“...Bu saatı Cəfər
Cabbarlıya Nuru Paşa bağışlayıb ”
Cəfər Cabbarlının Ev
Muzeyinin direktoru, əməkdar mədəniyyət
işçisi Qəmər Seyfəddinqızının APA
TV-nin “Sözün kodu” verilişinə müsahibəsi
- Qəmər xanım, söhbətimizə
kitab mövzusu ilə başlamağımızı istərdim.
Bu gün cəmiyyətin kitaba və Cəfər
Cabbarlının ədəbi irsinə münasibəti necədir?
- Dəvətə
görə təşəkkür edirəm. “Libraff” kitab
mağazasının rəflərində olan zəngin kitablara
baxdım, çox xoşuma gəldi. Yaxşı olardı ki,
oxucularımız da gəlib bu kitablardan alıb oxusunlar. O ki
qaldı cəmiyyətin kitaba olan münasibətindən, əlbəttə,
30 il əvvəl kitaba münasibət tamam başqa cür idi.
Mən onda institutda oxuyurdum. İnsanlar kitabı o qədər
sevirdilər ki, tapılmayan kitabları əldə etmək
üçün makulaturanı təhvil verib, əvəzində
klassik və müasir yazıçıların
çoxcildliklərini alırdılar. Son vaxtlar kitaba
münasibət başqa cürdür. Amma ümid edirəm,
yaxşı olacaq. Cəfər Cabbarlının Ev Muzeyi və
Cəfər Cabbarlı adına İctimai Birlik kitaba
marağı artırmaq üçün son vaxtlar müxtəlif
layihələr həyata keçirir. Bu layihələr əsasında
müsabiqələr təşkil olunur. Əsas məqsədimiz
də uşaqlarda kitablara maraq və sevgi oyatmaqdır. Sevinirəm
ki, son vaxtlar uşaqlarda bu müsabiqələrə maraq
artıb. Bu işlərimizi gələcəkdə də davam
etdirəcəyik.
- Cəfər Cabbarlının
irsinin təbliğ olunmasında qızı Gülarə
xanımın böyük xidməti var. Ədibin indiyə qədər
çap olunmayan hər hansı əsər varmı?
-
Doğrudan da, Gülarə xanım uzun illər Azərbaycan mədəniyyətinə
xidmət edib. Əvvəl Cəfər Cabbarlı adına
Teatr Muzeyində elmi işçi kimi işləyib. Daha sonra
1979-cu ildə Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev cənablarının
xüsusi sərəncamı ilə Ev Muzeyi açılanda
Gülarə xanım muzeyə direktor təyin oldu. 2012-ci ildə
isə pensiyaya çıxdı. Muzeydə
çalışan zaman əsas işi Cəfər Cabbarlının
ədəbi irsinin təbliği olub. O, Cəfər
Cabbarlının bir çox çap olunmayan əsərlərinin
nəşrinə nail olub. Cəfər Cabbarlının əsərləri
çox olub. Elə əsərləri var ki, hələ indiyə
qədər işıq üzü görməyib. Bəzi əsərləri
isə Sovet hakimiyyəti illərində bilərəkdən
itirilib. Onun rusca yazdığı məqalələr var ki,
heç biri tərcümə olunmayıb.
- Həmin məqalələr sizdə
var?
- Əlyazmalar
Fondunda var. Elə əsərləri də var ki, itirildiyinə
görə fonda düşməyib. Professor Asif Rüstəmli
Cəfər Cabbarlı irsinin tədqiqi baxımından
çox iş görüb. 20 ildən artıqdır
Cabbarlı yaradıcılığı ilə məşğul
olur. Bir sıra məqamlar var ki, onun özünün tədqiqatları
nəticəsində üzə çıxıb. Biz Asif
müəllimə təşəkkür edirik. Amma Gülarə
xanım elə şeyləri bilirdi ki, Sovet hakimiyyəti illərində
onları yasaq etmişdilər. Nə danışa bilirdilər,
nə yaza. Mən məktəbdə oxuyanda evimizdə bir saat
var idi. Nənəm heç vaxt demirdi ki, bu saatı Cəfər
Cabbarlıya Nuru Paşa bağışlayıb. Bu barədə
heç nə danışmazdılar. Cəfər Cabbarlı
Bakı Dövlət Universitetinin Tibb fakültəsinə
daxil olmuşdu. 1920-ci ildə həmin fakültədə
oxuyurdu. Biz qonaqları ekskursiyaya aparanda deyirdik ki, Cəfər
Cabbarlıya tibb elmi maraqlı gəlmədi və
yarımçıq qoyub çıxdı. Əslində isə
səbəb başqa idi. Cəfər Cabbarlı böyük
istiqlalçı, türkçü idi, ona görə də
həbs olunmuşdu. Elə bu səbəbdən də onu həbs
edib, institutdan xaric etmişdilər. 1923-cü ildə onu bir də
həbs etdilər. Prezidentimiz Cümhuriyyətin 100 illik
yubileyi ilə bağlı Sərəncam imzalayıb. Yerinə
düşər, bu barədə də danışım. O
dövrdə Cəfər Cabbarlı çox gənc
olmasına baxmayaraq, artıq yazıçı kimi
tanınırdı. 16-17 yaşında dramlar
yazmışdı. Xalq Cümhuriyyəti qurulandan sonra Cəfər
Cabbarlı dostları ilə bir yerdə parlamentdə işə
qəbul olunmuşdu. Həm redaktor idi, həm
stenoqrafçı. Ona böyük imkan yaranmışdı
ki, demokratik respublikanın qurucuları ilə bilavasitə
ünsiyyətdə olsun. Əlbəttə, bu onun
üçün böyük məktəb idi. Cəfər
Cabbarlı ömrünün sonuna qədər əqidəsinə
sadiq qaldı. Baxmayaraq ki, Sovet hakimiyyəti illərində
deyirdilər ki, o Sovet yazıçısıdır. Diqqətlə
oxuyanda isə görmək olar ki, o demək istədiyi həqiqətləri
üstüörtülü də olsa, çatdırmağa
çalışıb. Akademik Milli Dram Teatrında Azər
Paşa Nemətovun quruluşunda “Almaz” pyesi tamaşaya qoyuldu.
Çox gözəl tamaşa alındı. Gülarə
xanımın baxdığı son tamaşa idi. O qədər
sevinirdi ki... Mən Azər Paşa Nemətova bu uğurlu
işinə görə çox təşəkkür edirəm.
Gülarə xanım deyirdi, Azər Paşa müəllim
çox sağ olsun, mənim atamı yenidən teatra gətirdi.
Azər Paşa müəllim də cavab verirdi ki, Cəfər
Cabbarlı onsuz da teatrdan getməmişdi. Gülarə
xanım 88 yaşında rəhmətə getdi. Nə
yaxşı ki, bu yaşında “Almaz”ın
tamaşasını gördü. İnanırsınız, o
neçə gün özünə gələ bilmədi. O
tamaşaya baxanda da görürsən ki, Sovet hakimiyyəti illərində
bu əsəri necə istəyirdilərsə, o cür də
tamaşaya qoyur, bəzi şeyləri isə gizli
saxlayırdılar. Bu gün isə görürük ki, tam əksidir.
Cəfər Cabbarlı İctimai Birliyi ilə Ev Muzeyi hər
il mükafatlar təqdim edir. İlk dəfə Mikayıl Mirzəyə
“Aydın” əsərinə görə təqdim olundu.
Mükafat “BP” şirkəti ilə birgə təsis
olunmuşdu. Sonrakı illərdə əlbəttə,
davamlı olaraq çalışdıq ki, mükafatları təqdim
edək. Keçən il isə “Almaz” tamaşasına görə
bu mükafat təqdim olundu.
- Muzeyin
fəaliyyəti nə yerdədir? Bildiyim qədər təmirlə
bağlı problemləriniz var.
- Ev
Muzeyinin yerləşdiyi bina qədim binadır. Tikinti
1920-ci illərin sonunda başlayıb. Son
vaxtlar aparılan tikinti işləri, zəlzələlər
nəticəsində bina zədələr aldı. Muzey fəaliyyətini davam etdirir. Bircə ekspozisiyada tamaşaçı qəbul
etmirik. Bunun əvəzinə isə sərgidə
əşyalar təqdim olunur. Əsərləri
məktəblərdə, müəssisələrdə təqdim
edirik. Bundan başqa kitablar nəşr
edirik. Cəfər Cabbarlının hekayələrindən
ibarət kitab nəşr etmişik. Son
vaxtlar isə Cabbarlının Cümhuriyyət dönəmindəki
fəaliyyəti ilə bağlı məlumatların
toplandığı Asif Rüstəmlinin kitabını
çap etdirmək istəyirik.
- Kitabda
Cəfər Cabbarlının həyatının gizli qalan tərəfləri
toplanıb?
- Bəli,
o məqamlar da var. Biz müstəqilliyə qovuşanda sonra tədqiqatlar
aparıldı. Asif müəllim tədqiqatlar apardı
və məlum oldu ki, Cəfər Cabbarlı böyük
istiqlalçı olub. Cəfər
Cabbarlı 1934-cü ildə öz əcəli ilə
dünyasını dəyişdi. Amma
onunla bir yerdə vaxtilə həbsdə olan insanlar ya
sürgün olundular, ya da güllələndilər. “Çeka” əməkdaşları 1923-cü ildə
evdə axtarış aparanda Cabbarlının əsərlərinin
bəzilərini tapmışdılar. Onun
“Bakı müharibəsi” adlı əsəri vardı. Ermənilərin Bakıda insanların başına
gətirdiyi müsibətləri yazmışdı. Əsər tamaşaya da qoyulmuşdu. Bizim muzeydə onun proqramı da var. Təəssüf
ki, əsər yoxdur. Bu əsərdə
Nuru Paşanın da obrazı olub. Sonra
“Araz çayı” əsəri də yoxdur. Cabbarlının “Ədirnə fəthi”, “Trablis
müharibəsi” əsərləri var. Bu əsərlər
uzun illər işıq üzü görməyib. Bu əsərlər Cabbarlını sevən
insanların sayəsində bu günümüzə gəlib
çatıb.
- Amma yəqin ki, yerdə qalan əsərlərinin
çoxunun əlyazmaları var...
- Əlyazmalar İnstitutunda saxlanılır. Cəfər
Cabbarlının həyat yoldaşı Sona xanım 25 il Teatr Muzeyinin direktoru olub. Çox adam bilmir ki, Cəfər Cabbarlının bircə
romanı olub. 12-13 yaşında yazmağa
başlayıb, yarımçıq qalıb. Asif Rüstəmli araşdırıb ki, o əsərin
adı şərti olaraq “Kazım bəy” olub. Cabbarlı hər janrda yazıb. Sonra
Sabirin təsiri altında satiralar yazıb. Daha sonra isə hekayələr qələmə
alıb. Biz o hekayələri çap edib
məktəblərə verdik ki, uşaqlar oxusunlar. Çünki Cabbarlının dili çox təmizdir.
- Hətta dilimizə yeni sözlər
də gətirib...
- Bəli.
Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Cabbarlı
böyük stressə düşüb. Demokratik
Respublikanın süqutunu böyük ağrı ilə
qarşılamışdı. Bir müddət dram
yaradıcılığına ara verdi. 1920-1927-ci illərdə isə özünə
qapanmışdı. Bu illərdə tərcüməçilik
edib. “Hamlet”, “Qaçaqlar”, “Fiqaronun toyu” əsərlərini
tərcümə etmişdi. 1925-ci ildə
“Hamlet”i tərcümə edəndən sonra Dram Teatrında
rejissor Tuqanovla bir yerdə əsərin üzərində
rejissor kimi çalışmışdı. Bu haqda Tuqanovun xatirələrində də var.
- Daha
sonra isə Dram Teatrında ədəbi hissə müdiri vəzifəsində
çalışmışdı...
- Bəli.
30-u ildə teatrda ədəbi hissə müdiri
və rejissor kimi çalışırdı. Yəni əsl teatr xadimi idi. Həm
əsər yazırdı, həm də aktyorlarla bir yerdə
çalışırdı. Xatirələrdə
yazırlar ki, teatrda onun ayrıca otağı olub,
aktyorların dillərini rəvan etmək üçün
onlarla işləyirdi. Bundan başqa
tamaşalar üçün geyim eskizləri var. Özü həm
rejissor idi, həm də tamaşalarına mahnılar bəstələmişdi.
Onun ən məşhur mahnısı da “Azad bir
quşdum” mahnısıdır. İki
mahnısını yaxın dostu Əfrasiyab Bədəlbəyli
nota salmışdı. Digər
mahnıları var ki, onlar nota salınmadığı
üçün bəziləri xalq mahnısı kimi oxunur.
- Maraqlıdır, hansı
mahnılardır?
- Məsələn,
“Zalım yar” mahnısı. “Sevil” əsəri
üçün yazmışdı. Həyat
yoldaşı xatirələrində yazır ki, Cabbarlı not
bilmədiyinə görə əsəri
öz-özlüyündə oxuyurdu ki, yadından
çıxmasın. Yaxud “Turacın
mahnısı”ını da Cəfər Cabbarlı bəstələyib.
- Verilişdən əvvəl
Cabbarlı haqqında söhbət etdik. Hiss etdim ki, mətbuatda
yazılan və sizi narazı salan məqamlar var...
- Saytlarda
elə adamlar yazır ki, Cabbarlını bilmirlər. Ordan-burdan nə eşidirlər, onu yazırlar.
Oxucular onların yaxşı cavabını da
verirlər. Ona görə də geniş
danışmaq istəmirəm. Yaxşı
olar, kitab oxusunlar, bir şəxsiyyətlər haqqında məlumatlarını
genişləndirsinlər.
- Cəfər
Cabbarlının həyat yoldaşı Sona xanımın xatirələri
sonuncu dəfə nə vaxt nəşr olunub?
- Mənə
deyiblər, təzəlikcə nəşr ediblər. Bu veriliş vasitəsi ilə demək istərdim ki,
harada nəşr olunmağı haqqında bizə məlumat
verməyibsiniz, heç olmasa o kitabdan nümunə kimi
Cabbarlı ailəsinə göndərin. Sona
xanımın sağlığında – 60-cı illərdə
“Onu kim unudar” adı altında xatirələr
nəşr olunmuşdu.
- Sona xanımın bir xatirəsi
var ki, 1934-cü ildə Moskvada Ümumittifaq
Yazıçılarının Qurultayında Cəfər
Cabbarlı müstəmləkəçilik haqqında sərt
çıxış edib. Bu
çıxış “yuxarılar”ın xoşuna gəlməyib.
-
1934-cü ilə qədər Cəfər Cabbarlı
Yazıçılar İttifaqına üzv olmaq istəmirdi. Səməd Vurğun Yazıçılar
İttifaqının sədri olub. Cabbarlıya
təklif edib ki, Moskvaya nümayəndə gedir, sən də
üzv ol, getməlisən. Cabbarlı da
deyir, mən yazıçı yox, həvəskar
yazıçıyam. O qədər təvazökar idi
ki, ölümündən 3-4 ay əvvəl ittifaqa üzv
olub. Bizdə üzvlük haqqında ərizənin
əsli var. Onun Moskvadakı çıxışı “Pravda”
qəzetində çap olunur. Cabbarlı
deyirdi ki, yazıçı sifarişlə yazmamalıdır.
Amma uzun illər Sovet dövründə deyirdilər
ki, Cabbarlı sifarişlə yazıb. Əslində,
bu cür olmayıb. Çıxış
olub sentyabr ayında. Cabbarlı isə
dekabrda vəfat edib. Yaşasaydı, onu da
repressiya aqibəti gözləyirdi. Bilirdilər
ki, o öz ideologiyasına münasibətdə sadiqdir. Xalq onu çox sevirdi. Məmməd
Əmin Rəsulzadə də yazırdı ki, Cəfər
Cabbarlını dəfn edəndə bolşeviklər onu
çiyinlərində apardılar ki, onun Sovet
yazıçısı olduğunu göstərsinlər.
Halbuki, o Sovet yazıçısı deyildi.
Bəzi dostları kimi Cəfər Cabbarlı da
xaricə gedə bilərdi. Amma getmədi.
Axı o, gizli fəaliyyətdə idi. Bilirsiniz ki, Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra
Cabbarlı Müsavat Partiyasının gizli təbliğat-təşviqat
komitəsinin rəhbəri idi. Gizli
çap olunan kitabçalar və vərəqələrə
Cəfər Cabbarlı baxırdı. 1923-cü
ildə onun həbsi də bununla bağlı idi. “İstiqlal” qəzetini gizli olaraq çap edirdilər.
Təsadüfən, həmin qəzetin çap
olunduğu mətbəəni “Çeka” aşkarlayır və
dostları ilə birgə Cabbarlı da həbs edilir. Bolşeviklər də bilirdilər ki, Cəfər
Cabbarlı öz ideologiyasına sadiqdir. Əsərlərində
də bunu gizli bildirirdi. “Almaz”, “Sevil”, “Aydın” əsərlərində
istədiklərini gizli deyirdi. “Almaz”da qəhrəman
gedəndə özü ilə tarını da aparır.
O dövrdə tara qarşı nə qədər
böyük təzyiqlər var idi. Süleyman Tağızadə
yazır ki, Cəfər qədeşə dedim, mənə rol
ver. O da dedi, rol verərəm, amma sən tar çalmağı
öyrənməlisən. Süleyman Tağızadənin tar
almağa imkanı olmayıb, Cabbarlı özü ona tar
alıb. Süleyman Tağızadə tar çalmağı
öyrənib. Cabbarlı Əfrasiyab Bədəlbəyliyə
zəng edib ki, gəl teatra, Süleymana mahnı öyrətməliyik.
Süleyman Tağızadə 1959-cu ildə həmin
tarı Ədəbiyyat Muzeyinə bağışlayıb.
- Sona xanım yaşayış səviyyələri
ilə bağlı nə yazıb, nə
danışırdı?
-
Cabbarlı həmişə işləyib. Teatrdan
çıxıb gedirdi Operaya, oradan da kinostudiyaya. Onun sayəsində bir çox aktyorlarımız
kinoda işləməyə başlayıblar. Onların arasında Ağasadıq Gəraybəyli,
İzzət Orucova var idi. Əsas
sıxıntısı xalqla bağlı olub. Öz maddi-məişət məsələləri
pis olmayıb. İki övladı olub: Aydın və
Gülarə. Aydın həkim idi, 1999-cu ildə
dünyasını dəyişib. Gülarə
xanımla Aydın arasında altı yaş fərq olub.
- Ərəblinski 1919-cu ildə öldürüləndə
Cabbarlı bunu çox böyük sarsıntı ilə
qarşılayıb.
Dostlarına deyirmiş ki, bilsəydim Ərəblinski kimi
aktyor ola biləcəyəm, aktyorluq sənətinin
dalınca düşərdim.
- Oqtay Eloğlu Ərəblinskinin obrazıdır. Hətta Ərəblinskiyə
ölümündən sonra şeir də yazmışdı.
İstəyirdi ki, Aydın obrazında Ərəblinski
oynasın. Heyf ki, qismət olmadı.
Ümumiyyətlə, arzusu o idi ki, əsərlərində
baş qəhrəmanlarını həmişə Ərəblinski
oynasın. Ərəblinskidən sonra isə
baş rollarda Abbas Mirzə Şərifzadə
çıxış edib. Məsələn,
“Aydın”da. Təəssüf ki, son illərdə
onu incitdilər və teatrdan getdi. Deyirdilər,
Cəfər Cabbarlı teatrı əlinə alıb, bizi
yazmağa qoymur. Ona görə də
teatrdan çıxıb kinofabrikə gedir. Daha sonra opera və kinoda işlədi. Və harada işlədisə, xalqı
üçün nə isə etməyə
çalışdı.
Bizim Yol.- 2018.- 9 iyun.- S.15.