“Qara dəlik”
və ya Qaranlıqdan işığa
doğru
(Cahangir
Ələkbərovun “Qara
dəlik” povesti haqqında düşünərkən)
Əslində son dönəmlər heç bədii ədəbiyyat oxumağı
sevmirdim. Yox ki, həvəsim yox idi. Sadəcə olaraq mövzu
etibarı ilə elə bir maraqlı
povest və ya romana rast
gəlmirdim. İlk baxışda adı diqqətimi çəkdi.
“Qara dəlik”.
Niyə məhz “Qara dəlik”? İlk anda düşündüm
ki, görəsən müəllif bu adla nəyə işarə edir? Bilirdim ki, “Qara dəlik”
– kosmosda olan və işığın
belə qaça bilmədiyi çox güclü bir qravitasiya sahəsinə
sahib olan kosmik cismdir. Ancaq fikrim məni
heç də yanıltmamışdır. Müəllif kosmik
cismlərdən söhbət
açmaq belə niyyətində deyildi. Bəs məqsəd nə idi? Elə bu düşüncələrlə
Cahangir Ələkbərovun
bu günlərdə nəşr olunan və hələ ki, çox səssiz mülahizələr
burulğanında işıq
saçan “Qara dəlik” povesti haqqında danışmaq istəyirəm. Qeyd etdiyim
kimi hələ ki, səssiz mülahizələr burulğanında
var-kər edən bu povest qısa
zaman kəsiyində böyük səs-küyə
səbəb olmaqla geniş müzakirələr
burulğanına yol açacaq.
İlk oxunuşda povest
bir ailəni faciəli sonluğa təhrik edən qəhrəmanın həyat
hekayəsindən bəhs
edildiyi təsəvvürünü
yaradır. Əslində isə heç
də belə deyil. Müəllif tərəfindən hadisələr o qədər dəqiqliklə
və ardıcıl
olaraq bir sap üzərində eyni ölçüdə düzülmüş
mirvari qaşına bənzəyən yozumla izah olunur ki,
hadisələr burulğanının
iştirakçısına çevrilməyə bilmirsən.
Çox
zaman isə povesti oxuduqca sanki hadisələrin elə müəllifin həyatının bir hissəsi olduğunu zənn etməklə düşündükcə hadisələrin
cərəyan prizmasından
baxışında isə
daha dolğun faktların və məkanların dəqiqliyi
ani olaraq bu fikirdən də yan keçməyi
təlqin edir. Povestdə hər bir sözün
deyimində müəllif
əslində 70 illik Postsovet məkanının
XX əsrin sonlarında
baş verən burulğanlarından qaynaqlanan
xalqların faciəsini
çox ustalıqla bir ailənin fonunda öz oxucusuna təqdim edir. Bununlada o, baş verən
hadisələri daha bəşəri dillə təqdim etməyi bacarır.
Hadisələr bir otaqda iki
nəfərin səssiz
bir-birilərindən sanki
qisas alırlarmış
kimi baxışları
ilə qaranlıqları
yaracaq sabahın açılmasını gözləyir. Ata və qəddar oğul. Müəllif
obrazlı şəkildə
hər addımında
öz günahlarını
da onun boynuna bicərək necə
can verməsini, ölümün
pəncəsində necə
çabalamasını və
buna rəğmən onun varisi olaraq varidatının
əldə olunması
üçün can verən
atanın sinəsi üstündə yazılan
kağız parçasının
açılmasını səbirsizliklə
gözləyən bir
oğulun surətini vəziyyətlər halından
daha çox əqidəsizliyin,
vicdansızlığın nümunəsi kimi təqdim edir. Qisas hissinin gücünü atanın timsalında Epiloq şəklində şərh edən müəllif sonrakı hissələrdə hadisələri
dərinləşdirməklə daha dolğun və müfəssəl formada təqdim etməyi bacarır. Hadisələr dörd iştirakçının dilində
oxunur, təkrarlanır ancaq
hər dəfəsində
də hadisələri
yenidən danışırmış
kimi müəllif təqdimatında daha maraqla izlənilir. Bu məqamda müəllif yazır: “Qocanın sifətindəki
qəribə təbəssüm
kişini qıcıqlandırırdı.
O, başa düşdü
ki, hətta indi ölüm yatağının yanında
əyləşməyinə baxmayaraq bu adamı
fikrində belə ata deyərək çağırmaq istəmir”
və ya “ “İstəkli” oğul ilə “əziz” ata arasında gözyaşardıcı vidalaşma mərasimi əlbəttə ki, olmayacaqdı. Qocanın ölümü onu
əsla həyəcanlandırmırdı.
Onun marağını
qızışdıran yalnız
can verən qocanın
sinəsinin üstündəki
qalın zərf idi. Artıq neçənci
dəfə idi ki, zərfin üstünü oxuyurdu: “Zairə. Yalnız dəfnimdən sonra
açılsın.” O, can verən qocanın qarşısındakı üstünlüyündən
imtina edərək onun vəsiyyətini yerinə yetirəcəyinə
qərar verdi”.
Bax beləcə hadisələr
gərginləşir və
daha da kəskin hala keçməklə vəziyyətlər halından
kənarlaşır.
Qeyd etmək istəyirəm ki, həm də
müəllif mövzunun
davamı olaraq hər bir fəsli
daha geniş bir formada xüsusi
ad vasitəsilə bir az da fəlsəfi
baxış bucağında
təqdim etməyə çalışır.
Elə bunun nəticəsidir ki, oxucu ilə
povest arasında hər hansı bir səd hiss edilməməklə hadisələrin
necə bitəcəyini
və vəziyyətlər
halının real həyatla
eyniliyinin təcəssümü
meydana gəlir.
Epiloqdan sonrakı birinci fəsil “Oğul” adlanır. Bu fəsildə
baş verən hadisələrin müəllif
təfərindən 1982-ci ildə
Postsovet məkanının
rəhbəri hesab edilən Brejnevin vəfat etdiyi vaxtlara təsadüf edildiyi bildirilərək Bakının Montin qəsəbəsində təsvir
edilir. İki gəncin milliyyətcə
erməni olan Eduard (Edik) və azərbaycanlı
Zairin arasında baş verən hadisələr bir daha deməyə əsas verir ki, münasibətlər bir millətin digər millətə qarşı olan psixoloji müharibəsi, zehni gərginlik və utancverici münasibətlərin fonunda
cərəyan edir. İlk günlər münasibətlər dostluq
zəminində başlasa
da sonda erməni Eduardın azərbaycanlı
Zairə qarşı cinsi zorakılıq göstərməsi ilə
hadisələri daha
da gərginləşdirmiş olur. Bununla da müəllif povestdə
erməni xislətinin
hər an nə qədər düşünülmüş
formada bir ailənin timsalında millətin aşılanması
və psixoloji gərkinlik fonunda düşmənçilik münasibətlərindən
söhbət açır.
Povestdə hətta Zairi
ailəsinə dəvət
edən Eduardın anası ermənilərin guya “milli xörəyi”
adlandırdığı və
süfrəyə təqdim
etdiyi dolmanın təsvir edilməsi belə uzun illərdən bəri erməni daşnaqsütun
xilqətindən xəbər
verir. Ortaya maraqlı bir
sual çıxır.
Niyə müəllif məhz
povesti bu kimi xoşagəlməz və sadə olduğu qədər də mürəkkəb bir münasibətlər fonunda qurmağa çalışır? Məqsəd heç də gündəlik həyat tərzinin təqdim edilməsi deyil. Məqsəd
bir ailənin timsalında Postsovet məkanın pərdəarxası
çürük etik
tərbiyyəsinin forma etibarı
ilə göstərilməsi
və psixoloji müharibənin Postsovet məkanından qaynaqlanmasının
təqdimidir. Müəllif
bu məqamda yazır: “Bundan sonra bizim görüşlərimizin
sayı daha da artdı. Artıq dərsdən qaçmağımız
gözə çarpmağa
başlamışdı. Hadisənin ən xoşagəlməz
tərəfi o idi ki, Edik təfsilatı
ilə bizim yaxınlığımız haqqında
sinif yoldaşına danışdı, o isə
eşitdiklərini məktəbin
direktoru olan xalasının ovcuna qoydu. Direktor da öz növbəsində
valideyinlərimizi məktəbə
çağırdı və
bu dəhşətli sirri onlara açdı”.
Beləliklə, müəllif povestdə
hadisələri daha
da gərginləşdirməklə gündəlik həyat tərzindən formalaşan
surətlər tipini təqdim etməklə sonradan qloballaşacaq milli problemə çevrilən, 1988-ci il hadisələrinə
Qarabağ probleminin millətin, xalqın bəlasına çevrilıməklə
ilkin mərhələdə
formalaşmasından xəbər
verir. Müəllif bu fəsildə qeyd edir ki, baş verən məlum 1988-ci il hadisələrindən sonra Eduard (Edik) anası ilə birgə Krasnodara köçmüş, azərbaycanlı
soyadını erməni
soyadına dəyişdirərək
hərbi məktəbə
daxil olmuşdur. Hadisələr fonunda ailənin baş verən cinsi zorakılıqdan sonra üzqarasından yaxa qurtarmaq məqsədilə
Gəncəyə köçməsini təsvir edən müəllif vəziyyətlər halını
Zairin burada təhsil aldığı orta məktəb direktorunun da milliyətcə erməni Lyudviq Vartanoviç olması və ziyalı görkəmli adam təsəvvürü
yaradan daxilində isə qatı millətçi olan birisinin Artsax erməni terror təşkilatının
rəhbərlərindən və sponsorlarından biri olması faktı ilə daha da dərinləşdirmiş olur.
Ailə daxili vəziyyətlərin gəginləşməsi
fonunda müəllif yazır:
“Azərbaycanda növbəti
hakimiyyət dəyişikliklərinin
birində atam işsiz qaldı və biz rəzalətin nə olduğunu bildik”.
Daha sonra müəllif “qüdrətli
ölkə” hesab edilən SSRİ-nin dağılması və onun tərkibində olan respublikaların müstəqillik qazanması,
hakimiyyət və mülkiyyət uğrunda mübarizənin necə qızışması faktından
söhbət açır.
Bu dövrdə bütün respublikalarda olduğu kimi Azərbaycanda da hakimiyyətdə
olan başıpozuqluq
və korrupsiya, rüşvətxorluq faktlarının
vüsət aldığı
diqqətlə izlənilir.
(Ardı var)
Anar Bürcəliyev
Cümhuriyət.-2021.- 8-11 iyun.- S.14