“Ola bilərdi ki, oxum
daşa dəysin”
Fuad Poladov: “Əsas od, əsas
məşəl sənin özündə, daxilində
olmalıdır”
...Sənət
seçimi, mənə belə gəlir ki, taledir. Mən özüm buna belə baxıram. Çünki yadıma gələn vaxtdan, bilirəm
ki, arzum aktyor olmaq olub. Baxmayaraq ki, bu məsələ
ilə bağlı valideynlərimin öz arzuları vardı.
Amma mənim aktyor olmaq həvəsim,
görünür daha güclü oldu. Nəinki
məktəbdə, hələ 4-cü sinifdə oxuduğum
vaxtlarda, Azərbaycan televiziyası açılandan orada
canlı verilişlər aparmışam. Sonra
canlı televiziya tamaşaları olub, onlarda iştirak
etmişəm, paralel olaraq, dram dərnəyinə getmişəm.
Məktəbin nəzdində dram dərnəyi
vardı, orada iştirak eləmişəm. Cavanlıqdan deməzdim,
uşaq vaxtlarımdan bu sənətlə
qaynayıb-qarsımışam.
... Bu, asan sənət
deyil. Amma zülm sözü ilə də
razılaşmıram. Çünki o, zülm deyil, orada
sözün əsl mənasında, axtarışlar gedən vaxt,
obrazın yaranma prosesinin özü, heç bir sözlə
ifadə olunmayacaq dərəcədə maraqlı bir prosesdir.
Yəni bu sənətə təsadüfi yox,
dediyimiz kimi, tale yolu ilə gələn adamlar
üçün aktyorluq zülm yox, həddən artıq
zövq və maraqlı bir prosesdir. Çəkilən
əziyyətin, itirilən enerjinin kompensasiyanı sonda
tamaşaçı öz alqışları ilə verir.
Yadıma gəlir ki, "Azdrama"da işlədiyim
vaxtlarda repertuarla çox məşğul idim. Bir dəfə mənim qrim otağıma bir həkim
gəldi, qadın idi. Dedi, mən filan poliklinikada baş
həkiməm, 4 gündür sizin tamaşaları izləyirəm
və gəldim, sizi yaxından görüm, öyrənim ki,
siz bu enerjini haradan alırsınız? Dedim ki, bunu mən
özüm də bilmirəm haradan alıram, yəqin, bunun
yeganə, bir səbəbi varsa, o da sənətə sevgi, məhəbbətdir.
Əgər sən bu işi sevərək edirsənsə, onda
o enerjinin gəlib-gəlməməsi məsələsi
söhbəti ola bilməz. İşdən
zövq almağı bacarmaq lazımdır. Düz
deyirsiniz, orada əsəb gərginliyi də var, orada ürək
sancıları da var. Amma səhnənin özünün qəribə bir atmosferi var. Mənim yadıma gəlir
ki, biz bir tamaşa oynayırdıq, orada Məlik Dadaşovun
da rolu var idi. Axşam tamaşaya dövlət
nümayəndələri gəlib baxmalı idilər. Tamaşadan qabaq xəbər verdilər ki, bəs Məlik
Dadaşov möhkəm xəstələnib, təcili
yardım onun başının üstündədir, yəqin
ki, axşam tamaşaya gələ bilməyəcək. Teatrın rəhbərliyi əl-ayağa
düşdü ki, necə yəni, bəs axşam dövlət
adamları gələcək axı? Getdilər
Məlik müəllimin evinə, onu təcili yardımla gətirdilər
tamaşaya. Səhnəyə çıxanda bu adam elə bil ki, sağalırdı, səhnənin
qırağına keçən kimi ikiqat olurdu. O
özünü səhnədə səfərbər edirdi. Yəni demək istəyirəm ki, əsəbləri
alması ilə bərabər, həmin səhnənin həm
də şəfaverən bir missiyası da var.
...Bir az bayağı səslənmiş
olsa da, yaxşı aktyor olmağın başlıca şərti ancaq
və ancaq zəhmət, zəhmət, yenə də zəhmətdir.
Bir dəqiqə, bir gün belə boşalmadan,
elədiklərinlə kifayətlənmədən yalnız irəli,
irəli, yenə də irəli. Yalnız zəhmətlə
nəyəsə nail ola bilərsən.
Yoxsa hər şeyi istedadınla bağlasan ki, mənim
istedadım var, mən çıxacağam, hər şey yaxşı
olacaq... Yox! İstedad
üstəgəl zəhmət. Bunlar
bir-biri ilə yoğrulanda, mənə belə gəlir ki, nəyəsə
nail olmaq olur. Bir də özünü kənardan görməyi
bacarmaq lazımdır. Bax, bizim sənətin,
mənə belə gəlir ki, ən əsas keyfiyyətlərindən
biri də budur. O da birdən-birə alınmır. İllər keçdikcə, sənət püxtələşdikcə,
özünü kənardan izləmək, özünü kənardan
görmək mümkün olur. O da, mən deyərdim, sənətin
daha da mükəmməlləşməsinə kömək edən
faktorlardandır.
...Sənət və həyat dərsi almaq baxımından mən özümü uğurlu adam hesab edirəm. Akademik Dram Teatrına gələndə mən ikinci kurs tələbəsi idim və o vaxt Akademik Dram Teatrında çox möhtəşəm aktyorlar çalışırdılar. Yəni onların hamısını görəndə belə baxırdım ki, İlahi, mən bunlarla bir yerdə işləyəcəyəm? İlahi, mən bunlarla bir yerdə səhnəyə çıxacağam? Onlar məni öz qayğıları ilə, sözün əsl mənasında, o qədər əhatə eləmişdilər ki... Çox söhbətlər olur, deyirlər ki, nə bilim, nəsillərin arasında teatrda cavan aktyorlara qarşı yaşlı aktyorların qısqanclığı olur. Bəlkə də, kimsə onu görüb, mən onu görməmişəm. Mən o sənətkarların hamısından özümə qarşı ancaq diqqət və qayğı görmüşəm. O ki qaldı həyat dərsinə, o barədə də bəxtim gətirib. Yəni ki, insanın formalaşdığı vaxtda onun həyatda rastlaşdığı insanların çox böyük rolu və əhəmiyyəti var. Birinci, əlbəttə ki, valideynlərdir, onları qoyaq bir kənara. Damarlarında hansı adamın qanı axırsa, sən də onun kimisən. Həyat məktəbi ilə, həyat dərsi baxımından mənim qarşıma çıxan insanlar görün kimlər olub... Hələ məktəbdə oxuduğum vaxtlarda Adil İsgəndərov kinostudiyanın direktoru idi, O, kinostudiyanın nəzdində ikiillik aktyorluq kursları açmışdı. Mən ora daxil oldum və elə həmin il də ilk filmə çəkildim. Ola bilərdi ki, oxum daşa dəysin. Nəyə görə? İlk çəkilişlərin birində rejissor Əlisəttar Atakişiyevlə mübahisəmiz düşdü və eşitdim ki, o gedib rəhbərlik qarşısında məsələ qaldırmaq istəyir ki, məni roldan kənarlaşdırsınlar. Əlisəttar Atakişiyev gedib Adil İsgəndərovun yanına, Adil İsgəndərov ona deyib ki, Əlisəttar, o, hələ məktəbdə oxuyur. Sən indidən cavan, aktyor olmaq arzusunda olan adamın qanadlarını sındıra bilməzsən. Adil müəllim deyib ki, sən ona bir az pedaqoji tərəfdən yanaşmağa çalış. Və o kinoda çəkilməyimə imkan yaratmaqla Adil İsgəndərov mənim taleyimi həll edib. Əlisəttar Atakişiyev də bir az çılğın adam idi. Mən də bir az cavan idim, bir az çılğınlığım var idi. Ona görə də bax bu, Adil İsgəndərovun mənə etdiyi ilk böyük yaxşılıqlardan biri idi. Sonra İncəsənət İnstitutunun rektoru var idi, Rahib Hüseynov, yəqin eşitməmiş olmazsınız. O, demək olar ki, həmin institutu yaradan adamdır. Mən məktəbdə oxuduğum vaxtda rejissorluq kursunun tələbələrinin birinin diplom tamaşasında uşaq rolunda iştirak eləmişdim. Rahib müəllim də diplom işini qəbul edirdi. Bizim parçadan sonra məni çağırdı, sonuncu parçalar qurtarana qədər oturtdu yanında və tənəffüsdə söhbət əsnasında məndən soruşdu ki, sənin bu sənətə münasibətin ciddidir? Yəni gələcəkdə aktyor olmaq istəyirsən? Dedim, əlbəttə, mən elə bununla nəfəs alıram, arzum odur. Dedi, neçənci sinifdəsən? Onda, bilmirəm, hələ 6-cı, ya da 7-ci sinifdə oxuyurdum. Rahib müəllim dedi ki, məktəbi qurtarandan sonra gələrsən, mən səni instituta götürərəm. Üstündən bir 5 il keçdi, bəlkə də 6 il. Mən sənədlərimi verdim İncəsənət İnstitutuna. İlk imtahandan ixtisasdan üç dənə “5” aldım. İkinci imtahandan - ədəbiyyat yazıdan kəsildim. Rahib müəllim gecə ilə evimizə adam göndərdi, o ədəbiyyat yazını mənə yenidən yazdırdı və məni instituta qəbul elədi. Bax belə şeyləri unutmaq olmur. Sonra illər keçdikcə, mən bunun nə qədər böyük bir hadisə olduğunu özüm üçün, məsələn, dərk edəndə fikirləşirəm ki, mən nə boyda kişilərlə rastlaşmışam...
... Həyatımda rastlaşdığım üçüncü böyük insan isə, əlbəttə ki, mənim müəllimim Tofiq Kazımov olub. O, teatrın baş rejissoru idi, mən onun kursuna qəbul olundum və belə oldu ki, mən birinci kursdan tez-tez qovulurdum institutdan. Yenə də institutdan 6 ay idi ki, qovulmuşdum. Olurdu da, şuluqluq, lovğalıq söhbətləri olurdu. Rahib müəllim, özü məni institutdan qovurdu, o biri tərəfdən, qayğıma qalırdı. Məsələn, bir müəllim var idi, Faiq Zöhrabov, sonradan mənim dostum oldu. O, Pionerlər Parkının direktoru idi. Rahib müəllim onu çağırıb demişdi ki, mən Fuadı institutdan qovmuşam, amma müvəqqətidir. Sən onu öz yanına işə götür ki, gedib ona-buna qoşulmasın.
...Mən, artıq, 6 ay
idi dərsə getmirdim. Pionerlər Parkında
oturmuşdum. Doğrudan da, artıq fikirləşirdim
ki, deyəsən, mənimki bu sənətdə gətirmədi.
Bir də gördüm, Faiq müəllimin katibəsi
məni telefona çağırır. Getdim,
gördüm rəhmətlik Həsən Əblucdur. O,
teatrda Tofiq müəllimin assistenti idi. Dedi, Tofiq müəllim
səni teatra çağırır.
Getdim girdim otağına, gördüm
İlyas Əfəndiyevlə oturublar. “Məhv olmuş
gündəliklər” pyesini, ilk rolumu mənə verdi. Dedi get oxu, sabah gəl.
...Bu üç hadisə, bu
üç insanla təmasda olmağımı, bunların hərəkətlərini
sonradan analiz edəndə görürəm ki, həqiqətən
də, mənim bəxtim gətirib. Yenə təkrar
edirəm, o formalaşdığım dövrdə rast gəldiyim
insanların mənim taleyimdə çox böyük rolu olub.
Mən bu günə qədər də
onların hər üçünə minnətdaram və
tez-tez gedib onların məzarlarını ziyarət edirəm.
...Tarixi şəxsiyyətlərin obrazların üzərində
işləməyimə gəlincə... Götürək
Əmir Teymuru. Hələ məktəbdə
oxuduğum illərdə mənim bu şəxsiyyətə
böyük hörmətim var idi və
çalışırdım ki, onun haqqında nə material
düşsə, oxuyum. Yəni o bərədə
yox ki, onu səhnədə oynayacağam. Ümumiyyətlə,
bir sərkərdə kimi, o məni çox
maraqlandırırdı. Tale belə gətirdi
ki, sonradan onu oynamalı oldum. Amma elə insanlardan sonra oynadım ki,
onlar bu obraza öz möhürlərini vurmuşdular. Kinoda
Yusif Vəliyev, televiziya tamaşasında da Hamlet Xanızadə.
Ramiz Həsənoğlu mənə
çağırıb bu rolu təklif edəndə,
sözün əsl mənasında, mən çaşdım.
Bayaq elədiyimiz söhbət oldu, o dəqiqə
gözümün qabağına gəldi ki, bu nəhəng və
bütün tamaşaçılar tərəfindən, birmənalı
olaraq, qəbul olunan aktyorların oyunlarından sonra bunu nə
təhər təqdim eləmək olar?! Bu mənim
üçün ən böyük və çətin imtahan
oldu. Burada o yenə də, bayaq dediyim kimi, kənardan
özünü görmək bacarığı yavaş-yavaş bir az
yaranmışdı, o mənə çox kömək elədi
və mən çalışdım ki, bu obrazı məndən
əvvəlki aktyorlardan fərqləndirim. Burada da, bayaq dediyim kimi, o tarixi
şəxsiyyət haqqında bildiklərim, aldığım
məlumatlar köməyimə gəldi. Bayaq özünüz
qeyd elədiyiniz kimi, istər Napoleon, istər Yuli Sezar kimi
obrazları yaradarkən, birinci
növbədə, o insanların yaşadığı
dövrü, ictimai-siyasi vəziyyəti maraqlanıb öyrənmək
lazımdır. Əlbəttə ki, bunlar
obrazı təqdim eləmək üçün yox, sənin
özünün baqajın üçün lazımdır.
Yəni sən artıq bilirsən ki, bunlar hansı mühitdə
yaşayıblar, ətrafları necə olub, nələr
baş verib, siyasi hadisələr necə cərəyan edib?... Bax bunlar insana çox kömək edir.
Ümumiyyətlə, mütaliə çox kömək edir. Amma bu, o demək deyil ki, hər bunu edən adamda
obraz alınacaq. Gözəgörünməyən
bir şey də var. Onun da izahı mümkün deyil. Məsələn, yadıma gəlir ki, bir aktyordan
soruşmuşdular ki, siz filan rolu oynayanda onu nə təhər
canlandırdınız? Deyir ki, indi mən deyim, bəs mən
o dövrün materiallarını oxudum və sonra onu məndən
qabaq oynayanların obrazlarına baxdım, o mənə kömək
elədi?... Belə deyil.
Bunlar ancaq qığılcımlardır. Əsas od, əsas
məşəl sənin özündə, daxilində
olmalıdır. O qığılcımları sən
özün, bayaq dediyimiz, istedadınla alovlandırıb oda, məşələ
çevirirsən.
... Deyirsiniz ki, incəsənət
qurban tələb edir deyirsiz. Baxır, nəyi
qurban verirsən. Əgər sən, həqiqətən,
bu sənət üçün yaranmısansa, mən
özümü aktyor olmaq üçün yaranmış adam hesab edirəm, onda orada qurban söhbəti
ola bilməz. Hər şey könüllü
olur. Nə var, mən filan şeyi qurban verdim... Qurban verirsənsə, onda gərək səhnəyə
çıxmayasan. Birinci növbədə,
əsəblərini qurban verirsən. “Hamlet” kimi, “Ağa
Məhəmməd şah Qacar” kimi, “Napoleon” kimi hər bir
tamaşa, hər bir obraz səhnədə o gün, hökmən,
səndən nə isə qoparır, nə isə alır. Bayaq siz dediniz ki, kompensasiya nə ilə olur? Kompensasiya, əlbəttə ki, sonda
tamaşaçıların alqışları və
tamaşaçılardan eşitdiyin xoş sözlər olur.
Çünki tamaşaçı
üçün çalışırsan. Çalışırsan ki, tamaşaçıya təsir
edəsən. Özün yanmasan,
tamaşaçıları da yandıra bilməzsən,
alovlandıra bilməzsən. Özün kədərlənməsən,
kədərləndirə bilməzsən. İndi
isə oyunların əksəriyyətində biz
tamaşaçıya təzyiq görürük, nəinki təsir.
Elə bil ki, tamaşaçının üstünə gəlirlər
ki, mən yaxşı oynayıram, məni sev, mən bu
işin öhdəsindən gəlirəm! Tamaşaçıya
təzyiq edirlər. Sən də
çaşıb qalırsan ki, qoy bir baxım da, görüm
nə edirsən hələ.
...Mən hərdənbir şeir də
deyirəm. Baxmayaraq ki, özümü bədii
qiraət ustası hesab eləmirəm, özüm
üçün deyirəm və deyilənlərə görə,
pis də alınmır. “Həyat dərsi”
üçün çox sevdiyim şairlərdən biri Vaqif
Səmədoğludan bir balaca şeir deyərəm:
Biri vardı, biri yoxdu,
Bir qayıq vardı Xəzərdə.
Çoxdandır o
qayıqdan xəbərim yoxdur.
Bilmirəm, Xəzərin hansı
sahilində çürüyüb,
Və ya harasında batıb
o qayıq.
Su isə qalxır. Yaman qalxır...
Elə hey qalxır,
Qaldığım bu qayıqsız
yerlərdə,
Bu
qayğısız yerlərdə.
Bizim Yol.- 2016.- 27 may.- S.15.