91 yaşlı Vidadi Babanlı
“Gecələr Allaha yalvarıram
ki...
Mən Vidadi Babanlının
timsalında insanın, həm də yaşı 90-ı
keçən insanın necə darıxdığını
öz gözlərimlə gördüm. Görmək
sözü bəlkə də bu darıxmağın kədərli
halını ifadə etməkdə acizdir. Bunu hiss etmək,
yaşamaq... və yenə yaşamaq lazımdır. Bir az diqqətli
olsan, Vidadi Babanlının gözlərinin öləziyən
işığında bu cümləni oxuya bilərsən:
-
Qocalığın və xəstəliyin gətirdiyi əlacsızlıq
çəkilməz olur, cavanlar.
Bəs, bu
darıxmağın əlacsızlığı necə olur?
Məsələn, səni görməyə, sənə
baş çəkməyə gələn bir gəncə
ünvanı addım-adım nişan verirsən. Təki tez
çatsın, təki dərdləşməyə, xatirələrə
qulaq verməyə adam olsun.
Vidadi Babanlı APA-ya
danışır:
“Üç ildir ayağım sınıb, kənara
çıxa bilmirəm. Dəmirdən yapışıb evdə
birtəhər hərəkət edirəm. Amma qalan cəhətdən maşallah, pis deyiləm,
babatam. Sonra... yazı-pozu ilə də məşğul ola bilmirəm. Gözüm
çox zəif görür. Bu da məni
darıxdırır. Haradasa, 30-35 faiz
görürəm. Burdan-bura sənin sifətini
zorla seçirəm. Hərfləri də
görə bilmirəm. Mənə baxan
qadın var, bəzən ona diktə edirəm, yazır. Diktə eləməklə də bədii əsər
o qədər yaxşı alınmır. Qələm-kağız
başqa şeydir. Onda fikirlər elə
bil, öz-özünə axıb gəlir qələmin ucuna.
Hərdən də çatdıra bilmirsən,
fikirlər korlanır. Mən makina ilə
də heç vaxt yazmamışam. Başqa
yazıçı yoldaşlarım, məsələn, Maqsud
İbrahimbəyov, Anar makinada yazırdılar. İndi təzə əsər başlamışam.
Gözüm görmür deyə, çətindir”.
- Nə yazırsınız, Vidadi
müəllim?
- Təzə
roman. “Doğru söz” adında bir romandır.
Keçid dövrümüzdən bəhs edir.
Çox ciddi əsərdir. Yarıya
qədər yazmışam, indi qalmışam çətinlikdə.
- Səhv etmirəmsə,
yoldaşınızı iki il əvvəl
itirmisiniz, hə?
- Yox,
üç il. Üç
ildir yoldaşımı itirmişəm. On
yaş ondan böyük idim. Bilirsən də,
mənim 91 yaşım var. Qıçımın
sınmağı məni çətin vəziyyətdə
qoydu. Ayağımın biri gödəlib.
Evin içində də üç il
qalmaq adamı darıxdırır. Bir yana
gedə bilmirəm, heç kəslə görüşə
bilmirəm. Həmişə yığıncaqlarda olan adam, indi evdən heç yerə çıxa
bilmirəm. Yaxın adamlar hərdən gəlib
baş çəkirlər. Hamının
işi-gücü var, qınamaq da olmur.
Zəruri
qeyd: bu, elə anlaşılmasın ki, Vidadi Babanlı tək
qalıb. Qətiyyən! Övladlardan, nəvələrdən
doya-doya razılıq edir. Hamısının
iş-gücünü, ev-eşiyini saymaq da öz yerində.
Oxuduqları universitetə qədər. Bir ata, bir baba nəvələrlə,
oğul-uşaqla necə qürur duyarsa, fəxr edərsə,
o sayaq. Vidadi Babanlını
darıxdıran səbəblər başqadır. Necə anladım? Bunun üçün insan 90
il qış soyuğuna
üşüyüb, 90 il yaz Günəşinə
gülümsəməlidir. Üstəgəl, dostlar yox,
ömür gün yoldaşı da haqq dünyasında...
O
ömür-gün yoldaşı ki, deyir, təkcə
uşaqlarımın anası, mənim qulluğumu tutan
qadın olmayıb. Həm də ilk oxucum, əsərlərimin
üzünü makinada yazan qadın olub.
- Onu itirəndən
sonra mənə çətin oldu. Elə bil, həyat
birdən-birə boşaldı, tək qaldım.
İndi Vidadi Babanlının qulluğunu tutan qadın
var. Çayını-suyunu, dərmanlarını verir. Hələ
üstəlik, yeni yazdığı romanını da ona diktə
edir. Elə bu müsahibəni də mənə
təxminən diktə etdi. Ki, səliqəli
yaz ha, mənə sevgi ilə yanaş. Yəni vərdiş
etdiyimiz yazıçı narahatlığı... Mən də
“baş üstə” dedim, söz verdim.
* * *
- Dostlarımın heç biri
qalmayıb. Cavan yazıçı-şairlərdən
yanıma gəlib-gedən yoxdur. Onların
hamısı bizdən sonrakı nəsildir. Heç biri ilə də münasibətim
olmayıb. Mənim dostlarım kimlər
olub? İsmayıl Şıxlı, İsa Hüseynov,
Qabil, Cabir Novruz, Əli Kərim, Nəbi Xəzri... Hamısı üçün darıxıram. Hamısı üçün. İsmayıl
Şıxlı ilə tez-tez görüşürdük.
İsa Hüseynovla dayıoğlu-bibioğluyuq.
İsa məndən bir yaş kiçik idi.
Qabillə də tez-tez telefonla
danışırdıq. Ürəyiaçıq adam idi. Bir əsərimi oxuyan
kimi o saat zəng edirdi.
- Əsəri bəyənməyəndə
açıq deyirdi?
- Deyirdi,
deyirdi... Açıq deyirdi.
- Vidadi müəllim, stolunuzun
üstündə çoxlu iynə-dərman görürəm.
Bunların hamısı xərcdir. Dolanışıq sarıdan çətinliyiniz
yoxdur?
-
Dolanışıq pis deyil. Mən prezident təqaüdü
alıram. O mənə kömək edir. Olmasa,
çətin olar, çox çətin. Mənə
indi qulluqçular baxır. Adi pensiya ilə
necə olardı? Nə isə, belə
şeylərə çox aludə olmayaq e, ədəbiyyatdan
danışaq. Mən həmişə ədəbiyyatla
yaşamışam, onunla nəfəs almışam. Yazdığım əsərlərə o qədər
qapılmışam ki, kənardan tamam təcrid olmuşam.
- Sizə məşhurluq gətirən
“Vicdan susanda” romanı olub...
- Hə...
On ilə yazmışam. İki
kitabdan ibarətdir. “Vicdan susanda” əsərinə
görə məni çox sıxdılar. Məni tuturdular. Deyirdilər,
sovet quruluşunun əleyhinə yazmısan. İşimi partiya iclasına qoymuşdular. Mirzə İbrahimov onda Yazıçılar
İttifaqının sədri idi. Deyirdi,
quruluş əleyhinə yazmısan. Mirzə
düz demirdi. Kimsə öyrətmişdi
onu. Məsələ
qaldırmışdı ki, partiyadan
çıxarılsın. Əli Vəliyev
də onun əleyhinə çıxış elədi.
Dedi,
böyük cəzadır, belə etmək olmaz. Sonra
Süleyman Rüstəm, Osman Sarıvəlli, Rəsul Rza mənim
tərəfimdə dayandılar. Dedilər, bu qərar
bizim ittifaqa başucalığı gətirməz. Mirzə İbrahimov təkid edəndə Rəsul
Rza acıq edib iclasdan getdi. “Gizlinlər”
kitabımda bu haqda yazmışam.
- Oxumaq istəyirəm o kitabı. Mənə imzalı
bağışlayarsınız?
- Yoxdur,
deyəsən, özümdə də qalmayıb o kitabdan. Hə...
İclasda hirs boğdu məni. Partiya biletim üstümdə idi. Çıxarıb atdım Mirzə İbrahimovun
üstünə. Uzunsov stolu vardı, bilet
getdi düşdü bunun ayağının altına. Hamı qaldı çaşqın. Çünki o vaxt bileti atmağın cəzası
vardı. Dedim, bir partiya ki, düzlüyü, haqqı
müdafiə eləmir, onun bileti mənə lazım deyil.
- Mirzə İbrahimovun sizinlə
düşmənçiliyi nə idi?
- Bir Cəlal Məmmədov
var idi. “Azərbaycan” jurnalının
baş redaktoru idi. Mən də nəsr
üzrə şöbə müdiri işləyirdim. O
vaxt Əkrəm Əylisli Maksim Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunda oxuyurdu. Oradan “Mənim
nəğməkar bibim” povestini yazıb göndərmişdi.
Mən də əsəri oxuyub bəyənmişdim.
O əsəri neçə dəfə təqdim eləmişdim,
Cəlal çap eləmək istəmirdi. Hər
dəfə kənara qoyurdu. Avqust ayı
idi, yığışdıq ki, onuncu nömrənin
planını tutaq. Yenə dedim, Əkrəm cavan
oğlandır, ona kömək etmək lazımdır. Cəlal
da dedi, yox, Mirzə müəllim Yaltadan məktub yazıb ki,
təzə povest qurtarıram, onuncu nömrədə çap
edərsiniz. Mən də qayıtdım ki, Mirzə
müəllim hələ əsəri yazıb bitirməyib,
heç bəlkə tamamlaya bilmədi? Bitirsin,
bir nömrə sonra verərik. Əkrəm
isə cavan oğlandır, hər dəfə zəng edir, məktub
yazır, narahatdır.
Cəlal üstümə qışqırdı ki, sənin
nə marağın var? Dedim, tələbədir, qonorara ehtiyacı var, cavana
kömək lazımdır axı. Cəlal Məmmədov məni işdən
çıxartdırmaq istəyirdi, əlinə bəhanə
düşdü. Mirzə müəllim istirahətdən
qayıdandan sonra hər şeyi ona danışıb ki, bu yekəxana
sizə yazmağı öyrədir. Səhər
işə gələndə məni çağırdılar
Mirzə İbrahimovun yanına. Girdim
otağına, gördüm qəzet oxuyur. Salam verdim, almadı. Qəzeti kənara
atdı. Əsəbiləşdi ki, o nə
yekəxanalıqdır edirsən?! Mənə
yazmağı öyrədəcəksən?! Sən kimsən?! İstədim hər
şeyi danışıb, məsələyə
aydınlıq gətirim. Yenə əsəbiləşdi,
qulaq asmadı mənə. Bizim Qazax tərəfdən
“yekə kişisən” ifadəsi var. Yaxşı mənada
işlənilir. Yəni böyük
adamsan, hörmətli şəxssən. Mən
bunu Mirzə İbrahimova deyəndə, təhqir kimi başa
düşdü. Üstümə qışqırdı
ki, sarsağın biri sarsaq, yekə kişi
sənsən, rədd ol burdan. Qapını
örtüb getdim. Səhər işə
gələndə dedilər, burda işləmirsən. “Ədəbiyyat qəzeti”ndə aşağı
işə keçirmişdilər, mən də işləmədim.
- Söhbət neçənci ildən
gedir?
- 1967. “Vicdan susanda” romanının birinci kitabını yazmışdım. İmran Qasımova dedim, məni çap etmirlər, evə çörək almağa pulum yoxdur. Bu götürdü Cəlala zəng vurdu. Axır, əsər çap olundu. Bir ay sonra da Cəlal jurnalda məqalə verdi ki, belə əsər yazmaq yaramaz. Məsələmi partiya iclasına qoyanda Brejnevə məktub yazdım ki, Azərbaycanda yaşaya bilmirəm, mənim ayrı respublikaya köçməyimə icazə verin. Dörd il işsiz qaldım. 20 qəpik nədir, onu tapa bilmirdim. Allah xeyirxah adamlara rəhmət eləsin. Məmməd Cəfər Cəfərovla bir binada yaşayırdıq. Dedi, Vidadi, əsəri yuxarıdan mənə rəyə göndəriblər, müsbət rəy yazacağam, bunu ruscaya tərcümə etdir. Dedim, ay müəllim, mənim vəziyyətimi görürsünüz də, necə tərcümə etdirim? Əlini çiynimə qoydu, dedi, görüm özüm nə edirəm. Bir həftə sonra Ədəbiyyat Fondundan zəng etdilər ki, əsəri gətir, sətri tərcüməyə veririk. Altı ay sonra Moskvadan müsbət reaksiya gəldi. Əsər Moskvada çap olunandan sonra mənə münasibət dəyişdi. 1969-cu ildə Heydər Əliyev I katib seçildi, ona məktub yazdım. Heydər Əliyev məsələni yoxlatdırdı və məni işə düzəltdirdi. Heydər Əliyevin mənə münasibəti həmişə yaxşı olub.
Pambıqçılarla görə gedəndə məni də aparırdı. Onun insanlarla münasibəti, idarəçiliyi mənə o qədər xoş gəlirdi ki... O vaxt yanında çıxış da etmişdim, “Kommunist” qəzetində oçerk də yazmışdım. Pambıqçılarla elə danışırdı, deməzdin, rəhbər şəxslə adi adam söhbət edir.
Haşiyə. İl 2001. Azərbaycan Prezident Aparatının Humanitar siyasət şöbəsinin müdiri Fatma Abdullazadə yazıçıların təqaüd siyahısını prezident Heydər Əliyevə təqdim edir. Siyahı ilə tanış olan prezident Fatma Abdullazadədən soruşur:
- Siyahıda
Babanlının adı niyə yoxdur? Onun da adını əlavə
edin, təzədən gətirin.
Söhbətə davam:
- Bunu mənə bilirsən kim dedi? Dilarə xanım...
-
Prezidentin katibliyinin rəisi Dilarə Seyidzadəni deyirsiniz...
- Hə, Dilarə Seyidzadə. Siyahını
qaytarıb, mənim adımı saldırıb. “Vicdan susanda”
romanından danışırdım. 1979-cu ildə o roman
Moskvada 100 min tirajla çıxdı. 100
min tiraj o dövr üçün nadir hadisə idi.
- Deyəsən, bir il
sonra yenə 100 min tirajla ikinci dəfə çap olunub...
- Hə, hə... Belə şey görünməmişdi. Borc içində itib-batırdım. Əsərin qonorarı məni diriltdi. O vaxt evim də yox idi. Mərkəzi Komitənin ikinci katibi rus idi. Teleqram vurdum, qəbul elədi. Yanımdaca “Baksovet”ə zəng vurdu. Sən demə, “Baksovet”in sədrinin arvadı da “Vicdan susanda” romanını oxuyub, buna məsləhət görüb ki, sən də oxu, yaxşı romandır. Mən dedim, imkan varsa, ev şəhərdə olsun. “Gənclik” metrosunun yaxınlığında ev ayırmışdılar, xoşuma gəlmədi ki, uzaqdır. Getdim Mərdəkana yaradıcılıq evinə. Yoldaşım zəng vurdu ki, Mərkəzi Komitədən zəng edib səni soruşurlar. Deyirmişlər, evi niyə götürmür? İndi evlər tikilib, o vaxt buralar tamam boşluq idi. “Gənclik” metrosu da bir az uzaqdadır. Təzədən məni çağırdılar, gəlib bu yerlərə bir də baxdım, gördüm yaşamaq olar. Beləcə, bu evi mənə verdilər.
-
Stolunuzun üstündə “Ədəbiyyat qəzeti”ni
görürəm. Müasir ədəbi
prosesi izləyə bilirsiniz?
-
Gözüm görmür. Oxuya bilmirəm.
Mənə lazım olan yerləri oxutdururam.
Poçtalyona demişəm, qəzeti hər həftə
gətirir. Başqa heç bir qəzeti
almıram. Vallah, “Ədəbiyyat qəzeti”
indi pis çıxmır, yaxşıdır.
Qəzeti tam oxuya bilsəydim, səviyyəsi haqqında
lap geniş qiymət verərdim. Məndə yalan, riya
yoxdur. Amma sənə bir gileyimi
açıq deyim. 90 illik yubileyimi ədəbiyyat
qəzetində yaxşı işıqlandırmadılar.
İki sütun yazı verdilər. Başqalarını bir səhifə verirlər.
İncidim onlardan. Özlərinə
də narazılığımı bildirdim. Amma Qazax Xeyriyyə Cəmiyyətində mənim
yaxşı yubileyimi keçirdilər.
* * *
Vidadi Babanlı atası ilə olan şəklini
çarpayısının üstündən asıb. 30-cu ildə
çəkilən fotodur. Orda üç
yaşı var. Hətta atası ilə Qazağın mərkəzinə
gedib bu şəkli çəkdirməyini də
xatırlayır. Sonra söhbətimiz tarixçi
atası, şeir yazan əmisi, Tiflisdən qaçıb
Bakıda oxuması ilə davam edir:
- Atam
tarix müəllimi idi, uzun müddət məktəb direktoru
işləyib. Böyük əmim şeirlər
yazırdı. Tələbə vaxtı
jurnallarda onun şeirlərinə rast gəlmişdim. Mənim yazmağımı, universitetdə
filologiyaya qəbul olmağımı atam istəmirdi. Onun təşəbbüsü ilə Tiflisdə dəmir
yol mühəndisliyinə qəbul oldum. Yarım il oxudum, gördüm mənim yerim deyil. Birinci semestr imtahanlarını zorla verdim. İkinci semestrdə qəzetdən instituta qəbul
haqqında elan oxudum.
Tiflisdən sənədlərimi götürüb
Bakıya göndərdim. Atama da yalan dedim. Bir az
sonra evə gələndə atam salamımı almadı ki,
başından böyük qələt eləmisən, səndən
adam olmayacaq. Siyirmədən zərf
çıxardı, məktubu üzümə
çırpdı. Bir dənə də
yaxşı şillə vurdu. O vaxta qədər mənim
xətrimə dəymirdilər. Çünki
iki aylığımda anamı itirmişəm, məni nənələrim
böyüdüb. Hə... məktubda
yazılmışdı ki, universitetə qəbul olunmusan, gələ
bilərsən. Səhərə qədər
yata bilmədim. Elə sevinirdim. Avqust ayında atamın ürəyi dözmədi.
Ata ürəyidir də. Bilet alıb gətirdi
ki, bala, get Bakıda oxu, amma çox narazıyam, inanmıram səndən
şair-yazıçı olsun. Üçüncü
kursda şeirlərim “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
çıxdı. On gün sonra atamdan məktub
aldım. Yazmışdı ki, ay bala, sənin
ürəyini oxuya bilməmişəm, bağışla.
- Deməli, kənddən İsa
Hüseynovla eyni vaxtda çıxmısınız...
- İsa Hüseynov ədəbiyyata mənim izimlə gəlib. Özü də
bunu yazmışdı ki, mən Vidadinin izi ilə ədəbiyyata
gəlmişəm. İsa əvvəl Tibb
İnstitutunda oxuyurdu. Sonra dəyişdi.
Məndən bir kurs aşağı oxuyurdu.
İkimiz kirayədə qalırdıq. Mən yazanda görürdüm, İsa da nə isə
qurdalanır. Sonra jurnalı gətirdi ki,
oçerkim çıxıb. “Anadil ötən
yerdə” adlı oçerk idi. Sonra
başladı yazıçılığa.
- Bir-birinizin
yaradıcılığına münasibətiniz necə idi?
- İsa həqiqəti yazan yazıçı idi. Sovetin nöqsanlarından
yazırdı. Hər dəfə də onu
tənqid edirdilər. İsanı
müdafiə edəndə düşürdülər mənim
üstümə. İsa həqiqi
yazıçı idi. Nə deyirdilərsə,
inadından dönmürdü.
-
60-cıların yaradıcılığına münasibətiniz
necə idi?
-
Yaxşı sual vermirsən, məni onlarla düşmən edəcəksən.
Çoxunun əsərini oxumuşam. Bəyəndiyim də var, bəyənmədiyim də.
Mən altı roman, beş povest müəllifiyəm.
- “Ana intiqamı” pyesiniz də
Akademik Milli Dram Teatrında tamaşaya qoyulub...
- Sənin onun tamaşaya
qoyulmağının tarixçəsini bilirsən?
- Povest
çap olunanda Leyla Bədirbəyli oxuyub, Həsənağa
Turabova deyib, bu əsərdə ananı oynamaq istəyirəm...
- Ay sağ ol. Məni o vaxt ittiham
edirdilər ki, Hüseyn Cavidin “Ana” əsərindən
oğurlamısan. Amma başqa-başqa əsərlərdir.
Sənə bir şeyi deməyi yadımdan
çıxardım.
- Deyin...
- “Vicdan susanda” romanını ruslar internetə qoyublar. Telefonunda “Êîãäà ìîë÷èò ñîâåñòü” yaz, o saat
çıxacaq. (https://www.litmir.me/br/?b=281054). Sonra bu əsər
türk və fars dilində çap olunub.
İndi ingilis dilində hazırlanır. Çapdan çıxacaq. Mənim
dostum var, Allah canını sağ eləsin. Lütfizadənin tələbəsi Rafiq Əliyevi
tanıyırsan?
- Əlbəttə,
tanıyıram...
- Rafiq
çox gözəl insandır, özü də dünya
şöhrətli alimdir. O tərcümə etdirib, Tərcümə
Mərkəzi kitabı çapa hazırlayır. Görürsənmi, bu əsər özü-özünə
yol açır. Mənim vəzifəm-filanım
yoxdur ki. Həmişə vəzifədən
qaçmışam. Məni
“Yazıçı” nəşriyyatına baş redaktor
qoyurdular, razı olmadım. Yerimə Sabir
Rüstəmxanlını qoydular. Həmişə
arzulamışam ki, imkanım olsun, ancaq yazım.
Və son: Mən soruşuram ki, Vidadi
müəllim, nə arzunuz, nə istəyiniz var? Onun
cavabı yenə ədəbiyyatla, yenə yazmaqla bağlı
olur. Həm də bir cümləlik cavab:
- Gecələr Allaha yalvarıram, dua edirəm ki, romanımı tamamlamaq üçün mənə imkan versin.
Bizim Yol.- 2018.- 12 may.- S.15.