Folklorşünaslıq: problemlər, tədqiqlər

Dede Qorqud Logo

Fikrət Türkmən

Filologiya üzrə elmlər doktoru, professor

Ege Universiteti, Türkiyə

 

GÜLÜŞ NƏZƏRİYYƏLƏRİ

 

Xülasə

Lətifəyə, yumora, satiraya yaxın olan daha bir növ var ki, o da mizah adlanır. Mizahla bağ­lı nəzəriyyələrin heç biri bütövlükdə mizahı və gülməyi tam ifadə etmir. Buna görə də o, bir­dən çox prinsipə əsaslana bilir və ya nəzəriyyələr birləşdirilməyə çalışılır. Bu üç əsas nə­zə­riy­yə “üstünlük, uyğunsuzluq və rahatlama” nəzəriyyələridir.

Məqalədə bu nəzəriyyələrin əsas müddəaları, ortaya çıxmaları, haqlı və haqsız tərəfləri və təmsilçiləri haqqında qısa məlumat veriləcəkdir.

Açar sözlər: mizah, gülüş, yumor, zarafat, üstünlük, uyğunsuzluq, rahatlama, nəzəriyyə

 

THE THEORIES OF HUMOR

 

Summary

There is also a kind that close to the joke, humor, satire that is called mizah (humor). The theories dealing with the humor don’t fully express humor and laughter. That’s why it can be based on the more than one principles or the theories are tried to be join. The main three the­o­ries are: preference, discrepancy and relief.

In the article the short information will be given about the basic provisions, their emer­ging, right and wrong sides.

Key words: humor, laugh, joke, preference, discrepancy, relief, theory

 

ÒÅÎÐÈÈ ÑÌÅÕÀ

 

Ðåçþìå

Ñóùåñòâóåò åùå îäèí âèä ñõîæàÿ ñ àíåêäîòîì, þìîðîì è ñàòèðîé ñ íàçâàíèåì ñìå­õà. Íå îäíà òåîðèÿ ñâÿçàííàÿ ñî ñìåõîì, â öåëîì äî êîíöà íå âûðàæàåò. Ïîýòîìó îí ìî­æåò îïèðàòüñÿ íà ìíîæåñòâî ïðèíöèïîâ, èëè æå ñòàðàåòñÿ âîññîåäèíèòü òåîðèè. Ýòè òðè îñíîâû, «ïðåèìó­ùåñòâî, íåñîîáðàçíîñòü è óñòðàèâàòü» ÿâëÿþòñÿ òåîðèÿìè.

 ñòàòüå áóäóò äàíû êðàòêèå ñâåäåíèÿ îá îñíîâíûõ ïîëîæåíèÿõ ýòîé òåîðèè, èõ ïîÿâ­ëåíèÿ, òàê æå áóäóò âûÿâëåíû èõ èñòèííûå è íåâåðíûå ñòîðîíû, è ðàññêàæóò îá èõ ïðåä­ñòà­âèòåëÿõ.

Êëþ÷åâûå ñëîâà: ñìåõ, þìîð, øóòêà, ïðåèìóùåñòâî, íåñîîáðàçíûé, óñòðàèâàòü, òå­îðèÿ

 

Əsas mizah nəzəriyyəsi. İndiyə qədər mizahın, komikliyin ya da gü­lü­şün tam şəkildə nə olduğu və haradan gəldiyi haqda qaneedici cavab verən və əha­təli nəzəriyyə irəli sürən olma­mışdır. Bir çox alimlər, filosoflar, psixoloqlar, ədə­biyyatçılar, antropoloqlar, pedaqoq və dilçilər bu mövzuda fikir və mü­la­hi­zə­lərini irəli sürmüş, fəqət heç biri sanballı bir nəzəriyyə yarada bil­məmişlər. Bu səbəblə də mizahın tam şəkildə nə olduğu müəyyən edilməmişdir. Ona görə də mi­zahın yerinə daha çox “gülmək” anlayışı öyrənilmiş, hətta “gülüş” mi­za­hın, bir növ, göstəricisi olaraq qəbul edilərək onun ortaya çıxması və səbəbləri araş­dırılmışdır. Buna görə də bəzən mi­zah nəzəriyyələri, bəzən də “gülmək” nə­zəriyyələri anlayışı istifadə edilir. “Gülmək” və ya mi­zah nəzəriyyələrinə yö­nəl­dilən digər bir tənqidi baxış isə mizahın tam olaraq nə olduğu, necə tə­yin olun­duğu və təməlində nələrin yer aldığından ziyadə mizahı və gülüşü ortaya çı­xaran sə­bəblər və şərtlərlə bağlıdır.

Bəzi alimlərin mizah, gülmək və komiklik haqqındakı görüşləri bir-birin­dən tamamilə ayrı ikən, bəzilərininki bir-birinə daha yaxındır. Bu görüşləri və fi­kirləri bütövlükdə üç əsas nə­zəriyyədə cəmləşdirmək mümkündür:

Üstünlük;

Uyğunsuzluq (ziddiyyət);

Rahatlama.

XX əsrdə bir çox nəzəriyyələr irəli sürülmüşdür. Bu nəzəriyyələr müx­tə­lif adlarla adlan­dırılsa da, hamısı bu üç əsas nəzəriyyənin altında toplanır. Bu­nun­la yanaşı, mizahla bağlı nəzə­riyyələrin heç biri bütövlükdə mizahı və gül­mə­yi tam şəkildə ifadə etmir. Buna görə də o, birdən çox prinsipə əsaslana bilir və ya nəzəriyyələr birləşdirilməyə çalışılır. Bu da bəzi fikirlərin hansı nəzə­riy­yə qrupuna daxil edilməsi ilə bağlı sual doğura bilər.

Bu üç əsas nəzəriyyə “üstünlük, uyğunsuzluq və rahatlama” nə­zəriy­yə­lə­ri­dir. Aşağıdakı bölümlərdə bu nəzəriyyələrin əsas müddəaları, ortaya çıx­ma­la­rı, haqlı və haqsız tərəfləri və təmsilçiləri haqqında qısa məlumat veriləcəkdir.

Üstünlük nəzəriyyəsi qrupu

“Gülüş” nəzəriyyələrinin ən qədimi olan üstünlük nəzəriyyəsinin bü­növ­rə­si antik dövrə qədər gedib çıxır. Nəzəriyyə antik dövrün ən qabaqcıl alim­lə­rin­dən olan Platon və Aristotellə başlayır. Bu iki filosof komikliyin ilk nə­zə­riy­yə­çiləri hesab edilirlər. Tarix boyunca bu nəzəriy­yə özünə çoxlu tərəfdaşlar tap­mışdır.

Platon gülüşün özündə özünü tanımamaq olduğunu söyləyir. Bir insan özü­nü digərlə­rindən daha üstün hesab etdiyi zaman gülür, beləliklə, onu təhqir edir. İkincisi isə vəziyyətin şüurlu şəkildə olmasa da, bir adamın özünü bil­mə­mə­sinin yaratdığı komikliyə gülür.

Aristotel “Poetika” əsərində gülünclüyü zərər verməyən xəta və ya çir­kin­lik olaraq görür, lakin gülməyi tamamilə mənfi şəkildə dəyərləndirmir. Ruh haq­qındakı psixoloji yazısında isə gülməyi insanı heyvanlardan ayıran əsas ba­ca­rıq şəklində izah edir. Gülmə və komikliyi qə­bul etmə bacarığı insanın öz kim­liyini formalaşdırmaqda açar rolu oynayır.

Orta əsrlərdə və Renesans dövründə “komiklik, mizah, gülmək” möv­zu­la­rında yeni və təsirli bir əsər yazılmamışdır. Onsuz da orta əsrlərdə təsirli olan xris­tianlıq təlimində gülüş müs­bət qəbul edilməmişdir, buna görə gülməklə bağ­lı nəzəriyyəyə aid əsər yazmağa ehtiyac da ol­mamışdır. Sadəcə Renesans döv­ründə italyalı Ludovik Kastelvetro Aristotelin “Poetika”sına şərh yazarkən bu mövzuya da müraciət edmiş və gülməyin dörd səbəbindən bəhs etmişdir:

1. Adət-ənənələrin gözardı edilməsi, dəlilik, sərxoşluq;

2. Elmi və sənəti saymamaq, cəhalət, kibir, özü haqqında yüksək fikirdə ol­maq;

3. Qəsdən yanlış hərəkət etmək, ağıllı cavab;

4. Təsadüf, aldatma.

XVII əsrdə yaşayan ingilis filosofu və siyasətçisi Tomas Hobbes isə mi­zah­da üstünlük nəzəriyyəsinin öncüllərindən hesab edilə bilər. Xüsusilə, o, “Le­vitan” (1651) adlı əsərində gül­məklə bağlı olduqca önəmli və əsrlər boyu di­gər alimlərə təsir edən mülahizələr irəli sürmüşdür. “Ani bir zəfər gülmə ad­la­nan üz ifadəsinə səbəb olan ehtirasdır. Bu da ya onları məmnun edən ani bir eti­raz tərəfindən, ya da xarab olan bir şeyin başqa bir şey kimi qav­ra­nıl­ma­sın­dan, özü­nü qəflətən alqışladıqları bir qarşılaşdırmadan qaynaqlanır. Bu və­ziy­yət daha çox özlərinin heç bir bacarıqlarının olmadığının fərqində olub baş­qa­la­rının qüsurla­rını izləməklə özlərini daha yüksək­də görməyə çalışanlara məx­sus­dur”. Hobbesə görə, bir insan özünü digərlərindən üstün hiss et­dikdə onların qü­sur­larını görüb öz vəziyyətinin onlardan daha yaxşı olduğu nəticəsinə gəldiyi za­man gülür.

Üstünlük nəzəriyyəsinin digər bir müdafiəçisi ingilis filosofu və sənətçisi An­toni Ludo­viki gülüşün insanın qədim zamanlardan bu günə qədər gələn bir dav­ranışı olduğunu söyləyir. Gülüşün bir dava nəticəsində meydana gəldiyi fik­ri­nə qatılır və dişlərini göstərməyin gülməkdəki fiziki cəsarətin bir göstəricisi ol­duğunu iddia edir. Yəni insan qarşısındakının gücsüzlüyünə, fizi­ki qü­sur­la­rı­na və ya fiziki rahatsızlıq verən vəziyyətinə gülür. Bu bir mənada ibtidai (pri­mi­tiv – Q.Şəhriyar) gülüş kimi dəyərləndirilə bilər. Xüsusilə uşaqlarda və zəka sə­viyyəsi aşağı olanlarda bu hal sıx müşahidə olunur. Bu, insanın daxili ins­tink­tinə söykənən bir gülməkdir, lakin bununla yanaşı, demək olar ki, hər in­sa­nı güldürməyi bacarır. Bu nəzəriyyə, xüsusilə səssiz film dövrün­dən Laurel və Har­dinin yıxıldığı, sürüşdüyü və döyüş filmlərinin uğurunu izah edir. Təlim və tər­biyə ilə bu aqressiv (təcavüzkar – Q.Şəhriyar) və təhqiredici gülüş qismən ar­xa plana keçir və arzu olunmayan gülüş pozisiyaya daxil olur.

Uşaqların da adətən başqalarının xətalarına, zəifliyinə və ya əlilliyinə gül­düyünu bilirik. Onlarda bu tərz gülüş olduqca erkən dövrlərdə başlayır. On­la­rın komik gördüyü ilkin vəziyyətlər ancaq öz fiziki bacarıqlarını tam qav­ra­dıq­ları və ustalaşdıqları zaman ortaya çıxır. Başqalarının xətalarını və zə­if­lik­lə­ri­ni görməyə başlayır, xüsusilə özlərinin bacardığı, amma digər uşaqların edə bil­mədikləri işlər onları üstün hiss etdirir və güldürür.

Zamanla bu gülüş təhsil aldıqca məhdudlaşır və cəmiyyət arasında qəbul edil­məz hala gəlir və uşaqlar yaşları böyüdükcə fərqlı şeylərə də gülməyə baş­la­yırlar. Üstünlük nəzəriyyəsinə uyğun gələn bu təcavüzkar gülüş zamanla in­san­ların təhsili və zəkasının artması ilə bərabər is­tehzaya çevrilir və daha üs­tü­ör­tülü, tərbiyəli bir hal alır. Fəqət geniş kütlələr tərəfindən bə­yənilməsi və ya da­ha uyğun bir şəkildə ifadə edilməsi onu yüksək səviyyəli gülüş etmir, hələ də gü­lüşün ən arzuolunmayan və bəzən zərərverici olanı olaraq qalır. Buna görə də Hobbes belə üstünlük nəzəriyyəsinə uyğun gələn gülüşə çox böyük dəyər ver­mir və: “Ona görə də başqa­larının qüsurlarına gülmək qorxaqlığın göstə­ri­ci­si­dir. Böyük zehinlərin doğru işlərindən biri di­gərlərini təhqirdən qorumaq, on­la­ra yardım etmək və özlərini sadəcə ən bacarıqlı olanlarla müqa­yisə etməkdir” de­yir.

Albert Rapp döyüşməkdən gözləri göyərmiş, ağır yaralı olan birinin belə gü­lüş mövzusu ola bildiyini və bu vəziyyətə düşən insanların da özlərinə gü­lü­nə­cəyi qorxusu daşıdığını söylə­mişdir. Gülünən şəxs zaman-zaman hörmət və mər­həmət duyğusu ilə qarşılaşdığını düşünsək, ona yardım etmək, onun qor­xu­su­nu azaltmaq üçün güldüyümüz kimi qəbul edir və buna öz təbi­rincə “şən mi­zah” deyir. Yəni “sevgi ilə yumşaldılmış istehza” adını verir. Məsələn, istehza bir uşağa yönəldiləndə mülayim əylənmə ortaya çıxır, çünki burada şəfqət də var­dır, çünki istehza­nın çox müxtəlif şəkilləri vardır. Bunlardan biri də özü­mü­zün özümüzlə etdiyimiz istehzadır. Bu istehzanın təməlindəki duyğu hər hansı bir vəziyyətimizin rəsmidir. Özümüzə güldüyümüz zaman sanki iki üzümüz (gü­lən/gülünən) bir-birindən ayrılmış vəziyyəti təsvir edir. Rappa görə, gül­mə­yi doğuran, lakin əylənmə üzərində qurulmayan vəziyyətlər, axmaqlıqlar, ci­nas­lar da üs­tünlük nəzəriyyələri ilə izah edilə bilər.

Məşhur fransız filosofu Henri Berqsonun gülmə nəzəriyyəsi qismən də ol­sa, üstünlük nəzəriyyəsinə aiddir. Berqson mizahın və gülmənin sosial sferası üzə­­rin­də diqqətini cəmləyir. “Cəmiyyət fərdlərdə görünən ruh və ya xarakterin sərt­­liyini istəmir, onu aşağı və gülünc görür. Bu sərtliyin qarşısını almaq və ya ta­ma­milə yox etmək istəyir, cəmiyyət üçün yararlı dəyişkənli­yə qovuşmaq is­tə­yir”. Gül­­mək­dən cəza olaraq istifadə edir. “Gülüş, hər şeydən əvvəl, bir düzə­liş­dir. Utan­dırmaq üçün var olduğuna görə gülünən şəxs üzərində mənfi tə­əs­sü­rat burax­malıdır. Cə­miy­yət şəxsin özünə qarşı hörmətsiz davranışların in­ti­qa­mı­nı gülüşlə alır. Gülüş içə­risində rəğbət və xeyirxahlıq nümunəsi daşısa idi, məq­sədinə çat­mazdı”. Berq­sonun nəzəriy­yəsi gülüşün sosial nəzəriyyəsi olaraq də­yərləndirilə bilir, lakin onun nəzəriyyəsində əsas rol oynayan mexa­niki sərt­lik­lə yaradıcı dəyişkənlik arasındakı uyğunsuzluğu da tamamilə unutmaq yanlış olar. Ona görə də bu nəzəriyyə həm uyğunsuzluq, həm də üstünlük nəzəriyyəsi çər­çivəsin­də yer almalıdır.

Nəticədə, söyləyə bilərik ki, üstünlük nəzəriyyəsi olduqca geniş yayılmış bir nəzəriyyə­dir və demək olar ki, hər ölkədə bir çox tərəfdaşları vardır. Özünü üs­tün görməli, digər tərəfdən də öz qüsurlarının fərqində olmalıdır. Bu mə­qam­da deyə bilərik ki, üstünlük-əksiklik üzərinə qu­rulmuş mizah nəzəriyyəsi ancaq gü­lüşün və mizahın bəzi anlarını əhatə edir. Xüsusilə, gülüşün instinktiv tərəf­lə­rinə yönəlmiş vəziyyətlərdə təsirli olur. İstehza və ironiyanın istifadə olun­du­ğu növlərdə də nəzəriyyə işə yaraya bilər, lakin absurt mizah, nükte[1] kimi fərq­li mizah vəziyyətlə­rində komik olanı açıqlamağa yetmir, etibarlılığını itirir. Gü­lüşün bütün şəkilləri göz önünə gə­tirildiyi zaman üstünlük nəzəriyyəsinin hər gülüşü izah edə bilmədiyinin şahidi oluruq. Xüsusilə absurd mizah, ya da kəl­mə oyunları kimi heç kimsəyə bilərəkdən hücum etməyən növlər tama­milə nə­zəriyyədən kənarda qalır. Düşündürücü mizah növləri, məsələn, nüktelər də, çox güman ki, bu nəzəriyyə ilə açıqlana bilməz. Öz-özünə yönəlik mizahı da bu nəzəriyyə ilə açıqlamaq çətindir, bəzi tədqiqatçılar bu gülüşü, mənliyimizə baş­qa birinə baxa bilməyimizlə açıqlayır. Özünə aid qədim fotoşəkillərə gülən in­sanın ikinci mənliyi ilə eyniləmədiyi iddia edilə bilər. O halda özümüzü əv­vəl­ki halımıza və vəziyyətimizə görə daha üstün hesab edə bilərik və öz-özü­mü­zə gülə bilərik. Bu, öz daxilinə yönəlik bir gülüşdür.

1.2. Uyğunsuzluq (ziddiyət) nəzəriyyələri qrupu

İkinci əsas nəzəriyyə olan uyğunsuzluq nəzəriyyəsi bir baxıma üstünlük nə­zəriyyəsinə qarşı fikir olaraq ortaya çıxmışdır. Bir tərəfdən uyğunsuzluq nə­zə­riyyəsinin başlanğıcını yenə an­tik dövrdə aramaq xətalı olmaz. Platon “Fi­le­bos” adlı əsərində ruhun içərisindəki iki qarşı fikrin birləşməsinin komediyanın tə­məli olduğundan bəhs edir. Komediyanın içərisində özünəməxsus şəkildə xe­yir­xahlıqla məkrlilik, zövqlə qeyri-məmnunluq və zövqlə acı birləşir. Aristotel “Ri­tori­ka”da bu fikirlərə bənzər mülahizələr irəli sürür. Gülüşün hər dəfəsində bi­rini hədəf alan təca­vüzkar gülüş olmaq məcburiyyətində deyil, gülüşün mü­əy­yən nizamsızlığa bir reaksiya ola biləcəyini iddia edir. Bu iki dahi uy­ğun­suz­luq üzərində daha çox durmamış, amma uyğunsuzluq nəzəriyyəsinə uyğun gə­lən fikirlərin əsasını qoymuşlar. Uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin həqiqi qurucuları və dəstəkləyiciləri, ancaq əsrlər sonra ortaya çıxmışdır.

Uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin iki əsas qolunun tərəfdaşları arasında Ema­nu­el Kant və Artur Şopenhauerin adı çəkilir. Kantın estetik görüşləri komiklik və mizah üçün olduqca önəmlidir. Kant uyğunsuzluq nəzəriyyəsinə riayət edə­rək gülmənin ilk həqiqi fəlsəfi açıqlama­sını irəli sürür: “İnsanı ürəyi gedənə qə­dər gülmək tuta bilər. …Bu, gülünc bir şey olmalıdır. Gülüş yıxılan bir ümi­din heçliyə doğru ani dəyişimindən doğulan bir duyğudur”. Kantın dediyinə gö­rə, burada inkişafı gözlənilməz vəziyyətdən ayırmaq lazımdır, lakin belə və­ziy­yətlərdə gülüş deyil, kədər doğur. Uyğunsuzluğu fərq edən zehin çaşır və bu çaş­qınlıq kəşfə qarşı reaksiya olaraq gülməyi ortaya çıxarır. Gülüş bir növ zeh­ni duyğu və həyəcan olaraq dəyərləndirilir.

Şopenhauer Kantın gülüşlə bağlı fikirlərini dərinləşdirib mizah və ko­mik­lik əsasında genişlətmişdir. İnsanların duyğularla bağlı anlayışları ilə mücərrəd dü­şüncələrə dayanan anlayış­lar arasındakı fərq və uyğunsuzluq Şopenhauer üçün açar rolu oynayır. Ona görə insanlar bir şe­yin mənası və onun qav­ra­nıl­ma­sı arasındakı fərqdən qaynaqlanan və gözlənilməyən bir çaşqın­lıqla qarşı-qar­şıya qaldıqları zaman gülürlər. Gülüş o mənada müəyyən bir çaşqınlığın ar­dın­dan gələn fiziki hərəkətə çevrilən zehni reaksiya hesab edilə bilər. Bü­növ­rə­sin­də zehnin kəşf etdiyi bir məntiqsizlik, uyğunsuzluq, nizamsızlıq yatır.

Şopenhauer əsasında sadəcə gülməklə deyil, ümumiyyətlə, insanların gü­lüş və sevinc qaynaqları ilə maraqlanır. Bir filosof olaraq insanların düşünmə tər­zi, nizamlı, sağlam ruhi vəziy­yəti və xoşbəxtliyi üzərində cəmlənir. Bu sağ­lam ruhi vəziyyətə qovuşub onu itirməməyin əsas nöqtələri arasında “ciddi xa­rak­ter, bacarıqlı beyin, xoş temperament, nəşəli ruh və sağlam bədən” sayılır. Bu şəkildə Şopenhauerə görə, nizamlı ruhi vəziyyətə qovuşub xoşbəxtlik mər­tə­bəsinə ye­tən bir insan, hər şeydən əvvəl, tolerant olmalı, yəni bir pillə aşağı sə­viyyədə görünən “gülünc olanı” da xor görməməlidir. Şopenhauer bu mə­qam­da gülməyi həyatının önəmli məqamlarından biri olaraq müdafiə edir və xü­susilə də üstünlük nəzəriyyəsi tərəfdaşlarına qarşı çıxır.

Şopenhauerə yaxın olan Soren Kyerkeqor da komiklik, mizah və ironiya ilə maraqlan­mışdır. Şopenhauerin həyata baxışını, yəni estetik, etik və dini ba­xı­şını komiklik çərçivəsində ye­nidən şərh etmişdir. Kyerkeqor gülüş və mi­zah­dan daha çox ironiya üzərində dayanmışdır. İro­niya və mizah onun üçün in­sa­nın öz kimlik axtarışında önəmli amillər sayılır. Kyerkeqor üçün uy­ğun­suz­luq­lar Şopenhauerdə olduğu kimi həqiqi və zehni anlayışlar arasındakı uy­ğun­suz­luq­lar deyildir. O, daha böyük uyğunsuzluqlardan bəhs edir, onun üçün həyatın bü­tünlüyü ilə həyatın bir qisminə baxışı, zaman ilə sonsuzluq, həqiqət ilə fikir, tə­biət ilə tanrı arasındakı qarşılaşdırma­lar daha böyük, hətta həyati əhəmiyyətə ma­likdir. Şopenhauerin həyata baxışlarına yaxın bir pa­ralellik içərisində insan var­lığının üç mərhələsindən – estetik, etik və dini mərhələdən bəhs edir. Bu üç mər­hələ ard-arda gəlmək məcburiyyətində deyil, lakin aralarında keçidlər müm­kündür. Bu keçidləri təmin edən ünsürlər ironiya və mizahdır. İroniya es­te­tik baxış mövzusunda şübhə oyan­dırır, etika istiqamətində yönləndirir. Mizah etik baxışın dəyərlərini sonsuzluq miqyası çərçivə­sində keçici olaraq dəyər­lən­di­rir və dini mövqeyə yönləndirir. Gülmə Kyerkeqor üçün insanı azad edən, ye­ganə istənilməsi lazım olan bir şeydir: “Göyün yeddi qat yuxarılarına çəkil­dim. Tan­rılar orada sıra ilə düzülüb otururdular. Mənə xüsusi lütflə bir arzu et­mək imtiya­zı verildi. “Nə arzu edirsən? Gənclik, gözəllik, güc, uzun ömür, ən gö­zəl bakirə­ni, yoxsa sandığımızda olan başqa nemətlərdən birini? Yalnız bi­ri­ni seçməlisən!” Bir anlıq çaşıb qaldım. Sonra tanrılara bu şəkildə xitab etdim: “…diləyim sadəcə budur ki, qəhqəhə həmişə yanımda olsun”. Tanrılardan heç bi­ri bir kəlmə də söz demədi, hamısı gülməyə başladı. Bundan diləyimin qəbul edil­diyi nəti­cəsinə gəl­dim və anladım ki, tanrılar özlərini zərifliklə necə ifadə edə­cəklərini bilirdilər, zi­ra cid­di bir rəftarla “Diləyin qəbul oldu” demək onlara ya­raşmazdı”. Kyerkeqor gülməyə olduqca yük­sək dəyər verir, hətta bir növ föv­qəladə xüsusiyyətləri ona şamil edir. Mizah və gülüş insanın in­kişaf etməsi üçün gərəklidir.

Uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin psixoloqu olan Paul Mak Gi də komikliyin, gü­lüşün və mizahın insanların inkişaf etməsindəki əhəmiyyəti üzərində durur. Pi­aget məktəbinə bağlı psixo­loq Mak Gi mizahı və gülməyi uyğunsuzluq çər­çi­və­sində qavrayır. Bir insanın mizahi inkişafı zəkasının formalaşması ilə paralel ge­dir. Mizahın bünövrəsində insanın inkişafına görə müəyyən bir uyğunsuzluq ya­tır, ilk olaraq cisimlə onun görüntüsü arasındakı, qarşıda cism və onun dil sə­viy­yəsindəki şifahi təmsili arasındakı uyğunsuzluq təsirli olmağa başlayır. Son ola­raq Mak Gi yeniyetmə insanın psixoloji inkişafına və mərhələsinə görə mi­za­hın inkişafı sxemini əmələ gətirir.

Uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin bir başqa tərəfdarı və təmsilçisi Henri Berq­son da insanla­rın zehinlərində yaranan uyğunsuzluqlar üzərində dayanır. Berq­so­nun sosial təməllərə söykənən nəzəriyyəsi daha əvvəl deyildiyi kimi həm üs­tün­lük, həm də uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin ünsür­lərini ehtiva edir. Cəmiyyət ona mənsub olan fərdlərinin ruhunda və xarakterində sərtlik, inad­karlıq istəmir. Bu­nu tənqid edir və gülünc qarşılayır. Bu vəziyyətin qarşısını almaq və daha nü­munəvi, daha tolerant bir cəmiyyət yaratmaq istər. Bunu edərkən də cəza va­si­təsi kimi gül­məkdən istifadə edir. Berqsona görə, gülüş, hər şeydən əvvəl bir dü­zəltmə (tərbiyə – Q.Şəhriyar) hərəkətidir. Utandırmaq gülünən şəxsi o hə­rə­kə­ti, davranışı və ya duyğunu bir daha göstərmə­mək yönündə tərbiyə edir. Bu­na görə də gülüş gülünən şəxs üzərində düzəldici (tərbiyəedici – Q.Şəhriyar) bir rol oynayır. Cəmiyyət şəxsin ona edilən hörmətsizliyi gülüş ilə cəzalandırır. Gü­lüşdə rəğbət və xoşməramlılıq nişanəsi olsaydı, gülüşün bu funksiyası ol­maz­dı. Əgər Berqsonun fikirlərinə bu nöqteyi-nəzərdən baxılsa, o, gülüşün so­si­al nəzəriyyəsidir deyilə bilər.

Alman fəlsəfə profesoru Helmut Plesner də gülüş və mizahı ağlama və fa­ciə ilə bir-biri­ni tamamlayan ziddiyət əlaqəsində görür. “Gülmək və ağ­la­maq” adlı əsərində komik olanı yara­dan uyğunsuzluğu və qarşıdurmanı sadəcə in­sanların zehnində görmür. Bu uyğunsuzluğu təbii ilə ruhi arasındakı di­lem­ma­da görür. İnsanların həm ruhu, həm də bədəni vardır. İnsanın ruhu o bədəni san­ki başqa bir şeymiş kimi izləyir, lakin insan eyni zamanda o bədənin özü­dür. Bu və­ziyyət, Aristotelin də dediyi kimi, insanı digər heyvanlardan ayırır. Ples­nerə görə, bu dilemmanın içərisində onsuz da əsas uyğunsuzluq gizlənir. Gü­lüş onun üçün bir cəza deyil, daha çox insan­ların qarşılaşdıqları bu və­ziy­yə­tə bir reaksiyadır. İnsanların həyat boyunca qarşılaşdıqları həqiqət ilə ideal olan nor­ma, ictimai qanun arasındakı münaqişə komikliyin daxilində mövcuddur. İn­san­lar onun fərqinə vardıqları zaman gülürlər. Ağlama isə o qarşıdumanın qa­ranlıq üzünü təmsil edir, gülüşün eyni mənbədən çıxan həm bir-birinə bağlı cüt­lüyü, həm də ziddi sayılır.

Göründüyü kimi, uyğunsuzluq nəzəriyyəsinin təmsilçiləri mizahın, xü­su­si­lə zəka ilə bağlı olmasını vurğulayır. Mizahın insanların üstün hisləri ilə de­yil, onların idrak gücləri ilə, an­layış qabiliyyətləri ilə və zehni təfəkkürlə bağlı ol­duğunu söyləyirlər. Buna görə də mizahı çox vaxt ağıllı insanların etdiyi, xoş­landığı və anlaya bildiyi bir imtiyaz olaraq hiss edirlər. Uyğun­suzluq nə­zə­riy­yəsi bəzən üstünlük və ya qarşıda söz açacağımız rahatlama nəzəriyyəsi ilə də bağlıdır. İki, hətta üç nəzəriyyədən nə isə götürüb birləşdirən və qarşıda söz açı­lacaq olan bəzi “yeni” mizah nəzəriyyələri də xüsusilə ağıllı mizahı, nükteni və s. uyğunsuzluq nəzəriyyəsi ilə bağlantılı olaraq qavrayırlar.

1.3. Rahatlama nəzəriyyəsi

Əsas nəzəriyyələrdən üçüncüsü olan rahatlama nəzəriyyəsi digərlərinə gö­rə daha yaxın dövrdə ortaya çıxmışdır. Ümumilikdə psixoanalizlə çu­luğ­laş­ma­sına baxmayaraq, psixoanalizdən əvvəl də ifadə edilmişdir. Bu ilk dəfə Rene De­kart tərəfindən dilə gətirilmişdir. Dekart insanla­rın hər hansı bir pis əməllə qar­şılaşdıqları zaman və bu pis əməldən zərər gəlməyəcəyini anladıq­ları zaman gül­düklərini söyləyirlər. Burada gülüş qurtuluşun təmin etdiyi rahatlığın və mü­əyyən çaşqınlığın nəticəsində meydana gəlir.

Bu fikirləri daha sonra xüsusilə ingilis sosioloqu Herbert Spenser ge­niş­lən­dirmişdir. Spenser əsasən rahatlama fikri üzərində dursa da, uyğunsuzluğa da toxunur, uyğunsuzluqların bəziləri insanı yüksək üfüqlərə aparır, fəlsəfə, inanc və din ilə maraqlanmasını təmin edir, bəzilə­ri isə insanı eyni zehni sə­viy­yə­də tutub ani bir gülmə reaksiyasına gətirib çıxarır. Spenserin nəzə­riyyəsi xü­su­silə gülmə ilə müalicə aparan psixoloqlar tərəfindən istifadə edilir. Onlar Spen­serin fikirləri ilə gülüşün sağaldıcı təsirini izah etməyə çalışırlar. Lakin Spen­serin gülmə nəzəriyyəsinin özündə uyğunsuzluq deyil, müəyyən rahatlama əsas rol oynayır. Spenser “Gülmenin Fizyoloji Üzerinde” adlı əsərində duy­ğu­la­rın sinir sistemi ilə əlaqəli olduğunu iddia edir. Duyğular adətən bədən tə­rə­fin­dən də biruzə verilir, məsələn, insan qorxduğu zaman qaçmaq istəyirmiş ki­mi hərəkət edir. Ona görə bəhs edilən bu sinir enerjisi hər zaman müəyyən gər­gin­lik anında əzə­lələrin hərəkəti ilə ifadə edilməyə meyllidir. Lakin Spenserə gö­rə, gülüş duyğu enerjisinin fövqə­ladə və adi ifadə edilişindən fərqlidir. Gülüş qa­çış və ya hücum kimi başqa fiziki aktivliyə çevril­mir, onun nişanəsi və ya ön­cüsü də sayılmır. Gülüş insanı bir şeyə hazırlamaqdansa bir şeyə xid­mət edir. Spenserə görə isə sadəcə sinir enerjisinin boşalmasına yarayır. İnsanlarda ener­ji eynilə buxar maşınındakı kimi toplanır. Partlamadan boşaldılmalıdır ki, o da ancaq gülüşlə mümkün­dür. İlk olaraq danışmağı təmin edən əzələlər hə­rə­kə­tə gəlir, təbəssüm yaranır, o kifayət etməsə, nəfəs almağı təmin edən əzə­lə­lər­dən də istifadə olunur, təbəssüm və xəfif gülüş qəhqəhəyə çevrilir. O da ki­fa­yət etməsə və insanın içində hələ də enerji varsa, qəhqəhə əl vurma, əyilmə ki­mi hərəkətlərlə müşayət olunur.

Rahatlama nəzəriyyəsi deyildikdə ilk olarak Ziqmund Freyd ağıla gəlir. Freyd mizah, gülüş və yumor bütün ömrü boyu maraqlanmışdır, bu mövzuda iki dənə də əsər yazmışdır. Freyd komikliyi düşünərkən xüsusilə digər alman psi­xoloq və estetik Teodor Lippsdən ilhamlanmışdır, onun kimi Freyd da ob­yek­tiv və sübyektiv komiklik arasında fərq qoyur, yumoru sübyektiv ko­mik­li­yin içərisində ələ alır. Mizahı isə ko­mik­liyin saf və duyğulu olan növü kimi qə­bul edir. Lipps komikliyi zehnin içərisində əmələ gələn təsəvvürə və zəkaya, mi­zahı isə duyğu ilə əlaqələndirir. Freyd bu mövzuda Lipps ilə həmfikirdir.

Freyd və onun irəli sürdüyü psixoanalitik nəzəriyyə çox dərin şəkildə həm populyar mədəniyyətə, həm də elmi araşdırmalara təsir etmişdir. Freydin şü­uraltı və təhtəlşüura aid anla­yışları ortaya çıxartması onu xəyal, yuxu, tə­səv­vür, oyun və yumor, komiklik və mizah ilə ma­raqlanmağa da sövq etmişdir. Freyd məşhur yuxu yozmala­rı­nı yumor mövzusuna da tətbiq edir. O, yumorları özü­nəməxsus bir kateqoriya olaraq deyil, komikliyin bir növü kimi görür. Yu­mo­ru ümumi komiklikdən sosial yönü ilə ayırd edir, ona görə zarafat edilir, ko­mik­lik kəşf edilir. Yumoru və mizahı Spenserin enerjiyə qənaət nəzəriyyəsinə bən­zər bir şəkildə açıqlayır. Yumor və ümumilikdə mizah sayəsində hərəkətə gə­tirilən gülüş yolu ilə toplanan bu psixoloji enerji sər­bəst buraxılır. Bu şəkildə in­sanın rahatlanması təmin edilir. Freyd kitablarında yumorun texnika­sı, əmələ gəl­məsi, ifadə şəkilləri ilə maraqlanır. Yuxu ilə yumoru bir çox yönü ilə eyni şə­kildə təhlil edir, lakin yumorun əsas fərqi olan sosial tərəfi də gözdən qa­çır­mır. Yumor zövq verən həm ruhi, həm də sosial bir aktivlikdir, hətta kollektiv şü­urun geniş yayılmış olduğu dialoq kimi dəyərləndirilə bilər. Freydə görə, yu­xu­da olduğu kimi, yumor üçün lazım olan material da eyni mexanizmlə fə­a­liy­yət göstərir, gün ərzində yaşanılanlar ilk olaraq şüuraltı və təhtəlşüura daxil olur, orada sistemləşdirmə mərhələsindən keçir və bu material sonra yuxu və ya yumor olaraq təkrar şüurlu sahəyə göndərilir, lakin yumor üçün bu son mər­hə­ləyə bir az fərqli sayılır, çevrilmiş material olan fikirlər bir anda təh­təl­şü­ur­dan şüura göndərilir və yumorun sonunda istifadə edilir. Komiklik fikir və an­la­yışlarla, yumor isə maneə və qadağalarla bağlıdır. Yumor və mizah tam ola­raq psixopatoloji mərhələdə dözə bilmir, daha çox insanın müdafiə me­xa­nizm­lə­ri ilə və böhran kimi hiss edilən vəziyyətləri aşması ilə əlaqədardır. Freyd mi­za­hı komikliklə şüurlu mərhəmətin birləşdirilmiş növü olaraq görür. Mizah in­sa­nın eqosunun, mənliyinin qələbəni qeyd edərcəsinə zövq verir. Mizahın üs­yan­kar tərəfi də təsirlidir. Mizah, nəticədə, eqoya və zövq prinsipinə də qalib gə­lir, üstün olur. Freyd onu ata-ananın xidmətinə bənzədir. Ata-ana rolunda mi­zah insanın öz eqosunun təmsil etdiyi uşaqların cəfəngiyyatlarına və saf­lıq­la­rına əyilir, onları qavrayır, dözümlülük nümayiş etdirir və onlara gülümsəyir, mi­zah bu şəkildə super eqonun təsirində qalır.

Freydin həzz duyulan yumor və gülüşlə qadağaların boğulmasından əmə­lə gələn enerji­nin gülüşlə boşaldılması fikirləri olduqca təsirli olmuşdur, eynən onun şüuraltı və təhtəlşüur, eqo – super eqo anlayışları kimi. Bir çox psi­xo­te­ra­pevt onun rahatlama nəzəriyyəsinə uyğun olaraq gülüşlə insanların sıxıntılarını azal­tmağa çalışır. Daha əvvəl də qeyd etdiyimiz psixoloq Paul Mak Gi nə­zə­riy­yə kitablarında hər nə qədər uyğunsuzluq üzərində dursa da, insanları gülüş te­ra­piyalarında sağaltmağa çalışır, onların ruhi sağlığını pozan bu toplanmış ener­jini gülməklə sərbəst buraxaraq o insanların yenidən ruhi tarazlığı tap­ma­la­rı­na yardım etməyə çalışır. Onların həyatlarını daha yaxşı etməyə səy göstərir.

Spenserə görə, gülüş duyğu enerjinin adi boşalmasından fərqlidir. Gü­lüş­də­ki ilk əzələ hə­rəkətləri başqa duyğulardakından fərqlidir. Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, çox əsəbləşdiyimiz za­man yumruqlarımızı sıxır, əlimizi və ya aya­ğımızı yerə vururuq. Bu qəzəb duyğusunun nişanəsidir.

Əgər qəzəbimiz artarsa, bu, hücuma (və ya təcavüzə – Q.Şəhriyar) çev­ri­lər, amma gü­lüşlə bağlı enerji belə hücum doğurmaz. Əsəbləşdiyimiz zamankı ener­jimiz bizi başqa bir təhlü­kədən qoruya bilir. Gülüşdəki sinir enerjisinin be­lə funksiyası yoxdur. Spenserə görə, gülüşün adi bədən hərəkətlərinə heç bir dəx­li olmayan sadəcə sinirlərin boşalmasını təmin edən bir funksi­yası ol­du­ğu­nu söy­ləyir. Yəni gülüş insanı nəyəsə hazırlamaq deyil, hər hansı bir şeydən qo­ruyur.

Spenser ayrıca enerjinin boşaldılmasını, emosiyaların uygunsuzluğunu or­taya çıxartmaq istəyir. Bu duyğular daha sonra lazımsız enerji şəklində əzə­lə­lər vasitəsilə boşalır. Bu duyğunun ən çox təsir gördüyü əzələlərdə bütün enerji bo­şala bilmirsə, bu enerji daha az istifadə olunan başqa kanallara ötürülür. Mə­sə­lən, diafraqma əzələləri, nəfəsalma əzələsi kimi əzələlər ona görə də qəh­qə­hə­dən təsirlənir. Buna baxmayaraq, enerji boşalması tamamlanmazsa, o zaman da gülən şəxs əllərini vuraraq, önə-arxaya əyilərək, yerə yataraq enerjisini bo­şal­tmaq istəyir.

Spenserin gülüş nəzəriyyəsi daha sonra bir çox insana təsir göstərmişdir. Əsəb­lərin qəf­lətən boşalması kimi Con Dyui gülüşün nəfəsalma və səslə bağlı or­qan­larda meydana gəldiyini ortaya çıxarır. Freydin gülüş və rahatlama nə­zə­riy­yələri ayrı tədqiqatın mövzusudur.

Bu nəzəriyyələrdə rahatlama ilə enerjinin boşalması arasında bəzi bağ­lı­lı­ğın olduğu, təhlükəli vəziyyətlə qarşılaşdığımız zaman və bu təhlükəli və­ziy­yət­dən qurtulduğumuz zaman toplanan enerjinin boşalması ilə bizdə gülüş ək­sik­liyi örtür. Təhlükəli vəziyyət zamanı bir əzələ gərginliyi meydana gəlir. Ye­ni­dən təhkükəsizliyə düşdüyümüz zaman isə bu gərginlik düzəlir. Buna görə də ürə­yi gedənə qədər güldükdən sonra bir rahatlama hissi duymağımızın səbəbi də budur.

Nəticədə, Spenser və bunu təqib edən alimlərin iddialarından ortaya çı­xan “gülüş emosi­onal sinir enerjisinin boşalmasından ibarətdir” iddiası gülməni açıq­lamaqda bir başlanğıc olmuş­dur. Məsələn, mizahi gülmələrdə gülüş heç bir emo­sional enerji rahatlığını daimi edəcək hər hansı bir vəziyyətdən söz gedə bil­məz. Digər tərəfdən gülüşün özü də təbii olaraq bir enerji sər­fiyyatı tələb edir, ancaq bu enerji insanın öz içində durduğu yerdə yaranan bir enerji de­yil­dir. Yenə enerjinin qəflətən ortaya çıxan uyğunsuz kimi görülə biləcək bir duy­ğu ilə əlaqələn­dirilməsi də əsas mövzu olaraq qalır. O halda mizahdankənar və­ziy­yətlərdə ortaya çıxan gülüş ilə bunların çoxu həbs edilmiş duyğuları ehtiva et­mir. Məsələn, gülmək ağlamağa bənzəmir. Bir və­ziyyət, bir hadisə bizdə ağ­lamaq duyğusu yaratmırsa, ağlaya bilmərik, amma bir başqa vəziyyət­də bizdə gü­lüş yaradarsa, gülə bilərik. Yəni hər hansı bir emosional xəbərdarlıq olmadan da gülmək mümkündür. Bu da enerji toplanması iddiasını təsdiqləmir.

Rahatlama nəzəriyyəsi ilə bağlı bir başqa problem də emosionallıqdan göz­lənilənlərin qəflətən lazımsız hala gəlməsi, hətta ən emosional məqamların ya­şandığı anda belə işə yarama­masıdır. Hər hansı bir məqamda gülüş ortaya çıx­dığı anda ümidlərimiz, duyğularımız nədirsə, bu ortaya çıxan gülüş də onun­la əlaqəlidir.

Xoşumuza gəlməyən bir adama partlayan bir siqaret verməyi düşünsək, onun yanına çatmamış həyəcanlanarıq. Siqareti alsa, həyəcan bir az daha artar, hə­lə siqareti yandırıb üzündə partlasa, içimizdə toplanan təcavüzkar duyğudan gü­lərik, ancaq rahatlama nəzəriyyəsində iddia edildiyi kimi bu vəziyyətdə qəf­lə­tən uyğunsuzluğa dönməkdən söhbət belə gedə bilməz. Bura­dakı duyğular Spen­serin nəzəriyyəsi ilə də səsləşmir, çünki Spenserə görə, az da olsa, gül­mə­yə səbəb olan uyğunsuzluq lazımdır. Partlayan siqaretdə isə tamamilə ək­si­nə­dir. Zəif bir duyğu və ümidlə başlayan hadisə ən yüksək səviyyəyə gəldiyi za­man gülüş əmələ gəlir. Rahatlama nəzəriy­yəsi bunu da açıqlaya bilmir.

Freydə görə, vəziyyət daha da qarışıqdır. Spenser gülməyi buxar bo­ru­la­rın­dakı tıxaca bənzədir. O, gülməyi tıxacın açılması ilə borudakı təzyiqin azal­ma­sını eynilə gülməyin sinir sis­temindəki vəziyyəti və daha çox enerjinin da­xil­dən çölə çıxmasına bənzədir, ancaq vəziyyət be­lədirsə, çölə çıxan sinir ener­ji­sinin gülməyin başlanğıcında ən çox olduğu zamanda boşalması vacibdir. Hal­buki tıxacın açılması ilə təzyiq ən yüksəkdə başlayır və get-gedə azalır. Gül­məyin də başlanğıcda bərabər olması bu bənzərliyin gərəyidir, amma gülüş çox zəif olaraq başlayır. Getdikcə şiddətlənir, arada sükut da ola bilər. Ardın­dan yenidən gülüş başlayır.

Əgər Spenserin dediyi kimi, gülüş əyləncənin dillə ifadəsidirsə, açıq­la­maq bəlkə daha rahat olacaqdır. İnsanın onu xəbərdar edənə reaksiya verməsi baş­lanğıcda bir az sonra düşündük­cə reaksiyanın daha sərt və güclü olması göz­lənilir. Müəyyən şəraitdə artaraq ortaya çıxan sinir enerjisinin niyə gedərək ar­tır sualını doğurur. Freyddə isə ruhi enerji haqqında çox şey söyləmir. Teodor Lipps də Spenserdən təsirlənmiş, ruhi enerjinin mexaniki enerjiyə çevrilməsi fik­rindən hərəkət edərək bunu öz psixoanalitik nəzəri ilə izah etməyə çalış­mış­dır. Bunlardan fərqli olaraq gülməyi təsnifləndirmişdir. Ona görə “Gülmələr (za­rafatın şüuraltı ilə əlaqəsi)” adlı kitabında Freyd üç növ gülüşdən söz açır:

Zarafatlar

Komik vəziyyətlər

Mizah

Bu nəzəriyyədə əsas budur: bütün gülməli vəziyyətlər üçün insanlar mü­əy­yən bir ruhi enerji ayırırlar. Bu enerji hər zaman gərəkli olmur. Bunlar sax­la­nı­lır və gülüş üçün də istifadə edilir. Bu aşağıdakı kimi istifadə edilir:

1. Bu enerji (gərəksiz enerji) gizli və qadağan olunmuş duyğu və dü­şün­cə­lər üçün sərf olunan enerji zarafat edərkən istifadə olunur. Zarafat gizli və qa­da­ğan olunmuş enerji olaraq istifadə edilir.

2. Komik vəziyyətlərə reaksiya verərkən də düşünmək üçün saxladığımız ener­jidən istifadə olunur.

3. Mizah üçün isə emosiyalarımızı ayırıb saxladığımız enerji üçün is­ti­fa­də edirik.

Burada Freydin fikirləri daha çox zarafatlar üzərində cəmlənmişdir. Freyd insanda gülüşün, daha doğrusu, zarafat etmə bacarığının necə inkişaf et­di­yini araşdıraraq işə başlamışdır. Ona görə uşaqlıq illərində insanlar dü­şün­cələr və sözlərlə oynayaraq ifadəli nizamsız şəkildə düzərək komik vəziyyət ya­ratmışlar. Bu hələ zarafat deyildir.

Uşaq böyüdükcə daha məntiqli və ağıllı düşünür. Ağıl və məntiq olduğu za­man uşağın duyğu, düşüncə və hərəkətləri üzərindəki təzyiq də artır və bu təz­yiq altında ilk deməyə çalışdığı sözlər və xüsusilə də oyun nəzəriyyələri üzə­rindəki təzyiqi də artırır və ona təsir göstərir. Freyd bu zaman kəsiyini təq­lid dövrü adlandırır. Bu dövrdə uşaq sözləri və öz düşüncələrini ağılsız ad­lan­dı­ra biləcəyimiz şəkildə yan-yana düzür, ancaq sözlərin yan-yana gəlməsi mü­əy­yən bir məntiqin olduğunu göstərir. Üçüncü mərhələdə zarafat etməyə başlayır.

Cinsi və təcavüzkar zarafatlar təqliddən doğur. Freyd buna “məsum za­ra­fat­lar”, ya da “istəmədən edilən zarafatlar” deyir. Məsələn, sözlərin yan-yana gəl­məsi ilə edilən məntiqi xətalar buna misal ola bilər. Bir də təqlid deyil, bir za­rafat edilirsə, yəni bir şey satirik hücum və ya müdafiəyə yönəlikdirsə, Freyd bu­na “düşməncəsinə zarafat” deyir və o şey içərisində bu ya bir ədəbsiz za­ra­fat­dır, ya da ifşa məqsədi güdür. Freyd təqlid etməkdən aldığımız zövqün za­ra­fat edər­kən aldığımız zövqdən fərqli olduğunu, birincisindən alınan zövqün da­ha gözəl olduğunu söyləyir. Zarafat etdikdə düşməncəsinə, ya da cinsi yön­lə­ri­ni çıxarsaq, yerdə qalan təqliddə yal­nız zəkaya və texnikaya söykənən zəif gü­lüş qalır.

Freyd cəmiyyətin bizdə boğaraq qadağa qoyduğu duyğu və düşüncələri təh­təlşüura çıx­dığı zaman zarafatlardan istifadə etdiyimizi söyləyir. Bu, əslində şü­urlu deyildir. Təhtəlşüura çı­xarılmağa çalışılan duyğular normalda şü­u­ral­tının qaynağıdır. Zarafat etmək, zarafatlar uydur­maq Freydə görə təhtəlşüurun işi­dir. Eynilə yuxu kimidir. Bax elə bu məqamda da Freydə şid­dətli etirazlar baş qaldırmışdır. Bunu iddia edənlər ən azından komediya yazanları misal gə­ti­rə­rək professional göstəriciləri də eyni şəkildə misal göstərirlər.

Freydin nəzəriyyəsində sistemli yumor yaradanların şüurlu şəkildə za­ra­fat­ları bir yerə topladıqları, dolayısı ilə nəzəriyyənin təhtəlşüurda ortaya çıxdığı fik­rini doğrulamır. Digər bir çətinlikdə Freyd zarafatlardan niyə zövq al­dı­ğı­mı­zı açıqlarkən onların gizli düşmənlik və ya cinsi duyğularla ortaya çıxdığını, tə­bii davranışların bu yolla təmin edildiyini, ona görə də zarafatlar­dan zövq al­dı­ğı­mızı söyləyir.

Düşməncə və cinsi məhdudiyyətlərdən və təzyiqlərdən bizi azad etdiyini və başqa şəkil­də təmin edə bilməyəcəyimiz zövqlərimizi razı saldığını söyləyir. Freyd bununla da kifayətlən­mir və qeyd edir ki, qarma-qarışıq bir şəkildə gü­lüş­dəki əsas zövq Spenserin əksinə ruhi ener­jinin toplanmasıdır. Bu enerji baş­qa bir yerdə istifadə edilir. Dolayısı ilə ruhi enerjini açmaqla bizdə zövq oyan­dı­rır. Zarafatlar və komik vəziyyətlərə niyə güldüyümüzü də bu şəkildə izah edir. Freydə görə, adi normal anlarımızdakı ruhi enerjimizə əslində biz cinsi və tə­cavüzkar duyğu və düşüncələrimizi ört-basdır etmək üçün istifadə edirik. Za­ra­fat edərkən bu duyğu və düşüncələr suyun üzərinə çıxır. Dolayısı ilə onu boğ­mağa ehtiyac hiss etmərik. Onu boğmaq üçün sərf edəcəyimiz enerji qəf­lə­tən üzə çıxır və gülüşə çevrilir.

Göründüyü kimi, Spenserin enerjisində hər hansı bir duyğu üçün ortaya çıx­mış enerji birdən lazımsız olur. Freyddə isə duyğularımızı boğmaq üçün ayır­dığımız enerji, yəni boğmağa ehtiyac olmadığı zaman o enerji sərbəst qalır. Frey­də görə, gülüş müddətinin şiddəti bu enerjinin miqdarı qədərdir.

1711-ci ildə Şaftsberi “Nükte ve Mizahın Özgürlüğü” adlı məqaləsində ya­zır ki, rahat, açıq ürəkli və saf bir insanın ruhi vəziyyətinə sərhəd qoyulduğu za­man o, bu vəziyyətdən qurtul­maq istəyəcəkdir. Beləcə müxtəlif yollar ara­ya­caq, fi­ziki reaksiya ilə yanaşı, təlxəklik də daxil olmaqla, başqalarından in­ti­qam al­ma­ğa, özünü onlardan üstün tutmağa çalışacaqdır. Təzyiqlər­dən qur­tu­la­raq gülmək bəzən Hobbesin təzad/uyğunsuzluq nəzəriyyələri ilə də üst-üstə dü­şür. Məsələn, Hobbes deyir ki, təzyiqdən qurtulmaq üçün insanlar onlara təzyiq gös­tərənə qarşı gü­lərlər. Bu nəzəriyyənin əsas nümayəndələrindən biri Alek­sandr Bendir.

Əgər ağlımıza və qavrayış sferamıza diqqətlə baxsaq, görərik ki, rahat­la­ma nəzəriyyəsi üstünlük nəzəriyyəsi ilə tez-tez yerlərini dəyişirlər. Ra­hat­la­ma­nın gülüş vəziyyətinə uyğun gələ bilən iki mərhələsi mövcuddur. İnsan ya sər­bəst qalan sinir enerjisi ilə rahatlayır, ya da gülməli vəziyyətin özü sinir ener­ji­si­nin sərbəst qalmasına olduğu qədər, toplanmasına da səbəb ola bilir. Hər han­sı bir qadağa bir insanın qada­ğan olunanı etmək arzusunun artmasına səbəb olur. Bu arzuya yetməyən arzunu ortaya çıxarılmamış sinir enerjisi olaraq gös­tə­rə bilir və reaksiyası da ona görə verilir. Məsələn, qonaq gedərkən tər­pən­mə­dən oturması istənən uşaq qaçmaq və qışqır-bağır salmaq istədiyi halda otur­maq və sakit durmaq məcburiyyətindədir. Ortaya çıxmayan sinir enerjisi bütün əzə­lələrin gərilməsi ilə özünü biruzə verir. Bu ortaya çıxarılmamış enerjinin bir dik­tatorluğun ağır məhdudiyyətləri altında yaşamağa məhkum edilmiş in­san­lar­da müşahidə edilir. Burada gülməyə yol açan bir çox qadağa, seksuallığa və şid­dətə qarşı qoyulmuş ənənəvi ictimai qadağaları ağıla gətirir. Nigahdankənar cin­si münasibətlərdə buna görə insanların cinsi arzuları təzyiq altında tu­tul­muş­dur. Bir komedya aktyoru bu qadağalara laqeydlik göstərərək məhdudiyyətləri kə­nara qoyub seksuallıqdan danışarsa, seksuallıqla bağlı qadağan olunmuş dü­şün­cələrin hayqır­ma­sına səbəb olur və təzyiq altında saxlanılan cinsi enerjinin bir qismini gülüşlə buraxır. Təzyiq altında tutulan enerjinin niyə belə olduğu da araş­dırılmışdır. Bir tələbə öz müəl­­liminə nifrət edirsə, bu nifrətini müəllimə tə­ca­vüz edərək göstərməsinə icazə verilmir. Ona görə də tələbə düşmənlik ener­ji­si­ni boğur, amma müəllim bir başqası tərəfindən şiddətə məruz qalarsa, tə­lə­bə­nin həbs olunmuş enerjisi gülüşlə özünü biruzə verir.

 

Türkiyə türkcəsindən Azərbaycan türkcəsinə çevirən: Qumru Şəhriyar

Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası

Folklor İnstitutunun elmi işçisi

 

 

Çapa tövsiyə eədn: Akademik Muxtar İmanov


 



[1] Nükte – zarafatyana atmaca