"İctimai
rəydən asılı olmamağa
çalışıram"
Rasim Qaraca:
“Ramiz Rövşən mənə qiymət vermək
üçün çox köhnədir”
Fevralın 18-i tanınmış şair-yazıçı, “Alatoran” dərgisinin baş redaktoru Rasim Qaracanın doğum günüdür. Rasim bəy öz doğum günündə kitabevim.az-da yeni çap olunmuş romanı “Zülmətdə bir alatoran”ı oxuculara təqdim edəcək. Ad günü və kitab təqdimatı ərəfəsində onunla görüşüb söhbət etdik. Həmin söhbəti təqdim edirik.
- Rasim bəy, Sizi həm ad günü, həm yeni kitab
münasibəti ilə təbrik edirik. Keçən il də
doğum gününüz ərəfəsində yeni
kitabınız çıxmışdı...
- Hə. Çox sağ
olun. Təzə adətimdir, hər ad günümdə
özümə bir kitab hədiyyə edirəm. Ad
günüm guya çox önəmlidir anlamında başa
düşməyin bunu, sadəcə olaraq belə olanda işlərimdə
bir disiplin yaranır, yazıçıya tələb-təklif
olmayan ölkədə bunu yeganə çıxış yolu
sayıram... “Zülmətdə bir Alatoran” avtobioqrafik romandır. Sevgi romanı
da deyə bilərik. Onunla necə tanış
oldum, necə aşiq oldum, bir müddət ayrı qaldım və
yolunda hansı çətinliklərə qatlaşdım,
uğrunda necə çarpışdım - bunları təsvir
etmişəm. Sevgilimin adı Poeziyadır.
- Siz nəsil
olaraq 80-ci illər nəsli hesab olunursunuz?
- Sözün düzü, bunun
cavabını özüm də bilmirəm. Faktiki
olaraq mən 90-cı illərin əvvəllərində
çap olunmağa başlamışam. İlk
dəfə 3 şeirim 89-cu ildə çap olunub, buna görə
80-cilərə aid oluramsa, o zaman elədir.
- 80-cilərin son
beşiyisiniz onda...
- Əgər nəsil olaraq ədəbiyyata
gəlməyi soruşursunuzsa, mən 80-ci illər nəsli ilə
bir yerdə gəlməmişəm. Az-çox imzamın təsdiq
olduğu illər 2000-nin əvvəllərinə təsadüf
edir. Ümumən nəsil söhbəti
çox şərtidir.
- Rasim bəy, Azad
Yazarlar Ocağını yaratdınız, “Alatoran” jurnalı
çap elədiniz. Bu təşkilati işlər
sizi şair kimi kölgədə qoymadı ki?
- Təşkilati işlər bəzən
zərurətdən yaranır. Təkcə əsər
yazmaq yetərli olmaya bilər, biz o insanlarıq ki,
özümüzü çap etməkdən ötrü jurnal
yaratdıq, naşirlik etdik. Fərz et,
yaxşı səsin var, amma konsert salonunu da özün tikməlisən.
Bax biz də bunu etdik. Təşkilati
işlərin yaradıcılığıma mane olduğunu
sanmıram. Sadəcə olaraq, belə
alındı. Bütün hallarda hobbim olan
işdən çox da uzaqlaşmadım, məncə, önəmli
olan budur. O ki qaldı şair kimi kölgədə
olmağa, bəlkə də belə yaxşıdır. Çox parıldamamaq, günəş
şüalarını birbaşa deyil, ikinci,
üçüncü sınmada yaxalayıb əks elətdirmək
yaxşıdır.
-
Razısınız ki, şair kimi çox görünmədiniz?
Yəni sədr kimi yox, yalnız şair kimi...
- Kənardan necə
göründüyümü bilmirəm, ümumən ictimai rəydən
asılı olmamağa çalışıram. Yüzlərlə
insan şeir yazır, bəlkə minlərlə, bu bir
özünüifadə vasitəsidir, burda yanaşmalar sonsuz
sayda ola bilər. Mən gələcəyə
və ya əbədiyyətə iddialı olmamağa
çalışıram. Bütün səslərin
kainatda itəcəyinin fərqindəyəm, bir toz zərrəsinin
iddiaları mənə gerçəkdən gülməli
görünür. Sədr məsələsi
də mənə yaddır, cəmi bir dəfə təşkilatın
rəhbəri kimi ünvanıma tənqid səslənib və
yubanmadan istefa verərək bu adı üzərimdən
atmışam.
- Uzun illər AYB
ilə mübarizə apardınız. Amma qəribədir, gənclər
yenə də AYB-ni seçir. Sizcə, niyə
belədir? Mübarizə fayda vermədi?
- Bir dəfə yazmışdım,
“bütün milçəklər AYB-ni seçir”. Hə, gənclər Yazıçılar Birliyini dəstəkləyir.
Bu təşkilatın verdiyi 200 manat təqaüdə
onların ehtiyacı var. Nə üçün belədir?
– söyləmək çətindir. Görünür səbəblər daha dərindədir,
biz tənqid etdiyimiz məsələlərin çox kənarındadır.
200 il, 500 il, bəlkə 1000 il daha qədimlərə
gedib köləliyin qaynaqlarını axtarmaq lazımdır...
Amma mübarizənin bütün hallarda faydası var. Yeni
ideyaların toxumunu əkirsən, bir də baxırsan ki 70 il sonra bar verdi.
- Yəni AYO məğlub
olmadı ki? İndi artıq bu təşkilata gələn
yoxdu...
- Heç nə yox olmur. Enerjinin itməməsi qanunu var. Bir dəfə
yüksələn bayraq, bir daha enməz. O ideya, o səs
əlbəttə ki, yaşayır. Münbit
şərait yarandığı an o düşüncə təzədən
ortaya çıxacaq. İndi isə
yalançı ədəbiyyat dəbdədir. Göstərməlik ədəbiyyat. Ədəbiyyat idarəçiliyi vaxtında dəyişməli,
Sovet modelindən imtina edilməliydi. Ancaq
müstəqillik qazanandan sonra, Elçibəy hakimiyyəti
illərində belə, baxmayaraq ki, məsələn, təhsil
sahəsində radikal islahatlar aparılmışdı, amma ədəbiyyat
idarəçiliyi olduğu kimi qaldı.
- Son vaxtlar AYO-nun ətrafında
qalmaqallar oldu. AYO-nun qızğın tərəfdarlarındakı
yumşalma ola bilərmi, gəncləri
sizin təşkilatdan uzaq saldı?
- AYO-dan ayrılmalar təbiidir. Bir yaradıcı təşkilatdan çıxıb
başqa “yaradıcı” təşkilata keçmək istəyən
insanın qarşısını zorla kəsə bilməzsən.
Gənclərin qarşısında da seçim
azadlığı var, Azad Yazarlar Ocağını seçənlər
də var.
- Mübarizəni
yarıda qoyub getməyi xəyanət hesab etmirsiniz ki?
- Xəyanət ağır kəlmədir,
bu sözü yaradıcı insanlara qarşı işlətmək
istəməzdim.
- AYO yoxdur daha?
- Sevməyənlər
üçün AYO əvvəldən də olmayıb. Amma kimlər üçünsə o hər zaman var.
- AYO ətrafı
qalmaqalda ən çox təşkilatın kim
tərəfindən yaradılması müzakirə mövzusu
oldu. Bir neçə tanınmış sima dedi ki, o təşkilatı
mən yaratmışam.
- Bunlar mənasız söhbətlərdi.
Ocağı söndürüb külüylə
oynamaqdır.
- Bu yaxında Yalçın
İslamzadə AYO-nun yeni sədri seçilib. Biz
Yalçın bəyi həmişə ədəbiyyatın
populyarlaşmasının əleyhinə
görmüşük. Yazılarında ədəbiyyat
haqqında əks fikirlər səsləndirir.
- Yalçın bəy bizim ənənəvi
ədəbiyyata qarşıdır və millətin kütləvi
şəkildə folklor yaradıcılığıyla məşğul
olmasını hər zaman tənqid edir. Yalçının
baxışı modern baxışdır və ədəbiyyat
maarifçiliyi sahəsində də ciddi məqalələri
var. Məsələn, “Gülün adı” haqqında
yazmış olduğu məqalə çox ciddi rezonans
doğurmuşdu. Habelə Ramiz Rövşən
yaradıcılığı haqqında qeydləri yeni ədəbiyyatın
manifesti sayıla bilər. Bizdə
formalaşmış olan standart yazıçı təfəkkürünə
qarşıdır bu dostumuz. Onu ciddi
maarifçi hesab edirəm və düşüncəmə
görə AYO sağlam əllərdədir.
- Rasim bəy,
sizin şeirləriniz modern üslubdadır, bildiyimiz qəlibləşmiş
şeirlər tərzində deyil, pozitivdir və insanı
yaşamağa səsləyir. Ancaq nədənsə biz
oxucuların daha çox kədər, ümidsizlik motivli
şeirləri sevdiyini görürük.
- Kədər motivli şeirlərin
xalqın düşüncəsində, ruhunda yeri olub və
olacaq da. Bizim xalqın bu cür şeirləri sevməyinin
tarixi-psixoloji səbəbləri var. Yüz illər boyunca əsarətdə
yaşayıb, istismar edilib, əzilib, şiəçilik, yas
təfəkkürü mənzərəni bir az
da tündləşdirib. Zamanla gülən
deyil, ağlayan bir millət olmuşuq. Təsəvvür
edin, bizdə “qara bayram” anlayışı var.
Dolayısıyla, ağlaşmadan zövq alan
millətik. Bu psixologiyanın da öz şairləri
var, xalqın damarına uyğun sızıltılı
şeirlər yazıb şöhrət qazana bilirlər.
Baxırsan içərilərində usta şairlər də
var, lakin dünyada qəbul olunan literatur anlayışından
uzaqdırlar, folklor səviyyəsini aşmayıblar. Buna görə də Azərbaycan ədəbiyyatı
avropalıların gözündə folklorik ədəbiyyat
hesab olunur, onların nəzərində biz hələ
feodalizmdə yaşayırıq, bunu düşünməkdə
haqlıdırlar, məncə.
Müasir üslubda,
müasir təfəkkürdə yazılmış şeirlərin
qəbul olunması uzun vaxt çəkəcək. Bu təfəkkürə
yiyələnən bir-iki adam var. Bir-ikisi də
çatmaq üzrədir o təfəkkürə.
- Sizin şeirləriniz
çox tənqid olunub. Hissiz şeir deyən
olmuşdu. Ramiz Rövşən sizin şeirləri
“amöb” şeirlər adlandırmışdı...
- Fikir deməkdə hər kəs sərbəstdir.
Mən öz şeirlərimin qiymətini
yaxşı bilirəm. Onların Azərbaycan
poeziyasında və dünya poeziyasındakı
koordinatlarının fərqindəyəm. O şeirlərə
qiymət biçmək üçün Ramiz Rövşən
çox köhnədir sanıram.
- Rasim bəy,
sizin “Arqo deyimlər” adlı kitabınız da
çıxmışdı. O vaxt anam o kitabı
yandırmışdı, doğru-dürüst oxuya da bilməmişdim.
- (Gülür). O kitabı mən
özümün şah əsərim sayıram. Burada 4 dəfə artırılaraq nəşr
edilib, bu yaxınlarda Təbrizdə də basılıb.
“Arqo deyimlər”in gələcəyindən
çox arxayınam. Ümumən bu kitab mədəniyyət
hadisəsi sayılmalıdır mənə görə, amma təəssüf
ki qiymətini almayıb hələ və dükanlar da
satışa qəbul etmək istəmir kitabı. “Arqo deyimlər”lə ədəbiyyatımızda
açıq-saçıq ifadələrin yolu
açıldı. Ki mən bunu
lazımlı hesab edirəm, bədii mətnin koloriti
üçün bu lazımdır, əks halda ütülənmiş
mətnləri oxumaq o qədər də zövqlü deyil.
Əlbəttə, bu kəlmələr
ustalıqla işlənərsə bu belədir. Dünya ədəbiyyatında açıq ifadələrin,
söyüşlərin mətndə işlənməsi ənənəsi
var, bizdə isə bu dünənə qədər yox idi.
Bir adam çıxıb arqo deyimləri
toplamalıydı. Bax həmin adam da mən
oldum. O kəlmələr bizim kəlmələrimizdi. Arqoleksikanın də yaşamaq hüququ var. Biz o
sözləri işlətməsək bir sonrakı nəsil
unudacaq o sözləri. Atalar sözləri
necə dəyərlidirsə, bu sözlər də o cür dəyərlidir.
O vaxtı bu kitaba birtəhər baxırdılar, başa
düşmürdülər ki, nəyə lazımdı. Əslində bunu Akademiya, folklor institutu
buraxmalıydı.
Bizim yol.- 2018.- 17 fevral.- S.15.