Eşq və xəyanət
“quruluşçusu”
Papaqçı oğlunun kədərli
sonu
... Elə öz həyatı
başdan-başa tamaşaydı sanki.
Eniş-yoxuşlardan, sevinc və kədərdən,
şan-şöhrətdən, eşq macəralarından,
sevgi və xəyanətdən, ölümdən ibarət
tamaşa... Tamaşanın əsas qəhrəmanı
özüydü. Tərəf müqabilləri isə o
qədərdi ki... Onları sevirdi, əzizləyirdi, yüksəldirdi,
incidirdi... Bəzən də əksinə, onlardan özünə
qarşı gözlənilməz davranış, xainlik
görürdü. Amma hər şeyə rəğmən
“həyat tamaşasını” davam etdirirdi. Özü istədiyi kimi. Çünki
tamaşanın (həyatın) ilk səhnələrini (illərini)
çıxmaq şərtilə, qalan səhnələrə
özü quruluş verirdi. Ürəyindən necə
keçirdisə eləcə... Özü necə istədisə,
o cür də yaşadı tamaşasında... Bircə
o səhnənin quruluşunu dəyişə bilmədi.
Bircə o səhnədə “ssenari müəllifinin”
yazısını poza bilmədi. Və elə
o səhnəylə də əsas qəhrəman “həyat
tamaşasını” bitirməli oldu. Gözləmədiyi,
istəmədiyi halda...
Ancaq o cür konfliktlər, intriqalar Mehdi Məmmədovdan
da yan keçmir. Heç 3 il o kürsüdə
duruş gətirə bilmir. Nə baş verirsə,
1963-cü ildə elmi işlə məşğul
olacağını əsas gətirərək, ərizəsini
yazıb, teatrdan gedir. Bu haqda özü bircə kəlmə
deyir: “Mənim əxlaqımla onların əxlaqı düz gəlmədi”.
Fakt isə budur ki, o, özünü və
istedadını vəzifəyə, intriqalara və dedi-qoduya
qurban vermək istəməmişdi. Həm
də Mehdi Məmmədov Opera və Balet Teatrında baş
rejissor olanda artıq Tofiq Kazımov Akademik Dram Teatrında gənc
aktyorların sevimlisinə çevrilmişdi.
İllər sonra Mehdi Məmmədov
teatrşünas İlham Rəhimliyə müsahibəsində
bunu demişdi: “Gərək mən Ədil İsgəndərovun
yerinə getməyəydim. Getdim… İşlədim… Və əmin oldum ki, mən Ədil İsgəndərovun
yaratdığı teatr estetikasını dağıdıb
özümünkünü təqdim etməkdə acizəm”.
Baş
rejissorluqdan getdikdən sonra bir neçə il
tamaşa hazırlamır. 1945-ci ildən
başlayan pedaqoq işini davam etdirir, Azərbaycan Dövlət
Teatr İnstitutunda aktyor və rejissor sənətindən dərs
deyir, alimlik fəaliyyəti ilə məşğul olur – kitab
və monoqrafiyalar yazır.
Bir də 1968-ci ildə Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsinə
qayıdır.
Tolstoyun “Canlı meyit” əsərilə. Protasovu özü, Maşanı isə estetikadan dərs
dediyi tələbəsi Şəfiqə Məmmədova
oynayır. Elə bu tamaşayla da yeni, böyük məhəbbət
yaranır... Və 1973-cü ildə onların
oğlu Ülvi dünyaya gəlir. Amma 1974-cü ildə
rəsmi şəkildə yeni doğulmuş oğlundan imtina
edir...
1974-cü ildə Mehdi Məmmədovu yenidən Opera və
Balet Teatrına baş rejissor təyin edirlər. 2 il sonra
bu səhnədə yenidən “Leyli və Məcnun”a müraciət
edir. Amma bu dəfə Leyli obrazında Nəzakət Məmmədova
səhnəyə çıxır...
Həmin illər Mehdi Məmmədov haqqında anonim məktublar
yazılır, dərsə gəlmədiyi, işə məsuliyyətsiz
yanaşdığı iddia olunur. Nəticədə
institutda rejissorluq kafedrası müdirliyindən azad olunur.
1977-ci ildə Aslan Aslanov instituta rektor təyin
olunanda sonra onu yenidən işinə bərpa edir.
V SƏHNƏ:
Xatirələr vərəqlənir
1978-ci ildə
Mehdi Məmmədov “Dəli yığıncağı”na quruluş verir və bu tamaşa milli teatr
tarixində əfsanəyə çevrilir. Tamaşada Həmzad
Qurban rolunu oynayan xalq artisti Rafiq Əzimov o günlərdən
xatirələrini danışır: ““Dəli
yığıncağı” teatr sənətində bir
partlayış idi. Ona xaricdən də qonaqlar gəlib
baxmışdılar və demişdilər ki, bu tamaşayla
bütün dünyanı gəzmək olar. O vaxt teatrda
baş rejissor Tofiq Kazımov idi. Düzdü,
onlar bir-birlərini qəbul eləmirdi. Amma o
tamaşanın müzakirəsində Tofiq Kazımov
çıxış elədi, dedi, bu tamaşa bizim teatrın
proqramı olmalıdı.
Unikal adam idi Mehdi müəllim. Sərt,
bəzən qaraqabaq, ciddi idi. Çox az-az
gülürdü. Yadımdadı ki, “Yeddi
oğul istərəm” filminin “Vətən” kinoteatrında
premyerası idi. Filmin əvvəlində səhnə
var – Bəxtiyar komsomol biletlərini bir-bir açıb qoyur kənara.
Tofiq Tağızadədən xahiş
etmişdik ki, biletlərdə öz soyadımız
yazılsın, məsələn, Şahsuvar Əzimov. O
səhnədə Elçinin komsomol biletində “Elçin
Mehdioğlu” yazısını görəndə gülməyən
Mehdi bir qəşş elədi ki... Ləzzət
eləmişdi ona.
Bir dəfə də teatrdayıq. Həsənağa
Turabov hamımızı başına yığıb, lətifə
danışırdı. Mehdi müəllim
də ordaydı. Danışıb
qurtardı, hamımız güldük, bircə Mehdi Məmmədov
gülmədi. Turabov baxdı, baxdı və
inciyib getdi. Biz də məəttəl
qaldıq ki, niyə gülmədi. Üstündən
bir həftə keçəndən sonra Turabov qayıtdı
ki, “Əzimov, yadında ogünkü lətifə - hamı
güldü, Mehdi müəllimdən başqa. Bu gün gəlib mənə deyir ki, Turabov, o gün
lətifə danışmışdın ha, nə gülməliydi.
Dedi və başladı gülməyə”.
Bunu da Tofiq Quliyev danışmışdı. Gəncədə
“Bahar” tamaşasını hazırlayırdı. Tamaşanın rəssamı Nüsrət Fətullayev,
bəstəkarı Tofiq Quliyev idi. Tofiqə
tapşırır ki, tamaşaya həzin, qəmli musiqi
yazsın. Bir müddət sonra bəstəkar
Bakıdan Gəncəyə zəng vurur. Deyir, “Mehdi,
mahnını yazmışam. İndi telefonu qoyacam,
özüm çalıb oxuyacam, sən də qulaq as, gör
xoşuna gələcək?”. Tofiq mahnını çalıb, oxuyub, qurtarandan
sonra telefonun dəstəyini götürüb. “Alo, Mehdi, ay Mehdi”, - deyə nə qədər
çağırsa da, Mehdidən səs çıxmayıb.
Dilxor olub, telefonu qoyub yerə. Bir həftə sonra Mehdi Gəncədən
Bakıya, Tofiqə zəng eləyib ki, “əla musiqiydi”.
Tofiq də deyib, “Mehdi, bir az da gec zəng eləyərdin
də, o gündən ürəyimin yağını yeyirəm
axı”.
Bax belə, qəribə insan idi. Və həqiqətən
də böyük sənətkar idi. Böyük
sənətkarlar yaranır az-az, hər yerdə, hər zaman
inci tapılmaz. Mehdi elə incilərdəndir
ki, nə qədər Azərbaycan teatrı var, o da
yaşayacaq”.
"Dəli yığıncağı"ndan sonra Mehdi
Məmmədov Rus Dram Teatrına baş rejissor gedir. Orda 2
tamaşaya quruluş verir - "Mənim Nadejdalarım" və
"Həyatın dibində". 4 il
sonra isə ərizəsini yazıb bu teatrdan ayrılır. Ondan sonra Dram Teatrında Hüseyn Cavidin “İblis” əsərinin
qurluşuna başlayır. 1983-cü ildə
tamaşanın premyerası olur. 1984-cü
ildə tamaşa Dövlət mükafatı qazanır.
Ancaq bu, sənət fədaisi Mehdi Məmmədovun son
tamaşası olur...
Özündən 33 yaş kiçik
laborantla evlənir
1983-cü ildə Mehdi
Məmmədov 65 yaşında yenidən evlənir. Teatr İnstitutunda laborant işləyən Dilarə
xanımla. Bu nikahdan onun Vüqar adlı
oğlu dünyaya gəlir. Hazırda “Azdrama”da rejissor
köməkçisi işləyən Vüqar Məmmədov
atası ilə anasının tanışlığı
haqqında bunları deyir: “Anam əvvəl institutun dəftərxanasında
işləyirdi. Sonra atamın müdir olduğu
kafedraya laborant keçir. Ondan sonra aralarında
münasibət yaranıb. Atam anamdan 33
yaş böyük idi. Amma bir-birlərini
sevmişdilər və evlənmək qərarına gəlmişdilər.
Məsələ evlənmə həddinə
çatanda atam anamın qarşısında şərt kəsib.
Deyib ərizəni yaz, çıx işdən,
evlənək. Anam deyir, Mehdi çox qısqanc kişi idi. Həm də
anamın işləməsinə də heç ehtiyac
olmayıb. Atam ailəni necə
lazımdı elə də dolandırırdı. Qayğıkeş ailə başçısı,
ata idi, nə problemimiz varsa, həll edirdi. Heyf,
atamı xatırlamıram. Mən 9
aylıq olanda atam qəfildən rəhmətə getdi. Ondan sonra ailəmiz böyük çətinliklərlə
qarşılaşdı. Maddi problemlərimiz
oldu. Anam təqaüdlə və müxtəlif
yerlərdə işləyərək ailəmizi birtəhər
dolandırdı. İndi də mən
işləyib, anamı saxlayıram. Təəssüf
ki, qardaşlarımla əlaqəm olmayıb. Elçin rəhmətə gedib. Çingiz isə xaricdədi. Həm
də onlar məndən yaşca böyükdülər, gərək
onlar məni axtaraydı atalarının son yadigarı kimi.
Atam tez rəhmətə getməsəydi, belə
olmazdı, əlbəttə, hamını bir yerə
yığardı. Amma neynəmək olar?!
Qismət...”
SON SƏHNƏ
1985-ci il yanvarın 28-i. “Sahil” metrostansiyasının
yaxınlığında yerləşən bərbərxana. Bura Mehdi Məmmədovun hər zaman gəldiyi yerdir.
İçəri keçir. Salamlaşır. Qoltuğundakı
qovluğu mizin üstünə qoyur. Boynuna
doladığı şərfi, paltosunu çıxarıb
asır. Dərindən ah çəkib əyləşir.
Mizin üstündəki qəzetlərdən
birini götürüb, vərəqləməyə
başlayır. İki-üç dəqiqə
keçməmiş bərk taqqıltı eşidilir.
Mehdi Məmmədov əlini ürəyinə aparıb
yıxılır...
...Bircə bu səhnənin quruluşunu dəyişə bilmədi. Bircə bu səhnədə “ssenari müəllifinin” yazısını poza bilmədi. Və elə bu səhnəylə də “həyat tamaşasını” qəfildən bitirməli oldu Mehdi Məmmədov... Sevinc və kədərlə, şan-şöhrətlə, eşq macəraları, sevgi və xəyanətlərlə, sirlərlə, müəmmalarla dolu tamaşanı...
Bu da tamaşanın son səhnəsi...
İşıqlar sönür, pərdələr
qapanır...
Alqış, alqış və
alqış...
Bizim
Yol.- 2018.- 26 may.- S.15.