Hikmət QULİYEV
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
AMEA
Folklor İnstitutu
e-mail: quliyevh@mail.ru
VİRTUAL
FOLKLORUN ARAŞDIRILMASI TƏCRÜBƏSİ:
NƏZƏRİ
VƏ TƏTBİQİ YANAŞMALAR
Xülasə
İnformasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının sürətli inkişafı insanın
özünü ifadəsi və digər fərdlərlə
ünsiyyəti, eləcə də mədəni
yaradıcılıq və davranışlarının təzahürü
üçün yeni vasitə və imkanlar yaratdı. Bir tərəfdən
müasir dövrdə elmi və texnoloji sferada yeniliklərin
ortaya çıxması, digər tərəfdən insanların
sürətli və nəhəng informasiya burulğanı
qarşısında qalması hazırki situasiya və
gerçəkliyə müvafiq emosiya və reaksiyanın
ortaya çıxmasına, bu proseslərə adekvat təcrübə
və ənənələrin yaranmasına gətirib
çıxarmışdır. Belə ki, müasir insanın
psixoloji kompleks və narahatlıqları, gerçəkliyi dərketmə
və duyma zərurəti, özünüifadə və kommunikasiya
ehtiyacı, bütövlükdə mədəni
yaradıclıq potensiyası virtual dünyada mövcudolma və
davranış təcrübəsi əsasında təzahür
edir. Bu isə internet mühitində gedən folklor proseslərinin
akademik elmi düşüncənin predmetinə çevrilməsi
zərurətini meydana çıxarmışdır ki, məqalədə
məhz bu məsələlər təhlil olunmuşdur.
Açar
sözlər: virtual folklor, internet folkloru, folklor prosesləri,
kommunikasiya, virtual dünya, mədəni yaradıcılıq
THE
INVESTIGATION PRACTICE OF VIRTUAL FOLKLORE:
THE
THEORETICAL AND APPLIED APPROACHES
Summary
The speedy
development of information and communication technologies has created new means
and opportunities for the human to express and communicate with other
individuals as well as the formation of the cultural creativity and behavior.
On the one hand, the appearance of innovations in the scientific and
technological sphere, on the other hand the peoples’ being in front of the
speedy and gigantic information vertex led to the emergence of the current situation
and the emotion and reaction to reality, the formation of adequate experiences
and traditions in these processes. Thus, the psychological complexity and
anxiety of the modern human, the need of understanding and hearing the
reality, the need of self-expressing and communication, in whole the
potential of cultural creativity are reflected in the virtual world on the base
of the existence and behavior practice. But it necessitated the transformation
of the folklore processes into the subject of the academic scientific thought
in the Internet, so these problems are analyzed in the article.
Key words: virtual
folklore, internet folklore, folklore processes, communication, virtual world,
cultural creativity
ÎÏÛÒ ÈÑÑËÅÄÎÂÀÍÈß ÂÈÐÒÓÀËÜÍÎÃÎ ÔÎËÜÊËÎÐÀ:
ÒÅÎÐÅÒÈ×ÅÑÊÈÉ È ÏÐÀÊÒÈ×ÅÑÊÈÉ ÏÎÄÕÎÄ
Ðåçþìå
Ñêîðîñòíîå ðàçâèòèå èíôîðìàöèîííî-êîììóíèêàöèîííûõ òåõíîëîãèé ñîçäàåò íîâûå óñëîâèÿ è âîçìîæíîñòè äëÿ ñàìîâûðàæåíèÿ è êîììóíèêàöèè ÷åëîâåêà, à òàêæå äëÿ âûðàæåíèÿ êóëüòóðíîãî òâîð÷åñòâà è ïîâåäåíèÿ. Ïðîÿâëåíèå íîâøåñòâ â íàó÷íîé è òåõíè÷åñêîé ñôåðå ñ îäíîé ñòîðîíû, ïðîòèâîñòîÿíèå ÷åëîâåêà ñî ñêîðîñòíûì ìîãó÷èì èíôîðìàöèîííûì ïîòîêîì â ñîâðåìåííîì ìèðå ñ äðóãîé ñòîðîíû, ïðèâåëî ê ôîðìèðîâàíèþ ýìîöèé è ðåàêöèé, ñîîòâåòñòâóþùèõ íàñòîÿùåé ñèòóàöèè è ðåàëüíîñòè, à òàêæå ñîçäàíèþ ïðàêòèê è òðàäèöèé, àäåêâàòíûõ ýòèì ïðîöåññàì. Òàê êàê ïñèõîëîãè÷åñêèå êîìïëåêñû è ÷àÿíèÿ ñîâðåìåííîãî ÷åëîâåêà, íåîáõîäèìîñòü ïîíèìàíèÿ è ñëóøàíèÿ ðåàëüíîñòè, íóæäà â ñàìîâûðàæåíèè è êîììóíèêàöèè, è ïîòåíöèÿ êóëüòóðíîãî òâîð÷åñòâà, â îáùåì, âûðàæàåòñÿ íà îñíîâå ïðàêòèêè ïðèñóòñòâèÿ â âèðòóàëüíîì ìèðå è ïîâåäåí÷åñêîãî îïûòà. À ýòî â ñâîþ î÷åðåäü, ñîçäàåò íåîáõîäèìîñòü ïðåâðàùåíèÿ ôîëüêëîðíûõ ïðîöåññîâ, ïðîõîäèìûõ â âèðòóàëüíîì ïðîñòðàíñòâå â ïðåäìåò àêàäåìè÷åñêîãî íàó÷íîãî ìûøëåíèÿ.  ñòàòüå àíàëèçèðóþòñÿ èìåííî ýòè âîïðîñû.
Açar sözlər: âèðòóàëüíûé ôîëüêëîð, èíòåðíåò-ôîëüêëîð, ôîëüêëîðíûå ïðîöåññû, êîììóíèêàöèÿ, âèðòóàëüíûé ìèð, êóëüòóðíîå òâîð÷åñòâî
İnternetdə cərəyan edən folklor proseslərinin müəyyənləşdirilməsi, kollektiv reaksiya modelində təzahür edən faktların folklor kimi qəbul olunması və araşdırılması, daha dəqiq desək, akademik folklorşünaslığın predmetinə çevrilməsi ilkin dövrlərdə bir qədər mübahisəli və ziddiyyətli məsələ kimi cərəyan etmişdir. Əvvəlcə texnologiyanın mədəniyyətə, medianın və kütləvi informasiya vasitələrinin şifahi ünsiyyətə, eləcə də virtual dünyanın real aləmə qarşı olması barədə irəli sürülən fikirlər bu prosesi bir qədər gecikdirsə də, informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının sürətli inkişafı və virtual dünyanın insanın gündəlik həyatına dərindən nüfuz etməsi (onun əsas kommunikasiya vasitələrindən birinə çevrilməsi) və s. kimi faktorlar internetə müasir folklorun, şəbəkə və ya internet folklorunun yarandığı, aktuallaşdığı və reallaşdığı məkan kimi baxmağı zərurətə çevirdi. Odur ki, folklor və internet münasibətlərinin müəyyənləşdirilməsində diqqət mərkəzində duran mühüm məsələlərdən biri də internet folklorunun xüsusiyyətlərinin, xarakterik cəhət və özəlliklərinin aydınlaşdırılması, daha dəqiq desək, “nəyə virtual folklor demək olar” sualına cavabın axtarılmasıdır. Bu istiqamətdə də məsələyə yanaşmada fərqli baxışlar mövcuddur.
Elektron mühitdə folklorun meydana gəlməsi və araşdırılması məsələsindən bəhs edən türk alimi Əhməd Özgür Güvənc yazır: “Həmçinin folklor nümunələrinin müxtəlif məqsədlərlə elektron mühitdə istifadə olunması və folklora əsaslanan yeni kommunikasiya və marketinq formalarının meydana çıxması, bu yeni folklor materiallarının necə araşdırılması problemini də özü ilə bərabər gətirmişdir. Çünki həmin materiallar elektron mühitin şərtlərinə və bu mühitin ehtiyaclarına cavab verə biləcək şəkildə formalaşmışdır. Başqa sözlə desək, əsas məsələ folklor nümunələrinin virtual mühitin şərtlərinə uyğun ola biləcək ölçülərdə dəyişməyə və çevrilməyə məruz qalmasıdır. İnternetin həm gözə, həm də qulağa xitab etməsi folklor nümunələrinin görüntülü və səsli formalara çevrilməsinə səbəb olmuşdur (Kursiv bizimdir – H.Q.). Eyni zamanda ələ alınan folklorik material veriləcək mesaja görə yenidən təşkil olunaraq dəyişdirilmişdir. Beləcə, elektron mühitə uyğun folklor nümunələri meydana gəlmişdir. Belə ki, haqqında danışılan nümunələrin elektron cihazlar olmadan mövcudluqlarını davam etdirə bilmələri, ya da başqa bir sözlə desək, konkret bir şəkildə qavranılma və yaradılma imkanları qeyri-mümkündür. Aydındır ki, onların (folklor nümunələrinin – H.Q.) yaşama mühiti virtual dünyadır. Bu mənada folklor nümunələrinin elektron mühitdəki formalarının “e-folklor” termini ilə ifadə olunması irəli sürülməkdədir” (13, 44). Göründüyü kimi, müəllifin qaldırdığı problem onunla bağlıdır ki, müxtəlif məqsəd və səbəblərlə istər əvvəlcədən mövcud olan, istərsə də məhz elektron mühitdə yaranan folklor nümunələrinin adlandırılması problemi meydana çıxmışdır. Nəzərə almaq lazımdır ki, bir tərəfdən elektron və ya texnoloji mühitə məxsus parametrlərin mövcudluğu, digər tərəfdən folklor nümunələrinin həmin parametrlər çərçivəsində istifadə olunması və ya yaranması folklora yeni biçim, məna, məzmun gətirmişdir ki, bu da birbaşa olaraq onun funksional mahiyyətinə və kəsb etdiyi mənaya təsir etmişdir. Müəllifin fikrinə onu da əlavə etməliyik ki, nəinki elektron mühit şəraitində meydana gələn yeni folklor nümunələrinin adlandırılması, həmçinin həmin texnoloji mənşəli folklor materiallarının, daha dəqiq desək, folklor materiyasının mövcud şərtlər və gerçəkliklər əsasında bütün səviyyələrdə araşdırılması, internet folklorşünaslığının metod və metodologiyasının yaradılması qarşıda duran ən mühüm prioritetlərdən biridir. Çünki internetin və virtual texnologiyaların meydana gəlməsindən əvvəlki epoxada folklorun öyrənilməsi üçün müəyyənləşdirilmiş metod və metodologiyalar, folklora yanaşma prinsipləri və konseptual baxışlar folklorun real mühitə əsaslanan parametrlərindən doğmuşdur. Konkret desək, folklorun “üz-üzə” baş verən canlı performans aktı olması, anonimlik, şifahilik, çoxvariantlılıq, kollektivlik, ənənəvilik və s. Prinsiplərinə müvafiq olaraq reallaşması kimi xarakterik özəlliklərini texnoloji mənşəli folklorun müəyyənləşmə prinsipləri olaraq qəbul etmək qeyri-mümkündür. Həmçinin burada qeyd etmədiyiniz ənənəvi folklora münasibətdə irəli sürülmüş çoxsaylı metodoloji müəyyənləşmə parametrləri mövcuddur ki, onların hər birinə yenidən baxılmalı, müasir reallıqlara və şərtlərə nə dərəcədə adekvatlığı yoxlanılmalıdır. Odur ki, hansı şəkildə adlandırılmasından asılı olmayaraq müasir dünya folklorşünaslığının qarşısında duran ən mühüm prioritetlərdən biri yeni texnoloji şərtlər və virtual reallıqlar kontekstində meydana gələn folklorun öyrənilmə prinsiplərinin, metod və metodologiyasının müəyyənləşdirilməsi və folklora yeni baxış konsepsiyasının irəli sürülməsidir.
Bu sahədəki mövcud tədqiqatları nəzərə alaraq, hazırkı vəziyyət barədə xülasə verməyə cəhd etsək, deyə bilərik ki, hazırda Rusiya, Avropa və Amerikada folklor və internet, rəqəmsal mühit və folklor, texnoloji yeniliklər zəminində folklorun qazandığı yeni keyfiyyətlər, XXI əsrdə folklor ənənələri, bir sıra ənənəvi folklor janrlarının texnoloji mühitə transformasiyası, texnoloji əsaslı yeni janrların (məsələn, zəncirvari elektron məktub) əmələ gəlmə mexanizmləri və xüsusiyyətləri, həmçinin bütövlükdə müasir qlobal çağırışlar və yeniliklər zəminində folklorun fundamental və kateqorial prinsiplərinin müəyyənləşdirilməsi istiqamətləri üzrə çoxsaylı tədqiqatlar aparılmaqdadır.
İlk növbədə internet folklorunun müəyyənləşdirilməsi və araşdırılması prinsiplərinin irəli sürülməsi ilə bağlı nəzəri baxışları diqqət mərkəzinə gətirək. M.D.Alekseyevski “İnternet folklorda və yaxud folklor İnternetdə?” (müasir folklorşünaslıq və virtual reallıq) adlı məqaləsində (1) folklor və internet münasibətləri barədə mövcud baxışları təhlil edərkən qədimlik və arxaikliyi özündə ifadə edən anlayış kimi, folklorun müasirlik, innovasiya və şəhər həyatı ilə bağlı olan internetlə əlaqəsinin zahirən paradoksal göründüyünü qeyd edir (1, 151).
Müəllifin fikrinə görə, şəhər folkloru internetlə daha yaxın təmasdadır və internet folklorunu yaradanlar, dolayısı ilə internetdən istifadə edənlərin əksəriyyəti şəhər əhalisidir (1, 151). Burada bir məsələyə toxunmaq istərdik ki, şəhərdə və ya kənddə yaşamasından asılı olmayaraq, internet folklorunun keyfiyyəti və kəmiyyəti əslində internetdən istifadə ilə müəyyənləşir. Çünki kompüterdən və internetdən istifadə müəyyən texnoloji bacarıq və bilik tələb edir. Təbii ki, burada infrastrukturu, maddi-texniki təchizatın səviyyəsini də unutmaq olmaz. Lakin hazırkı dövrümüzdə kompüter və ya mobil texnologiyalardan istifadə məsələsi ən kiçik yaşlı uşaqlardan tutmuş ən böyük yaşlı baba və nənələrə qədər yayğınlaşmışdır. Bu proses çox sürətlə davam etməkdə və genişlənməkdədir. İnternet folklorunun yaranması, yayılması və tezliyi internet istifadəçilərinin kəmiyyəti ilə düz mütənasibdir. İnternetdən istifadə edənlərin sayı artdıqca internet folklorunun da kəmiyyəti, diapazonu və tezliyi artacaqdır. Beləliklə, verbal yaddaş sürətlə virtual aləmə, rəqəmsal dünyaya transmissiya olunmaqdadır. Başqa sözlə desək, müasir dövrdə folklorun aktuallaşma məkanı real aləmdən virtual aləmə keçməkdədir. Çünki ünsiyyətin və kommunikasiyanın əsas məkanı kimi internetin rolu və yeri günü-gündən daha da artmaqdadır. Necə ki, A.S.Karqin və A.V.Kostina bu prosesi belə təsvir edir: “Ehtimal olunur ki, kommunikativ, bədii, elmi, siyasi-ideoloji, iqtisadi sferalar virtual mühitin çərçivələri daxilində həyata keçiriləcək və şəbəkə mədəniyyəti əsas mədəniyyət tipi olacaqdır. Bu gün şəbəkə ədəbiyyatı, şəbəkə incəsənəti reallığa çevrilmişdir. Təbii ki, ətraf dünyayla insanın qarşılıqlı əlaqəsinin spesifik yolu olan folklorun da internet məkanı tərəfindən mənimsənildiyini irəli sürə bilərik” (14, 6).
Həmçinin onu da deyək ki, virtual folklorun yaranması və yayılmasında şəhər əhalisinin rolunu qabartmaq, yaxud şəhər əhalisinə məxsus spesifikanı önə çəkmək, bizə elə gəlir ki, o qədər də aktual məsələ deyildir. Burda parlaq şəkildə görünən odur ki, ənənəvi xalq biliyinin yeni ifa və icra məkanı meydana gəlmişdir. Bu məkan isə özünün texnoloji xarakterinə müvafiq olaraq folklorun təzahürü və təcəssümü üçün yeni bir situasiya yaratmışdır. Eyni zamanda kənddə və şəhərdə yaşamasından asılı olmayaraq, internet istifadəçiləri vahid bir informasiya mühitinə daxil olmaqla, qarşılıqlı ünsiyyət və müzakirə şəraitinə qoşulurlar. Bu isə yeni ənənə və davranış modellərinin, virtual mühitə xas olan folklor faktlarının ortaya çıxmasına səbəb olur.
M.D.Alekseyevski internetdə meydana gələn
folklor nümunələrinin araşdırılması sahəsində
müəyyən çatışmazlıqların
olduğuna işarə etməklə yanaşı, bu sahədə
terminoloji dəqiqləşmənin də hələlik
mövcud olmadığını qeyd edir: “Rus elmi ənənəsində
nisbətən geniş yayılmış termin internet-folklor (14;
17; 2; 32; 28) və şəbəkə folklorudur (24; 25; 12; 21;
10). Həmçinin virtual
folklor (24; 19) və internetlor (23) terminləri də bəzən
işlənir. Xarici kompaniyalarda internet folklore və netlore
terminləri daha çox computerlore (3), computer folklore (9), virtual
folklore (30), cyberlore (5; 8), e-Folklore (16), digital folklore (22) kimi
populyardırlar” (1, 154).
Hərçənd
ki, müəllif folklor və internet məsələləri
üzrə tədqiqatlarda çoxsaylı terminlərin
mövcudluğunu ziddiyyətlilik kimi qiymətləndirir, lakin
həmin vəziyyətin özü həm də bu sahədə
geniş araşdırmaların, çoxsaylı tədqiqatların
olduğunu, ən əsası isə problemin
folklorşünaslığın gündəmində
dayandığını göstərir. Təbii ki,
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının çox sürətlə
dəyişməsi və virtual aləmdə dinamik proseslərin
müşahidə olunması da bu sahədəki tədqiqatların
adekvatlığına təsir etməmiş deyildir.
Çünki texnoloji yeniliklərə müvafiq olaraq
internetdə baş verən hər bir prosesin obyektiv və hərtərəfli
elmi təhlilini vermək, onun xüsusiyyətlərini müəyyənləşdirmək
üçün elmin özü də çevik və mobil
olmalıdır. Bu vəziyyət isə anlayışların
və terminoloji bazanın daim yenilənməsi zərurətini
ortaya qoyur ki, bundan da qaçmaq mümkün deyildir. Ümumiyyətlə,
folklor və İnternet münasibətlərinin müxtəlif
aspektləri, bu sahədə aparılan tədqiqatlar barədə
M.D.Alekseyevskinin qeyd olunan məqaləsində məsələyə
dörd istiqamətdən yanaşılmışdır. Həmin
istiqamətlər barədə geniş izahlara keçək:
“Birinci
yanaşmaya görə, internet folkloru
yaradıcılığı bir qayda olaraq yeni kompüter
texnologiyalarından bəhs edən ənənəvi folklor
janrlarının (hakerlər haqqında hekayətlər, JJ
barədə “çastuşkalar” (JJ- LiveJournal.com, Æèâîé Æóðíàë bloq –
H.Q.), adminlər haqqında atalar sözləri və s.)
internetə yerləşdirilməsidir” (1, 154).
Müəllif
bu istiqamətə bir sıra tədqiqat işlərini aid edir
(27; 26; 4; 21; 11). Göründüyü kimi, folklor və
internet münasibətlərində diqqəti cəlb edən
və nisbətən ağıla ilk gələn ənənəvi
janrlar daxilində yeni texnologiyalar və kompüterlə
bağlı folklor mətnlərinin internetə yerləşdirilməsi
məsələsidir. Müəllifin yanaşmasından və
mövcud vəziyyətdən də görünən odur ki,
müasir insanın həyat və məişət
reallıqları, o cümlədən, texnoloji yeniliklər
folklorun subyektinə, onun materialına çevrilməkdədir.
Bu isə təbiidir. Çünki kompüter, mobil telefon,
çoxsaylı texnoloji vasitələr həyatımızın
reallıqları, hər gün
qarşılaşdığımız əşyalardır.
Müxtəlif həyat situasiyaları, eləcə də,
insanın ətraf aləmi qavrama və duyma ehtiyacları, həmin
əşyaların da real dünyadan emosional dünyaya keçidini
– yaradıcılığın subyektinə çevrilməsini
zəruri edir ki, bu da çoxsaylı mətn təzahürlərini
doğurur.
Bu cür
yanaşmanı tənqid edən M.D.Alekseyevski belə tədqiqatlardakı
metodoloji prinsiplərin sadə məntiqə əsaslandığını
qeyd edir. Müəllifin fikrinə görə, həmin təhlillərdə
tədqiqatçılar müasir folklorla ənənəvi
folklorun genetik əlaqəsini əsas götürürlər
və oxşar cəhətləri tapmağa
çalışırlar ki, bu da internet folklorunun izahı
üçün metodoloji model kimi şübhə doğurur.
Bu tənqidlə müəyyən dərəcədə
razılaşmaq mümkündür. Məsələ
ondadır ki, ənənəvi folklor janrlarında – lətifə,
rəvayət, deyim və s.–də müasir gerçəkliyin
(şəxs, hadisə, predmet və s.) əks olunması həmin
mətnin internet folkloru olmasını müəyyənləşdirən
əsas faktor ola bilməz. Həmin nümunə elektron
mühitdə yerləşdirilsə belə, bu, hələ
onun internet folkloru olmasına kifayət etmir. Həmçinin hesab
edirik ki, internet folklorunun təhlili yalnız ənənəvi
folklorla müqayisədə deyil, daha çox texnoloji
mühitin şərtləri və spesifikası çərçivəsində,
özünəməxsus əlamət və keyfiyyətlərin
müəyyənləşdirilməsi zəminində
aparılmalıdır. Bu halda biz internet folklorunun mahiyyətindən
və özəlliklərindən danışa bilərik.
Lakin bu fikrə onu da əlavə etməliyik ki, internetdə
müxtəlif məzmunlu – ictimai, siyasi, sosial, iqtisadi və
s. hadisələrlə bağlı meydana gələn mətn,
karikatür tipli şəkil, videorolik və s.-ni bu qrupa aid
etmək olmaz. Hətta hər hansı bir fərdin internet
mühitində bəlli bir situasiyaya reaksiyası kimi ortaya
çıxan material (mətn, şəkil, qrafik işarə,
video və s.) folklorik mexanizmə və kollektiv reaksiyaya əsaslanırsa,
onu internet folkloru nümunəsi hesab etməliyik. Yaxud hər
hansı bir müəllifə – şair, yazıçı, rəssam,
alim və b.-na məxsus müəyyən bir fikrin, şəklin,
baxışın texnoloji mühit tələblərinə
müvafiq olaraq folklorik mexanizmlər əsasında yenidən
canlandırılması, bəzən imitasiya və ya parodiya
edilməsi də, hesab edirik ki, şəbəkə folkloru və
ya texnoloji mühit mənşəli folklor
sayılmalıdır. Lakin M.D.Alekseyevski bədii nağılların,
müəllifli “çastuşka”ların folklorla zəif əlaqəsinin
olduğunu, folklorun yalnız mətnin formasının (“yeni
məzmunlu folklorik formalı”) konstruksiyalaşmasında
iştirak etdiyini deyir və həmin mətnləri parodiya
adlandırmaqla, internetdə geniş yayılmadığını
və ötürülmədiyini əsas götürərək
internet folkloru hesab etmir.
“İnternet
folkloruna ikinci yanaşma ondan ibarətdir ki, tədqiqatın
predmeti kimi “kompüterçilərin” (veb-dizaynerlər,
adminlər və proqramçılar və s.-nin ) kompüterlər
və internetlə bağlı professional qrupları və fəaliyyəti
ilə bağlı folkloru və ənənəsi diqqət mərkəzinə
gətirilir” (1, 156)
Müəllif
bu yanaşmanın nümunələri kimi bəzi tədqiqatları
(29; 12) qeyd edir. M.D.Alekseyevski belə bir baxışın
mümkünlüyünü qəbul etsə də, lakin
çox dar çərçivəli olduğunu qeyd edir. Belə
ki, burada kompüterçilər və proqramçıların
özlərinə məxsus jarqon, üslub, ənənə və
folklorunun olduğu, lakin internetdən yalnız onların
istifadə etmədiyi fikri irəli sürülür ki, bu
halda da digər internet istifadəçilərinin kənarda qalmamalı
olduğu vurğulanır. Təbii ki, bütün internet
istifadəçiləri kimi, proqramçılar və
kompüterçilər də internet folkloru
yaradıcılığında bu və ya digər şəkildə
iştirak edirlər. Bunları biri-birindən ayırmaq
metodoloji olaraq doğru deyil. Lakin xüsusi peşə sahələri
və qrupları ilə bağlı olan və internet
mühitində yaranan spesifik folkloru da ayrıca tədqiq etmək
və kənarda qoymamaq lazımdır.
Folklor və
İnternet münasibətlərinə həsr olunan tədqiqatların
üçüncü istiqaməti barədə
M.D.Alekseyevski yazır:
“Müasir
mədəniyyət hadisəsi kimi internet folklorunun sərhədlərinin
müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı tədqiqatçıların
məsələyə üçüncü yanaşması,
internetdə rast gəlinən və şəhər
folkloruna məxsus istənilən nümunənin internet folkloru
hesab olunmasıdır” (1, 156).
Müəllif
bu yanaşmanın tərəfdarlarının (31; 6; 7; 15) məntiqinə
görə, internetdə yerləşdirilən bütün
lətifələri, şifahi formada mövcud olmasından və
olmamasından asılı olmayaraq internet folkloru nümunəsi
hesab edilməli olduğunu qeyd edir. Bu baxışı sadəlövh
adlandıran M.D.Alekseyevski hər hansı bir lətifə mətninin
internetdə mövcud olmazdan əvvəlki dövrlərdə
şifahi yolla yayıldığını, sonradan internetə
daxil olduğunu irəli sürərək bunu internet folkloru hesab
etməyin doğru olub-olmadığını müzakirə
edir. M.D.Alekseyevskinin gəldiyi qənaətə görə,
şifahi ənənədə mövcud olan müəyyən
bir mətnin kağızda çap olunması və ya internet
mühitinə yerləşdirilməsi həmin mətnin ikinci
mövcudluq formasıdır. Bu tipli faktları əsas gətirərək
belə nümunələri internet folkloru kimi deyil, ənənəvi
şəhər folklorunun internetdə mövcudluğu kimi təhlil
etməyin daha dəqiq olduğunu deyir. Başqa bir tədqiqatında
isə M.D.Alekseyevski (təbii ki, Rusiyanı nəzərdə
tutaraq) internetə yerləşdirilən ənənəvi kənd
folklorunun faktiki olaraq hazırkı dövrdə internetdə
canlı şəkildə mövcud olmadığını
qeyd edir (2, 72) Belə ki, alimin yanaşmasına görə, kənd
əhalisi internet mühitindən kənarda
qaldığı və internet istifadəçisi
olmadığı üçün kənd folkloru bu proseslərdə
iştirak etmir. Bu iki yanaşmaya ayrıca diqqət yetirək.
Əvvəla, hər hansı bir mətnin internetin meydana gəlməsindən
əvvəl şifahi ənənədə yaranaraq
yayılması, nəsildən-nəslə, dildən-dilə
keçməsi faktı onun internet meydana gəldikdən sonra
heç bir halda internet folkloru ola bilmək potensialına mane
ola bilməz. Lakin burda məsələnin incəliyinə diqqət
yetirmək lazımıdır. Hesab edirik ki, məsələyə
bir neçə aspektdən yanaşsaq, onda bu situasiya barədə
daha dəqiq qərar verə bilərik.
Hər
şeydən əvvəl, şifahi ənənədə olan
bir mətnin internet mühitinə daxil olarkən dəyişikliyə
məruz qalıb-qalmadığına baxmaq lazımdır. Bu
dəyişiklik istənilən səviyyədə ola bilər:
bəzən bir sözün və ya bir adın, dil, janr və
ya üslubun, yaxud da texnoloji mühitin tələblərinə
müvafiq olaraq formanın (şəkil, video, qrafika və
s.) dəyişməsi və s. Həmçinin müəyyən
bir mətnin internetə daxil olma, texnoloji mühitdə, sosial
şəbəkədə və kommunikasiyada istifadə olunma
faktına kompleks şəkildə baxılmalıdır.
Əgər hər hansı bir mətn – lətifə, rəvayət,
atalar sözü müəyyən bir situasiyada fərdin və
ya qrupun maraqlarının ifadəsi, yaxud kollektiv
reaksiyanın təzahürü kimi ortaya çıxırsa,
burada vəziyyət dəyişir. Ənənəvi
yaddaşda yer alan, geniş yayılma imkanı qazanmış
məşhur bir deyimin özü belə texnoloji mühitdə,
kommunikativ aktda iştirak edirsə, bu, artıq folklor mətninin
sadəcə olaraq internetə yerləşdirilməsi deyil, situasiyada
aktuallaşması və yenidən doğulmasıdır.
Ənənəvi folklor söyləyiciliyində hər
hansı bir mətn hər dəfə söylənildikdə
yenidən doğulduğu kimi, şifahi ənənədə
olan müəyyən bir mətnin virtual mühitdə də
aktuallaşması onun yenidən doğulmasıdır. Bu
ehtiyacın özü, onun reallaşma mexanizmi və təzahür
səviyyəsi folklorikdir. Çünki istər real, istərsə
də virtual aləmdə folklorun yaranmasının,
reaktuallaşmasının və yayılmasının əsasında
emosional özünü təmin etmə və yaxud ifadə
etmə dayanır. İstənilən bir nümunənin aktuallaşması
prosesi istər fiziki gerçəkliyin, istərsə də
virtual reallığın dərk olunması, duyulması və
müəyyən təzahürlərdə meydana
çıxması ilə müşahidə olunur. Yaxud əksinə,
ənənədə olmayan bir formanın və yaxud da informasiyanın
folklorik mahiyyəti onun insan hiss və emosiyasına yönəlik
olması və kollektiv reaksiyayla bağlılığındadır.
Elektron mühitdə – internet aləmində meydana
çıxan yumoristik, ironik lətifələr, karikatür
üslubu, söz oyunu, təhlükə və ya bədbəxtlik
haqqında zəncirvari xəbərdarlıq məktubları,
sosial şəbəkələrdə meydana çıxan
“paylaşanlara uğur gətirdi, paylaşmayanlara bədbəxtliklər”
və s. tipli nümunələr, əslində, insanın hiss
və duyğularına hesablanmış, inanc və dəyərlərinə,
xəyal və fantaziya imkanlarına söykənən, ətraf
aləmin (istər real, istərsə də virtual) ənənəvi
üslubda dərkinə alternativlərin yaradılması ehtiyacından
və tələbindən doğan, ən əsası isə
kollektiv və ortaq mədəni prinsiplər (bu prinsiplər
dil, din, əxlaq, etnik mənşə, ən müxtəlif
maraqlar kəsişməsi və s. ola bilər) əsasında
ortaya çıxan folklorik nümunələrdir.
O ki qaldı
şifahi ənənədə mövcud olan hər hansı
bir folklor nümunəsinin qeydə alınaraq
elektronlaşdırılması və rəqəmsal aləmə
daxil edilməsi məsələsinə, bu, həqiqətən
də, müəyyən bir faktın sadəcə olaraq
şifahi dildən çapa (məs, kitab kimi), yayımlanma imkanı
olan hər hansı bir vasitəyə (CD, DWD disk, flash card)
keçirilməsidir ki, burada məqsəd mətnin itməməsi,
gələcək nəsillərə çatdırılması,
qorunması və yayılmasıdır. Burada söhbət
internet folklorundan deyil, ənənəvi folklorun
elektronlaşdırılmasından və ya rəqəmsallaşdırılmasından
gedə bilər. Həmin resurs internetdə yerləşdirilə
bilər və istifadəçilər üçün əlyetən
ola bilər. Bu, sadəcə olaraq, şifahi yaddaşdan
hansısa zaman kəsiyində qeydə alınmış və
nəşr olunaraq “stop-kadr” effektində olan folklor mətnləridir.
Çünki həmin mətn kommunikativ mühitə deyil,
elektron resurslar bazasına daxil edilir ki, bu da ona elektron
texnologiyalar mövcud olduğu müddətdə yaşamaq
imkanı qazandırır. Bu da elektron texnologiyaların
inkişafı zəminində müəyyən bir informasiyanın
əvvəlki dövrlərdən daha etibarlı, uzunmüddətli,
həmçinin daha böyük həcmdə və müxtəlif
formada saxlamaq, arxivləşdirmək imkanlarının
yaranmasıdır.
“Nəhayət,
predmetin sərhədlərinin müəyyənləşdirilməsinə
yönələn dördüncü baxış internet
folklorunun mövcudluğunda internet kommunikasiyasının
(kursiv bizimdir – H.Q.) rolunun prioritetliyi haqqında təsəvvürlərə
əsaslanır. Başqa sözlə desək, internet folkloru
kimi əsasən şəbəkədə mövcud olan və
yayılan (kursiv bizimdir – H.Q.) folklor formaları qəbul olunur
(bəzi istisnalar nəzərə alınmaqla)” (1, 157).
M.D.Alekseyevski
bu yanaşmanın tərəfdarları kimi, bir sıra mənbələri
və müəllifləri qeyd edir (24; 12; 18; 32; 17; 19).
Alim
yazır ki, “internet folklorunun müəyyənləşdirilməsində
bu prinsip daha böyük səviyyədə həmin hadisənin
spesifikasını əks etdirir (və qeyd edim ki, dünya
elmində də internet folklorun dərk olunmasına daha
çox yaxındır), lakin etiraf etmək lazımdır
ki, bu halda da sərhədlər kifayət qədər amorf
görünür” (1, 157).
Əgər
sonuncu yanaşmaya diqqət yetirsək, burada internet folkloru
üçün müəyyənləşdirilən ən
mühüm prinsipin kommunikativlik və ötürülmə
(internet mühitdə bu, paylaşma adlanır) olduğunu
görərik. İnternetin interaktiv ünsiyyət imkanları
– virtual kommunikasiya mühitinin informasiya mübadiləsi və
müzakirəsi üçün əlverişli şəraitə
malik olması istifadəçilər arasında aktiv münasibətlərin
formalaşmasına səbəb olmuşdur. Bu isə öz
növbəsində birbaşa olaraq kommunikasiya ilə
bağlı olan folklor təzahürlərinin də meydana
çıxmasına geniş imkanlar yaradır. Lakin, öndə
də qeyd etdiyimiz kimi, internet folklorunun müəyyənlik
parametrləri ənənəvi, şifahi mühitdə
reallaşan folklorla əksər hallarda üst-üstə
düşmür. Şifahi ənənə canlı performansa
və spontan xarakterə (yəni hər mətn hər dəfə
söylənildikdə əvvəlkini təkrarlamır, yenidən
doğulur) əsaslanırsa, söyləyici və auditoriya tərəflərinə
bölünürsə, internet folklorunun meydana gəlməsi
və aktuallaşması bir qədər fərqli prinsiplərə
söykənir. İrəlidə bu mövzu ilə
bağlı geniş təhlillər
aparacağımızı nəzərə alaraq, başqa bir
məsələyə keçmək istərdik.
Göründüyü
kimi, şifahi mədəni mühitdən elektron mədəni
mühitə keçiddə folklorun istər forma və məzmunu,
istərsə də icra və ifa olunma texnologiyası ciddi
dəyişikliyə məruz qalır. Bu isə
özlüyündə ənənəvi folklor nümunələri
ilə virtual folklor nümunələri arasında bir sıra
fərqlərin ortaya çıxmasına səbəb olur.
Ümumiyyətlə, hazırkı dövrdə internetdə
gedən folklor proseslərinin dərk olunması və virtual
folklor nümunələrinin təhlili qarşıda duran
mühüm məsələlərdən biridir. Bu barədə
Amerika folklorşünası Lin Mak Neyl yazır: “Nə qədər
ki, rəqəmsal folklorun kontenti (bütün növ
materiallar: mətn, şəkil, audio, video, multimedia və s. nəzərdə
tutulur – H.Q.) onun ötürülməsinə sərf edilən
cəhdlərlə müqayisədə qeyri-bərabər dərəcədə
kiçik görünə bilər, biz kollektiv yenidən
yaratma (orijinalda “communal re-creation) və kollektiv dərketmə
(orijinalda “communal comprehension”) proseslərinə onlayn folklorun
istənilən nümunəsində əks olunan sosial və
mədəni ehtiyacları müəyyənləşdirmək
üçün baxmalıyıq. Çoxsaylı ənənəvi
nümunələr yaradıcı şəkildə dərk
olunan abstrakt prosesin və yaxud da internet folklorunun müəyyən
bir hissəsinin arxasında dayanan məlumatın sadəcə
indeksidir (kursiv bizimdir – H.Q.). Bir-birimizlə əlaqəli
olmaqla və ümumi məlumatları bölüşməklə
qeyri-müəyyən internet resurslarının
anlaşılmasında səriştəli ola bilərik ki,
bu da rəqəmsal folklorun ən əhəmiyyətli cəhətidir”
(20, 16).
İnternetdə
informasiya selinin fasiləsiz olaraq gücləndiyi, nəhəng
və mürəkkəb bir məlumat bazasının
formalaşdığı (Big Data) bir vaxtda, təbii ki, folklor
yaradıcılığı prosesi də sürətlə
artmaqda və külli miqdarda yeni-yeni nümunələr
yaranmaqdadır. Folklor yaradıcılığının həcminin
genişlənməsi və nümunələrin kəmiyyətinin
artması istiqamətində müəllifin irəli
sürdüyü bu fikirləri təhlil edərkən bir
neçə məqama diqqət yetirməliyik.
Əvvəla,
Mak Neylin yanaşmasına görə, internet folkloru kollektiv yenidən
yaratma və kollektiv dərketmə əsasında
formalaşır. Bizə elə gəlir ki, burada söhbət
internetdə bir tərəfdən ənənəvi folklor
materiallarının müəyyən dəyişikliklərə
və düzəlişlərə məruz qalmaqla yeni
nümunələrin yaradılmasından, digər tərəfdən
isə məhz virtual məkanda “kollektiv dərketmə” əsasında
yeni örnəklərin meydana gəlməsindən gedir. Yeri
gəlmişkən onu da deyək ki, ənənəvi folklor
nümunələrinin virtual məkanda müəyyən
düzəlişlərə məruz qalması təsadüfi
fakt və ya situasiya deyildir. Buradakı düzəlişlərin
arxasında iki mühüm faktor dayanır. Bunlardan birincisi,
texnoloji faktordur ki, hər hansı bir informasiya vahidi rəqəmsal
dünyanın, virtual məkanın tələblərinə və
şərtlərinə uyğun olmalıdır. İkincisi
isə, ənənəvi folklor nümunəsinin hər
hansı bir məqsədə, çatdırılması nəzərdə
tutulan sosial mesaj və ya çağırışa uyğun
olaraq yenidən yaradılmasıdır ki, bu da son nəticədə
yeni folklor nümunələrinin ortaya çıxmasını
təmin edir.
Mak Neylin
izahından o da aydın olur ki, virtual folklor nümunələrinin
meydana gəlməsində sosial və mədəni ehtiyaclar əsas
yer tutur. Ənənəvi folklor
yaradıcılığında olduğu kimi, virtual folklor da
kollektiv düşüncənin və ya kollektiv reaksiyanın
üzərində formalaşır. Xüsusilə, müasir
dövrdə internetin yaratdığı imkanlar hesabına
sosial medianın sürətlə inkişaf etdiyi bir dövrdə,
eləcə də informasiyanın əldə olunması və
yayılması üçün çox əlverişli şəraitin
olduğu bir vaxtda sosial qayğı və narahatlıqlar,
qorxu və təhlükələr, psixoloji yığılma
və boşalmalar daha çox diqqəti cəlb edir.
Əslində, sosial şəbəkələrdə, forum və
bloqlarda mövcud olan trend və təmayüllərə,
gedişat və meyllərə nəzər yetirsək,
görərik ki, burada daha çox hədəf sosial məzmunludur:
sosiokulturoloji, sosiopsixoloji, sosioekoloji, sosioekonomik,
sosiopolitik və s. Bu baxımdan onu demək olar ki, internet
folklorunun ən mühüm hədəf və
çağırışlarından biri sosial məsələlərdir.
Təbii ki, bu tendensiyanı nəzərə almaqla, istənilən
zaman və məkan çərçivəsində istənilən
bir qrupun, toplumun sosial və mədəni ehtiyaclarını,
tələb və istəklərini müəyyənləşdirmək,
analiz etmək və proqnozlaşdırmaq
mümkündür ki, bu cəhətdən də virtual folklor
nümunələrinin özünəməxsus yeri
vardır.
Lin Mak
Neylin yuxarıda vurğuladığı digər bir
mühüm məsələ virtual folklorun arxasında dayanan
abstrakt təfəkkürün – indeksləşmiş
yaradıcı prosesin dərk olunmasıdır. Müəllifin
irəli sürdüyü fikirdən hasil olan qənaət
ondan ibarətdir ki, internetdə rast gəldiyimiz virtual folklor
nümunələri hər hansı bir informasiyanın
kodlaşmış, indeksləşmiş şəklidir. Onu
birbaşa və ya hərfi mənada anlamaq, qəbul etmək
arxasında dayanan sosial reaksiyanın düzgün izah olunmamasına
gətirib çıxara bilər. Alim rəqəmsal folklorun dərk
olunmasında çıxış yolu kimi tədqiqatçıların
bir-biri ilə təmasda olmasını, məlumatların
ötürülməsini təklif edir. Bütün bunlar isə
müasir dövrdə virtual mühitdə gedən folklor
proseslərinin təhlilinin kifayət qədər mürəkkəb
olmaqla bərabər, aktual olduğunu da göstərir.
Beləliklə,
virtual folklorun müəyyənləşdirilməsi ilə
bağlı müxtəlif aspektləri diqqət mərkəzinə
gətirdikdən sonra demək lazımdır ki:
Ənənəvi
folklorlorşünaslıq prinsipləri və
baxışları prizmasından virtual folklora yanaşma əksər
hallarda faktın özünü deyil, ümumi cəhətlərini
müəyyənləşdirməyə imkan verir;
İKT-nin
sürətli inkişafı və internetin geniş
yayılması ilə düz mütənasiblik təşkil
edən virtual folklorun meydana gəlməsi və
yayılması problemlərinin öyrənilməsi
müasir folklorşünaslıq elminin qarşısında
duran ən mühüm elmi prioritetlərdən birini təşkil
edir;
Virtual
folklorun və onunla bağlı elmin – virtual
folklorşünaslığın xüsusi bir anlayış və
istiqamət kimi qəbul olunması və öyrənilməsi
sahəsində kifayət qədər obyektiv
çatışmazlıqlar mövcuddur;
Virtual
folklorun öyrənilməsi prinsipləri, metod və
metodologiyası, anlayışlar sistemi və
terminologiyasının müəyyənləşdirilməsi
istiqamətində yayğınlıq, çoxmənalılıq
mövcuddur;
Virtual
folklor faktlarının təhlili, bu nümunələrdəki
simvollaşma və metaforikləşmənin müəyyənləşdirilməsi,
onların arxasında dayanan məna və işarələrin
izah olunması da qarşıda duran mühüm məsələlərdəndir;
Virtual
folklorun öyrənilməsi ən azı iki sahəni
özündə ehtiva etdiyi üçün (folklorşünaslıq,
kompüter elmləri, antropologiya, sosiologiya, psixologiya, sosial
psixologiya, kommunikasiya və s.), burada multidissiplinar tədqiqatların
aparılması ən mühüm şərtlərdən
biridir;
Virtual
folklorun araşdırılması istiqamətində ən
mühüm çətinliklərdən biri kimi, kompüter
və internetlə bağlı spesifik anlayışların,
texnoloji bilik və bacarıqların tələb
olunmasıdır;
Virtual
folklorun bir sıra nəzəri problemləri ilə
yanaşı, əmələ gəlmə mexanizmlərinin
müəyyənləşdirilməsi, janr təsnifatının
verilməsi kimi tətbiqi xarakterli məsələləri də
öz həllini tapmamışdır.
ƏDƏBİYYAT
Àëåêñååâñêèé, Ì.Ä. 2010. Èíòåðíåò â ôîëüêëîðå èëè ôîëüêëîð â Èíòåðíåòå? (Ñîâðåìåííàÿ ôîëüêëîðèñòèêà è âèðòóàëüíàÿ ðåàëüíîñòü). Îò êîíãðåññà ê êîíãðåññó: Íàâñòðå÷ó Âòîðîìó Âñåðîññèéñêîìó êîíãðåññó ôîëüêëîðèñòîâ. Ñáîðíèê ìàòåðèàëîâ. — Ì.: Ãîñóäàðñòâåííûé ðåñïóáëèêàíñêèé öåíòð ðóññêîãî ôîëüêëîðà, 256 ñ., c. 151-166.
Àëåêñååâñêèé, Ì.Ä. 2009. «×òî ìíå âîäêà â ëåòíèé çíîé…»:
ïðîáëåìû òåêñòîëîãèè ôîëüêëîðà â Èíòåðíåòå // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì., c. 71-89
Beatty, R.D. 1976. Computerlore: The Bit Bucket // New York Folklore. V. 2. ¹ 3-4. p. 223-224.
Áûñòðîâà, Ê.Â. 2009. Èíòåðíåò êàê ñîâðåìåííûé àðåàë
áûòîâàíèÿ ñêàçêè // Ôèëîëîãèÿ è ÷åëîâåê. ¹ 1. c. 166-171;
Biebuyck B. 2000. Du folklore au cyberlore: Paroles electroniques, avez-vous done une ame? // Cahiers de litterature orale. ¹ 47. p. 43-94.
Áîðîäèí, Ï.À. 2007. Ôîëüêëîð â Èíòåðíåòå è âíå åãî: ïîïûòêà ñîïîñòàâëåíèÿ // Folk-art-net: íîâûå ãîðèçîíòû òâîð÷åñòâà. Îò òðàäèöèè — ê âèðòóàëüíîñòè. Ì., c. 27-43;
Áîðîäèí, Ï.À. 2008. Ê âîïðîñó î ñîáèðàòåëüñêîé ñòðàòåãèè: åùå ðàç îá àíåêäîòàõ â Èíòåðíåòå // Ñëàâÿíñêàÿ òðàäèöèîííàÿ êóëüòóðà è ñîâðåìåííûé ìèð. Âûï. 11. Ëè÷íîñòü â ôîëüêëîðå: èñïîëíèòåëü, ìàñòåð, ñîáèðàòåëü, èññëåäîâàòåëü. Ì.,. c. 284-295
Brinkerhoff,
S. 2003. «Cyberlore» and other electronic horrors: Folklore in an Age of New
Inventions // Brinkerhoff S.Contemporary folklore. Broomall, 2003, p. 55-64
Brunvand, E. 2000. The heroic hacker: Legends of the computer age // Brunvand J.H. The Truth Never Stands in the Way of a Good Story. Urbana, p. 170-198
Äæàëèëîâà, Í.À. 2009. Âèðòóàëüíî-ôîëüêëîðíûå ôîðìû ïðåçåíòàöèè èäåíòè÷íîñòè â Èíòåðíåòå // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì., 2009. Ñ. 294-301
×èêàëîâà, À.À. 2009. Ïàðîäèè íà ñêàçêó â ñåòè Èíòåðíåò // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì., c. 146-157
Ôðîëîâà Î.Å. 2007. Âèçóàëüíàÿ ñïåöèôèêà ñåòåâîãî àíåêäîòà //
Òðàäèöèîííàÿ êóëüòóðà.. ¹ 3.
c. 30-36
Güvenç,
A.Ö. 2014. İnternet folkloru üzerine önerilen bir terim:
e-folklor. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 18 (2), s. 31-46.
Êàðãèí, À.Ñ., Êîñòèíà À.Â. 2009. Íàó÷íîå îñìûñëåíèå èíòåðíåò-ôîëüêëîðà: àêòóàëüíûå ïðîáëåìû è îïûò èññëåäîâàíèÿ. Èíòåðíåò è ôîëüêëîð. Ñáîðíèê ñòàòåé. — Ì.: Ãîñóäàðñòâåííûé ðåñïóáëèêàíñêèé öåíòð ðóññêîãî ôîëüêëîðà, 320 ñ., c. 5-20,
Êðàñèêîâ, Ì.Ì. Èíòåðíåò êàê ïàðòà (ñòóäåí÷åñêàÿ ýïèãðàôèêà â
ñåòè) // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì., 2009. Ñ.
170-179
Krawczyk-Wasilewska, Violetta, 2006. “e-Folklore in the Age of Globalization”. Fabula 47, p. 248-253.
Ëàíñêàÿ, Þ.Ñ. 2009. Àìåðèêàíñêèå «Bogus Warnings» («ëîæíûå ïðåäóïðåæäåíèÿ îá îïàñíîñòè») è ðîññèéñêèå «ïèñüìà íåñ÷àñòüÿ» // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì.,. Ñ. 158-169
Ëóòîâèíîâà, Î.Â. 2007. Àíåêäîò â ñìåõîâîì ìèðå Èíòåðíåòà // Ýëåêòðîííûé âåñòíèê Öåíòðà ïåðåïîäãîòîâêè è ïîâûøåíèÿ êâàëèôèêàöèè ïî ôèëîëîãèè è ëèíãâîñòðàíîâåäåíèþ.. Âûï. 4. (Ýëåêòðîííûé ðåñóðñ.)
Ëóòîâèíîâà, Î.Â. 2009. Áàéêà â âèðòóàëüíîì ôîëüêëîðå //
Ðóññêèé ÿçûê çà ðóáåæîì.. ¹ 2.
c. 77-82
McNeill, Lynne S. 2015. “The internet is weird”. Folkloristics in the digital age. Folklore Fellows’ Network. ¹ 47, p. 12-13, 16-17,
Ìåòàëüíèêîâà, Â.Â. 2009. Áàéêà îá àööêîì áàÿíå (Òðàäèöèîííûå
ôîëüêëîðíûå æàíðû è èõ ìîäèôèêàöèè â Èíòåðíåòå) // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò.
Ì.,. Ñ. 106—116
Miller, K. 2008. Grove Street Grimm: Grand Theft Auto and digital folklore // Journal of American Folklore.. V. 121. ¹ 481. P. 255—285
Íåêëþäîâ, Ñ.Þ. 2003. Ôîëüêëîð ñîâðåìåííîãî ãîðîäà // Ñîâðåìåííûé ãîðîäñêîé ôîëüêëîð. Ì., c. 5-24
Ðàä÷åíêî Ä.À. 2007. Ñåòåâîé ôîëüêëîð êàê ñïîñîá îñìûñëåíèÿ àêòóàëüíîé ðåàëüíîñòè // Folk-art-net: íîâûå ãîðèçîíòû òâîð÷åñòâà. Îò òðàäèöèè — ê âèðòóàëüíîñòè. Ì., c. 63-75
Ðîçèí, Â.Ì. 2007. Ôåíîìåí ñåòåâîãî ôîëüêëîðà // Òðàäèöèîííàÿ êóëüòóðà.. ¹ 3. c. 15-22
Ðóêîìîéíèêîâà, Â.Ï. 2007. Èíòåðíåò êàê ñðåäà ñóùåñòâîâàíèÿ ôîëüêëîðà // Folk-art-net: íîâûå ãîðèçîíòû òâîð÷åñòâà. Îò òðàäèöèè — ê âèðòóàëüíîñòè. Ì., c. 54-62;
Ðóêîìîéíèêîâà, Â. Ï. 2004. «Âèðòóàëüíûé» ôîëüêëîð: çà è ïðîòèâ. Ìîíîãðàôèÿ. Éîøêàð-îëà. 128 ñ.
Ñóñëîâà, Ò.È. 2009. Èíòåðíåò-ôîëüêëîð êàê ôîðìà ìåæêóëüòóðíîé êîììóíèêàöèè // Äåôèíèöèè êóëüòóðû. Âûï. 8. Òîìñê,. c. 286-297
Øóìîâ, Ê.À. 2003. Ïðîôåññèîíàëüíûé ìèô ïðîãðàììèñòîâ //
Ñîâðåìåííûé ãîðîäñêîé ôîëüêëîð. Ì.,. c. 128-164
Valovic, T.S. 2000. Virtual folklore: Breaking the news about the Internet // Digital mythologies: The Hidden Complexities of the Internet. New Brunswick, NJ, p. 4-10.),
Âåðíåð, Ä. 2003. «Àíåêäîòû èç Ðîññèè» è ôîëüêëîð èíòåðíåòîâñêîé ýïîõè // Ðóññêèé Æóðíàë. 17 èþíÿ. (Ýëåêòðîííûé ðåñóðñ. URL: http://old.russ.ru/netcult/20030617_verner.html)
Âëàñîâà, Ã.È. 2009. Èíòåðíåò-ïîçäðàâëåíèÿ êàê æàíð ïîñòôîëüêëîðà // Èíòåðíåò è ôîëüêëîð: Ñá. ñò. Ì.,. Ñ. 302-308.
Çapa tövsiyə edən: AMEA-nın müxbir üzvü Kamran Əliyev