Oyadan, isidən və yaşadan istedad

 

"Həqiqi istedadın nuru səhər günəşinin işığına bənzəyir: yandırmır, göz qamaşdırmır. Oyadır. İsidir. Yaşadır…"

Xalq şairi Fikrət Qocanın "Seçilmiş əsərləri"nə ustad Əkrəm Əylisli "Ürəyimi sərdim günəşə" başlıqlı ön sözündə belə yazır və o ön söz boyunca misal gətirilən tək bircə şerin oyatdığı təəssürat Əkrəm müəllimin həqiqi istedad barəsində yazdığı həmin məhrəm, dəqiq münasibəti yüzdə-yüz təsdiqləyir. Biz bu dəqiq münasibətin qapsadığı həqiqətə zərrə qədər də etinasızlıq göstərmədən onu da əlavə edə bilərik ki, həqiqi istetadın nuru səhər günəşinin işığı kimi oyatmaqla yanaşı, həm də yönəldir - sakini olduğumuz dünyanın, yaşadığımız cəmiyyətin problemlərinə, mənəvi aşınmalarına, zəmanənin gidiliyinə.

Bu məziyyət Fikrət Qoca yaradıcılığının başlıca keyfiyyətidi. Hansı janrda, hansı ölçü-biçidə yazmasından asılı olmayaraq həyata, dünyaya cavabdehlik hissi bu yazılanların ana xəttindən keçir. Və dönə-dönə bəyan edir, yada salır ki:

 

Sən insansan,

Ayaqlarına sığınıb Yer kürəsi.

İnsansan, yaşayırsan -

Həyata cavabdehsən;

Dünyanın taleyini

Ürəyində daşıyırsan…

 

Fikrət Qocanın hesabınca dünyanın taleyi insanların yaşam, düşüncə tərzilə yanaşı həm də adi daşın, qayanın, meşənin, çayın, dənizin, qurdun-quşun, ekoloji tarazlığın hansı durum qarşısında olmasından asılıdır, külli-aləmin yaşamaq şansı bir vəhdətdi. Hər hansı sınma, qopub-ayrılma, ən xırda qəsd, laqeydlik bu aləmin çöküşünə, ani məhvinə təkan verə bilər. Ona görə də ən lirik, oynaq, eyni zamanda fəlsəfi şerilə yanaşı "Ağdaş meşələri"nin həyəcan təbili də səslənir:

 

Bu meşənin dili yoxdu danışa,

Ağacların ayağı yox qaçalar.

Bu ağacdı, dönüb, dolub bu yaşa,

Adam olsa on yaşında qocalar.

 

Bu misraların alt yapısında, təqdim olunan, diqqət yönəldilən ağacın mantar qatında bəşəriyyətin, yerin, göyün, külli-aləmin ümumiləşdirilmiş obrazı, biganəliyə, laqeydliyə yenilməz bir üsyan var. Bu şeirdə konkret bir günahkarın, yaramazın adı çəkilmir. Ancaq çəkilməyən bu ad birbaşa çağdaş insanın təbiətə olan münasibətini bütöv, boya-boy ortaya qoyur, əsl "qatili" nişan verir:

 

Gövdələri kömür üçün doğrandı,

Yerlərinə qarpız, yemiş əkildi.

Bulaqları ayaq altda bulaşdı,

Bizdən küsüb ayaq altda çəkildi.

 

Gödən üçün ruha, cismə balta çalmaq nadürüstlüyünün faciəsini təqdim edir şair bu misralarla:

 

Baltalandı qovaqların həyatı,

Qırqovullar çılpaq qaldı, qırıldı.

Meşə oldu bir yanıqlı bayatı,

Orda-burda kötükləri qaraldı.

 

Şair kainatın, anamız Yer kürəsinin oksigen balonları olan meşələrin orda-burda qaralan kötüklərindən qlobal fəlakətlərə yol başlandığının həyəcan təbilini vaxtında çalır, problemi qabardır. Bu, onun vətəndaş məsuliyyətinin, vicdanının səsidir. Sənətkar münasibəti zamanın dilmancına dönəndə xalqın sevgi və sayğısıyla qarşılanır, cəmiyyət onun problemlərini qabardan söz sahibinə ehtiram bəsləyir. Təsadüfi deyil ki, Dostoyevski Lissabon zəlzələsindən bir gün sonra qəzetdə fetin biganə bir şerini oxuyandan sonra yazmışdı: "Xalq öz şairini meydanda basdırdı". Deməli, zəmanəsinin problemlərinə biganə olan sənətkar gələcək üçün də yaşarı ola bilməz. Və xalq şairi Fikrət Qocanın sənətkar xoşbəxtliyi həm də yazdıqlarının cəmiyyət, sakini olduğu dünya, vaxt və baxt üçün aktual olmasındadı. Bir sənətkar olaraq o, bəşəriyyət və insanlıq itkisinə dözümsüzdü. Onun təsvirində adi bir çiçək soluşu, budaq sınığı, qarışqa nizamının pozulması ağır itkidi. Fransa filosofu Marsel Prustun "Həqiqi cənnətlər itirilmişlərdir" təəssüfü Fikrət Qocanın yaradıcılığından küll halında keçir. Özü də təkcə zəngin şeirlərindən, poemalarından, povestlərindən yox, həm də publisistikasından. Və bu məqamda professor İlham Rəhimlinin xatırlamaları F.Qocanın vətəndaşlıq qayəsini incələmək üçün daha bol material verir: "Ötən əsrin 80-ci illərinin əvvəllərində Azərbaycan ictimai şüurunda müəyyən dərəcədə yeni oyanma, mənəvi-əxlaqi dəyərlərə, insan və cəmiyyət problemlərinə təzə baxış tərzi yaranmışdı. Düzdür, bu oyanış geniş miqyas almamışdı. Lakin ziyalılarımızın bir qismi özlərinin publisist yazılarında həmin oyanışın işartılarını büruzə verirdilər. Həmin azsaylı ziyalılardan biri Fikrət Qoca idi. Mən o dövrdə "Kommunist" (indiki "Xalq qəzeti") qəzetində mədəniyyət və publisistika şöbəsinin müdiri işləyirdim. Bir gün Fikrət Qoca redaksiyaya böyük bir yazı gətirdi. Şair yazıya "Çoban olmaq istəyirəm" adını qoymuşdu. Özündən və Ağdaşdakı doğma kəndlərindən bəhs edirdi. Əslində bu, bəhsetmə yox, daxili həqiqət eşqilə qovrulan, cəmiyyətdəki kəm-kəsirlərə qarşı fəryadla mübarizəyə çağıran şairin hayqırtısı idi. Fikrət Qoca mənə dedi ki, bu yazını çap eləməsən özümə qaytar. Onu da dedi ki, belə getsə, yəni, torpağa xəyanət dərinləşsə, şairliyi atıb görk üçün çoban olacam…

Bir neçə gündən sonra yazı olduğu kimi çap olundu. Əslində bir kəndin timsalında böyük bir məmləkətin mənəvi-əxlaqi münasibətlərdə, torpaq və insan, cəmiyyət və şəxsiyyət problemlərində olan acınacaqlı çatışmazlıqlar cəsarətlə qələmə alınmışdı. Yazı çox ciddi rezonans verdi və bu məqalə ilə bağlı daha bir neçə publisist fikir oxuculara çatdırıldı…

Bunları xatırlamaqda məqsədim odur ki, fikrət Qocanın poeziya yaradıcılığndan söz açan ədəbiyyatşünaslar ədibin publisistikasına da ehtiramla yanaşsınlar. Məncə, həmin prinsip - yanaşmada Fikrət Qocanın yazıçı qayəsi daha aydın görünə bilər".

Professor İlham Rəhimlinin içdən və vəfalı yaddaş dünyasından gələn bu xatırlamalar sözügedən məqalənin çap olunduğu tarixi şəraiti yenidən gözlərim önünə gətirir.

Maraqlıdı ki, "Çoban olmaq istəyirəm" məqaləsi "Kommunist" qəzetində dərc edildiyi il mən ali təhsilimi yenicə tamamlayıb ucqar və təbii ki, problemlərlə baş-başa olan kənd məktəbində müəllim kimi fəaliyyətə başlamışdım. Azərbaycan dili və ədəbiyyatı fakültəsini bitirsəm də, şeirlərim "Azərbaycan", "Ulduz" jurnallarında, "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində, bir çox toplularda dərc edilsə də, məktəb direktoru mənim bədən tərbiyəsi dərsi deməyimi "məsləhət" bilmişdi. Təbii ki, mənim "bədən tərbiyəsi dərslərim" sinifdə oxuyan diribaş uşaqların bilgisi hesabına yola verilirdi. Bu mənada, Fikrət Qocanın "Çoban olmaq istəyirəm" məqaləsində bəhs olunan problemlər mənə tanış idi. Əli qabarlı çoban atam kolxozun min baş qoyununu min cür əzab-əziyyətlə bəsləyir, üç-dörd aydan bir yüz iyirmi manat maaş alırdı. Evdar qadın olan anamın, bacılarımın adına isə hər ay 200-300 manat saxta "əmək haqqı"na qol çəkdirib kolxoza "süd" alırdılar.

Məqalədə qoyulan problemlər mənə yaxşı tanış olduğundan müəllifə bir məktub da ünvanladım. Qeyd etməyi də unutmadım ki, hörmətli Fikrət müəllim, indi kənd-kəsəkdə çobançılıq etməyin özü də çətin işə dönüb. Mal-qara üçün olan örüş yerləri başdan-başa şumlanıb pambıq əkinəcəyinə dönüb. Künc-bucaqda qalan arx-bərə üstündə isə gərək iki-üç baş davarını yedəyində otarasan. Otlaq sahələri olmadığı üçün binəva çobanlar otardıqları mal-qaranı kol-kosda, arx-bərədə itirib sonra da ömrü boyu cərimə ödəmək zorunda qalırlar.

"Kommunist" qəzetinin 3-4 həftə sonrakı sayında Fikrət müəllim sözügedən məqalə ilə bağlı münasibət bildirən oxucularla bərabər mənim də adımı çəkmişdi və şübhəsiz ki, bu kiçik diqqət əyalət ağrısı yaşayan, problemlər məngənəsində sıxılan kənd müəllimi üçün yetərli bir həmrəylik faktı idi.

Yaxın günlərdə Fikrət müəllimin iş otağında olan söhbətimiz gəlib yenə "Çoban olmaq istəyirəm" məqaləsinin üstündə dayandı. Baxışları uzaq, məchul bir nöqtədə ilişib qaldı. Hiss edirdim ki, bu an o, fiziki baxımdan mənimlə üzbəüz əyləşib söhbət edən görkəmli şairdən daha çox zaman-zaman ağır, işgəncəli, eyni zamanda hasilə gətirilməyi xalq, millət və bəşəriyyət üçün mütləq vacib olan bir işin altına çiyin verən, ancaq gözlədiyi nəticəni heç vəchlə əldə edə bilməyən qos-qoca bir batır qismindədi. Handan-hana iç dünyasından ayrılıb məsum bir çocuq kövrəkliyi, təəccübü ilə dediyi sözlər də bu durumunun əhvalınca idi:

- Ha baş sındırırsan, düşünürsən, ancaq baş aça bilmirsən ki, bu işlər niyə belə gedir? Axı gözlərimin qabağında olan, gündəlik rastlaşdığım bu problemlər haqqında otuz-otuz beş il əvvəl yetərincə yazmışam, bu nöqsanların aradan qaldırılması üçün impuls vermişəm. Məndən əvvəllər də yazan olub, sonra da… Ancaq aradan neçə onilliklər keçib, yenə də baxıb görürəm o problemlərin bir çoxu yeni - iyirmi birinci əsrin də yol yoldaşına dönüb. Xruşşovun dövründə donuzçuluğun inkişafı ilə bağlı qərar qəbul olunmuşdu. Bu istiqamətdə geniş kampaniya başlamışdı.

Təsəvvür edin, təşəbbüsə qoşulan azərbaycanlı təsərrüfat rəhbəri donuzbəsləmə prosesini bilmədiyi üçün rus millətindən olan donuzabaxan dəvət etmişdi, soruşmuşdu ki, hansı üsulla yemləsək birinciliyi əldə edə bilərik? O rus balası da yarı ciddi, yarı zarafat deyib ki, donuzlar qoyun ətiylə bəslənsə daha çox gəlir əldə edərik. Donuzçuluqdan başı çıxmayan kolxoz sədri eləməyib tənbəllik, hər gün donuzlara kəsilib verilmək üçün on-on beş baş qoyun göndərib… Təsəvvür edirsinizmi bu nə deməkdi, yerlərdə təsərrüfata kimlər başçılıq edirmiş? Mən o zaman "Qoyun yeyən donuzlar" adlı bir məqalə yazıb çap etdirmişdim. Baxmayaraq ki, başabəla kolxoz sədriylə yanaşı, dolayısı ilə o dövrün şüarçılıq, hoqqabazlıq bəlalarını da tənqid etmişdim, bunun üstündə başımın sığallanmayacağını da bilirdim. Ancaq mənim vətəndaş, sənətkar heysiyyətim bu rəzalətə üsyan edirdi və mən o üsyanı əks-sədalandırmağı özümə mənəvi borc bilirdim. "Çoban olmaq istəyirəm" məqaləm də o vətəndaş narahatlığının bəlirtisi idi. Görürdüm ki, dədə-babalarımızın halal peşəsinin qəsdinə duranlar var. "Bolluq" deyə-deyə bolluğu yaradacaq sahələri ləğv edirlər, halal zəhmətə söykəli peşələri unutdururlar. "Azərbaycan gəncləri" qəzetində dərc edilən bir məqaləmdə isə yaşayış evlərinin ətrafını hasar-qalaya alanların bu işi hansı xofa, qorxuya görə etmələrinə təəccübümü bildirmişdim. "Kimdən qorunuruq, kimdən qaçırıq?" sualını önə çəkmişdim. Doğrudur, həmin məqalə mətbuatda dərc edildikdən sonra şəhərimizin iki-üç yerində ümumi mənzərəyə xələl gətirən gərksiz barıları, divarları sökdülər. Ancaq indi onların yerində daha dəhşətli, daha keçilməz barılar, çəpərlər çəkilir. Görünür bu çəpərlər beynimizdə, şüurumuzdadı. İçimizdə çəpərsiz yaşaya bilməmək xofu var. Ona görə də əlimizə imkan düşən kimi çəpər çəkib uşaqlarımızı, özümüzü ətraf mühitdən, cəmiyyətdən təcrid edirik.

İçərişəhərin nizamının pozulması barəsində də publisistik yazılarımda dönə-dönə münasibətimi bildirmişəm. Ancaq adama elə gəlir ki, bu yazılanların, deyilənlərin qulaqlara çatmamsı, qafaları silkələməməsi qorxusu, problemləri var. Və bu problem o gərəksiz hasarlardan daha qorxuludu. Bilirsinizmi, sənət adamı öz millətinin, xalqının problemlərinə həmişə həssas olmalıdı. Bu yolda hər cür çətinliklərlə üzləşsə də belə. Sabirin, Cəlil Məmmədquluzadənin böyüklüyü, gücü buradan gəlir. Götürək ki, mənim 1962-ci ildə "Rüşvətxorlar" adlı şerim çap olunmuşdu. Ən qəribəsi o idi ki, şeirə görə mənə bir neçə söyüş məktubu gəlmişdi. Deməli, sözüm hədəfinə çatmışdı və mən bununla təskinlik tapır, şerimdən razı qalırdım… Təbii ki, şeir, söz təbdən süzülür, şairlik Tanrı vergisidi. Ancaq sənətkar amalı, məramı da aydın olmalıdı. Bunsuz söz sənəti gərəksizləşir. Sözün yaşarılığı öncə onun çağdaşlığında və mövqeyindədi. Bunlarsız sənətin maraq dairəsində olması mümkün deyil.

Baxıram… Bu elə əzəldən əsərlərini sevə-sevə mütaliə etdiyim, 30 il əvvəl şəxsi təmasda olduğum şair Fikrət Qocadı. Şeirləri, istedadı ilə oyadan, isidən və yaşadan Fikrət Qoca. Bir rəssam tərəfindən çəkilən şəklində bir üzü ağac - dünya, kainat, təbiət, bir üzü insan - ruh kimi təsvir olunmuşdu. İllər öncəsi o şəkli necə görmüşdümsə indi Fikrət müəllim o şəklin əkiz tayı, qardaşı kimi əyləşmişdi önümdə…

 

 

S.Hüseynoğlu

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 16 iyul.- S.3.