“O, böyük alim, yaxşı müəllim
və nüfuzlu siyasətçi idi”
Keşmiş tələbəsi
mərhum professor haqqında xatirə və mülahizələrini
bölüşür
Oktyabrın 2-də Bakı Dövlət Universitetində Milli Məclisin, Yeni Azərbaycan Partiyasının və BDU-nun təşkilatçılığı ilə Azərbaycan Respublikasının əməkdar hüquqşünası, hüquq elmləri doktoru, professor, görkəmli ictimai-siyasi və dövlət xadimi Murtuz Ələsgərovun 90 illik yubileyinə həsr olunmuş beynəlxalq elmi konfrans keçirilib. Murtuz Ələsgərov 20 sentyabr 1928-ci ildə Gəncə şəhərində anadan olub. İndiki BDU-nun hüquq fakültəsini və Moskvada aspiranturanı bitirib. BDU-da müəllim kimi fəaliyyət göstərməyə başlayəb, Kostitusiya hüququ kafedrasının müdiri, sonra isə BDU-nun rektoru olub.
Murtuz Ələsgərov I, II və III
çağırış Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
deputatı, 1996-cı və 2000-ci illərdə isə Milli Məclisin
sədri seçilmişdir. 1996-cı il oktyabrın 16-dan 2005-ci il dekabrın 2-dək
parlamentin sədri olmuşdur. Azərbaycan
dövlət müstəqilliyini bərpa etdiyi dövrdə
ölkə üçün tarixi əhəmiyyət kəsb
edən taleyüklü hadisələrin fəal
iştirakçısı olan, Yeni Azərbaycan
Partiyasının təsis edilməsi və
formalaşmasına fəal şəkildə qoşulan Murtuz
Ələsgərov ömrünün sonunadək partiyanın
sədr müavini vəzifəsini tutmuşdur. Kiyev Milli Universitetinin fəxri doktoru idi. Beynəlxalq Hüquq Assosiasiyasının və Azərbaycan
Hüquqşünaslar İttifaqının üzvü idi.
30-dan çox elmi əsərin, dərsliyin və
dərs vəsaitinin, 200-dən çox elmi məqalənin
müəllifi olmuşdur. Rus və ingilis
dillərini bilirdi. 1998-ci ildə -anadan olmasının 70
illik yubileyi münasibətilə dövlətin ən ali mükafatlarından olan “İstiqlal” ordeni ilə
təltif edilmişdir. Üç övladı
var. 7 avqust 2012-ci ildə uzun sürən xəstəlikdən
sonra Bakı şəhərində vəfat etmişdir.
Öğulları – Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
köməkçisi, Prezident Administrasiyasının
hüquq-mühafizə orqanları ilə iş şöbəsinin
müdiri, 1-ci dərəcəli dövlət müşaviri
Fuad Ələsgərov, eləcə də, Fəxri Ələsgərov
onun yolunu davam etdirirlər.
Murtuz
Ələsgərovun elmi-pedoqoji, ictimai-siyasi fəaliyyəti
ilə bağlı “Bizim Yol” qəzetinin və bizimyol.info
saytının suallarını Konstitusiya
Araşdırmaları Fondunun Prezidenti, Preziodent yanında
Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurasının üzvü, Ədliyyə naziri yanında
Penitensiar Xidmət üzrə İctimai Komitənin
koordinatoru, 2001-2005-ci illərdə Milli Məclisin deputatı
olmuş, tanınmış hüquqşünas Əlməmməd
Nuriyev cacavlandırıb.
– Professor
Murtuz Ələsgərov Sizin
yadınızda müəllim olaraq necə qalıb? Onun tələbəsi olmusunuz. Sizə
hansı fənlərdən dərs deyib? Onun
tədris üslübu necə idi?
– Murtuz
müəllim bizə Konstitusiya hüququ (həmin vaxt bu fənn
Dövlət hüququ adlanırdı) fənnindən dərs
deyib. O, tədris etdiyi fənni incəliklərinə
qədər bilən və öz biliyini tələbələrə
səxavətlə və ustalıqla çatdıran müəllim
olub. Mövzunu tam sərbəst şəkildə,
qanunvericiliyin quru və şablon dilindən uzaq tərzdə,
aramla və tələbələrin başa düşəcəyi
anlaşıqlı dildə izah etmək Murtuz müəllimin əsas
tədris üslubu olub. Biz onun mühazirələrində
məcburiyyətdən uzaq şəkildə iştirak edirdik.
Onun mühazirələri biz tələbələr
üçün cansıxıcı və
darıxdırıcı deyil, canlı və maraqlı olurdu.
Ən şuluq tələbələr belə
onun mühazirələrində sakit olurdu. Biz ona diqqətlə qulaq asır, demək olar ki, hər
kəlməsini yadda saxlamağa çalışır, hər
dərsdə Konstitusiya hüququnun yeni-yeni məsələlərini
öyrənirdik. Mövzunu izah edərkən
həmişə digər ölkələrin qanunvericiliyi və
təcrübəsi ilə müqayisə aparardı. Zahirən zəhmli görünsə də, çox
qayğıkeş və mehriban bir insan idi. Mühazirələrdə tez bir zamanda işgüzar
mühit yaratmağı, auditoriyanı ələ
almağı, tələbələrlə ünsiyyət
qurmağı və onların diqqətini mühazirənin
mövzusuna cəlb etməyi bacarırdı.
– Murtuz
müəllim bildiyim qədər öz işinə, rəhbərlik
etdiyi sahəyə, tələbələrinə, iş
yoldaşlarına qarşı tələbkar insan olub. Adətən tələbələr tələbkar
müəllimdən qorxurlar. Ancaq zaman keçdikcə,
bu qorxu yerini sevgiyə verir – çünki dərk edirsən
ki, o tələbkarlıq olmasaydı, bu gün Murtuz müəllimin
tələbələrinin uğurları da olmazdı, ya da az olardı. Bu anlamda Sizdə
Murtuz müəllimdən daha çox qorxu vardı, ya ona
sevgi? Onun imtahanlarından qorxurdunuzmu?
– Təbii
ki, hər dəfə imtahana girərkən tələbələr
həyəcanlı anlar yaşayırlar. Bir
çox hallarda bu həyəcana həm də qorxu hissi
qarışır. Bu qorxu hissi adətən 2 xarakter
daşıyır: 1) müəllimdən qorxmaq; 2) suallara cavab
verə bilməməkdən qorxmaq. İmtahan
götürən müəllim əzazil olanda, hər vasitə
ilə tələbəni çətinliyə salmağa, onu
dolaşdırmağa, qiymətini aşağı salmağa,
kəsməyə çalışanda, tələbələr
istər-istəməz həmin müəllimdən qorxurlar.
Lakin Murtuz müəllim belə müəllimlərdən
olmayıb. O, imtahan zamanı tələbəni səbrlə
dinləməyi, yeri gələndə həyacandan yaddan
çıxardığı məsələləri ona
xatırlatmağı və onun biliyini layiqincə qiymətləndirməyi
bacarırdı. Heç vaxt hətta sualları
bilməyən tələbəyə də hirslənməz,
“heş nə bilmirsən” deyə onun üstünə səsini
qaldırmazdı. Heç bir tələbəni
də haqsız yerə kəsməzdi. Əlavə
suallar verməklə tələbənin həmin mövzunu mənimsəmə
səviyyəsini aydınlaşdıraraq qiymət yazardı.
Ona görə də biz onun imtahanına gedərkən
həyacan keçirsək də, haqsızlıqla üzləşəcəyimizdən
qorxmazdıq. Murtuz müəllim, həm də
imtahanda assisetlərin (imtahan götürən müəllimin
köməkçisi) tələbələri incitməsinə,
nahaq yerə əziyyətə salmasına imkan verməzdi.
Düzdür, Murtuz müəllim çox tələbkar
idi, tələbələrin biliyini qiymətləndirərkən
təkcə imtahan biletinin suallarına verilən cavabla kifayətlənməz,
əlavə suallar da verərdi. Bu suallar bəzən
çətin olurdu. Lakin bizi sualların
çətinliyi yox, həmin suallara yaxşı cavab verə
bilməmək qorxudurdu. Bilirdik ki, Murtuz
müəllim bu suallarla bizi çətin vəziyyətə
salmaq, qiymətimizi azaltmaq məqsədi güdmür. Əksinə, bizim biliyimizi daha obyektiv qiymətləndirmək
üçün belə sualların verilməsi zəruridir.
Ona görə də imtahana hazırlaşarkən
dərsliklərlə kifayətlənməz, əlavə
materiallar oxuyar, Murtuz müəllimin mühazirələrdə
söylədiklərini təkrar yada salardıq.
– Mən
başqa fakültənin tələbəsi olsam da, onun
dövlət hüququ, Konstitusiya hüququ üzrə
mühazirələrində könüllü iştirak etmişəm.
Sərt görünüşlü, çox
ciddi bir müəllim idi. Ancaq maraqlı dərs
keçirdi. Çoxlu analogiyalardan istifadə
edirdi. Onun mühazirələri hələ
də yadımdadır. Bu, mənə
sonrakı jurnalist fəaliyyətimdə çox kömək
etdi. Hələ orta məktəbdə
oxuyarkən onun televiziyada apardığı siyasi icmallara
maraqla baxırdım, heç bir verilişi izləməmiş
buraxmazdım. Gələcək publisist
kimi belə verilişlər o zaman mənim üçün
çox faydalıydı. Bəs Sizin
dövlət işində, ictimai-siyasi və vəkillik fəaliyyətinizdə
Murtuz Ələsgərovdan əxz etdiyiniz hansı biliklər,
məlumatlar daha çox karınıza gəlib?
–
Universitetdə öyrəndiyim hüquq sahələri, o
cümlədən Konstitusiya hüququna dair Murtuz müəllimdən
öyrəndiyim biliklər ilk növbədə ictimai-siyasi fəaliyyətimdə,
Prezident Aparatındakı işimdə, daha çox isə
Milli Məclisin deputatı kimi fəaliyyətimdə mənim
üçün yararlı olub. Milli Məclisdə
qanun layihələri, qüvvədə olan qanunvericiliyə əlavə
və dəyişikliklər müzakirə olunarkən vaxtilə
Murtuz müəllimdən əxz etdiyim məlumatlar, xüsusən
də digər ölkələrin təcrübəsi barədə
məlumatlar daha çox karıma gəlib və bu gün də
vətəndaş cəmiyyətində fəaliyyətimizdə
çox yardımçı olur.
– Murtuz
Ələsgərov indiki Bakı Dövlət Universitetində
Xalq Cəbhəsinin özəyinin yaranmasında,
milli-azadlıq hərakatında fəal rol oynadı. İlk İdarə heyətinin formalaşması
yadımdadır. O zaman mən də redaksiya heyətinə
seçildim. Murtuz müəllim
çalışırdı ki, mövcud qanunvericiliyin verdiyi
imkanlar çərçivəsindən kənara
çıxmadan da siyasi mübarizəni aparsın. O
zaman məqsəd Azərbaycanın müstqilliyinə nail
olmaq və ərazi bütövlüyümüzü qorumaq
idi. Bu ikisi bir arada çox çətin iş idi. Murtuz Ələsgərov siyasətə
hüquqşünas üslubu ilə yanaşırdı;
qanunları dəyişmək üçün elə qanunlar
çərçivəsində mübarizə
aparırdı. Siz bu proseslərin
şahidi kimi nə deyə bilərsiniz? Sizcə,
Murtuz Ələsgərov yeni siyasi reallıqlar yaratmaq
üçün özünün hüquqçu kimi
elmi-praktiki baqajından necə istifadə edə bilirdi?
– Xalq hərəkatı
başlayarkən Murtuz müəllim ön sıralarda gedən
insanlardan olub, Universitetdə Xalq Cəbhəsinin özəyinin
yaradılmasında fəal iştirak edib, AXC Ali Məclisinin
üzvü olub. Düzdür, o, hadisə və
proseslərə bəzən başqa bir baxış
bucağından yanaşırdı, daha çox mötədil
hüquqşünas kimi düşünürdü və
hüquqi vasitələrə üstünlük verirdi. Bu dövrdəki fəaliyyəti zamanı ölkənin
aparıcı hüquqşünaslarından biri kimi öz
nüfuzundan, elmi və praktiki baqajından istifadə edib, bir
çox sənəd və layihələrin müəllifi
olub. Hələ ermənilərin
Dağlıq Qarabağ avantürasının yeni mərhələsi
başlayan ilk vaxtlarda bu avantüranın ideoloqlarından və
təşkilatçılarından biri, o zaman Sov.İKP
MK-nın baş katibinin müşaviri olan Aqanbekyana rəhbərlik
etdiyi kafedradan telefon açaraq onunla sərt şəkildə
danışmışdı. Universitetin bir
qrup müəllimi tərəfindən imzalanan “Tarixin dərsi-
zəkanın səsi” adlı sənədin təşəbbüsçülərindən
və müəlliflərindən biri olmuşdu. Xalq Cəbhəsinin tələb və təzyiqi ilə
Azərbaycan Ali Sovetinin 1989-cu ildə qəbul etdiyi “Suverenlik
haqqında” Konstitusiya qanunun müəlliflərindən biri
olub. Nəhayət 1991-ci ildə qəbul
edilmiş Dövlət Müstəqilliyinin Bərpası
Haqqında Konstitusiya Aktının hazırlanmasında
iştirak edib. Yeri gəlmişkən qeyd etməliyəm
ki, 1990-cı il Azərbaycan Ali Sovetinə seçkilər
zamanı, Milli Azadlıq Hərakatının öncüllərindən
biri kimi Murtuz Ələsgərovun parlamentə düşməməsinə
imkan verməmək üçün Ayaz Mütəllibov tərəfdarları
açıq saxtakarlığa əl atdılar. O zamankı
APİ-nin rektoru Afat Qurbanovun xeyrinə saxta bülletenlər
atılması sübut olundu. Lakin bülletenlər
onun xeyirinə rəsmiləşdirildi. Mən
bu dairədən seçici idim və Murtuz müəllimin
gerçəkdən qələbə çaldığı
hamı üçün aşkar idi.
– Məlumdur
ki, sonrakı dönəmdə professor Murtuz Ələsgərov
Sizin opponentiniz oldu. Yəni o
zaman təmsil olunduğunuz müxalifət düşərgəsinin
opponenti. Onun istər prezidentliyə namizədliklə
bağlı yas senzi məsələsindəki mövqeyi, istər
sonrakı proseslərdə, xüsusilə,
yaradılmasında fəal iştirak etdiyi Yeni Azərbaycan
Partiyasının rəhbərliyində təmsil olunan şəxs
kimi siyasi fəaliyyəti müxalifətin müqavimətinə
rast gəlirdi. Düşünürəm ki,
ağırçəkili hüquqçu-siyasətçi kimi
asan opponent deyildi. Adətən ciddi rəqiblə
mübarizə daha maraqlı və verimli olur. Sizcə necəydi? Murtuz müəllim
siyasi mübarizədə necə rəqib idi? Öz müəlliminizlə, həm də belə
bir hazırlıqlı, təcrübəli, döyüşkən
rəqiblə opponent olmaq necə hiss idi? Siz
bu hissi yəqin ki seçkilərdə də, parlamentdə də,
başqa proseslərdə də dəfələrlə
yaşamısınız?
– Murtuz
müəllim siyasi müxalifətin mövcudluğuna, opponent
fikirlərin söylənilməsinə normal
yanaşırdı. Onun müxalif fikirlərə
münasibəti, siyasi opponentliyi də etika və qanun çərçivəsində
olurdu. Onun öz opponentləri ilə kobud
danışmasının, onları təhqir etməsinin
şahidi olmamışam. Hətta hakim
mövqedən fərqli fikir söyləyənləri də
axıra qədər dinləyib, sonra təmkinlə cavab verirdi.
Həmin zaman bu cavabların çoxu ilə
razılaşmasam da, etiraf etməliyəm ki, həmin cavablar
söylənilən fikirlərin dərhal sadəcə
inkarı deyil, daha əsaslandırılmış və məntiqi
görünürdü.
– Murtuz
Ələsgərov 1996-cı ildə Milli Məclisin sədri
seçiləndə mən həmin iclasdaydım. AMİP sədri
Etibar Məmmədov onun spikerliyə namizdəliyinin əleyhinə
çıxdı və dedi ki, Murtuz müəllimin ürəyi
xəstədir, o, Milli Məclisin sədri kimi işləyə
bilməz. O zaman bir deputat iclasdan sonra mənə müsahibəsində:
“Bu, etik cəhətdən doğru siyasi fənd deyildi; Etibar Məmmədov
opponentin fiziki durumundan siyasi mübarizədə istifadə
etdi”. Ancaq Murtuz Ələsgərov öz
opponentinə belə cavab verməmişdi. “Mənim
bütün orqanlarım yaxşı işləyir” deyə
duzlu bir ifadə ilə cavab verdi və
gülüşə və alqışlara səbəb oldu. Rəqibinin uzun-uzadı çıxışına-
çox gözlənilməz yerdən etdiyi siyasi həmləsinə
bir cümləlik yumorlu cavabı ilə bu hücumu
ustalıqla dəf etdi. Həmin gün
Milli Məclisin sədri seçildi. Onun sədrliyi
dövründə Milli Məclisin deputatı olmusunuz. Parlament sədri kimi, dövlət xadimi kimi necə
qiymətləndirərdiniz. Hansı keyfiyyətlərini
önə çəkərdiniz?
– Murtuz
müəllimin parlament sədri kimi ilk növbədə
dünyagörmüş, böyük siyasəti mənimsəmiş,
vətəninə, dövlətinə bağlı,
daşıdığı siyasi ideyalarına sadiq siyasətçi,
dövlət xadimi kimi keyfiyyətləri ona xas idi. Bütün dünyada parlament sədri dövlət
başçısından sonra ən mühüm siyasi postdur.
Parlament isə siyasi, iqtisadi maraqların təmsil
olunduğu, ölkənin inkişafı ilə əlaqədar
qərarların müzakirə edildiyi, qəbul olunduğu əsas
müstəvidir. Bu müstəvidə
uzlaşamaq, kompomissə nail olmaq, paralmentin siyasi əsas kimi
özünü doğrultması, rolunun gücləndirilməsi,
cəmiyyətin bütün təbəqələri ilə
yaxşı kommunikasiyaya malik olması onun spikerinin şəxsiyyətindən
xeyli dərəcədə asılıdır. Bu baxımdan Murtuz müəllim çox uğrlu
parlamet sədriydi. Onun davamlı kompomiss əldə
etmək bacarığına qibtə etməmək
mümkün deyildi. Kompomisə isə çox
güclü iradəyə, çevik düşüncəyə
və müdrikliyə malik siyasətçilər nail ola bilir. Bu keyfiyyətlər
Murtuz müəllimin spiker kimi fəaliyyətində
özünü çox qabarıq biruzə verirdi.
Murtuz müəllim gündəlikdəki məsələlərin
müzakirəsini çox bacarıqla təşkil edirdi. Ayrı-ayrı
hallar istisna olmaqla, müzakirələrdə iştirak etmək
istəyən deputatların, demək olar ki, hamısına
çıxış etmək imkanı verirdi. Parlament sədri kimi müzakirələrə
müdaxiləsi, bir çox hallarda müzakirələri
lazımi istiqamətə yönəltməsi də onun əsas
keyfiyyətləri sırasına aid edilə bilər. Murtuz müəllim çox təvazükar və
diqqətli bi insan idi. Xarici səfərlər
zamanı onu daha yaxından müşahidə etmək
imkanı olurdu. Hamıya diqqət göstərməyə
çalışırdı, müxalifət təmsilçilərinə
isə xüsusi diqqət edirdi ki, özlərini ögey hiss
etməsinlər.
–
Ümumiyyətlə, bir elm xadimi, ictimai və dövlət
xadimi kimi Azərbaycan tarixində Murtuz Ələsgərovun
yeri haqqında nə deyə bilərsiniz?
– Teodor Ruzvelt qeyd edirdi ki, “siyasətdə çox zaman
etməli olmadığın hərəkətləri edirsən,
addımları atırsan”. Murtuz müəllimin siyasi
karyerası bu baxımdan çox təmizdir və gənc
siyasətçilər nəsli üçün nümunə
ola bilər. Murtuz müəllim
məhz vətəninə, dövlətinə sadiq vətəndaş,
daşıdığı ideyalara inanan siyasətçi kimi
etməli olduqlarını edib. Məhz onun
Azərbaycanın suverenlik ideyasına sadiqliyi, kompomiss və
uzalaşma dəyərlərinin siyasətdə ön plana
çıxmasına çalışması milli siyasi məktəbin
ən vacib ənənəsi kimi xatırlanır. Eyni zamanda Murtuz müəllim Azərbaycanda
parlamentarizmin inkişafına böyük töhfə
vermişdir. Azərbaycan üçün
çox çətin dövrlərdə parlament onun rəhbərliyi
ilə öz tarixi missiyasını uğurla həyata
keçirmişdir. Murtuz müəllimin
spiker kimi şəxsiyyəti və hörməti buna əhəmiyyətli
yardım göstərmişdir. Murtuz
Ələsgərov eyni zamanda mərhum prezident, böyük
dövlət xadimi Heydər Əliyevin ən yaxın
silahdaşlarından biri kimi çağdaş Azərbaycan
dövlətçiliyinin inkişafına, dövlət
quruculuğu proseslərinə töhfə vermişdir. Murtuz Ələsgərov Azərbaycan
Respublikasının bir çox qanunların
hazırlanmasında və qəbul edilməsində bilavasitə
iştirak etmişdir.
Murtuz Ələsgərov pedaqoji və elmi fəaliyyəti
ilə yanaşı, yüksək ixtisaslı kadrların
hazırlanması üçün böyük qüvvə sərf
etmişdir. Çox sayda gənc mütəxəssis alimlik dərəcəsini
məhz onun rəhbərliyi altında almışdır.
Yeni nəsil hüquqşünasların
yetişməsində onun xidmətləri vardır. Qeyd etmək lazımdır ki, Kiyev Milli Universitetinin
fəxri doktoru idi, 30-dan çox elmi əsərin, dərsliyin
və dərs vəsaitinin, 200-dən çox elmi məqalənin
müəllifi olmuşdur. Sonda qeyd edim ki,
tələbələri, elm dairələri onu “yaxşı
müəllim, alim”, millət vəkilləri “nüfuzlu,
demokratik spiker”, siyasi opponetləri “bacarqlı,
hazırlıqlı ideyalarına sadiq siyasətçi” kimi
xatırlayır. Murtuz müəllim
çağdaş Azərbaycan tarixində özünəməxsus
yeri, izi, irsi və parlaq obrazı ilə qalacaq.
Bizim Yol.- 2018.- 3
oktyabr.- S.7.