Sərxan Xavəri

Dede Qorqud LogoFilologiya üzrə fəlsəfə doktoru

AMEA Reyasət heyətinin elmi katibi

e-mail: sarxanxaveri@gmail.com

 

FOLKLORŞÜNASLIQ: “SCİENCE, YOXSA ART”?

(Problemə fənnin funksional-tipoloji müəyyənliyi aspektindən baxış)

 

Xülasə

Məqalədə müasir şəraitdə ictimai-humanitar elm sahələrində müşahidə olunan yeni ten­den­si­yalar müstəvisində folklorşünaslıq elminin nəzri-metodoloji əsasları təhlil olunmuşdur. Mü­əllif müasir şəraitdə humanitar dəyərlərə dönüş, bu istiqamətdə elmilik və sənət meyarları əsa­sında münasibətlər, dig­ər elmlərin humanitar elmlərə təsiri və s. kimi məsələlərə to­xun­muş­dur. Belə bir fikir əsas götürül­müşdür ki, folklorşünaslıq digər ictimai və humanitar elm sa­hə­lə­ri­nin nəzəri qənaətləri ilə zən­gin­ləşməklə öz obyekt və predmet sərhədlərini daim tək­mil­ləş­dir­mək­dədir. Məqalədə Azərbaycan folklor­şünaslıq düşüncəsi yeni folklorşünaslıq paradiqmaları ba­xımından nəzərdən keçirilmişdir.

Açar sözlər: folklor, folklorşünaslıq, science, art, paradiqma, ənənə, humanitar, ictimai, so­sial, şifahi

 

FOLKLORE-STUDY: “SCIENCE OR ART”?

(A view to the problem from the functional-typological definition aspect of the subject)

 

Summary

In the article the theoretical-methodological bases of the folklore-study science in the new tendencies observed in the social-humanitarian science branches in the modern condition are explained. The author mentions the problems such as turning to the humanitarian values, re­lations on the base of science and art criteria in this direction, the influence of other sciences to the humanitarian sciences, etc. Such idea has been taken as a basis that enriching the other so­cial and humanitarian science branches with the theoretical conclusions folklore-study al­ways improves own object and subject borders. In the article Azerbaijan folklore-study thin­king is looked through from the new folklore-study paradigms.

Key words: folklore, folklore-study, science, art, paradigm, tradition, humanitarian, pub­lic, social, oral

 

ÔÎËÜÊËÎÐÈÑÒÈÊÀ: «SCİENCE», ÈËÈ «ART»?

(Âçãëÿä íà ïðîáëåìó â àñïåêòå ôóíêöèîíàëüíî-òèïîëîãè÷åñêîé

îïðåäåëåííîñòè ïðåäìåòà)

 

Ðåçþìå

 ñòàòüå áûëè ïðîàíàëèçèðîâàíû òåîðåòèêî-ìåòîäîëîãè÷åñêèå îñíîâû ôîëüê­ëî­ðèñ­òè­÷åñêèé íàóêè â àñïåêòå íîâûõ òåíäåíöèé, íàáëþäàåìûõ â ñîâðåìåííûõ îá­ùåñò­âåí­íî-ãóìàíèòàð­íûõ íàóêàõ. Àâòîð çàòðîíóë òàêèå âîïðîñû, êàê âîçâðàùåíèå ê ãó­ìÀ­íè­òàð­íûì öåííîñòÿì â íàñòîÿùåå âðåìÿ, îòíîøåíèÿ íà îñíîâå íàó÷íîñòè è èñêóññòâà â ýòîì íàï­ðàâëåíèè, âîçäåéñòâèå äðóãèõ íàóê íà ãóìàíèòàðíûå è äð. Àâòîð ñ÷èòàåò ÷òî, ôîëüê­ëî­ðèñòèêà, îáîãàùàÿñü òåîðåòè÷åñêèìè ïðåäïîñûëêàìè îáùåñòâåííûõ - ãóìàíèòàðíûõ îá­ëàñòåé íàóêè, ïîâñåìåñòíî óëó÷øàåò è ðàñøèðÿåò ãðàíèöû ñâîåãî îáúåêòà è ïðåäìåòà.

 ñòàòüå Àçåðáàéäæàíñêàÿ ôîëüêëîðèñòè÷åñêàÿ ìûñëü áûëà ðàññìîòðåíà â àñ­ïåê­òå íîâûõ ôîëüêëîðèñòè÷åñêèõ ïàðàäèãì.

Êëþ÷åâûå ñëîâà: ôîëüêëîð, ôîëüêëîðèñòèêà, íàóêà, èñêóññòâî, ïàðàäèãìà, òðà­äè­öèÿ, ãóìàíèòàðíûé, îáùåñòâåííûé, óñòíûé

Müasir dövrdə qloballaşmanın meydana gətirdiyi yeni sosial-mədəni real­lıqlar şəraitində bütün istiqamətlərdə olduğu kimi, elmi düşüncə sahəsində də fundamental dəyişikliklər müşahidə edilməkdədir. Məşhur Amerika elm­şü­na­sı Tomas Kunun elmi düşüncənin inkişaf dinamikası üçün ötən əsrin or­ta­la­rın­da müəyyənləşdirdiyi, günü bu gün də öz aktuallığını qoruyub saxlamış kon­sep­siya (Kun 1977: 69-79) işığında yanaşsaq, bütövlükdə elmi təfəkkür, ay­rı­lıq­da isə onun müxtəlif fənn istiqamətləri hazırda ciddi paradiqmatik dəyişiklik ərə­fəsindədir. Belə hesab edilir ki, sənaye cəmiyyətinin təşəkkülü ilə özünün ye­ni inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuş, keçən əsrin ortalarında “elmi-texniki in­qilab” adlandırılan yüksək tərəqqiyə gəlib çatmış müasir elm (“science”) ha­zır­kı informasiya cəmiyyətində içində olduğu sosial mühitin qlobal tə­bəd­dü­lat­la­rına müvafiq olaraq böhran mərhələsini yaşamaqdadır. Bu böhran özünü ilk növ­bədə onda göstərir ki, elmin klassik paradiqmaları artıq sosial tərəqqinin sü­rətli inkişaf tempi ilə şərtlənərək meydana çıxan bir sıra fundamental ümum­fəl­səfi-humanitar sualların cavablandırılmasında acizlik nümayiş etdirir. Bu sual­lar isə təsadüfən meydana gəlməmişdir. Onlar bütövlükdə bəşəriyyətin ta­ri­xi taleyi ilə bağlı narahatlıqlardan doğulmuşdur. Lakin bədbinlik üçün heç bir əsas yoxdur. Çünki mə­sələyə alternativ optimist yanaşma da mövcuddur: elm­də paradiqmatik anomaliya­ların yaranması həm də yeni elmi inqilabi də­yi­şik­li­yin əsas şərti deməkdir. Bu ba­xım­dan deyə bilərik ki, hazırda professional elmi sə­viyyədə cavablandırıla bilməyən müx­təlif xarakterli sualların meydana gəl­mə­si və getdikcə artması bütöv elmi düşün­cənin yeni mərhələyə keçid ərə­fə­sin­də olmasının da göstəricisidir. Sinergetik məntiqə görə, insanın xaosda optimal hə­rəkət strategiyasını müəyyənləşdirməsinə və son nəti­cədə onu nizama tabe et­dirməsinə heç nə xaosun özü qədər yardım edə bilməz! Görkəmli filosof Fü­zu­li Qurbanov belə bir şəraitdə Amerika antropoloqu Marqaret Mi­din aşağıdakı qə­naətinin fəaliyyət üçün stimulverici şüar olaraq qəbul edilməsini təklif edir: “Biz, bəşəriyyət olaraq, təkamül böhranının qızğın çağını yaşamaqla, tə­ka­mü­lün yeni faktoru – bu böhranı dərk etməyimizlə silahlanmışıq”(Qurbanov 2009: 11).

Danılmaz faktdır ki, son dövrlər bir sıra qlobal problemlərin həlli is­ti­qa­mə­tində axtarışlar müasir sivil dünyada humanitar dəyərlərə kütləvi bir dönüşlə mü­şahidə olunur. Bəşəriyyətin tarixən yaratmış olduğu bir sıra sosial ins­ti­tut­la­rın, müxtəlif mə­dəniyyətlərin, dinlərin, mənəvi təlimlərin, hətta ayrı-ayrı mistik sek­taların belə huma­ni­tar resursları indi əvvəlki illərdə olduğundan daha çox sə­fər­bərliyə cəlb edilir, on­la­rın mədəni energetik potensialından müasir yaşam me­yarlarının tənzimlənməsi üçün müx­təlif üsullarla istifadəyə daha intensiv və məq­sədyönlü cəhdlər edilir. İndi get­dik­cə belə bir qənaət daha çox nor­ma­tiv­lə­şir ki, planetin ekosistemi və bəşəriyyətin so­sio­mə­dəni sistemi arasında nizama və harmoniyaya əsaslanan optimal münasibət­lərin qurulması üçün humanitar tə­fəkkürün planet miqyasında kütləviləşdirilməsinə, norma­tivləşməsinə, obrazlı ifa­də etsək, folklorlaşmasına nail olmaq alternativsiz çıxış yolu­dur.

Hazırda dünyada humanitar dəyərlərə dönüşü zəruri edən digər bir amil isə yenə də qloballaşma ilə şərtlənərək hər bir xalqın öz milli identikliyini qo­ru­maq zərurətinin xüsusi olaraq aktuallaşmasıdır. Son dərəcə mürəkkəb sosial-si­yasi, mədəni-mənəvi, ideoloji, iqtisadi münasibətlər şəbəkəsinə malik olan mü­asir dünyada hər bir xalq etnik bir bütöv olaraq mövcudluğunu qoruyub sax­la­maq üçün tarixən qazanılmış milli-mədəni resurslarını müxtəlif üsullarla sə­fər­bərliyə cəlb edir, bununla da, necə deyərlər, milli ekosistemin mühafizəsini güc­ləndirmək missiyasını həyata keçirir.

Bütün dünya miqyasında humanitar dəyərlərə dönüş hərəkatının ya­ran­dı­ğı yeni şəraitdə ictimai və humanitar elmlərin missiyası nədən ibarətdir? Və ya­xud, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, elmi təfəkkürdə baş verən ümumi pa­ra­diq­ma­tik dəyişikliklər müasir şəraitdə ictimai və humanitar elmlərə necə təsir gös­tə­rir? Bu suallar artıq bir neçə on illərdir ki, sivil dünyada ciddi elmi dairələri dü­şündürməkdə, onlara verilən fərqli cavablardan yeni-yeni konseptual ya­naş­ma­lar meydana gəlməkdədir (Afanasyev 2013).

İlk növbədə onu qeyd edək ki, nə qədər qəribə səslənsə də, bizim “hu­ma­ni­tar elmlər” “çətiri” altında ümumiləşdirdiyimiz fənn istiqamətlərinin «sci­en­ce» (elm), yoxsa “art” (incəsənət) anlayışına daxil edilməli olduğu müasir elm­də ciddi mübahisələr predmetidir (Qumbrext 2006 / http: www).

Səbəb isə ondan ibarətdir ki, nəinki Azərbaycanda və keçmiş sovet mə­ka­nın­da, hətta Avropada, Amerikada ciddi elmi prinsiplərə əsaslanan bir sıra hu­ma­nitar fənn sahələri təbiət və dəqiq elmlər üçün müəyyənləşdirilən elmi kri­te­ri­yalara, Kantın vaxtilə “xalis zəka” adlandırdığı prinsiplərə tam cavab vermir və konkret kateqoriyal aparatla işləyən elmdən daha çox, metaforik obrazlarla iş­ləyən incəsənətin, ən yaxşı halda, publisistik davamı təəssüratını oyadır.

Digər bir tərəfdən, humanitar elmlərin tədqiqat obyekti insan və onun fə­a­liyyət sahələri ilə bağlı olduğundan onların obyektiv elmi prinsiplərə deyil, sub­yektiv yanaşmaya meyillənmələri, əgər belə demək mümkündürsə, stixial sə­ciyyə daşıyır. Başqa sözlə ifadə etsək, təbiət elmlərində şüurla gerçəklik ara­sın­dakı “subyekt-obyekt” münasibətləri humanitar elmlərdə sanki “subyekt-sub­yekt” münasibətlərinə transformasiya olunur və bu da elmi nəticələrdə sub­yek­tivlik riskini xeyli artırmış olur. Bu subyektivlik humanitar elm sahələrində təd­qiqata cəlb olunan problemlərdən tutmuş bu problemlərə yanaşma me­tod­la­rı­na qədər çox şeydə özünü göstərir.

Hər bir fənn sahəsində elmi problemin qoyuluşu arxasında həmin elmin ke­çib gəldiyi inkişaf yolunun təcrübəsi dayanır. Elmdə problemin qoyuluşu bi­la­vasitə elmi təcrübə və onun ötürülməsi ilə şərtlənir. Və bu ötürülmə əksər elm sahələrində, əsasən, paradiqmatik ardıcıllıqla həyata keçirilir. Humanitar elm­lərdə elmi təcrübənin ötürülməsi isə bəzi hallarda paradiqmatik ardıcıllıqla de­yil, sanki folkloristik ənənə mexanizmləri əsasında gerçəkləşdirilir. İn­cə­sə­nə­tin doğurduğu emosional ovqat buradakı “elmi yaradıcılıq” üçün başlıca sti­mu­la çevrilir, rasional elmi nəticələr zəncirindən yaranan paradiqmal əvəz­lən­mə­lər isə arxa plana keçmiş olur. Məhz bu tendensiyaları əsas götürərək bir çox alimlər elmşünaslıqda humanitar fənn sahələrinin “science”-a daxil edil­mə­si­ni şərti qəbul edirlər (Afanasiyev, Vasilenko / https://www).

Bu problemə digər bir yanaşma metodoloji paradiqmalara tabe olması ba­xı­mından humanitar fənlərin elmi və qeyri-elmi bölgülərə ayrılması təc­rü­bə­si­dir. Məsələn, sovet elmi humanitariyasında filologiya çətiri altında “qar­daş­laş­dı­rılan” iki “doğma” sahəyə – dilçiliyə və ədəbiyyatşünaslığa münasibət müasir şə­raitdə nisbətən fərqlidir. Belə ki, metodoloji paradiqmalarla işləməyə meyilli olan linqvistikanın (Amerika alimi Debora Şifrin linqvistik tədqiqatların daha çox for­mal və funksional adlandırıla bilən iki paradiqmaya tabe olduğunu qeyd edir (Şif­­rin 1995: 48) “science”a, mahiyyət etibarilə incəsənətin şərhi olan ədə­biy­yat­şü­­naslığın, ümumiyyətlə, sənətşünaslığın “art”a daxil edilməsi təcrübəsi də vardır.

Əlbəttə, müasir dövrdə humanitar və ictimai elmlərə belə bir münasibətin ol­ması onların həm ümumdünya elmi təfəkkürünün inkişafında, həm də bə­şər­iy­yətin sosial-mədəni tərəqqisində rolunun zərrə qədər də azaldılması demək de­yil. Sadəcə olaraq, qeyd olunan mülahizələr belə bir zərurəti meydana çıxarır ki, indiki şəraitdə, elmdə fundamental paradiqmatik dəyişikliklərin müşahidə olun­duğu bir dövrdə humanitar elmlərin üzərinə düşən mühüm vəzifə, ümu­miy­yətlə, ciddi elmi paradiqmalar üzrə təmərküzləşmək, sadə və aydın şəkildə ifa­də etsək, elmləşməkdir.

Bu prizmadan baxdıqda, əsasən, sovet hakimiyyəti illərində daha çox mark­sist-leninist ideoloji “paradiqma” əsasında formalaşmış, bir əsrə yaxın müd­dətdə dünya elminin obyektiv inkişaf tendensiyalarından kənarda inkişaf et­miş, müstəqillik mərhələsində bu çatışmazlıqlardan yaxa qurtarmaq isti­qa­mə­tin­dəki müxtəlif cəhdlərə baxmayaraq hələ də ciddi elmi-metodoloji pa­ra­diq­ma­lar ətrafında təmərküzləşə bilmə­miş Azərbaycan humanitar elmlərində də hə­yata keçirilməsi zəruri bir sıra vəzifələr vardır. Təqdirəlayiq haldır ki, son il­lər bu istiqamətdə Azərbaycan humanitariyasında multidissiplinar nəzəri-me­to­do­loji əsasa dayanan ciddi bir hərəkatın başlandığı da müşahidə olunmaqdadır.

İctimai və humanitar elmlərdə elmi paradiqmalar ətrafında tə­mər­küz­ləş­mə­yə ciddi şəkildə mane olan amillərdən biri də elmi yanaşmada formal mil­li­lik prinsipinin prioritetliliyidir. Qeyd etdik ki, sovet hakimiyyəti illərində mar­ksist-leninist ideologiya ictimai-humanitar elm sahələrinin metodoloji yanaşma prin­siplərinin əsasında daya­nır­dı. Müstəqillik illərində haqlı olaraq ondan im­ti­na edildi. Lakin bu imtinadan sonrakı yeni hədəflərə doğru hərəkət bütün hal­lar­da obyektiv elmi prinsiplərə doğru yön almadı. İctimai-humanitar elmlərdə for­mal etnik-milli meyar ümumən elmi dəyər­lən­dirmənin əsasını təşkil etməyə baş­ladı. Bu isə sovet hakimiyyəti illərindəki marksist-leninist ideologiyanın özü qədər tendensiyalı bir yanaşmaya çevrildi. Bir çox hallarda tədqiqatın də­yə­ri elmiliyindən daha çox, formal millilik prinsiplərinə nə dərəcədə cavab ver­mə­si ilə ölçüldü. Vətən, xalq, onun tarixi, mədəniyyəti, dili haqqında emo­si­o­nal coşğuyla şüar qışqıranların xorunda rasional bir təmkinlə söylənilən elmi mü­la­hizə bir çox hallarda xaric səsə çevrildi. Əsasən, milli-mədəni və ictimai dü­şüncəmizin tarixinin və bu gününün öyrənilməsi ilə məşğul olan humanitar elm sahələrimiz milli irsin istər elmi, istərsə də kütləvi səviyyədə təqdimatına xü­susi üstünlük verir. Amma indi milli irs bizə irs statusunda yox, ictimai şü­uru nizam­lamağa, onu yönəltməyə, cəmiyyətdə məqsədyönlülüyü təmin et­mə­yə imkan verən model­lər statusunda daha çox lazımdır. Dünya bu işlərlə ötən əs­rin ortalarından məşğuldur. Şübhəsiz, ictimai və humanitar elm sahələrinin təd­qiqat obyekti olan mədəniyyət millidir, həmçinin “art” məzmunludur. Lakin bu heç də o demək deyil ki, onu tədqiq edən elm də milli və “art” məzmunlu ol­malıdır. Elm nəyi tədqiq etməsindən asılı olmayaraq, həmişə milliliyə mü­na­si­bətdə universal, “art”a münasibətdə elmi olmalıdır.

Bəs milli humanitar fənn sahələrinin “art” olmaqdan çıxarılıb nə­zə­ri-metodoloji paradiqmalar ətrafında təmərküzləşən “science”a çev­ril­mə­si­nə necə nail olmaq olar? Nə qədər taftaloji səslənsə də, müasir elmi stan­dart­lar səviyyəsində dünya elminə inteqrasiya bunun yeganə mümkün yoludur. Son otuz ildə informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının sürətli inkişafı, xü­su­sən internetin yaranması ilə əlaqədar dünyada tamamilə yeni keyfiyyətli vir­tual texnokulturoloji mühit, həmin mühitdə isə yeni rasional keyfiyyətli ic­ti­mai və humanitar tədqiqatlar meydana gəlmişdir. Belə bir şəraitdə istər ictimai və humanitar elmlərin öz aralarında, istərsə də onlarla təbiət və dəqiq elmlər ara­sında sintez, inteqrasiya, hətta konvergensiya tamamilə yeni məzmun kəsb et­mişdir. İndi bizim hədəfimiz beynəlxalq elmi mühitin, xüsusən beynəlxalq vir­tual elmi mühitin orbitinə daxil olmaq, onun ayrılmaz tərkib hissəsinə çev­ril­mək, onun töhfələrindən yetərincə bəhrələnmək, perspektivdə isə onu öz töh­fə­lərimizlə bəhrələndirməkdir. Bu zərurəti hələ iyirmi il bundan qabaq pey­ğəm­bəranə bir fəhmlə hiss edən Yaşar Qarayev yazırdı: “Biz, indi, istisnasız, bü­tün sahələrdə vahid informasiya məkanında yaşayırıq. Məhz rəqabət, əmək­daş­lıq həmin məkanı rasional və bədii məqamlar arasındakı şərikli, ortaq rit­min, hərəkətin də məka­nına çevirə bilər. Yoxsa, əgər biz yenə də məhdud, dar, lo­kal peşə arealı daxilində (informasiya emalı və istehsalı ilə bağlı ən dəqiq, ri­ya­zi metod və üsullardan kənarda) qalsaq, qlobal ədəbi marafonda, ümu­miy­yət­lə mədəni-mənəvi tərəqqidə (məhz “infor­masiya partlayışının” təsir məh­və­rin­də) indiki sürətlə ayaqlaşa bilmərik. Marafona qoşulmaq, internetdə orbitə düş­mək isə yalnız vahid internet üslubu, metodolojisi, dili və əlifbası (kursiv bi­zim­dir – S.X.) müstəvisində mümkündür ”(Qarayev 2001: 7).

Bəli, “informasiya emalı və istehsalı ilə bağlı ən dəqiq, riyazi metod və üsu­lun” humanitar elmi araşdırmaların paradiqmasına çevrilməsi yalnız və yal­nız qeyd olunan standartların (internet üslubu, metodolojisi, dili və əlifbasının) mə­nimsənilməsi ilə mümkündür.

Adətən, beynəlxalq elmi inteqrasiyanı daha çox dəqiq və təbiət elmlərinə aid edirlər. Kütləvi təsəvvürdə riyaziyyat, fizika, kimya, biologiya və s. elm sa­hə­ləri heç bir milli mənsubiyyətə malik olmayan universal elmlər, mə­də­niy­yət­şü­naslıq, ədəbiyyatşünaslıq, folklorşünaslıq, sənətşünaslıq... isə “milli mən­su­biy­yət yarlıkı” fənn istiqamətləridir. Hətta belə diletant mülahizələr də vardır ki, humanitar elmlər daha çox milli mədəniyyətlə məşğul olduğundan onların “yad” elmi mühitdən öyrənə biləcəyi nəzəri-metodoloji yanaşmalar, konseptual bəh­rələnmələr zərərli nəticələrə gətirib çıxara bilər. (Müasir elmdə “Qərb mo­no­poliyası” və onun “zərərli ideyalar ixracı” ilə bağlı elmi-metodoloji yanaşma sə­viyyəsinə qalxmış müasir şəhər miflərini xatırlamaq kifayətdir).

Burada bir məqam üzərində xüsusi dayanmaq lazımdır: fənn istiqamə­tin­dən asılı olmayaraq elmdə elmiliyin göstəricisi, hər şeydən əvvəl, məhz uni­ver­salizimdir. Hətta universalizm elmiliyin müəyyənlik keyfiyyəti sta­tu­sun­dadır. Bəşəri universalizm, bəlkə də, ictimai düşüncə sahələrinin heç bi­rin­də elmi təfəkkür sahəsində olduğu qədər aparıcı mövqedə deyil. Məhz bu uni­ver­sallaşdırma xüsusiyyətini əsas götürərək, Nobel mükafatı laureatı, məşhur fi­zik Priqojin qeyd edirdi ki, bəşəriyyəti heç nə elm qədər birləşdirə bilməz (Pri­qo­jin/https://www). Gerçəkliyin elmin pəncərəsindən görünən mənzərəsi, ya­xud da elmin anlayış və kateqoriyalarının “dili” ilə oxunan “mətni” bütün hal­larda dini, irqi, milli, sinfi ayrılıqların fövqündədir və bütün bu ayrılıqları öz uni­versalizminə tabe etdirmək gücündədir. Çünki elmin həqiqəti heç bir lokal çev­rənin, məhdud qrupun həqiqəti deyil. O, elmin elmi həqiqətdir. Əgər hu­ma­ni­tar elmlər də belə universallaşdırıcı funksiyaya malik deyilsə, obyektiv elmi prin­siplərə deyil, kütləvi ənənədən gələn “formal milli prinsiplərə” əsaslanırsa, on­da, həqiqətən də, onun elmiliyi şübhə altına düşmüş olur. Azərbaycan hu­ma­ni­tar elmi bu mənada saxta “milli meyarlar” adlanan buxovlardan azad ol­ma­lı­dır, yuxarıda qeyd edildiyi kimi, elmləşmə mənasında universallaşmalı, uni­ver­sal­laşma mənasında elmləşməlidir. Azərbaycan dili (təfək­kürü) məhz elmdə ger­çəkliyi bütün digər dillərdən daha mükəmməl şəkildə təqdim etmə iddiasını və imkanını həm özümüzə, həm də dünyaya nümayiş etdirmə­lidir. Çox təq­di­rə­la­yiq haldır ki, son illərdə Azərbaycan humanitar elmlərində müşa­hidə olunan ten­densiyalar məhz bu hədəflərə doğru istiqamətlənmişdir.

Folklorşünaslıq dünyanın gənc elm sahələrindən hesab olunur. Bəlkə də ic­timai və humanitar elmlər içərisində folklorşünaslıqla müqayisədə ikinci elə bir tədqiqat sahəsi tapmaq çətindir ki, yarandığı dövrdən müasir günümüzədək onun əsas tədqiqat obyekti, nəzəri-metodoloji bazası, elmlər no­menk­la­tu­ra­sın­da yeri, predmeti, bu predmetin kulturoloji səciyyəsi, sərhədləri, təsnifi və s. bu qə­dər polemikaların hədəfi olmuş olsun. Təkcə bircə faktı demək kifayətdir ki, bu dediklərimiz aydın təsəvvür olunsun: ilk baxışdan folklorşünaslığın ilkin tə­şək­kül mərhələsində müəyyən­ləşdirilərək artıq çoxdan normativ qənaətə çev­ril­mə­li olan (digər elm sahələrində bu belə də olmuşdur) “folklor nədir?” sualı ən pro­fessional araşdırma səviyyəsi üçün iki yüz il bundan əvvəlki qədər günü bu gün də xüsusi aktuallıq kəsb edir, bu sual ətrafında qızğın mübahisələrdən, müx­təlif istiqamətli multidissiplinar tədqiqatlardan Amerika, Avropa, Rusiya və türk xalqları folklorşünaslığında yeni-yeni konsepsiyalar və nəzəri-me­to­do­lo­ji yanaşmalar meydana gəlir. Meydana gəldiyi dövrlərdən, əsasən, tarixi-mü­qa­yisəli metoda əsaslanan və filoloji profilli sahə kimi formalaşan folklor­şü­nas­lıq ötən əsrin ikinci yarısından sonra Qərbdə, xüsusilə Amerikada ictimai-hu­manitar elmi düşüncədə baş verən ciddi paradiqmatik dəyişikliklərə müvafiq ola­raq tamamilə yeni nəzəri-metodoloji baxışlar əsasında multidissiplinar isti­qa­mətdə inkişaf etməyə başlamışdır. Bunun səbəbi XX əsrin ikinci yarısından son­ra Qərb ictimai-humanitar elmlərində baş verən aşağıdakı fundamental də­yi­şikliklər olmuşdur:

İctimai elm sahələri içərisində sosioloji araşdırmaların ön plana çıxması;

Struktur-semiotik metodun mədəniyyətin öyrənilməsində prioritet isti­qa­mə­tə çevrilməsi;

Psixoanalitik tədqiqatların mədəniyyət faktlarının izahı baxımından uni­ver­sal bir elmi yanaşma olaraq öz araşdırma sahəsini genişləndirməsi;

Antropologiyanın bütövlükdə insanlığın keçmişi və bu günü ilə bağlı ən mü­rəkkəb məsələlərə işıq salan bir elm sahəsi kimi prioritetləşməsi;

Kulturologiyanın mədəniyyətin və onun ayrı-ayrı fakt­larının öyrənilməsi ba­xımından universal elmi modellər təklif edən bir elm sahəsi kimi inkişafı və s.

Bütün bu elm sahələrindəki nailiyyətlər folklor hadisəsinə və fakturasına mü­nasibətdə (bizim tədqiqatda bu iki anlayış bir-birindən fərqlənir) sintez olu­na­raq folklorşünaslığın multidissiplinar bir elm sahəsi kimi sürətli inkişafına sə­bəb olmuşdur.

Elmşünaslıqda normativləşmiş qənaətə görə, elm vahid və koqnitiv bir sis­temdir. Elmlərin fənn təsnifatı üzrə proses öncə idraki institutlaşma sə­viy­yə­sin­də gedir, daha sonra sosial institutlaşma prosesi baş verir. Elmlərin fənn təs­ni­fatında koqnitiv və sosial institutlaşma bir-biri ilə sıx şəkildə əlaqədardır. İd­ra­ki səviy­yədə elmlərin institutlaşması sosial sahədə yeni-yeni elmi qurumların ya­ranma­sına xidmət edir, yeni yaranan sosial institutlar qarşılıqlı olaraq elmi in­formasiya mübadiləsini təmin etməklə yeni səviyyədə koqnitiv ins­ti­tut­laş­ma­nı təmin etmiş olur. Bu proses elmin daxili inkişaf dialektikasıdır (Xəlilov 2010:150).

Bir fənn sahəsi olaraq folklorşünaslığın ictimai-humanitar elmi dü­şün­cə­də koqnitiv institutlaşması mədəni faktın (xalq biliyinin) ümumi mədəniyyət sis­temi içərisindən avtonom bir vahid kimi ayrılaraq humanitar elmi düşün­cə­nin predmetinə çevrilməsi nəticəsində meydana gəlmişdir. Folklorşünaslıqda təd­qiqatın obyektinin (xalq biliyinin) “kəşf” edilərək elmi humanitar düşün­cə­nin fokus nöqtəsinə gətirilməsi ilə bu fənn sahəsinin özü də yaranmışdır. Son­ra­dan digər fənn sahələrinin elmi yanaşmaları bu predmetin araşdırılması is­ti­qa­mətində təmərküzləşmiş və zəngin folklor araşdırmalarının meydana gəl­mə­si­nə səbəb olmuşdur. Bu da folklorşünaslığın bir elm sahəsi kimi dialektik in­ki­şa­fının spesifikliyində özünü göstərir. Bizcə, folklorşünaslığın bir elm sahəsi ki­mi dəyərləndirilməsi üçün belə bir cəsarətli sual qoymaqdan çəkinməməliyik: müx­təlif elm sahələrinin, əsasən də, filologiya, kulturologiya, antropologiya, so­siologiya, psixologiya və etnoqrafiyanın nəzəri-metodoloji ba­xış­larının bir­ləş­məsi əsasında inkişaf edən folklorşünaslıqda fərqli yanaşmaların sintezi özü­nün yeni keyfiyyət dəyişikliyi mərhələsinə keçmişdirmi? Yəni, folk­lor­şü­nas­lı­ğın bir elm sahəsi kimi formalaşması mərhələsi başa çatmışdırmı? Bizcə, bu su­ala hələ ki, müsbət cavab vermək mümkün deyil. Elə ona görə də folklor­şü­nas­lığın hansı ictimai-humanitar elm blokuna aid edilməsi günü bu günə qədər mü­bahisəlidir.

Görkəmli rus folklorşünası B.N.Putilov folklorun nəzəri-metodoloji ba­xım­dan tədqiqində metodoloji monizm (sovet folklorşünaslığı) və metodoloji plü­ralizm (Avropa və Amerika folklorşünaslığı) yanaşmalarının olduğunu qeyd edə­rək, folklorun əhatə dairəsi və dəqiq sərhədlərinin müəyyənləşdirilməsi üçün metodoloji plüralizmin zəruri olduğunu qeyd edir (Putilov/http:www). Mü­şahidələr onu göstərir ki, metodoloji plüralizm baxımından folklorşünaslıq öz inkişafının müxtəlif dövrlərində müxtəlif ölkələrin timsalında müxtəlif elm sahə­lərinin təsir dairəsində olmuşdur. Görkəmli rus folklorşünası Çistov yazır ki, ötən əsrin 50-60-cı illərində folklorun təbiətinin müəyyənləşdirilməsi istiqa­mə­tində istər Avropada, istərsə də Rusiyada gedən qızğın mübahisələr onunla nə­ti­cələndi ki, folklorşünaslıq bir elm sahəsi kimi bir tərəfdən filolojiləşdi, di­gər tərəfdən antopolojiləşdi. Həmçinin, bir sıra tədqiqatçıların araşdırmalarında mə­dəniyyət nəzəriyyəsinə, digər tədqiqatçıların araşdırmalarında isə etnos nə­zə­riyyəsinə çevrildi. Elə həmin tarixi mərhələdə Amerika folklorşünaslığında isə sosioloji araşdırmalar ön plana çıxmağa başladı. Bundan əlavə, ötən əsrin əv­vəllərində Ziqmund Freydin psixoanaliz və Karl Qustav Yunqun arxetiplər nə­zəriyyəsi ictimai-humanitar elmlər üçün ümumnəzəri metodologiyaya çevril­dik­dən sonra, əsasən, Avropada və Amerikada bir sıra digər sahələrdə olduğu ki­mi, folklorşünaslıqda da nəzəri psixologiyanın postulatlarının üstünlük təşkil et­məsi müşahidə edilməyə başladı. Son iyirmi ildə istər Rusiyada, istərsə də Av­ropada kulturoloji yanaşmalara meyil xeyli güclənmişdir.

Bütün bunlar belə bir cəsarətli qənaəti irəli sürməyə əsas verir ki, hələ in­di­yədək folklorşünaslığın yalnız onun özünə məxsus nəzəri-metodoloji tədqiqat apa­ratı hələ ki, formalaşma mərhələsini başa vurmamışdır. Elə ona görə də həm bizdə, həm də Avropada hansısa bir tədqiqatçının folklorşünas olduğunu mü­əyyənləşdirən əsas amil onun mədəniyyət faktına yanaşmasının əsas prin­si­pi­ni təşkil edən nəzəri-metodoloji konsepsiya ilə deyil, tədqiqatın predmeti ilə mü­əyyənləşir. Sadə şəkildə ifadə etsək, hazırda “folklorşünas kimdir?” sualının nor­mativ cavabı “folklorşünas folkloru öyrənəndir” formulunda ifadə olunur. Ar­tıq burada tədqiqatçının folkloru hansı nəzəri yanaşma əsasında tədqiq et­məsi ya ikinci dərəcəlidir, ya da ümumiyyətlə müəyyənləşdirici faktor hesab edil­mir. Folklor isə xalqın yaşam təcrübəsi ilə bağlı bütün fəaliyyət sahələrini özün­də ehtiva etdiyindən, ona ən müxtəlif peşə və fənn maraqları çərçivəsində mü­raciət olunur. Hətta yalnız antropoloq, kulturoloq, psixoloq, etnoqraf deyil, mü­asir dövrün ixtisaslı həkimi, memarı, hüquqşünası, iqtisadçısı, fiziki, ast­ro­no­mu da folklor materialı üzərində öz peşə maraqları baxımından tədqiqat apa­ra bilər və aparır da. Hətta bu tədqiqatı apardıqdan sonra özünün folk­lor­şü­nas­lıq elminə iddiasını ifadə etməkdən çəkinmir də... Məsələn, həkim üçün xalq tə­babəti, memar üçün şifahi ənənə vasitəsilə ötürülən memarlıq ənənələri, hü­quq­şünas üçün cəmiyyətdə sosial münasibətlərin tənzimlənilməsində mifik ta­bu­ların rolu və s. maraq kəsb edə bilən mövzulardır. Bu tipli tədqiqatların folk­lor­şünaslıq araşdırması olduğunu müəyyənləşdirən prinsip nədən ibarətdir? Biz­cə, folklor materialı üzərində aparılan araşdırmaların metodoloji spe­si­fi­ka­sını müəyyənləşdirən əsas amil məhz elmi problemin qoyuluşu olmalıdır. Elmi araş­dırmada elmi problemin qoyuluşu “necə?” (hansı nəzəri-metodoloji baza ilə?) və “nə məqsədlə?” (hansı elmi nəticənin əldə edilməsi məqsədilə?) sual­la­rın­da dəqiq ifadə olunur. Ona görə də müxtəlif fənn sahələrinə aid bilik bazası əsa­sında folklor fakturasına müraciət bütün hallarda folklorşünaslıq araş­dır­ma­sı hesab oluna bilməz. Burada vacib olan şərt məhz materialın, fakturanın folk­lor­şünaslıq elminin prinsipləri əsasında araşdırılmasıdır. Düzdür, bu prinsiplər uni­versal deyildir. Dünyanın müxtəlif ölkələrində müxtəlif elmi paradiqmalara ta­be­dirlər. Biz yuxarıda folklorşünaslığın yalnız özünə məxsus nəzəri-me­to­do­lo­ji bazasının hələ ki, tam formalaşmaması kimi riskli bir fikir irəli sürdük. Hət­ta belə olmasına baxmayaraq, bütün bu fərqli paradiqmatik istiqamətlərin ümu­mi bir folklorşünaslıq anlayışı adı altında birləşə bildiyi məqam vardır ki (bir az sonra o barədə geniş bəhs edəcəyik), o, əsas götürülməlidir.

Məsələn, psixoanalitik folklor araşdırmaları üçün xarakterik olan əsas cə­hət folklor mətnlərinin strukturunun, funksiyasının, obrazlar sisteminin, ob­raz­lar sistemi arasındakı münasibətlərin insanın emosional psixi strukturu ilə şərt­lə­nərək meydana çıxması ideyasıdır. Bu tipli tədqiqatlarda folklor mətni psi­xo­lo­ji kodlar əsasında zahirən göründüyündən fərqli semantikada “oxunur” və izah edilir. XX əsr dünya folklorşünaslığının əsas istiqamətlərindən birini təşkil edən çoxsaylı bu tipli tədqiqatları psixoloji deyil, folklorşünaslıq araşdırmaları ona görə hesab edirik ki, burada araşdırmanın əsas məqsədi folklorun ge­ne­zi­si­nin müəyyənləşdirilməsi, folklor mətninin semantik strukturunun araş­dı­rıl­ma­sı­dır. Bu tipli misalların sayını artırmaq da mümkündür. Əks vəziyyəti özündə ifa­də edən digər nümunəyə diqqət edək. Əgər folklor materialları əsasında xalq tə­babətinin araşdırılması ilə bağlı tədqiqat həmin sahə üzrə xalq biliklərinin mü­asir tibbdə tətbiqi məqsədi daşıyırsa, onda bu araşdırmanın folklorşünaslıqla heç bir əlaqəsi yoxdur. Əksinə, xalq təbabəti ilə bağlı biliklərin araşdırılması folk­lorun praktiki funksionallıq keyfiyyətlərinin öyrənilməsinə xidmət edirsə, on­da bu folklorşünaslıq araşdırması hesab olunmalıdır.

Bütün digər ictimai proseslər kimi elm də, onun ayrı-ayrı fənn sahələri də di­alektik inkişafdadır. Bu, folklorşünaslıq elminə da aiddir. Elmi proseslərin içə­risində olmaq bəzən onun daha geniş kontekstdə prosessual təbiətinin də­yər­lən­dirilməsinə, elmi proseslərin mahiyyətini şərh etməyə, onun hansı inkişaf mər­hələsində olduğunu müəyyənləşdirməyə mane olur. Bu mənada konkret ola­raq folklorşünaslığa münasibətdə onun nəzəri-metodoloji yanaşma bazasının tam olaraq formalaşmış hesab edilməsi yanlış bir yanaşmadır. Hesab oluna bi­lər ki, folklor mətninin spesifikasının diqtəsi ilə yaranmış bütün nəzəri-me­to­do­lo­ji sistemi ilə folklorşünaslıq elmi hələ ki formalaşma mərhələsindədir. Həm də bu proses sırf multidissiplinar prinsiplər əsasında gerçəkləşməkdədir.

Folklorşünaslığın indiyə qədərki beynəlxalq təcrübəsi belə bir fikri de­mə­yə əsas verir ki, folklor mətnlərindən, yaxud folklor hadisəsindən yalnız bir əla­mətin ayrılıqda götürülərək tədqiqatın fokusuna gətirilməsi bütün hallarda məh­dudluqdur. Əgər biz “folklor-etnik mədəniyyət identifikasiyası” formulunu qə­bul etsək, onda məsələnin həlli nisbətən sadələşmiş olar. Bu halda ayrı-ayrı elm sahələrinin şəriksiz olaraq öz inhisarına almaq istədiyi mətn öz mənsub ol­du­ğu mədəni sistemin ayrılmaz tərkib hissəsi olaraq daşıdığı bütün əlamətlərlə bir­likdə təhlili özü tələb etmiş olar.

Ötən əsrin 90-cı illərində ümumictimai şüur səviyyəsində milli özü­nü­dərk proseslərinin güclənməsi və onun milli-siyasi rezonansı kimi özünü gös­tə­rən azadlıq hərəkatı dalğası nəticəsində folklora maraq daha kütləvi bir xa­rak­ter aldı. Folklor obrazları, folklor motivləri xalq mədəniyyəti nümunələri ol­maq­dan çıxıb ümummilli məna kəsb etməyə, xüsusi ümummilli missiya yerinə ye­tir­məyə başladı. Əlbəttə, folklorun ümumictimai və ümummilli səviyyədə bu miq­yasda aktivləşməyi folklorşünaslıq sahəsindəki araşdırmaların kəmiyyət və key­fiyyətinə də təsirsiz ötüşmədi. Əvvəlki illərdən fərqli olaraq filoloji araş­dır­ma­lar çərçivəsində folklorla bağlı mövzuların professional monoqrafik və elmi dis­sertasiya səviyyəsində araşdırılmasına maraq xeyli artdı. Elmi tematikaların mü­əyyənləşdirilməsində etnik-milli rakurs ön plana keçməyə başladı.

Azərbaycan folklorşünaslığında ifrat ideoloji təmayüllərdən uzaqlaşmaq, folk­lor materiallarının daha çox milli mədəniyyət kontekstində tədqiq və təbliği 60-70-ci illərdə aparıcı istiqamət kimi özünü göstərməyə başlayır. Azərbaycan folk­lorşünaslığının görkəmli nümayəndələri H.Araslı, M.Təhmasib, A.Axun­dov, V.Vəliyev, B.Abdulla, İ.Abbaslı, M.Həkimov, S.Paşayev, P.Əfəndiyev və b. əsərlərində folklorun ayrı-ayrı janrları filoloji-nəzəri baxış bucağından geniş təh­lil olunur, xüsusən folklorun epik və lirik janrları üzrə tədqiqat olduqca ge­niş­lənməyə başlayır. Bu mərhələdə Azərbaycan folklorşünaslığının nəzəri-me­do­doloji paradiqmasını müəyyənləşdirməyə çalışsaq, aşağıdakı istiqamətləri ayı­rıb fərqləndirə bilərik:

“Şifahi xalq ədəbiyatı” adı ilə işarələnən sözlü mətn fakturası folk­lo­run birmənalı identifikasiyası kimi qəbul və təqdim edilir;

Folklorun identifikasiyası kimi qəbul və təqdim edilən sözlü mətn fak­turası keçmiş nəsillərə məxsus sənət hadisəsi kimi dərk edilir;

Folklorun sözlü mətn fakturası öz mənşəyini Aristotelin “Po­e­ti­ka”sından götürən məşhur filoloji “növ və janr” prinsipi əsasında təsnif edilir;

Folklor fakturasının mətn subyekti kimi “xalq” adı altında diaxron ola­raq keçmişdə, sinxron olaraq əyalətlərdə yaşayan, urbanizasiya prosesindən kə­narda qalmış tarixi kateqoriya mənasında etnik toplum başa düşülür;

Folklorun elmi mahiyyətinin müəyyənləşdirilməsin­də filoloji rakurs al­ternativsiz yanaşma kimi çıxış edir;

Folklor mətnlərinin filoloji araşdırılmasında bədii-estetik də­yər­lən­dir­mə prioritet təşkil edir;

Yazılı ədəbiyyatın inkişafında şifahi xalq ədəbiyyatının rolunun mü­əy­yənləşdirilməsi istiqamətində zəngin araşdırmalar aparılır;

Folklor milli tarixin öyrənilməsində etibarlı mənbə kimi aktiv iştirak edir;

 İctimai fikirdə folklorizm problemi geniş araşdırılır;

Nəşr olunan xalq ədəbiyyatı mətnlərinin öyrənilməsi üçün, əsasən, fi­loloji olmaqla elmi prinsiplər işlənib hazırlanır və realizasiya olunur;

Folklor abidələrinin janr spesifikası baxımından fundamental filoloji araş­dırılması həyata keçirilir;

Diqqətin poetik xalq klassikasına yönəldilməsi ilə şifahi xalq ədə­biy­ya­tına məxsus əsərlərin xüsusi bədii keyfiyyətlərinin və məzmununun aşkar­lan­ma­sı üzrə prinsiplər və xüsusi metodika işlənib hazırlanır;

Xüsusi sənət fenomeni olan aşıq sənəti, onun genezisi, tarixi inkişafı, nü­mayəndələri, bədii mətn fakturası geniş şəkildə araşdırılır və s.

Beləliklə, 60-70-ci illərdə bir sira görkəmli filoloq folklorşünasların fə­aliy­yəti nəticəsində zəngin Azərbaycan folklor nümunələrinin toplanılması, ar­xiv­ləşdirilməsi, kataloqlaşdırılması, tədqiqi və təbliği istiqamətində olduqca mü­hüm işlər həyata keçirilmişdir. Lakin folklorun nəzəri-metodoloji də­yər­lən­di­rilməsi istiqamətindəki araşdırmalar, yuxarıda qeyd edildiyi kimi, əsasən, rus folk­lorşünaslığının “folklor-şifahi xalq ədəbiyyatı identifikasiyası” elmi para­diq­masının təsiri altında aparılmışdır. Bu nəzəri müddəanın hüdudları daxilində in­kişaf edən Azərbaycan folklorşünaslığının nəzəri səviyyəsi son nəticədə nəin­ki ayrıca elmi paradiqmasının yaranmasına, heç paradiqmatik təşəbbüsdə bu­lun­mağa belə imkan verməmişdir.

Ötən əsrin 80-ci illərində isə vəziyyət əsaslı olaraq dəyişməyə başlayır. Hə­min dövrdə A.Məmmədov, K.Abdulla, M.İmanov, N.Cəfərov, R. I Qafarlı, K.V.Nərimanoğlu, M.Seyidov, Ə.Əsgərov, F.Bayat, M.Qasımlı, A.Hacıyev, N.Meh­­di və başqaları dünya filologiyasının, folklorşünaslığının və ümumən fəl­səfi-kulturoloji fikrinin axtarışlarını milli filoloji araşdırmalara daxil etməyə baş­ladılar. Onların araşdırmalarında istər tekstə nəzəri-metodoloji yanaşma (mətn­də məna axtarışları), istərsə də kontekst müəyyənləşdirilməsi (sinfi mə­na­da sosioloji kontekstin kulturoloji, ümumtürk və ümumşərq konteksti ilə əvəz­lən­məsi) filolo­ji fikrimizin 80-ci illər mərhələsini 50-60-cı illərdən para­diq­ma­tik olaraq fərqlən­dir­məyə tam əsas verir. Adları qeyd olunan tədqiqatçıların araş­dırmalarında diq­qəti cəlb edən əsas yeni təmayüllərdən biri də mul­ti­dis­sip­li­nar araşdırmalara ma­rağın artması idi. Psixoloji, sosioloji, tarixi, kulturoloji kon­tekstin nəzərə alın­ması ilə folklor mətnlərində gizli semantika axtarışları (Ka­mal Abdulla), mətn­lərin linqivopoetik təhlili təcrübəsi (Aydın Məmmədov, Ka­mil Vəli Nərimanoğ­lu), milli mədəniyyət və folklor münasibətlərinin tarixi in­kişaf prosesi konteks­tin­də kulturoloji olaraq modelləşdirilməsi (Nizami Cə­fə­rov), psixoloji kompleks­lərin bədii mətn paradiqmasında (epik folklor dü­şün­cə­si­nə dayanan nəsr nümu­nələri) izlənilməsi (Muxtar Kazımoğlu), milli mifoloji tə­fəkkürün öyrənilməsin­də kulturoloji və etimoloji yanaşmalar (M.Seyidov və A.Aca­lov), oğuz mətn­lə­rinin türk etnik-mədəni sistemi kontekstində filoloji, folk­lorşünaslıq, kulturoloji, antropoloji aspektləri ilə dərindən araşdırılması (N.Cəfərov, F.Bayat, Ə.Əsgər), folklor mətnlərinin sintaqmatik və pa­ra­diq­ma­tik aspektlərdən (Proppun təcrü­bələri) araşdırılması I (R.Qafarlı) və s. kimi tə­ma­yüllər məhz ictimai-humanitar çevrə daxilində həm də multidissiplinar elmi ya­naşmalar idi.

90-cı illərdə dünya folklorşünaslıq elminin yeni nailiyyətlərinin milli el­mi fikir dövriyyəsinə daxil edilməsində elmə 80-ci illərdə gələn yuxarıda ad­la­rı­nı qeyd etdiyimiz nümayəndələr öz missiyalarını yeni keyfiyyətdə davam et­di­rirlər. Bununla yanaşı, bu prosesə H.İsmayılov, S.Rzasoy, C.Bəydili, K.Əli­yev, R.Kamal, A.Xəlil, E.Abbasov kimi tədqiqatçılar da qoşulmağa başlayırlar. On­ların araşdırmalarında folklorun nəzəri problemlərinə maraq elə bir səviy­yə­yə qalxdı ki, hətta mətn səviyyəsində hər hansı bir detaldan söhbət gedərkən be­lə nəzəri-metodoloji yanaşma araşdırmanın mühüm konteksti kimi daim özü­nü biruzə verməyə başladı. Bütün bu tendensiyalar nəticəsində folklorşünaslıq fi­loloji istiqamətli araşdırmaların əsas prioritetlərindən birinə və prestijli fə­aliy­yət sahəsinə çevrildi.

Müstəqillik mərhələsində Azərbaycan folklorşünaslığında müşahidə olu­nan mühüm tendensiyalardan biri də oğuzşünaslığın xüsusi bir araşdırma sa­hə­si kimi inkişafı oldu. Bu araşdırmalarda, əsasən, oğuznamə mətnlərindən oğuz­la­rın tarixinin, mədəniyyətinin, qədim mifik və dini görüşlərinin rekonstruk­si­ya­sı əsas tədqiqat istiqamətini təşkil etməyə başladı. Hətta bu istiqamət elə bir sə­viyyədə intişar tapdı ki, oğuzşünaslıq özündə tarix, mifologiya, folklor, et­noq­rafiya kimi sahələri birləşdirən ayrıca bir elmi istiqamətə çevrildi.

Ötən əsrin 90-cı illərində müşahidə olunan bu yeni tendensiyalar hələ folk­lorşünaslığın sovet dövründə kəsb etdiyi elmi-nəzəri yanlışlıqlardan ta­ma­mi­lə azad olması, nəzəri-metodoloji baxış bucağının dəyişməsi ilə nəticələnən ye­ni mərhələnin yaranması demək deyildi. Belə ki, sovet dövründə müəyyən bir akademik normativə tabe olan folklorşünaslıq araşdırmaları bu mərhələdə bə­zi tədqiqatçıların timsalında hətta antielmi səciyyə kəsb etməyə başladı. Elmi prin­sipsizlik şəraitində sərbəstlik və azadlıq meyilləri o həddə çatdı ki, heç bir el­mi əsası olmayan, hətta adi sağlam məntiqin belə qəbul edə bilməyəcəyi ide­ya­lar rəsmi elmi tribunalardan səslənmək səlahiyyəti qazandı. Milli genezisi əşi­rət dövrünə aparıb çıxarmağa xidmət edən saxta etimologiyaların elmi dəbə çev­rilməsi, bu günün ən modern siyasi reallıqlarına əsaslanan “dost-düşmən mo­delinin” folklor mətnlərinin təhlilində retrospektiv baxış kimi özünü gös­tər­mə­si, ümumən elmi üslubda populizmin, şüarçılığın analitikanı, elmi ob­yek­tiv­li­yi üstələməsi və s. bu mərhələnin tez-tez rast gəlinən elmi reallıqları idi. Dədə Qor­qudun, Qazan xanın, Koroğlunun, Qaçaq Nəbinin təqdimində onların mən­sub olduqları mifoloji, kulturoloji və tarixi kontekstdən uzaqlaşdırılması, bu gü­nün siyasi məntiqi ilə düşünən və mübarizə aparan qəhrəmanlara (“milli azad­lıq hərəkatı liderlərinə!” I ) çevrilməsi kimi tendensiyalar da məhz bu mər­hə­lədə güclənməyə başladı. Həm də çox təəssüf ki, belə bir yanaşma yalnız küt­ləvi səviyyəni deyil, bir çox hallarda professional tədqiqatçı səviyyəsini də təm­sil etdi. Belə bir şəraitdə milli mədəniyyət tarixi ilə məşğul olan istənilən ali­min dəyəri mədəniyyətin ümumtürk genezisini nə qədər qədimə aparması, ta­rix­çinin dəyəri isə genezis konsepsiyasını nə dərəcədə türkləşdirə bilməsi ilə öl­çüldüyü kimi, folklorşünasın da dəyəri milli folklor fonduna məxsus mətnləri nə dərəcədə ümummilli azadlıq ideyaları rakursundan izah edə bilməsi ilə öl­çül­məyə başladı.

Təbii ki, hər bir millətin etnik kimliyi, tarixən əldə etdiyi mənəvi-əxlaqi re­surs­ları heç bir milli-ictimai təsisatda olmadığı səviyyədə folklorda qorunub sax­lanıl­mış­dır. Xalqın tarixi, genezisi, etnik xarakteri, fəlsəfi dünyagörüşü, etik-es­tetik görüşləri, milli psixologiyası, mentaliteti folklorda bir mənəvi sis­tem olaraq möv­cuddur. Və şübhəsiz, folklorun etnomədəni, etnopsixoloji, et­no­lin­qivistik, ümu­­miy­yətlə, etnoqra­fik rakursdan geniş araşdırılması milli mə­də­niy­yətin öyrə­nilməsi baxı­mın­dan elmi, milli mədəni dəyərlərin müasir ictimai fi­kir dövriyyə­sinə daxil edilməsi baxımından isə ümumictimai əhəmiyyətə ma­lik­dir. Bu baxım­dan folklor­şünaslıqda etnoten­den­si­ya­lılıq başadüşüləndir, hətta bir çox hallarda zəruridir. Bu məsələyə münasibətdə meto­doloji yanlışlıq ondan iba­rətdir ki, bəzi hallarda folklorun tədqiqində “etno” yanaşma yeganə mühüm isti­qamət olaraq pa­radiqmalaş­dırılır və elmi-metodoloji kasadlıq bu tendensiya ar­xasında gizlədilir.

İndi dünya ictimai-humanitar elmlərində mövcud vəziyyət onu deməyə əsas verir ki, elmdə milli vətəndaşlıq mövqeyi mədəni faktın tədqiqinə nə də­rəcədə ümummilli maraqlar prizmasından yanaşmaq “vətənpərvərliyi” ilə deyil, onu nə dərəcədə professional elmi tədqiqatın predmetinə çevirə bil­mək peşəkarlığı ilə ölçülür. Formul çox sadədir: sən nə qədər pe­şə­kar­san­sa, vətən üçün bir o qədər faydalısan və deməli məhz o səviyyədə də və­tən­pərvərsən!

Bütün sosial-mədəni proseslərdə olduğu kimi, humanitar elmi dü­şün­cə­mi­zin bu zaman kəsimində baş verən hadisələr də sinergetikanın mo­del­ləş­dir­di­yi xaos nəzəriy­yəsinin qanunauyğunluğuna tabedir. Belə ki, sinergetika bəyan edir ki, hər bir sabit sistemin inkişafında xaos bifurkativ proses olaraq növbəti ye­ni inkişaf mərhə­ləsinə ke­çi­din əsasını təşkil edir. Başqa sözlə ifadə etsək, pro­ses öz inkişafının sabit mər­hələsindən yeni keyfiyyətli mərhələsinə keçə bil­mək üçün mütləq xaosdan keçmə­lidir. Azərbaycan folklorşünaslığında ötən əs­rin 90-cı illərinin ortalarından sonra baş verən proseslər, yuxarıda qeyd et­di­yi­miz kimi, sosial proseslərdə sinergetik özünü­təşkil me­xanizminin doğruluğunu bir daha təsdiq etdi. Belə ki, folklorşünaslıq üzrə yeni kadrlar yetişdikcə artan emo­siyaların istisində əriyib külə dönən ağıl, intellekt, elmi obyektivlik, soyuq mən­tiqi mühakimə yenidən öz hakimi-mütləq mövqeyinə qayıtma­ğa başladı. Bu, folklorşünaslıq elmində dünya folklorşünaslığının ən müasir nəzəri-me­to­do­loji nailiyyətlərindən bəhrələnmədə, ümumən bu sahənin bir elm kimi yeni in­kişaf istiqamətlərində özünü göstərdi. Hazırda Azərbaycan folk­lor­şü­nas­lı­ğın­da diqqəti cəlb edən ən mühüm tendensiyalardan biri son iyirmi ildə start gö­tür­müş nəzə­ri-metodoloji axtarışların yeni keyfiyyət mərhələsinə qədəm qoy­ma­sıdır.

Beləliklə, I bir ictimai-humanitar fənn sahəsi olaraq folklorşünaslıq bəşər si­vili­za­siyasının Mağaradan Marsa qədər qət etdiyi sosial tərəqqinin bütün mər­hələ­lərini elmi olaraq anlamaq, bəşər fenomeninin genezisini mü­əy­yən­ləş­dir­mək, təşək­külünü, təkamülünü modelləşdirmək, hətta perspektivini sse­na­ri­ləş­dirmək baxımından heç bir digər ictimai fənn sahəsi ilə (hətta hazırda ic­ti­mai - elmi təfəkkürün hakimi-mütləqi hesab edilən sosiologiya da daxil ol­maq­la) müqayisə oluna bilməyəcək elmi univer­sallığa malikdir. Universalizm ilk növ­bədə folklor fenomenini təşkil edən daxili struktur elementlərin qarşılıqlı di­alektik münasibəti, bu münasibətin funksional səciyyəsi ilə şərtlənir.

Folklor fenomeninin birinci tərəfini təşkil edən “folk” insanın təbiətdən cə­miy­yətə keçidi anından bu günə qədərki ən müxtəlif kəmiyyət və keyfiyyət kom­bina­si­yalarında təzahür edən sosiallaşma modellərini nəzərdə tutur: bir ai­lə­nin tərkibində iki nəfərdən tutmuş bir planetin tərkibində milyardlarla insana qə­dər!

Folklor fenomeninin ikinci tərəfini təşkil edən “lore” insan fəaliyyəti nə­ti­cəsin­də yaranan ümumbəşəri mədəni metasistemin diaxron və sinxron olaraq bü­tün arte­fakt­lar sistemini nəzərdə tutur: ilkin primitiv daş əmək alətindən tut­muş kontinentləri ida­rəçiliyi altında birləşdirən, nəhəng imperiya və dövlətlər şək­lində təzahür edən so­sial idarəçilik modellərinə qədər!

Folklorşünaslığın yalnız humanitar deyil, bir ictimai-humanitar fənn sa­hə­si olaraq əsas strateji hədəfi “folk”da ifadə olunan sosial və “lore”də ifadə olu­nan mədəni sistemlərin vəhdətindən yaranan metamədəni sistemi – folkloru bü­tün mürəkkəbliyi ilə multidissiplinar olaraq öyrənməkdir.

 

 

ƏDƏBİYYAT

Afanasyev 2013 – Àôàíàñüåâ À. È. Ãóìàíèòàðíîå çíàíèå è ãóìàíèòàðíûå íàó­êè. Îäåññà : Áàõâà, 2013. – 288 ñ.

Afanasyev, Vasilenko – ÀôàíàñüåâÀëåêñàíäð, ÂàñèëåíêîÈðèíà. Ïîíÿòèå «ïà­ðàäèãìà»..è..ãóìàíèòàðíûå..íàóêè/

Kun 1977 – Êóí Ò. Ñòðóêòóðà íàó÷íûõ ðåâîëþöèé / Ò. Êóí ; [ïåð. ñ àíãë.]. – Ì. : Ïðîãðåññ, 1977. – 300 ñ.

Qarayev 2001 – Qarayev Yaşar. Riyazi ədəbiyyatşünaslığa giriş.”İnternet və in­tellekt” nəzəri-eksperimental laboratoriyasının bülleteni. Sayı 1, Bakı, “Nurlan”, 2001.136 s.

Qumbrext 2006 – ÃóìáðåõòÕ.-Ó. Ëåäÿíûåîáúÿòèÿ «íàó÷íîñòè», èëè­ïî­÷å­ìó­ãóìàíèòàðíûìíàóêàìïðåäïî÷òèòåëüíååáûòü «Humanities and Arts» [Ýëåêò­ðîí­íûé­ðåñóðñ] / Õ.-Ó. Ãóìáðåõò // Æóðíàëüíûéçàë «ÍËλ.–2006.–¹ 81 / http://magazines.russ.ru/nlo/2006/81/gu1.html

Qurbanov 2009 – Qurbanov Füzuli. Tarixin “postqərb” mərhələsinə keçid. I cild. Risklər, proqnozlar və ssenarilər. Bakı, “Təknur” nəşriyyatı, 2009, 377 s.

Priqojin https://www – È.Ïðèãîæèí. Êîñòü åù¸ íåáðîøåíà./ https://www.nkj.ru/archive/articles/4946/

Putilov http:www..–..Á. Í. Ïóòèëîâ. Ôîëüêëîð è íàðîäíàÿ êóëüòóðà http://www.infoliolib.info/philol/putilov

Şifrin 1995 – Schiffrin, D. Approaches to Discourse. Cambridge, MA : Blackwell Publishers Inc., 1995. 470 p.

 

 

Çapa tövsiyə edən: Fil.ü.e.d. Ramazan Qafarlı