “Azərbaycan”,
“Ulduz” jurnallarında dərc olunurdum. Hələ gənclik
dövründən mənim bəyəndiyim
yazıçılar vardı: Klapka Cerom, Əziz Nesin, bir də
O Henri. Bir də Yeroslav Qaşek vardı. Onun “Cəsur əsgər
Şveykin macəraları” əsərini əzbər bilirdim.
Onun sitatlarını biz gənclər öz aramızda işlədirdik.
Əlbəttə, dünya klassiklərini, rus klassiklərini,
Azərbaycan klassiklərini oxuyurdum. Əfsuslar olsun, mən Azərbaycan
ədəbiyyatını ruscadan oxumuşam; Mirzə
İbrahimovun “Gələcək gün”, Məmməd Səid
Ordubadinin “Dumanlı Təbriz”, “Qılınc və qələm”
əsərləri və başqaları.
-
Əsərlərinizi də rusca yazmısız...
- Bəli. Mənim ilk “Yollar
görüşəndə” pyesimi Həsən Əbluc tərcümə
eləmişdi. “Ömrün yolları” və “Qonşu
qonşu olsa” pyeslərimi isə Nailə Muradxanlı
çevirmişdi.
-
Tamaşalara yazlan mahnıların sözlərini də Fikrət
Qoca yazırmış.
- Fikrət Qoca və Ruhəngiz
Qasımova ayrılmaz yaradıcı tandemdir. Mahnı, romans
janrında nə yazmışamsa, 80 faizi Fikrət Qocanın
sözlərinədir. Mahnılarımın bir qisminin sözlərini
də İsa İsmayılzadə yazıb. Dilsuz Mustafayevlə
də işləmişdim.
- Dilsuzu
deyirsiz yəqin? “Yol” povestinin müəllifi.
- Hə. Biz onda Azərbaycan
radiosunda işləyirdik. Deyirlər ki, necə oldu
yazıçı oldunuz? O mühitdə necə
yazıçı olmayasan? Böyük redaktorumuz Firudin
Ağayev, baş redaktorumuz Rauf İsmayılov idi. Çox
gözəl redaktor idi. Azərbaycan dilinin keşiyində duran
adam idi. Belə mühitdə necə öyrənməmək
olardı? Biz sözün əsl mənasında bir-birimizi
başa düşən həmkar olmuşuq. Baş redaktor deyəndə
ki, nəyisə çıxar biz bilirdik, bu hissə ümumi
materialın uğuruna mane olur. Yəni, sözün qədrini
bilməyi, sözü yerində işlətməyi öyrədirdilər.
Bizim vaxtımızda “Allah canıvızı sağ eləsin“
ifadəsi yox idi. İndi televizoru açırsan,
aparıcı “Allah canıvızı sağ eləsin“ deyir,
öpüşür, görüşür, oynayır. Ay bala
niyə atılıb-düşürsən, niyə
oynayırsan, nolub axı?!
- Artistizm
də yoxdu.
- Artistizm də yoxdu, səviyyə də.
Ona görə belə verilişlər mənim xoşuma gəlmir.
- Azərbaycan
kanallarına baxırsız?
- Baxıram, niyə baxmayım?
Bilirsiz, tənqid eləmək asandı. Kiminsə şəstinə
toxunmadan tənqid etmək lazımdır. “Yeni ulduz” proyektini
xalq niyə sevdi? Çünki xalq dürüst söz
eşidirdi, o təmizliyi, saflığı görürdü.
Gəncləri düzgün istiqamətləndirməyə cəhd
edən böyükləri görürdülər.
- “Yeni
ulduz”dan çıxan qaliblər gözlədiyiniz səviyyədə
müğənni ola bildilər?
- Mən deyərdim ki, hə. Bu
başqa şeydi ki, onlar özləri layiq olduqları tərzdə
özlərini təsdiqləyə bilmirlər. Bunun da səbəbi
özləri deyil. Bir çoxu qazanc naminə el şənliklərinə
qoşulub. Vaxtilə Niyazi simfonik orkestrlə Salyana gedib
kolxozçuların qarşısında çıxış
edirdi. Camaat tökülüb gəlirdi simfonik orkestrə qulaq
asmağa. İndi hünərin var bir kvartet götür get
rayonlara, gör qulaq asacaqlar? Yox. Çünki camaat indi
televizorda simfonik orkestri görmür.
- Bəlkə
camaat simfonik konsertlərə zorən gətirirdilər?
- Nə danışırsız?
Niyazinin adı gələndə camaat elə sevinirdi ki.
- Belə
çıxır o dövrdə xalqımız daha mədəni
idi?
- O dövrdə camaatın
zövqünün özbaşına formalaşmasına imkan
vermirdilər. Xalq yönləndirilirdi.
- Belə
çıxır indi yönləndirmə olmadığı
üçün bayağılıq üzə
çıxıb?
- Mən başqa cür deyərdim.
Həmişə belə olub: qocalar deyirlər, qabaq
yaxşı idi, cavanlar deyirlər indi yaxşıdır.
Çünki, qoca irəlidə heç nəyi
görmür, özünü də görmür. Ona görə
keçmişdə yaşadığı əhval-ruhiyyəni
canlandırdıqca ona elə gəlir ki, o vaxta qayıdır
və özünün mənəviyyatını təmin
edir. Həm də indi bilirsiniz necədi, hər kəsin evində
kompüteri var, kimə nə maraqlıdırsa ordan tapır.
Əvvəllər kolxozlarda klublar, mədəniyyət
sarayları vardı, indi də fitnes klublar var. Bəşəriyyət
tədricən gedən yolu biz son iyirmi ildə keçirik. Ona
görə də hər şeyi necə var qəbul eləmək
lazımdır.
- Siz
necə, yeniliklərə alışa bilmisiz?
- Obijaeş, naçalnik
(gülür). Mən 98-ci ildən kompüterə
bağlı adam. Amma yazılarımı yazı makinasında
yazıram. Ona görə ki, makinanın səsi
çıxmayanda məndə ideya baş qaldırmır.
Makina mənim həmkarımdır.
- Hər
gün yazırsız?
- Hər gün? Nə
danışırsan, onda mən Tolstoyu, Heminqueyi keçərdim
ki.
- AYB-yə
niyə belə gec üzv oldunuz?
- 75 yaşım olanda üzv elədilər.
Yazıçılar Birliyində təqdimat olanda Anar dedi ki,
Ruhəngiz, 1939-cu ildə Üzeyir bəyi ilk bəstəkar-yazıçı
kimi mənim atam Rəsul Rza Yazıçılar
İttifaqına qəbul eləmişdi. 76 il keçəndən
sonra mən səni üzv edirəm. Mən də dedim, bu vaxta
kimi ilk peşəmi bəstəkarlıq hesab edirdim. Amma siz
ki, belə uyğun görüb məni Yazıçılar
Birliyinə üzv etmisiz, çox sağ olun. Söz verirəm
ki, sizi çox yormayacam, çox yazıb-pozmayacam. Bax belə
zarafatımız oldu.
- Onda
belə çıxır, özünüzü daha çox bəstəkar
hesab edirsiz?
- Musiqi bəstələyəndən
sonra hücum çəkirəm yazı masama və makinama. Nəsə
yazıram, o da alınmayanda mahnı bəstələyirəm.
Fikrət Qoca mənə zəng edib təzə mahnı mətnlərini
deyir. Bizim işləmək prinsipimiz çox orijinaldır. O,
bilir ki, mən makinadan çıxan mətn ilə işləmirəm.
Ya gərək əl yazısı olsun, ya da o gərək diktə
eləsin, mən əllə yazım. Fikrət Qocanın 80
illiyi ilə əlaqədar Moskvaya getmişdik. Orda mənə
söz verdilər. Royal arxasına keçəndə dedim,
baxmayaraq ki, Fikrətin 80, mənim 75 yaşım var, biz yenə
də sevgidən-məhəbbətdən yazırıq, yenə
də yazacağıq.
-
Mütaliə edirsiz?
- Hər gün. İyirmi ildir
“Soverşenno sekretno”, “Sobesednik” və başqa jurnallara abunəyəm.
Hər gün krossvord edirəm, krossvord eləyəndə
beyin itiləşir. Özü də mən bizim
krossvordları xoşlamıram, çox bəsitdirlər.
Sonra mən nərd oynamağı xoşlayıram.
Yoldaşımla nərd oynayırıq. Nəvəmlə
şahmat oynayıram. Nərd üçün ölürəm.
Cığal da deyiləm.
- Zər
tutmursuz?
- Yox. O artıq nərd olmur,
hoqqabazlıq olur. Mən “azartnı” adamam. Riskə getməyi
xoşlayıram. Xaricdə olanda mütləq kazinoya gedirəm
və uduram da. Əlim gətirir. Belə oyunları oynayanda
adamın içindən adrenalin çıxır.
- Qonaqlıqdan
nərd oynamısız?
- Əşşi, mənim peşəm
onsuz da qonaqlıq verməkdi.
-
Şair-yazıçıların məclislərində
çox iştirak etmisiz?
- Yox. Mənim üçün
maraqlı olmayıb.
- Rəqsanəni
tərifləmişdiz bir dəfə.
- Rəqsanənin çox gözəl
səsi var. Heyf ki, savadı azdı.
- Başqa
hansı müğənnilərin adını çəkə
bilərsiniz?
- Bizdə çoxu soyunub sonra
oxumağa başlayır, amma əvvəl oxuyub sonra soyunmaq
lazımdır.
- Flora
Kərimova necə oxuyur? O vaxt sizin tamaşada oxumuşdu.
- Flora cürbəcür səslərlə
oxuyub özünü yoxlayırdı. Onun çox
yaxşı ürəyi və duyumu var. İlhamə də gəncliyinə
baxanda son dövrlər daha yaxşı oxuyurdu. Onlar və
başqaları Azərbaycana məxsus müğənnilərdir.
Bizim müğənnilər Türkiyəyə güclə
yol tapa bilirlər. Türkiyənin yüzdən çox
kanalı var, bizimkilər birində çıxıb oxuyanda
bunu toy-bayram hesab edirlər. Amma Ajda Pekkan dünya miqyasında
müğənnidir. Zeki Müren bütün Şərq aləmi
üçün Zəki Müren idi. Necə ki, mən öz
Azərbaycanımızda tanınan bəstəkaram, onlar da Azərbaycanda
önəmli müğənnilərdi.
Bizim Yol.- 2016.- 29 aprel.- S.15.