“Azərbaycan kinosu 120:
tarixi, bu günü
və gələcək
inkişaf perspektivləri”
“Ögey ana”
Uşaq idik o vaxtlar.
Qonşuluğumuzda Kamran adlı 9-10 yaşlarında bir
oğlan yaşayırdı. Anası o hələ lap balaca
olanda rəhmətə getmişdi. Atası ikinci dəfə
evlənmiş, lakin evləndiyi qadın heç cür Kamrana
isinə bilməmişdi. Heç zaman ana olmadığı
üçünmüydü, inadcıl, soyuq, sərt
xarakterindənmiydi bilmirəm, ögey ana Kamrana heç şəfqət
göstərmir, varlığını yoxluğunu hiss etmirdi.
Kamran balaca uşaq həssaslığıyla onun gözlərinə
baxıb bir tumarının, bir xoş sözünün həsrətini
çəkərdi. Başqa uşaqları anaları yeməyə,
yuyunmağa səsləyəndə, “üstünü geyin, üşüyəcəksən,
yoruldun, dincəl” deyəndə bu balaca oğlanın
üzündən keçən hüzünlü buludu
görməmək mümkün deyildi.
Bir
isti yay axşamında Kamran analığıyla birlikdə
bizim həyətə keçmişdi. Hər kəs samovar ətrafında
toplaşıb eyvana qoyulmuş televizorda “Ögey ana” filminə
tamaşa edirdi. Bir neçə dəfə baxmış olsaq
da, yenə eyni maraq və həyəcanla filmi izləyirdik.
Kamran hamıdan arxada stulda əyləşmişdi, gözlərindən
gizlicə yaş süzülürdü. Filmin finalında
İsmayıl Dilarəyə ana deyib səsləndiyi o möhtəşəm
səhnədə körpə ürəyi içinə
axıtdığı göz yaşlarına, qəhərə
dözmədi, donmuş quş balası budaqdan necə qopub
düşərsə, Kamran da o halda ürəyi gedib stoldan
yerə yıxıldı. Hamı başına toplandı.
Analığı çaşqın idi.Anam möhkəm
kövrəlmişdi. “Ay gəlin, ürəyin
daşdandımı, görmürsənmi uşağın ana
sevgisinə ehtiyacı var?”- dedi. Qadın yaxınlaşıb
diz çökdü, Kamranın başını sinəsinə
sıxdı. Daş qəlbi yumşalmış, buzları ərimişdi.
O gündən bu gözəl filmin təsiri ilə Kamranın
da, ögey anasının da taleyi dəyişdi, biri ana, digəri
övlad sevgisini daddı. Bu kimi nümunələr əminəm
ki, Azərbaycanda çox olub. Bu incəsənətin, daha dəqiq
desək kino sənətinin yaratdığı bir
möcüzəydi. Birbaşa insanın ruhuna, ürəyinə
xitab etmişdi. Elə əsl məqsəd də bu deyildimi?
Ulduzlar sönmür
Kino
təbliğat, maarifləndirmə, əyləncə,
yaddaş, xronika kimi funksiyaları eyni anda daşıyan, “Bəyin
oğurlanması” filmində Səməndər Rzayevin oynadığı
obrazın diliylə desək “həm mürəkkəb, həm
də ki, vacib” sənət növüdür. Bu gün 120
illik tarixini qeyd etdiyimiz Azərbaycan kinosu dünya film tarixinə
layiqli incilər bəxş edib. Düzdür, bu günə qədər
“Oskar” kimi nüfuzlu mükafat almasa da bəlkə bir zamanlar təqdim
olunsaydı Həsən Turabovun Gəray bəy, Adil İskəndərovun
Kərbəlayi İsmayılı, Məlik Dadaşovun Qəmlosu,
Rasim Balayevin Babəki, Yusif Vəliyevin Qurd Cəbrayılı,
Topal Teymuru, Ələsgər Ələkbərovun Rüstəm
kişisi, Ələddin Abbasovun Cahandar Ağası, Nəsibə
Zeynalovanın qaynanası mütləq şəkildə
mükafatlanardı. Çünki, bu rollar bu günə qədər
mükafat almış obrazlardan daha kaloritli, daha canlı
yaradılıb. Azərbaycan kinosunda bu kimi mükəmməl
ifa olunmuş obrazların sayı yüzlərlədir və
bu azərbaycanlı kino xadimlərinin böyük sənətkarlığının,
sənət fədaisi olmalarının nişanəsidir.
Zamanda yolçuluq
1895-ci
il dekabrın 28-də Lumyer qardaşları tərəfindən
Parisin Kaputsina bulvarındakı “Qran kafe”də hərəkət
edən şəkillər nümayiş etdirildi. Bununla da bəşər
tarixində çox vacib bir kəşfə imza atıldı,
yeni dünyanın qapıları aralandı.
Bir
il sonra bu möcüzə Azərbaycan torpaqlarına da ayaq
açdı.
Uzun
illər Azərbaycan kinosunun tarixi İbrahim bəy Musabəyovun
əsəri əsasında rus rejissoru Boris Svetlovun
ekranlaşdırdığı “Neft və milyonlar səltənətində”
əsəri hesab olunurdu. Lakin kinoşünas Aydın
Kazımov apardığı araşdırmalar kino tariximizin
qeyd ediləndən 17 il öncəyə aid olduğunu
sübut etdi.
1898-ci
ilin may ayında fotoqraf və naşir Aleksandr Mişon tərəfindən
Bakıdakı kişi gimnaziyasında lentə
alınmış xronika Azərbaycan kinosunun ilk nümunəsidir.
Bundan
sonra A.Mişon “Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını”, “Balaxanıda neft fontanı”, “Şəhər
bağında xalq gəzintisi”, “Qafqaz rəqsi” və s. xronika
süjetləri və “İlişdim” adlı bədii
süjeti lentə aldı.
Aydın
Kazımovun əldə etdiyi qədim kinoafişa ilə
(afişada 1898-ci il avqustun 2-də ilk kinosujetlərin göstəriləcəyi
elan olunurdu) Azərbaycan kino tarixinin yaranması günü
kimi qeyd olunmağa başladı. Heydər Əliyevin 18 dekabr
2000-ci il tarixli sərəncamı ilə 2 avqust “Azərbaycan
Kinosu Günü” kimi tarixə düşdü.
Kino
sənəti hər zaman tarixi hadisələri əks etdirib,
öz yaddaşına yazıb. Maraqlı faktdır ki, cəmi
23 ay yaşamış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti kino
işçilərini dövlət himayəsinə
götürmüşdü. Bakıdakı Ekspress” və
“Rekord”, “Forum” adlı kinoteatrlarda Azərbaycan Milli Ordusunun
yaranmasını, türk ordusunun Azərbaycana köməyə
gəlməsini, hökumətin dinc quruculuq işlərini əks
etdirən xronikal-sənədli filmlər nümayiş
olunurdu.
1915-ci
ildə “Neft və milyonlar səltənətində” adlı
ilk Azərbaycan bədii filminin çəkilişi
başlayır. 1916-cı ildə “Arşın mal alan”
operettası əsasında eyni adlı kinokomediya, 1919-cu ildə
isə “Təntənə” adlı tammetrajlı film həyata vəsiqə
qazanır.
1923-cü
ildə təsis olunmuş Azərbaycan Foto-Kino İdarəsi
(AFKİ) ayrı-ayrı sahibkarların foto, kinoteatr və
prokat kontorların milliləşdirilməsi və birləşdirilməsi
tədbirlərini həyata keçirirdi. Qeyd etmək
lazımdır ki, AFKİ-nin nəzdində Bakıda “Təyyarə”,
“Edison”, “Milyon”, “Ladya”, “Mədənçi” və s. kinoteatrlar
fəaliyyət göstərirdi.
1925-ci
ildə Şamil Mahmudbəyovun təşəbbüsü ilə
AFKİ-nin nəzdində studiya təşkil edildi. Bu studiyada
Azərbaycanda milli rejissor və aktyor kadrlarının
hazırlanırdı. Azərbaycan kinosunun inkişaf tarixində
mühüm rol oynamış C.Cabbarlı da məhz bu studiyada
təhsil almışdı. Çox sonralar AFKİ
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyası
adlanacaqdı.
Azərbaycan
filmləri hər zaman baxımlı olub, əsl Azərbaycan
reallıqlarını əks etdirib, milli xarakterlərlə,
obrazlarla fərqlənib, maraqlı süjet xətti ilə
tamaşaçını ekrana bağlayıb. Ən
maraqlısı da budur ki, bu filmlərə dönə- dönə
baxsan da, hər kəlməsini əzbər bilsən də yenə
yorulmursan baxmaq istəyirsən .
50-ci
illərdən etibarən Azərbaycan kinosu öz intibah dövrünə
qədəm basdı desək yanılmarıq. Müxtəlif
illərdə çəkilmiş ”O olmasın, bu olsun”,
Qızmar günəş altında”, “Nəsimi”, “Şərikli
çörək”, “Axırıncı aşırım”, “7
oğul istərəm”, “Böyük dayaq”, “Ögey ana”,
“Ulduz”, “Əhməd hardadır?”, “Dağlarda
döyüş”, “Mənki gözəl deyildim”, “Qaynana”, kimi sənət
inciləri neçə-neçə nəsillərə
örnək olub, tərbiyə edib. İctimai siyasi həyatımızda
baş verən heç bir hadisə kino sənətindən kənarda
qalmayıb. Bu günkü nəsil II dünya müharibəsinin
amansız simasını da filmlərdə gördü, quruculuq
illərinin zəhmətkeş insanlarını da. Bəlkə
yüzlərlə oğlan Mixaylodan, Babəkdən, Qaçaq
Nəbidən vətən sevgisini, qəhrəmanlığı
öyrənib, yüzlərlə qız “Onun böyük
ürəyi”, “Dədə Qorqud”, “Ögey ana” filmlərindən
örnək alaraq fədakarlığı bacarıb, həyatına
fərqli bir yön verib.
Heydər
Əliyevin hakimiyyətdə olduğu illərdə Azərbaycan
kinosuna diqqəti yüksək səviyyədə olub. O, cəmiyyətimizin
qüsurlarını çəkib göstərən “Mozalan
kinojurnalının müntəzəm şəkildə efirə
çıxmasına xüsusi diqqət yetirirdi. Onun xüsusi
tapşırığı ilə 1985-ci ildə ekranlara
çıxan, azadlıq uğrunda, xalq uğrunda canından
keçən igid Qaçaq Nəbi filminin çəkilməsi
üçün ayrılan qonorar Sovet İttifaqı məkanında
rekord sayıla bilərdi. Aktrisa Firəngiz Mütəllibovanın
dediyinə görə, nə ondan öncə, nə də
sonra heç bir filmdə aktyorlara 20 min manat həcmində
qonorar yazılmamışdı. “7 oğul istərəm”
filminin çəkilişləri ilə bağlı xatirələrini
danışan Rafiq Əzimov məzəli bir nüansı
xatırladır. Filmin çəkilişləri zamanı
atlara mehtərləri ilə bağlı yazılan qonorar o qədər
yüksək idi ki, filmdə epizodik rolda çəkilən
Eldəniz Zeynalov rejissora yaxınlaşaraq zarafatla “məni bu
filmdə at roluna çəkin, ya da at ştatına yazın”
demişdi.
Kino ən təsirli təbliğat maşınıdır
Sovetlər dönəmi başa çatdıqdan sonra müstəqil Azərbaycanın
qarşılaşdığı erməni terroru da Azəracan filmlərinin vasitəsi ilə dünyaya yayıldı. Bu dövrdə çox kiçik imkanlarla çəkilmiş
“Ağ atlı oğlan”, “Fəryad”, “Dolu”, “Qala kimi
filmlər işğal
altında olan vətənin haray səsinə çevrildi.
90-cı illərin ikinci
yarısından etibarən
Azərbaycan filmləri
beynəlxalq film festivallarına
ayaq açdı. 1996-cı ildə Beynəlxalq Madrid Kinofestivalında “Özgə
vaxtı” filmi, 2000-ci ildə İsveçdə
Geteborq Ekzaye film festivalında, “Girov” filmi 2005-ci ildə rejissor Kazanda keçirilən “Qızıl
minbər” I Beynəlxalq
İslam Kinofestivalında
“Ovsunçu” filmi nümayiş etdirilərək
tamaşaçı rəğbəti
qazandı. 2014-cü ildə “Nabat” filmi 63-cü Manheym-Heldelberq
Beynəlxalq Film festivalında
3-cü mükafata layiq
görüldü.
Kinomuzda defekt kadrlar
Bu gün Azərbaycan
kinosunda qüsurlar yoxdur desək yalan olar. Bəzi rejissor
və aktyorlar sırf qazanca xidmət edən, ucuz kassa filmləri
çəkərək müəyyən
gəlir əldə etsələr də bu filmlər təssüf ki, yadda qalmır, nəm çəkmiş fişəng kimi tez sönür. Bu gün kinoteatrlarımıza
böyük diqqət
yetirilir. Dünya standartlarına
uyğun səviyyəli
kino salonlarında çox təəssüf
ki, fundamental əsərlərlə
yanaşı sponsor dəstəyi
ilə çəkilmiş
və yeri gəldi gəlmədi reklam elementlərinə yer verilən bəsit komediya filmləri ekranlara çıxarılır.
Bir faktı
yada salmaq istəyirəm. Türkiyə istehsalı olan
“Möhtəşəm yüz
yıl” adlı serial həm böyük kommersiya mənbəyinə
çevrildi, həm də ölkə tarixinin öyrənilməsində
mühüm rol oynadı. Eyni keyfiyyətlə Məmməd Səid Ordubadinin “Qılınc və qələm” adlı tarixi romanını ekranlaşdırılsa
həm şanlı tariximizi tanıtmış,
həm də keyfiyyətli və sanballı ekran işi ortaya qoyulmuş olar.
Kino yaddaşdır, kino
tarixdir. 200 il
sonra bu günkü tariximiz haqqında hansı filmlər danışacaq,
onu bilmirik. Çox arzu edərdik ki , bu günün
reallığını gələcək
nəsillərə Azərbaycanı
sevən bir rejissorun filmi çatdıraydı, Rüstəm
İbrahimbəyov kimi
xalqına dönük
çıxanların deyil.
Kinorejissor, əməkdar incəsənət
xadimi Cəmil Quliyev: “Bizim yol” qəzetinə verdiyi müsahibədə
onun fəaliyyətindən
narazılığını belə dilə gətirib:
“Rüstəm İbrahimbəyov
2009-cu ildən başlayaraq
öz filmlərində
Azərbaycan xalqına
qarşı bir nifrət duyğusu əks etdirməyə başlayıb. Onun çəkdiyi “Qafqaz
üçlüyü” filmi
heç bir bədii keyfiyyəti olmayan bir filmidr.
Zəif dramaturgiya, zəif aktyor oyunu, zəif
operator işi. O sadəcə
erməni lobbisinin ayırdığı pullar
qarşısında tələm-
tələsik bu filmi çəkib, öz borcunu bitmiş hesab edib. Bu film başdan
ayağa bizim əleyhimizə çəkilmiş,
tanımayan insanlarda azərbaycanlılara nifrət
oyandıran bir filmdir. Filmin ssenarisinə əsasən,
azərbaycanlılar yığışıb
qoca bir gürcünü öldürürlər.
Hansı
tariximizdə azərbaycanlıların
gürcülərə qarşı
qəddarlığı barədə
fakt görmüsünüz?
Onun təqdimatında azərbaycanlılar
qorxaq, qəddar və vəhşi bir millətdir. Xalqa qarşı belə addım atmaq olarmı?
Bu sualın cavabını
yəqin hər kəs öz əxlaqından, öz vicdanından keçirərək
verəcək.
Bu gün Azərbaycan kinosu Prezident İlham Əliyevin “Azərbaycan kinosunun
2008-2018-ci illər üzrə
inkişafına dair Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsi haqqında sərəncamından təkan
alaraq yenidən zirvələrə doğru
yol alıb. İldə
5-8 bədii film istehsal
olunur. Başda Azərbaycan Dövlət İncəsənət Universiteti
olmaqla ali
məktəblərimizdə yeni kino xadimləri
nəsli yetişir.
Yeni aktyorlar,
yeni rejissorlar 120 yaşlı Azərbaycan kinosuna yeni nəfəs,
yeni görkəm verəcək.
Gələcək nəsillərimizə bu günümüzdən söz
açacaq yeni filmlərin də insanlara humanist ideyalar aşılayacağına inanırıq. Heç sirr
deyil ki, bir zamanlar həyatımız
üçün yolverilməz
olan bir çox ideyalar bu gün müəyyən
qüvvələr tərəfindən
zorla bizə sırınır. Bu qarmaqarışıq
dünyada Azərbaycan
kinosu yolumuza işıq tutacaq, xanıım-xatın Azərbaycan
qadınını, mərd,
çörəkli Azərbaycan
kişisinin obrazını
yaşadacaq, unutdurmayacaq,
milli mənliyimizi dünyaya layiqincə təqdim edəcək və ən yüksək kino mükafatlarını qazanacaq.
İlhamə Rəsulova
“Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi və Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına
Dövlət Dəstəyi
Fondunun keçirdiyi müsabiqə üçün
Bizim Yol.- 2018.- 21 iyun.- S.13.