BOŞUNA
ÇƏKİŞMƏYİN, BƏYLƏR
(AZƏRBAYCAN RESPUBLİKASININ
YÜZ İLLİYİNƏ)
Sayğılı
yaşıl yurddaş,
yaşlıların borcu gələcək
soyları bilgiləndirmək, bilikləndirmək, düzgün yol göstərməkdir.
Məhkəmə hakimi olmasam
da, iki idmanda
uzun illər hakimlik
etmişəm, huyca yersiz
savaşan deyiləm, içimdə insana böyük sevgi, ədalət duyğusu
vardır, çoxunun tanrı dediyi anlayışın hüquqda
ƏDALƏT olduğunu
düşünürəm. Buna görə də toplumsal-politik
biliklərimdən yararlanıb professor Bədirxan
Əhmədlinin 2015-ci ilin dekabrın
19-dan 2016-cı il yanvarın 23-nə kimi «525-ci qəzet»də Azərbaycan Türklərinin
ideoloji tarixilə bağlı
yazdığı yazılara «Ədəbiyat qəzeti»nin baş redaktoru Azər
Turanın cavabının sonunda dediyi: «B. Əhmədli…istərsə
bu həqiqəti təkzib etmək üçün 5 qəzet məqaləsi deyil, yüz monoqrafiya yazsın, professorun
fikirləri (mənim məsələyə münasibətim
barədə işlətdiyi sözləri eynilə onun öz fikirlərinə
qarşı işlədirəm) «bəri başdan
deyək ki…məğlubiyətə məhkumdur!» sözlərinin
aşırılığını, tələsikliyini, belə
yersiz, anlamsız çəkişməyə
gərək olmadığını göstərib,
qarşıdurmanı bitirməyə çalışacağam.
Əvvəli ötən sayda
Bədirxan
Əhmədli «Azərbaycan Ordusu» qəzetinin məsul katibi
işlərkən Biləsuvara «Azərbaycan Legionu»nun
yaradıcılarından olan atamla görüşə getdi. Ancaq
Bədirxan bəy atamı «siz indi qəhrəmansınız,
bahadırsınız!» – deyib inandırmağa
çalışsa da, Rus-erməni-sovet-mason
bolşefaşizmindən ağlasığmaz
ağrı-acılar görmüş «xalq düşməni»
mənə danışdığı bir neçə
sözü belə ona demədi.
Son illərdə arabir
Bədirxan Əhmədlini
«başı ola-ola»
«fundamental» bir bitik yazmamaqda qınayırdım. Onun
2015-ci ildə 556 səhifəlik «XX yüzil
Azərbaycan ədəbiyatı»
adlı dəyərli
bitik çap etdirdiyini görəndə
çox sevindim. Bədirxan bəyin bu bitiyi
dilindəki bir sıra yersiz Ərəb-fars sözlərini
çıxmaqla, ideoloji
yöndən düzgün
yazılmış dəyərli
kültür anıtıdır.
Sayğılı yaşıl oxucu, bu sözləri Azər Turanı kiçiltmək, aşağılamaq
istəyilə yazmıram. Azər
Turanı Əli bəy Hüseynzadənin yaxşı araşdırıcılarından
biri kimi tanıyır, «Əbəbiyat
qəzeti»nin baş redaktoru olduğunu da bilirəm. Azərbaycanın
dəyərli aydınlarından
salyanlı rentgenoloq,
Prof. Dr. Sultan Manafov bir
gün mənə dedi: Məhəmməd Əminin çoxlu kitablarını çap etdirirsən, yazılar yazırsan, bəs yerlindən niyə bir şey yazmırsan?
Dedim: dərbəndli də, asataralı da mənim yerlimdir! Əli bəydən biliklərim azdır. Əli bəyin yaxşı araşdırıcıları var:
Ofelya Bayramlı, Şamil Qurbanov. Yaşıllardan da biri çıxıb: Azər Turan. Mənə gərək yoxdur!
Bədirxan Əhmədli 5-ci yazının
sonunda deyir: «Məqalənin «Ədəbiyat
qəzeti»ndə dərci
baş redaktor Azər Turanla razılaşdırılmışdı. Hətta bu yazı ətrafında
geniş müzakirə
açmağın zəruriliyini
bildirmişdi. Lakin redaktor
yazını bir müddət saxladıqdan
sonra müxtəlif bəhanələrlə çapından
imtina etdi».
Heç
gözləməzdim! Görünür,
«Ədəbiyat qəzeti»nin sayğılı başçısı Sovetin
«senzor» tutqusundan arınmamış, Azərbaycanın
başında duranların
avtoritar düşüncəsinə
basılıb. XXI yüzilin
16-cı ilində söz,
düşüncə özgürlüyü
ANAYASAsında yazılmış
Azərbaycan Respublikasında
belə davranmaq çox pis, kötü, ayıb işdir!
Azərbaycan Respublikasının başında
duranların suçundan
bu gün ölkədə özgür
basın deyiləcək
tək «Azadlıq» [Türkcə Özgürlük]
qəzeti qalıb. Bu, çox
qorxuludur, Eyyy, Azərbaycan aydırları!!!
Prof. Dr. Bədirxan Əhmədli
5-ci yazısında baxışlarını
genəlləyərək yazır:
«Bununla belə, problemin fundamental həlli üçün araşdırmaya
yeni faktların əlavə olunması və bəzi ümumiləşdirmələr aparılması, konkret nəticələr çıxarılması
lazım gəlir. Burada elmi nəticələrdən
başqa mənəvi
məsuliyət hissi də vardır. Məqalələr dərc
olunduğu zaman mənə ünvanlanan suallar da bunu
aydın göstərir:
«Doğrudanmı, formulun
müəllifi Ə.Hüseynzadə
deyil?», «Bunu etmək lazım idimi?. Bu kimi suallar
sanki məsələni
ötr-basdır etmək,
onu qabartmamaq xarakteri daşıyır.
Tarix isə hər şeyin ört-basdır edilməsini yox, üzə çıxarılmasını
istəyir. Bu gün
olmasa da, sabah bu
proses mütləq baş verəcəkdir. Mən hələ onu demirəm ki, imkan daxilində
dövrün mətbuatına,
mənbələrə, araşdırmalara
nəzər salsaq da mövzu ilə
bağlı istənilən
vaxt yeni faktlar üzə çıxa bilər…Ə.Hüseynzadə də
üçlü formulun
formalaşmasında son dərəcə
önəmli rola, hətta mən deyərdim, açar funskiyaya malikdir, ayrı-ayrı əsərlərində
bu formulun hər biri haqqında
sistemli və davamlı olmasa da, müəyən fikirlər söyləmişdir.
Lakin bu fikirlər onun formulun təkbaşına
müəllifi hesab edilməsinə yetərli
deyil!».
Əli bəy Hüseynzadəyə
bütün sayğı-sevgimizi
bildirməklə yanaşı
Azər bəyə Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin 1923-cü ildə Türkiyədə
yayımladığı «Azərbaycan
Cümhuriyəti» bitiyinin
çağdaş oxucunun
bir çağlar Məhəmməd Əmin
bəyin dildə «şuluqluq» adlandırdığı
«Əli bəy dönəmi»nin dilindən
arındırdığım indiki dilinin ayrılığını anlaması
üçün dəyişmədən
verdiyim «Bir mütaliə» adlı «Ön söz»ünün:
«Siz Azərbaycanın
ən böhranlı zamanlarında fəal bir mücahid sifətilə çalışdınız,
bir çox mühüm vəqaye və hadisatı rəyüleyn yaxından gördünüz, müxtəlif
cərəyanların içində
bulundunuz və sərgüzəştlərlə mali bir həyat
yaşadınız!…Və
zatən mövcud və müsəlləm olan elm və ürfanınıza əlbəttə,
pək çox qiymətdar və müfrid müşahidat və məlumat əlavə etdiniz və şübhəsiz, bunları əsərinizdə
qeyd və təsbitə çalışdınız.
Lakin siz Azərbaycanda bir tərəfi bir firqəni, bir firqeyi-siyasiyəni təmsil ediyorsunuz. Arzunuza rəğmən nə dərəcədə bitərəf
qala bilirsiniz, bunu şimdiki halda təyindən acizəm…» sözlərini
bir daha oxumasını istəyirəm.
Yaşlaşmış, uzun illərin ideoloji savaşından bezmiş Əli bəy: «Ucundadır dilimin həqiqətin böyüyü,
Nə qoydular yazayım, nə kəsdilər dilimi. Ədu [yağı] qırır qapını, biz evdə bixəbəriz [yatmışıq,
soraqsızıq], nə
başqa-başqalarız, nə
ittihad [birləşirik]
edəriz» deyərək
toplumsal-politik ortamdan çəkilmiş, Azərbaycandakı
dövlət quruculuğuna
heç qatılmamışdı.
Prof. Bədirxan Əhmədli
də bunu deyir: «Ayrıca, üçlü düsturun
Azərbaycan Cümhuriyətinin
rəmzinə çevrilməsi
isə birbaşa M.Ə.Rəsulzadənin adına
yazılmalıdır!».
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Bədirxan bəyin bu sözlərini 1918-ci il dekabrın 7-də Azərbaycan Parlamentindəki
çağdaş bilimçilərə,
politiklərə örnək
olan çıxışında
doğrulamışdır: «Müstəqil Azərbaycanı
təmsil edən o üçboyalı bayrağı
Milli Şura qaldırmış, Türk
hürriyəti [özgürlüyü],
İslam mədəniyəti
və müasir Avropa iqtidari-əhraranəsini
[özgürlükçülüyünü,
çağdaşlığını] təmsil edən bu üçboyalı bayraq daim başımızın
üstündə ehtizaz
[dalğalanacaqdır] edəcəkdir!».
Prof. Dr. Bədirxan Əhmədli yazısında bir də aşağıdakı
düşüncəni gözə
çarpdırır: Rus
əlində olan, Rus dövlətinin yetkili qaynaqlarında Azərbaycan deyilməyən
kiçik Azərbaycandan
gəlmiş, Osmanlı
yurddaşı olmayan Əli bəyin Makedoniyadan Misirə kimi yayılmış, Avropadan, Rusiyadan gəlmiş çoxlu sayğın Türk aydının da çalışdığı Osmanlı İmperiyasynda az sürədə «baş ideoloq» olammazdı!
Azərbaycan bilimçiləri, aydınları
bu ulusal işləri duyğulara qapılmadan daha dərindən öyrənməlidirlər. Məncə
bu konuda suçlayıcı danışmaqdansa
daha götürümlü,
daha sayğılı
olmaq gərəkdir! Azərbaycanda heç kimin haqqı tapdanmamalıdır!
Mən çəkişən bəylərin
ikisindən də yaşca böyük olduğumdan deyirəm: Bəylər, siz Azərbaycanın yurda, ulusa gərək, sayğın aydınlarındansınız!
Ədəbiyatçısınız. AMEA Dilçilik
İnstitutunun bilimçiləri
yatıb. Belə
anlamsız çəkişmədənsə,
Türk dilini yazdığınız Ərəb-fars
sözlərindən [rəğmən,
zatən, hətta, sadə, aiddir, əmsalsız, mütəvazi,
dərc, intiba, məxsus, təkzib, zəruri…] arındırın,
arı-duru türkcə
yazın, az qalıb Əli bəy Hüseynzadənin
«şuluqluq dönəmi»ndəki
kimi yazasınız. Siz belə yazanda,
son 20-25 ildə ortaya çıxmış, oxumamış,
oxudulmamış
«ANS-in yarımrus qızları»ndan,
bütün günü
«atılıb-düşən oynağan»lardan nə istəmək olar?!
Düzgünə, gerçəyə, ədalətə
ancaq çöxyönlü
araşdırma, bilimsəl
çəkişmə, analiz-sintezlə
çatmaq olar. Boşuna
çəkişməyin, çəkişməyə,
çatışmaya dəyməz,
bəylər!!!
YADİGAR TÜRKEL.
Bizim Yol.- 2018.- 5 may.- S.13.