“O böyük alim, yaxşı müəllim
və nüfuzlu siyasətçi idi”
Keşmiş tələbəsi
mərhum professor haqqında xatirə və mülahizələrini
bölüşür
Oktyabrın
2-də Bakı Dövlət Universitetində Milli Məclisin,
Yeni Azərbaycan Partiyasının və BDU-nun təşkilatçılığı
ilə Azərbaycan Respublikasının əməkdar
hüquqşünası, hüquq elmləri doktoru, professor,
görkəmli ictimai-siyasi və dövlət xadimi Murtuz
Ələsgərovun 90 illik yubileyinə həsr olunmuş beynəlxalq
elmi konfrans keçirilib. Murtuz Ələsgərov 20
sentyabr 1928-ci ildə Gəncə şəhərində anadan
olub. İndiki BDU-nun hüquq fakültəsini və Moskvada
aspiranturanı bitirib. BDU-da müəllim kimi fəaliyyət
göstərməyə başlayəb, Kostitusiya hüququ
kafedrasının müdiri, sonra isə BDU-nun rektoru olub.
Murtuz
Ələsgərov I, II və III çağırış
Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin deputatı,
1996-cı və 2000-ci illərdə isə Milli Məclisin sədri
seçilmişdir. 1996-cı
il oktyabrın 16-dan 2005-ci il dekabrın 2-dək parlamentin sədri
olmuşdur. Azərbaycan dövlət müstəqilliyini bərpa
etdiyi dövrdə ölkə üçün tarixi əhəmiyyət
kəsb edən taleyüklü hadisələrin fəal
iştirakçısı olan, Yeni Azərbaycan
Partiyasının təsis edilməsi və
formalaşmasına fəal şəkildə qoşulan Murtuz
Ələsgərov ömrünün sonunadək partiyanın
sədr müavini vəzifəsini tutmuşdur. Kiyev Milli
Universitetinin fəxri doktoru idi. Beynəlxalq Hüquq
Assosiasiyasının və Azərbaycan Hüquqşünaslar
İttifaqının üzvü idi. 30-dan çox elmi əsərin,
dərsliyin və dərs vəsaitinin, 200-dən çox elmi
məqalənin müəllifi olmuşdur. Rus və ingilis dillərini
bilirdi. 1998-ci ildə -anadan olmasının 70 illik yubileyi
münasibətilə dövlətin ən ali
mükafatlarından olan “İstiqlal” ordeni ilə təltif
edilmişdir. Üç övladı var. 7 avqust 2012-ci ildə
uzun sürən xəstəlikdən sonra Bakı şəhərində
vəfat etmişdir. Öğulları – Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin köməkçisi, Prezident
Administrasiyasının hüquq-mühafizə orqanları ilə
iş şöbəsinin müdiri, 1-ci dərəcəli
dövlət müşaviri Fuad Ələsgərov, eləcə
də, Fəxri Ələsgərov onun yolunu davam etdirirlər.
Murtuz
Ələsgərovun elmi-pedoqoji, ictimai-siyasi fəaliyyəti
ilə bağlı “Bizim Yol” qəzetinin və bizimyol.info
saytının suallarını Konstitusiya
Araşdırmaları Fondunun Prezidenti, Preziodent yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının üzvü, Ədliyyə naziri yanında
Penitensiar Xidmət üzrə İctimai Komitənin
koordinatoru, 2001-2005-ci illərdə Milli Məclisin deputatı
olmuş, tanınmış hüquqşünas Əlməmməd
Nuriyev cacavlandırıb.
– Professor
Murtuz Ələsgərov Sizin yadınızda müəllim
olaraq necə qalıb? Onun tələbəsi olmusunuz. Sizə
hansı fənlərdən dərs deyib? Onun tədris
üslübu necə idi?
– Murtuz
müəllim bizə Konstitusiya hüququ (həmin vaxt bu fənn
Dövlət hüququ adlanırdı) fənnindən dərs
deyib. O, tədris etdiyi fənni incəliklərinə qədər
bilən və öz biliyini tələbələrə səxavətlə
və ustalıqla çatdıran müəllim olub.
Mövzunu tam sərbəst şəkildə, qanunvericiliyin
quru və şablon dilindən uzaq tərzdə, aramla və tələbələrin
başa düşəcəyi anlaşıqlı dildə izah
etmək Murtuz müəllimin əsas tədris üslubu olub.
Biz onun mühazirələrində məcburiyyətdən uzaq
şəkildə iştirak edirdik. Onun mühazirələri
biz tələbələr üçün
cansıxıcı və darıxdırıcı deyil,
canlı və maraqlı olurdu. Ən şuluq tələbələr
belə onun mühazirələrində sakit olurdu. Biz ona diqqətlə
qulaq asır, demək olar ki, hər kəlməsini yadda
saxlamağa çalışır, hər dərsdə
Konstitusiya hüququnun yeni-yeni məsələlərini öyrənirdik.
Mövzunu izah edərkən həmişə digər ölkələrin
qanunvericiliyi və təcrübəsi ilə müqayisə
aparardı. Zahirən zəhmli görünsə də,
çox qayğıkeş və mehriban bir insan idi. Mühazirələrdə
tez bir zamanda işgüzar mühit yaratmağı,
auditoriyanı ələ almağı, tələbələrlə
ünsiyyət qurmağı və onların diqqətini
mühazirənin mövzusuna cəlb etməyi bacarırdı.
– Murtuz
müəllim bildiyim qədər öz işinə, rəhbərlik
etdiyi sahəyə, tələbələrinə, iş
yoldaşlarına qarşı tələbkar insan olub. Adətən
tələbələr tələbkar müəllimdən
qorxurlar. Ancaq zaman keçdikcə, bu qorxu yerini sevgiyə verir
– çünki dərk edirsən ki, o tələbkarlıq
olmasaydı, bu gün Murtuz müəllimin tələbələrinin
uğurları da olmazdı, ya da az olardı. Bu anlamda Sizdə
Murtuz müəllimdən daha çox qorxu vardı, ya ona
sevgi? Onun imtahanlarından qorxurdunuzmu?
– Təbii
ki, hər dəfə imtahana girərkən tələbələr
həyəcanlı anlar yaşayırlar. Bir çox hallarda bu
həyəcana həm də qorxu hissi qarışır. Bu
qorxu hissi adətən 2 xarakter daşıyır: 1) müəllimdən
qorxmaq; 2) suallara cavab verə bilməməkdən qorxmaq.
İmtahan götürən müəllim əzazil olanda, hər
vasitə ilə tələbəni çətinliyə
salmağa, onu dolaşdırmağa, qiymətini
aşağı salmağa, kəsməyə
çalışanda, tələbələr istər-istəməz
həmin müəllimdən qorxurlar. Lakin Murtuz müəllim
belə müəllimlərdən olmayıb. O, imtahan
zamanı tələbəni səbrlə dinləməyi, yeri
gələndə həyacandan yaddan
çıxardığı məsələləri ona
xatırlatmağı və onun biliyini layiqincə qiymətləndirməyi
bacarırdı. Heç vaxt hətta sualları bilməyən
tələbəyə də hirslənməz, “heş nə
bilmirsən” deyə onun üstünə səsini
qaldırmazdı. Heç bir tələbəni də
haqsız yerə kəsməzdi. Əlavə suallar verməklə
tələbənin həmin mövzunu mənimsəmə səviyyəsini
aydınlaşdıraraq qiymət yazardı. Ona görə də
biz onun imtahanına gedərkən həyacan keçirsək də,
haqsızlıqla üzləşəcəyimizdən
qorxmazdıq. Murtuz müəllim, həm də imtahanda assisetlərin
(imtahan götürən müəllimin köməkçisi)
tələbələri incitməsinə, nahaq yerə əziyyətə
salmasına imkan verməzdi. Düzdür, Murtuz müəllim
çox tələbkar idi, tələbələrin biliyini
qiymətləndirərkən təkcə imtahan biletinin
suallarına verilən cavabla kifayətlənməz, əlavə
suallar da verərdi. Bu suallar bəzən çətin olurdu.
Lakin bizi sualların çətinliyi yox, həmin suallara
yaxşı cavab verə bilməmək qorxudurdu. Bilirdik ki,
Murtuz müəllim bu suallarla bizi çətin vəziyyətə
salmaq, qiymətimizi azaltmaq məqsədi güdmür. Əksinə,
bizim biliyimizi daha obyektiv qiymətləndirmək
üçün belə sualların verilməsi zəruridir.
Ona görə də imtahana hazırlaşarkən dərsliklərlə
kifayətlənməz, əlavə materiallar oxuyar, Murtuz
müəllimin mühazirələrdə söylədiklərini
təkrar yada salardıq.
– Mən
başqa fakültənin tələbəsi olsam da, onun
dövlət hüququ, Konstitusiya hüququ üzrə
mühazirələrində könüllü iştirak
etmişəm. Sərt görünüşlü, çox
ciddi bir müəllim idi. Ancaq maraqlı dərs keçirdi.
Çoxlu analogiyalardan istifadə edirdi. Onun mühazirələri
hələ də yadımdadır. Bu, mənə sonrakı
jurnalist fəaliyyətimdə çox kömək etdi. Hələ
orta məktəbdə oxuyarkən onun televiziyada
apardığı siyasi icmallara maraqla baxırdım, heç
bir verilişi izləməmiş buraxmazdım. Gələcək
publisist kimi belə verilişlər o zaman mənim
üçün çox faydalıydı. Bəs Sizin dövlət
işində, ictimai-siyasi və vəkillik fəaliyyətinizdə
Murtuz Ələsgərovdan əxz etdiyiniz hansı biliklər,
məlumatlar daha çox karınıza gəlib?
–
Universitetdə öyrəndiyim hüquq sahələri, o
cümlədən Konstitusiya hüququna dair Murtuz müəllimdən
öyrəndiyim biliklər ilk növbədə ictimai-siyasi fəaliyyətimdə,
Prezident Aparatındakı işimdə, daha çox isə
Milli Məclisin deputatı kimi fəaliyyətimdə mənim
üçün yararlı olub. Milli Məclisdə qanun layihələri,
qüvvədə olan qanunvericiliyə əlavə və dəyişikliklər
müzakirə olunarkən vaxtilə Murtuz müəllimdən
əxz etdiyim məlumatlar, xüsusən də digər ölkələrin
təcrübəsi barədə məlumatlar daha çox
karıma gəlib və bu gün də vətəndaş cəmiyyətində
fəaliyyətimizdə çox yardımçı olur.
– Murtuz
Ələsgərov indiki Bakı Dövlət Universitetində
Xalq Cəbhəsinin özəyinin yaranmasında,
milli-azadlıq hərakatında fəal rol oynadı. İlk
İdarə heyətinin formalaşması yadımdadır. O
zaman mən də redaksiya heyətinə seçildim. Murtuz
müəllim çalışırdı ki, mövcud
qanunvericiliyin verdiyi imkanlar çərçivəsindən kənara
çıxmadan da siyasi mübarizəni aparsın. O zaman məqsəd
Azərbaycanın müstqilliyinə nail olmaq və ərazi
bütövlüyümüzü qorumaq idi. Bu ikisi bir arada
çox çətin iş idi. Murtuz Ələsgərov siyasətə
hüquqşünas üslubu ilə yanaşırdı;
qanunları dəyişmək üçün elə qanunlar
çərçivəsində mübarizə
aparırdı. Siz bu proseslərin şahidi kimi nə deyə
bilərsiniz? Sizcə, Murtuz Ələsgərov yeni siyasi
reallıqlar yaratmaq üçün özünün
hüquqçu kimi elmi-praktiki baqajından necə istifadə
edə bilirdi?
– Xalq hərəkatı
başlayarkən Murtuz müəllim ön sıralarda gedən
insanlardan olub, Universitetdə Xalq Cəbhəsinin özəyinin
yaradılmasında fəal iştirak edib, AXC Ali Məclisinin
üzvü olub. Düzdür, o, hadisə və proseslərə
bəzən başqa bir baxış bucağından
yanaşırdı, daha çox mötədil
hüquqşünas kimi düşünürdü və
hüquqi vasitələrə üstünlük verirdi. Bu
dövrdəki fəaliyyəti zamanı ölkənin
aparıcı hüquqşünaslarından biri kimi öz
nüfuzundan, elmi və praktiki baqajından istifadə edib, bir
çox sənəd və layihələrin müəllifi
olub. Hələ ermənilərin Dağlıq Qarabağ
avantürasının yeni mərhələsi başlayan ilk
vaxtlarda bu avantüranın ideoloqlarından və təşkilatçılarından
biri, o zaman Sov.İKP MK-nın baş katibinin müşaviri
olan Aqanbekyana rəhbərlik etdiyi kafedradan telefon açaraq
onunla sərt şəkildə danışmışdı.
Universitetin bir qrup müəllimi tərəfindən imzalanan
“Tarixin dərsi- zəkanın səsi” adlı sənədin təşəbbüsçülərindən
və müəlliflərindən biri olmuşdu. Xalq Cəbhəsinin
tələb və təzyiqi ilə Azərbaycan Ali Sovetinin
1989-cu ildə qəbul etdiyi “Suverenlik haqqında” Konstitusiya
qanunun müəlliflərindən biri olub. Nəhayət
1991-ci ildə qəbul edilmiş Dövlət Müstəqilliyinin
Bərpası Haqqında Konstitusiya Aktının
hazırlanmasında iştirak edib. Yeri gəlmişkən qeyd
etməliyəm ki, 1990-cı il Azərbaycan Ali Sovetinə
seçkilər zamanı, Milli Azadlıq Hərakatının
öncüllərindən biri kimi Murtuz Ələsgərovun
parlamentə düşməməsinə imkan verməmək
üçün Ayaz Mütəllibov tərəfdarları
açıq saxtakarlığa əl atdılar. O zamankı
APİ-nin rektoru Afat Qurbanovun xeyrinə saxta bülletenlər
atılması sübut olundu. Lakin bülletenlər onun xeyirinə
rəsmiləşdirildi. Mən bu dairədən seçici
idim və Murtuz müəllimin gerçəkdən qələbə
çaldığı hamı üçün aşkar idi.
– Məlumdur
ki, sonrakı dönəmdə professor Murtuz Ələsgərov
Sizin opponentiniz oldu. Yəni o zaman təmsil olunduğunuz
müxalifət düşərgəsinin opponenti. Onun istər
prezidentliyə namizədliklə bağlı yas senzi məsələsindəki
mövqeyi, istər sonrakı proseslərdə, xüsusilə,
yaradılmasında fəal iştirak etdiyi Yeni Azərbaycan Partiyasının
rəhbərliyində təmsil olunan şəxs kimi siyasi fəaliyyəti
müxalifətin müqavimətinə rast gəlirdi.
Düşünürəm ki, ağırçəkili
hüquqçu-siyasətçi kimi asan opponent deyildi. Adətən
ciddi rəqiblə mübarizə daha maraqlı və verimli
olur. Sizcə necəydi? Murtuz müəllim siyasi mübarizədə
necə rəqib idi? Öz müəlliminizlə, həm də
belə bir hazırlıqlı, təcrübəli,
döyüşkən rəqiblə opponent olmaq necə hiss
idi? Siz bu hissi yəqin ki seçkilərdə də, parlamentdə
də, başqa proseslərdə də dəfələrlə
yaşamısınız?
– Murtuz
müəllim siyasi müxalifətin mövcudluğuna, opponent
fikirlərin söylənilməsinə normal
yanaşırdı. Onun müxalif fikirlərə münasibəti,
siyasi opponentliyi də etika və qanun çərçivəsində
olurdu. Onun öz opponentləri ilə kobud
danışmasının, onları təhqir etməsinin
şahidi olmamışam. Hətta hakim mövqedən fərqli
fikir söyləyənləri də axıra qədər dinləyib,
sonra təmkinlə cavab verirdi. Həmin zaman bu cavabların
çoxu ilə razılaşmasam da, etiraf etməliyəm ki,
həmin cavablar söylənilən fikirlərin dərhal sadəcə
inkarı deyil, daha əsaslandırılmış və məntiqi
görünürdü.
– Murtuz
Ələsgərov 1996-cı ildə Milli Məclisin sədri
seçiləndə mən həmin iclasdaydım. AMİP sədri
Etibar Məmmədov onun spikerliyə namizdəliyinin əleyhinə
çıxdı və dedi ki, Murtuz müəllimin ürəyi
xəstədir, o, Milli Məclisin sədri kimi işləyə
bilməz. O zaman bir deputat iclasdan sonra mənə müsahibəsində:
“Bu, etik cəhətdən doğru siyasi fənd deyildi; Etibar Məmmədov
opponentin fiziki durumundan siyasi mübarizədə istifadə
etdi”. Ancaq Murtuz Ələsgərov öz opponentinə belə
cavab verməmişdi. “Mənim bütün orqanlarım
yaxşı işləyir” deyə duzlu bir ifadə ilə
cavab verdi və gülüşə və alqışlara səbəb
oldu. Rəqibinin uzun-uzadı çıxışına-
çox gözlənilməz yerdən etdiyi siyasi həmləsinə
bir cümləlik yumorlu cavabı ilə bu hücumu
ustalıqla dəf etdi. Həmin gün Milli Məclisin sədri
seçildi. Onun sədrliyi dövründə Milli Məclisin
deputatı olmusunuz. Parlament sədri kimi, dövlət xadimi
kimi necə qiymətləndirərdiniz. Hansı keyfiyyətlərini
önə çəkərdiniz?
– Murtuz
müəllimin parlament sədri kimi ilk növbədə
dünyagörmüş, böyük siyasəti mənimsəmiş,
vətəninə, dövlətinə bağlı,
daşıdığı siyasi ideyalarına sadiq siyasətçi,
dövlət xadimi kimi keyfiyyətləri ona xas idi.
Bütün dünyada parlament sədri dövlət
başçısından sonra ən mühüm siyasi postdur.
Parlament isə siyasi, iqtisadi maraqların təmsil olunduğu,
ölkənin inkişafı ilə əlaqədar qərarların
müzakirə edildiyi, qəbul olunduğu əsas müstəvidir.
Bu müstəvidə uzlaşamaq, kompomissə nail olmaq,
paralmentin siyasi əsas kimi özünü doğrultması, rolunun
gücləndirilməsi, cəmiyyətin bütün təbəqələri
ilə yaxşı kommunikasiyaya malik olması onun spikerinin
şəxsiyyətindən xeyli dərəcədə
asılıdır. Bu baxımdan Murtuz müəllim çox
uğrlu parlamet sədriydi. Onun davamlı kompomiss əldə
etmək bacarığına qibtə etməmək
mümkün deyildi. Kompomisə isə çox güclü
iradəyə, çevik düşüncəyə və
müdrikliyə malik siyasətçilər nail ola bilir. Bu
keyfiyyətlər Murtuz müəllimin spiker kimi fəaliyyətində
özünü çox qabarıq biruzə verirdi.
Murtuz
müəllim gündəlikdəki məsələlərin
müzakirəsini çox bacarıqla təşkil edirdi.
Ayrı-ayrı hallar istisna olmaqla, müzakirələrdə
iştirak etmək istəyən deputatların, demək olar
ki, hamısına çıxış etmək imkanı
verirdi. Parlament sədri kimi müzakirələrə
müdaxiləsi, bir çox hallarda müzakirələri
lazımi istiqamətə yönəltməsi də onun əsas
keyfiyyətləri sırasına aid edilə bilər. Murtuz
müəllim çox təvazükar və diqqətli bi insan
idi. Xarici səfərlər zamanı onu daha yaxından
müşahidə etmək imkanı olurdu. Hamıya diqqət
göstərməyə çalışırdı,
müxalifət təmsilçilərinə isə xüsusi
diqqət edirdi ki, özlərini ögey hiss etməsinlər.
–
Ümumiyyətlə, bir elm xadimi, ictimai və dövlət
xadimi kimi Azərbaycan tarixində Murtuz Ələsgərovun
yeri haqqında nə deyə bilərsiniz?
– Teodor Ruzvelt qeyd edirdi ki, “siyasətdə çox zaman etməli olmadığın hərəkətləri edirsən, addımları atırsan”. Murtuz müəllimin siyasi karyerası bu baxımdan çox təmizdir və gənc siyasətçilər nəsli üçün nümunə ola bilər. Murtuz müəllim məhz vətəninə, dövlətinə sadiq vətəndaş, daşıdığı ideyalara inanan siyasətçi kimi etməli olduqlarını edib. Məhz onun Azərbaycanın suverenlik ideyasına sadiqliyi, kompomiss və uzalaşma dəyərlərinin siyasətdə ön plana çıxmasına çalışması milli siyasi məktəbin ən vacib ənənəsi kimi xatırlanır. Eyni zamanda Murtuz müəllim Azərbaycanda parlamentarizmin inkişafına böyük töhfə vermişdir. Azərbaycan üçün çox çətin dövrlərdə parlament onun rəhbərliyi ilə öz tarixi missiyasını uğurla həyata keçirmişdir. Murtuz müəllimin spiker kimi şəxsiyyəti və hörməti buna əhəmiyyətli yardım göstərmişdir. Murtuz Ələsgərov eyni zamanda mərhum prezident, böyük dövlət xadimi Heydər Əliyevin ən yaxın silahdaşlarından biri kimi çağdaş Azərbaycan dövlətçiliyinin inkişafına, dövlət quruculuğu proseslərinə töhfə vermişdir. Murtuz Ələsgərov Azərbaycan Respublikasının bir çox qanunların hazırlanmasında və qəbul edilməsində bilavasitə iştirak etmişdir.
Murtuz Ələsgərov pedaqoji və elmi fəaliyyəti ilə yanaşı, yüksək ixtisaslı kadrların hazırlanması üçün böyük qüvvə sərf etmişdir. Çox sayda gənc mütəxəssis alimlik dərəcəsini məhz onun rəhbərliyi altında almışdır. Yeni nəsil hüquqşünasların yetişməsində onun xidmətləri vardır. Qeyd etmək lazımdır ki, Kiyev Milli Universitetinin fəxri doktoru idi, 30-dan çox elmi əsərin, dərsliyin və dərs vəsaitinin, 200-dən çox elmi məqalənin müəllifi olmuşdur. Sonda qeyd edim ki, tələbələri, elm dairələri onu “yaxşı müəllim, alim”, millət vəkilləri “nüfuzlu, demokratik spiker”, siyasi opponetləri “bacarqlı, hazırlıqlı ideyalarına sadiq siyasətçi” kimi xatırlayır. Murtuz müəllim çağdaş Azərbaycan tarixində özünəməxsus yeri, izi, irsi və parlaq obrazı ilə qalacaq.
Bizim yol.- 2018.- 3 oktyabr.- S.7.