“Bizim ədəbiyyatda
roman
yaza bilən yoxdur”
Kulis.az “İşdən kənar”
layihəsindən ictimai aktivliyi ilə seçilən həkim,
Tibb Universitetinin müəllimi Rəşid Mahmudovla müsahibəni
təqdim edir. Xatırladaq ki, layihədə müxtəlif
peşə sahibləri ilə ədəbiyyat söhbəti
aparılır.
- Rəşid müəllim,
heç şeir yazmısınız?
- Yox, yalançı olaram,
heç vaxt yazmamışam.
- Gədəbəydənsiniz.
Orda hamı yazır.
- Mən yazmamışam.
- Ədəbiyyata marağınız yoxdur?
- Niyə, var. Vaxtıyla çoxlu
kitab oxumuşam. Drayzerin, Dostoyevskinin, Tolstoyun demək olar,
bütün əsərlərini oxumuşam. Lenin
Tolstoya haqlı olaraq rus ədəbiyyatının
güzgüsü deyirdi. Tolstoy gör nə
deyir. Deyir, otu ayaqlayırsan, elə bilirsən
öldü, ayağını çəkirsən, yenidən
dikəlir, çünki o da canlıdır. Bax mən belə kişiləri çox istəyirəm.
Yıxılanda da tez ayağa qalxmağı
bacarsın. Şeiri də çox sevirəm.
Düzdü, yazıçı Anarın məndən
xoşu gəlmir, amma mən onun atasının şeirlərini
sevirəm.
- Niyə
xoşu gəlmir?
- Bizim Gədəbəyin
bir şairi
var – İlyas Tapdıq. Yaxşı da
kişiydi. Allah rəhmət eləsin.
Yaxşı şeirləri də var. Rəhmətə
gedəndə bir adamı yox idi ki, götürsün. Doğrusu, elə bilirdim Yazıçılar
İttifaqı buna yiyə çıxacaq, amma
çıxmadı. Biz də buna görə
bir hərəkət edə bilmədik. Özümü
də qınayıram hərdən. Daha
urvatlı tuta bilərdik. Onlar etmirdi, mən
özüm edərdim. Amma arxayın
düşdük. Anar gəldi, bircə kəlmə
də danışmadı. İrəli
durdum. Dedim, bura nəyə gəlmisiz? Niyə
bir kəlmə demirsiz, danışmırsız? Bəlkə, aranızda bir haqq-hesab var, qisas
almağa gəlmisiz? Düşmənçiliyiniz varsa,
gedin, başqa yerdə aparın, adam vəfat
eləyib. Elə o cür də
çıxdı getdi. O gündən də xoşu gəlmir
məndən. Amma bu mənim Rəsul Rzaya
münasibəti dəyişmir. Onun
çox yaxşı şeirləri var. Əfsus ki, bunu
açıb oxucuya çatdıran tənqidçilər
yoxdur. Puşkin elə də böyük
şair deyil. Puşkini Puşkin eləyən
Belinski olub. Bütün əsərlərini
açıb, çıxarıb ortalığa. Rəsul
Rza deyir:
Açıram pəncərəni
üşüyürəm
Bağlayıram tövşüyürəm.
Deyəcəksən,
gah aç, gah bağla
Məni
nadan sanma
Kişisən
suala cavab ver
Üşüsəm yaxşıdı, tövşüsəm?
Açan yoxdu ki,
şair nə deyir. Söz
yığını kimi gəlir adama. Deyir,
haçan ağzımı – pəncərəmi
açıram, haqqı deyirəm, məni Sibirə
sürgün edirlər, üşüyürəm, haçan
da yumuram boğuluram, tövşüyürəm. Nə qədər haqsızlıq görürəm,
necə susum?
- Sizcə
bizim yazarlar üşüyür, yoxsa tövşüyür?
- (Gülür) Ağzımı açdırma. Açaram
sandığı, tökərəm pambığı (Yenə
gülür). Rəsul Rzanın sətiraltı
mənalar verən şeirləri çoxdur. Rusları da sərt tənqid edib. Görün
nə deyir:
Sən
üst mərtəbədə yaşayırsan
Mən
alt mərtəbədə
Sənə
də hava, su, torpaq lazımdır
Mənə
də
Bir ovuc
buğda da nemətdir
Bir dənə
də!
Nə deməkdi? Nə olsun sən Moskvadasan, mən Bakıda, nə olsun
siz çoxsuz, biz azıq, biz də insanıq! Əzmə, bəsdir!
Səməd Vurğun görün nə
yazır:
İllər gəlib keçir
ömürdən illər
İllər
görməmişəm bu illər kimi
- Həqiqəti
sətiraltı yazırdılar, amma mədhiyyəni
açıq-aşkar. Rəsul Rzanın “Lenin” poeması, Səməd
Vurğunun “Komsomol” poeması...
- Leninə hamı yazırdı. Mayakovskinin də “Lenin” poeması var. Sən
vicdanın bax gör hansı yaxşıdır?
Partiya
Lenin deməkdir
Lenin partiya?
Bu sözdü ki?
Amma Rəsul Rzaya bax:
Mən hansı bir insana
Bənzədim
ki Lenini
Məzarının
başında
Cahan
ağlamış olsun
Gör, hansı
qüvvəlidir?
- İnsafən Rəsul Rzanın “Lenin” poeması
yaxşı əsərdi. Amma onu şairin “Seçilmiş əsərləri”nə
daxil eləməyiblər.
- Nahaq. Kim nəyi hara
daxil edir-etmir özü bilər, biz şeiriyyətə qiymət
verməliyik.
- İndi deyirlər, mədhiyyə
yazan şairlər 30-cu illərdə güllələnən
şairlərin ölümünə qol çəkib, arxivləri
açmaq lazımdır.
- Açılsın arxivlər. Şəxsən mən buna inanmıram. İnanmıram ki, məsələn, Səməd
Vurğun kiminsə əleyhinə donos yazsın. Səməd
Vurğun “Zəncinin arzuları”nı
yazıb. Oxumusanmı?
-
Oxumuşam.
- Fəqət mənim bu torpaqda
yaşamağa haqqım varmı
Heç evsiz də insan olan insan kimi yaşayarmı?!
A kişi,
Amerikanı yazmayıb, Azərbaycanı yazıb. Mənim arzumu yazıb, zəncinin yox. Qacarı yazanda da bizi yazıb. Bizim
tənqidçimiz yoxdur, bəla burdadır. Azərbaycanın heç bir şairini nə Səməd
Vurğun, nə Süleyman Rüstəm satmayıb.
Satqın iki əclaf olub: Məmməd Səid Ordubadı və
Məmməd Rahim. Hamısını bu ikisi
satıb.
- Bunu
nəyə əsasən deyirsiniz?
- KQB-nin arxivinə.
- Siz o
arxivi görmüsünüz?
- Görməmişəm,
görənlər deyib. Mən də sənin
kimi Səməd Vurğunu ittiham edirdim. Deyirdim,
sən necə “İblis”i yazan adamı tutdurarsan? Mənə dedilər, belə deyil.
- Axı Səməd Vurğunun Hüseyn Cavid əleyhinə
təhqiramiz şeiri də var. Aşkarda o təhqirləri
yazan, gizlində donos yazmaz, sizcə?
- Yazmayıb. Yazdırıblar.
Sən nə qəribə adamsan? Elə bil bilmirsən. Səməd Vurğun əksinə,
şairləri qoruyan adam olub.
- Rəşid
doktor, ədəbiyyatla həkimlik arasında nəsə
yaxınlıq var?
- Böyük yaxınlıq
var. Mənim müəllimim vardı – Emin Əfəndiyev,
Sabiri çox sevirdi. Hətta onun məşhur
şeirinə əsasən xəstəliyinə diaqnoz qoymuşdu.
Sabir serrozdan ölməyib. Tiflisdə
diaqnoz qoyulanda ürəyin genişlənib demişdilər.
O, üçtaylı qapağın
çatışmazlığından ölüb. Qaraciyər də şişir o zaman. Qarına su yığılır.
-
Füzuli də tibdən yazıb...
- Hə. “Söhbətül əsmar”,
“Səhhət və mərəz” çox dərin əsərlərdi.
Sevgi mövzusunu da yazıb-bitirib Füzuli.
Aşiqin ölməyindən o yana nə
var? Məcnun öldü də. Bundan yüksək nə yazsan? Bundan
sonra sevgi mövzusundan yazmaq düz deyil. Mənə
görə elə şeirlər yazmaq lazımdır ki, xalq
oyansın, qüsurlarını görsün.
- Yazıçılarımızdan
kimi oxumusunuz?
- Bizim ədəbiyyatda roman
yaza bilən yoxdur. İnciməsin heç kim.
Bu, mənim fikrimdi. Ola bilər
səhvdi. Məmməd Səidin “Dumanlı Təbriz”,
“Gizli Bakı” romanlarına hardasa “üç” vermək olar. “Şamo” da babat romandı. İsa
Muğannanın da yaxşı romanları var. Amma dünyayla
müqayisədə uduzuruq. Bəyəndiyim,
Üzeyir Hacıbəyovun felyetonlarıdır. Üzeyir bəy yazır ki, parlament sözü
fransızca “parla” sözündən götürülüb.
“Danışmaq” deməkdir. Bəzi
ölkələrdə ona “Duma” deyirlər. Bu da “Dumat” – “Fikirləşmək” sözündəndir.
Bizdə “Məclis” deyirlər. Məclis də
iki cürdür; toy məclisi, yas məclisi... Yas məclisində
molla danışır, biz “Amin” deyirik, toy məclisində isə
tamada danışır, biz əl çalırıq... Vəssalam!
Üzeyir Hacıbəyov bəstəkar kimi
çox zəifdir, nəinki yazıçı kimi. Nələr yazıb, nələr. Hələ Mirzə Cəlil. Allah
onlara rəhmət eləsin. Nə deyiblər,
necə deyiblər, elə o cürük. Aradan yüz il keçib, dəyişən bircə
qalstukumuzdur. Qalstuku da taxıb yaltaqlıq edirik.
Bir millətin ki, ziyalısı yaltaqdır, onun
işi Allaha qalıb.
- Bəs
yaltaq şair-yazıçı görəndə nə
edirsiniz?
- İyrənirəm.
Nifrət edirəm. Üzlərinə
deyirəm həmişə. Dəmir Gədəbəyli
var, şairdir, mənim də yerlimdir. Xətrini
də çox istəyirəm. Anar
İlyas Tapdığın yasına gələndə bu da
ordaydı. Anar bunu heç adam yerinə
qoymadı. Dedim, a kişi, irəli durun bir
kəlmə deyin də? Ay Musa Ələkbərli! Bilirəm,
sən də yaltaqsan, amma day ondan keçib, irəli durun, bir
kəlmə deyin. Deyin, Anar müəllim, getməyin, bir
söz deyin, neyləyək? Biabır elədim
hamısını.
- Yəqin,
deyirlər, Rəşid doktor dəli olub.
- Yəqin. Düz
söz danışan dəlidir də.
- O
günü də təkamül nəzəriyyəsini tənqid
etmişdiniz... Boş şeydir demişdiniz...
- Əvvəla
onu deyim ki, mən heç bir dinə inanmıram. Dinə
saflıq, paklıq, düzlük kimi baxıram. Qalanı xurafatdır. Dini yaradan
insanlardır. Ancaq yeri-göyü yaradan
bir qüvvə var və mən ona inanıram. Əslində mənim inandığım Allahın
dinə heç bir dəxli yoxdur. Cənnət-cəhənnəm
nağılları boş şeydir.
-
Demişdiniz, ciddi alim ateist ola bilməz...
- Bəli. Ciddi
alim dünyanın yaradılışını bilməlidir.
-
Axı dünyada ateist alimlər çoxdur.
- Onlar səmimi deyillər. O ki
qaldı təkamülə, bu nəzəriyyəyə
heç Darvinin özü inanmırdı. Meymunda
48 xromosom var, insanda 46. Meymundan insan əmələ
gələ bilməz.
- Milyon ildə də dəyişə
bilməz?
- Heç vaxt. Seleksiya başqadır. Toyuğun çəkisini
artıra bilərsən, amma o heç vaxt hinduşka ola bilməz. Təkamül nəzəriyyəsi
yayılanda xromosomun sayını bilmirdilər. Bilsəydilər, səhv etdiklərini
anlayardılar. Xromosom ötən əsrin
50-ci illərində kəşf olundu. Belə
elmi faktlarla o boyda Allahı danmaq
ağılsızlıqdır. Allah var. Ona
inanmaq lazımdır.
- Bir həkimin
dindar olması gülməli çıxır. Misal
üçün, yanına xəstə aparırsan, deyir, Allah
kömək olsun. Belədirsə, məscidə, kilsəyə
apararıq də.
- Sənə bir şey deyim.
Biz resept yazanda sətirlərin arasına belə
bir işarə qoyuruq (əliylə stola “dies” işarəsi
çəkir – Ş.A.). Bu bilirsən nə
deməkdir? Allah kömək olsun.
-
Hamı qoyur bu işarəni?
- Hamı.
-
Bütün dünyada?
- Bütün dünyada. Qanun belədir. Ola bilər indiki
həkimlər bilmir. Bizə müəllimlərimiz
deyib və praktikada da görmüşük. Mən əslində əvvəllər Allaha
inanmırdım. Uşaqlıq dostuma görə ona asi düşmüşdüm. Həkim
olmağıma da səbəb o oğlan olub. İstəyirsən bu barədə danışım.
- Əlbəttə, buyurun.
- Ələkbər
adında yaxşı bir oğlan idi. Yeddinci sinifdə
oxuyurduq ikimiz də. Nəsə xəstəliyi
vardı, bədəni şişirdi. Bir
gün vəziyyəti lap ağırlaşdı.
Hamıdan gizlin podvala düşüb yeddi qarış yeri
yaladım, dedim, ilahi, Ələkbərə kömək elə,
onu ölməyə qoyma. Amma Ələkbər
öldü. Bundan sonra Allahdan üz
döndərdim. Dedim, əgər o, doğrudan da varsa, mənim
səsimi eşitməli idi. Demək, yoxdur.
Və qərara gəldim ki, həkim olub Ələkbər
kimi xəstə uşaqlara kömək edim. Yuxarı siniflərdə astronomiya keçəndən
sonra Allahın varlığına təkrar inandım.
- Sizcə,
almanın Nyutonun başına düşməsində
Allahın rolu var?
- Mənim başıma
düşsə, o qanunu tapmazdım, götürüb
almanı yeyərdim.
- Yəni
baş, baş olmalıdır...
- Bəli. Alma
ağacı hər yerdə var.
- Son oxuduğunuz kitab
hansıdır?
- Haruki Murakaminin “Norveç
meşəsi” romanını oxumuşam.
- Maşallah.
- Qızım məsləhət
gördü. Türkiyədə dincəlməyə
getmişdim. Orda oxudum.
- Bizim
müasir yazarlarımızdan kimi oxuyursunuz?
- Zamin Hacını. Onun nəinki yazısı olan, hətta adı
çəkilən yerdə ehtiramla baş əyməyi
özümə borc bilirəm. Amma
ümumi götürəndə müasirləri çox oxuya
bilmirəm. Məncə, yaza bilmirlər.
Hamı dünyanı pisləyir, heç kim
özünə baxmaq istəmir. Bizim Dəmir Gədəbəylinin
bir şeiri var, görün nə yazır:
Gör nə
günlərə qaldın,
Kül təpənə,
a dünya!
Deyirəm,
a kişi, Anara bir söz deyə bilmirsən,
qlobusu qabağına qoyub uşaq kimi danlayırsan. Belə olmaz axı.
Bizim Yol.- 2017.- 14
noyabr.- S.13.