Çaldığı musiqini yaşayırdı...
Əşrəf
Əşrəfzadəni xatırlayarkən
Keçən
yazılarda Qala kəndinin tarixi, maddi-mədəni
dəyərləri, adət-ənənələri, toyları
haqqında danışmışdıq.
Qala kəndində musiqi sahəsində məşhur
insanlar da olub. Maraqlıdır ki, onlardan çoxlarının övladları
da ata-babalarının
sənətini - bəziləri
həvəskar kimi, bəziləri isə ustadlar kimi, - davam etdirmişlər.
Xüsusilə muğam sahəsində.
Bakı və ətraf kəndlərdə muğamı
çox sevirlər və indi də
kəndlərdə muğamsız
toylar olmur.
XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərində Qala
kəndində Məmmədhüseyn
adlı bir xanəndə olub. Çox mahir
muğam bilicisi imiş.
Hazırda onun adını daşıyan nəvəsi
yavaş-yavaş toylarda
iştirak edir, məlahətli səsə
malikdir. Toy aparıcısı
kimi yox, qonaq kimi sazəndələr
ona bir dəstgah
oxudur.
Yusif Muradov çox yanıqlı səsə malik olduğundan ona Nalə Yusif
adı vermişdilər. Oğlu Bəhmənin
də yaxşı səsi var, o, Əli Bayramlıda neft sahəsində çalışır və
bir həvəskar kimi balaca məclislərdə
dinləyicilərin nəzərini
özünə cəlb
edir.
Yenə də Qala kəndində
boya-başa çatmış
Ağababanın (biz ona
Ağabba deyərdik) məlahətli "Seygah"ı
vardı, nəvəsi
babasının sənətini
davam etdirməsə də, uzun illər
kiçik məclislərdə
dinləyicilərin zövqünü
oxşayır.
Klarnet ustası Məlik də qalalı olub. Məlik Fərmanov uzun
illər Azərbaycan Dövlət Filarmoniyasında
klarnet ifaçısı
olmuşdur.
Qala və Şüvəlanın ab-havasını
udmuş, maddi nemətlərindən istifadə
etmiş Əşrəf
Ərşəfzadə sağ qalsaydı, bu il onun
70 yaşı tamam olacaqdı.
Əşrəf demək olar ki, mənim gözümün qabağında
böyümüşdü.
Əşrəf hələ uşaqlıq illərində toy mərasimlərində
musiqiyə çox bağlı idi. Xüsusilə Filarmoniyanın solisti olmuş Məlikin klarnetdə çalğılarına
diqqətlə baxar və qulaq asardı.
Məlikdən sonra Abşeron toylarını Həsən
Məhərrəmov aparardı.
Həsən toyda çalarkən Əşrəf onun yanında oturub barmaqlarına diqqət yetirərdi. Bunu hiss edən Həsən Məhərrəmovun - mənə
şagird olarsan?! - kəlməsi uşağın lap ürəyindən
olur.
Həsən Məhərrəmov Bakıda
məşhur "Beş
mərtəbə" deyilən
binanın arxasında
yaşayırdı. Ustadın boş
vaxtlarında Əşrəf
Şüvəlandan (o vaxt
nəqliyyat o qədər
də yaxşı deyildi) həvəslə şəhərə gedər,
musiqi təhsili alardı.
Mən Həsənlə təxminən
həmyaş idim. Nədənsə söhbətlərimiz çox
yaxşı tuturdu.
Bir dəfə mənə gileylənib dedi:
- Cümşüd! Radioda
diktor elan edir ki, tütəkdə
çalır Həsən
Məhərrəmov, balabanda
çalır Həsən
Məhərrəmov, zurnada
çalır Həsən
Məhərrəmov, klarnetdə
çalır Həsən
Məhərrəmov, saksafonda
çalır Həsən
Məhərrəmov. Heç bir
titulum yoxdur.
Əşrəfi özünə oğul sayırdı (onun övladı yox idi).
Yeri gəlmişkən, bir sıra Qərb musiqi alətləri var ki, artıq
Azərbaycan pasportunu alıb. Məsələn, violençelə Natiq, qaboya Cəlilov,
saksafona Həsən Məhərrəmov, gitaraya
Rəmiş Azərbaycan
pasportu verdilər.
Həsən toylara gedəndə hərdən yaxşı öyrətdiyi oyun havalarını Əşrəfə
çaldırırdı.
İndiki kimi yadımdadır, Şüvəlanda
yaxın qohumlardan birinin toy məclisində Həsən bir-iki oyun havası çaldı və klarneti verdi
Əşrəfə. O, çalğısını
muğamla başladı
və keçdi oyun havasına.
Əşrəf musiqini qurtarandan sonra onun müəllimi, Azərbaycan nəfəsli
alətlər ustası
Həsən Məhərrəmov
oturduğu yerdən ayağa qalxıb:
- Əziz
qalalılar, bundan sonra şənlikləri, toyları Əşrəf
Əşrəfzadə aparacaq,
artıq mənə ehtiyacınız olmayacaq.
Əşrəf nə artistlik kursuna getmiş, nə artistlik dərsi oxumuşdu. Onun toy aparmasının
xüsusi əlamətləri
vardı, musiqini ifa edəndə xüsusi hərəkətləri
tamaşaçını özünə
cəlb edirdi. Belə ki, çaldığı
musiqini yaşayırdı.
Birnəfəsə saatlarla musiqi
ifa edir, mahnıdan-mahnıya keçir,
zövq və şövqlə özünü
aparırdı.
Əşrəfin bəstələdiyi
"Milis qardaşım",
"Həyatı", "Mürşüdü", "Fikrəti", "Şüvələni"
oyun havaları hamısı muğam üstə qurulduğundan,
hələ də yaşayır. Elə toy məclisi yoxdur
ki, orada xüsusilə "Şüvələni"
havası ifa olunmasın. Onun oyun
havaları elə şirin idi ki, bir mahnı
başlayanda dinləyici
və ya rəqs edən musiqinin ardını heç olmazsa zümzümə edərdi.
Bakıətrafı kəndləri Əşrəfsiz
toy etməzdilər. Onun qeydiyyat
kitabı həmişə
növbə ilə dolu olardı.
"Vağzalı"
oyun havasına mərhum Şəmsi İmanov möhür vurmuşdu. Məni bağışlasın musiqiçilər, Şəmsidən
sonra "Vağzalı"
havasını Əşrəf
onun şagirdi olaraq ifa edib,
ustadından geri qalmadı. Onun ifa etdiyi musiqi Dövlət radiosunun "Qızıl fondu"nda saxlanılır.
O, toyu aparmağa
dəvət olunanda toy
sahiblərinin maddi imkanlarına baxardı. Maddi cəhətdən zəif
olan toy sahiblərinə
ilk dəfə sazəndələr
adından pul salardı.
Onun dövründə mikrafon,
səsucaldan alətlər
olmadığından toy çox
sadə, musiqi səsi qulağa xoş və eşidiləsi olurdu. Belə ki,
yanaşı oturmuş
qonaq bir-birinin dediyini asanca eşidirdi.
Hazırda Əşrəfin oğlu Fikrət atasının sənətni davam etdirir. O, Səid Rüstəmov
adına Azərbaycan Dövlət Orkestrində klarnet ifaçısıdır. O da
atası kimi toy məclisləri və ad günlərində iştirak
edir.
O vaxtlar respublikalara
azad, sərbəst gediş-gəliş var idi. O, respublikadan kənarda da çoxlu toylar aparmışdı. Gördüyünüz şəkil təxminən
1970-1972-ci illərdə fotoqraf
dostunun oğlunun Orta Asiyanın Mari şəhərində keçirilən
toy məclisində çəkilmişdir.
Həmin nadir şəkildə,
soldan birinci tanımadığım bir
şəxs, ikinci Paşa Quliyev, üçüncü Əşrəf
Əşrəfzadə, dördüncü
qarmon ustası Zakir Mirzəyev, beşinci isə ilk dəfə solo ifa edən nağaraçı
Çingizdir.
Hal-hazırda müsahibim
olan Süleymanov Bilalın (1944) dedikləri:
- Təxminən 1970-1972-ci illər idi. Leninqrada
"Bakı" restoranının
açılışı oldu. Əşrəflə mən də
getmişdim. O, bir
ay həmin restoranda konsert verdi.
Mən davam etmədim və vətənə qayıtdım.
Onunla təxminən
həmyaş olan
1933-cü il təvəllüdlü həmyerlisi
və yaxın dostu Paşa Quliyevin dedikləri:
- Mən Əşrəflə
çox yaxın idim, həmişə başqa kəndlərə
və ya rayonlara, bəzən respublikalara gedəndə məni də özü ilə aparardı.
Respublikamızdan kənarda yaşayan azərbaycanlılar Əşrəfin
toy aparmasını görəndə
övladlarının toylarını
aparmağı xahiş
edirdilər.
Əşrəfin dostlarından
Rəşid Quliyev belə xatırlayır:
- Əşrəf
Dağıstana, Buynakski
şəhərinə toya
getmişdi. Bir toya dəvət
olunmuş Əşrəf
orada bir neçə toyda iştirak etməli oldu.
Oradakı bir maraqlı hadisəni danışmaq istəyirəm.
Əczaçı olan bir bakılı
bizi qonaq çağırdı. Adı Seyfulla
idi, çox mehribançılıqla ailə
üzvləri ilə bir məclisdə oturmuşduq. Onun bir qızı ilə həqiqi mənada ailə qurmaq fikri başımdan keçdi. Bakıya gəldim. Bir qayda
olaraq uzaq səfərdən gələn
evdə öz təəssüratını danışır.
Mən deyəndə ki, bizi aptekçi
Seyfulla qonaq çağırdı, anam
sözümü bitirməmiş
dedi:
- Heç bilirsən
o kimdir?! Sənin xalan qızının
(Qızbacı xala) əridir. Neçə illərdir ki,
Bakıdan köçüb,
Buynakskidə işləyir.
Xalan qızının əczaçılıq
təhsili yoxdur, bəzən aptekdə ərini əvəz edir.
İnsanın sirdaşı anadır. Mən anama fikrimi deyəndə,
anam qeyri-iradi ayağa durub məni bağrına basdı:
- Günü sabah ona sənin üçün elçi gedərik.
Atam, anam, bir neçə
ağsaqqal, ağbirçək
elçi getdilər, mənim istəyimi yerinə yetirdilər. İndi üç
oğul, iki nəvə sahibiyəm.
Əşrəf Əşrəfzadənin dostlarının
çoxlu xatirələri
var. Onun gülər üzü, xoş xasiyyəti, çılğınlığından
başqa, özü də cəlbedici, yaraşıqlı bir gənc idi. Allah-taala ona insana
xas olan bütün gözəlliyi,
insaniyyəti vermişdi,
ömürdən başqa.
Bir mahnıda yaxşı deyilib:
Yazıq o kəsə
ki, qaraqabaqdır,
Nə gözəl
yaraşır insana gülmək!..
Əşrəf Əşrəfzadə
sağ olsaydı, bu il onun 70 yaşı tamam olacaqdı.
Cümşüd MURADOV
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2010.- 10 dekabr.- S.6.