“Ehtiyatlı olun, bu,
Çexovdur!”: “Ayı” tamaşasına sözardı…
Dünya ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi kimi tanınan Lev Tolstoy
öz söhbətlərinin birində Anton Pavloviç
Çexovun yaradıcılığı haqqında belə
deyib: “Əgər bütün rus ədəbiyyatı təsadüf
ucbatından yoxa çıxsaydı və təkcə
Çexovun hekayələri qalsaydı, bunlar əsl rus həyatı
barədə bütün dünya xalqlarında aydın təsəvvür
yaratmaq üçün kifayət edərdi”.Elə
bu təsəvvürün aydınlığında onu duymaq
üçün bu günlərdə Mingəçevir
Dövlət Dram Teatrının səhnəsində rejissor
Nicat Alatoranın (Mirzəzadə) quruluşunda Anton
Pavloviç Çexovun “Ayı” vodevilinə-xəfifcə
gülüşünə baxmaq qərarına gəldim.
İlk öncə deyim ki, bir pərdəli
zarafat müəllif tərəfindən N.N.Solovtsovaya ithaf
olunub. Əsasən vodevilin üç
iştirakçısı olan və 50 dəqiqə davam edən
tamaşa rejissor Nicat Alatoran tərəfindən bir məkan
çərçivəsində cərəyan etməklə,
altı iştirakçı ilə quruluş verilib. Yəni
rejissor səhnəyə əlavə üç köməkçi
obraz əlavə edib. Öncə deyim ki, bu əlavə olunan
obrazlar, heç də rejissor təxəyyülünün
yeni təqdimatı deyil. Elə əslində bu obrazlar
Çexovun digər pyeslərindən götürülən
onun öz düşüncələrinin məhsuludur. Ancaq bu əlavələr heç də vodevilin tam
olaraq açılmasına xidmət etmir. Əksinə səhnədə
daha çox əsas obrazların əl-ayağına
dolaşır. Çexov özünün 1888-ci ildə qələmə
aldığı “Ayı” vodevilində ciddi sosial-əxlaqi
problemlər qaldıraraq, onun yığcam, konkret bədii
şərhini verir. Belə ki, “Ayı”nın süjeti
çox sadə, sadə olduğu qədər də çətindir.
Pərdə açılar-açılmaz ilk andaca
böyük coşqu və sevgi ehtirasları ilə dolu olan
qadının taleyi ilə qarşılaşırıq. Yelena
İvanovna Popova adlı gənc mülkədar dul qadın vəfat
edən ərinin hələ də yasını saxlamaqda davam
edərək, bir ilə yaxındır ki, evindən kənara
çıxmır. Nökəri yaşlı
Luka - aktyor Asim Məmmədov isə gənc qadının bu
cür həyat tərzi keçirməsinə görə, onu
məzəmmət edir, yas saxlamaqdan qurtarıb, yeni həyata
atılması üçün dilə tutmağa cəhd
göstərir. Müəllifin təsvirindən
və vodevildə yaşlı xidmətçi Lukanın
sözlərindən bəlli olur ki, o, qəşəng, cavan,
enerjili, “xəmiri südlə qandan yoğrulan” və ərinin
sevgisinə son dərəcə vəfalı, sədaqətli
olan güclü bir qadındır. Hərçənd
ki, sağlığında əri ona heç də qiymət
verməyən, dəfələrlə xəyanət edən,
ona istənilən diqqəti göstərməyən bir tip
olaraq təsvir edilir. Bu inciklik uzun müddətdir ki, onun qəlbinə
hakim kəsilib. Gənc qadın bununla ərinə həyatda həqiqi
məhəbbət və sədaqətin mövcud olduğunu
sübut etməyə çalışır. Onun sözlərinin
bir qismində də matəm, tabut, kölgə, məzar kimi
ölüm sematikası ilə əlaqəli olan bir sıra
ifadələrə rast gəlmək mümkündür.
Bütün bunlar göstərir ki, həyat onun
üçün artıq tükənib. O, melanxoniyaya məruz
qalaraq, ətraf çevrəsinə son dərəcə biganə
və laqeyddir. Butün bu sadalananlara baxmayaraq, səhnəni
seyr etdikcə, elə ilk andanca hadisələrin nə qədər
sönük başlaması və aktyor ifalarının
göstərmə xarakterli olması məndə böyük
təəssüf hissi oyatdı. Halbuki Çexov
yaradıcılığı əsasən səhnədə
hadisələrin vəziyyətlər halına uyğun
olaraq yaşama məktəbi ideyalarına əsaslanır.
Ən əsası da müəllif ideya və fikrlərinə
zidd olan rol bölgüsünün düzgün
aparılmaması da tamaşaya olan baxışlarımı
tamamilə dəyişdi. Belə ki, vodevilin əsas
obrazı olan Popova müəllif Çexov tərəfindən
yanaqları zənəxdanlı gənc dul qadın, mülkədar
olaraq 30-35 yaşlarında təsvir edilsə də, səhnədə
respublikanın xalq artisti 73 yaşlı görkəmli sənətkar
olan Ella Yaqubovanın görünməsi gülüş
doğurur. Qeyd edim ki, Çexov
yaradıcılığının ilkin mərhələsində
həyatın dramatik tərəflərini canlı və bədii
əks etdirmək üçün həcmcə kiçik,
yığcam vodevil janrını seçib. Lakin
o, seçdiyi janrı əvvəlki ənənələrdən
uzaqlaşdıraraq, keyfiyyət baxımından əhəmiyyətli
dərəcədə zənginləşdirərək əsasən
yüngül mövzularda yazaraq, mənasız
gülüş doğuran özünəqədərki rus
vodevilini məzmunca ciddi, əhəmiyyətli janrlara -
komediya və drama yaxınlaşdırıb. Daha doğrusu,
Çexov komediya yaxud dramla vodevilin fərqini yalnız
onların həcmində görüb. Məhz bu
prinsipdən çıxış edən yazar vodevili ənənəvi
mənada deyil, bir pərdəli dram, yaxud komediya kimi dəyərləndirib.Bildiyimiz
kimi Ayı - slavyanların bir qayda olaraq mühafizə edən,
arxa, havadarı kimi ehtiram mücəssəməsi olan totemi
sayılır. Eyni zamanda, o, rusların da xalq
nağıllarında ağırtərpənən, astagəl
lakin güclü, əzəmətli ənənəvi bir
obrazı olaraq əksini tapır. Adətən cəmiyyət
içərisində özünü apara bilməyən,
qanmaz, kobud, ağına-bozuna baxmayan, tərbiyəsiz adamlar
bir qayda olaraq ayı adlandırılırlar. Vodevilə nəzər
salarkən bütün bu sematik cəhətlərin
hamısı bir küll halında mülkədar Qriqori
Stepanoviç Smirnovda xarakter olaraq cəmlənib.
Popovanın evinə öz borcunu
almağa gələn mülkədar Smirnov, həmçinin,
bir xarakter olmaq etibarı ilə bu qadın qəhrəmanla
müqayisədə tam onun əks bir versiyasıdır.
Əslində o, gündəlik, zəruri qayğılarla
yüklənən, romantik hisslərə yad, coşqun, əzmli
və qətiyyətli addımlar atmağa qadir olan bir
şəxsdir. İlk anlarda onun nitqi kobud, acı,
tikanlıdır və qadının iztirablarına süni bir
tərz kimi baxır. Amma qadının
temperamenti oyanıb baş qaldırdığı və
kişiyə meydan oxuduğu zaman mülkədar başa
düşür ki, qarşısında heç də səfeh
və aciz olmayan, yüngül xasiyyət, başıboş
bir dul qadın deyil, əksinə güclü, həyatsevər
bir xanım əfəndi dayanıb.O, qadına valeh olaraq
bir neçə dəfə “İlahi, bu necə
qadındır!” - deyə təkrar edir. Beləliklə,
Çexov burada təbii və sadə bir yüngüllüklə
məhəbbətin, gözəlliyin, gəncliyin,
coşqunluğun və həyat eşqinin insan
üçün nə qədər vacib olduğunu
vurğulamağa çalışır. Smirnov obrazını
respublikanın əməkdar artisti Şıxı Yaqubov ifa
edir. O, səhnədə hər zaman müəllif ideyasına
sadiqliyini peşəkar aktyor ifası ilə təqdim etməyə
calışır. Hadisələr dul qadından Smirnovun borc
pullarının tələb edilməsi ilə daha da gərginləşir.
Ancaq qadın pulları yalniz “birisigün” ödəyə
biləcəyini bildirsə də, israrlı və inadlı
olan Smirnov adlı bu mülkədarın özü də
borclu olduğu üçün və borcunu ödəyə
bilməzsə, əmlakının müsadirə
olunacağını bildirib təkidlə pullarını elə
bu gün almaq istədiyini bəyan edir. Mübahisə
uzanır və son anda məsələ daha da ciddiləşərək
duel vəziyyətinə çatır.Qadın bu dueli qəbul edir. Qadının
qorxmazlığını, cəsarətini və heç bir
şeydən çəkinmədiyini görən mülkədar
bu qadında olan temperamentə, coşğuya və
orijinallığa valeh olur. Başa
düşür ki, həyatda axtardığı qadına rast
gəlib və ona aşiq olub. Bütün bu səhnələr
daha çılğın və həssas coşqu ilə davam
etməli olduğu halda obrazlar sükut içində bir
süstlüklə hadisələrin inkişaf mexanizminə
belə daxil ola bilmir, əksinə, hər
iki obraz sanki səhnədə bir-birinə yad xarakterik
xüsusiyyətləri ilə sezilir.Qeyd etmək
lazımdır ki, vodevilin süjeti nə qədər sadə
olsa da burada o, bir neçə ənənəvi sxemi
özündə cəmləşdirir. Hələ Şekspir
dönəmindən bizə çox yaxşı tanış olan “inadcılın əhlilləşdirilməsi”
motivi bu vodevildə də özünü büruzə verir.
Əlbəttə ki, vəfalı və ya dul qadını
ovsunlamaq, şirnikləndirmək kimi tovlamağın və
başdan çıxarmanın ustası olan Don Juandan gələn
səsləşmələr də Çexovun vodevilində
onun ideyasına məyyən mənada təsirini göstərib.Vodevilin
kulminasiya nöqtəsi olan duel səhnəsi də parodiya və
ənənəvi motiv oyunları zəminində qələmə
alınıb. Burada döyüşə kişi və
qadın cəlb edilir və elə buna görə də, duel
səhnəsi özünün həqiqi mənasından
başqa bir də məcazi məna daşımaqla, məhəbbət,
eşq uğrunda gedən mübarizə simvoluna çevrilməyə
başlayır.Rejissor Nicat Alatoran məhz, bu ideyanı əsas
götürərək, vodevilin səhnə traktofkasında
sevginin əbədi bir məşəl olaraq
yandığını təqdim etməyə
calışır. 60-80-ci illərdə fəaliyyət
göstərən fransız rəssamları belə bir nəzəriyyə
ortaya çıxarıblar ki, fotoşəkil icad olunandan sonra
dəqiq təsvirə ehtiyac yoxdur və təsvir
görüntüylə yanaşı, təsvir edənin, yəni
yaradıcı şəxsin təfəkkürünü də
özündə ehtiva etməlidir. Yəni
rəssam, yazıçı gördüyündən başqa
necə gördüyünü də təsvir etməyi
bacarmalıdır. Elə bu əsasla da ona
görə təsvir olunan obyekt və onu müşahidə edən
subyekt üst-üstə düşür.Məhz Çexov da
impressionistlər kimi yəni 60-80-ci illərin nümayəndələrindən
olaraq həyatı daim hərəkətdə təsvir edib.
Bu düşüncə tərzinə görə
həyat hər bir an inkişaf edərək və dəyişilərək
onu donmuş, statik, tamamlanan bir halda olan hadisə kimi təsvir
etməkdə yanlış olardı. Məhz
ona görə elə bir təsvir yaratmağa
çalışırdılar ki, guya bu hadisə
hal-hazırda gözümüzün önündə, biz orda
iştirak edərək baş verir. Bunun
üçün də onlar müəyyən sözlər
seçirdilər ki, o dərhallığı, dəqiqliyi, bu
dəqiqə baş verəni bizə çatdıra bilsinlər.
Məhz rejissor Nicat Alatoran bu ideyanı əsas
götürməklə vodevilin forma və inkişaf
traktofkasını Popovanın vəfat edən həyat
yoldaşının evdə asılan portretini canlı obraz
formasında təqdim etməsi ideyası ilə heç də
bu məqsədə xidmət etmirdi. Əksinə,
səhnədə aktyor Aydın Quliyevin Nikolas obrazında
müxtəlif səpkili jest və hərəkətləri
göstərməsi müəllif ideyasının təqdimindən
çox uzaqdır. Beləliklə, təəssüf
ki, rejissor traktofkasında bu ideya quruluş mexanizmində
öz həllini tapa bilməyib. Bununla
yanaşı, iki qulluqcu xanım surətlərinin aktrisalar
Nargilə Abdullayeva və Fəridə Məmmədovanın
da səhnədə köməkçi obraz olaraq göstərilməsi
vodevilin ideya və bədii cəhətdən daha dolğun bir
formada Çexov yaradıcılığına
uyğunlaşması ideyasından çox uzaqdır.
Təəssüf ki, yeni səhnə quruluşu bu
ideyanın Çexov baxış və görüşlərilə
eyni bir formada təqdim olunması ehtivasını
tamaşaçıya təqdim edə bilmir.Tamaşanın
quruluşçu rəssamı, respublikanın əməkdar rəssamı
Rafael Həşimov və musiqi tərtibatçısı isə
Elnur Rəsulovdur. Quruluşçu rəssam Rafael Həşimov
yenə də səhnədə öz işini yüngülləşdirmək
xatirinə bir necə tamaşanın dekorlarından istifadə
etməklə, səhnə tərtibatını verib. Bu da Çexov yaradıcılığına və
onun vodevilinin ideya bədii formasının
açılmasına ziddir. Görünür
rəssam vodevili oxumadan səhnədə hadisələrin vəziyyətinə
uyğun olaraq tərtibat verməyi daha üstün tutub.
Bununla da, tərtibat sönük və rejissor
işinin daha da cətinləşməsinə xidmət edib.
Sonda hörmətli rejissorumuz olan Nicat Alatoran
icazənizlə, soruşum ki, teatrın hansı səbəbdən,
hansısa metodlara ehtiyacı var? İlk
baxışdan, teatr normal inkişaf edir və aktyorun işini
çətinləşdirə biləcək metodlara lüzum
yoxdur. Aktyorluq yeganə sənətdir ki,
özünəməxsus texnikası, bəlli metodu yoxdur.
Bəlkə də, bir gün bunu
anlayacağıq. Rəssam, musiqiçi, rəqqas və
digər sənət adamlarının texnika baxımından
peşəkarlığı olmalıdır və onlar bunu daim
cilalamağa can atmalıdırlar.Amma nədənsə,
aktyorlar bu prosesdən kənarda qalmaqla - səhnəyə
yalnız ona görə çıxırlar ki, tamaşada rol
almaq arzusu onlara rahatlıq vermir, rolu ürəkləri necə
istəyir, elə də ifa edirlər. Razılaşın ki,
burda bir xəta var. “Aktyorluq sənətinin texnikası yoxdur və
ola da bilməz” - deyənlər, əslində,
qəlbimə toxunur, belə sözləri eşidəndə
bədbinləşirəm. Ona görə də
oyun texnikası növlərindən hansının
aktyorluğa daha çox uyğun gəldiyini
araşdırmağa çalışıram. Sənətimiz incəsənətin digər növləri
ilə müqayisədə çox mürəkkəbdir,
ideyaları, hissləri tamaşaçıya çatdıra
biləcək yeganə alət - bədənimizdir. Həqiqət də elə bundan ibarətdir. Bədən aktyorun alətidir. Rejissorumuz,
məhz bu xüsusiyyətləri tamaşanı hazırlayarkən
dərindən duymalıydı. Unutmayaq ki,
Çexov yaradıcılığı eksprimentə uyğun
gəlmir. Hər bir teatr isə
“Yuğ”çuluq demək deyil. Ehtiyatlı olun, bu,
Çexovdur!”
Anar Bürcəliyev
Cümhuriyət.- 2019.- 28 mart.- S.14