““İstiqlalım bircə
il sürdü”
Sumqayıt Dram
Teatrının divarları doğma səslə isinməyə
başlayıb. Ən çox da səhnə sevinir.
Çünki 62 yaşlı səhnə aşiqi işinin
başına qayıdıb. Görkəmli kino və
teatr rejissoru Rövşən Almuradlını şəxsən
tanıyana qədər şəkillərindəki zəhmi
adamı çəkindirirdi. Onunla söhbət “insan dilindən
tanınır” kəlamını doğruladı. Mehriban,
canayaxın davranışı yaradıcı insan haqqında
eşitdiyim fikirləri tamamilə dəyişdi.
O, hazırda teatrda Sumqayıtın “Oğru”sunu hazırlayır. “Oğru” adlı tamaşa dörd illik fasilədən sonra ilk işidir. Başqa sözlə, bu oğurlanmış yaradıcı illərin cavabı olacaq. Çoxu şöhrət, ad, haqqında fərman istədiyi halda, o həmişə azad səhnəsinin, işinin davasını edib. Rövşən müəllimlə teatrın məşqləri zamanı görüşmək imkanını yaxalayınca, fürsəti əldən vermədim. Teatrın, kinonun dərdlərindən danışdıq. Gənc aktyorlarla səbirlə davranan, onların istedadı ilə fəxr edən sənətkarla söhbətmiz pis alınmadı.
Səlahiyyətsiz
rejissor yarada bilməz
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında baş verən sonuncu hadisə, xalq artisti Fuad Poladovun teatrdan istefası sumqayıtlı rejissorun da kefini pozub. Onun fikrincə, belə problemlər teatrın strukturu ilə bağlıdır.
“Azərbaycan teatrında rejissorla teatr direktorunun vəzifələri konkretləşməlidir. Rejissorun vəzifəsi- yaradıcı sistemi qurmaq, repertuarı, truppanı formalaşdırmaqdır. Bu səlahiyyətləri onun əlindən alanda onun planları yerlə-yeksan olur, işinə köklənə bilmir.
Sözsüz, teatra yaradıcı, sənətdən, sənətkardan anlayan biri rəhbərlik etməlidir. Direktorun vəzifəsi inzabati və maliyyə işlərindən ibarətdir. Teatr mənzil-istismar idarəsi, zavod deyil axı. Burada sənət doğulur, yaradılır. Bu mənada məsələ həllini tapsa, bəzi çəkişmələr, mübahisələr də arxa planda qalar, yaxud heç olmaz.
AzDrama-da 2012-cü ildə son fəaliyyətim müddədində F. Dürrenmanttının eyniadlı əsəri üzərində “Yaşlı xanımın gəlişi” tamaşasını hazırlamışam. Bu yeddi illik fasilədən sonra olmuşdu. Ona qədər 2005-ci ildə İ. Şıxlının “Ölüləri qəbirstanlıqda başdırın” əsəri əsasında eyniadlı tamaşaya quruluş vermişdim”.
“İstiqlal”ım
bircə il sürdü
Rövşən Almuradlı deyir ki, sevdiyi işinə aktyor kimi gəlib. Bu günə qədər AzTV-də, Bələdiyyə, Mingəçevir , Gəncə teatrlarında fəaliyyət göstərib. 20-dən çox teatr tamaşasının, 12 sənədli film, 4 televiziya filminin, 3 bədii filmin quruluşunu verib. Ona ən rahatlıq verən məkan isə yaratdığı “İstiqlal” teatrı olub.
Həmsöhbətim bunu belə əsaslandırıb. “Ona görə ki, özüm yaratmışdım, arzularım, səhnələşdirmək istədiyim əsərlərim vardı. Təəssüf ki, 1991-ci ildə müstəqil Azərbaycanın ilk özəl teatrı kimi yaratdım, çətin zaman kəsiyinə düşdüyünə görə bir ilə yaxın yaşadı. Teatr sənəti, səhnə o zaman yaşayar ki, onun işinə əsassız əngəllər olmasın, süni maneələr yaradılmasın.
Ümumiyyətlə, dünyada teatrlar- dövlət, özəl, bələdiyyə, müzey teatrı formasında bölünür. Teatr cəmiyyətin yükünü daşıdığından müxalif olmalıdır. Bizdə bu fikri doğru başa düşmürlər bir az. Bu cəmiyyətə qarşı müxalif orta mövqe, vətəndaş mövqeyi deməkdir . Teatr, kino dövlət dəstəyi almalıdır. Amma kino və teatr özü də özünü saxlamalıdır. Bu dunya təcrübəsində belədir. Teatr sponsor, kino isə reklam hesabına qazanır. Reklam bazarı olanda yaradıcılıq sahələri də inkişaf edir, rəqabət güclənir. Hamı hər işin ən yaxşısını təqdim etmək istəyir ki, yaxşı da reklam alsın. Özəl teatrların çoxalması teatrın uçurumdan xilas olma yolundan biri ola bilər”.
Komediya “hır-hır” demək deyil
“Bu
gün saysız teleseriallar çəkilir. Çox
serialın vəziyyəti bərbaddır. Baxanda adama elə gəlir
ki, ölkədə ailələrin hamısı bahalı
maşında gəzir, villada yaşayır. Kriminal mövzu
üstünlük təşkil edir. Axı niyə ssenaristlər
qondarma mövzu və qəhrəmalarla bizi təbliğ etməyə
çalışırlar. Biz bu deyilik axı.
İncəsənətin
əsl vəzifəsi indi görülməlidir. Elə teatr,
kinonun də bu gün üçün vacib missiyası dərdlərimizi,
işğal olunuş torpağımız, dəyərlərimizin
təbliğidir. Heç olmazsa, görkəmli
yazıçılarımızın əsərlərini
götürüb onun üzərində ssenarilər
hazırlamaq da olar. Seyfəddin Dağlı, Salam Qədirzadə,
Xalidə Hasilova, Əzizə Cəfərzadə kimi görkəmli
yazıçıların əsərlərindən serial
hazırlamaq olar.
Ssenari
hazırlamaq spesifik işdi, amma imkan yaradılsa belə
insanlar var. Kinodan iki cür pul qazanmaq olar: yaxşı film
çəkib onu satmaqla ya da film çəkilişinə
ayrılan pulu oğurlamaqla. Yaxşı teatr qurmaq, film ortaya
qoymaq üçün yaradıcı heyətin maaşı
yüksək olmalıdır. Uzağa getmirəm, qonşumuz
Gürcüstanda rejissor, aktyorlar bizdən 10 qat çox
maaş alırlar. Buna görə də, bu adamların çəkişməyə,
aqressiya sərgiləməyə zamanı olmur,
yaradıcılıq işlərinə köklənirlər.
Tək Tiflisdə olan teatrların sayı Azərbaycanda olan
teatrdan çoxdur.
Bizdə
bir məsələ də var. Bəziləri komediya
janrını asan janr bilirlər. Hır-hır,
tamaşaçı qəşş edirsə bu hələ
komediya deyil. Komediyanın cəmiyyət üçün
yükü böyükdür. Orada dərs götürüləcək
vəziyyətlər olmalıdır. Bizdə isə
yüngüllük etməklə gülüş
yaradırlar. Faciə janrında ölümdən
çıxış yolu yoxdur, komediyada isə sənin nə
ölməyə, nə də yaşamağa haqqın var”.
“Cavad xan” bizə də
lazımdır, özgəyə də
“Mən
90-cı illərdə azadlıq hərəkatının, 20
Yanvar faciəsinin içində olmuşam. “Azadlığa gedən
yollar” filminin 3 rejissorundan biriyəm. Filmi çox çətin
şərtlərlə, mənəvi ağrılarla çəkmişik.
Bu gün o günləri görən insan kimi bəzi məsələlərdə
vətəndaş mövqeyimi bildirməyə daha çox
haqqım var. Tərif sənət adamına yaraşmaz. Amma hər
sahənin adamı ölkəsi üçün nə isə
bir işin qulpundan tutmalıdır.
Mənim
quruluş verdiyim “Yük” (1995, Bakı milyonçusu Musa
Nağıyevlə bağlıdır) filmim Berlin
kinofestivalında böyük rəğbət qazanıb.
Sonralar başqa beynəlxalq festivallardan dəvət gəlsə
də, gedə bilmədik. Ekran əsəri festival
üçün yox, xalq üçün çəkilməlidir.
Əgər kənarda qiymət alırsa deməli, dünyəvi
nə isə etmişik.
“Cavad
xan”(2009) filminin də çəkilişləri asan başa gəlməyib.
Bu gün bir qrup teatr, kinoya heç bir töhvəsi olmayan
filmi tənqid etməyə qalxır. Tarixi ekran əsərində
məqsəd Azərbaycanın dərdini göstərməkdi.
Biri deyir, filmdə pafos var, biri deyir tarix sənədli şəkildə
göstərilib, o biri deyir, bizə belə qəhrəman
lazım deyil. “Cavad xan” (Sabir Rüstəmxanlınin
“Ölüm zirvəsi” əsərinin motivləri əsasında
çəkilib) üçün yaradıcı heyət zəhmət
çəkib, dövlət sifarişi əsasında çəkilib.
Mövcud imkanlarla çəkilən filmdən Hollivud effekti
gözləmək olmaz axı.”
Adil İsgəndərov bunu etmədisə…
Bu gün
bəyəndiyim gənc və təcrübəli rejissorlar,
İradə Gözələva, Mikayıl Mikayılov, Mehriban
Ələkbərzadə və digərlərinin maraqlı
işləri var. Rejissorun işi aktyorun işindən qat-qat
çətindir. Azca qabiliyyəti olanı cilalamaqla aktyor etmək
olar. Amma rejissor üçün vacib olan kriteriyalar var: mədəni
baqaj, peşənin sirrləri, nəzəriyyə, obrazlı
düşüncə tərzi və ümumiləşdirmə
bacarığı. Hər kəs də pedaqoq olub bunu öyrədə
bilməz.
Müəllimim
Adil İsgəndərov kimi nəhəng sənətkara dedim
ki, niyə rejissorluqdan dərs demirsiz. Qayıtdı ki, mən
bunu edə bilmərəm. Bu böyük əxlaqdır, o
insan aktyorluqdan dərs verirdi, amma rejissor sənətinin
çətinliyini belə ifadə etmişdi. 25 yaşdan
aşağı şəxsləri ali rejissor kurslarına qəbul
etmirlər. Özüm Moskva Dövlət Akedimik Satira
Teatrında SSRİ xalq artisti Valentin Plucekdən dərs alan
yeganə şəxsəm. Onun ustad dərsində tək
olmuşam, bu gün isə onlarla tələbə
yığıb rejissorluqdan təlim keçmək istəyirlər.”
“İblis”i yaratmaq arzum…
“Bu
günə qədər onlarla tamaşa və film barədə
düşüncələrim olub. Çoxunu
reallaşdırmaq arzusunda olmuşam. U.Şeksprin “Kral Lir”,
Hüseyn Cavidin “İblis”i kimi əsərləri səhnələşdirmək,
həm də ekranlarşdırmaq planlarım alınmayıb.
“İblis”lə
bağlı nazirlik səviyyəsində görüşlərim
olub. Təəssüf ki, hələ də bu istək olaraq
qalır. Yaxşı bilirəm ki, gözəl ekran əsəri
üçün böyük büdcə gərəkdir. Bu əzəli
problemi dəf etsək, yaradıcı şəxslərin də
qapısı açılmış olar. Çoxu kimi mənim
də ildə bir necə tamaşa hazırlamaq, bir ekran əsəri
üzərində işləmək gücüm var.
İndi
dövlət sifarişi ilə Marsel Bertie Marinyenin “Oğru”əsərinin
eyniadlı tamaşasının məşqləri gedir.
Tamaşa satira qurama janrındadır. Əsas rolları əməkdar
artist İzaməddin Bağırov, aktyorlar Şəmistan Süleymanlı,
Vəfa Qurbanova, İlahə Səfərova oynayırlar.
Lotereya oğrusu üzərində qurulan səhnə işində
maraqlı məqamlar var. Tamaşa noyabr üçün təhvil
veriləcək”.
Bizim Yol.- 2016.- 2
noyabr.- S.15.