Maral ANNAQULUYEVA
pedaqoji elmlər namizədi elmi dərəcəsini
almağa iddialı
Xıdır Dəryayaev adına Pedaqoji Məktəb, Marı,
Türkmənistan
e-mail: mannaqulyyewa@mail.ru
“Kİtabİ-Dədəm
Qorqud” eposunda
mənəvİ tərbİyə
metodları
Xülasə
Məqalədə “Kitabi-Dədəm
Qorqud” eposunun oğuz mədəniyyətində yeri müəyyənləşdirilir.
Eyni zamanda burada təhlil prosesində mənəvi tərbiyə
məsələləri və etik xüsusiyyətlər nəzərdən
keçirilir. “Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda əksini tapmış
pedaqoji baxışlar öyrənilərkən müəllif
belə bir məsələni ortaya çıxarmağa
çalışır ki, mənəvi tərbiyənin
transmissiya metodologiyası böyüməkdə olan nəslin
etnik identikliyinin formalaşmasında daha mühüm əhəmiyyət
kəsb edə bilər. “Kitabi-Dədə Qorqud” – unikal epik
abidə olaraq nəinki tarix, dil, ədəbiyyat, psixologiya, fəlsəfə,
həm də pedaqogika və mənəvi tərbiyə məsələləri
ilə bağlı xeyli materialları və
baxışları özündə əks etdirməkdədir.
Qədim oğuzlar xeyli digər aspektlərlə
yanaşı, tərbiyədə təsir məsələlərinə
geniş yer vermişlər ki, onlar məhz belə təsirin
köməyi ilə böyüməkdə olan nəsildə
etnik identiklik, milli şüur, milli ləyaqət və milli
qürur kimi anlayışları formalaşdırmaq
mümkün idi. Təqdim olunmuş məqalədə məhz
qeyd etdiyimiz və onlarla bağlı xeyli digər məsələlər
təhlil olunmuş, nəzərdən keçirilmişdir.
Açar
sözlər: “Kitabi-Dədəm
Qorqud” eposu, oğuzlar, tərbiyəçi, etnopedaqogika, mənəviyyat,
tərbiyə, ənənələr, metodlar, nümunə,
atalar sözü, rəğbətləndirmə, inam, əməl
Methods of moral
education in the epic
“Kitaby-Dädem GorkuT”
Summary
The article is devoted to the study of
methods of moral education in the epic “Kitaby-Dädem Gorkut”. In
the epic were revealed and considered such methods of educational influence
on children as clarification, training, encouragement, persuasion and reproach.
The author pays attention to the special importance of these methods in the
formation of moral concepts, beliefs, feelings and deeds, as well as in the
education of national self-awareness, national dignity and national pride.
Some peculiarities of the use of methods in adolescence are revealed, which
transformed into methods of self-education that ensure the commitment of moral
acts by their own free will.
Keywords: The epos “Kitaby-Dädem Gorkut”, Oguz, educator, ethnopedagogics, morals, education,
traditions, methods, example, proverbs,
encouragement, belief, behavior.
Ìåòîäû íðàâñòâåííîãî âîñïèòàíèÿ â ýïîñå
“Êèòàáè-Äåäåì Ãîðãóä”
Ðåçþìå
“Êèòàáè- Äåäåì Ãîðãóä”– êàê
óíèêàëüíûé ýïè÷åñêèé ïàìÿòíèê, â êîòîðîì ñîäåðæàòñÿ íå òîëüêî ìàòåðèàëû è âçãëÿäû ïî èñòîðèè, ÿçûêà,
ëèòåðàòóðû, ïñèõîëîãèè, ôèëîñîôèè, íî è
ïåäàãîãèêå, ïî íðàâñòâåííîìó âîñïèòàíèþ ïîäðàñòàþùåãî ïîêîëåíèÿ. Äðåâíèå îãóçû íàðÿäó ñ äðóãèìè àñïåêòàìè, áîëüøîå çíà÷åíèå
ïðèäàâàëè âîïðîñàì âîñïèòàòåëüíîãî âîçäåéñòâèÿ, ñ ïîìîùüþ êîòîðîãî ìîæíî áûëî
ñôîðìèðîâàòü ýòíè÷åñêóþ èäåíòè÷íîñòü, ïîíÿòèå
íàöèîíàëüíîãî ñàìîñîçíàíèÿ, íàöèîíàëüíîãî äîñòîèíñòâà è íàöèîíàëüíîé ãîðäîñòè.
 ïðåäñòàâëåííîé ñòàòüå ýòè è äðóãèå ñ íèìè ñâÿçàííûå âîïðîñû ñòàâÿòñÿ âî ãëàâó óãëà àíàëèçà è èçó÷åíèÿ.
Êëþ÷åâûå ñëîâà: Ýïîñ “Kèòabè-Äådem Ãîðãóä”, îãóçû, âîñïèòàòåëü, ýòíîïåäàãîãèêà, íðàâñòâåííîñòü, âîñïèòàíèå, òðàäèöèè, ìåòîäû,
ïðèìåð, ïîñëîâèöû, ïîîùðåíèå, óáåæäåíèå, ïîñòóïoê.
Məsələnin
qoyuluşu: “Kitabi-Dədəm
Qorqud” eposunun indiyə qədər müxtəlif yönlərdən
təhlilləri aparılsa da, bizim nəzərdən
keçirdiyimiz aspektdə incələnmişdir. Məhz bu
səbəbdən biz “Kitabi-Dədəm Qorqud”da mənəvi
tərbiyə məsələlərini öyrənmiş,
problemlə bağlı qənaətlərimizin ümumiləşdirilməsinə
səy göstərmişik.
İşin
məqsədi: “Kitabi-Dədəm
Qorqud” eposunda gənc nəslin tərbiyə olunmasında
izah, öyrətmə, rəğbətləndirmə, inam,
nümunə və s. kimi tərbiyəedici təsir metodlarının
mahiyyətinin açılmasından ibarətdir.
Milli ənənələrə söykənib
sələflərin getdiyi yola dəyər verməklə hər
bir türkmən öz xoşbəxt gələcəyinə
ümidini daha ürəkdən bağlamaqdadır. Türkmənistanda
ölkə Prezidentinin təşəbbüsü ilə
aparılan pozitiv dəyişikliklər xalqımızın
tarixinin, onun zəngin milli irsinin öyrənilməsi, həm
də nəzərdə tutduğumuz istiqamətdə elmi-tədqiqat
işlərinin aparılmasına xüsusi impuls verir.
Məlumdur ki, xalq mədəniyyəti tərbiyəsi
hər bir mədəniyyətin əsasını təşkil
etməkdədir. Eyni zamanda bu da nəzərə
alınmalıdır ki, heç bir milli dirçəliş,
heç bir mütərəqqi xalq ənənələrinin
yenidən yaradılması tərbiyənin əsil ənənələrini,
xalq pedaqogikasının ənənələrini hərəkətə
gətirib ondan istifadə etmədən mümkün deyildir
(5, 5).
Xalq yaradıcılığının
öyrənilməsi hər bir xalqın dünya mədəniyyəti
xəzinəsinə hansı dəyərlər verməsi ilə
sıx surətdə bağlıdır. Xalq
yaradıcılığını öyrənən etnopedaqoq
həm də xeyli hallarda onun dirçəlişinə və
sonrakı inkişafına kömək edir. Pedaqoji mədəniyyət
xalq yaradıcılığından daha çox istifadə etdiyindən
onu inkişaf etdirməklə, həm də onun özü bu mədəniyyətin
tərkib hissəsinə çevrildiyi halda qeyd
olunanların hər hansı tarixi-pedaqoji tədqiqatlarda da istifadə
edilməsinə şübhə yeri qoymur (5, 8).
Türkmən xalqının milli pedaqoji
irsinin, adət-ənənələrinin, mənəvi mədəniyyətinin
öyrənilməsi, həm də eyni zamanda xalqın
dünyabaxışlarının inkişaf və transformasiyasının
öyrənilməsi deməkdir ki, məhz həmin zənginliklər
nəinki bizim bu
günümüz, həm də xalqın sabahı
üçün müstəsna əhəmiyyətə malikdir.
Türkmən xalqı
daim böyüməkdə olan nəslin tərbiyəsinin
mahiyyətinə düzgün qiymət vermiş, onun gələcəyə
tuşlanan çətinliklərinin, xoşbəxtliyinin,
yüksək mənəvi dünyasının nədən
ibarət olması haqqında doğru-dürüst təsəvvürlər
formalaşdırılmışdır. Türkmənlərdə
tərbiyə ilə bağlı xeyli zərbi-məsəllər
mövcuddur: “Tərbiyə misilsiz zənginlikdir”, “Uşaq
qiymətli daşqaşdır, ondan da qiymətlisi tərbiyədir”
və i. a. və s. Bu tipli deyimlər ona görə
doğrudur ki, burada söhbət bizim üçün ən
mühüm varlıq olan yeni nəslin tərbiyə olunmasından
gedir.
Məhz bu rakursdan oğuz eposu olan
“Kitabi-Dədəm Qorqud”da yer almış pedaqoji ideyalar etnik
identikliyin formalaşmasında xalq və milli mədəniyyətin
inkişafında önəmli əhəmiyyət kəsb etməkdədir.
Bunu nəzərə alaraq “Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda
yer almış mənəvi tərbiyə metodlarından bir
sırasına nəzər salaq. Eposdakı mənəvi tərbiyə
metodları ilə yaxından tanış olduqda aydın
görmək olur ki, əsrlərin sınağından
keçmiş bu təcrübə uşaqların mənəvi
tərbiyəsində bir sıra priyom, qayda və metodların
hazırlanmasında yardımçı ola bilər. Eposun
müxtəlif məqamları nəzərdən keçirildikdə
biz uşaqlara bir sıra tərbiyə metodlarına təsirindən
danışa bilərik ki, onların sırasında izahetmə,
öyrətmə, inam, şəxsi nümunə, rəğbətləndirmə,
eyham, tənə və s. istifadə olunduğunu görmək
mümkündür.
“Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda gənc
nəslin mənəvi tərbiyəsinin həyata
keçirilməsində ən effektli metodlardan biri inam
metodudur. İnam tərbiyə metodu kimi özündə izahetmə
(izah) və sübutetmə kimi məqamları əks etdirir ki,
(daha doğrusu, bu, elə konkret örnəklərin göstərilməsidir
ki) uşaq müəyyən anlayışların,
hərəkətlərin, davranışların həyata
keçirilməsində tərəddüd və şübhə
etməsin, tədricən mənəvi təcrübə əldə
edib, onu əlində rəhbər tuta bilsin (4, 157).
Eposun “Dirsə xan oğlu Buğac xan
haqqında hekayət” fəslində Dirsə xan satqınların
böhtanlarına qulaq asıb, kamandan ox atmaqla onu yaralayır.
Lakin Dirsə xan bu qırx gəncin məkrini görüb əsir
düşdükdə onun bu məkri yadında saxlamasını
yox, atasının satqınlar tərəfindən əsir
götürülməsinin bağışlanmasına
şərait yaradır:
“Mənim xan oğlum! Qəddini
qaldırıb ayağa durarkən
Yanına qırx igidləri
çağır
Atanı həmin qırx qəlbsizin əlindən
xilas et!
Di, haydı, oğlum!
Atan səni bağışlamasa da, sən
onu bağışla” (1, 33).
Belə mənəvi
öyrətmənin təəssüratı altında oğul
atanın günahlarını bağışlayıb düşmən
üzərinə hücuma keçir və atasını xilas
edir. Nümunədən göründüyü kimi,
özündə qəzəb və hiddəti boğmaqla və
belə bu nümunəvi davranışla ana öz ərini
bağışlamaqla, inam metodunun köməyi ilə
oğlunda kiminsə halına yanma, bağışlanma,
açıqqəlblilik, rəhmgəlmə və s. kimi mənəvi
keyfiyyətlər formalaşdırır ki, onlar mənəvi
anlayışların və inamın formalaşması
üçün uğurlu zəmin yaradır. Bu metod insanda
ailə və valideynlər qarşısında məsuliyyət
hissi yaratmaqla, onun düşüncəsindən qisas və
inciklik hissi kimi mənfi halları aradan qaldırır.
Xalq pedaqoqları
davranışların mənəvi baxımdan düzgün təmin
edilməsi üçün onlar tərəfindən
yaradılıb təsdiq edilmiş qaydaların
düzgünlüyünə və düzgün
olmamasına, ədalətli və ədalətsiz olmasına
tam əmin olduqlarını bilirdilər (3, 104). Eposdakı
“Qanturalı Qanlı Qocanın oğlu haqqında hekayət” fəslində
Qanlı Qoca evlənməyə hazırlaşan oğlunu
qorxutmaq üçün onun nəzərinə çatdırır
ki, o, bunu etməmişdən əvvəl üç heyvanla
mübarizəyə girməlidir. Belə olduqda oğul
atasından inciyərək, ona aşağıdakı kimi
cavab verir: “Sən nə deyirsən, sən nə danışırsan,
mənim canım atam? Dediyin şeylərdən qorxan məgər
igiddir? İgid kişini qorxutmaq
biabırçılıqdır?..” (2, 65). Oğuz
oğulları, qəhrəmanları heç zaman tutduqları
yoldan çəkinmirlər və gənc igidin atasına belə
cavab verməsi də onu sübut edir ki, o, belə hallarda
öz şəxsi mənəvi inamına söykənir. Belə
etik baxışların formalaşmasına, heç
şübhəsiz ki, böyüklərin konkret nümunələri
səbəb olmaqla, gənclərin öyrədilməsinə,
onlarda gərəkli vərdişlərin aşılanmasına,
nələrinsə sübut olunmasına, nələrəsə
inamın formalaşmasına kömək etdiyi
görünür.
Oğuz türklərinin daha çox
istifadə etdikləri metodlardan biri də öyüd metodudur.
Öyüd, nəsihət
ailə pedaqogikasında daha çox yayılmış
priyomlardandır. Eposda böyüyün kiçiyə, xalq
müdrikinin gənclərə, atanın oğula verdiyi
öyüd kodeksinə də xeyli hallarda rast gəlinir. Bu
baxımdan eposda Dədə Qorqudun öyüd, nəsihətlərinin,
atalar sözü və zərbi məsəllərin
böyük rolu vardır. Bu tipli atalar sözü və zərbi
məsəllər adətən emosionallığı və məzmunluluğu
ilə seçilməklə, həm də gənclərin
düşüncə və hisslərinə güclü təsir
göstərməklə, uzun müddət ərzində
yaddaşlara həkk olunur, gəncləri daha dərindən
düşündürür, onlardan həyat praktikasında
istifadə etməklə, onların davranış kodeksinə
çevrilir. Bundan başqa belə atalar sözü və zərbi-məsəllər,
həm də xalq məişəti və
dünyabaxışlarının müxtəlif tərəflərini
özündə əks etdirməklə, oğuz cəmiyyətində
sosial-pedaqoji funksiya yerinə yetirir. Qorqud ata belə keyfiyyətləri
ilə əsasən eposun giriş hissəsində əsil
müdrik və xalq müəllimi kimi çıxış
edir. Əsərdə atalar sözünün mövzusu həyatın
özü qədər zəngin və rəngarəngdir. Məsələn,
“Qonaq gəlməyən qara evlər dağılsa
yaxşıdır”, “Qız övladı ana nümunəsi
olmasa, öyüd qəbul etməz” (2, 11).
Dədə Qorqud dinləyici
və oxucunun diqqətini məsələnin tərbiyə hissəsinə
yönəltmək məqsədi ilə həm də pedaqoji
baxımdan ən incə metoddan əvvəl müraciət
formasından istifadə etməklə, atalar sözlərini
sadalayır, sonra konkret hadisələrin, dastandakı təsvirlərin
köməyi ilə məzmuna nəsihətlər əlavə
etməklə dediklərinin əməli şəkildə dərk
olunmasına nail olur. Tərbiyə prosesində belə pedaqoji
yanaşma həm də onu təsdiqləməyə əsas
verir ki, Qorqud ata atalar sözü və zərbi-məsəllərin
köməyindən istifadə etməklə xalq
pedaqogikasını yaratmağa nail olur.
Bunu da qeyd etmək səciyyəvidir
ki, xalq tərbiyəçiləri həm də aforizmlərin
çeşidli pedaqoji kateqoriyalara əlavə edilməsi
qayğısına qalırdılar ki, onların sırasında
nəsihət, xəbərdarlıq, qınaq, məzəmmət,
hətta müəyyən pedaqoji şərtlər də
vardı ki, məhz onların qorunub saxlanılması ilə hər
hansı bir işin uğurunu təmin etmək olardı (4,
156). Məsələn, gənclərdə öyüd kimi tərbiyə
metodundan istifadə etdikdə onlarda Vətənə məhəbbət,
onunla nəfəs alma, onu qoruma, öz xalqına bağlılıq
vərdişləri yaratma, insanlarla ülfət bağlama, ailəyə,
valideynlərinə hörmət etmə və xeyli digər
müsbət mənəvi keyfiyyətlər formalaşdırmaq
olar. Bu da maraqlıdır ki, yuxarıda
sadaladığımız xeyli keyfiyyətləri biz məhz
“Kitabi-Dədəm Qorqud”eposunda tapa bilərik. Əsərdə
xalqın düşmənlərdən müdafiəsi, Vətənə
məhəbbət, vətənpərvərlik mövzusu
xüsusi yer tutur. Buna görə də burada zamanın
başlıca tələbi də elə gənclərdə qəhrəmanlıq,
cəsurluq, iradəlilik kimi keyfiyyətlərin tərbiyə
olunması başlıca mövqe qazanmaqdadır. Əsərdə
göstərildiyi kimi, hər bir özünə hörmət
edən igid at çapmağı, kamandan ox atmağı,
qılınc-qalxanla vuruşmağı, hərb sənətində
yer almış mühüm keyfiyyətlərə malik
olmağı, xalq yolunda özünü qurban verməyi,
ata-babaların qoyduğu yolu, ənənələri ləyaqətlə
davam etdirməyi bacarmalı idi. Bununla bağlı Dədə
Qorqudun bəzi öyüdlərinə nəzər salaq:
“Atını qurban etməsən, yollar qət edə bilməzsən”.
Qara polad qılıncın zərbəsi olmadan, düşməni
dəf edə bilməzsən”. Bundan başqa Qorqud ata həm də
belə demişdi: “Çətin yollarda at çapa bilməyən
yaraqsız igidin at belinə minməsi, kəsici
qılıncla zərbə vura bilməyən igidin heç zərbə
vurması gərək deyil, vurmağı bacaran igid
üçün oxla qılıncdan iti uclu köhnə silah
yaxşıdır, ata adının şan-şöhrətini
şərəflə daşıya bilməyən oğlun
doğulmaması daha yaxşıdır. İnsanı sevindirən,
atanın adını şöhrətləndirən oğul olmaq
daha yaxşıdır” (1, 13).
Dədə Qorqudun
fikrincə igidi onun əliaçıqlığı gözəlləşdirir
və yüksəldir. Buna görə də dastanda belə
bir fikir aparıcıdır ki, əsil oğuz oğlu əliaçıq
olmalı, ehtiyacı olanlara kömək etməli, acların
qarnını doyurmalı, kasıbları geyindirməli,
xalq üçün heç nəyi əsirgəməməlidir.
Belə nümunələrin biz aşağıdakı
öyüdlərdə daha yaxından şahidi oluruq: “Öz əmlakını
qurban verməyən insan özünün əliaçıqlığı
ilə öyünə bilməz” (2, 11). “Ac adam gördün –
onu yedizdir, gördün çılpaqdır – onu geyindir,
gördün borc içində itib-batır – onu belə vəziyyətdən
xilas et” (1, 22). “Qonaq gəlməyən qara evlər
dağılsa yaxşıdır” (2, 12) və s. və i. və
s.
“Kitabi-Dədəm Qorqud”da insanın tərbiyəsizliyi
ilə bağlı təsvirlər də kifayət qədər
iti müşahidə və ironik münasibətlə təqdim
olunmuşdur. “Kitabın Duxa qoca oğlu igid Domrul haqqında
hekayət” fəslində Domrulun tərbiyəsizliyi və
mənəmliyi nəinki başqa insanlara, həm də qəhrəmanın
özünə ziyan gətirir. Burada Dədə Qorqud xəbərdarlıq
və məzəmmət vasitəsi ilə
aşağıdakı tipli öyüdlər verir: “Qara
dağın lap zirvəsinə çatan qədər
var-dövlət yığan igid onu çox toplasa da, öz
qismətindən artığını yeyə bilməz.
Özündən razı insanları Gözəgörünməz sevməz, sinəsini
yuxarı qaldıran insanın xoşbəxtliyi olmaz” (2, 11).
Elə buradaca bunu da qeyd etmək zəruridir
ki, yuxarıda gətirdiyimiz nümunələr yaşlı
nəslin gənc nəslə verdiyi öyüdlərdir ki,
onlar tipik olmaqla yanaşı, həm də nəsillər
arasındakı əlaqələrin mövcudluğuna dəlalət
edir.
Eposda mənəvi tərbiyə
metodları sırasında həm də rəğbətləndirmə
metodu mühüm yer tutur ki, onların sırasında bəyənmə,
öymə, arzulama, minnətdarlıq, rəğbətləndirmə,
vəd vermə və s. priyomlardan istifadə olunur. Uşaq ailədə
yerinə yetirdiyi işə, hər hansı mənəvi hərəkətə,
davranışa görə uyğun dəyər verilməsini
istəyir. Yəni mənəvi tərbiyənin ilkin stimulu
kimi öymə və bəyənmə xidmət edir.
Oğuz övladları lap erkən
yaşdan tərbiyənin möhkəmləndirilməsi
üçün müəyyən sınaq, insiniasiya
ritualını, mərasimini keçməli idi. Hələ
lap uşaqlıqdan oğuz övladları at çapmaq,
qılıncla baş üzmək, aclığa və
susuzluğa qalib gəlmək və s. bacarmalı idilər. Hətta
adalma ritualı müəyyən sınaqlardan keçilməsəydi,
mümkün deyildi, yeniyetmə öz fərdi keyfiyyətlərinə
və qılıncının gücünə söykənərək
öz qoçaqlığını, cəldliyini
nümayiş etdirdikdən sonra özünə ad qazanmalı
idi. Eposda bu barədə aşağıdakılar yer
almışdır: “O vaxtlar yeniyetmə baş kəsməsəydi,
qan tökməsəydi, ona ad verməzdilər” (2, 33).
Yeniyetmələr düşməni əzməyə,
öküzə, dəvəyə, başqa heyvanlara qalib gəlməyə,
şirdən cəld və cəsur olmağa məcbur idilər.
Yalnız bundan sonra, yeniyetmənin xidmətləri dəyərləndirilər,
ona ad verilərdi. Ad isə Dədə Qorqud tərəfindən
verilərdi. O, ad verərkən öymə, rəğbətləndirmə,
bəyənmə kimi stimullaşdırıcı metodlardan
istifadə edərdi.
Eposun “Dirsə xan
oğlu Buğac xan haqqında hekayət” fəslində Dədə
Qorqud öküzə qalib gəlmiş yeniyetmənin
atasına müraciət edərək deyir: “Ey, Dirsə xan!
Ona bəylik ver, ona taxt-tac ver, o, qoçaqdır! Ona uzun
boyunlu bədəvi atı ver, qoy onu çapsın o, rəşadətlidir!
Özünün saysız-hesabsız qoyunlarından ver, qoy
onlar onun qidası, yeməyi olsun, o, qoçaqdır!.. Bu
yeniyetmə Bayandır xanın ağ cıdır
meydanında öküzə qalib gəldi, qoy sənin
oğlunun adı Buğac olsun, ona adı mən verdim, uzun
ömrü Gözəgörünməz versin” (2, 16). Nümunədən
göründüyü kimi, Dədə Qorqud yeniyetmənin hərəkətini
bəyənir, onu öyür, rəğbətləndirir,
xalqın gözü qarşısında ona ad verir və
atasından ona layiqli mükafat verməsini tələb edir.
Əsərdə mənəvi tərbiyə
metodu kimi müsbət nümunəyə kifayət qədər
yer verilir. Şəxsi nümunə (bu əsasən ata və
ana nümunəsi olur) milli xalq tərbiyə metodlarından ən
fəalı və radikalı hesab edilir. Ata və ananın mənəvi
siması, onların ailədə qarşılılqlı
münasibəti, Vətən sevgisi, xalqa, yaxınlara hörmət
və məhəbbətlə yanaşma, müxtəlif əşyalara
münasibət uşaqlar üçün nümunə olmaqla yanaşı, həm də
onların şəxsiyyət kimi formalaşmasına
güclü təsir göstərir.
Dədə Qorqud öz öyüdlərində
tərbiyəni nümunələr əsasında ortaya qoymağı
məsləhət bilirdi: “... oğul atasının nümunəsinə
söykənmədən qonaqlıq qurmaz, oğul ata
üçün iki gözdən biridir: oğul böyüyərkən
hamını sevindirirsə, o, ocağın gözüdür”
(2, 12) və s. və i. a.
Məlum olduğu kimi,
qızıların tərbiyə olunmasında başlıca
rolu analar oynayır. Ana öz qızını
ağıllı, ləyaqətli gəlin olmağı, sadiq
arvad olmağı, təsərrüfat vərdişlərinə
öyrətməli, əsil ana olmağı təlqin etməli,
Vətənə, ailəyə, uşaqlara sevgi hissləri
oyatmağa çağırmalı, milli-mənəvi və
ictimai şüurun formalaşmasına
çağırmalı, onu xalq ənənələrinə
və adətlərinə hörmətlə yanaşmağa səsləməli,
ona ləyaqətli qız, arvad və ana olmağı öyrətməlidir.
Tərbiyədə qadın nümunəsini ön plana
çəkən Dədə Qorqud deyirdi: “Ana nümunəsi
görməyən qız öyüd qəbul etməz” (2, 12).
Qeyd etdiklərimiz bir daha sübut edir ki,
demokratik cəmiyyətdəki tərbiyə və təhsil
heç bir halda xalq pedaqogikasının əsasları nəzərə
alınmadan, etnopedaqogikasız effektiv olub öz
funksiyasını yerinə bilməz və mövcud ola bilməz.
Xalq pedaqogikası – bu, milli inkişaf pedaqogikasıdır,
yüksəliş, dirçəliş pedaqogikasıdır
ki, bu, həm də etnik özünütərbiyə
pedaqogikası olub, xalq övladının əsil vətənpərvər
şəxsiyyət yaratma imkanı olmaqla, yüksək milli məğrurluq
hissi və insan ləyaqəti hissi yaradan pedaqogikadır (5,
168).
Beləliklə, qeyd etdiklərimiz bir
daha sübut edir ki, “Kitabi-Dədəm Qorqud” eposu xalq tərbiyəsinin
mühüm mənbəyidir. Milli varlığımızda
yer almış bu tipli etnopedaqoji ideyalar diqqətlə öyrənilməklə,
böyüməkdə olan nəslin tərbiyəsində
geniş istifadə edilməlidir.
İşin
elmi nəticəsi: Yuxarıda
söylənilənləri və nəzərdən
keçirilib öyrənilmiş materiallara söykənərək
qeyd etmək olar ki, “Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda mənəvi
tərbiyə məsələri mühüm əhəmiyyət
kəsb etməklə yanaşı, həm də onun bir sıra xüsusiyyətləri mənəvi
tərbiyə metodu kimi diqqəti cəlb etməkdədir:
- qədim oğuzlar mənəvi
tərbiyədə izahetmə, öyrətmə,
rəğbətləndirmə, inam, nümunə, hədə
və s. kimi metodlardan istifadə etmişlər;
- mənəvi tərbiyə
metodlarının köməyi ilə yeniyetmə və
gənclərdə inam hiss, davranış kimi mənəvi
anlayışlar tərbiyə olunmuşdur;
- yalnız yüksək mənəvi
keyfiyyətli və böyük nüfuz sahibi olan
tərbiyəçi bu metodların tərbiyəedici
gücündən effektiv istifadə edə bilər;
- oğuzlar mənəvi tərbiyə
metodlarının köməyi ilə böyüməkdə
olan nəsildə etnik identiklik və milli şüur, milli
ləyaqət və milli məğrurluq kimi anlayışlar
formalaşdırmışlar;
- mənəvi tərbiyə
metodlarının vasitəsilə yaşlı nəsil
gənclər üçün mənəvi-həyati
prinsiplərin yaradılmasını ortaya qoymuşlar;
- yeniyetməlik yaşında
mənəvi tərbiyə metodundan həm də özünütərbiyə
metodları kimi istifadə olunmuşdur;
- yuxarıda qeyd edilmiş bu metodlar
mənəvi davranışların həm özü özlüyündə,
həm də fərdi iradə və davranışlar
hesabına təmin olunmuşdur.
Beləliklə,
“Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda qədim oğuzların
istifadə etdikləri mənəvi tərbiyə
metodları gənc nəslin yetişməsində
müsbət rol oynamış, uşaqların
inkişafında milli şüurun, milli ləyaqətin və
milli məğrurluğun formalaşmasına necə
təsir etməsi əsərdən gətirilən
nümunələr əsasında sübuta yetirilmişdir.
Tətbiqi əhəmiyyəti: “Kitabi-Dədəm Qorqud” eposunda yer
almış müddəalardan pedaqoji və psixoloji aspektlərdə,
mənəvi tərbiyə ilə bağlı işləmələrdə,
tədris prosesində istifadə edilməsi təhsilin səmərəliliyinə
nəzərə çarpacaq dərəcədə kömək
edə bilər.
Elmi yeniliyi: “Kitabi-Dədəm Qorqud” kimi monumental
epik abidənin nəinki türkmən
pedaqogikaşünaslığında, həm də digər
türk xallarının pedaqoji və tərbiyə sahələrdə
aparılacaq işlərin sistemli şəkildə həyata
keçirilməsinə və yeni tədqiqatların ortaya
çıxmasına impuls verə bilər. Məqalənin
elmi yeniliyi eyni zamanda həm də onunla şərtlənir
ki, eposda nəzər salınmış mənəvi tərbiyə
istiqamətləri ilk dəfədir ki, belə bir kontekstdə
təhlil obyekti kimi çıxış edir.
Ədəbİyyat
1.
Kitaby Dädem
Gorkut. ─ Aşgabat :Türkmen döwlet neşirýat
gullugy, 2015, 269 s.
2.
Êíèãà ìîåãî Äåäà
Êîðêóòà. Îãóçêèé ãåðîè÷åñêèé ýïîñ. Ïåðåâîä
àêàäåìèêà Â.Â. Áàðòîëüäà. Ìîñêâà-Ëåíèíãðàä, Èçäàòåëüñòâî
Àêàäåìèè íàóê ÑÑÑÐ. 1962, 268 ñ.
3.
Ïèðëèåâ Ã.Etnopedagogika we häzirki zaman
terbiýesi. Àşgabat. Ìàãàðûô, 1995, 479 s.
4.
Èçìàéëîâ À.Å. Íàðîäíàÿ ïåäàãîãèêà: ïåäàãîãè÷åñêèå
âîççðåíèÿ íàðîäîâ Ñðåäíåé Àçèè è Êàçàõñòàíà. Ìîñêâà. Ïåäàãîãèêà, 1991, 252 ñ.
5.
Âîëêîâ Ã.Í. Ýòíîïåäàãîãèêà . Ìîñêâà. Àêàäåìèÿ. 1999, 169 ñ.
Çapa tövsiyə edən:
Fil.ü.e.d. Ramazan Qafarlı