Qalib SAYILOV
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
AMEA Folklor İnstitutu
e-mail: qalibsayilov@mail.ru
Mədənİyyət
tarİxİndə “mİf-dİn keçİdİ"
problemİ
Xülasə
İctimai şüurun inkişafında
ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi
şüura keçid mərhələsidir. Tədqiqatda əldə
etdiyimiz qənaətlərə görə, mifologiya ictimai
şüur tarixinin ilkin mərhələsi hesab olunur.
Mifoloji şüurun parçalanması ilə ondan bir
çox şüur formaları inkişaf edir. Din və folklor
da mifoloji şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək
müstəqil tarixi şüur formalarına çevrilir.
İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ
mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mərhələsidir.
Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi
ilk növbədə bu prosesin məkan-zaman hüdudlarını
müəyyənləşdirməyin çətinliyi ilə
bağlıdır. Din bizim yanaşmamızda bütün
hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir. Mifologiya və
din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm
diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir
yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.
Açar
sözlər: Mif,
mifologiya, din, mif-din keçidi, folklor, mifoloji şüur, tarixi
şüur
The problem of “myth-religion
transition”
in the history of culture
Summary
The most important problem in the development of the
public consciousness is the transition level from the mythological
consciousness to the historical consciousness. According to the results in the
investigation mythology is considered the first stage of the history of public
consciousness. Many forms of the consciousness develop through the division of
mythological consciousness. Religion and folklore are also transformed into
the forms of independent historical consciousness by the actual membership
in mythological consciousness. The most important problem in the development
of public consciousness is the transition stage from mythological
consciousness to historical consciousness. The main difficulty in studying the
myth-history transition is connected with the difficulty of determining the
spatial-time boundaries of this process. In any cases religion is a revelation
- divine event in all of our approaches. Mythology and religion are
inseparable phenomena from each other and they confirm the truth of the same
creation in both diachronically-historical and synchronous stages.
Key words: myth, mythology, religion, mythological passage,
folklore, mythological consciousness, historical consciousness
Ïðîáëåìà «ïåðåõîäà ìèôîëîãèÿ-ðåëèãèÿ» â èñòîðèè
êóëüòóðû
Ðåçþìå
 ðàçâèòèè
îáùåñòâåííîãî ñîçíàíèÿ ãëàâíîé çàäà÷åé ÿâëÿåòñÿ ïåðèîä ïåðåõîäà îò ìèôîëîãè÷åñêîãî
ñîçíàíèÿ ê èñòîðè÷åñêîìó.  èññëåäîâàíèè ìû ïðèøëè ê âûâîäó, ÷òî ìèôîëîãèÿ
ÿâëÿåòñÿ ïåðâûì ïåðèîäîì â èñòîðèè îáùåñòâåííîãî ñîçíàíèÿ. Ðàçäåëåíèå ìèôîëîãè÷åñêîãî
ñîçíàíèÿ ñïîñîáñòâóåò ðàçâèòèþ ìíîãèõ ôîðì ìûøëåíèÿ. Ðåëèãèÿ è ôîëüêëîð,
ïðîõîäÿ àêòóàëüíîå ðàñ÷ëåíåíèå îò ìèôîëîãè÷åñêîãî ñîçíàíèÿ, ñòàíîâÿòñÿ íåçàâèñèìûìè
èñòîðè÷åñêèìè ôîðìàìè ìûøëåíèÿ. Îñíîâíàÿ òðóäíîñòü èññëåäîâàíèÿ ïåðåõîäà
ìèô-èñòîðèÿ, â ïåðâóþ î÷åðåäü ñâÿçàíà ñ òðóäíîñòüþ îïðåäåëåíèÿ ïðîñòðàíñòâåííî-âðåìåííûõ
ãðàíèö ýòîãî ïðîöåññà. Ðåëèãèÿ, ïî íàøåìó ìíåíèþ, âî âñåõ ñëó÷àÿõ, ÿâëåíèå
áîæåñòâåííîãî îòêðîâåíèÿ. Ìèôîëîãèÿ è ðåëèãèÿ íåðàçëó÷íûå ôåíîìåíû, Îíè êàê â
äèàõðîííî-èñòîðè÷åñêîì, òàê è â ñèíõðîííîì àñïåêòå ïîäòâåðæäàþò îäíó è òó æå
èñòèíó ñîòâîðåíèÿ.
Êëþ÷åâûå
ñëîâà: ìèô, ìèôîëîãèÿ,
ðåëèãèÿ, ïåðåõîäà ìèôîëîãèÿ-ðåëèãèÿ, ôîëüêëîð, ìèôîëîãè÷åñêîå ìûøëåíèå,
èñòîðè÷åñêîå ìûøëåíèå
Məsələnin qoyuluşu: İctimai şüurun
inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji
şüurdan tarixi şüura keçid mərhələsidir.
Burada söhbət mifoloji təsəvvürlər sisteminin
dağılmasından və yeni tip təsəvvürlər
sisteminə keçiddən gedir. Bu keçidin necə baş
verməsini bu gün bütün ayrıntıları ilə
təsəvvür və təsvir etmək çox çətin
işdir. Çünki məsələ tarixin çox dərin
qatları, qaranlıq dövrləri ilə bağlıdır.
Bizə həmin keçidi əks etdirən birbaşa faktlar gəlib
çatmayıb. Ona görə ki, tarixi şüur
daşıyıcıları olan insanların əlində
olan bütün faktlar artıq transformasiya olunmuş, yəni
mif hadisəsi olmaqdan çıxıb, tarixi şüur hadisəsinə
çevrilmiş bəlgələrdir. Ona görə də
bu məsələ ilə bağlı fəlsəfə
tarixçiləri, mifşünaslar, antropoloqlar, sosioloqlar
yalnız məntiqi ehtimallarla fikir yürüdürlər.
İşin məqsədi: Tədqiqatın aparılmasında
başlıca məqsəd “mif-din keçidi” problemini
araşdırmaqdır.
Biz məntiqi ehtimallar deyərkən
“ehtimal” sözünün qarşısında “məntiqi” təyinini
təsadüfən yazmadıq. Bunu yazarkən Allahın
yaratdığı maddi aləmin dəyişməz
qanunlarına istinad etdik. Yəni bunlar yaradılış hadisəsi
olan varlıq aləmi üçün xarakterik olan
qanunauyğunluqlardır və Qiyamətədək dəyişməz
qalacaqdır. Bu da tədqiqatçılara “keçid” hadisələri
üçün ümumi olan modelləri mifdən tarixə
keçid prosesinə də tətbiq etməyə imkan verir.
Mif-tarix keçidini öyrənməyin
əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin məkan-zaman
hüdudlarını müəyyənləşdirməyin
qeyri-mümkünlüyü ilə bağlıdır. Görkəmli
mədəniyyətşünas S.S.Averintsev yazır: “Bir
epoxadan başqasına keçid tarixinin hər hansı illə
göstərilməsi mümkün olan kataklizm yox, əsrlərlə
uzanan prosesdir” (6, 17).
Göründüyü kimi, müəllif
epoxal keçidi iki konsept: “kataklizm” və “proses”
anlayışları müstəvisində mənalandırır.
“Kataklizm” yunan mənşəli sözdür, kəskin,
dağıdıcı keçid mənasındadır, “proses”
isə, hamımıza məlum olduğu kimi, müəyyən
ritmə malik ardıcıllıqdır. Averintsev belə hesab
edir ki, epoxal keçid heç vaxt birdən-birə, yəni
kataklizm şəklində baş verə bilməz.
Biz də bu fikirlə razıyıq:
mifologiya epoxasından tarixi epoxaya keçid, təbii ki, tədrici
bir proses olub və düşünürük ki, burada əsas
olan tarixi düşüncə formalarının mifoloji
düşüncə formaları içərisində oyanması,
yetişməsi, boy atması və nəhayət, hakim
düşüncə modelinə çevrilməsidir.
Azərbaycan
folklorşünaslığında mifoloji şüurdan tarixi
şüura keçid məsələsinə diqqət
yetirmiş S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüur və tarixi
şüur bəşəriyyətin şüur tarixinin
iki ardıcıl inkişaf mərhələsi kimi son dərəcə
böyük zaman kəsimlərini əhatə edir. Mifoloji
şüur tarixi şüurdan əvvəldir. Mifoloji
şüurdan tarixi şüura gedən yol dünyanı
fasiləsiz şəkildə qavrayıb psixi təcrübəyə
çevirən insan şüurunun təkamül yoludur. Elmin
və başqa təcrübi formaların inkişafı ilə
insanın dünya haqqında ümumiləşmiş təsəvvürləri
genişlənir və buna uyğun olaraq insanla dünya
arasındakı münasibətlərin ünsiyyət-əlaqə
aparatı olan şüur da məzmun, keyfiyyət və
funksional baxımdan inkişaf edir (3, 184).
Müəllifin keçidlə
bağlı fikirləri içərisində diqqətimi daha
çox “aralıq-keçid mərhələsi” ifadəsi cəlb
etdi. S.Rzasoy yazır: “Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, mifoloji
və tarixi şüur mərhələləri ardıcıl
prosesi təşkil etsə də, onlar qonşu, yan-yanaşı
mərhələlər deyildir. Bu iki şüur tipinin
arasında böyük bir aralıq-keçid
mərhələsi var: həmin mərhələdə
mifoloji şüur parçalanaraq dağılır, onun bətnindən
tarixi şüur tipi inkişaf edərək formalaşır”
(3, 184-185).
Beləliklə, nə
baş veribsə, necə baş veribsə,
aralıq-keçid mərhələsində baş verib.
Bununla bağlı bir neçə fikrə diqqət edək.
Görkəmli rus alimləri V.V.İvanov və V.N.Toporov
mifoloji şüurdan tarixi şüura keçidi təsvir və
təhlil edərkən bu prosesdə mifoloji və tarixi
şüur modellərinin bir-biri ilə “kreoalizasiya” etdiyini
vurğulamış və bunu “modellərin bir-birinə
laylanması” kimi şərh etmişlər (9, 8).
Alimlərin irəli sürdüyü
“kreoalizasiya” hadisəsi çox mühüm məsələdir.
Bu, bizə izah edir ki, mifik strukturlar yox olmur, transformasiya olunur
və ən mühümü odur ki, transformasiya nəticəsində
meydana çıxan yeni forma öz keçmişini qorumaqda
davam edir. Yəni mifik modellər yeni strukturun ya dərinliklərində,
ya periferik, az funksional yerlərində özlərini qorumaqda
davam edir. Bax bu nöqtə tədqiqatçılara mifik
keçmişi bərpa etməyə, onun rekonstruktiv modellərini
üzə çıxarmağa imkan verir.
Bildiyimiz kimi, mifologiya dövrünün
şüur işarəsi “mif”dir. Yəni biz mifoloji
şüur dönəmini səciyyələndirərkən hər
şeyə mifin gözü ilə baxır, hər bir hadisəni
mifin strukturu kontekstində dəyərləndiririk. Bu da təbiidir.
Biz ictimai şüurun başlanğıc epoxasını elə
“mif” fenomeninə görə “mifologiya” adlandırırıq.
Bu halda bizi maraqlandıran əsas məsələ mifin
keçid epoxasındakı taleyidir. Yəni bu keçid
prosesndə miflə nə baş verir.
S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüurdan
tarixi şüura keçid mexaniki əvəzlənmə,
izsiz yoxolma formasında baş vermir. Tarixi şüur mifoloji
şüurun zəminində təkamül edir. Bu proses
demifologizasiya adlanır. Demifologizasiya
– hərfi mənada “demifləşmə – mifsizləşmə”,
proses baxımından mifoloji mətnin mifə məxsus əlamətlərindən
məhrum olması deməkdir. Belə ki, mifoloji təsəvvürlər
demifləşmə keçirir və daşlaşan praformalar
kimi sonrakı tarixi-dinamik formaların ilk materialını təşkil
edir. Mif öz çağında həqiqət, yəni ən
doğru informasiya kimi qəbul olunur. Demifologizasiya prosesində
miflər bu ən mühüm əlamətini – vahid həqiqi informasiya olmaq
xassəsini itirir. İdeoloji funksiyasından məhrum
olmuş miflər dünyanı qavramanın yeni modelində –
tarixi şüur formalarında “tikinti materialı”, bədii-estetik
məzmun və forma qəlibləri rolunu oynayır. İncəsənət
və mədəniyyətin müxtəlif formaları mifoloji
praformalarda sinkretikləşmiş (qovuşmuş) ideoloji
potensiyanın estetik-bədii açılışı,
şaxələnməsi və inkişafı kimi gerçəkləşir.
Məs., ibtidai mədəniyyətin ritual mexanizmləri dini
kultlarda, demək olar ki, əvvəlki, incəsənətdə
isə yeni – estetik funksiyanı yerinə yetirir. Mədəni
qəhrəmanın fəaliyyətini nəqletmə yolu ilə
gerçəkləşdirən mifoloji mətnlər tarixi
şüur müstəvisində eposlara təkan verir,
müxtəlif ekzoterik miflər nağılları
formalaşdırır və s. Başqa sözlə, mifoloji
şüurdan tarixi şüura keçidin forması rəngarəng,
məzmunu genişdir” (3, 186).
Qeyd edək ki, müəllif
məsələnin elmdə qoyuluşunu mövcud ədəbiyyatlar
əsasında ümumiləşdirə bilmiş, eyni zamanda
ona öz izahlarını da əlavə etmişdir. Buna
sözümüz yoxdur. Əsas məqam olaraq “demifologizasiya”
diqqətimizi çəkir.
Bu, çox mühüm məsələdir.
S.Rzasoy bunu ana dilimizdə “mifsizləşmə” kimi ifadə
etmişdir. Bunu qəbul etməklə yanaşı bildirmək
istərdik ki, “demifologizasiya”nı “mifdən (mif olmaqdan)
çıxış”, “mifdənqopma” kimi də ifadə etmək
olar. Lakin necə ifadə olunmasından asılı olmayaraq, əsas
məsələ, necə deyərlər ki, “mifdən qopan
mifin” taleyidir: Mif öz mif qəlibindən necə
çıxır? Bu sualın birbaşa mif-din münasibətlərinə
bağlılığı var.
Eyni müəllif yazır: “Mifdən
tarixə keçiddə mifoloji ideologiya müxtəlif istiqamətlərə
parçalanır: ilk formaları həmin ideologiyadan boy atan
din bu istiqamətlərdən ən mühümünü təşkil
edir. Mifdən sonrakı dövr – tarixi şüur
çağı ümumiyyətlə, din epoxasıdır.
Mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid, əslində,
həm də politeizmdən monoteizmə gedən yoldur. Qədim
və orta əsrlər tarixi şüur çağının
bütün təzahürləri “dinidir”. Tarixi şüur bu
dövrdə rasional-elmi kanallarla aldığı hər
hansı informasiyanı da, əslində, dini ehkamlar müstəvisində
dəyərləndirərək qəbul edirdi” (3, 186-187).
Müəllifin bu fikri mövzumuz
baxımından aktualdır. Ona görə də bu fikri məntiqi
təhlil müstəvisinə gətirmək zərurəti
yaranır:
S.Rzasoyun mifdən tarixə keçiddə
mifoloji ideologiyanın müxtəlif istiqamətlərə
parçalanması və ilk formaları həmin ideologiyadan
boy atan dinin bu istiqamətlərdən ən mühümünü
təşkil etməsi haqqındakı fikrində qəbul etdiyimiz və etmədiyimiz
məqamlar var.
Əvvəla, dinin
mifologiyadan törəməsi sırf materialist
baxışdır. Biz dini vəhy – ilahi risalət hadisəsi
kimi qəbul edirik. Bu, bizim dissertasiya probleminə yanaşmamızda
ən mühüm və istisnasız metodoloji tezisdir. Lakin
S.Rzasoyun fikrinə burada “həssas” münasibət bəsləməyimizin
əsasında onun ictimai dünyagörüşündə
“ilahi başlanğıc” ideyasının əsas yer
tutması və mifologiya-din münasibətlərinə, bir qədər
sonra öz məqamında təhlil edəcəyimiz kimi, tamamilə
orijinal baxışlarının olması durur. Biz Azərbaycan
folklorşünaslığında kreativ paradiqmalar müəllifi
olan və bu səbəbdən
yaradıcılığını diqqətlə izlədiyimiz
S.Rzasoyun tədqiqatlarında materialist və idealist
yanaşmaların “ilahi başlanğıc” modelində birləşdirilməsinə
münasibətimizi onun “şaman-qəhrəman arxetipi”
haqqında yazdığı əsərindən (bax: 4)
danışarkən “net” şəkildə belə ifadə
etmişik: “S.Rzasoyun əsərinin cövhəri onun insanı
materialist düşüncədən ayırmasıdır.
Alimin insanı İlahi varlığın ən şərəfli
yaradılışı kimi anlayaraq, bütöv bir etnosu bir
varlığın – insanın timsalında təhlil etməsi
yeni baxışların rüşeymi hesab oluna bilər. O,
Türkü, Oğuzu daima hərəkətdə, irəliləyişdə,
mənəviyyata, idrak zirvəsinə yüksəlişdə
təsəvvür edir. Əsərin qatları, layları
çevrildikcə oğuzların həyatının mənalandırılması
səhnələri diqqət çəkir. Oğuzlar təkcə
gündəlik həyatın bəsit davranışları ilə
yaşamamışlar. Qəhrəman arxetipi etnosun
sınaqlardan çıxmış çoxəsrlik təcrübəsinə,
dərin mənəvi köklərə bağlı ənənəvi
təsəvvürlərinə istinad edir. Oğuzları digərlərindən
fərqləndirən cəhəti araşdırıb, incələyib
realizə edən müəllif buradakı evlənmə
semantemini fiziki-bioloji cütləşmə deyil, eşq-ilham,
intuisiya, həqiqətin instinktiv dərki kimi duyur və
düşüncələrini də elmi konsept kimi dövriyyəyə
ötürə bilir. Düzdür, o da hələ materialist
düşüncədən tam azad ola bilmir, lakin
dialektikanı ilahi mövcudiyyət daxilində görür.
Bu indiyədək olan düşüncələrin tərsi və
ən xeyirlisidir” (5, 183).
Bu cəhətdən, müəllifin
dinin mifologiyadan üzvlənməsi haqqında fikri də tam
materialist baxış deyildir. S.Rzasoya görə, mifologiya və
din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm
diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir
yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.
Müəllif mifdənsonrakı
dövrü, yəni tarixi şüur çağını,
ümumiyyətlə, din epoxası adlandırır. Biz bu
fikri belə şərh etmək istərdik ki, mif
çağının bütün mədəni təzahürləri
mifin rənginə boyandığı kimi, tarixi şüurun
mifdən sonra gələn ilk epoxası da başdan-başa
dini semantika, dini atribut qazanır. Biz bundan dolayı S.Rzasoyun
“qədim və orta əsrlər tarixi şüur
çağının bütün təzahürləri
“dini” olması, o cümlədən tarixi şüurun bu
dövrdə rasional-elmi kanallarla aldığı hər
hansı informasiyanı dini ehkamlar müstəvisində dəyərləndirərək
qəbul etməsi” haqqında fikrini olduğu kimi qəbul
edirik.
Müəllifin “Mifoloji şüurdan
tarixi şüura keçid, əslində, həm də politeizmdən
monoteizmə gedən yoldur” fikrinə isə münasibət
bildirmək istərdik.
Hərfi mənalarında
politeizm – çoxtanrıçılıq, monoteizm – təktanrıçılıq
deməkdir. İnsan düşüncəsinin
formalarını ifadə etmək baxımından bu terminlər
tamamilə yerindədir. Zərdüştilik, buddizm və s.
bu tipdən olan politeist inanclar sistemi var. Bundan başqa, cəmiyyətlər
tarixindən məlumdur ki, inancların biri-birinə
konsentrasiya olunması tarixi-mədəni hallardandır.
Toplumların bir-birinə birləşərək
böyüməsi təbii hal olduğu kimi, bu təbii prosesdə
hər bir topluma məxsus teist ideya və obrazlar bir-biri ilə
qarşılaşır və yeni şərait “teosların”
yeni modeldə birləşməsini tələb edir. Bu prosesdə
güclü toplumun teosu yeni şəraitin
yaratdığı modelin mərkəzi elementinə, nüvəsinə
çevrilir. Bütün qalan teoslar öz təsir dərəcəsində
nüvə teosun ətrafında düzülür. Təbii
ki, bağlı olduğu toplumun sosial-mədəni təsir
gücü zəif olan teoslar bu prosesdə sıradan da
çıxa bilir. Dinlər tarixindən hətta böyük
etnosların öz köhnə inanclarından qoparaq, yeni inanc
ideologiyasını qəbul etmələri də məlumdur.
Bu cəhətdən S.Rzasoyun mifoloji şüurdan tarixi
şüura keçidi həm də “politeizmdən monoteizmə
gedən yol” kimi təqdim etməsi bir tərəfdən
materialist olmaqla yanaşı, o biri tərəfdən
mifik-dini düşüncə tarixində baş vermiş reallıqları
da özündə əks etdirir.
Bu arada tədqiqatımızın
problemi baxımından bir məsələ də meydana
çıxır. Yeni tarixi şəraitdə, başqa
sözlə tarixi şüur çağında miflə din
bir-biri ilə hansı münasibətdə olur?
Qeyd edək ki, bu barədə elmdə
maraqlı fikirlər mövcuddur. Sualı həmin fikirlər
müstəvisində aydınlaşdırmağa
çalışaq.
A.Y.Qureviçə görə, orta əsrlər
simvolizminin bünövrəsində makrokosmla mikrokosmun eyniləşdirməsi
durur, belə ki, təbiət insanın onda Tanrının obrazını
seyr edə biləcəyi güzgü kimi başa
düşülürdü. Bu səbəbdən filosoflar təbiəti
öyrənməyi zəruri hesab edirdilər: insan təbiəti
dərk edərək, özünü onun içində tapır
və bunun vasitəsilə ilahi nizamı və Allahın
özünü başa düşməyə yaxınlaşır.
Allahın surətinə uyğun və onun kimi yaradılmış
insan yaradılışın tacı hesab olunurdu:
bütün qalan nə vardısa onun üçün
yaradılmışdı (8, 71-73).
Alimin bu fikrinin tədqiqatımızın
problemi işığında təhlilinə ehtiyac var. Göründüyü
kimi, A.Y.Qureviç orta əsrlər düşüncəsini
ilk növbədə simvolik düşüncə tərzi
hesab edir. Simvolizm – bir obrazın gerçəkliyin müəyyən
sahəsini, elementini rəmzləndirməsidir. Doğrudan da,
orta əsrlər mədəniyyətində hər bir element
simvolik işarədir. Hətta sufi poeziyasında poetik model
bütövlükdə simvolizm üzərində qurulmuşdur.
Müəllifə görə, bu
simvolizmin əsasında makrokosmla mikrokosmun eyniləşdirməsi
durur. Bu tezis mövzumuz baxımından xüsusi əhəmiyyət
kəsb edən nöqtədir.
Makrokosm – hərfi mənada “böyük
dünya”, mikrokosm – “kiçik dünya” deməkdir.
“Makrokosm/böyük dünya” dedikdə – kainat,
“mikrokosm/kiçik dünya” dedikdə – insan nəzərdə
tutulur. Və Qureviçdən də göründüyü
kimi, orta əsrlər simvolizmi kainatla insanı eyniləşdirirdi.
Yəni çox sadə bir dildə ifadə etsək,
kainatın quruluşu insanda, insanın da quruluşu kainatda təkrarlanır.
Bunlar biri-birinin böyük və kiçik
variantlarıdır.
Deməliyik ki, bu, orta əsrlər Şərq-İslam
düşüncəsində də eynilə belədir. Kainat
– “aləmi-əkbər”, insan – “aləmi-əsğər”
adlanır. Aləmi-əkbər – böyük dünya, aləmi
əsgər – kiçik dünya deməkdir. Şərq-İslam
düşüncəsində bunların eyniyyətini bildirmək
üçün “kitab” metaforasından da istifadə olunur.
Kainat – “böyük kitab”, insan – “kiçik kitab” hesab olunur.
“Kitab” metaforası
insanla kainat arasındakı eyniyyətin ilahi informasiya olduğunu
vurğulamaq üçündür. “Kitab” – ərəb
sözü olub, yazı deməkdir. Beləliklə, Şərq-İslam,
o cümlədən təsəvvüfi-irfani düşüncədə
kainat – böyük yazı, insan – kiçik yazı hesab
olunur. Bu isə birbaşa ilahi başlanğıca – Allaha (c.c.ə.ş.)
bağlanır. Allah dünyanı və insanı sözdən,
yəni informasiyadan xəlq etmişdir.
Biz bunun analogiyasını, daha
doğrusu, arxetipini mifologiyada tapırıq. Mifologiyada insan,
dünya, təbiət eyni silsilə hesab olunur. Elə “Kitabi-Dədə
Qorqud”un özündə Oğuz adı həm xalqı, həm
dövləti, həm ərazini, həm oğuzların əcdadı
Oğuzu, həm də hər bir oğuz insanını
bildirir.
“Fəlsəfəyə giriş”,
kitabında deyilir: “Orta əsrlər təfəkkürü
öz mahiyyətinə görə teosentrikdir: bütün
mövcudluğu müəyyən edən gerçəklik
onun üçün təbiət yox, Allahdır” (7, 116). Yəni
orta əsrlər şüuru və mədəniyyətində
dini baxımdan dəyərləndirilməyən heç nə
yoxdur. Bu dəyərləndirmə, yəni mədəniyyətdəki
hər bir elementi dini yaradılış konsepsiyası mənalandırmaq
orta əsrlər düşüncəsini simvolizmlə
işləyən şüur hadisəsinə
çevirmişdi.
Bununla bağlı
söylənmiş fikirlərə diqqət edək: “Eyni mətnə
“çoxmənalı şərh” verə bilmək
bacarığı orta əsrlər intellektualının
ayrılmaz keyfiyyəti sayılır” (8, 28-29). Orta əsrlər
dili ümumfunksional-işarəvi mətn kimi, orta əsrlər
dünya modelini onun bütün kodları üzrə
semiotik-işarəvi müstəvidə proyeksiya kimi edir və
beləliklə, dilin ayrı-ayrı vahidləri həmin
dünya modelində şifrələnən informasiya
kodlarının polisemantik şifrəsi – açar mətni
kimi çıxış edir (2, 50). Əsatirlərin canlı
olduğu dövrdə danışıq dili gerçəklikdən
xüsusi semiotik məsafə ilə
ayrılmamışdı, sözlə onun bildirdiyi obyekt
arasındakı köklü fərq duyulmurdu… Sonrakı
inkişafda sözlə əşyanın metaforik eyniyyəti
parçalanır, işarə ilə obyekt bir-birindən kəskin
şəkildə aralanır və işarə ilə cisim
arasında böyük boşluq yaranır. Beləliklə,
orta əsrlər mədəniyyətində sözlə cisim
arasında olan böyük məsafənin sayəsində
yüksək mücərrədləşdirmələr
düzəldilir (1, 236-237).
İşin
yeniliyi və nəticəsi: Əldə etdiyimiz qənaətlərə görə:
~ Mifologiya ictimai şüur tarixinin ilkin
mərhələsi hesab olunur.
~ Mifoloji şüurun
parçalanması ilə ondan bir çox şüur
formaları inkişaf edir. Din və folklor da mifoloji
şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək
müstəqil tarixi şüur formalarına çevrilir.
~ İctimai şüurun
inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji
şüurdan tarixi şüura keçid mərhələsidir.
~ Mif-tarix keçidini öyrənməyin
əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin məkan-zaman
hüdudlarını müəyyənləşdirməyin
çətinliyi ilə bağlıdır.
~ Din bizim yanaşmamızda bütün
hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir.
~ Mifologiya və din
bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm diaxron-tarixi,
həm də sinxron müstəvidə eyni bir
yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.
İşin nəzəri
və praktiki əhəmiyyəti: Tədqiqatın nəzəri əhəmiyyəti ondan din tarixi,
mifologiya, ibtidai fəlsəfə ilə bağlı digər
tədqiqatlarda nəzəri qaynaq kimi istifadə imkanları,
praktiki əhəmiyyəti isə işdən ali məktəblərdə
din və mifologiyanın tədrisi prosesində praktiki vəsait
kimi istifadə imkanları ilə müəyyənləşir.
ƏDƏBİYYAT
1. Mehdiyev
N. Orta əsr Azərbaycan mədəniyyətinin bəzi etnik əsasları
/ Azərbaycan filologiyası məsələləri. 2-ci
buraxılış. Bakı, 1984, s. 236-241
2. Rzasoy S. Nizami “Yeddi gözəl”i mətnində
modelləşən dünya və semiotik-mifoloji
funksiyalı adlar / Gənc ədəbiyyatşünasların
respublika konfransı (tezislər). Bakı, “Elm”, 1992, s. 50-51
3. Rzasoy S. Şüurun
inkişaf mərhələləri: mifoloji və tarixi
şüur // Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına
dair tədqiqlər, XLI kitab. Bakı, “Elm və təhsil”,
2013, s. 168-201
4. Rzasoy S. Azərbaycan dastanlarında
şaman-qəhrəman arxetipi. Bakı: Elm və təhsil,
2015, 436 s.
5.
Sayılov Q. Seyfəddin Rzasoy: şəxsiyyət və alim
haqqında esse-resenziya // “Dədə Qorqud” jur., ¹ 1, 2017, s.
180-186
6. Àâåðèíöåâ Ñ.Ñ.
Ñóäüáû åâðîïåéñêîé êóëüòóðíîé òàðèäèöèè â ýïîõó ïåðåõîäà îò àíòè÷íîñòè ê
ñðåäíåâåêîâüþ / Èç èñòîðèè êóëüòóðû ñðåäíèõ âåêîâ è Âîçðîæäåíèÿ (ñá. ñò.).
Ìîñêâà, Íàóêà, 1976, ñ. 5-31
7. Ââåäåíèå â
ôèëîñîôèþ.  2-õ ÷àñòÿõ. ×àñòü 1. Ìîñêâà, 1989, 291 c.
8. Ãóðåâè÷ À.ß. Êàòåãîðèè ñðåäíåâåêîâîé êóëüòóðû. Ìîñêâà,
Íàóêà, 1984, 350ñ.
9. Èâàíîâ Âÿ÷. Âñ., Òîïîðîâ Â.Í. Ñëàâÿíñêèå ÿçûêîâûå
ìîäåëèðóþùèå ñåìèîòè÷åñêèå ñèñòåìû (äðåâíèé ïåðèîä). Ìîñêâà, Íàóêà, 1965, 246
ñ.
Çapa tövsiyə edən: Fil.ü.e.d.,
prof. Seyfəddin Rzasoy