“O mələksimalı,
pak insana borcum çoxdur”
əvvəli ötən sayda
Kulis.az Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının sədri, Akademik Milli Dram Teatrının
bədii rəhbər-direktoru, xalq artisti Azər Paşa Nemətovun
APA-ya müsahibəsini təqdim edir.
-
Düzü, həmin teatrı hansı ildə
yaratdığımı dəqiq bilmirəm. Tarixini
unutmuşam. Yadıma gəlir ki, həmin vaxtlarda işsiz
idim. Ona görə də aktyor olmayan tələbələri
institutlardan seçdim və tamaşalar hazırlamağa
başladıq. Teatrı gəmiçilik idarəsinin evlərindən
birinin zirzəmisində yaratmışdıq. Çox
böyük maraqla qarşılanmışdı. Hətta
oturmağa yer tapmaq olmurdu.
Sonra
təmir etdiyimiz həmin zirzəmi kiminsə xoşuna gəlmişdi,
ona görə də bizi ordan çıxardılar. Sonralar yenə
o cür teatr yaratmaq istəyirdim, alınmadı. İndiki
İçərişəhər metrosu ilə üzbəüz
bina var, onun çardağında teatr yaratmaq istəyirdim. Sonra dedilər, divarda
çat var, buranın təmiri çox vəsait aparacaq.
Üç il
sonra rəssamlara emalatxana kimi verdilər. Necə olur, emalatxana
ola bilirdi, teatr yox? Həmişə
özümə teatr yaratmaq istəmişəm, imkan verməyiblər.
- Həsən Turabov və Vaqif
İbrahimoğlu ilə dostluğunuz haqqında çox
eşitmişəm...
-
Ümumiyyətlə, dostlarım çox olub. Elçin
Məmmədov, Həsən Turabov, Fuad Poladov, Mikayıl Mirzə,
Vaqif İbrahimoğlu yaxın dostlarım olublar. Rasim
Balayev, Altay Hacıyev, Məhərrəm Bədirzadə, Vaqif
Əsədov, Elmi Mirzəyev indi də yaxın
dostlarımdır. Elmi indi Ucarda, Altay Bakıda
yaşayır. Vaqif İbrahimoğlu Gənc
Tamaşaçılar Teatrına aktyor kimi gəlmişdi, bir
yerdə işləyirdik. Sonra mehribançılıq,
dostluq yarandı. Mən Vaqif haqqında necə
yüksək fikirdə idimsə, o da eyni şeyi mənim
haqqımda deyirdi. Vaqiflə danışmaq
mənə çox maraqlı gəlirdi. Bir-birimizi
başa düşürdük. Vacib olan
budur. Həsən Turabov da az
danışan adam idi, mən də. Bir dəfə
gedib yeyib-içdik. Sonra məlum oldu ki, beş
cümlə o danışıb, beş cümlə mən, vəssalam.
Həsənağa səhəri zəng etdi ki, Azər, biz məclisə
gedəndə mütləq üçüncü adam lazımdır ki, söhbət eləsin.
- Səhv etmirəmsə, Həsənağa
Turabov ürək tutmasından, Vaqif İbrahimoğlu xərçəngdən
dünyasını dəyişib...
- Bəli.
Vaqif Ankarada xəstə yatanda İsrafil
İsrafilovla gedib ona baş çəkdik. Daha doğrusu, əvvəl İstanbulda Yaşar Nuriyə
baş çəkdik, sonra Ankaraya getdik.
Sual: Turabov və İbrahimoğlunun
ölüm xəbərini necə, hansı vəziyyətdə
eşitdiniz?
Cavab: Bu
haqda danışmaq mənim üçün çətindir.
Həqiqətən çətindir. Həsən Turabovun qızı zəng vurdu ki,
atamın vəziyyəti pisdir. Həkim
götürüb getdim. Çox keçmədi,
həkim otaqdan çıxdı ki, ürəyi işə
salmaq mümkün oldu, amma beyin dayanıb. Ölümü necə olub?! Nəvəsi
Həsənağadan nə isə istəmişdi. Bu da ayağa qalxıb ki, qonşu otağa keçib
nəvəsinin istədiyini gətirsin, otağa
çatmamış yıxılmışdı. Bax, belə. (Uzun sükut). Vaqifin vəziyyəti tamam pis idi. Hamı evinə qalxırdı ki, vidalaşsın.
Düşənlər də deyirdi, çox
arıqlayıb, tanımaq olmur. Mən
qalxmadım. İstəmirdim, Vaqif
yaddaşımda o cür qalsın.
Yuxarı
qalxanlara da tapşırdım ki, Vaqifə deyin, Azər
Paşa burdadır, o biləcək niyə yuxarı
qalxmamışam. Səməndər Rzayev mənim
yaddaşımda bax o cür xəstə vəziyyətdə
qalıb. Palatanın qapısını açdım,
gördüm, bir nəfər tanımadığım adam uzanıb. Qapını
örtdüm ki, səhv gəlmişəm. Səsi hələ də qulaqlarımdadır.
Qışqırdı ki, Azər Paşa, Azər Paşa... Tanımadın məni?! Çox
dəyişmişəm?! Mən də
yalan danışdım. Dedim, Səməndər, yatmışdın,
istəmədim oyadam səni.
- Başa düşürəm,
danışmaq çətindir. Ona görə
söhbəti dəyişirəm. Xalq diplomatiyası
çərçivəsində Kamal Abdulla, Polad
Bülbüloğlu, Fərhad Bədəlbəyli ilə
Qarabağ və Ermənistana səfər edən
ziyalılardan biri də siz olmusunuz. Bəlkə
o səfər haqqında danışaq?
- Polad
Bülbüloğlu nazir olanda mən teatrın bədii rəhbəri
idim. Bizim sözümüz düz gəlmirdi.
Ona görə də mən teatrı tərk elədim.
Poladın bunda günahı var idi. Özümə də bəraət
qazandırmıram.
Mənim xasiyyətim də
şəkər deyil, amma istiot da deyiləm. Yəni dil tapmaq olardı. Uzun illər
keçdi və bir gün Polad Bülbüloğlundan mənə
zəng gəldi. Dedi, Azər, telefon söhbəti deyil,
Bülbül Fonduna gələ bilərsən? Getdim,
görüşdük. Polad dedi, kiçik nümayəndə
heyətidir, istəyirik sən də bizimlə Şuşaya
gedəsən. Hətta soruşdu ki, qorxmursan?
Dedim, Polad, sən məni yaxşı tanıyırsan. Belimə dinamit bağlasanız, Qarabağdan
ötrü gedib özümü partladaram. Bu ölüm mənim üçün şərəfli
ölüm olar. Evdən rayona ezamiyyət
adı ilə çıxdım. Bizə
güllə keçirməyən jilet və kaska verdilər.
Dedim, geyinmirəm. Mən
öz torpağıma gəlmişəm, niyə bunu geyinməliyəm?
Eyni sözü Kamal Abdulla da dedi, Fərhad da, Polad da. Heç birimiz nə kaska, nə jilet geyinmədik.
Bizə köhnə bir “Volqa”
ayırmışdılar. Yollar bərbad,
yaşayış çox aşağı səviyyəli idi.
Xankəndində çay, kofe təklif etdilər,
biz yubanmayıb Şuşaya qalxdıq.
- Səhv etmirəmdə, siz vaxtilə
Xankəndidə tamaşa hazırlamısınız...
- Bəli,
hazırlamışam. Şuşada
Bülbülün evinə getdik. Hamımız
sarsılmışdıq, ağlayırdıq. Bülbülün evində yaşlı arvad
yaşayırdı. Poladdan icazə istədi
ki, olar yenə burda yaşayım? Polad da dedi, qal, amma həyət-bacaya
da bax, dağılmasın. Qadın yenə
soruşdu ki, siz nə vaxt qayıdacaqsınız? Çox təsirli idi. Küçələrdə
camaat bir-birinə deyirdilər ki, azərbaycanlılar öz
evlərinə qayıdıblar. Hətta
biri Qarabağ ləhcəsi ilə qayıtdı ki, gəlin
çıxın də, harda qalmısınız?!
Yerevanda Köçəryanla görüşəndə Kamal
Abdulla çox yaxşı bir fikir dedi: “Yaxşı olar,
Şuşa məscidini bərpa edək. Siz qərar
çıxarın, təmirini biz özümüz edərik”.
Köçəryanı
lap cavanlıq vaxtlarımdan tanıyırdım. Xankəndində tamaşa hazırlayanda Köçəryan
avtoparkda işləyirdi. Xidməti
maşın ayırmışdılar, naharı hər gün
Şuşada edirdim. Cıdır
düzünə gedəndə Köçəryan mənə
ayrılan xidməti maşının qapısını
açıb-bağlayırdı. Yerevanda
görüşəndə soruşdum ki, məni
tanıdın? Qayıtdı ki, yox, hardan
tanımalıyam? Dedim, mən Xankəndində
tamaşa hazırlayanda sən məni müşayiət
edirdin. Əlbəttə,
tanımışdı. Mən onda
çox dəyişməmişdim. Saçım
da, bığım da qara idi. Sadəcə,
özünü sındırmaq istəmədi. İrəvanda hamımız çox sərt
danışdıq. Geri qayıdanda erməni
ziyalılar bizimlə Bakıya gəldilər. Cənab prezident bizi qəbul etdi. Mən prezidentimizi onsuz da sevirdim, amma o
görüşdən sonra onun mərdliyinə, iradəsinə
bir daha heyran oldum.
- Azər müəllim, biz niyə
teatral deyilik?
- Biz incəsənəti
çox sevən xalqıq. Eyni zamanda bizim
xalqımız istedadlı və həssasdır. Sadəcə, cəmiyyət çox dəyişib.
Mədəni tərbiyə insanda uşaq
yaşlarından başlamalıdır. Adamlar
var, ömrünün yarısını yaşayıb, amma teatrda
olmayıblar.
Deyirəm, gəl səni teatra aparım, cavab verir ki,
vaxtım yoxdur. Ömür gedir, amma kinoya, teatra, konsertə
getməyib. Ayda, iki ayda bir dəfə vaxt
tapmaq çətin olmamalıdır. Yaxud
soruşanda ki, teatra niyə gəlmirsiniz, deyir, dəvət
etmirsiniz, axı. Mən heç kimi
tamaşalarıma dəvət etmirəm. Ona
görə də tamaşalarımın çoxu televiziyaya
çəkilməyib. Teatra ailəni dəvət
edərlər, hamını yox. Sosial
problemlərə görə teatra gələ bilməyənlər
var, amma bu, bəraət yeri deyil.
- Altı-səkkiz manata bilet almaq
sosial problem üçün bəhanə olmamalıdır...
-
Ümumiyyətlə, teatrın qiyməti bu cür olmalı
deyil. Müasir teatr sovet-bolşevik teatrı
deyil. Rusiyada bilet 100 dollardır. Bizdə isə pulsuz bilet istəyirlər. Bu yaxınlarda Moskvada iki-üç tamaşaya
baxdım. Bilet satılıb
qurtarmışdı, insanlar yaxınlaşırdı ki,
artıq biletiniz olmaz? Bu cür mənzərəyə
vaxtilə biz də şahid olmuşuq. İndi
qayğılar çoxdur. Teatr tox adam
üçündür. Güzəranı
çətin olan adamların yadına teatr düşə
bilməz.
- Ayda on min manat qazanan adamlar da teatra gəlmir,
axı. Buna nə deyirsiniz?
- Bu da
uşaq vaxtlarından tərbiyə ilə bağlıdır.
O adamların anlayışı ancaq puldur, yeyib-içməkdir,
gəzməkdir.
- Siz müəllimsiniz, gənc
rejissorlar yetişdirirsiniz. İstərdim, bir qədər də
bu haqda danışaq...
- 70-ci ildən
institutda dərs demişəm. Yaşar Nuri, Zərnigar
Ağakişiyeva, Azər Zeynalov mənim məşhur tələbələrim
olub. Heç bir tələbəmə təmənnalı
münasibətim, pis niyyətim olmayıb. Əksinə, əllərindən tutub kömək
etmişəm. Maddi gücüm
çatıbsa, etmişəm, olmayıbsa, mənəvi dəstək
durmuşam. Tələbənin həmişə
pula ehtiyacı olub. Kiçik
qayğılara görə onların sənətdən
uzaqlaşmasına yol vermək olmaz. Mənim
tələbələrim Anar Sadıqov və Əlif Cahangirli
bizim teatrda çalışırlar. Onlara
çox böyük ümidim var. Məqsədim bu iki gənci
teatrda işə düzəltmək olmayıb. Onlarla
bağlı ali məqsədlərim var.
İstəyirəm, bu peşədə gələcəyə
hazır olsunlar, bütün çətinlikləri
görsünlər. Ola bilər, tələbə
institutda ümumi nəzəri bilikləri öyrənsin, amma
teatrda bunu tətbiq edə bilməsin. Vacib
olan aktyorlarla işləmək, teatrın yazılmayan
qanunlarını öyrənməkdir. Teatr rejissoru kərpic
kimi olmalıdır: yandırdıqca, bərkiməlidir. Bax, bu mənim həyatımın devizi olub.
Epiloq və ya söhbətin diktofona düşməyən
hissəsi.
Bunu mənə Azər Paşa Nemətov müsahibədən
iki gün qabaq danışıb:
“İlk maaşıma
atam üçün şərf almışdım. Çox xoşuna gəlmişdi. Təsirlənmişdi. Uzun illər
həmin şərfi taxdı. Boynunda hər
görəndə qürur hissi keçirirdim ki, bunu atama mən
almışam. Sonra atam dünyasını
dəyişdi. Həmin qırmızı, üstü
butalı şərfi indi mən taxıram”.
Bu, təkcə sənətə, dost-doğmaya yox, əşyalara
da sədaqət deməkdir. Yubiley yaşın mübarək, sədaqətli
adam...
Bizim Yol.- 2018.- 14
iyun.- S.15.