Rəsul Rza – 100
Bir daha "Rənglər"
silsiləsi haqqında
Azərbaycan ədəbiyyatı
və mənəviyyatı tarixində Rəsul Rza fenomeninin
mövcudluğu mütləq həqiqətdir və bu həqiqəti
qəbul etməyənlər Əli Kərim demişkən,
günün qızıl gözlərinin içinə düz
baxa bilməyənlərdir. Çox təəssüf
ki, bu gün Anarla şəxsi münaqişədə olan bir
çoxları bu münaqişəni Rəsul Rza müstəvisinə
də keçirirlər.
Dahi bəstəkar Qara Qarayev yazırdı ki: "Rəsul Rza elə şairlərdəndir ki, onların yaradıcılığının qocalmaq və ya kasıblaşmaq qorxusu yoxdur". Və bir də Məmməd Arazın Rəsul Rzaya həsr elədiyi şerindən bu misra: "Zaman bir də çətin doğa o planeti".
Məncə, R.Rza haqqında bu söhbət-düşüncənin epiqrafı üçün yuxarıda deyilənlər yetər.
XX əsr Azərbaycan poeziyası üçün Rəsul Rza kimdir? - sualı ilk baxışda çox sadə, hətta primitiv görünür. Axı bir sıra monoqrafiyalarda, dərsliklərdə, ədəbiyyat tarixi nəşrlərində həmin suala çox geniş, əhatəli cavablar tapmaq olar. Rəsul Rza sənəti həm də ümumbəşəri olduğu üçün bu yaradıcılıq söhbəti dar milli sferada qalmamışdır. Böyük Nazim Hikmətdən tutmuş dünyanın bir çox görkəmli sənətkarları R.Rza poeziyasına məhəbbətlərini gizlətməmişlər. Burada həmin faktları xatırlatmağa lüzum yox. Ancaq bircə faktdan yan keçə bilmərəm: "Kanadada poeziya ilə az maraqlanırlar və şeir kitabları çox nadir hallarda təkrar nəşr olunur. Lakin Rəsul Rzanın şeirlərində o qədər yüksək humanizm var ki, Kanada və ABŞ-da da onları minlərlə oxucu alıb oxuyur və aydan-aya oxucuların sayı artır" ("Sovetskaya literatura" jurnalının ingilis dilində nəşriyyatının məsul redaktorunun məktubu. Moskva, 21.Vl.1965. Qreyvernkers Ontario, Kanada). Deməli, Rəsul Rza poeziyasının dərin milli və ümumbəşəri bir hadisə olduğunu açıqlayan onlarla, yüzlərlə faktı ortaya qoymaq olar. Ancaq bütün bunları bir kənara qoyub XX əsr şairi Rəsul Rzanın yaradıcılığına təkcə XX əsr poeziya hadisəsi deyil, bir qədər daha geniş və qlobal zaman hadisəsi kimi baxaq. Böyük poeziya zamanında yaşamağa Rəsul Rza sənətinin enerjisi çatacaqmı? Tutaq ki, XXll, ya XXlll əsrdə yazılacaq bir ədəbiyyat tarixində Rəsul Rzadan necə danışacaqlar: yoxsa "Zaman çətin bir də doğa o planeti" misrası yüz minlərlə unudulan mədhiyyə misralarının birinə çevriləcək? Yox, mən belə düşünmürəm. Çünki böyük Rəsul Rzanı gələcəyə bağlayan tellər o qədər güclüdür ki, bu mümkün deyil.
Ancaq məsələyə bir qədər konkret yanaşaq. Daha doğrusu, Rəsul Rza kimdir? - sualını əvvəlcə onun yaşadığı konkret zaman müstəvisində izləyək. Əgər bu müstəvidən yanaşsaq, Rəsul Rza Azərbaycan sovet ədəbiyyatı hadisəsidir (necə ki, Səməd Vurğun, Mikayıl Müşfiq, Suleyman Rüstəm) və heç şübhəsiz, sovet varlığı və sovet həqiqətləri Rəsul Rza poeziyasından yan keçməmişdir. Əgər bəziləri kimi R.Rza sənətinə düşməncəsinə yanaşsaq, "Lenin" poemasını yazdığına görə onu ittiham da edə bilərik (hərçənd fikrimcə, "Lenin" poeması gözəl sənət əsəridir). Ancaq istənilən bir totalitar, ya avtoritar quruluşda şairlərin ideologiyaya münasibəti iki cürdür. Birinci halda şair bütünlükdə özünü həmin ideologiyaya təslim edir, bütün varlığı ilə həmin ideologiyanın bədii tərənnümçüsünə çevrilir. Bu cür şairlər ya bütün varlığıyla həmin ideoloji doktrinaya inanıb səcdə edir, ya da nökərçilik missiyasını yerinə yetirirlər. İkinci halda, şair həmin ideologiyanın puçluğunu, mənasızlığını dərk edir, ancaq başkəsənin - cəlladın qılıncı qarşısında öz gücsüzlüyünü də anlayır və mümkün qədər dövlətə, ideologiyaya yox, milli-mənəvi dəyərlərə xidmət edir.
Ancaq bütün bu mülahizələri də bir kənara qoyaq. Sənətkarı yaşadan ilk növbədə, onun hansı bir cəmiyyətdə yaşaması deyil, onu yaşadan əsərləridir. Rəsul Rza müdriklik çağlarından birində yazmışdı:
Sabirdən səkkiz yaş böyüyəm,
Koroğludan on
dörd yaş.
Ancaq hələ
nə Sabir deyəni
deyə bilmişəm,
nə Koroğlu eləyəni
eləyə bilmişəm.
Deyirəm, bəlkə
çatanda Nizami yaşına
mən də bir şey verə
bildim
insanlığın
səadət uğrunda savaşına.
İndi qətiyyətlə
demək olar ki, Rəsul Rza öz əsərləri ilə
"insanlığın səadət uğrunda
savaşına" çox şey verə bildi. Mürəkkəb
ifadə formaları, qeyri-adi və "gözlənilməz
poetik obrazlar və assosiasiyalar" - Rəsul Rza poeziyasndan
söz açan əksər müəlliflər bu qənaətdədirlər.
Bu yığcam və son dərəcə
dürüst qənaətin Rəsul Rzanın bütün
modern şeirlərinə aidiyyatı var. Modern şeir
dünyanı, gerçəkliyi yeni poetik təfəkkürlə
qavramaq deməkdir. Və modern şair bir əşyaya
boylanarkən, hamımızın min dəfə seyr etdiyi bir mənzərəyə,
görüntüyə dalarkən bizim üçün tamamilə
yeni bir naməlumluq kəşf edə bilər. Rəsul Rzanın müxtəlif illərdə
yazdığı şeirlərindən istənilən qədər
misal gətirə bilərik ki, onun poetik metaforaları, təşbeh
və obrazları yeni idi, təzə idi. Başlayaq
"Rənglər" silsiləsindən. Böyük Nazim Hikmət yazırdı ki, "Rənglər"
silsiləsində Rəsul Rza bir şair kimi
özü-özünü ötüb keçmişdi. Qırx yaşına qədər o, sadəcə
yaxşı şair idi. İndi isə
böyük şairdir. Daha sonra Nazim Hikmət
yazırdı ki, ola bilər onun şeirləri
sizin xoşunuza gəlsin, ya gəlməsin, bu sizin öz
işinizdir - ancaq onu başqa bir şairlə
qarışıq sala bilməzsiniz". "Rənglər"
silsiləsi başdan-ayağa assosiativ təfəkkürdən
doğan poetik nümunələr uzun illər eyni ənənə
üzərində tərbiyələnən əksər
oxucular üçün birmənalı qəbul edilə bilməz.
Oxucu nəyə öyrəşmişdi? Ona öyrəşmişdi ki, əşyalar və
hadisələr arasında, bənzəyənlə bənzədilən
arasında uyğunluq onların təsəvvürlərində
məqbul sayılsın, yəni əgər şair sevgilisinin
camalını günəşlə müqayisə edirsə,
boyunu sərvə oxşadırsa, yerişini ceyran yerişinə
bənzədirsə - bu məqbuldur. Bu
baxımdan dağ - ucalıq timsalı, vüqar mücəssəməsi,
kainat - sonsuzluq timsalıdır. Halbuki
assosiativ təfəkkür hər bir hadisəyə və nəsnəyə,
ağıla gəlməyən qəfil yönəmdən
yanaşır. Mərhum şair, Rəsul Rza
poeziyasının tədqiqatçısı Arif Abdullazadənin
təbirincə desək: "Assosiativ təfəkkür daha
incə və zahirən daha mürəkkəb ümumiləşdirmələr
vasitəsilə meydana çıxır. Burada bənzəyənlə
bənzədilən arasında "məsafə" daha uzun
olur, məna dərinliyi daha lakonik ifadə tərzinə əsaslanır,
ümumi məzmun, konkret hiss və düşündürmək
yolu ilə yaranan assosiativ təfəkkür obrazlı təfəkkürün
ən yüksək formasıdır". Assosiativ
şeir öz oxucusundan yüksək səviyyə, xüsusi
intuisiya və müəyyən istedad tələb edir. Rəsul
Rza "Rənglər" silsiləsinin
"Uvertüra"sında yazırdı:
Ağ, qara, yaşıl,
sarı, qırmızı;
Hərəsi
bir sınaqla bağlıdır.
Biri həsrətimizi
xatırladır,
biri dərdimizi, biri arzumuzu.
Hərəsindən bir məna
arayıb,
bir səbəb görən
var.
Rənglər xatirələr
oyadır,
duyğuları oyadır.
Gördüyümüzdən
artıq görmək istəməsək,
hər rəng adicə boyadır.
Rənglərin də musiqi
kimi ahəngi var,
Ağrının,
sevincin, ümidin də rəngi var.
Düşündükcə
açılır,
Əlvan səhifələri
rənglərin.
Burada bir misra -
"Gördüyümüzdən daha artıq görmək
istəməsək, hər rəng adicə boyadır" -
ümumən həm "Rənglər" silsiləsinin, həm
də assosiativ poeziyasının mahiyyətini ifadə edir.
"Rənglər"i
başdan-ayağa oxuduqda hər bir rəngin nəyə isə
bənzədiyini və bu bənzəyişlə
ayrı-ayrı hadisələr arasında eyniyyəti kəşf
edirsən. Rəsul Rza ilk baxışda anlaşılmaz və
bir qədər də mücərrəd sözləri, ifadələri
müəyyən bir rəng haqqında poetik təəssürat
yaratmağa çalışır. Ancaq
bütöv mənzərədə hər şey bitkin
görünür. Gəlin, istənilən
bir nümunəyə müraciət edək. Məsələn "Boz" rəngə.
Çoxlara
qarışıb itənlər
Hər torpaqda
bitənlər.
El anlamında
və psixologiyasında boz rəng məhz çoxluğa
qarışıb sanki öz rəngini itirən bir təsəvvürü
verir (hətta deyək ki, bir qədər mənfi
çalarlardır).
Cansız barmaqlar arasında
Sönmüş siqaretin uzun
külü
Vağam
güllər - selofana bukülu.
Sönmüş
siqaretin uzun külü - təsəvvürümüzdə dərhal
boz rəngin çalarını yaradır, yəni burda Rəsul
Rza forma bənzərliyini əsas götürüb. Dilimizdə
"vağam" sözü həddindən artıq
yetişmiş, vaxtı ötmüş, vaxtında
biçilməmiş və dərilməmiş, yaxud rütubətdən
pozulmuş, tökülmüş dərəcəsinə gəlmiş
bir mənanı verir. Özü də ən
çox gül sözü ilə ilişgilidir. Məsələn, "qızıl güllər
vağam oldu". Vağam olmuş güllər
isə heç şübhəsiz, təsəvvürümüzdə
boz rəngində canlanacaq. Daha sonra:
Boş günlər,
boş ürəklər,
Həm elə, həm belə
adam,
Vərdişli,
könülsüz gülüş.
Bu misralarda isə Rəsul
Rza boz rənglə "boş günlər", "boş
ürəklər", "həm elə, həm belə adam", "vərdişli,
könülsüz gülüş" arasında assosiativ
bağlılığı mahiyyətə görə, məzmun
uyarlığına görə axtarır. Doğrudan da boz rəng
rənglər içində sanki öz gərəksizliyi ilə
seçilən bir rənglə boş ürək və mənasız
keçən günlər arasında "doğmalıq"
var. Və yaxud sözü bütöv olmayan, mütərəddid,
gah yaxşı, gah pis təsir bağışlayan bir insanla
boz rəng arasında uyarlıq var. Daha sonra:
Soyuq tənhalıqdan
saçlarda qalmış
gümüş.
Yetim bir qız
uşağının
dəyişiksiz dizliyi
Vaxtın rəngsizliyi.
Diqqət edin: iki misradan sona
qədər gəldik və hər bir misrada ifadə olunan
fikir tədricən boz rəng təsəvvürünü
artırmış oldu və nəticədə gözlərimiz
qarşısında sanki boz bir dünya canlandı. Sonuncu misra - "Vaxtın rəngsizliyi" həmin
boz dünyanın mənzərəsini tamamladı.
İstedadlı
ədəbiyyatşünas Rahid Xəlilov "Rəsul Rza
poeziyası" adlı bir monoqrafiya yazıb və həmin
monoqrafiyada Rəsul Rzanın rənglərini dövrün ədəbi
prosesində rəng duyumu və rəng
görümünün poetik zirvəsi adlandırıb. Rahid Xəlilov "Rənglər"in
verlibrin çox orijinal bir formada ilk dəfə fransız
şairləri Appolinerin, Desnosun, Santrarın istifadə etdiyini
nəzərə çarpdırır. Yazır
ki, ilk baxışda asan görünən bu formada qələm
sınamaq son dərəcə çətindir. Çünki burada hər bir misranın poetik
funksiyası olmalıdır və bu misranın
"külçəsindən" müəyyən psixoloji
vəziyyət görünməlidir. Əlbəttə,
həmkarımın bu fikirlərinə haqq qazandırıram;
doğrudan da "Rənglər"də hər misra müəyyən
poetik funksiyaya malikdir. Lakin eyni zamanda əlavə
edək ki, hər bir "Rəng"də ayrı-ayrı
misralar həmin rəng və mənzərə haqqında tam
və dolğun təəssürat yarada bilməz - belə ki,
bütün misralar bir yerdə mənzərəni
tamamlamalıdır. Yenə bir başqa rəngə
müraciət edək: "xurmayı". Xurmayı
sözü heç, şübhəsiz, xurma sözü ilə
bağlıdır. Xurma isə subtropik və
mülayim iqlimli ölkələrdə bitən, lələkvari
yarpaqları olan uca ağac və bu ağacın şirin meyvəsi
deməkdir. Xurmayı da məhz xurma rəngi
(açıq qəhvəyi) anlamındadır (el arasında
xurmayı göz, xurmayı saç deyirlər).
Səhrada dəvə
karvanı,
Babamın zər
naxışlı Quranı,
Müstəmləkələr,
Mübarizənin sönməyən
alovu…
Torpağı yandırıb
qovuran hərarət,
Təsəllisiz
dərd.
Ağır
salxımlarını
yaşıl yarpaqlar arasına alan,
ucaldıqca ucalan
fil xortumlu ağacların
kədəri çökmüş
üzlər,
Gözlər,
gözlər, gözlər.
Bu "Rəng"də
də assosiativ təfəkkür müxtəlif
anlayışlar arasında əlaqələri kəşf
edir.
Düşünmək üçün müqayisə etmək
və uyarlığı tapmaq üçün
özünü köklə! Əgər xurmayı rənglə
səhrada dəvə karvanı və zər
naxışlı Quran arasında formal bənzəyişi dərhal
hiss edirsənsə, sonrakı misralarda gərək intuisiya
köməyə gələ… Bu intuisiya imkan verir deyək ki,
müstəmləkə ölkələri ilə xurmayı rəng
arasında bağlılıq ola bilər,
çünki xurmanın yetişdiyi ərəb və Afrika
ölkələrinin bir çoxu o zaman müstəmləkə
idi. Həmin ölkələrdə də
müstəmləkəçilərə qarşı amansız
mübarizə gedirdi - "mübarizələrin sönməyən
alovu". "Rənglər" silsiləsi "Rəsmdən"
fəlsəfəyə doğru hərəkətdir"
(İlya Selvinski) - öncə qeyd etmişdik bunu. Doğrudan da, 60-cı illərdə yazılan bu
silsiləyə sadəcə modern şeir kimi qiymət vermək
azdır, bu silsilədə həyatı dərk etmək
prosesi var. Həyata fəlsəfi aspektdən yanaşmaq tərzi
var.
"Rənglər",
bir çox tədqiqatçıların da qeyd etdiyi kimi, əşyaların,
hadisələrin zahirindən daxilinə enmək, o əşya
və hadisələrin bizə bəlli olan, görünən
cəhətləri, xassələri vasitəsilə
görünməyən cəhətləri üzə
çıxarmaq funksiyası daşıyır. Dünyanın
böyük sənətkarları hələ o zaman "Rənglər"i
yüksək qiymətləndirirdilər. Azərbaycan
ədəbi mühitində isə rənglərə ikili
münasibət yarandı. Bəziləri
"Rənglər"i xalqın ruhuna yad, mücərrəd
silsilə kimi pislədi. Bəziləri isə
onun əsl qiymətini verdilər. Elə həmin illərdə
Məmməd Arif yazırdı: "Rəsul Rza
"mübahisəli" şairlərdəndir. Onun ətrafında həmişə söz-söhbət
olur. Şairin novatorluğunu gözdən
və əhəmiyyətdən salmaq istəyənlər
deyirlər ki, guya o, çox zəngin, milli, klassik
poeziyamızın ənənələrindən
uzaqlaşır, süni bir yolla gedir, guya bu yol Azərbaycan
şerinə yabançı və səhv bir yoldur.
Oxucuların bədii zövqünü təmin etmir və s. Əvvəla,
onu demək lazımdır ki, Rəsul Rzanın
yaradıcılıq axtarışları novatorluq xatirinə
edilən axtarışlar deyildi. Əgər
poeziya aləmindəki səy və təşəbbüsləri
nəticəsində şair bu və ya digər yeni və
müvəffəqiyyətli forma tətbiqinə
çalışırsa, burada bariz formalizm axtarmamağı,
bunun əvəzinə onun istədiyi yeni bədii ifadə
formalarının nə dərəcədə şairin qayəsinə
uyğun olduğunu, onun fikir və hisslərinin nə dərəcədə
düzgün və kamil poetik şəkildə təcəssüm
etdiyini araşdırmalıyıq. Bizcə,
bu nöqteyi-nəzərdən Rəsul Rzanın şeirə
gətirdiyi yenilik onun öz poetik təbiətindən
doğan və onun öz sənətinə həm məna, həm
də forma cəhətindən gözəllik verən bir
yenilikdir.
İkincisi, Rəsul
Rza öz yaradıcılıq axtarışlarında məhdudluqdan
qaçan, milli poetik irsin nailiyyətləri ilə bərabər
öz xalqının və başqa xalqların mədəniyyətindəki
qiymətli və faydalı şeylərdən istifadə etməyə
çalışan şairlərdəndir".
Çox təəssüf
ki, Rəsul Rza novatorluğunun mahiyyətini bir çoxları
M.Arifdən fərqli olaraq düşünürdü və həmin
düşüncə sahibləri "Rənglər"i
tapmaca mahiyyətli, başaçılmaz şeir nümunəsi
hesab edirdilər.
Əlbəttə,
R.Rza bu silsilsədə dünyəvi, bəşəri
şair kimi diqqəti cəlb edirdi. Azərbaycan şeri
R.Rzadan və onun bədxahlarından asılı olmayaraq,
dünya poeziyasının çağdaş axarına
qoşulurdu. Ancaq onu unutmayaq ki, R.Rzanın
"Rənglər"i ilk növbədə milli poetik hadisə
kimi qavranılmalıydı. Axı bu rənglərdə
istifadə olunan duyğular mənzərəsi daha çox
milli təfəkkürlə bağlı idi. Axı rənglərə məna vermək, "Rəsmdən
fəlsəfəyə doğru hərəkət" Azərbaycan
mifi, folklor və ədəbiyyatında önəmli dərəcədə
öz əksini tapmışdır. Bunu Rəsul
Rza yaradıcılığından söz açan
araşdırıcılar da sonralar qeyd edəcəklər.
Yazacaqlar ki, "Rənglər" Azərbaycan
nağılları və dastanlarındakı qaynaqlardan bəhrələnib,
yaxud yazılı ədəbiyyatda rənglərlə
bağlı simvolika və rəmzlərin də "Rənglər"ə
təsiri olmamış deyildi. Elə bircə
dahi Nizami Gəncəvinin "Yeddi gözəl"
poemasını yada salmaq kifayətdir.
"Rənglər" silsiləsinin
sonuncu şerində ("Əl vurmayın - rənglənib")
belə bir misra var: "Səməd Mənsur haqqında xatirələr".
Xatırladaq ki, Səməd Mənsur adlı gözəl bir şairimiz olub. Və bu şairin "Həpsi rəngidir" adlı məşhur bir şeri var. Həmin şeir daha çox ictimai-siyasi hadisələrin (1917-1918) tüğyan etdiyi bir dövrdə qələmə alınmışdır. Həmin hadisələr təbiəti etibarı ilə çox həssas bir şairi - Səməd Mənsuru sarsıtmışdı. Bu sarsıntılar S.Mənsurda dünyaya, gerçəkliyə və yaşadığı cəmiyyətə qarşı bədbin bir əhval-ruhiyyə yaratmışdı. Həmin şeirdəki rəng yalan, riya, xəyanət, şər mənasında yozulurdu. Bu şeirdə dünyanın bütün rəngləri sanki bir rəngdə cəmləşirdi. Tünd qara, tünd boz, tünd çəhrayı… Bu rənglər büsbütün işıqdan və gözəllikdən məhrumdur. Tədqiqatçılardan biri - mərhum Arif Abdullazadə yazırdı ki, Rəsul Rzanın "Rənglər" silsiləsində Səməd Mənsurun "Rəng" şerinin təsiri də duyulur. Sonra qeyd edir ki, istər "Rənglər", istərsə də S.Mənsurun şeri həm məzmun və forma, həm də ifadə vasitələri, obrazlar silsiləsi etibarilə yazıldığı zamanla bağlıdır.
Fikrimizcə, burada təsirdən söz açmaq olmaz. Çünki S.Mənsurda dünyaya ittihamçı bir münasibət duyulursa, hər şeyin yalan, riya-rəng üzərində bərqərar olduğu təsdiq olunursa, Rəsul Rzada dünyanın özünün rəngləri (ictimai-siyasi, mənəvi, fəlsəfi) ümumiləşdirilir - kədəri, sevinci ilə birgə, tarixi və bu günü ilə yanaşı…
Görmədim bir zərri-xalis,
buteyi-nasutidə,
Mənəvi
min ləkkə gördum, ləlidə-yaqutidə.
Biqərəz insan olur
görmək, fəqət tabutidə,
Bilməzəm varmı sədaqət,
aləmi-lahutidə,
Azma fikrim,
cümlə ecazi-kəramət, rəngidir.
Tapmadım aləmdə bir həmdəm
ki, olsun biriya,
Görmədim heç kəsdə
bir niyyət, qəzəbdən maəda,
Külli-əbnayi bəşər
öz nəfsinə olmuş fəda,
Nəfsi uğrunda görərsə
hər bəla, hər macəra
Məsləkə
isnad edər, məslək, dəyanət rəngidir.
Bu, Səməd Mənsurun "Həpsi rəngidir" mənzərəsi… hər şey tünd biçimdə. Dünyaya etirazçı bir münasibət - üsyan, həm də fəryad… Rəsul Rzada isə rənglər bir biçimdə deyil. Eyni rəng müxtəlif çalarlara malikdir. Məsələn, sarı rəngi götürək:
Dolu dənli sünbül dənizi.
Şikəst bir övlad anasının bənizi,
Payıza bürünmüş ağaclar
Payını güclülər yemiş aclar.
Məhəbbətə ləkə salan
Cingiltili metal.
Həyatdan
ayrılmış xəyal.
Simlərin fəryadı,
Yol çəkən gözlər,
Qüdrətli
nərgizlər.
Debussinin "kürən
saçları",
Sallaqxana qapısından girən
Qafil öküzlər,
Ağıllı dəli,
İnsan əməli.
Rəsul Rzanın "Rənglər" silsiləsi ilə çağdaş Azərbaycan şerində novatorluq meylləri daha da gücləndi. Bunu indi tam qətiyyətlə etiraf etməliyik. Bu silsilə, heç şübhəsiz, 60-cı illərdə araya-ərsəyə gələn bir çox istedadlı şairlərimiz üçün "şeri də belə yazarlar" qənaətini gücləndirdi. "Rənglər" Azərbaycan şerindən dünyaya açılan ilk pəncərələrdən biri idi. İndi bir sıra cavan modernist şairlər bu faktın üstündən sükutla keçirlər. Halbuki, "Rənglər"siz Azərbaycan poeziyasının novatorluq mənzərəsini təsəvvür etmək qeyri- mümkündür.
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 16 aprel.- S.1, 3.