Bakıda
"Humanitar elmlərin müasir durumu və
ədəbiyyatşünaslığın nəzəri metodoloji məsələləri"
mövzusunda
Beynəlxalq elmi konfrans keçirildi
Görkəmli alim,
Dövlət mükafatı laureatı, akademik Bəkir
Nəbiyevin anadan olmasının 80 illiyi münasibətilə
"Humanitar elmlərin müasir durumu və
ədəbiyyatşünaslığın
nəzəri-metodoloji məsələləri"
mövzusunda keçirilən Beynəlxalq elmi konfrans öz
işinə dekabrın 1-də AMEA-nın Rəyasət
Heyətinin binasında başladı. Azərbaycan
alimlərilə yanaşı, Türkiyə, Rusiya, İran,
Özbəkistan və başqa ölkələrdən
tanınmış ədəbiyyatşünasların da
qatıldığı konfransı AMEA-nın prezidenti, akademik
Mahmud Kərimov açaraq dedi: "Müasir Azərbaycan
öz sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi
inkişafının keyfiyyətcə yeni
mərhələsinə qədəm qoyur. Doxsanıncı
illərin ortalarından bu günədək aparılan sistemli
və davamlı dövlət quruculuğu siyasəti konkret
bəhrəsini verir, ölkəmiz növbəti
yüksəliş mərhələsini yaşayır. Yeni mərhələnin spesifikasını
müəyyənləşdirən ən dürüst
nəzəri-fəlsəfi və sosioloji ümumləşdirmə,
cənab Prezidentimiz İlham Əliyevin elan etdiyi kimi,
bütövlükdə "keçid dövrü" kimi
xarakterizə edilən mərhələnin yekunlaşması
qənaətidir.
Müasir dünyanın
aparıcı dövlətlərinin keçdiyi təkamül
yolu, onların təcrübəsi, həmçinin
dünyanın içində olduğu qlobal proeblemlərin
mahiyyəti təsdiq edir ki, sosial proseslərdə intellektual
potensialın yaxından iştirakı, elmi qurumların yeri
və rolu prinsipial məsələdir.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevin yalnız
elmi-mədəni sferada deyil, bütövlükdə
ölkənin ictimai həyatında geniş rezonans
doğurmuş, bu istiqamətdə geniş
müzakirələrə rəvac vermiş "İctimai
və humanitar elmlər: zaman kontekstində baxış"
adlı məqaləsində irəli sürülən
ideyalara bu müstəvidən nəzər saldıqda elmi
fəaliyyət sahəsində, xüsusən ictimai-humanitar
elm sahələrində mövcud
çatışmamazlıqlar, qüsurlar fonunda Azərbaycan
elmi mühitinin qarşısında duran vəzifələrin
konturları daha aydın görünür.
Bu gün humanitar elmlərin problemləri dünyanın
elmi-ictimai və ədəbi mühitində geniş
müzakirə olunur, ayrı-ayrı ictimai-humanitar elm
sahələrinin inkişafına məsul olan
şəxslərdən tutmuş, alimlərə,
şairlərə, yazıçılara, müstəqil
jurnalistlərə, müəllimlərə,
tələbələrə qədər hər kəs
problemlərlə bağlı öz baxış və
mülahizələrini ortaya qoyur. Cəsarətlə
demək olar ki, bu elm sahələrinin problemləri bu miqyasda,
bu qədər müxtəlif baxış və
dünyagörüş rakurslarından kompleks
şəkildə heç vaxt müzakirə
olunmamışdır.
Planetar qloballaşma ilə
milli modernləşmənin kəsişmə məqamında
ictimai və humanitar elmlərin problemləri elmi
müzakirələrin mərkəzində dayanır.
Milli əxlaqi
dəyərləri qorumaq, mənəvi ekosistemin
mühafizəsini gücləndirmək üçün milli
humanitariyanın cəmiyyətin həyatına daha sıx
inteqrasiyası və mənəvi mühitdə daha aktiv
iştirakı vacib məsələlərdən biridir.
Müasir elmi nəzəriyyələrə görə,
cəmiyyətin sosial-iqtisadi sferası digər
sahələrlə sıx bağlıdır və onların
bir-biri ilə uyğunlaşmayan inkişafı sonda ciddi
ciddiyyətlərə və sosiumun dağılmasına
gətirib çıxarır…
Bu baxımdan müasir
Azərbaycan cəmiyyətinin sosial-mədəni mühitinin
təhlili olduqca vacib vəzifəyə çevrilmişdir. Bu
problemlərin öyrənilməsi ehtiyacı birbaşa olaraq
ölkənin ictimai və humanitar elmləri
qarşısında ciddi vəzifələr qoyur.
Təəssüf ki, milli
ideologiyada müxtəlif humanitar elm sahələrinin -
dilçiliyin, ədəbiyyatşünaslığın,
mədəniyyətşünaslığın,
tarixşünaslığın, dinşünaslığın…
faktları, nəticələri, ümumi müddəaları
vahid konseptual elmi təfəkkürdə
birləşmədiyindən, Azərbaycanın bütün
parametrləri üzrə görünən obyektiv
mükəmməl obrazını yaratmaq hələ ki,
mümkün olmamışdır. Belə bir mükəmməl obrazda
təqdimata nail olmadan isə Azərbycanı nə
özümüzə, xüsusən yetişən gənc
nəslə, nə də dünyaya daha yaxından tanıtmaq
mümkün olmaz!
Açıq etiraf edək ki, milli-mənəvi
dəyərlərin qorunmasına, milli tariximizin,
mədəniyyətimizin və dilimizin tədqiqinə
yönəldilmiş humanitar və ictimai elm
sahələrində elmi-metodoloji yanaşma adına
təsvirçi təqdimat, strateji hədəf adına
emosional vurğunluq, patetika, ritorik vətənpərvərlik
soyuq məntiqdən, sistemləşdirmə və
konseptuallaşdırma meyllərindən daha
güclüdür. Bu mənada indi humanitar
və ictimai elm sahələrimizdə "nəyi
öyrənək" sualından daha çox, "necə
öyrənək" sualı xüsusi
əhəmiyyətə malikdir.
Bugünkü konfransda humanitar
elmlərin çağdaş durumu kontkestində
ədəbiyyatşünaslığın,
sənətşünaslığın, nəzəri-estetik
fikrin problemləri Qərb və Şərq ədəbi
təcrübəsi, nəzəri arsenalı əsasında
araşdırılır. Əminəm ki,
dünyada tanınmış alimlərin iştirak etdiyi bu
konfrans humanitar elmlərimizin inkişafına təkan
olacaqdır".
Sonra AMEA-nın Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik Bəkir
Nəbiyev "Ədəbiyyatşünaslıq müasir
humanitar düşüncə kontekstində" mövzusunda
məruzə etdi. Vurğuladı ki, son iyirmi ildə humanitar
fikrin mühüm qollarından olan
ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi tənqid
də ciddi tarixi və metodoloji problemlərlə
üz-üzədir: "Marksist-Leninçi metodologiyanın
tənəzzülü ədəbi-nəzəri fikrin
metodoloji məsələlərini dünyanın müasir
humanitar fikri kontekstində araşdıraraq, perspektivləri
müəyyən etmək zərurətini meydana qoyur".
B.Nəbiyev nəzərə çatdırdı ki,
dövlətlər arasında "Çin səddi"nin dağılması, elmi-humanitar
qloballaşma kimi səciyyələnən çağdaş
günlərimiz ayrı-ayrı xalqların etnik-mənəvi
köklərinə qayıdışla yanaşı,
bəşərin pozulmuş mənəvi harmoniyasını
bərpa etmək kimi şərəfli bir missiyanı da icra
etmək zorundadır.
Respublikamızda humanitar elmlərin vəziyyətinə,
onun tarixi nailiyyətlərinə, müasir dünya elmi
ilə inteqrasiya məsələlərinə,
nəzəri-metodoloji problemlərinə çağdaş
Azərbaycanın ictimai-siyasi reallaqları
müstəvisində nəzər yetirən akademik Ramiz
Mehdiyevin "İctimai və humanitar elmlər: zaman
kontekstində baxış" məqaləsində
qaldırılan problemlərin aktuallığına diqqət
yönəldən B.Nəbiyev keçirilən konfransın da
əsas məqsədinin ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin problemlərinə dünyanın humanitar fikrindəki
elmi-nəzəri məktəblər, konsepsiyalar
müstəvisində nəzər salmaq olduğunu önə
çəkdi. Qeyd etdi ki, istər Azərbaycan, istərsə
də postsovet məkanında XX əsr (sovet dövrü)
ədəbi irsini öyrənməkdə yeganə prinsip kimi
tarixiliyi önə çəkmək, bu əsrdə yaranan
ədəbi irsin elmi-nəzəri təsnifinin sərhədlərini
müəyyən etmək, onun tarixi
mərhələlərini obyektiv təhlil etmək
sahəsində görülən işlər çoxdur:
"formasiyalar nəzəriyyəsindəki mümkün
qədər təmizlənmiş altı cildlik
ədəbiyyat tarixi hazırlanmış, onların
üç cildi nəşr edilmiş, qalan cildlər isə
hazırlanma və çap prosesindədir…"
Rusiya Elmlər Akademiyası M.Qorki adına
Dünya Ədəbiyyatı İnstitutunun baş elmi
işçisi, İctimai Akademiyanın akademiki Yuri Borev
"Bəşəriyyətin və bəşər
varlığının mahiyyəti və ideyaları"
mövzusunda etdiyi məruzədə görkəmli sənətkarların,
tanınmış şəxsiyyətlərin daha çox
insan idealları və düşüncələrinə
əhəmiyyət vermələrinin səbəbləri
üzərində dayandı. O, görkəmli rus şair
və yazıçılarından A.C.Puşkindən,
M.Qorkidən, Soljenitsindən, eləcə də kosmonavt alim
Tsilkovski, dahi rejissor Stanislavski, bir çox elmi kəşflərə
imza atmış Labaçovski və başqalarından
gətirdiyi sitatlar əsasında insan və insaniyyət
haqqında olan düşüncələrini tədbir
iştirakçılarıyla bölüşdü, insan
idealları və düşüncələrinin
fəlsəfəsini cəmiyyətə əxz etdirmək
yolunda yaradıcı adamların xidmətindən,
şəxsiyyətin cəmiyyətin və tarixin
inkişafındakı yerindən söz açdı. Qeyd etdi
ki, cəmiyyətdə təkcə özün
üçün yaşamaq elə də önəmli deyil:
"Yalnız başqaları üçün də
yaşamaq düzgün deyil. Başqalarına, cəmiyyətə
xidmət göstərməklə yaşamaq lazımdır… Həyatda insana gərək olan bütün
mənəvi dəyərlərdən faydalanmaq
lazımdır. Eyni zamanda bacarmaq lazımdır
ki, səndə olan bütün mənəvi
keyfiyyətləri səxavətlə başqalarına
verə biləsən. Rustaveli deyirdi ki,
nə versən özünə qayıdar, nə
gizlətsən itirərsən. İnsan
başqalarının həyatını
zənginləşdirməklə öz həyatının
zənginləşməsinə xidmət etməlidir… Mən Amerikanın fanatı deyiləm. Ancaq heyrətə gəlirəm ki, 40 amerikalı
milyarder - dünyanın ən varlı adamları öz
varidatlarının böyük bir hissəsini öz
ölkələrinin nəfi üçün vəsiyyət
etməyi bacarmışdır. Mən, bax,
bu düşüncənin fanatıyam və bu hissi
bəşəriyyətin yaşam tərzinə
çevirmək gərəkdi".
Konfransda "Ritorik fiqur, yoxsa özünütəyin
amili" mövzusunda məruzə ilə
çıxış edən Rusiya Elmlər Akademiyası
M.Qorki adına Dünya Ədəbiyyat
İnstitutunun Rusiya federasiyası və MDB xalqları
şöbəsinin müdiri Kazbek Sultanov milli şüurun
formalaşmasının xalqın yaşam tərzindəki həlledici
amilini önə çəkdi. Qeyd etdi ki, milli
şüur sözün əsl mənasında
həqiqətən də milli olmalıdı. Milli
mədəniyyəti bunsuz düşünmək mümkün
deyil… Humanitar biliklərin əsas
kateqoriyaları - milli-mədəni fərdilik,
özünəməxsusluq, fərqlilik qloballaşma
dövründə ön planda olmalıdır".
Məruzəçi öz fikirlərini Rəsul
Həmzətov, E.Səidi, Qaysın Quliyev, A.Qoquadan və
başqalarından gətirdiyi misallarla əsaslandıraraq
dedi: "Xalq bitki kimidi, onun təkrarolunmaz,
özünəməxsus xüsusiyyətləri var.
Əgər özünəməxsus xüsusiyyətləri
xalqın əlindən alsan o, sadəcə olaraq
kütləyə çevrilə bilər. İstiot və
yaxud hər hansı bitki özünəməxsus
xüsusiyyətlərini itirdikdə ota çevrildiyi kimi, xalq
da milli kimliyini itirəndən sonra tükənir, başqa bir
mahiyyət kəsb edir…"
Konfransın gedişi zamanı Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun fəxri doktoru diplomu təqdim
olunan Türkiyənin Ege Universitetinin professoru Yavuz Akpinar
"Azərbaycanda milli tarix anlayışı və bunun
ədəbiyyat tarixinə yansıması…" mövzusunda
etdiyi məruzədə diqqəti son illərdə
Azərbaycan və bütövlükdə türk xalqları
arasında əlaqələrin genişləndiyinə
yönəltdi və vurğuladı ki,
kürsəlləşmə dövrü üçün bu,
çox önəmlidir: "Biz Azərbaycanda milli tarix
anlayışı dedikdə ən azından iki fərqli yanaşmadan
bəhs edirik: birincisi, Azərbaycan modernləşmə
hərəkəti içində
öz-özlüyündən ortaya çıxan və
dünyadakı elmi-siyasi gəlişmələrə dayanan,
özəlliklə XX əsrin əvvəllərində
Əli bəy Hüseynzadə tərəfindən irəli
sürülən milli kimlik və tarix anlayışı;
ikincisi, çarlıq dönəminə söykənsə
də, özəlliklə ötən əsrin 20-ci
illərinin sonlarında ortaya çıxmağa başlayan
və daha sonrakı illərdə ayrıntılı olaraq
şəkillənən sovet tarix və kimlik
anlayışı. Bu iki görüşün
bir-birindən kəskin şəkildə fərqli olduğu
bir gerçəkdir. Birincisi
öncəlliklə xalqın soy tarixinə, digəri isə
üzərində yaşanılan torpağın, yəni
coğrafiyanın tarixinə söykənməkdədir.
Halbuki dünyadakı millət və
milliyyət anlayışlarının bütünü
öncəliklə irqə (yəni soya) və dilə
əsaslanmaqdadır".
Məruzəçi bu durumda Əli bəy
Hüseynzadənin simasında ortaya çıxan və daha
sonra çeşidli ayrıntıların gündəmə
gəlməsilə zənginləşən
anlayışların günümüzdə hansı
vasitələrlə irəli aparılması yollarından
bəhs etdi, Azərbaycan ədəbiyyatının
avropalaşma tarixində M.F.Axundovun müstəsna yerindən,
onun İran ədəbiyyatının, türkdilli xalqların
ədəbiyyatının modernləşməsinə
təsirindən ətraflı bəhs etdi, hazırkı
şəraitdə F.Köprülünün,
Ə.Hüseynzadənin görüşlərinə
qayıtmağın vacibliyini önə çəkdi.
Özbəkistan Milli Universitetinin özbək klassik
ədəbiyyatı kafedrasının müdiri, professor Həmidulla Baltabayevin "Orta Asiya
ədəbi tarixinin öyrənilməsinin metodoloji
əsaslarının dövrləşdirilməsi prinsipi"
mövzusunda etdiyi məruzədə ədəbiyyat tarixinin
mədəniyyət tarixinin ayrılmaz hissəsi olduğu bir
daha önə çıxarıldı. "O, hər bir
millətin intellektinin estetik inkişafında mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Türk xalqları Mərkəzi
Asiyanın, Uralın və Sibirin köklü, tarixi
sakinləri kimi qədim zamanlardan başlayaraq indiyə kimi
dünya sivilizasiyasına böyük töhfələr
bəxş etmişdir… Türk xalqları
ədəbiyyatının metodoloji əsaslarla
dövrlərə bölünməsi hazırkı
dönəmdə daha aktuallığı ilə
gündəmə gəlir. Bizim böyük
babalarımız Biruni və Əli İbn Sina, Xaqani və
Nizami, Nəvai və Füzuli əgər ərəb və fars dillərindən ustalıqla istifadə
ediblərsə, bunun nəyi pisdi? Əksinə, biz fəxr
etməliyik ki, babalarımız həm sənətkarlıq
intellekti, həm də dil baxımından mükəmməl
olublar… Demək istəyirəm ki, Azərbaycanda və
Mərkəzi Asiyada yaranmış farsdilli ədəbiyyat bu
xalqların mədəni dəyərlərinin ayrılmaz
tərkib hissələridir və milli ədəbiyyatın
inkişafının dövrlərinə uyğun gəlir…
Azərbaycan alimləri Azərbaycanın etnik aborigen
tayfalarının - lullibi, kuti, kassi və
başqalarının şumerlərlə qohumluğundan
yazırlarsa, şumer alimləri Klim, Kramer şumer eposu
"Bilqamis" dastanından bəhs edərkən onun
bütövlükdə Altay-türk xalqlarının mif
və əsatirlərinə aid olduğundan söz
açırlar"…
Elmi konfrans öz işini dekabrın 2-də AMEA-nın
Nizami adına İnstitutunda davam etdirdi. Sözügedən institutun direktoru Bəkir
Nəbiyev əvvəlcə rəhbərlik etdiyi elm
ocağının təşəbbüsü və
iştirakı ilə keçirilən konfransı açaraq
qonaqları salamladı.
Əvvəlcə rusiyalı
fəlsəfə elmləri doktoru Taisiya Radionova "B.Xlebnikov
vahid intenologiya məkanında (intonoloji təhlil
təcrübəsi)" mövzusunda məruzə etdi. Nəzərə
çatdırdı ki, B.Xlebnikovun
yaradıcılığının nəzəri, bədii
tərəflərini incələməklə məşğul
olan bir alim üçün bu konfransda iştirak etmək
çox önəmlidir. Çünki
Bakı bu görkəmli şair və alimin
yaradıcılığının bir növ son mənzilidi.
Burada onun son əsərləri olan
"Cəmiyyət və zaman", "Taleyin
lövhələri" əsərlərinin son parlaq
sətirləri tamamlanıb. Bu gün
velimerşünaslıqda azərbaycanlı alimlərin
xüsusi çəkisi var… Artıq
dönə-dönə deyilmiş fikirdir ki, şair
özünün mənəvi dünyasını tədqiq
edir. Orası da var ki, intenologiya fikir
haqqında fikir elmidir. Bu mənada Xlebnikov
yaradıcılığının daxili aləmi laboratoriyaya
bənzəyir. Bu laboratoriyada onun
ağıl, fikir dünyası öz-özünə
açılır, öz-özündən bəhs edir,
öz-özü haqqında fikirləşir. Ədib və filosofun mənəvi dünyası
buradan başalyır".
Məruzəçi qeyd etdi
ki, çağdaş durumda cəmiyyətin bu
fəlsəfəni dərk etməyə ehtiyacı daha
çox duyulmaqdadı.
filologiya elmləri doktoru, professor
Qorxmaz Quliyev "Kontekst və kod: yazarın dedikləri və
oxucunun eşitdikləri" mövzusunda etdiyi
məruzəsində önə çəkdi ki, hal-hazırda
ənənəvi akademik deyim tərzindən imtina edib daha
çox tənqid ifadə tərzini xatırladan bir dildə
danışan
ədəbiyyatşünaslığımızda
keçmişdə, xüsusilə sovet dövründə
yaradılmış ədəbi-bədii
nümunələrə iki cür münasibət
mövcuddur".
Bu mövcudluğun qəbul
olunan və olunmayan tərəfləri üzərində
ətraflı dayanan məruzəçi mövzunun aktual
tərəflərini önə çəkdi. Bildirdi ki, ünsiyyət
vasitəsi kimi nəzərdə tutulmuş sənətkar
konteksti dünyaya - bütün xalqlara, bütün
mümkün oxuculara açıqdır, daha doğrusu, strukturu
etibarilə can atır: "Kontekst və kod
ədəbi-bədii informasiyanın
təşəkkülündə, nəql olunmasında və
dərkində iki müstəqil, lakin qarşılıqlı
münasibətdə iştirak edən vasitələrdir".
AMEA Əlyazmalar
İnstitutunun baş elmi işçisi, filologiya elmləri
doktoru Nəsib Göyüşov konfransda "Müsəlman
mistisizmi və orta əsrlər ədəbiyyatı"
mövzusunda məruzə ilə çıxış etdi. Tutarlı elmi
məxəzlər əsasında sufizmin yaranması və
mahiyyəti, onun Avropada, eyni zamanda Rusiyada
öyrənilməyə başlanılması tarixindən
bəhs edən məruzəçi bildirdi ki, sufizmin
mahiyyətində mənəvi paklığa
çağırış, ruhi təmizlik, haqq-ədalətin
bərqərar olunmasına göstərilən çaba
ön plandadı.
Məruzələr ətrafında elm xadimlərindən
Sara Osmanlı, Saleh bəy, İmamverdi Həmidov, Esmira
Şükür, Vəli Osmanlı və başqaları
çıxış edərək fikirlərini
bölüşdülər, onları maraqlandıran
sualları Yuri Boreev, Kazbek Sultanov, Yavuz Akpinar, Həmidulla
Baltabayev və Taisiya Radionova cavablandırdılar.
AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun
şöbə müdiri, filologiya elmləri üzrə
fəlsəfə doktoru Şirindil Alışanlı
çıxış edərək bildirdi ki, müasir humanitar
elmlərin həll etməli olduğu əsas
problemlərdən biri bəşəriyyətin
yaratdığı zəngin tarixi mənəvi
sərvətləri dövrləşdirmək,
çağdaş dəyərlər müstəvisində
qiymətləndirməkdir. İki gündən
bəri davam edən bu konfransın əsl məqsədi də
belə bir qiymətləndirmənin əsasına
möhkəm təməl qoymağa xidmət edir. Bu, bizim çoxdankı arzumuz idi. Mən hələ Ziya müəllimin
sağlığında bu barədə olan fikirlərimi onunla
bölüşmüşdüm. Sonra bu
layihənin gerçəkləşməsi müxtəlif
səbəblərə görə ləngidi. Demək xoşdur ki, akademik Ramiz Mehdiyevin konfransda
dönə-dönə xatırlanan məqaləsi arzumuzun
gerçəkləşməsinə yol açdı. Buradakı çıxışlardan da bir daha
aydın görünür ki, humanitar elmlərin müasir
durumda üzləşdiyi problemləri fərdi
şəkildə həll etmək mümkün deyil. Bu sahə həm Avropa, həm də Şərq
düşüncəsi kontekstində
öyrənilməlidir".
Elmi konfransı akademik
Bəkir Nəbiyev yekunlaşdırdı.
Hazırladı:
S.Hüseynoğlu
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2010.- 3 dekabr.- S.1, 2.