“O mələksimalı, pak insana borcum
çoxdur”
Kulis.az Azərbaycan Teatr
Xadimləri İttifaqının sədri, Akademik Milli Dram
Teatrının bədii rəhbər-direktoru, xalq artisti Azər
Paşa Nemətovun APA-ya müsahibəsini təqdim edir.
Bu müsahibəni
ötən ilin avqustunda – Azər Paşa Nemətovun 70 illik
yubileyi münasibəti ilə hazırlamışdım.
Söhbətimizin bir ilə yaxın işıq
üzü görməməsinin səbəbkarı mən
yox, müsahibim özüdür. Bir gün zəng vurdu:
- Gəl, bu müsahibəni indi yaymayaq. Mənə elə gəlir, hər şeyi bu qədər xırdalığına qədər danışmaq, şəxsi məsələlərdə bu qədər səmimi olmaq lazım deyil. Saxla, mən bu dünyada olmayanda yayarsan.
O gündən
az qala bir il keçdi. Nəhayət,
Azər Paşa Nemətovu razı salmaq mümkün oldu.
Və əlbəttə, teatr dili ilə desəm,
bu müsahibəni iki nəfərlik söz oyunu kimi qəbul
edə bilərsiniz.
* * *
Məkan Teatr Xadimləri İttifaqı. Pəncərədən
o tərəfdə avqust istisi. Geniş olmayan iş
kabinetini gözümüzün qabağına gətirək. Ona görə yox ki, ittifaq sədrinin şəraiti
yoxdur. Qətiyyən! Azər Paşa Nemətov
sədr üçün nəzərdə tutulan ger-geniş
kabineti konfrans otağı edib. Hə, bir də indi
oturduğu kabinetdə atasının izi, nəfəsi, həniri
var...
Mən
diktofonu qoşuram və ilk sual: “Yubiley yaşına
çatanlar geriyə baxıb özlərinə üçcə
sözlük sual-hesabat verirlər: mən necə
yaşadım?! Soruşmaq istəyirəm: Sizi də bu
insanlardan saymaq olarmı? Yoxsa əksinə, hesabat gündəlik
veriləndə yaşamaq daha rahat olur?”.
Cavabdan əvvəl
xatırlamıram siqaret yandırır, ya yox. Bu
detalı yadımızda saxlayaq, lazım olacaq:
“Əlbəttə, hesabatı gündəlik vermək
daha yaxşıdır. Çünki insana rahatlıq, xoşbəxtlik
gətirir. Bir də hər gün
özü ilə baş-başa qalmağı bacaran adamlar məsuliyyətli,
ədalətli olurlar. İnsanın məsuliyyəti
və ədaləti varsa, deməli, bütün ömrü
boyu könül rahatlığı da olacaq.
Bizim üçün vacib olan könül
rahatlığı deyilmi? Mən adi insanam.
Tək qalanda düşünürəm ki, sabah,
biri gün nə etmək istəyirəm? Və Allaha dua edirəm:
arzularımı, planlarımı həyata keçirmək
üçün mənə sağlamlıq, güc,
ömür ver! Etiraf edim, ömrü boyu tələsən adam olmuşam. Həmişə mənə
elə gəlib, nəyisə çatdıra bilməyəcəyəm.
- Tanıdığım bütün
yaradıcı adamları narahat və tələskən
görmüşəm...
- Yaradıcı adam doğulanda bu cür doğulur. Daha
doğrusu, onu Allah bu cür yaradır: hər şeylə
razılaşmayan, hər şeyi qəbul etməyən... Bu, tale məsələsidir və bizim iradəmizdən
kənardadır. Sadə şəkildə
desəm, yaratmağı bacaran adamlar xaraktercə qəliz
olurlar. Cavan olanda düşünürdüm ki, daha
çox işləməliyəm, özümə
qarşı bir az da tələbkar
olmalıyam. Sonra yaş üstünə yaş
gəldi və anladım ki, bunun üçün Allah insana
imkan yaratmalıdır.
- Sizin yaradıcı və narahat təbiətiniz
ətrafınızdakı insanlara qayğı, problem
yaradıbmı?
- Məncə,
yox. Əgər məsələni iş və təmənna
müstəvisinə gətirsək, heç kimdən
heç nə istəməmişəm. Qürurlu
olmuşam, dolayı, əyri yollarla getməmişəm.
Eşitdiyimə görə mənimlə
işləmək həm asandır, həm çətin.
Haqqımda kimsə deyir ki, sərt, zəhmli
adamdır. Başqası deyir, yox, siz
tanımırsınız, ürəyiyumşaqdır. Bütün bunlar haqqında heç vaxt
düşünməmişəm.
Sadəcə, normal insanam və bütün insani
normaları gözləməyə çalışıram. Tutduğum vəzifələrin
imkanlarından, səlahiyyətimdən istifadə edib insanlara
kömək etmək istəyirəm. Çünki
atam Zəfər Nemətovdan, İsmayıl
Dağıstanlıdan, Ələsgər Ələkbərovdan,
Lütfəli Abdullayevdən belə şeyləri
götürmüşəm. Həmişə
görmüşəm ki, bu adamlar ətraflarında olanlar
üçün kimlərinsə qapısını
döyüb, xahiş ediblər.
- Teatr Xadimləri
İttifaqının sədri və ölkənin ən
böyük teatrının rəhbərisiniz. Deməli, başqaları üçün xahiş edəndə
qürur məsələsini gözləmirsiniz...
- Hesab
edirəm, bu mənim borcumdur. Üzərimə
götürdüyüm məsuliyyəti başa
düşürəm. Ona görə məni
seçiblər ki, ehtiyacları olanda gücüm çatan qədər
bütün teatr xadimlərinə köməklik göstərim.
Əlim və səlahiyyətim çatan qədər
də köməklik göstərmişəm. Mənə deyirlər, etdiklərinizə görə
cənnətin qapısı sizin üzünüzə həmişə
açıqdır. Mən isə demişəm,
bunu biz yox, Allah bilər.
- Stolunuzun üstündə “Qurani-Kərim”
görürəm...
- Mənə
görə inamsız insan normal insan deyil. Təkcə
Allaha inamı nəzərdə tutmuram. İnsanın
insana inanmamağından böyük faciə varmı? Buddizm təlimini də oxumuşam, “İncil” və
“Tövrat”ı da, “Quran”ı da. Bütün
ilahi təlimlər inam təlqin edir. Bəli,
“Qurani-Kərim” stolumun üstündədir. Mənim üçün “Qurani-Kərim”
kitabların, İslam dinlərin ən mükəmməlidir.
Kimlərsə İslamı məqsədli şəkildə
gözdən salmaq, inanclı insanların səhv olaraq radikal
obrazlarını yaratmağa çalışırlar. Amma bütün çirkin cəhdlər boşa gedəcək,
İslam yenə hər zaman olduğu kimi qalib olacaq. Çünki bizim dinimiz sevgi, məhəbbət,
sülh və əmin-amanlıq dinidir.
Haşiyə:
Tərtib etdiyim sual siyahısına baxıram. Keçmişə
qayıtmalıyıq. O vaxtlara ki, 15 yaşlı Azər
Paşa Qara Qarayevdən musiqi dərsi alırdı. Bir də o vaxtlara ki, rejissor olmağını istəməyən
atasına acıq edib evdən getmişdi. Öz
sözünü özünə xatırladıram: “Hər
şeyi təzədən başlasaydım, rejissor olmazdım.
Rejissor hər tamaşa hazırlayanda yeni həyat
yaşayıb ürəyinin bir hissəsini əridir”.
Və soruşuram ki, peşə
seçimində “səhvə” yol verdiyiniz rejissor ömrü
hardan başladı, necə başladı?
- Bu
peşəni seçməyimdə atamın rejissor
olmağının rolu böyük olub. Atama
rejissor kimi də, insan kimi də qibtə edirdim. Sonuncu dəfə onunla xəstəxanada
görüşmüşdüm. Evə gedəndə
dedi, Azər, yox, bağışla, Azər Paşa, mən həyatım
boyu nəyə nail olmuşamsa, sənin ananın hesabına
olub. Bütün ömrün boyu ananın
qayğısını çək və yadından saxla: o mələk
simalı pak insana mənim borcum çoxdur. Əslində
atam bu sözlərlə mənimlə vidalaşırdı.
Bu vəsiyyəti heç vaxt unutmadım.
Anam üçün nə bacardımsa,
yaxşı olmağı üçün əlimdən nə
gəldisə, etdim. Atam rejissor
olmağımı istəmirdi. Mən də
inciyib evdən getdim. Musiqi məktəbində oxuyanda
Qara Qarayev yazdığım əsəri eşidib
soruşmuşdu ki, bunu kim yazıb? Biləndə ki, Zəfər Nemətovun oğluyam,
yanına çağırdı və təklif elədi,
Konservatoriyada onun sinfində azad dinləyici olum. Belə
də oldu və mən bir il ərzində
qeyri-adi insan olan Qara müəllimdən çox şey
öyrəndim. Amma rejissorluq məni daha
çox cəlb edirdi. Diplom tamaşama Qara Qarayev gəlib
baxdı, mənə hədiyyə verdi. Və qayıtdı ki, səndən çox
böyük rejissor olacaq, amma bəstəkar kimi ondan da
böyük olacaqdın, axmaq (Gülür). Bəxtim
ondan gətirib ki, Qara Qarayevi, Tofiq Quliyevi, Mehdi Məmmədovu,
İlyas Əfəndiyevi, Cahangir Cahangirovu, Salam Qədirzadəni,
Mustafa Mərdanovu, Tələt Eyyubovu, Yusif Vəliyevi, Seyfəddin
Dağlını, Tofiq Kazımovu, Səttar Bəhlulzadəni
şəxsən tanımışam. Tofiq
Quliyevi biz əmi çağırırdıq. Tofiq Quliyev də mənə oğlum, anama bacı
deyirdi. Anam evimizdə bu insanlar
üçün süfrə açıb, atam onların hər
birini dostu, qardaşı bilib. Məsələn,
Cahangir Cahangirov “Füzuli” kantatasını ilk dəfə
bizim evdə ifa edib və özü də oxuyub. Kantata
bitəndən sonra Qara müəllim dedi, Cahangir, sən həyatda
heç nə yazmasan da, bu musiqi ilə Azərbaycan tarixinə
adını yazdırmısan. Yadıma gəlir,
Mehdi Məmmədovla Tofiq Kazımov bir-biri ilə
küsülü idilər. Atam onları
bizə çağırıb
barışdırmışdı.
- Rejissor istedadınızı
atanıza nə vaxt sübut elədiniz?
- 1971-ci ildə atam diplom tamaşama
baxmışdı. Mənə heç nə
demədi. Evə gəldim, anam qayıtdı ki, Azər,
Zəfər sənin tamaşana baxıb, mənə dedi, sənin
bu oğlun var ha, bunun dili də var, dilçəyi də, o
çox böyük rejissor olacaq. Mənim
üçün bu sözləri atam, Qara Qarayev və Ədil
İsgəndərov deyib. Və əlbəttə,
onların mənim haqqımda dediyi bu sözlər
böyük qiymətdir. Tələbəlik
illərim də çox maraqlı keçib. Tələbə yoldaşlarımdan Mikayıl Mirzəni,
Əlabbas Qədirovu, Pərviz Cəfərovu, Azər
Süleymanovu itirmişəm. Rasim Balayevə, Vaqif Əsədova,
Məhərrəm Bədirzadəyə Allah
cansağlığı versin, onlar bu gün də mənim əziz
dostlarımdır.
- Siz gəncliyinizdə boksla da məşğul
olmusunuz?
- Bəli.
Soruşa bilərsən ki, niyə məhz
boksla? Çünki hamı məni
döyürdü, ona görə də ən sərt idman
növü olan boksa getdim. Sonralar SSRİ
idman ustası adını qazandım. Çoxlu
yarışlarda iştirak etmişəm. Cəmi
iki dəfə məğlub olmuşam. Bunun
da səbəbi belə olub ki, həkimlər yarışa
buraxmayıblar. Birində zədəyə
görə, o birində qızdırmam olub, yarış
qadağan edilib. Mən zəifləri həmişə
müdafiə etmişəm. O zaman yumruğumla, indi
qabiliyyətimlə.
- Sankt-Peterburqa niyə getdiniz? Vaxtilə Zəfər Nemətovun təcrübə
keçdiyi bu şəhərə sizi çəkib aparan nə
idi? Deyəsən, atanıza qarşı
olan qruplaşmaların əziyyətini oğul kimi siz çəkməli
idiniz?
- Atam
1930-cu ildə Milli Dram Teatrına işə qəbul edilib. Teatrda Cəfər Cabbarlının seminarlarında
iştirak edib, püxtələşməyində bu
seminarların böyük rolu olub. Bir il
sonra isə teatrın göndərişi ilə Teatr Məktəbinə
qəbul olunub. Atamdan imtahanı Hüseyn Cavid,
Abbas Mirzə Şərifzadə, Hacıağa Abbasov və
Rza Darablı götürüb. Hüseyn
Cavid və Abbas Mirzə Şərifzadə atamı öz
doğmaları kimi çox istəyiblər.
1933-cü ildə babam Əli Paşa Nemətov işlədiyi
mədəndə cərəyan vurmasından vəfat edib. Ona görə
də ailənin bütün çətinliyi atamın
üstünə düşüb. Atamı
Gənc Tamaşaçılar Teatrında çox
incitmişdilər. Məcbur olub teatrdan
çıxmışdı. Ondan sonra cəmi iki il yaşadı. Gənc
tamaşaçılar Teatrında işləyəndə mənə
qarşı da eyni hərəkəti etdilər. Bir qrup adam imza atmışdılar ki, bu rejissoru istəmirik.
Sonra qaytarmaq istədilər, dedim, mən əşya deyiləm,
getdiyim yerə bir də qayıtmıram. O vaxtkı Leninqrad Gənc
Tamaşaçılar Teatrına gedəndə orda dedilər,
sən Azərbaycandan gəlmisən, ona görə hər
şeyi təzədən başlamalısan. Mən
etiraz elədim ki, Mehdi Məmmədovun tələbəsiyəm.
Bir müddət Georgi Taratorkin, Lev Dodinlə bir
yerdə çalışdım.
Teatrın
rəhbəri mənim haqqımda soruşanda hamısı
dedi, çox maraqlı rejissordur və bizim məktəbimizlə
işləyir. Sonra məni ştata qəbul
etdilər və Leninqrad həyatım başladı. Xaricə qastrollara getdim, teatrın rəhbəri
xaricə gedəndə məni öz yerinə təyin edirdi.
- Bakıya qayıtmağa məcbur
idiniz?
- Məcburiyyət
məsələsi deyildi. Ulu öndərimiz Heydər
Əliyevi minnətdarlıq hissi ilə xatırlayıram.
O, kənarda olan və özünü təsdiq etmiş
insanları Azərbaycana dəvət edirdi ki, yaradıcı
potensiallarını öz ölkəmizə sərf etsinlər.
Bakıya qayıdandan sonra Mədəniyyət
Nazirliyi mənimlə bağlı məsələlərə
soyuq yanaşdı. Ev söz vermişdilər,
alınmadı. Bir müddət işsiz
qaldım. Mənə evi 35 il sonra
prezidentimiz İlham Əliyev verdi. Ulu Öndərimiz
“Hamlet”, “Ah, Paris, Paris...” və başqa tamaşalarıma gəlib
baxmışdı, uğurlu tamaşalar münasibəti ilə
məni təbrik etmişdi. Hər dəfə
soruşurdu ki, işlərin necədir, həyatından
razısanmı? Mən hər şeyin
qaydasında olduğunu deyirdim. Evimin
olmadığını bir dəfə də açıb demədim.
- Aktyor kimi özünüzü
sınamaq istəyiniz olubmu? İstəyirəm, bu haqda
danışaq...
- Ömrüm boyu istəmişəm
məşhur aktyor olum. Amma aktyor olmaq
üçün öz tələblərimə uyğun
olmamışam. Mənim aləmimdə
aktyor hündürboy və bariton səsli olmalıdır.
Aktyorluğu bir dəfə multfilmdə etmişəm.
Ağadadaş Qurbanovun qızı Firəngiz
Qurbanova multfilm çəkirdi. Biz ailəvi dost idik və
həmin filmdə çəkildim. Məktəbdə
nə şuluqluq salırdımsa, atamın əvəzinə
Ağadadaş əmini məktəbə aparırdım.
Direktor da deyirdi ki, görə sən nə boyda
nəhəngi mənim yanıma gətirmisən? (Gülür).
- Özünüz kino çəkmək
həvəsində olmamısınız?
- Cavan
vaxtı çəkmək istəyirdim. “Debüt”
studiyasının rəhbəri, mənim əziz dostum,
canım-gözüm Eldar Quliyev dedi, 39 yaşında məşhur
rejissorsan, əməkdar incəsənət xadimisən, sənin nəyinə lazımdır debüt
film çəkmək? Qoymadı. Mən də acıq elədim, bir də ona demədim
film çəkmək istəyirəm.
-1978-ci ildə Bakıda
“Zirzəmi” teatrı yaratmısınız. O günləri necə xatırlayırsınız?
- Düzü, həmin teatrı
hansı ildə yaratdığımı dəqiq bilmirəm. Tarixini unutmuşam. Yadıma gəlir
ki, həmin vaxtlarda işsiz idim. Ona görə
də aktyor olmayan tələbələri institutlardan
seçdim və tamaşalar hazırlamağa başladıq.
Teatrı gəmiçilik idarəsinin evlərindən
birinin zirzəmisində yaratmışdıq. Çox böyük maraqla
qarşılanmışdı. Hətta
oturmağa yer tapmaq olmurdu.
Sonra təmir etdiyimiz həmin
zirzəmi kiminsə xoşuna gəlmişdi, ona görə də
bizi ordan çıxardılar. Sonralar yenə
o cür teatr yaratmaq istəyirdim, alınmadı. İndiki İçərişəhər metrosu ilə
üzbəüz bina var, onun çardağında teatr yaratmaq
istəyirdim. Sonra dedilər, divarda çat var,
buranın təmiri çox vəsait aparacaq.
Üç
il sonra rəssamlara emalatxana kimi verdilər.
Necə olur, emalatxana ola bilirdi, teatr yox? Həmişə özümə teatr yaratmaq istəmişəm,
imkan verməyiblər.
- Həsən Turabov və Vaqif
İbrahimoğlu ilə dostluğunuz haqqında çox
eşitmişəm...
-
Ümumiyyətlə, dostlarım çox olub. Elçin
Məmmədov, Həsən Turabov, Fuad Poladov, Mikayıl Mirzə,
Vaqif İbrahimoğlu yaxın dostlarım olublar. Rasim
Balayev, Altay Hacıyev, Məhərrəm Bədirzadə, Vaqif
Əsədov, Elmi Mirzəyev indi də yaxın
dostlarımdır. Elmi indi Ucarda, Altay Bakıda
yaşayır. Vaqif İbrahimoğlu Gənc
Tamaşaçılar Teatrına aktyor kimi gəlmişdi, bir
yerdə işləyirdik. Sonra
mehribançılıq, dostluq yarandı. Mən
Vaqif haqqında necə yüksək fikirdə idimsə, o da
eyni şeyi mənim haqqımda deyirdi. Vaqiflə
danışmaq mənə çox maraqlı gəlirdi. Bir-birimizi başa düşürdük. Vacib olan budur. Həsən Turabov da az danışan adam idi, mən də. Bir dəfə gedib yeyib-içdik. Sonra məlum
oldu ki, beş cümlə o
danışıb, beş cümlə mən, vəssalam. Həsənağa
səhəri zəng etdi ki, Azər, biz məclisə gedəndə
mütləq üçüncü adam
lazımdır ki, söhbət eləsin.
- Səhv etmirəmsə, Həsənağa
Turabov ürək tutmasından, Vaqif İbrahimoğlu xərçəngdən
dünyasını dəyişib...
- Bəli.
Vaqif Ankarada xəstə yatanda İsrafil
İsrafilovla gedib ona baş çəkdik. Daha doğrusu, əvvəl İstanbulda Yaşar Nuriyə
baş çəkdik, sonra Ankaraya getdik.
Ardı var
Bizim yol.- 2018.- 13
iyun.- S.15.