“Jurnalistika ruh, vicdan və ləyaqət
tələb edir…”
Tanınmış jurnalist və
publisist, media eksperti, filologiya elmləri doktoru, BDU-nun professoru,
AZLEKS elektron lüğətlər toplusunun baş redaktoru Qulu
Məhərrəmlinin İlkxeber.org saytına müsahibəsi
90-cı illərin ortalarından başlayaraq AzTV-də
canlı yayımlar çoxalmışdı, beynəlxalq
simpoziumlar, konfranslar keçirilirdi və bunların əksəriyyəti
canlı translansiya edilirdi. Təbii ki, belə
yayımı aparmaq ciddi məsuliyyət, hazırlıq, həssaslıq,
duyum tələb edir. Problemlə
bağlı dərin məlumatın olmalıdır, həm də
iqtisadiyyatı, siyasəti, mədəniyyəti yaxşı
bilməlisən, şəxsiyyətləri tanımalısan.
Təbii ki, həm də yaxşı psixoloji
hazırlığın, aydın nitqin, fiziki möhkəmliyin
də olmalıdır.
– Fiziki möhkəmlik deyəndə
nəyi nəzərdə tutursunuz?
– Elə
sözün birbaşa mənasında yaxşı fiziki
sağlamlıq ona görə lazımdır ki, bəzən
saatlarla sürən canlı yayıma dözə biləsən.
Məsələn, bir dəfə 20 yanvar
günü nəzərdə tutulurdu ki, dövlət
başçısı Heydər Əliyev gəlib Şəhidlər
Xiyabanını ziyarət etdikdən sonra canlı yayım
dayandırılacaq. Bu da təxminən bir
saat çəkməli idi. Lakin prezidentin
ziyarəti bitdikdən sonra sədrdən tapşırıq gəldi
ki, translyasiya şərhlə yaxşı alınır, ona
görə canlı yayımı davam etdirməliyik. Onda səyyar TV stansiyasının kabinəsində
oturub bu reportajı fasiləsiz apardım, təxminən 7
saata yaxın ayağa durmadan, fasilə vermədən
danışdım. Arada işarə etdim
ki, mənə bir stəkan çay versinlər, çünki
hava çox soyuq idi və mən artıq
üşüyürdüm. Eləcə də
“İpək yolu” ilə bağlı Gülüstan
sarayında keçirilən konfransdan, Roma papasının,
E.Şvardnadzenin Azərbaycana səfərinin maraqlı
canlı yayımı da yadımda qalıb. AzTV-dən gedəndən sonra mənim
üçün maraqlıydı ki, görəsən belə
canlı yayımlar necə veriləcək. Bir dəfə 20 yanvarda translasiyaya ötəri
baxdım, gördüm ki, aparıcı kağızı qoyub
qarşısına asta-asta oxuyur. Onun
cümlələri görüntü ilə, kadrda olanlarla
heç bir əlaqə yarada bilmirdi, çünki belə
yayımlarda söz-təsvir kontrapunktunun nə demək
olduğunu bilməyən sədr ona deyib ki, bu vərəqdəki
mətndən kənara çıxma. Belə
olmaz, axı bu yaradıcılıqdır. Kameranın önündə bəzən maraqlı
hadisələr baş verir, gərək onlara münasibət
bildirəsən. Belə inzibati yanaşma
isə reportajı öldürür, tədbirin təqdimatına
xələl gətirir. Şərhçinin
səsi əlavə bir məlumatdır. Və
o məlumat görüntü ilə birləşib yeni məna
yaradır. Təbii ki, belə
translyasiyalarda şərhçinin peşəkarlığı
ilə yanaşı, həm də yaxşı rejissor və
zövqlü operator işi tələb olunur.
– Jurnalistikada “zirvə nöqtəsi”
varmı? Məsələn, Qulu Məhərrəmli deyə
bilərmi ki, mətbuatda əlindən gələni etdi, fəxri
titula, mükafatlara layiq görüldü, bir sözlə zirvəyə
çatdı?
–
Jurnalistikada hansısa zirvə yoxdur, istedad, duyum, üslub,
peşəkarlıq var. Fərqli görmə, yanaşma, fərqli
düşünmə, bunları fərqli formada təqdim etmə
var. İndiki şəraitdə bizdə nə fəxri ad, nə
orden-medal, nə də başqa mükafatların heç biri
peşəkarlıq və nüfuz göstəricisi deyil və
ola da bilməz. Hansısa münasibətə
görə əməkdar jurnalist adını almış
şəxslər var ki, iki cümləni dalbadal yaza bilmir.
Fəxri ad fərqləndirmək
üçündürsə, ən layiqlilərə verilməlidir,
amma təəssüf ki, həmişə elə olmur. Mən indi də təəssüflənirəm
ki, vaxtilə “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
bir-birindən gözəl materiallar yazmış, daha sonra
başqa media qurumlarında vicdanla çalışmış
mərhum Möhləddin Səməd kimi peşəkar, klassik
jurnalistə ad vermədilər, çünki özünü
gözə soxan, kiməsə yarınan, kiminləsə alver
edən deyildi.
Bu gün tanıdığımız çox
istedadlı jurnalistlər var ki, yazılarını oxuyur,
verilişlərinə baxırlar, amma bəzi məmurların
zövqünü oxşamadığı üçün
onlara layiq olduğu diqqər göstərilmir. Amma
yaxşı jurnalist belə mənasız şeylərə
görə ruhdan düşməməlidir. Bütün vicdanlı qələm sahibləri bilir
ki, jurnalist dünyada yeganə peşə sahibidir ki, ondan
insanlara, cəmiyyətə yalnız doğrunu, həqiqəti
söyləmək tələb olunur. Bu
prinsiplə fəaliyyət göstərirsənsə, həm
də öz şəxsiyyətini, ləyaqətini qoruyub təmsil
elədiyin peşəyə nüfuz qazandırıb onu şərəfləndirsənsə,
sən ən böyük peşəkarsan.
– Deməyinizdən belə
çıxır ki, jurnalistikada xarakter, şəxsiyyət
böyük rol oynayır?
– Təkcə
jurnalistikada yox, bütün sahələrdə – siyasətdə,
elmdə, təhsildə və s. şəxsiyyət ciddi rol
oynayır. Jurnalistika bir sistemdir, cəmiyyətin
bir elementidir, ona görə çox vaxt bu sahə içərisində
olduğu rejimin rəngini, xarakterini özünə hopdurur.
Amma rənglər tündləşəndə
şəxsiyyətlər buna müqavimət göstərə
bilir. Bu mənada hər jurnalistika məhsulu
öz rəhbərinin xasiyyətini daşıyır. Məsələn,
“Əkinçi” H.B.Zərdabinin, “Molla Nəsrəddin” Mirzə
Cəlilin, “Füyuzat” Ə.B.Hüseynzadənin, “Həyat”,
“İrşad” Ə.Ağoğlunun və Ü.Hacıbəylinin
xarakterinin məhsulu idi. Bu gün də hər
bir qəzet öz rəhbərinin yaxşı və ya naqis
xarakterini ifadə edir.
– Adamların çoxunda sual
yaranır: axı necə olur ki, adətən, mənfi imicin
daşıyıcısı olan bir telekanalda sizin kimi
böyük mütəxəssis və parlaq şəxsiyyət
yetişir?
– Əvvəla, onu deyim ki, AzTV haqqında bu cür
düşünənlər ciddi yanlışlığa yol
verirlər. Bu televiziya xalqımızın ümumi mədəniyyətinin
bir parçası olub və onun tarixində o qədər
parlaq şəxsiyyətlər yetişib meydana
çıxıb ki, biz onlarla heç müqayisə edilə
bilmərik. Belə yanaşmasaq biz Rauf Kazımovski, Kərim
Kərimov, Firudin Ağayev, Hacı Hacıyev, Nuhbala Quliyev,
Bünyad Məmmədov, Mailə Muradxanlı, Əhməd
Xaspoladov, Valid Sənani, Bəhram Gözəlov, Rauf
İsmayılov, Eldar Baxış, Tariyel Vəliyev, Valid Sənani
və başqa yaradıcı şəxsiyyətlərin ruhunu
incitmiş olarıq.
Teleradio tarixində önəmli yer tutmuş bu insanlar
heç vaxt unudulmaz. O ki qaldı mənə, həmin telekanalda qeyri-adi
heç nə eləməmişəm. Sadəcə
həmişə peşə prinsiplərini üstün
tutmağa, ləyaqəti qorumağa, bir də daxili
azadlığımla vəzifə borcum arasında tənasübü
qorumağa çalışmışam. Təbii ki,
hadisələrin bir az mürəkkəb
dövründə çalışanda tamaşaçılar
ekrandan tanıdıqları insanların
davranışlarına daha həssas və tələbkar
yanaşırlar.
– Qulu müəllim, bütün
dünyada “frilanserlər” adlandırılan müstəqil
jurnalistlər var. Bizdə bu sahədə vəziyyət necədir?
– Bizdə
də sayları az olsa da belə müstəqil jurnalistlər
var. Seymur Kazımov, Aynur Elgünəş, İzolda
Ağayeva, Gülər Mehdiyeva, Aytən Fərhadovanın
yaradıcılığına bələdəm. Jurnalistikanın gələcəyi müstəqil mətbuatla,
həm də həmin dediyimiz frilanserlərlə
bağlıdır. Çünki bu
jurnalistlər peşəkarcasına xəbər toplaya bilir, hər
hansı bir problemlə bağlı müstəqil
araşdırma apara bilirlər.
Frilanserlər xaricdə qəzet və saytlarla müqavilə
əsasında çox ciddi araşdırmalar aparırlar. Təəssüf
ki, bizdə bu sahə axsayır. Qəzetlər
indi elə vəziyyətdədir ki, tənqid yazmaqdan,
xüsusən araşdırma aparmaqdan qorxurlar. Halbuki bəzən buna ciddi ehtiyac olur. Məsələn, Beynəlxalq bankın rəhbəri
C.Hacıyevin Böyük Britaniya şirkətlərinə pul
axıtmasını bizim jurnalistlər vaxtında
araşdırıb üzə çıxarsaydılar ölkəmizin
büdcəsinə xeyli xeyir vermiş olardılar.
Başqa misal: bir müddət əvvəl AzTV sədri
A.Alışanovun qaldırdığı məhkəmə
iddiası ilə bağlı prosesdə keçmiş biznes
şəriki onu qətldə
günahlandırmışdı. Adam məhkəməyə
verdiyi ifadədə hansısa xanımın harda və necə,
kimin iştirakı ilə öldürülməsi barədə
ittiham irəli sürmüşdü. Məhkəmə
bəlli səbəblərdən bu ittihama əhəmiyyət
verməyə bilər. Amma yaxşı
jurnalist qrupu lazımıydı ki, bunu araşdırsın,
doğru və yalanı üzə çıxarsın, bilmirəm,
bəlkə də gizli araşdıranlar var.
Deməyim odur ki, bu gün heç kimdən asılı
olmayan müstəqil jurnalistlərə, ciddi ehtiyac vardır. Hazırda
internet jurnalistlərin yaradıcılığını
stimullaşdırır. Yollarını kəsməsələr
gələcəkdə həmin müstəqil qələm
sahibləri Azərbaycan jurnalistikasının ləyaqətli
simasına çevrilə bilərlər.
– Neçə illərdir BDU-da dərs
deyirsiniz. Pedaqoji fəaliyyət sizin
üçün nə deməkdir?
– Dərs
demək mənim üçün jurnalist peşəsinin bir
başqa formada uzantısıdır. Futboldakı
oynayan məşqçi kimiyəm, həm GünAz TV-də
proqram aparıram, həm də tədrislə məşğulam.
Tələbələrə televiziya
jurnalistikasının əsaslarını öyrədirəm.
Yəni indiyə qədər TV
yaradıcılığı sahəsində az-çox
qazandığım təcrübəni, auditoriyada tələblərəçatdırmağa
çalışıram. Pedoqoji iş həm də tələbələrlə,
gələcək jurnalistlərlə ünsiyyət deməkdir.
Hiss edirəm ki, tələbələr praktikadan gəlmiş
müəllimlərə bir az fərqli
yanaşırlar. Onların dediklırinə daha
çox önəm verirlər. Onlarla daha
çox sual-cavab edir, daha çox öyrənmək istəyirlər.
Bu mənada özümü auditoriyada müəllim kimi
yaxşı hiss edirəm.
– Tələbələrinizin bilik səviyyəsi
sizi nə dərcədə qane edir, aralarında jurnalist kimi
ümid verənlər varmı?
– Tələbələr
müxtəlif kurslarda müxtəlif cür olur. Jurnalist peşəsini canı-dildən sevib gələnlər
də var, bu sahəyə təsadüfən düşənlər
də. Mənim işim jurnalistikaya maraq
göstərib gələnlərlədi. O biriləri
birtəhər oxuyub dörd ili yola verirlər,
bilirlər ki, jurnalistikada olmayacaqlar. Həm də
görürlər ki, jurnalistika təkcə
yaradıcılıq deyil, həm də ruh, vicdan, ləyaqət
məsələsidir. Yəni
yaradıcılıqla bunları birləşdirəndə sən
jurnalistikada nüfuzlu şəxsə, peşəkara
çevrilirsən. Bunlar olmayanda birtəhər
başını girələyirsən. Jurnalistikada
həmin keyfiyyətləri birləşdirmək hər
adamın işi deyil. Ona görə də
tələbələrin hamısının parlaq jurnalist
olacağını güman etmək sadəlövhlük
olardı. Tutaq ki, auditoriyada 30 nəfər
var, onlardan 5-i yaxşı jurnalist olsa, bizim üçün
yaxşı nəticədir. İndi əsas
məsələ həmin kiçik sayı artırmaqdır.
Bizim Yol.- 2018.- 27 oktyabr.-S.13.