Müasirlik mövqeyindən yazılmış tədqiqat

 

Ədəbiyyatşünas-tənqidçi Qurban Bayramov "Əli İldırımoğlunun yaradıcılıq yolu: milli-mənəvi dəyərlərin bədii salnaməsi yaxud müasir Azərbaycan ədəbiyyatında avtobioqrafik roman janrının təkamülü" adlı sanballı monoqrafiyası ilə ədəbiyyatşünaslığımızda ilk dəfə Əli İldırımoğlunun müxtəlif istiqamətlərə şaxələnən yaradıcılığını müasir Azərbaycan nəsri fonunda geniş təhlilini vermişdir, o, görkəmli ədibin jurnalistlik fəaliyyətini, bədii nəsrini, avtobioqrafik romanlarını tədqiqat obyektinə çevirmiş, yazıçının mühüm mətləb ideyalarını ədəbiyyatşünaslıq elminin müasir tələb prinsipləri baxımından ətraflı şərh etmiş ümumiləşdirmişdir.

Monoqrafiyada bədii nəsrin qiymətli nümunələrindən olan Əli müəllimin yaradıcılığına qədər ədəbiyyatımızda nisbətən az görünən xatirə-roman janrının inkişafı sahəsində ədibin xidmətlərinin tədqiqinə geniş yer verilmişdir. Odur ki, bu monoqrafiya həm ədəbiyyatımızda avtobioqrafik roman janrının inkişafı sahəsində Əli İldırımoğlunun xidmətlərini üzə çıxarmış, həm ədəbiyyatşünaslığımızda avtobioqrafik roman janrının ilkin çox tutarlı təhlil tədqiqinin nümunəsini yaratmişdir.

Qurban Bayramov Əli İldırımoğlunun bədii bədii-publisistik yaradıcılığını dünya ədəbiyyatı kontekstində nəzərdən keçirmiş, bir sira dünya klassiklərinin yaradıcılığı ilə zəngin müqayisələr aparmışdır. Bu müqayisələrdə Azərbaycan nəsrinin dəyərli faktı kimi, hər an Əli müəllimin orijinallığı, milliliyi mühüm yaradıcılıq keyfiyyəti kimi üzə çıxır.

Tədqiqatçı ilk növbədə bizi yazıçının fərdi şəxsiyyəti, dövrü, mühiti, yaradıcılığına hopmuş zəngin mürəkkəb həyat yolu ilə tanış edir. Belə bir mühüm tezisə əsaslanır ki, hər bir yazıçı əsərlərində az çox dərəcədə, əsasən öz keçdiyi həyat yolunu, öz bioqrafiyasını qələmə alır. Monoqrafiyada bu cəhətin tədqiqi bir ona görə çox vacib sayılır ki, Əli müəllimin əsərləri onun keçdiyi həyat yolu ilə faktik detallarla daha sıx bağlı olduğundan onun romanlarındakı avtobioqrafizm ön plana çəkilir.

Qurban Bayramov araşdırmalar əsasında bu qənaətə gəlmişdir ki, böyük yaradıcılıq yolu keçmiş Əli İldırımoğlu daim "həyat həqiqətlərinə sadiq qalan, ancaq gördüyünü, duyduğunu, qəlbən yaşadığını, taleyinin bir parçasına çevrilən gerçəkliyi qələmə alan" bir söz sahibi olmuşdur. "Əli İldırımoğlu realist, həqiqətpərəst, müasir, məhsuldar, zəhmətkeş, prinsipial, əqidəli, kökə-kökənə bağlı, istedadlı bir sənətkardır".

Aşkarlanan mühüm keyfiyyətlərdən biri budur ki, onun nəsri bütün hallarda milli mövqedən, azərbaycançılıq mövqeyindən, xəlqilik konsepsiyası müstəvisində yaranmışdır. Əli müəllimin nəsr yaradıcılığının əsas cəhəti kimi, onun obrazlarının, mövzularının əksəriyyət etibarilə avtobioqrafikliyi qəbul olunur.

Əli İldırımoğlu ilk növbədə jurnalist kimi fəaliyyətə başlamış, publisistik məqalələr, felyetonlar, satirik hekayələr, novellalar yazmışdır. Buradan topladığı təcrübə əsasında həcmli nəsr yaradıcılığına keçmişdir. Odur ki, Qurban Bayramov yaradıcılıq xronologiyasına əsaslanaraq, ilk növbədə yazıçının jurnalistlik fəaliyyətinin tədqiqindən başlamışdır. Kütləvi mətbuat janrlarından olan publisistikanın formaları çox, mövzu dairəsi genişdir. Ən geniş yayılmış janrları oçerklər, felyetonlardır. 50 illik jurnalistlik fəaliyyəti dövründə Əli müəllim bu janrların, demək olar ki, hamısından bacarıqla istifadə etmişdir.

Qurban Bayramov yazır: "Əli İldırımoğlu Azərbaycan jurnalistikasına müəllimlikdən gəlmişdir onun jurnalistika "təhsilini", "jurnalistika universitetini" həyatın özü təşkil etmişdir. bunun özündə xüsusi bir qanunauyğunluq vardır. Çünki jurnalistika elə bir yaradıcılıq sahəsidir ki, onun bütün ruhunun, bünövrəsinin, cövhərinin əsaslarını həyatın özü təşkil edir". Əli müəllim , bu sənətə bilavasitə praktikadan gəlmişdir. Elə buna görə , onun yaradıcılığı əsasında jurnalistika nəzəriyyəsini "təcrübi cəhətdən zənginləşdirməyə imkan verən nəticələr əldə edilmişdir" ki, tədqiqatçı bu nəticələri birər-birər aşkarlayır.

Monoqrafiyanın mühüm keyfiyyətlərindən biri budur ki, Qurban Bayramov ayrı-ayrı janrlardan danışarkən onların təşəkkül inkişaf tarixinə nəzər salmış, Əli müəllimin yaradıcılığını janrın əsas tələbləri kontekstində izləmiş müəllifin xidmətlərini üzə çıxarmışdır.

Yazıçının oçerkçilik sahəsində fəaliyyətini nəzərdən keçirən monoqrafiya müəllifinin müşahidələrinə görə, Əli İldırımoğlunun oçerklərində mühüm cəhətlərdən biri hekayə modelinə yaxınlıqdır - "dilin lakonikliyi, təhkhiyyənin lirikliyi emosionallığı, zəhmətin istedadın qovuşuğundan, harmoniyasından yaranan saflıq, təsvirin təbiiliyi, görümlülüyü"dür. Yazıçı oçerklərində olduğu kimi, ümumiyyətlə, bütün yaradıcılığında folklor motivlərindən, şeir bayatılardan, xalqın etnoqrafik yaddaşından, xalq əfsanələrindən, atalar sözü məsəllərdən geniş istifadə etmişdir...

Dövrün ictimai-siyasi hadisələri ilə əlaqədar 80-ci illərin sonunda, 90-cı illərdə Əli İldırımoğlunun publisistikası mövzu etibarilə yeni bir mərhələyə qədəm qoymuşdur. O, bu dövrdə hadisələrin qaynar nöqtələrində olmuş, onları bütün gərginliyi ilə izləyərək həssaslıqla əsərlərində əks etmişdir ki, tədqiqatçı bunların ictimai-sosial məzmununu ciddi təhlil prosesində aşkarlayır...

Qurban Bayramov felyeton janrının tarixinə nəzər salmış, onun inkişaf yolu barədə məlumat vermiş, bu sahədə Əli İldırımoğlunun xidmətlərini ətraflı işıqlandıraraq onun yaradıcılığında mənəvi-etik felyeton tipinin üstünlük təşkil etdiyini göstərmişdir.

Monoqrafiyada ciddi və oxunaqlı bir üslubda yazıçının satirik hekayələri, publisistik əsərlərdə portret yaratma ustalığı, erməni xislətinin ifşası kimi mühüm məsələlər də tədqiq edilmişdir. Bütün araşdırmalar prosesində müəllif Əli İldırımoğlu yaradıcılığı fonunda XX əsr Azərbaycan publisistikasının orijinal keyfiyyətlərini üzə çıxarmağa çalışmışdır...

Monoqrafiyanın sonrakı, ən mühüm hissəsi Əli İldırımoğlunun roman yaradıcılığıının təhlilinə, bədii nəsrinin süjet, kompozisiya, quruluş, mövzu, ideya məsələlərinə həsr edilmişdir. Müəllif göstərir ki, Əli İldırımoğlunun romanları estetik məziyyətləri, mövzu xüsüsiyyətləri, avtobioqrafizmi ilə Azərbaycan romançılığı tarixində özünəməxsus yer tutur. Romanların çox mühüm bir keyfiyyəti budur ki, Əli İldırımoğlu Qərbin bütün sosial qurumlarını laxladan boz-bulanıq əxlaq və mənəviyyat sərbəstliyinin yaratdığı bəlaların qarşısını almaq üçün əsrlərin sınağından çıxmış milli və islami əxlaq və dəyərlərimizə arxalanmağın bədii təbliği ilə məşğul olmuşdur. Onun bütün əsərləri "ciddi sosial bəlalar yaradan əxlaqsızlığa və mənəviyyatsızlığa qarşı hədsiz və hüdudsuz bir barışmazlıqla ortaya çıxmışdır". Müəllif bu cəhətdən onun romanlarını mənəvi, əxlaqi problemlər romanı adlandırmaqda haqlıdır.

Romanların təhlili prosesində sosial-ictimai, mənəvi-psixoloji dəyərlərə yüksək qiymət verilmişdir: "Bizcə, müasir nəsr ən çox mənəviyyat axtarışlarına yönəlik olmalıdır. Çünki müasir mərhələdə sosial struktur sürətlə dəyişkənliyə məruz qalır, ideoloji kataklizmlər baş verir, insanlıq, bəşəri dəyərlər, humanizm sferaları zora məruz qalır, işğallar, müharibələr "humanizm və demokratiya pərdələri"nə bürünərək qlobal xaotizm yaradır. İnsanın mənəvi aləminin harmoniyası pozulur, anarxiya axarında ən çox mənəviyyat, əxlaq erroziyaya uğrayır, vətəndaş qıtlığı yaranır…"

Müəllifin fikirləri elmi olmaqla yanaşı, sosial məzmunda sərrastdır və Əli İldırımoğlu yaradıcılığını məhz bu yöndən qiymətləndirməklə inandırır. Bütün bu cür prinsiplər əsasında romanlardan dəyərli nümunələr gətirərək Qurban Bayramov sübut edir ki, Əli müəllim daim "bəşəri, bəşəri olduğu qədər də milli olan dəyərlər uğrunda mübarizə aparır, həyatda, məişətdə, işdə, adət və ənənələrdə, insani münasibətlərdə, ailə və cəmiyyətdə ancaq yüksək əxlaqi dəyərləri, mənəvi keyfiyyətləri, kişiliyi, mərdanəliyi, düzlük və halallığı müdafiə edir…" Onun obrazları milli yaddaşımızı oyadaraq, yaxın tarixi keçmişdən müasir dövrə keçiddə şüurumuzun alt qatlarında oyanış törədir. "Mənim rəncbər atam" romanında da, "Zorən jurnalist", "Közərən sətirlər", "Aqibət" romanlarında da müəllif belə keyfiyyətlər görür. Gerçəkliyi təhrif etmədən onu milli-mənəvi ideyaların xidmətinə cəlb etmək Əli İldırımoğlunun əsərlərinə məxsus estetik prinsiplərdəndir. Onun avtobioqrafik romanları "Azərbaycan romançılığında tamamilə yeni, orijinal bir silsilədir; yaxın keçmişin ictimai kolliziyaları - toqquşmaları içərisində çabalayan insanın mübarizə tarixidir."

Müəllif yeri gəldikcə keçmiş ədəbiyyatımız və ona münasibət məsələlərinə də toxunmuşdur. Sovet dövrü ədəbiyyatının üstündən xətt çəkmək istəyən yarımtənqidçilərdən fərqli olaraq, Q.Bayramov sosialist ideyalarının xeyrinə işləyən bu ədəbiyyatın bəzi nöqsanlarını göstərməklə yanaşı, onun müsbət keyfiyyətlərinin tərəfində durur, bütövlükdə onu bir tərəfə atmaq istəyənlərin mövqeyini köklü şəkildə yanlış hesab edir və düz fikirləşir: "Görünür, biz hamıdan ağıllı çıxmışıq, hətta öz ədəbi irsimizə də yad gözlə baxmağa başlamışıq. Nizamiyə, Füzuliyə, Xətaiyə, Səməd Vurğuna, Süleyman Rəhimova, Rəsul Rzaya, Süleyman Rüstəmə, Əlağa Vahidə "dahilərin divanı" adı ilə divan tuturuq". Bu cür fikirlər Əli İldırımoğlu mətnlərinin təhlili prosesində Qurban Bayramovun ədəbi aləmə dar, məhdud, qərəzkar münasibətlə baxanlardan fərqli olaraq, yüksək alim təfəkkürünə malik olduğuna dəlalət edir.

Tədqiqatçı sübut edir ki, mütərəqqi və istedadlı nəsrin qayəsinə görə, əxlaq insanın özüdür, insanlığın təşkiledici amilidir, onun - insanın mənəviyyat ölçüsüdür və bu müasir nəsrimizdə əksini ən az tapan cəhətdir.

Qurban Bayramov yazıçının başqa roman, povest və hekayələri ilə yanaşı, daha çox sevdiyi, yana-yana, köhnə kişilərin tükənməsindən qovrula-qovrula yazdığı "Mənim rəncbər atam" romanını bu cəhətdən nümunə hesab edir. Əli müəllimin hər bir əsərinə çox müxtəlif yönlərdən yanaşmaq, hər dəfə o əsərlərdə insanlıq naminə yeni məziyyətlər, ideyalar, yeni keyfiyyətlər müəyyənləşdirmək mümkündür ki, tədqiqatçı bacarıqla buna nail olur.

Qurban Bayramov bu monoqrafiyası ilə Əli İldırımoğlunun əsas ideyalarını, xəlqi-milli keyfiyyətlərini, sənətkarlıq qabiliyyətini, avtobioqrafik roman janrı istiqamətinə gətirdiyi yenilikləri üzə çıxarmış, yazıçı-publisistin zəngin yaradıcılıq yolu barədə aydın və geniş təsəvvür yarada bilmiş, bununla da, müasir Azərbaycan nəsrinin imkanlarını elmi-nəzəri cəhətdən əsaslandıraraq dürüst müəyyənləşdirmişdir. O, tədqiqatında elmi-nəzəri prinsiplərdən çıxış edir, ədəbi-estetik fıkir nəhənglərinə mütamadi istinadən əksər arqumentlərini və tezislərini əsaslandırır. Müəllif tədqiq etdiyi problemləri dərindən bildiyini nümayiş etdirir, heç kimdən, heç nədən sərf-nəzər eləmir, yeri gəldikcə ciddi, təmkinli polemikaya girir, uğurlu nəticələr əldə edir...

Bu monoqrafiya elmi-nəzəri istiqamətinin aktuallığına və yeniliyinə, ədəbi-estetik fikirlərin zənginliyinə, ictimai-sosial məzmununa görə məndə ciddi maraq doğurdu. Tədqiqatçı Azərbaycan nəsrini Əli İldırımoğlunun yaradıcılığı fonunda, dünya ədəbi prosesi kontekstində təqdim etmiş, yaradıcı şəxsiyyət amilini önə çəkmişdir. Elə buna görə də, Qurban Bayramovun "Əli İldırımoğlunun yaradıcılıq yolu..." monoqrafiyası təkcə bir nasirin yox, ümumiyyətlə, müasir Azərbaycan nəsri haqqında düzgün, səhih, maraqlı elmi təsəvvür yaradır.

Qeyd etdiyimiz kimi, Qurban Bayramov yüksək ədəbi-estetik fikir söyləmək, poetik əsəri dərindən analiz etmək, qiymətləndirmək qabiliyyətinə, səriştəli tənqidçi-ədəbiyyatşünas qələminə malik olduğunu nümayiş etdirmişdir və yaradıcılığının mühüm keyfiyyətlərindən biri də, onun daim aktual mövzulara müraciətidir. Bilavasitə bu monoqrafiyada da aktual və vacib bir mövzunun tədqiqi ilə məşğul olmuş, xüsusilə, ədəbiyyatımızda avtobioqrafik roman janrının təkamülü barədə aydın təsəvvür yaratmışdır.

Əminik ki, oxucular bu yeni nəşrin simasında müasir nəsrimizin nəaliyyəti barədə zəngin məlumat almaqla yanaşı, müasir filoloji fikrin inkişafına təkan verən və onu zənginləşdirən dəyərli bir monoqrafiya ilə qarşılaşacaqlar…

 

 

Qəzənfər KAZIMOV

 

Ədəbiyyat qəzeti.-2010.-30 aprel.-S.3, 5.