Üzeyir Hacıbəyli - publisist

  

  "Azərbaycan milli mətbuatının 135 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında" Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin imzalamış olduğu 10 iyun 2010-cu il tarixli sərəncamda deyildiyi kimi, 1875-ci il iyulun 22-də görkəmli maarifçi və publisist Həsən bəy Zərdabi tərəfindən nəşr olunmağa başlayan "Əkinçi" qəzeti ilə əsası qoyulmuş Azərbaycan milli mətbuatı bütün dövrlərdə həqiqət carçısı olmuş, cəmiyyəti düşündürən problemləri, dövrün qabaqcıl ideyalarını və mütərəqqi fikirlərini əks etdirmiş, xalqımızın maariflənməsində, milli və bəşəri dəyərlərin təbliğində mühüm rol oynamışdır.

Mürəkkəb, lakin şərəfli inkişaf yolu keçmiş milli mətbuatımız həmişə xalqımızın şanlı tarixinin güzgüsü olmuşdur. XIX əsrin ikinci yarısı - XX əsrin əvvəllərində "Əkinçi" ənənələrini davam etdirən "Ziya", "Kəşkül", "Şərqi-rus", "Həyat", "İrşad", "Molla Nəsrəddin" və digər nəşrlər insanları yüksək ideallar uğrunda mübarizəyə səsləmiş, milli oyanış və özünüdərk prosesinin aparıcı nümunələri kimi tanınaraq şöhrət qazanmışlar. Azərbaycan mətbuatı xalqımızın azadlıq arzularının gerçəkləşməsinə, mənəvi dəyərlərinin qorunmasına, mədəniyyətinin tərəqqisinə, qabaqcıl ictimai fikrin, milli şüurun formalaşmasına böyük töhfələr vermişdir…

 

***

 

Üzeyir Hacıbəyli Azərbaycan musiqisinin, dramaturgiyasının, elmi-estetik fikrinin XX əsrin birinci yarısında parlamış bənzərsiz simalarından biri kimi milyonların sevimlisidir. Şanlı tərcümeyi-halı çoxyönlü yaradıcılığın və ictimai fəaliyyətin bir çox sahələri ilə əlamətdar olan Üzeyir bəy bu sahələrin hər birində öz parlaq əməlləri ilə yeni, əlamətdar səhifələr açıb onları əsaslı şəkildə zənginləşdirmişdir. Onun 15 il müxtəlif qəzet redaksiyalarında felyetonçu, tərcüməçi, redaktor müavini və redaktor kimi çalışdığı illərdəki fəaliyyəti öz sanbal, məna və əhəmiyyəti etibarilə ancaq ana dilimizdə ilk qəzeti yaratmış Həsən bəy Zərdabinin və dünyada məşhur "Molla Nəsrəddin" jurnalının redaktoru Cəlil Məmmədquluzadənin fəaliyyətləri ilə müqayisə edilə bilər. Özəlliklə çarizmin, rus bürokratiyasının özbaşınalıqlarını, erməni daşnaklarının rus bolşevikləri ilə sıx əlaqə şəraitində Azərbaycana, bütünlükdə türk dünyasına münasibətdə nümayiş etdirdikləri xəyanətləri ifşa edən məqalələrini Üzeyir bəy sanki bir əsr bundan öncə deyil, elə yaşadığımız günlərdə qələmə almışdır.

Üzeyir Hacıbəyli irsinin çox əhəmiyyətli bir sahəsini onun publisistikası təşkil edir. Ədib gənclik çağlarından yaradıcılığa publisistik yazılarla başlamış, on illər boyu yorulmaq bilmədən Azərbaycan və rus dillərində bu janrın məqalə, felyeton, resenziya, miniatür, səhnəcik, açıq məktub və s. formalarında yüzlərlə əsərini nəşr etdirmişdir. O, peşəkar jurnalist kimi, bu sahənin sənət sirlərini, yaradıcılıq incəliklərini, nəzəri problemlərini çox yaxşı bilmiş, müxtəlif illərdə zəmanəsinin bəzi ən populyar qəzetlərinin felyetonçusu, tərcüməçisi, naşiri, redaktoru olmuşdur. Bu gün xüsusi iftixar duyğusu ilə qeyd edirəm ki, Üzeyir bəy bizim ilk müstəqil Azərbaycan hökumətinin nüfuzlu mətbu orqanı olan "Azərbaycan" qəzetini də redaktə etmişdir.

Publisistikada Üzeyir bəyi ən çox cəlb edən bu janrın operativlik adlanan keyfiyyəti idi. XX əsrin əvvəllərində cəmiyyət həyatının aktual problemlərinin aşıb-daşdığı, təxirə salmadan şərhini, izahını, dəyərləndirilməsini gözlədiyi bir vaxtda xalqın taleyinə biganə qalmayan istedadlı və geniş bilikli ziyalı dinclik nə olduğunu bilmir, digər sahələrdə, özəlliklə də musiqi yaradıcılığı sahəsində çox ciddi tarixi uğurlar qazanmaqla yanaşı publisist fəaliyyətini də davam etdirir, illər uzunu, demək olar ki, həftədə bir neçə yazısı nəşr olunurdu. Təkcə bunu demək kifayətdir ki, dahi bəstəkarın "Leyli və Məcnun", "Arşın mal alan", "O olmasın, bu olsun" kimi şedevrləri 1907-1912-ci illər arasında, yəni onun jurnalistlik fəaliyyətinin də intensiv surətdə davam etdiyi bir vaxtda yaranmış, iştirakı, çox dəyərli məsləhətləri və köməyi ilə tamaşaya qoyulmuşdu. Bu barədə düşünərkən Üzeyir bəyin xalq işi uğrunda cannisarlığı qarşısında bir daha baş əyməli olursan.

Əsla təsadüfi deyil ki, Üzeyir bəyin hələ 1985-ci ildə "Yazıçı" nəşriyyatında buraxılmış çox sanballı "Seçilmiş əsərləri"nin təxminən 500 səhifəsi dövri mətbuatda çıxan bu cür nisbətən kiçik həcmli məqalələri üçün ayrılmışdır. Lakin bu da onun publisistik çıxışlarının hamısı deyil. Ü.Hacıbəylinin Rusiyanın "parçala, hökm sür!" doktrinasını, erməni daşnaklarının şovinist siyasətini, ümumiyyətlə, türkə, özəlliklə də azərbaycanlılara qarşı patoloji nifrətini, o vaxt ölkədə hökm sürən ictimai ədalətsizliyi, geriliyi, ətaləti, fanatizmi ifşa edən məqalələrinin 115-i məlum səbəblərə görə onun sovet vaxtı buraxılmış kitablarına salınmamışdı. Azərbaycan mətbuatı tarixinin tədqiqi sahəsində mühüm xidmətləri olan qocaman jurnalist, professor Şirməmməd Hüseynov Üzeyir bəyin bu məqalələrini toplayıb iki cilddə nəşr üçün hazırlamışdır. 115 məqalədən ibarət birinci cild 2009-cu ildə, vaxtilə zədələndiyi üçün tam mətni bərpa olunmuş məqalələr isə ikinci cild kimi 2010-cu ildə "Elm" nəşriyyatı tərəfindən nəfis şəkildə buraxılmışdır. Yəqin ki, böyük bəstəkar və ədibin əsərlərinin tam külliyyatının akademik nəşri hazırlanarkən onun bu qəbildən olan digər əsərləri də necə varsa (ixtisarsız və redaktəsiz), eləcə də əhatə ediləcəkdir.

 

***

 

Üzeyir bəyin publisistikası ictimai həyatın irəli sürdüyü vacib problemlərə həm vaxtında, həm də çox obyektiv cavab verir, jurnalistin təbiətindəki doğruçuluq, özünə, məsləkinə qarşı tələbkarlıq onu mürəkkəb siyasi məsələlərin girdabında ilişib qalmağa qoymur, hadisələri hər şeydən öncə məhz xalqın, onun mütərəqqi qüvvələrinin mövqeyindən çıxış edib qiymətləndirməsini təmin edirdi. Akademik Mirzə İbrahimovun bu mülahizəsi keçən əsrin ədəbi-ictimai mənzərəsinin hərtərəfli təhlilindən doğduğu üçün çox mötəbərdir ki, Üzeyir bəyi publisistikaya gətirən onun "cəmiyyətlə üz-üzə, göz-gözə danışmaq", mütərəqqi fikirlərini xalqa mümkün qədər tez çatdırmaq və aşılamaq arzuları olmuşdur.

Məlum olduğu kimi, Bakı XX əsrin əvvəllərində əsasən neftçıxarma və neftin emalı zəminində o vaxtadək görünməmiş miqyasda və sürətlə inkişaf edirdi. Bu illərdə bütün imperiya ərazisində baş verən qlobal hadisələr yalnız ictimai, siyasi, iqtisadi həyatda yox, üst qatda, yəni ədəbiyyat, incəsənət və mətbuatda da özünü aşkar surətdə göstərirdi. 1905-ci il inqilabından sonra əmələ gəlmiş nisbi "yumşalma" müstəvisində Bakıda həm Azərbaycan, həm də rus dillərində xeyli qəzet və jurnal nəşr edilirdi.

Maraqlıdır ki, həmin kütləvi informasiya vasitələrinin ən çox populyar olanlarının mühüm bir qismi az sonra böyük Azərbaycan bəstəkarı kimi məşhur olacaq Ü.Hacıbəylinin şərəfli adı və əməlləri ilə bilavasitə bağlı olmuşdur. Üzeyir Hacıbəyli, Allah eləməmiş, heç bir bədii, elmi əsərini, "Leyli və Məcnun", "Koroğlu" operalarını, "Arşın mal alan" və "O olmasın, bu olsun" operettalarını yazmış olmasaydı da, elə yalnız 1905-1920-ci illər arasındakı publisist fəaliyyəti ilə Azərbaycan jurnalistikası tarixində sanballı yer tutan görkəmli ictimai xadim kimi tarixə düşəcək, uca mövqe sahibi kimi həmişə yüksək qiymətləndiriləcəkdi.

Üzeyir bəyin 1905-ci ildə nəşr etdirdiyi məqalələri özəlliklə həm də onunla əlamətdar olmuşdular ki, Qarabağdan, Hadrut məktəbindəki müəllimlikdən təzəcə gəlmiş müəllifin Bakıda məskunlaşıb "Həyat" qəzeti redaksiyasında mütərcim və felyetonçu kimi fəaliyyətinin bünövrəsi məhz həmin çıxışları ilə qoyulmuşdu. O zaman ictimai təlatümlər içərisində çırpınan, həmişə də daşnak-bolşevik fitnəkarlarının təzyiqlərinə məruz qalan siyasi və mədəni mərkəz Bakıda rəsmi qulluğa başlaması, həm də görkəmli ədib, publisist və bəstəkar Üzeyir bəy Hacıbəylinin doğuluşundan xəbər verirdi.

Ü.Hacıbəyli bir neçə ilk məlumat və məqaləsini "Kaspi" qəzetində rus dilində, "Həyat" qəzetində Azərbaycan dilində buraxdırmışdı. 1906-cı ilin ilk günlərindən isə o, Prezident sərəncamında adı çəkilən, fəaliyyəti, xidmətləri haqlı olaraq təqdir edilən "İrşad" qəzetinin redaksiyasında felyetonçu-tərcüməçi vəzifəsində işə başlamışdı. Bu zaman "İrşad"ın redaktoru görkəmli Azərbaycan alimi və jurnalisti Əhməd bəy Ağayev (Ağaoğlu) idi. Ü.Hacıbəylinin publisistika sahəsində istedadının parlamasında "İrşad"ın, özəlliklə, onun redaktoru Ə.Ağaoğlunun nəcib və xeyirxah rolu olmuşdur. Təkcə bunu göstərmək kifayət edər ki, yalnız 1906-cı ildə bu qəzetin səhifələrində Üzeyir bəy dövrün ən aktual mövzularında 125 məqalə və felyeton yazıb nəşr etdirmiş, öz xəlqi, mütərəqqi ruhu, mübariz mövqeyi ilə "Molla Nəsrəddin" jurnalının nəzərini cəlb etmiş, şəxsən Cəlil Məmmədquluzadənin hüsn-rəğbətini qazanmışdı. Üzeyir bəyin "filankəs" imzası ilə, "Ordan-burdan" başlığı altında dərc etdirdiyi məqalələri həm "İrşad" qəzetinin tarixçəsi, həm də Azərbaycan publisistikasının uğurları baxımından 1905-ci il inqilabı ilə başlanan mərhələnin ən aktual mövzularına həsr edilmiş çox kəskin ruhlu yazılar idi.

 

***

 

Üzeyir Hacıbəyli 1904-cü ildən başlamış 1920-ci ilin baharına qədər bir müəllim, bəstəkar, dramaturq, dirijor, ictimai xadim, tərcüməçi kimi yüksək dərəcədə səmərəli çalışmaqla yanaşı publisistik yaradıcılığa da geniş fasilə verməmiş, Azərbaycan və rus dillərində yazdığı məqalə, felyeton və tərcümələrini müntəzəm olaraq nəşr etdirmişdi. Hesablamalar göstərir ki, Üzeyir bəyin ən çox nəşr olunduğu mətbuat orqanları onların fəaliyyətlərinin xronoloji ardıcıllığı baxımından "Kaspi" (1881-1919), "Həyat" (1905-1906), "İrşad" (1905-1908), "Tərəqqi" (1908-1909), "Həqiqət" (1909-1910), "Yeni iqbal" (1915-1917) və "Azərbaycan" (1918-1920) qəzetləridir. Bu qəzetləri müxtəlif vaxtlarda Azərbaycanın görkəmli vətənpərvər oğulları, böyük yaradıcı ziyalıları, alimləri Ə.Topçubaşov, H.Zərdabi, Ə.Hüseynzadə, Ə.Ağaoğlu, C.Hacıbəyli, Ü.Hacıbəyli redaktə etmişlər. Bir qədər konkretləşdirsək, Üzeyir bəy 1905-ci ildə (sentyabr-dekabr) "Həyat" qəzetinin redaksiyasında tərcüməçi, 1906-1908-ci illərdə "İrşad" qəzeti redaksiyasında tərcüməçi, 1906-1908-ci illərdə "İrşad" qəzeti redaksiyasında mütərcim-felyetonçu vəzifələrində çalışmışdır. "Həqiqət", "Yeni iqbal" və "Azərbaycan" qəzetlərinin fəaliyyətinin müxtəlif çağlarında onların baş redaktoru olmuşdur. Müstəqil Azərbaycan dövlətinin ilk rəsmi orqanı "Azərbaycan"ı nəzərə almasaq, yuxarıda adları çəkilən qəzetlərin demək olar ki, hamısı böyük Azərbaycan xeyriyyəçiləri Hacı Zeynalabdin Tağıyev və Murtuza Muxtarovun maliyyə dəstəyi ilə çıxmışdı.

Bu illərdə Üzeyir bəy intensiv jurnalistik fəaliyyətini davam etdirməklə yanaşı Bibiheybətdə ibtidai məktəbdə müəllimlik etmiş, orada ana dili, rus dili, riyaziyyat, coğrafiya və musiqi dərsləri demiş, "Hesab məsələləri" dərsliyini, "Mətbuatda istifadə olunan siyasi, hüquqi, iqtisadi və əsgəri sözlərin türki-rusi və rusi-türki lüğəti"ni də nəşr etdirmişdi.

"İrşad" - gənc və enerjili jurnalistin xüsusi canfəşanlıqla çalışdığı redaksiya idi. Maraqlıdır ki, "İrşad" fəaliyyət göstərdiyi təqribən iki il yarım ərzində iki dəfə bağlanmışdı. Birinci dəfə qəzetin rəhbərliyi Üzeyir bəyin "Stolıpinin xəyalı" (1907) felyetonunu dərc etməkdə, ikinci dəfə yenə də onun "Nağıl" (1908) felyetonuna yaşıl işıq yandırmaqda günahlandırılırdı. Birinci felyetonda 1905-ci il inqilabından sonrakı rus irticasının atası Stolıpin ifşa edilir, ikinci felyetonda isə çar hökuməti "İvan" adı altında lağa qoyulurdu.

Tamamilə təbiidir ki, Üzeyir bəyin publisistikasında XX əsrin əvvəllərinin iki çox vacib probleminə münasibət özünün geniş və yerli-yataqlı inikasını tapmışdır. Bunlardan biri baxtına ən azı 100 il "Xalqlar həbsxanası" Rusiya imperiyasının tərkibində yaşamaq kimi ağır bir tale yazılmış Azərbaycanın vəziyyəti, digəri isə bütün Qafqazı xərçəng xəstəliyi kimi təhdid edən və özünün əsas məqamları ilə birinci problemlə sıx bağlı olan erməni sindromu idi.

Məlum olduğu kimi, tarixin hökmü ilə çarizm çökdükdən sonra Azərbaycan iki il fərqlə 70 il də həmin imperiyanın qırmızı rəngə boyanıb dəbdəbəli şüarlarla bəzədilmiş astar üzü olan kommunist rejiminin əsarətində qaldı. Bu müddətdə Azərbaycan xalqının yüz minlərlə günahsız övladları "inqilabi mübarizələrin" üzbəüz səngərlərində qırıldılar, şəxsiyyətə pərəstişin qurbanları kimi "buzlu cəhənnəm"də məhv edildilər, Böyük Vətən müharibəsi cəbhələrində faşizmə qarşı mübarizə meydanlarında fədakarlıqla həlak oldular. Lakin sovetlərin irtica maşını xalqımızın axırına çıxıb onun genefondunu sona qədər məhv edə bilmədi. Əmələ gəlmiş az-çox imkanlardan istifadə edən istedadlı vətən övladları, bir tərəfdən kütləvi repressiyalarda qırıldıqlarına, Sibir, Uzaq Şərq həbs düşərgələrində çürüdüldüklərinə baxmayaraq, o biri tərəfdən ali məktəblər bitirib yüksək ixtisaslı mütəxəssislər oldular, təkcə Azərbaycanın deyil, keçmiş sovetlər ittifaqının sənaye, kənd təsərrüfatı, elm, ədəbiyyat, mədəniyyət və incəsənətinin inkişafında böyük hünərlər göstərdilər. Zəmanəsinin ən böyük bəstəkarlarından biri, unikal sənətkar Üzeyir Hacıbəylinin "Koroğlu" kimi epoxal əhəmiyyətə malik operası yarandı, elmimizin iftixarı, kimyaçı alim, akademik Yusif Məmmədəliyevin ixtira etdiyi yüksək oktan ədədli benzin faşizmə qarşı müharibənin sayı-hesabı bilinməyən təyyarə, tank və digər maşınlarını göydə də, yerdə də faşistlər üçün demək olar ki, əlçatmaz etdi.

Yenə taleyin hökmü ilə sovet imperiyası da çökdü, "Xalqlar həbsxanası" dağıldı, keçmiş SSRİ-nin bütün xalqları kimi Azərbaycan xalqı da çoxdan bəri arzusunda olduğu, uğrunda meydanlara çıxıb mübarizə apardığı, yenə də ən yaxşı oğul və qızlarını 1990-cı ilin 20 yanvar gecəsi qurban verdiyi azadlıq arzusuna qovuşdu. Müstəqil dövlətimiz - Azərbaycan Respublikası bərqərar oldu, üçrəngli dövlət bayrağımız bütün ölkə boyu vətən göylərində dalğalandı, sovetlərin güllələdiyi görkəmli şair Əhməd Cavadın sözlərinə vaxtilə Üzeyir bəyin bəstələmiş olduğu məşhur "Azərbaycan Respublikasının Dövlət himni" dalğa-dalğa bütün dünyada səsləndi. Dövlətçiliyimizin tarixinə taleyüklü Qurtuluş günü kimi düşən 1993-cü ilin 15 iyununda böyük qlobal hadisə bərqərar oldu, xalqımızın təkidli tələbi ilə Naxçıvandan Bakıya gələn ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycanı xaosdan, vətəndaş qarşıdurmasından, qardaş qırğınından xilas etdi, onu dünya inkişafının şahrah yoluna çıxartdı.

Beləliklə, Üzeyir Hacıbəylinin də bir publisist kimi intensiv məşğul olduğu problem tarixin təbii axarı müstəvisində öz uğurlu həllini tapmış oldu. Bununla belə, onun həmin mövzu ətrafında yazdığı əsərlər, XX əsrin əvvəllərinin dövri mətbuatında nəşr etdirdiyi məqalə və felyetonlar öz tarixi əhəmiyyətini bu gün də qoruyub saxlayırlar.

Üzeyir Hacıbəylinin öz əsərlərində qoyub şərhini verdiyi prioritet məsələlərdən biri xalqın öz düşmənlərinə qarşı mübarizəsində xüsusi əhəmiyyət kəsb edən birliyi, vəhdəti məsələsi idi. Azadlıq və istiqlaliyyət xalq taleyinin heç nə ilə müqayisəyə gəlməyən elə əvəzolunmaz nemətidir ki, onu əldə etmək üçün xalqı təmsil edən bütün qüvvələrin birliyi, vəhdəti, bir hədəfə vurması tələb olunur. Böyük publisist bu məsələnin tərkib hissəsi kimi adamlarımızın vicdan azadlığını, milli və dini birliyini də yüksək qiymətləndirirdi… "Bakıda müsəlman ictimai" məqaləsi bu baxımdan çox səciyyəvidir. Əslində bu məqalə şəhərdə baş tutmuş bir yığıncaqdan reportajdır. Müəllifin diqqətini cəlb edən məsələ isə çox maraqlıdır. Burada çıxış edən dərzi Əliyev (Şəki) dini icmada sünnü-şiə ixtilafı haqqında danışmağa başlar-başlamaz adamlar hay-küy qaldırıb ona mane olur və natiqi xitabət kürsüsündən salırlar. Müəllif aşkar duyulan bir iftixar hissi ilə yazır ki, "ancaq müsəlmançılığı ilə fəxr edən cəmaət sünni və şiə mübahisəsini istəmir" ("Həyat" qəzeti, 23 noyabr 1905-ci il).

Üzeyir bəyin məqalələrini izləyəndə görmək olur ki, soydaşlarının bir sıra məqamlarda nümayiş etdirdikləri milli birlik təzahürləri ədibin böyük fərəhinə səbəb olurdu. Onun "Əski qaydalar hələ güclüdür" ("Həyat" qəzeti, 29 noyabr 1905-ci il) adlı məqaləsindən məlum olur ki, azərbaycanlılara qarşı qaragüruhçu əməlləri ilə məşhur olan Qazax uyezdinin rəisi Arnold qeyri-qanuni əməlləri, rüşvətxorluğu və digər ağır cinayətləri üstündə istefaya göndəriləndən az sonra yəqin ki, külli miqdarda rüşvət verib yenə də öz yerinə bərpa edildikdə 200 nəfər azərbaycanlı əlbir olub əvvəlcə Qafqaz canişininə etiraz teleqramı vurmuş, sonra isə mütəşəkkil surətdə Tiflisə gedib canişin Vorontsov-Daşkovun özü ilə görüşmüş, o da öz növbəsində bu işə bir əncam çəkəcəyinə söz vermişdir…

Üzeyir bəy erməni fitnəkarlığı nəticəsində baş verən gərginlik hallarını aradan qaldırmaq, onların günahkarlarını cəzalandırmaq əvəzinə hər bir hadisədən istifadə edib münasibətləri daha da gərginləşdirən və mümkün qədər çox azərbaycanlının qırılmasına şərait yaradan rəsmi hökumət dairələrini nəzərdən qaçırmır, fürsət düşdükcə başda müsəlman qanına susamış Qoloşçapov olmaqla rus bürokratiya maşınını ifşa edib gözdən salırdı. 1906-cı ilin iyulunda Şuşada general Qoloşçapovun mənzilindən bir qədər aralı bir erməni qətlə yetirilmiş və bu zəmində polislə atışma baş vermişdi. Məsələnin kökünə gedib onun mahiyyətini araşdırmadan, generalın əmri ilə Şuşanın azərbaycanlılar yaşayan məhəlləsi bu münasibətlə şiddətli top atəşinə tutulmuş, nəticədə geniş miqyasda evlər, həyətlər, bağlar, ot tayaları alışıb yanmışdı. Üzeyir bəy bu lokal hadisədən qlobal nəticə çıxarıb hərarətlə çar istibdadının mütərce antiazərbaycan, antitürk, antimüsəlman mahiyyətini açıb göstərirdi: "tutalım ki, müsəlmanlar tərəfindən bir nəfər erməni təsadüfən öldürülüb… Aya, bəs sair müsəlmanların təqsiri nədir ki, top ilə var-yox evləri dağıdılır. Arvad-uşağın təqsiri nədir ki, top səsindən vahiməyə düşüb bağırları yarılır. Neçin əsl müqəssiri tutub tənbeh etməyib, şəhərin yarısını dağıdırlar? Neçin əhalini sakit etmək əvəzinə qırğına bais olurlar? Məgər qulduru tutmaq, qatili tapmaq bacarılmadıqda bütün bir şəhəri topa tutub xarabaya döndərmək lazım idi?"

Cavabı özündən doğan bu taleyüklü suallar əslində romanovların Qafqazdakı panerməni siyasətinin mürtəce mahiyyətini əsaslı surətdə ifşa edirdi. Bu deyilənlərdən Üzeyir bəyin gəldiyi nəticə də çox məntiqli və cəsarətli olub, rəsmi dairələri kökündən silkələyirdi: "Eylə isə bir Şuşa şəhəri deyil, bütün Rusiya top-tüfənglərə tutulub, atəşlərə yaxılıb, alt-üst edilməliydi!" ("İrşad" qəzeti, 16 iyul 1906-cı il).

1905-ci ildə ölkəmizin ikinci böyük şəhəri Gəncədə azərbaycanlılara qarşı soyqırım törədib minlərlə günahsızın qanını tökmüş ermənilər hadisələrin mahiyyətini kökündən təhrif edən bir kitab quraşdırıb adını da "Gəncənin qanlı günləri" qoymuşdular. Üzeyir bəy bu bədnam kitabda deyilənlərin daşını-daş üstə qoymamış, ermənilərin həmişəki kimi əslində müqəssir və cinayətkar olsalar da, yenə sudan quru çıxmaq cəhdlərini kəskin surətdə ifşa etmişdi. O, qəzəblə göstərirdi ki, bu kitab "Gəncə hadisatını tərsinə nəql edibdir. Yəni müsəlmanlar edən işləri ermənilərə isnad veribdir, ermənilər edən vəhşilikləri isə müsəlmanların üstünə yıxıbdır. Və bu həyasızlıqla kifayətlənməyib müsəlmanın başçılarını sögübdür". Əvvəldən axıra qədər yalan üzərində qurulmuş kitabı həyasızcasına tərifləyib göylərə qaldıran "Araç" adlı erməni qəzetini rüsvay edən Üzeyir bəy kinayə ilə yazmışdı: "Araç"a nə var? Arı yeyib, namusu qurşağa bağlayıbdır. Yalançıya deyir - sən peyğəmbərsən. Doğruçuya deyir - bizə düşmənsən. Belə qəzetin özü nə, sözü nə?!" ("İrşad" qəzeti, 17 aprel 1906-cı il).

10 aprel 1906-cı ildə "İrşad" qəzetində Ü.Hacıbəylinin uzun illər boyu Qarabağda pristavlıq edib zülm və ədalətsizlikdə ad çıxarmış Şəfi bəy fətəlibəyova ünvanladığı açıq məktubu nəşr edilmişdir. Üzərindən 100 ildən də artıq vaxt keçdiyinə baxmayaraq, bu açıq məktubu indi də həyəcansız oxumaq mümkün deyil: "…Ey su yerinə müsəlman qanı ilə dəstəmaz alıb razu-niyaz edən abid! Ey arvad - uşaqların göz yaşı ilə "pak olub" ibadətlə məşğul olan zahid, behiştin əla dərəcəsində yeriniz var… Bu 25 ilin ərzində… hökumətə çox böyük qulluqlar edibsiniz. Sizin qırmancınız altında ölmüş müsəlmanların, odunuz ilə yanmış evlərin, hökmünüz ilə darmadağın edilmiş mal və mülklərin, "həyanız" ilə bihəya olunmuş arvadların, vəhşi nərəniz ilə bağrı yarılmış uşaqların sayını götürüb mülahizə etsək, neçə-neçə qəbiristanlıqların "təmiri" (yaradılması) sizin hünərinizə bağlı imiş!... Şöhrətiniz Qarabağda adınızı yaşadacaqdır. Sizə bir yadigar nişangah qoymaq Qarabağa vacibdir".

"Qaradan tünd rəng yoxdur" deyib babalar. Üzeyir bəyə bu cür tünd boyalar işlətməklə ifşaedici məqalələr yazdıran onun obyektiv vətəndaş mövqeyi, xalq mənafeyinə sədaqətlə çırpınan həssas yazıçı-publisist ürəyi idi.

 

***

 

Üzeyir bəyin bir publisist kimi çox fəal çalışdığı ilk illər onun həm də yaxın gələcəyin görkəmli yazıçısı, dramaturqu - komediyanəvisi kimi yetişməkdə olduğu illər idi. Allah vergisi olan komizm bir keyfiyyət kimi məqalələrini yazanda da müəllifin köməyinə gəlirdi. Üzeyir bəyin öz məqalələrində sıx-sıx istifadə etdiyi maraqlı vasitələrdən biri dialoq idi. Bu vasitədən avamlığın, cəhalətin, xurafatın tənqid olunduğu məqalələrində publisist əyani vasitə kimi daha çox istifadə edirdi. 30 dekabr 1905-ci il tarixli "İrşad" qəzetində buraxılmış "Tazə xəbər" məqaləsi müəllifin çox ustalıqla tərtib etdiyi təxminən yarım səhifəlik bir dialoqdan ibarətdir:

- Ay ev yiyəsi, fala baxdırmazsınız?

- Bax görək, bu konstitusiya ki, deyirlər, bunu doğrudan veriblər, ya ki, belə şey yoxdur?

- Niyyətinizi edib əlinizi sürtün tasa, sonra baxım.

- İndi bax! (Əlini sürtür tasa, falçı özü ilə danışırmış kimi astadan):

- Konstitusiya, konstitusiya; özün, ürəyin düz, əlin açıq, gözəllikdə də mislin yox. Amma nə deyim… Atan, anan səni saxlayıb, hələ verməyiblər. O da ondan ötrüdür ki, öz əmin və dayın sən biçarənin bəxtin bağlayıblar, sənə cadu ediblər, qoymurlar ki, səni birisi alsın.

İndi hərgah bu qızın ata-anası mənə bir şey versələr, mən biçarə qızın bəxtin açaram. Bir ayacan da ərə gedib oğullu-qızlı olar.

- Vay sənin yalançı evivəcən, arvad?!..

Çox yığcam yazılıb, heç bir lüzumsuz sözün işlədilmədiyi bu mühakimədə əlbəttə, ilk növbədə tuqi-lənət olub insanların boğazına keçmiş müftəxor, tüfeyli falçılar və onlara inanan savadsız, təcrübəsiz insanlar, ilk növbədə sadəlövh qadınlar, qızlar tənqid olunur. Lakin sətiraltı mənasına fikir verəndə müasiri olan cəmiyyətin "qanuni-əsasi"si haqqında bəzi mülahizələrin burada məsxərəyə qoyulduğunu görmək çətin deyil.

İlk baxışda çox kiçik görünən ən adi bir faktı da bəzən Üzeyir bəy çox qəribə bir şəkildə mənalandırır və elə bu tapıntı da jurnalistin məqalələrinin bədii təsir qüvvəsini əhəmiyyətli dərəcədə artırırdı. Məsələn, gürcü paytaxtında rusca nəşr edilən və Azərbaycanla ilgili məqalələrində çox vaxt həqiqətdən uzaq olan "Tiflisski listok" qəzeti ilə mübahisədə bizim müəllifin diqqətini ilk baxışda kiçik, əhəmiyyətsiz görünən bir fakt cəlb etmişdi. fərhad Ağazadənin "İrşad"da buraxılmış "Dövlət dumasında Qafqaz vəkilləri" məqaləsinə cavabında özünü "doğru" sayıb "İrşad"ı "yalan" kimi qələmə verən "Tiflisski listok" müəllifi öz yazısının altında imza əvəzinə ikicə hərf yazmışdı: "Ov". Bu da Azərbaycan publisistinə kifayət etmişdi ki, "Ov"u necə lazımdırsa yıxıb-sürüsün:

"Məzkur "doğru" öz sözlərinin "doğru"luğundanmı, ya nədənsə familiyasını gizlədib… Yəni başını örtüb quyruğunu göstəribdir. Bu cənab "quyruq" məsumanə bir tərzlə deyir ki, dövlət dumasına tel göndərilməsi təbii bir işdir… Doğrudan da cənab "quyruğun" özü götürüb dumaya yazar ki, ay hürriyyət bahadırları, müsəlmanlar xuliqandırlar, amma ermənilər məzlum quzudurlar, özləri də "svoboda" istəyirlər, amma xuliqan müsəlmanlar buna razı olmayıb onları hər yerdə qırırlar". Özünün məşhur "filankəs" imzasını qoymazdan əvvəl Üzeyir bəy bu məqaləsində artıq bir başa "listokçuların" özlərinə müraciət edərək açıq mətnlə deyirdi: "Dumanı təhqir edən "İrşad" deyil. "İrşad" ancaq öz millətini sizin kimi provakatorun böhtan və iftirasından müdafiə edir. Dumanı təhqir edən o adamlardır ki, sizin kimi quyruqların həyasızlıqla yazılmış yalan teleqramını həqiqi hürriyyət bahadırlarının qabağında oxuyb tülkü hiyləgərliklərinizin üstünü quzu dərisi ilə örtmək istəyirlər" ("İrşad" qəzeti, 3 iyul 1906-cı il).

Ü.Hacıbəylinin publisistikasında satirik gülüşün çox əhəmiyyətli mövqeyi var. Bu, Cəlil Məmmədquluzadənin "Molla Nəsrəddin" möcüzəsindən mayalanan bir gülüş idi. Mirzə Cəlilin mötəbər tədqiqatçılarından olan AMEA-nın müxbir üzvü prof. Ə.Mirəhmədovun yazdığı kimi, satirik gülüşə ümumxalq marağının artdığı yeni şəraitdə "Molla Nəsrəddin" jurnalı Azərbaycan ədəbiyyatında böyük keçmişi və gözəl canlı ənənəsi olan satiranı yenidən oyadıb tüğyana gətirmişdi. Onun gülüşü gözünü açıb oyanmış, ətrafa ayıq tənqidi nəzərlə baxıb yaxşını pisdən, dostu düşməndən, gözəlliyi eybəcərlikdən seçməyə başlayan adamların gülüşü idi.

 

***

 

25 dekabr 1909-cu ildə "Həqiqət" qəzetinin 1-ci nömrəsində Üzeyir bəy "Bəyani məslək" adlı baş məqalə ilə çıxış etmiş, bu yazısında yenicə nəşr olunmağa başlayan həmin qəzetin redaksiyasında birlikdə çalışdığı qələm yoldaşlarının izlədikləri məqsəd və vəzifələri şərh etməklə kifayətlənməmiş, ümumiyyətlə mətbuat işçisinin vəzifəsi, jurnalist etikası, qələm sahibinin məsləki kimi çox mühüm yaradıcılıq və mənəviyyat məsələlərinə də aydınlıq gətirmişdi. Artıq beş il müxtəlif qəzetlərdə Azərbaycan və rus dillərində çoxlu məqalə dərc etdirmiş publisist-redaktor bu fikirdə idi ki, məslək sahibi olması hər bir jurnalistin vətəndaşlıq mövqeyindən asılı olan çox vacib bir keyfiyyətdir. Jurnalist ən vacib mövzularda, özü də məsləkinin təhriki ilə yazmalıdır. "Həvəssiz, könülsüz, etinasız, ruhsuz tamaşaçı" olmaq ona yaraşmaz. Xalqımızın qeyrətli övladlarının qəhrəmanlıqları jurnalisti fərəhləndirdiyi kimi, hökumət məmurlarının camaata münasibətlərində özünü göstərən zülmkarlıq da onda etiraz və nifrət duyğularını coşdurmalıdır.

Üzeyir bəyin sarsılmaz qənaətinə görə əsl jurnalist ancaq gördüyü və bütün vicdanının şahidliyi ilə ürəkdən inandığı həqiqəti yazmalıdır. Ən mürəkkəb vəziyyətlərdə də heç bir başqa məsələyə etina etmədən, yalnız həqiqətə qahmar çıxmaq əsl jurnalistin ən mühüm məslək göstəricisi olmalıdır.

Həqiqi milli mətbuatı, xalqın taleyi ilə qırılmaz tellərlə bağlanmış publisistikanı Üzeyir bəy vətən tarixinin mötəbər təmsilçisi hesab edir, yaşadığı keşməkeşli zəmanədə jurnalistikanın köməyinə böyük ümidlər bəsləyir, mətbuatı qiymətli bilik mənbəyi, cəmiyyətin üzvləri və regionun qərəzsiz sakinləri arasında hərtərəfli əlaqələrin əvəzedilməz vasitəsi kimi dəyərləndirir, həmvətənlərinin əxlaqi-mənəvi tərbiyəsində çox gərəkli vasitə sayırdı. Məqalələrinin birində Üzeyir bəy deyirdi ki, "millətə, camaata bir təhlükə üz verdiyi zaman qəzet dördgözlü olmalıdır ki, təhlükə bir tərəfdən üz verdikdə digər tərəfdən qabağı alınsın" ("Həqiqət" qəzeti, 28 yanvar, 1910-cu il).

Üzeyir bəy çar üsul-idarəsinin ağır bürokratiya maşınını böyük hərarətlə, çox təsirli qələmlə tənqid və ifşa edirdi. O, "Dövlət dumasının açılmağı" adlı məqaləsində hakim təbəqənin dövlət aparatından öz xeyri üçün gen-bol istifadə etməsini tənqidə tutaraq yazırdı: "Vəzirlərdən tutmuş, hər bir sahibmənsəb-cümləsi bürokratdırlar. Hansı məmləkətdə ki, bürokratlar güclü və ixtiyarlıdır, o məmləkətin işi xarabdır, çünki ixtiyarlı bürokratın vücudu ilə millət özü heç bir işi görə bilməyib həmişə onların buyurduğuna əməl etməyə məcbur olar və heç bir ixtiyarı olmaz ki, durub bürokratların tutduğu əməllərə nəzər yetirsin ki, görək aya bu əməllər millətdən ötrü nə qədər ağırdır və milləti əzməkdə bürokratın nə haqqı vardır.

 

 

Bəkir NƏBİYEV

 

Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 2 iyul.- S.1, 3.