Xalq Cümhuriyyəti-100: Rəsulzadəni
Basqala aparan Tircanlı Molla
Onu Şirvanın Abbasqulu bəy Şadlinskisi də
adlandırırdılar
XX əsrdə ermənilərin azərbaycanlılara,
eləcə də türklərə qarşı
soyqırımı zamanı yerlərdə birləşib onlara güclü müqavimət
göstərən bir çox igidlərimizin adları bu
gün də xalqa məlum deyil. Yazılmayan tariximizin səhifələri
bu gün də tam araşdırılmayıb. Bu haqda məlumatı
olan insanlar isə zaman –zaman ya erməni terrorunun, ya 30 – cu illərin
repressiyasının, ya da dünya müharibələrinin
qurbanı olublar. Bəzi ziyalılarımız
isə öz aqibətlərindən və gələcək
karyeralarından ehtiyatlanaraq, susmağı üstün tutublar.Mən
bir ziyalı, millətini, obasını sevən bir vətənpərvər
və ömrünün 78 –ci ilini yaşayan yaşlı nəslə
mənsub bir insan kimi, 60 -65 il öncə
haqq dünyasına qovuşmuş el ağsaqqal və
ağbirçəklərindən, barəsində
danışacağım adamın oğlu və
qızlarından eşitdiyim bir çox söhbətləri əziz
oxucularla bölüşmək istəyirəm.Bu adam el
arasında “birinci qaçqınlıq”, “ikinci qaçqınlıq” kimi yaddaşlarda qalan, 1915 və 1918 – ci illər
hadisələrində erməni bolşevik quldurlarının
törətdikləri basqınları zamanı böyük
şücaətlər göstərmiş Tircanlı Molla
Kamildir.Qeyd edim ki, o, heç
vaxt molla olmayıb və mollalıq
etməyib. Bu, bir
çox mübahisəli məsələlərdə
tutduğu ədalətli mövqeyə, el təəssübkeşliyinə
görə insanlar tərəfindən ona verilmiş fəxri
addır. Molla Pənah Vaqifə,
Molla Vəli Vidadiyə verilən adlar kimi. Onu həm də Şirvanın Abbasqulu bəy
Şadliniskisi də adlandırıblar.Molla Kamil 1875 –ci ildə
Bakı quberniyasının Şamaxı qəzasının
Tircan kəndində (indi
İsmayıllı rayonunun tərkibindədir-müəll.)
Hacı Əli Abdulla oğlunun ailəsində anadan olub. Kiçik yaşlarından xeyriyyəçiliyi ilə
ad qazanmış, məzarları bu gün də mühafizə
və ziyarət edilən əmiləri
Hacı Məmməd (1831), Hacı Əbdül Xalıq (1841),
Hacı Səbzəli (1859) və atası Hacı Əli (1852) kimi olmağa
çalışıb. Böyük rus şairi
M.Y.Lermontovun babası Abdullaya verdiyi tatarını (şallaq) əlinə
alıb, birbaşa atın belinə sıçrayan bu gəncin
necə bir dəliqanlı, cəsur bir adam olacağı bəlli
idi. (Qeyd: M.Y.Lermontov 1837 –ci ildə
İsmayıl bəy Qutqaşınlı ilə Tircana səyahət
edəndə, Abdulla kişinin evində qalıb. Abdulla
kişi şairə heybə, yun corab (şətəl) hədiyyə
verib, şairsə ona bu
tatarı bağışlayıb).
Molla Kamil 33 -34 yaşlarında Şamaxı qəzasında
məsul vəzifə sahibi olub. O, burada işləyərkən,
dünyanın siyasi ab–havasının getdikcə necə də
pisləşdiyini açıq- aydın görürdü.
1890 – cı ildə yaranmış Daşnaksütyun
Partiyasının bədnam qərarlarından beyinləri zəhərlənən
ermənilər fəallaşaraq, yerli əhaliyə
qarşı qəddar mövqe tuturdular. Artıq 1905 –ci
il hadisəsi baş vermişdi. Bu hal bütün
Şamaxı qəzasında olduğu kimi Tircan kəndində
də duyulmaqda idi. Əvvəllər dinc yaşayan qonşu
ermənilər yaşayan kəndlər olan Zərgəran,
Keyvəndi, Bəhliyan, Bilistan əhalisi tez- tez azərbaycanlılar
yaşayan kəndlərə hücum edir, mal –qaralarını
əllərindən alır, adamları döyürdülər.
Vəziyyətin bu cür gərginləşdiyini görən
Molla Kamil çıxış yolunu bilib –
tanıdığı igidlərdən müqavimət dəstəsi
yaratmaqda görür. Tez bir zamanda Sərdəharlı
Doşudan (əsl adı Orucdur), Pirəqanlı
Cümşüddən, Qaçaq Fərhaddan, həmkəndliləri
Şeşim oğlu Salmandan, Dıqqı Məhəmməddən,
Əkbər oğlu İbrahimdən və bir
çoxlarından ibarət dəstə yaradır. Bu dəstənin
hər bir üzvü ölümün gözlərinə dik
baxan igidlər olub.
1915 –ci ildə ermənilərin Kalvaya, Dilmana,
Tircana və bir çox kəndlərə hücumları
zamanı Molla Kamilin dəstəsi onlara amansız, tutarlı
cavablar verib. Bir çox arzu və istəklərini bələkdəcə
boğublar. Molla Kamilin adı gələndə ermənilər gizlənmək üçün
siçan deşiyi axtarırmışlar.
Molla Kamil 1914 –cü ildə
başlanmış Dünya Müharibəsində türk
qardaşlarımızın xaricdən böyük imperialist
dövlətləri tərəfindən təklənməsinə,
daxildən isə erməni xəyanətinə
uğramasına biganə qala
bilmir. Ölüm –dirim müharibəsi gedən
Çanaqqalaya getmək istəyən könüllüləri
toplamağa başlayır. Mərhum anam (1915 –2006) fəxrlə
danışırdı ki, o dəstədə dayısı,
Tağlabiyanlı Cəbiyev Cəbrayıl Xələf oğlu da olub.
Ermənilər hər vəchlə getdikcə
bütün Şirvanda tanınan Molla Kamili ləkələyib
xalqın gözündən salmağa çalışır.
Özləri etdikləri alçaq hərəkətləri
onun adına çıxırlar. Hətta bir gün öz ata
–anası ilə meşəyə gedən 4-5 yaşlı
qızın azaraq yoxa çıxmasını da onla əlaqələndirib
qəza pristavına ondan şikayət edirlər. Molla Kamil
pristavlığa dəvət olunur. Onu görən pristav rəisi
ayağa durur, hörmət əlaməti olaraq, ikiəlli
görüşür. Rəis üzünü şikayətə
gəlmiş ermənilərə tutub: “Molla Kamil belə hərəkətlər
etməz” –deyir.
Molla Kamil həmin gün atla Zərgəran kəndi
yaxınlığındakı Əmrəki meşəsindən
evə geri dönəndə, inilti səsi eşidir. Səs gələn
tərəfə gedib, bir qız uşağının
halsız vəziyyətdə yatdığını
görür. Onu evinə gətirir, həyat yoldaşı
Soltan uşağa ilk tibbi
yardımı göstərir. Məsələni qonşusu
Gülalı kişiyə və arvadı Sürməyə
danışır. Onlar uşağı görən kimi
tanıyırlar. Demə, qızcığaz onlarla kirvəlik
edən bir ailənin uşağı imiş. Həmin gün
qızcığazı Zərgərana aparıb, ata
–anasına çatdırıblar. (Sonra bu qız böyüyüb, Molla Kamillə və
oğlanları Şamilə, Məhərrəmə qənim
kəsilən, qatı daşnakçı Xaçaturun
arvadı olur-müəll.).
1918 –ci ilin martında Şaumyanın,
Lalayanın, Amazaspın başçılıq etdiyi quldur dəstələri
bütün Şamaxı qəzasını qılıncdan
keçirir, əhalini qanına qəltan edir. O qanlı hadisələr
zamanı Tircan da kənarda qalmır. Onlar Molla Kamilə
görə, Tircana etdikləri hücuma xüsusi
hazırlanıblar. Ağsaqqallar
danışırdı ki, Keyvəndi kəndindən atılan
topların mərmiləri kəndin lap
yaxınlığında partlayırdı. Kəndə
Çürməngalı adlanan təpədən və
Qaranlıq dərədən edilən hücum zamanı, ermənilər,
Molla Kamilin dəstəsinin üzvləri tərəfindən
müxtəlif istiqamətlərdən açılan atəşlərlə
qarşılanırlar. Çaş –baş qalan
dığalar, bir-birini qırmağa başlayırl. Xeyli itki
verən ermənilər kənddən, içərisində
babam Nurəhməd də olmaqla, çoxlu sayda adamı qətlə
yetirirlər.Qonaq evini, məktəbi yandırıb külə
çevirirlər. Cümə məscidinə girib yandırmaq
istəyəndə, qapılar qəflətən qalxan küləyin
təsirindən çırpılıb bağlanır. Yaranmış qatı tüstüdən özlərini
itirmiş neçə-neçə erməni boğulub
ölürlər.Qardaş qırğınını
eşidib özlərini köməyə çatdıran
türk xilaskarlarımızın gəlməsi xəbəri
Molla Kamil tərəfindən də sevinclə
qarşılanır. Molla Kamil Osmanlı
generalı Nuru Paşanın rəhbərliyi altında Qafqaz İslam Ordusunun
yaradılmasını alqışlayır, öz dəstəsilə
ona hər cür dəstək göstərəcəyini
bildirir.Lakin Nuru Paşanın gəlişi bəzilərinin
ürəyincə deyildi. Molla Kamilin
qulağına çatdırılır ki, hər il
İstanbuldan gəlib yay istirahətini Mücü kəndində
keçirən, neçə-neçə müəssisə
sahibi olan, ermənilərə qucaq açan, onlara maliyyə
yardımı göstərən zənginin biri Nuru
Paşanın qardaş köməyinə gəlməsi xəbərini
ironiya ilə qarşılayıb, lağa qoyub, el, camaat
arasında aşağılayıb, belə deyib: “Xilaskar Nuru
Paşaya bax, ha...ha...ha! Yox bir şalvar Paşaya bax, ha...ha...ha!” Molla Kamil Sərdahardan
Doşunu çağırtdırır, məsələni ona
danışır. Doşu vaxt itirmədən, gecəykən
Mücüyə gedir... Səhər
açılanda, Nuru Paşanı lağa qoyanın cəsədi
başı kəsilmiş halda tövlədən tapılır.
Çox keçmir ki, cibdən düşüb qana bulaşan
tənbəki kisəsinin əlamətlərindən bilinir ki,
qətli Doşu törədib.
Növbəti gecənin səhərə
yaxın bir çağında, Doşunun Sərdaharda evi
mühasirəyə alınır. Gələn polis
işçiləri arasında qardaşı Mirzəmməd də
olur. O, qardaşından xahiş edir ki, təslim olsun. Doşu
razılıq verir. Evin qapılarını taybatay
açıb, gələnlərin hamısını evə dəvət
edir. Gələnlər içəri
doluşanda, Doşu cəld geri dönür, özünü
pəncərədən yemişan ağacının
tikanlı budaqları üstünə atır, oradan da yerə tullanaraq
qaçır.Molla Kamil 23 ay yaşamış Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətini, onun yaradıcılarından biri olan
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin alovlu tərəfdarlarından
olub. XI Qızıl Ordu Azərbaycanı işğal edəndə
təqiblərdən yaxa qurtarmaq üçün M.Ə.Rəsulzadə
Çuxuryurda gəlir. Molla Kamil xəbəri eşidən
kimi oranın da Rəsulzadənin həyatı
üçün təhlükəli olduğunu
düşünüb, kənddə yüzbaşı işləyən
İbrahim Əkbər oğlunun oğlu Misirlə
Çuxuryurda gəlir.
M.Ə.Rəsulzadəni götürüb
Basqala, bölgədə böyük nüfuz sahibi olan qəssab Heydər Əmi gilə
(onu belə çağırırmışlar) gətirir. Bir
gecə qalıb Tircana, İbrahim kişinin evinə gəlirlər.
İki gündən sonra Molla Kamil Doşunu, Pirəqanlı
Cümşüdü yanına çağırır, M.Ə.Rəsulzadəni dağ,
meşə, dərə yolu ilə Lahıca
aparmağı
tapşırır. Orada üç ay qaldıqdan sonra
bir kənd sakini tərəfindən M.Ə.Rəsulzadə
bolşeviklərə satılır.
Ömür payına həm əsirlik
və həm də 10 illik sürgün həyatı
düşmüş Fərzalılı Hasıl kişi,
sürgündən döndükdən sonra
danışardı ki, əsirlikdə olarkən, o, Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə ilə görüşmək şərəfinə
nail olub. O, özü bu xüsusda belə
danışardı:“Rəsulzadə legioner dəstələr
yaratmaq barədə söhbət etmək üçün əsirlərlə
görüşə gəlmişdi. Söhbətin
axırında əsirlərlə vidalaşarkən, təsadüfdən
baxışlarımız toqquşdu. Məndən haralı olduğumu
soruşdu. Tircandan olduğumu biləndə, o, bir az
duruxdu, xəyala daldı. Sonra məndən
Molla Kamili, İbrahim kişini soruşdu, onların sonrakı
aqibəti ilə maraqlandı. Lap sonda isə üzünü əsirlərə
tutub: “Siz hamınız vətənə
qayıdacaqsınız, mən isə heç vaxt”,- dedi
Molla Kamil böyük xeyriyyəçi olub. Ramazan, Qurban bayramları ərəfəsində,
hamının şirin yuxuda olduğu bir vaxtda, o, daşlı
–kəsəkli, qaranlıq kənd yollarında ayaq
açıb gəzər, yetimlərin, kimsəsizlərin, xəstələrin,
imkansızların qapılarını döyər,
özünü göstərmədən, gətirdiyi sovqatları qapı ağzına qoyub
uzaqlaşarmış.Molla Kamil neçə -neçə toy
etməyə imkanı olmayan gəncləri bir –birinə
qovuşdurmuş, onları ev –eşik sahibi, oğul –qız
ata anası etmişdi. Övladları ilə bir məktəbdə
oxuduğum belə ailələrdən üçü
yaddaşımda qalıb: Gülməmməd – Gülcə,
Molla nəvəsi Mustafa –Hürü, Cəbi –Zərnişan
cütlükləri.
Molla Kamil əqidəli müsəlman idi. Ağsaqqallarımız
danışardılar ki, günlərin birində, el adəti
ilə kimsəsiz, tənha bir qızı qonşu kəndlərdən
birinə gəlin köçürürlər. Təmtəraqlı toyun zifaf gecəsi içib sərxoş
olmuş bəy gəlinə bildirir ki, mən səni ailə
qurmaq üçün yox, elə -belə xoşuma gəldiyin
üçün bir neçə günlüyə
almışam. Sonra da gəlini, İslam
peyğəmbərini, səhabələrini təhqiramiz
söyüşlərlə alçaldır. Gəlin bəyi dəfələrlə intizama dəvət
etsə də, xeyri olmur. Bəy gəlinə
əl –qol atmağa başlayır. Gəlin
bəyi özündən kənarlaşdırmaq məqsədilə
itələyir. Bəy divara dəyib
yıxılır və o andaca dərin yuxuya gedir.
Fürsətdən istifadə edən gəlin evin
küçəyə açılan pəncərəsindən
tullanıb, gecənin qaranlığında, qorxu –hürkü
bilmədən, keçilməz kol –kosluqlarla birbaşa Molla
Kamilin evinə pənah gətirir...
Bir neçə müddətdən sonra, “təzə bəy”
hələ ayaq açıb yeriməyən bu
biabırçılıqdan sonra yoxa çıxır. Onu xeyli
axtarır, nəhayət yaxınlıqdakı meşədə,
öz təkbəndi ilə bir ağac budağından
asılı vəziyyətdə tapırlar.
1907 –ci ildə torpaq sürüşməsi nəticəsində
batmış köhnə Tircanın 1908 –ci ildə indiki əraziyə
köçürülməsi Qəza rəhbərliyi tərəfindən
Molla Kamilə həvalə edilir. Atası Hacı
Əli oğluna əl tutaraq, 5- 6 kilometr məsafədən,
uzaq Soltanlı meşəsindən, öz hesabına daş
–kürə ilə kəndə su çəkdirir. Bu bulaq 2012-ci ilə kimi qalırdı.
Molla
Kamilin rəhbərliyi, abadlıq və quruculuq işlərinə
təhkim edilmiş
rus mühəndislərinin iştirakı ilə o
zamana uyğun olan, müasir, abad kənd salınır. Ətrafdakı 7 kəndin əhalisinin istəyi nəzərə
alınmaqla Şamaxı qəzasında ən böyük
Cümə məscidi, Qonaq evi və ən müasir məktəb
binası inşa edilir.
Yerli əhalinin yaxından köməyi və
yardımı ilə bu binaların inşasına sərf edilən
hər bir daşın kəsilib –tikilməsinə 20 qəpik qızıl
pul ödənilib.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, Qonaq evi, məktəb binası
1918 –ci ildə yandırılır. Onların xarabalıqlarından
qalmış daşlarla 1939 -40 –cı illərdə son vaxtlara
kimi İsmayıllı rayonunda ən böyük, ən abad məktəb
sayılan 12 -13 sinifi otağı, böyük zalı olan təhsil
ocağı tikilir.
Böyük təəssüf hissi ilə bildirirəm
ki, 110 yaşlı Cümə məscidi nədənsə bu
günə kimi tarixi abidə olaraq dövlət tərəfindən
qeydiyyata alınmayıb. Əksinə, milli mentalitetimizə zidd
olaraq Allah evi 18 nəfər arasında əmlak
bölgüsü kimi tamah məqsədilə
bölüşdürülüb. Daşına,
yerinə və digər materiallarına göz tikənlər
tapılıb.
Hələ
neçə əsr uçmaq təhlükəsi olmayan,
kosmetik təmirə ehtiyacı olan 80 yaşlı məktəb
binası kənd bələdiyyəsi, icra nümayəndəsinin
gözü önündə zorla sökülərək,
daşları, yararlı materialları Lahıc qəsəbəsinə
daşınıb, orada kimlərinsə imarətlərinin
ucaldılmasına sərf edilib. Bu qədər
özbaşınalıq, əliuzunluq və məsuliyyətsizlik olarmı?! Bu
binada nələr etmək olmazdı: xalça sexi, tikiş
sexi, xeyir –şər evi, idman zalı və s.
Qayıdaq
yenə tarixə... “Qırmızılar”ın
hakimiyyətə gəlməsindən əl –qolu
açılan ermənilər kütləvi təqiblərə
başlayırlar. Xüsusən qatı
daşnak, qız –gəlinlərin üzüklü
barmaqlarını kəsən, qətlə yetirən, sonralar
İsmayıllı rayon Zəhmətkeş Deputatlar Sovetinin
İcraiyyə Komitəsinin sədri işləmiş zərgəranlı
Xaçatur Molla Kamili həzm edə bilmirdi. Molla Kamilin tapıb həyatını xilas etdiyi
qızla ailə quran, nankor Xaçatur 1924 –cü ilin
payızında Molla Kamili həbs etdirməyə nail olur.
O, bununla da kifayətlənməyib, 16 noyabr 1937 –ci ildə
Molla Kamilin böyük oğlu Şamili, 11 fevral 1938 –ci ildə
digər oğlu Məhərrəmi tutdurur. 6 günlük 2məhkəmə
araşdırması”ndan sonra 30 yaşlı Şamilə 10
il, üç ay, 21 gündən sonra isə 26 yaşlı Məhərrəmə
isə 8 il iş verilir. Hər ikisi Sibirə
sürgün edilirlər. Məhərrəm
geri qayıtmır.
Molla Kamilin bütün əmlakı müsadirə
edilir.
Mülkünün bir hissəsi kolxoz idarəsi, digər hissəsi
kənd sovetinin
idarəsi, qalan hissələri klub, kitabxana,
dükana çevrilir. Tövləsində ciblərində
MAİ (Mübariz Allahsızlar İttifaqı) təşkilatının
vəsiqələrini gəzdirən kənd rəhbərlərinin
atları bəslənir. Evini isə ermənilərlə
müştərək dəmirçixanaya çevirirlər.
Həyətində bolşeviklərin lideri
Vladimir Leninin heykəli qoyulur. (Mən həmyaşıdlarımla
o heykəl qarşısında pionerə keçmişəm-müəll.)
Ailəsi pərən –pərən olur.
Qızları Zeynəb, Ümrə “Xalq düşmənin qızları” kimi uzun müddət
ailə həyatı qurmaqdan məhrum olur.
Molla
Kamilin böyük oğlu Şamil 10 il
Sibir sürgünündən geri dönsə də, uzun
müddət mülkünə sahib çıxa, evlənə,
atasının, qardaşının taleyindən xəbər
tuta bilmədi.
Uzun illərdən
sonra Leninin heykəlinin həyətindən başqa yerə
köçürülməsinə nail oldu.
Şamil kişi danışırdı ki, ulu Tanrı hər
bir şeydə iz qoyduğu kimi, uğurlu bir xəbər
atasının taleyi haqda gəzən müxtəlif şayiələrə
də son qoydu. Şayiə gəzirmiş ki, guya ermənilər
Molla Kamilin boynuna
qızdırılmış sacayaq keçirib, onu işgəncə
ilə öldürüblər. Hətta öz
keçmişini yaxşı bilməyən bir məzhəkəçi
cızmaqarasında da bu haqda yazmışdı.
Şamil kişi danışırdı ki, 1960 –cı
illərdə onlara Dağıstandan Sağur adlı
yaşlı bir kişi gəlmişdi. O, həyətimizə
girəndə, əyilib torpaqdan öpdü. Dedi ki, mən Molla
Kamil sağlığında dəfələrlə bu həyətdə
olmuşam, onunla duz çörək kəsmişəm. Sonra
Sağur kişi bildirib ki, Molla Kamillə
Bayıl türməsində eyni kamerada olub. Deyib ki, Molla Kamil
onun dizləri üstündə prostat xəstəliyindən
can verib. Onu kameramızda olan bəy nəslindən olan
dustaqların köməyilə, yüksək məbləğ
hesabına, müsəlman adət -ənənəsinə
uyğun olaraq Çəmbərəkənd qəbiristanlığında
(indiki Şəhidlər xiyabanı) əvvəli 100 rəqəmi
ilə başlayan, sonrasını isə unutduğum bir məzarda
dəfn etdik.
Şamil
kişi son nəfəsində: “İndi rahat ölə bilərəm”-
deyib.
Şamil kişi 81 il ömür sürdü. Əlli il
ömür sürmüş atası Molla Kamilin,
qardaşı Məhərrəmin və özünün Azərbaycan
SSR prokurorunun 8 dekabr 1989 tarixli qərarı ilə bəraaət
alması xəbəri gələndə o, həyatda yox idi.
Şamil kişi vəfat edəndən 3 il sonra Sovet hakimiyyəti
yıxıldı,
bolşeviklərin əli qanlı lideri Leninin heykəli
götürüldü.
Vaqif Məmmədov
Cümhüriyət.-
2018.- 18-20 avqyust.- S.12