“Mən
özümü xilas eləməyə
çalışmıram”
Bugünkü həmsöhbətimiz
görkəmli aktyorumuz Fəxrəddin Manafov olacaq. Müsahibəni
oxucularımıza təqdim edirik:
- Digər aktyorlardan fərqli olaraq, siz heç vaxt xarici görünüşünüzə görə əl-ayağa düşmürsünüz, ancaq bununla belə, parlaq yaradıcı xarizma yarada bilmisiniz.
- Bu gün bunu o qədər tez-tez deyirlər ki, istər-istəməz düşünməli oluram. Gəldiyim qərar isə başqalarına birmənalı görünməyə bilər. Bizim şəxsiyyətimizi bir çox amillər müəyyənləşdirir – genlər, təhsil, intellekt, tərbiyə, daxili mədəniyyət, sosium, doğulduğumuz məkan, ətraf mühit, hətta yaşadığımız şəhərin meri də! Bu prosesin nəticələrini özündən gizlətməyə çalışmayanlar xarizmatik insanlara çevrilirlər, özünü hansısa bəzəkli-düzəkli çərçivələrə salmaq istəyənlərdə isə xarizma dərhal yoxa çıxır.
- Cəmiyyətdə
yaşaya-yaşaya özünü baş verən hadisələrdən
kənarda saxlamaq. Biz cəmiyyətimiz qəribə insanlara qəribə
baxır.
- 10 il əvvəl mən daxil azadlığın nə olduğunu qəfil başa düşdüm. Tamamilə azad olmaq mümkün olmasa da, əxlaqsızlığın və anarxiyanın siluetləri görünən hüdudları dərk etmək mümkündür.
- Nə qədər
çox yaşasan, o qədər çox itirirsən. Sizə
bu hiss tanışdırmı?
- 90-cı illərin əvvəllərində mən Slovakiyaya getmişdim və orada düz 10 ay yaşadım. Bəzən mən hüznlə nə qədər çox vaxt itirdiyimi düşünürəm, ən azından əlavə 10 filmdə rol ala, 10 tamaşada iştirak edə bilərdim... Ancaq bununla bahəm çox şey dərk etmişəm. Həqiqi nümunələr gətirim. Mənim hər şeyim vardı – ən prestijli rayonda gözəl evim, ən bahalı maşınlarım. Bir dəfə zülmət qış gecəsində yad bir səs məni yuxudan oyatdı. Eyvana çıxdım və gördüm ki, mənim dəbdəbəli villalarda yaşayan qonşularım aramsız yağıb yığılan qarı təmizləmək üçün əllərində bellələrlə işə girişiblər! "Bunlar nədir, anormaldırlar, səhəri gözləməyə bilməzdilər bəyəm?”, - deyə düşündüm və yatmağa getdim.
Səhər 8-də mən ofisə getməliydim, evdən çıxanda isə maşını qarajdan çıxara bilmədim, çünki qapının qarşısında qar anbarı vardı. Ətrafda hər yan isə tər-təmiz idi... Vacib görüşə çatmaq üçün ofisin avtomobilini çağırmalı oldum. Axşam qonşularda təmizlik hökm sürürdü, mənim qarım isə daha da yuxarı qalxmışdı. Gecə üçdə mən yerimdən qalxdım, əlimə bel götürdüm və bütün qarı təmizlədim, səhər qarajdan maşınımla çıxanda, bütün qonşular məni gülüşlə yola salırdılar. Mən anlaşılmaz əcnəbi deyil, onların ənənəsinə qəbul edən bir insana çevrilmişdim.
Yadımdadır bir dəfə avropalı ustaların drellərinin arxasında tozsoran olduğunu görəndə necə təəccüblənmişdim! Bu bizim ağlımıza niyə gəlməyib deyə düşünmüşdüm?! Bu ki çox asandır!
- Qərbdə
vaxt-puldur, bizi isə tamam başqa dəyərlərlə tərbiyə
ediblər. Ancaq siz məişət fərqliliklərindən
danışdınız, bəs doğma yurddan kənarda siz
öz xarakterinizdə hansı cizgiləri kəşf etdiniz?
- Çox düzgün peşə seçdiyimi başa düşdüm. Mən qardaşımın şirkətində demək olar "sağ əl” idim, ancaq bu tamam başqa həyat idi. Bu illər ərzində mən əndişəylə əzab çəkirdim... Mənim hər şeyim vardı, ancaq öz guşəm, öz küçəm, harmoniyada mövcud olduğum o mühit yox idi. Söhbət heç vətənpərvərlikdən də getmir. Vətən odur ki, gözlərin qapalı şəkildə küçələri sakitcə arşınlaya bilirsən, çünki şəhərini əzbər tanıyırsan...
- İndiki gənclər
"vətən” anlayışına başqa cür
yanaşırlar. Onlar bir məkana asanlıqla öyrəşirlər,
başqa ölkələrdə illərlə yaşayırlar
və və Bakı üçün ümumiyyətlə
darıxmırlar...
- Burada müəyyən qədər həqiqət payı var, axı biz onların qəlblərinin içinə baxıb nə baş verdiyini dərk edə bilmərik. Yəqin, onların müasir dünyayla əlaqə qurduğu texnologiya məsələsində biz daha heç zaman daha onlara çata bilməyəcəyik. 1974-cü ildə mən Almaniyada hərbi xidmətdə olanda, masaya oturub atama məktub yazmağın əməlli-başlı ritual idi: "Əziz atam, ana və qardaşlar...” İndisə hər şey kiçicik SMS-lərlə yoluna qoyulur...
Gənclərə bizim nəslimizin ədəbiyyata,
teatra olan sevgisini başa salmaq olmur, onlar bunu səfehlik hesab
edirlər. Onlar
üçün vacib olan "tez olsun, bu saniyə olsun!”-dur. Bu barədə
şikayətlənməyi də məqbul hesab etmirəm.
Hər dövrün ikiayaqlılarının
öz tələbatları var, gəncləri, onların
valideynlərini, tarixi prosesləri günahlandırmaq da
lazım deyil.
Məndə ümumiyyətlə belə bir təəssürat
var ki, hər şey göydən idarə olunur. Nəyə
görə, Kusto okeanın dərinliyindən bir apparat
tapdı, onu hansısa təşkilat aldı və ortaya
müasir qadjetlər çıxdı? Biz bu mürəkkəb
texnikadan asanlıqla istifadə edirik, ancaq nə baş
verdiyini başa düşmürük! Sanki yuxarıdan bizi nəyəsə
tələsdirirlər və artıq heç nə tarixdən,
sivilizasiyadan asılı deyil...
- Bizi hara tələsdirirlər?
- Zənnimcə,
bunu artıq Tarkovski və Spilberq öz filmlərində
göstəriblər – saf idraka...
- Axı buna yalnız fiziki
ölümdən sonra çatmaq mümkündür!
-
Düşünürəm ki, Ömər Xəyyam, Nizami,
Fizuli, Rudəki kimi şəxsiyyətlər bizim planetə elə-belə
gəlməmişdilər. Bircə oxucular düşünməsin
ki, Manafov işini-gücünü atıb, kosmos məsələləriylə
məşğul olur, ancaq mən gün keçdikcə əmin
oluram ki, bu həyatda heç nə sadə deyil...
- Sadaladığınız
bütün dahilər astagəl həyat
sürmüşdü, illər boyu Şərqin
müdrikliyini, təəssüratlarını
toplamışdlar. Əsl incəsənət
ümumiyyətlə astagəldir. Mən bir
tamaşaçı kimi dövrümüzün meyvələrini
görürəm – yüzlərlə, minlərlə təzə
üz var, onlar arasında isə tək-tükləri yaddaqalan
olacaq.
- Ancaq bu
qalın, sıx substansiya arasında Kventin Tarantino və Lars fon Triyer kimiləri də ortaya
çıxır: bizim təsəvvürümüzə yad
olan qəddar, qeyri-ənənəvi metodlarla təsir edirlər.
Tarantino "Şərəfsiz alçaqlar”da
ümumiyyətlə tarixi təhrif edir! Məhz
bu, günümüzün müasir incəsənətidir –
ürəyin nə istəyir elə, heç bir qadağa
yoxdur, məkan açıqdır – sadəcə
tamaşaçının qəlbinə nüfuz elə.
Təkrarçılıq eləmək istəmirəm,
çoxları bilir ki, bu gün incəsənətdə
böhranın yaşandığı barədə fikir var. Elə
filmlər çıxır ki, çıxmalarıyla
unudulmaları bir olur. Bizlərdən kimlər
səbəblər barədə düşünür? Nəyə görə, bu, Hollivudda da baş verir,
Ebola virusa kimi dünya kinosunu cənginə alır? Demək
hansısa məqsəd var. Və bu məqsədi kim qarşısına qoyub? Bu ancaq orada, ən
başda baş verə bilərdi...
Bizdə Azərbaycanda qəfildən rejissor Elçin
Musaoğlunun çəkdiyi "Nabat” filmi ortaya
çıxdı. Bizim kinematoqrafımızda təmkin və
disiplin görəndə hədsiz sevindim. Bəlli olur
ki, biz yaxşı film çəkə bilərik! Fikrimcə, bu onun göstəricisidir ki, saf
ağılla yanaşdığımız anda və hələ
buna hələ vaxtımız olacaq, həqiqi davamlı və
faydalı bir şey ərsəyə gətirə biləcəyik.
- Ancaq dünyanın monoetnik dinləri
bizi dünyanı xilas eləməyə deyil, ruhumuzu xilas eləməyə
çağırır!
- Mən
özümü xilas eləməyə
çalışmıram, çünki din mənim dərdlərimin
dərmanı deyil. Bu həyatı dəlicəsinə
sevirəm. Mən dünyanı tərk edəndə, o
dağılacaq... Bu barədə yeri gəlmişkən, məşhur
professor Stiven Houkinq hər müsahibəsində
danışır: "Yetər artıq, başqa bir həyat
var deyə, özünüzü aldatdınız. Orada heç nə yoxdur!” Bu
qorxuncdur, ancaq lənət şeytana, bəs birdən bu həqiqət
olsa? Mən ümumiyyətlə,
kainatın dərinliklərinə nəzər salmağı
sevirəm, "Qara dəliklər”, "Qara materiya” kimi məfhumlar
çox xoşuma gəlir.
Hər şeyə baxmaq üçün əbədiyyətin
dərinliklərinə dalmaq hədsiz möhtəşəm
olardı.
- Ancaq gəlin öz günahkar
dünyamıza qayıdaq...
- ... balaca, ancaq çox isti və gözəl Yerimizə. Ordan da
yavaş-yavaş yönələk teatra, mənim məsləyimə.
Mən həmişə demişəm ki, insanlıqda incəsənətdən
başqa gözəl bir şey yoxdur, fikrimi də dəyişməmişəm,
sevinirəm ki, hansısa bacarıqlarım var, mənə bu
möhtəşəm yaranışa toxunmağa imkan verir,
onun sayəsində başqa dünayalara səyahət etmək,
dərk etmək, düşünmək mümkündür...
Bəzən
özümü 20 il bundan əvvəlki tamaşaların mətnlərini
oxuyarkən, yaxud əvvəllər oxuduğum şeirlərə
nəzər yetirərkən, hansısa mahnını oxuyarkən
yaxalayıram... Bunlar sadəcə xatirələr
deyil, bunlar mənim ruhumu qidalandırır.
- Bizim müasir dövrümüzdə
sizdə təəssürat oyadan nədir bəs?
-
Yaxşı filmlər, ancaq bu gün təəssüf ki, belə
filmlər tez-tez çəkilmir... Rasim Ocaqovun sayəsində
mənim rus kinematoqrafiyasıyla sıx əlaqələrim var
Donatos Banionis, Aleksandr Kalyaqin, Yuri Yakovlev, Yelena Bistriska, Qalina
Polskaya kimi görkəmli aktyorlarla birgə işləmək
fürsəti qazanmışam. Bir müddət əvvəl
Balabanov və Andrey Panin rəhmətə getdilər. 5 il sonra o dahi artist ola bilərdi...
- Sizin peşakar olmanızda
hansı aktyorların töhvəsi var?
- Yevgeni
Yevstingeyev, İnnokentiy Smoknutski, Rostislav Plyatt. Dünya
kinosunda Cek Nikolson, dahi Entoni Hopkins. İlahi, gör nə
qədər çalışmalı, öyrənməlisən
ki, ekranda belə asanca boy göstərə biləsən!
- Dahilik öyrənilən bir
şeydirmi ki? Belə doğulmaq lazımdır!
-
Şübhəsiz, ancaq çoxlu öyrənmək də
lazımdır, daim! Məktəb mütləqdir, birmənalı!
- Əksər cavan artistlər
sizinlə razılaşmayacaq, axı bəziləri
üçün seriala çəkilmək kifayətdir ki,
"Ulduz” olsunlar!
- Axı kim bunu ciddi qəbul edir? Toz yatacaq və zaman
hər şeyi yerinə oturdacaq. Tarixdə
həmişə bizim öyrəndiyimiz və sayələrində
özümüzü inkişaf etdirdiyimiz kəslər
qalır. Sizə fərqi göstərməyə
çalışacam. Həm
Nikolson, həm Hopkins qurd-adam obrazını
canlandırıblar. Plastikanı möhtəşəm
ifa etmiş Nikolsondan fərqli olaraq, Hopkins canavarın
matrisasını oynayıb. Mənim üçün
matrisa daha vacibdir! Nə edirəm, necə edirəm
və nə üçün edirəm və Hopkinsdə hər
şey təkcə gözlərdə cəmləşib.
Bu, ali sənətdir!
Mənə rol təklif ediləndə, ssenarini on dəfələrlə
oxumamış, öz qəhrəmamın xarakterindəki
paradiqmanı əxz etməmiş o rolu oynaya bilmərəm. Mətni oxumaqla
hər şey tamam olsaydı, nə vardı. Bu
qeyri-ciddilikdir, çünki aktyorluq ustalığı
emosiyalarla çulğalanmış ali
riyaziyyatdır!
- Bir aktrisanın dediyi kimi: "Mən
əsəb sistemimi korlamaq üçün günlərlə
məşğul oluram”.
-
Görünür, o hələ ustalıq yolunda olub. Bəziləri dəlilik həddinəcən gedib
çıxırlar. Hədsiz ehtiyatlı və
özünə nəzarət etmək gərəkdir, yoxsa
insan dəli ola bilər, bu bir çox
aktyorların başına gəlib, axırda özlərini tələf
ediblər. Bizim peşəmizdə isterikaya yol
vermək olmaz, o, yeni metodlar tələb edir.
- Onları necə əxz edirsiniz? Artistlərin kvalifikasiya kursları yoxdur axı?
- Daxildə
daim şüuru, qeyri-şüuru iş gedir. Gördüklərimdən
nəsə əxz etməyə, analiz etməyə,
düşünməyə çalışıram. Tamaşaçı kimi filmə baxmaq mənim
üçün çətindir, çünki hər
şeydən əvvəl məni texnika maraqlandırır.
Rola girəşəndə, onun ritmini qırmağa
çalışıram, bu mənim qarşımda yeni
hüdudlar açır, sonra ikinci, ya üçüncü
tamaşada bunu ümumiyyətlə başqa formada təkrar
edirəm. Və
yaxın həmkarlarım yaxınlaşıb soruşurlar:
"Bunu necə edirsən?”, Yaxşı
ki, "Bunu necə oynayırsan” deyə soruşmurlar. Çünki "etməklə”, "oynamaq”
arasında böyük fərq var.
Otar Meqvinetuxusesi adlı dahi gürcü artisti vardı. Bir dəfə
Bakıya qastola gəlmişdi, repetisiyadan sonra ondan heç də
geri qalmayan azərbaycanlı artistlər teatr bufetində biraz
boğazı yaşlamaq üçün onu dəvət etdilər.
Ancaq Otar imtina etdi. "Sən nə
danışırsan,– tamaşaya hələ
altı saat qalıb!”, - deyib, onu yola gətirməyə
çalışdılar. Otar isə dedi ki, gedim
hazırlaşım, gör hələ görüləsi nə
qədər iş var... Bax əsl aktyorluq budur – səhnəyə
çıxıb süni səslə danışmaq deyil!
- İncəsənət rəqabəti
və yad məşğuliyyətləri
bağışlamır. Peşəniz
üçün nələrdən keçmisiniz?
- Daha
yaxşı pul qazandıran başqa bir məkanda
yaşasaydım, heç nəyi fəda etməzdim. Ancaq burada yaşamaqla, mən rifahımdan olmuşam,
çünki mənim heç nəyim yoxdur, təkcə sənətimdən
başqa.
- Nə qədər
qəribə olsa da, bizdə hələ də aktyorluq peşəsi
kişiyə yaraşdırılmır, qadın
üçünsə uyğunsuz sayılır. Akyor olmaq qərarına gələndə, ictimai
qınaqdan yayınmalı oldunuzmu?
- 8-ci
sinfi bitirəndə məni ticarət texnikumuna yerləşdirdilər,
ancaq bir aydan sonra mən aydınlıq gətirmədən
texnikumdan çıxdım. Valideynlərimin
bundan xəbəri olanda isə, mən artıq respublikanın
əməkdar artisti idim, "Nizami” kineoteatrında isə
böyük şəklim olan afişa asılmışdı.
- Uşaqlığınız necə
keçib?
-
Çox çətin... Atam dənizdə
işləyirdi, bizim tərbiyəmizlə isə anam məşğul
olurdu, o 4 qardaşla bir bacını yedirtmək
üçün çox əziyyət çəkirdi.
İşə gedəndə o, hərəmizə 4 ədəq
qənd parçası, bir neçə yağ
parçası və biraz çörək qoyurdu. Bizim yeməyimiz sadəcə bundan ibarət idi, bir də
onun gəlməyini, bizi yedirtməsini gözləyirdik. Qonşuda bizimlə həmyaşıd bir oğlan
vardı. O hər səhər biz yeməyə
başlayanda gəlib bizə qoşulurdu, biz yeməyimizi onunla
bölməli olurduq, bu uzun müddət davam etdi, bir dəfə
isə balaca qardaşım soruşdu: "Biz 4 nəfərik,
hər gün ona 4 qənd parçası, bizə isə sadəcə
3 ədəd çatır. Nəyə görə
axı?” Biz qərara gəldik və onun
bizə gəlməsini qadağan etdik.
Biz
günlər boyu dərslərlə və ev
işləriylə məşğul olurduq – təmizləyir,
sobanı qalayır, ağacları suvarır, həyətdə
iş görürdük. Bu yaşamaq uğrunda çətin
həyat idi, ancaq bu gün mən maşın parklarında
uşaq yeməkləri maşınını görəndə,
uşaqlığımı qüssə və sevinclə yada
salıram və şükür edirəm ki, məni bu yeməklərlə
bəsləməyiblər! Müasir uşaqları genetika
deyil, elm qidalandırır, bizim dövrümüzdə isə
heç nə valideynlərdən asılı deyildi,
çünki bizim qəbul etdiyimiz qidalar istər-istəməz
fiziologiyaya, zehnə, davranışlara və s. təsir edirdi.
Ancaq nə
bilmək olar, ola bilsin, nanotexnologiya və
filmlərdə popkornla böyüyən uşaqlar yeni nəsə
yaradacalar.
- Nə arzu edirsiniz?
- Mənim
bürcüm şirdir və mənim vəhşi afrika
şirini qucaqlamaq və saçlarını sığallamaq
kimi dəlisov istəyim var. Hərçənd bilirəm ki, bu arzum həyata
keçməyəcək...
Bizim Yol.- 2016.- 23
iyul.- S.15.