Qalib SAYILOV

Dede Qorqud LogoFilologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent

AMEA Folklor İnstitutu

e-mail: qalibsayilov@mail.ru

 

Mədənİyyət tarİxİndə “mİf-dİn keçİdİ" problemİ

 

Xülasə

İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mər­hə­lə­sidir. Tədqiqatda əldə etdiyimiz qənaətlərə görə, mifologiya ictimai şüur tarixinin ilkin mər­hə­ləsi hesab olunur. Mifoloji şüurun parçalanması ilə ondan bir çox şüur formaları inkişaf edir. Din və folklor da mifoloji şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək müstəqil tarixi şüur formalarına çev­rilir. İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mər­hə­ləsidir. Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin məkan-zaman hü­dudlarını müəyyənləşdirməyin çətinliyi ilə bağlıdır. Din bizim yanaşmamızda bütün hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir. Mifologiya və din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.

Açar sözlər: Mif, mifologiya, din, mif-din keçidi, folklor, mifoloji şüur, tarixi şüur

 

The problem of “myth-religion transition”

in the history of culture

 

Summary

The most important problem in the development of the public consciousness is the tran­si­tion level from the mythological consciousness to the historical consciousness. According to the results in the investigation mythology is considered the first stage of the history of public cons­ciousness. Many forms of the consciousness develop through the division of mythological cons­ciousness. Religion and folklore are also transformed into the forms of independent his­to­ri­cal consciousness by the actual membership in mythological consciousness. The most im­por­tant problem in the development of public consciousness is the transition stage from myt­ho­lo­gi­cal consciousness to historical consciousness. The main difficulty in studying the myth-his­tory transition is connected with the difficulty of determining the spatial-time boundaries of this process. In any cases religion is a revelation - divine event in all of our approaches. Myt­ho­logy and religion are inseparable phenomena from each other and they confirm the truth of the sa­me creation in both diachronically-historical and synchronous stages.

Key words: myth, mythology, religion, mythological passage, folklore, mythological cons­ciousness, historical consciousness

 

Проблема «перехода мифология-религия» в истории культуры

Резюме

В развитии общественного сознания главной задачей является период перехода от ми­фологического сознания к историческому. В исследовании мы пришли к выводу, что ми­фология является первым периодом в истории общественного сознания. Разделение ми­фологического сознания способ­ствует развитию многих форм мышления. Религия и фо­льк­лор, проходя актуальное расчленение от мифологического сознания, становятся не­зависи­мыми историческими формами мышления. Основная трудность исследования пе­рехода миф-история, в первую очередь связана с трудностью определения прост­ранст­вен­но-времен­ных границ этого процесса. Религия, по нашему мнению, во всех случаях, яв­ление божес­твенного откровения. Мифология и религия неразлучные феномены, Они как в диа­хро­нно-историческом, так и в синхронном аспекте подтверждают одну и ту же ис­тину сотворения.  

Ключевые слова: миф, мифология, религия, перехода мифология-религия, фо­льк­лор, мифологическое мышление, историческое мышление

Məsələnin qoyuluşu: İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mi­fo­loji şüurdan tarixi şüura keçid mərhələsidir. Burada söhbət mifoloji tə­səv­vür­lər sisteminin dağılmasından və yeni tip təsəvvürlər sisteminə keçiddən gedir. Bu keçidin necə baş verməsini bu gün bütün ayrıntıları ilə təsəvvür və təsvir et­mək çox çətin işdir. Çünki məsələ tarixin çox dərin qatları, qaranlıq dövrləri ilə bağ­lıdır. Bizə həmin keçidi əks etdirən birbaşa faktlar gəlib çatmayıb. Ona görə ki, tarixi şüur daşıyıcıları olan insanların əlində olan bütün faktlar artıq trans­for­masiya olunmuş, yəni mif hadisəsi olmaqdan çıxıb, tarixi şüur hadisəsinə çev­rilmiş bəlgələrdir. Ona görə də bu məsələ ilə bağlı fəlsəfə tarixçiləri, mif­şü­nas­lar, antropoloqlar, sosioloqlar yalnız məntiqi ehtimallarla fikir yürüdürlər.

İşin məqsədi: Tədqiqatın aparılmasında başlıca məqsəd “mif-din keçidi” prob­lemini araşdırmaqdır.

Biz məntiqi ehtimallar deyərkən “ehtimal” sözünün qarşısında “məntiqi” tə­yinini təsadüfən yazmadıq. Bunu yazarkən Allahın yaratdığı maddi aləmin də­yişməz qanunlarına istinad etdik. Yəni bunlar yaradılış hadisəsi olan varlıq aləmi üçün xarakterik olan qanunauyğunluqlardır və Qiyamətədək dəyişməz qa­lacaqdır. Bu da tədqiqatçılara “keçid” hadisələri üçün ümumi olan modelləri mif­dən tarixə keçid prosesinə də tətbiq etməyə imkan verir.

Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin mə­kan-zaman hüdudlarını müəyyənləşdirməyin qeyri-mümkünlüyü ilə bağlıdır. Gör­kəmli mədəniyyətşünas S.S.Averintsev yazır: “Bir epoxadan başqasına ke­çid tarixinin hər hansı illə göstərilməsi mümkün olan kataklizm yox, əsrlərlə uza­nan prosesdir” (6, 17).

Göründüyü kimi, müəllif epoxal keçidi iki konsept: “kataklizm” və “proses” anlayışları müstəvisində mənalandırır. “Kataklizm” yunan mənşəli söz­dür, kəskin, dağıdıcı keçid mənasındadır, “proses” isə, hamımıza məlum ol­du­ğu kimi, müəyyən ritmə malik ardıcıllıqdır. Averintsev belə hesab edir ki, epo­xal keçid heç vaxt birdən-birə, yəni kataklizm şəklində baş verə bilməz.

Biz də bu fikirlə razıyıq: mifologiya epoxasından tarixi epoxaya keçid, tə­bii ki, tədrici bir proses olub və düşünürük ki, burada əsas olan tarixi düşüncə for­malarının mifoloji düşüncə formaları içərisində oyanması, yetişməsi, boy at­ması və nəhayət, hakim düşüncə modelinə çevrilməsidir.

Azərbaycan folklorşünaslığında mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mə­sə­lə­sinə diqqət yetirmiş S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüur və tarixi şüur bə­şə­riy­yə­tin şüur tarixinin iki ardıcıl inkişaf mərhələsi kimi son dərəcə böyük zaman kə­sim­lərini əhatə edir. Mifoloji şüur tarixi şüurdan əvvəldir. Mifoloji şüurdan ta­ri­xi şüura gedən yol dünyanı fasiləsiz şəkildə qavrayıb psixi təcrübəyə çevirən in­san şüurunun təkamül yoludur. Elmin və başqa təcrübi formaların inkişafı ilə in­sanın dünya haqqında ümumiləşmiş təsəvvürləri genişlənir və buna uyğun ola­raq insanla dünya arasındakı münasibətlərin ünsiyyət-əlaqə aparatı olan şüur da məzmun, keyfiyyət və funksional baxımdan inkişaf edir (3, 184).

Müəllifin keçidlə bağlı fikirləri içərisində diqqətimi daha çox “aralıq-ke­çid mərhələsi” ifadəsi cəlb etdi. S.Rzasoy yazır: “Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, mi­foloji və tarixi şüur mərhələləri ardıcıl prosesi təşkil etsə də, onlar qonşu, yan-yanaşı mərhələlər deyildir. Bu iki şüur tipinin arasında böyük bir aralıq-ke­çid mərhələsi var: həmin mərhələdə mifoloji şüur parçalanaraq dağılır, onun bət­nindən tarixi şüur tipi inkişaf edərək formalaşır” (3, 184-185).

Beləliklə, nə baş veribsə, necə baş veribsə, aralıq-keçid mərhələsində baş ve­rib. Bununla bağlı bir neçə fikrə diqqət edək. Görkəmli rus alimləri V.V.İvanov və V.N.Toporov mifoloji şüurdan tarixi şüura keçidi təsvir və təhlil edər­kən bu prosesdə mifoloji və tarixi şüur modellərinin bir-biri ilə “kreoalizasiya” etdiyini vurğulamış və bunu “modellərin bir-birinə laylanması” ki­mi şərh etmişlər (9, 8).

Alimlərin irəli sürdüyü “kreoalizasiya” hadisəsi çox mühüm məsələdir. Bu, bizə izah edir ki, mifik strukturlar yox olmur, transformasiya olunur və ən mü­hümü odur ki, transformasiya nəticəsində meydana çıxan yeni forma öz keç­mişini qorumaqda davam edir. Yəni mifik modellər yeni strukturun ya də­rin­liklərində, ya periferik, az funksional yerlərində özlərini qorumaqda davam edir. Bax bu nöqtə tədqiqatçılara mifik keçmişi bərpa etməyə, onun re­konst­ruk­tiv modellərini üzə çıxarmağa imkan verir.

Bildiyimiz kimi, mifologiya dövrünün şüur işarəsi “mif”dir. Yəni biz mi­fo­loji şüur dönəmini səciyyələndirərkən hər şeyə mifin gözü ilə baxır, hər bir ha­disəni mifin strukturu kontekstində dəyərləndiririk. Bu da təbiidir. Biz ic­ti­mai şüurun başlanğıc epoxasını elə “mif” fenomeninə görə “mifologiya” ad­lan­dı­rırıq. Bu halda bizi maraqlandıran əsas məsələ mifin keçid epoxasındakı ta­le­yi­dir. Yəni bu keçid prosesndə miflə nə baş verir.

S.Rzasoy yazır ki, mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid mexaniki əvəz­lən­mə, izsiz yoxolma formasında baş vermir. Tarixi şüur mifoloji şüurun zə­mi­nin­də təkamül edir. Bu proses demifologizasiya adlanır. Demifologizasiya – hərfi mə­nada “demifləşmə – mifsizləşmə”, proses baxımından mifoloji mətnin mi­fə məxsus əlamətlərindən məhrum olması deməkdir. Belə ki, mifoloji tə­səv­vürlər demifləşmə keçirir və daşlaşan praformalar kimi sonrakı tarixi-di­na­mik formaların ilk materialını təşkil edir. Mif öz çağında həqiqət, yəni ən doğru in­formasiya kimi qəbul olunur. Demifologizasiya prosesində miflər bu ən mü­hüm əlamətini – vahid həqiqi informasiya olmaq xassəsini itirir. İdeoloji funk­siyasından məhrum olmuş miflər dünyanı qavramanın yeni modelində – ta­rixi şüur formalarında “tikinti materialı”, bədii-estetik məzmun və forma qə­lib­ləri rolunu oynayır. İncəsənət və mədəniyyətin müxtəlif formaları mifoloji pra­for­malarda sinkretikləşmiş (qovuşmuş) ideoloji potensiyanın estetik-bədii açı­lışı, şaxələnməsi və inkişafı kimi gerçəkləşir. Məs., ibtidai mədəniyyətin ri­tu­al mexanizmləri dini kultlarda, demək olar ki, əvvəlki, incəsənətdə isə yeni – es­tetik funksiyanı yerinə yetirir. Mədəni qəhrəmanın fəaliyyətini nəqletmə yolu ilə gerçəkləşdirən mifoloji mətnlər tarixi şüur müstəvisində eposlara təkan ve­rir, müxtəlif ekzoterik miflər nağılları formalaşdırır və s. Başqa sözlə, mifoloji şü­urdan tarixi şüura keçidin forması rəngarəng, məzmunu genişdir” (3, 186).

Qeyd edək ki, müəllif məsələnin elmdə qoyuluşunu mövcud ədəbiyyatlar əsa­sında ümumiləşdirə bilmiş, eyni zamanda ona öz izahlarını da əlavə et­miş­dir. Buna sözümüz yoxdur. Əsas məqam olaraq “demifologizasiya” diqqətimizi çə­kir.

Bu, çox mühüm məsələdir. S.Rzasoy bunu ana dilimizdə “mifsizləşmə” ki­mi ifadə etmişdir. Bunu qəbul etməklə yanaşı bildirmək istərdik ki, “de­mi­fo­lo­gizasiya”nı “mifdən (mif olmaqdan) çıxış”, “mifdənqopma” kimi də ifadə et­mək olar. Lakin necə ifadə olunmasından asılı olmayaraq, əsas məsələ, necə de­yərlər ki, “mifdən qopan mifin” taleyidir: Mif öz mif qəlibindən necə çıxır? Bu sualın birbaşa mif-din münasibətlərinə bağlılığı var.

Eyni müəllif yazır: “Mifdən tarixə keçiddə mifoloji ideologiya müxtəlif is­tiqamətlərə parçalanır: ilk formaları həmin ideologiyadan boy atan din bu is­ti­qa­mətlərdən ən mühümünü təşkil edir. Mifdən sonrakı dövr – tarixi şüur çağı ümu­miyyətlə, din epoxasıdır. Mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid, əslində, həm də politeizmdən monoteizmə gedən yoldur. Qədim və orta əsrlər tarixi şüur ça­ğı­nın bütün təzahürləri “dinidir”. Tarixi şüur bu dövrdə rasional-elmi kanallarla al­dığı hər hansı informasiyanı da, əslində, dini ehkamlar müstəvisində də­yər­lən­dirərək qəbul edirdi” (3, 186-187).

Müəllifin bu fikri mövzumuz baxımından aktualdır. Ona görə də bu fikri mən­tiqi təhlil müstəvisinə gətirmək zərurəti yaranır:

S.Rzasoyun mifdən tarixə keçiddə mifoloji ideologiyanın müxtəlif isti­qa­mət­lərə parçalanması və ilk formaları həmin ideologiyadan boy atan dinin bu isti­qamətlərdən ən mühümünü təşkil etməsi haqqındakı fikrində qəbul et­di­yi­miz və etmədiyimiz məqamlar var.

Əvvəla, dinin mifologiyadan törəməsi sırf materialist baxışdır. Biz dini vəhy – ilahi risalət hadisəsi kimi qəbul edirik. Bu, bizim dissertasiya prob­le­mi­nə yanaşmamızda ən mühüm və istisnasız metodoloji tezisdir. Lakin S.Rza­so­yun fikrinə burada “həssas” münasibət bəsləməyimizin əsasında onun ictimai dün­yagörüşündə “ilahi başlanğıc” ideyasının əsas yer tutması və mifologiya-din münasibətlərinə, bir qədər sonra öz məqamında təhlil edəcəyimiz kimi, ta­ma­milə orijinal baxışlarının olması durur. Biz Azərbaycan folklorşünaslığında kre­ativ paradiqmalar müəllifi olan və bu səbəbdən yaradıcılığını diqqətlə iz­lə­di­yimiz S.Rzasoyun tədqiqatlarında materialist və idealist yanaşmaların “ilahi baş­lanğıc” modelində birləşdirilməsinə münasibətimizi onun “şaman-qəhrəman ar­xetipi” haqqında yazdığı əsərindən (bax: 4) danışarkən “net” şəkildə belə ifa­də etmişik: “S.Rzasoyun əsərinin cövhəri onun insanı materialist düşüncədən ayır­ması­dır. Alimin insanı İlahi varlığın ən şərəfli yaradılışı kimi anlayaraq, bü­töv bir etnosu bir varlığın – insanın timsalında təhlil etməsi yeni baxışların rü­şeymi hesab oluna bilər. O, Türkü, Oğuzu daima hərəkətdə, irəliləyişdə, mə­nə­viyyata, idrak zirvəsinə yük­səlişdə təsəvvür edir. Əsərin qatları, layları çev­ril­dikcə oğuzların həyatının mənalandırılması səhnələri diqqət çəkir. Oğuzlar tək­cə gündəlik hə­yatın bəsit davranışları ilə yaşamamışlar. Qəhrəman arxetipi et­nosun sınaqlardan çıxmış çox­əsrlik təcrübəsinə, dərin mənəvi köklərə bağlı ənə­nəvi təsəvvürlərinə istinad edir. Oğuzları digərlərindən fərqləndirən cəhəti araş­dırıb, incələyib realizə edən müəllif buradakı evlənmə semantemini fiziki-bio­loji cütləşmə deyil, eşq-ilham, intuisiya, həqiqətin instinktiv dərki kimi du­yur və düşüncələrini də elmi konsept kimi dövriyyəyə ötürə bilir. Düzdür, o da hə­lə materialist düşün­cədən tam azad ola bilmir, lakin dialektikanı ilahi möv­cudiyyət daxilində görür. Bu indiyədək olan düşüncələrin tərsi və ən xe­yir­li­si­dir” (5, 183).

Bu cəhətdən, müəllifin dinin mifologiyadan üzvlənməsi haqqında fikri də tam materialist baxış deyildir. S.Rzasoya görə, mifologiya və din bir-birindən ay­rılmaz fenomenlərdir və onlar həm diaxron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə ey­ni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edirlər.

Müəllif mifdənsonrakı dövrü, yəni tarixi şüur çağını, ümumiyyətlə, din epo­xası adlandırır. Biz bu fikri belə şərh etmək istərdik ki, mif çağının bütün mə­dəni təzahürləri mifin rənginə boyandığı kimi, tarixi şüurun mifdən sonra gə­lən ilk epoxası da başdan-başa dini semantika, dini atribut qazanır. Biz bun­dan dolayı S.Rzasoyun “qədim və orta əsrlər tarixi şüur çağının bütün tə­za­hür­lə­ri “dini” olması, o cümlədən tarixi şüurun bu dövrdə rasional-elmi kanallarla al­dığı hər hansı informasiyanı dini ehkamlar müstəvisində dəyərləndirərək qə­bul etməsi” haqqında fikrini olduğu kimi qəbul edirik.

Müəllifin “Mifoloji şüurdan tarixi şüura keçid, əslində, həm də po­li­te­izm­dən monoteizmə gedən yoldur” fikrinə isə münasibət bildirmək istərdik.

Hərfi mənalarında politeizm – çoxtanrıçılıq, monoteizm – təktanrıçılıq de­mək­dir. İnsan düşüncəsinin formalarını ifadə etmək baxımından bu terminlər ta­mamilə yerindədir. Zərdüştilik, buddizm və s. bu tipdən olan politeist inanc­lar sistemi var. Bundan başqa, cəmiyyətlər tarixindən məlumdur ki, inancların bi­ri-birinə konsentrasiya olunması tarixi-mədəni hallardandır. Toplumların bir-bi­rinə birləşərək böyüməsi təbii hal olduğu kimi, bu təbii prosesdə hər bir top­lu­ma məxsus teist ideya və obrazlar bir-biri ilə qarşılaşır və yeni şərait “teosların” yeni modeldə birləşməsini tələb edir. Bu prosesdə güclü toplumun te­osu yeni şəraitin yaratdığı modelin mərkəzi elementinə, nüvəsinə çevrilir. Bü­tün qalan teoslar öz təsir dərəcəsində nüvə teosun ətrafında düzülür. Təbii ki, bağlı olduğu toplumun sosial-mədəni təsir gücü zəif olan teoslar bu pro­ses­də sıradan da çıxa bilir. Dinlər tarixindən hətta böyük etnosların öz köhnə inanc­larından qoparaq, yeni inanc ideologiyasını qəbul etmələri də məlumdur. Bu cəhətdən S.Rzasoyun mifoloji şüurdan tarixi şüura keçidi həm də “po­li­teizm­dən monoteizmə gedən yol” kimi təqdim etməsi bir tərəfdən materialist ol­maqla yanaşı, o biri tərəfdən mifik-dini düşüncə tarixində baş vermiş real­lıq­la­rı da özündə əks etdirir.

Bu arada tədqiqatımızın problemi baxımından bir məsələ də meydana çı­xır. Yeni tarixi şəraitdə, başqa sözlə tarixi şüur çağında miflə din bir-biri ilə han­sı münasibətdə olur?

Qeyd edək ki, bu barədə elmdə maraqlı fikirlər mövcuddur. Sualı həmin fikir­lər müstəvisində aydınlaşdırmağa çalışaq.

A.Y.Qureviçə görə, orta əsrlər simvolizminin bünövrəsində makrokosmla mik­rokosmun eyniləşdirməsi durur, belə ki, təbiət insanın onda Tanrının ob­ra­zı­nı seyr edə biləcəyi güzgü kimi başa düşülürdü. Bu səbəbdən filosoflar təbiəti öy­rənməyi zəruri hesab edirdilər: insan təbiəti dərk edərək, özünü onun içində ta­pır və bunun vasitəsilə ilahi nizamı və Allahın özünü başa düşməyə ya­xın­la­şır. Allahın surətinə uyğun və onun kimi yaradılmış insan yaradılışın tacı hesab olu­nurdu: bütün qalan nə vardısa onun üçün yaradılmışdı (8, 71-73).

Alimin bu fikrinin tədqiqatımızın problemi işığında təhlilinə ehtiyac var. Gö­ründüyü kimi, A.Y.Qureviç orta əsrlər düşüncəsini ilk növbədə simvolik dü­şün­cə tərzi hesab edir. Simvolizm – bir obrazın gerçəkliyin müəyyən sahəsini, ele­mentini rəmzləndirməsidir. Doğrudan da, orta əsrlər mədəniyyətində hər bir ele­ment simvolik işarədir. Hətta sufi poeziyasında poetik model bütövlükdə sim­volizm üzərində qurulmuşdur.

Müəllifə görə, bu simvolizmin əsasında makrokosmla mikrokosmun ey­ni­ləşdirməsi durur. Bu tezis mövzumuz baxımından xüsusi əhəmiyyət kəsb edən nöqtədir.

Makrokosm – hərfi mənada “böyük dünya”, mikrokosm – “kiçik dünya” de­məkdir. “Makrokosm/böyük dünya” dedikdə – kainat, “mikrokosm/kiçik dün­ya” dedikdə – insan nəzərdə tutulur. Və Qureviçdən də göründüyü kimi, or­ta əsrlər simvolizmi kainatla insanı eyniləşdirirdi. Yəni çox sadə bir dildə ifadə et­sək, kainatın quruluşu insanda, insanın da quruluşu kainatda təkrarlanır. Bun­lar biri-birinin böyük və kiçik variantlarıdır.

Deməliyik ki, bu, orta əsrlər Şərq-İslam düşüncəsində də eynilə belədir. Ka­inat – “aləmi-əkbər”, insan – “aləmi-əsğər” adlanır. Aləmi-əkbər – böyük dün­ya, aləmi əsgər – kiçik dünya deməkdir. Şərq-İslam düşüncəsində bunların ey­niyyətini bildirmək üçün “kitab” metaforasından da istifadə olunur. Kainat – “bö­yük kitab”, insan – “kiçik kitab” hesab olunur.

“Kitab” metaforası insanla kainat arasındakı eyniyyətin ilahi informasiya ol­duğunu vurğulamaq üçündür. “Kitab” – ərəb sözü olub, yazı deməkdir. Be­lə­lik­lə, Şərq-İslam, o cümlədən təsəvvüfi-irfani düşüncədə kainat – böyük yazı, in­san – kiçik yazı hesab olunur. Bu isə birbaşa ilahi başlanğıca – Allaha (c.c.ə.ş.) bağlanır. Allah dünyanı və insanı sözdən, yəni informasiyadan xəlq et­mişdir.

Biz bunun analogiyasını, daha doğrusu, arxetipini mifologiyada tapırıq. Mi­fologiyada insan, dünya, təbiət eyni silsilə hesab olunur. Elə “Kitabi-Dədə Qor­qud”un özündə Oğuz adı həm xalqı, həm dövləti, həm ərazini, həm oğuz­la­rın əcdadı Oğuzu, həm də hər bir oğuz insanını bildirir.

“Fəlsəfəyə giriş”, kitabında deyilir: “Orta əsrlər təfəkkürü öz mahiyyətinə gö­rə teosentrikdir: bütün mövcudluğu müəyyən edən gerçəklik onun üçün tə­bi­ət yox, Allahdır” (7, 116). Yəni orta əsrlər şüuru və mədəniyyətində dini ba­xım­dan dəyərləndirilməyən heç nə yoxdur. Bu dəyərləndirmə, yəni mə­də­niy­yət­dəki hər bir elementi dini yaradılış konsepsiyası mənalandırmaq orta əsrlər dü­şüncəsini simvolizmlə işləyən şüur hadisəsinə çevirmişdi.

Bununla bağlı söylənmiş fikirlərə diqqət edək: “Eyni mətnə “çoxmənalı şərh” verə bilmək bacarığı orta əsrlər intellektualının ayrılmaz keyfiyyəti sa­yı­lır” (8, 28-29). Orta əsrlər dili ümumfunksional-işarəvi mətn kimi, orta əsrlər dün­ya modelini onun bütün kodları üzrə semiotik-işarəvi müstəvidə proyeksiya ki­mi edir və beləliklə, dilin ayrı-ayrı vahidləri həmin dünya modelində şif­rə­lə­nən informasiya kodlarının polisemantik şifrəsi – açar mətni kimi çıxış edir (2, 50). Əsatirlərin canlı olduğu dövrdə danışıq dili gerçəklikdən xüsusi semiotik mə­safə ilə ayrılmamışdı, sözlə onun bildirdiyi obyekt arasındakı köklü fərq du­yul­murdu… Sonrakı inkişafda sözlə əşyanın metaforik eyniyyəti parçalanır, işa­rə ilə obyekt bir-birindən kəskin şəkildə aralanır və işarə ilə cisim arasında bö­yük boşluq yaranır. Beləliklə, orta əsrlər mədəniyyətində sözlə cisim ara­sın­da olan böyük məsafənin sayəsində yüksək mücərrədləşdirmələr düzəldilir (1, 236-237).

İşin yeniliyi və nəticəsi: Əldə etdiyimiz qənaətlərə görə:

~ Mifologiya ictimai şüur tarixinin ilkin mərhələsi hesab olunur.

~ Mifoloji şüurun parçalanması ilə ondan bir çox şüur formaları inkişaf edir. Din və folklor da mifoloji şüurdan aktual üzvlənmə keçirərək müstəqil ta­ri­xi şüur formalarına çevrilir.

~ İctimai şüurun inkişafında ən mühüm məsələ mifoloji şüurdan tarixi şü­ura keçid mərhələsidir.

~ Mif-tarix keçidini öyrənməyin əsas çətinliyi ilk növbədə bu prosesin mə­kan-zaman hüdudlarını müəyyənləşdirməyin çətinliyi ilə bağlıdır.

~ Din bizim yanaşmamızda bütün hallarda vəhy – ilahi risalət hadisəsidir.

~ Mifologiya və din bir-birindən ayrılmaz fenomenlərdir və onlar həm di­axron-tarixi, həm də sinxron müstəvidə eyni bir yaradılış həqiqətini təsdiq edir­lər.

İşin nəzəri və praktiki əhəmiyyəti: Tədqiqatın nəzəri əhəmiyyəti ondan din tarixi, mifologiya, ibtidai fəlsəfə ilə bağlı digər tədqiqatlarda nəzəri qaynaq ki­mi istifadə imkanları, praktiki əhəmiyyəti isə işdən ali məktəblərdə din və mi­folo­giyanın tədrisi prosesində praktiki vəsait kimi istifadə imkanları ilə mü­əy­yənləşir.

 

ƏDƏBİYYAT

1. Mehdiyev N. Orta əsr Azərbaycan mədəniyyətinin bəzi etnik əsasları / Azər­bay­can filologiyası məsələləri. 2-ci buraxılış. Bakı, 1984, s. 236-241

2. Rzasoy S. Nizami “Yeddi gözəl”i mətnində mo­delləşən dünya və semiotik-mi­fo­lo­ji funksiyalı adlar / Gənc ədəbiyyatşünasların respublika konfransı (tezislər). Bakı, “Elm”, 1992, s. 50-51

3. Rzasoy S. Şüurun inkişaf mərhələləri: mifoloji və tarixi şüur // Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına dair tədqiqlər, XLI kitab. Bakı, “Elm və təhsil”, 2013, s. 168-201

4. Rzasoy S. Azərbaycan dastanlarında şaman-qəhrəman arxetipi. Bakı: Elm və təhsil, 2015, 436 s.

5. Sayılov Q. Seyfəddin Rzasoy: şəxsiyyət və alim haqqında esse-resenziya // “Dədə Qorqud” jur., № 1, 2017, s. 180-186

6. Аверинцев С.С. Судьбы европейской культурной таридиции в эпоху перехода от античности к средневековью / Из истории культуры средних веков и Возрождения (сб. ст.). Москва, Наука, 1976, с. 5-31

7. Введение в философию. В 2-х частях. Часть 1. Москва, 1989, 291 c.

8. Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. Москва, Наука, 1984, 350с.

9. Иванов Вяч. Вс., Топоров В.Н. Славянские языковые моделирующие семиотические системы (древний период). Москва, Наука, 1965, 246 с.

 

Çapa tövsiyə edən: Fil.ü.e.d., prof. Seyfəddin Rzasoy