Poema sənəti…
Və N.Həsənzadənin
poemaları
Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
yaradıcılığı ədəbi-bədii təfəkkürün
bütün spektrlərini
özünəməxsus iyerarxiya
ilə əhatə edir; funksional intensivlik etibarilə ilk növbədə lirika gəlir, sonra dramaturgiya, sonra epiklik (epik miqyas)…
Böyük sənətkar-mütəfəkkirin həm şeirlərində,
həm poemalarında,
həm dramaturgiyasında,
həm də nəsr-publisistikasında bu
məqamların bir-birini
necə izlədiyini, bir-birindən necə doğulduğunu görməmək
mümkün deyil.
Ümumən dünya ədəbiyyatında
təcrübə belədir ki, şairlər
şeirdən başlayırlar, nasirlər hekayədən, dramaturqlar ya şeirdən,
ya da hekayədən… Yəni "kiçik
janr"lardan… Sonra
"Böyük janr"lara
keçirlər: poema,
povest, roman, dram-pyes, faciə, komediya… (Epos...) İnsanın (cəmiyyətin) ədəbi-bədii təfəkkürü isə,
əksinə, eposdan başlamışdır. Poema
çoxsaylı ədəbi
janrlardan birinə çevrilənə qədər
özünəməxsus bir
"tənəzzül tarixi"
yaşamışdır; yeni
dövrdən etibarən
"poema" adlandırılan
əsərlər vaxtilə
bütövlükdə ədəbiyyata
bərabər idi: şumerlərin "Bilqamıs"ı,
Homerin "İliada"
və "Odisseya"sı,
türk dastanları, Firdovsinin "Şahnamə"si,
Nizaminin "Xəmsə"si,
ümumiyyətlə, dünya
eposu, əgər belə demək mümkünsə, poema idi… Və ədəbiyyat,
onun müxtəlif janrları "poema"dan
doğuldu: nəsr də, dramaturgiya da, poeziyanın müxtəlif janrları da… Höte "Faust"u, Puşkin "Yevgeni Onegin"i, Hüseyn Cavid "Arif"i, Səməd Vurğun "Azərbaycan"ı
… yaradanda adı məlum olan və ya olmayan
dahi sələflərini
təqlid edirdilər…
Haqlı idilər, ona görə ki, ədəbiyyat - bədii yaradıcılıq
onsuz da təqlid edir: həm sinxron gerçəkliyi, həm də özünün tarixini…
Şumerlərin, misirlilərin, yəhudilərin,
iranlıların, slavyanların,
germanların, romanların…
dahi sənətkarları
min illər, əsrlər
boyu nəzmlə möhtəşəm dastanlar
yaratdılar. İstər orta əsrlərdə,
istərsə də sonralar hansı böyük söz sənətkarı istəməzdi
ki, dünya eposunu yaradan naməlum (və universal) dahinin xələfi olmasın?!
…Bir janr olaraq poemanın
genotipində bütövlükdə
ədəbiyyat-dastan var,
ona görə də böyük sənətkarların yaradıcılıq
təcrübəsində lirik,
dramatik və epik poemaların (dastan-stilizasiyaların) olması
tamamilə təbiidir.
Və şair dramaturgiyaya da poemadan keçir, yəni, əslində, səhnə üçün
poema- dastan yazır… Hüseyn Cavid də belə
etdi, Səməd Vurğun da… Və Nəriman Həsənzadə də!.. Öz böyük
sələfləri kimi
Nəriman Həsənzadənin
də yaradıcılıq
stixiya-istedadı poema-dastan
miqyasındadır… Hər
şeydən əvvəl
ona görə ki, şairin, demək olar, hər bir şerində
- ümumən lirikasında
bir epos genişliyi, yaxud kontekst hiss edilir. İkincisi, elə şeir
silsilələri var ki, Qurbani, Aşıq
Abbas, Aşıq Ələsgər yaradıcılığında
olduğu kimi, hərəsi bir süjet-dastan təşkil
edəcək qədər
ardıcıldır. Və
üçüncüsü, tale (tarix) nəyi diqtə edibsə, şair onu yazıb…
Nəriman Həsənzadənin
poema-dastan yaradıcılığının,
əslində, ümumən
yaradıcılığının əsas qəhrəmanı
ya bilavasitə Azərbaycan, ya da Azərbaycanı simvolizə edən lirik-dramatik- epik "Mən"dir…
"Zümrüd
quşu", "Nəriman",
"Kimin sualı var", "Nuru Paşa"… kimi poemalarında şair qəhrəmanlarının tərcümeyi-halını
məhz mənsub olduğu millətin tərcümeyi-halı səviyyəsinə
qaldırır: klassik
dastanlardan gələn
təbii bir yaradıcılıq enerjisi
(və estetikası) ilə inandırır ki, adi insan
da, böyük şəxsiyyət də milli tarixi missiya
daşıyır… Millət
o zaman güclü olur ki, adi
insanını yüksəltsin,
böyük şəxsiyyətini
tanısın, ictimai yaddaşına (tarixinə)
yazıb örnəyə
çevirsin…
Nəriman Həsənzadə
poemalarında bir şairin ola biləcəyi qədər
tarixçidir, əslində,
tarix filosofudur; bu isə o deməkdir
ki, Hüseyn Cavid, Səməd Vurğun… kimi o da tarixin - yaşanmış
həyatın statistikasından,
xronologiyasından daha
çox mahiyyətinə,
bu günə gətirib çıxaran
(və ya çıxarmayan) məntiqinə
nüfuz edir. Ona görə də tendensiyalı tarixçilərin
"hiyleyi-şərr"ini görür, mənsub olduğu millətin danılmış tarixinin
konturlarını cızır,
bir sıra hallarda isə onun (tarixin bu
və ya digər bir dövrünün) bütöv
mənzərəsini "bərpa
edir".
Məlum məsələdir ki, şair, tarixçidən
fərqli olaraq, təsvir etdiyi dövrün iqtisadi- təsərrüfat münasibətlərindən,
yaxud tikinti-memarlıq
texnologiyalarından, yaxud
da siyasi-ideoloji münaqişələrin təfsilatından
bəhs etmir. Mütəfəkkir-sənətkar
üçün tarix
insanın (ümumiyyətlə,
insanlığın) yüksəlişi,tərəqqisi tarixidir,
bir az da
konkretləşdirsək, sözün
geniş mənasında,
qəhrəmanlığın (və qəhrəmanların)
tarixidir. Şair üçün bu və ya digər
bir dövrün məzmunu, idealları, yaxud "idealsızlığı"
bir qılınc, yaxud söz qəhrəmanında, bir məhəbbət, yaxud nifrət mütəfəkkirində
təzahür edə bilər (və edir)…
Nəriman Həsənzadə poemalarının
bir qayda olaraq tarixi qəhrəmanları
həm də müasirdir. Və bu müasirlik,
sadəcə, öz tarixilə fəxr etmək kimi kifayət qədər populyar, bəzən hətta konyukturaya qədər gedib çıxan, bir ictimai-mənəvi ehtiyacla
məhdudlaşmır. Şair tarixi bu günün (və bu günü
tarixin) kontekstində təhlil edir - bu təhlildə dəqiqlikdən başqa,
o qədər böyük
səmimiyyət də
var ki, onun
(şairin) "qaibdən
xəbər verdiyinə"
inanmaya bilmirsən…
Böyük şairin
bütün yaradıcılığı
üçün səciyyəvi
olan bir məqam da var
ki, onun poemalarına bilavasitə aiddir: o da ictimai
(universal) səviyyəyə qaldıra bildiyi tərcümeyi-halıdır. Ümumiyyətlə,
bu məqam epos təfəkkürü üçün
xarakterikdir: dastan
"müəllifi" həmişə
öz tərcümeyi-halını
cəmiyyətin tərcümeyi-halı
kimi təqdim edir… "Dədə Qorqud"dan "Koroğlu"ya,
"Əsli Kərəm"dən
"Aşıq Qərib"ə
qədər…
Dünyanın bütün böyük şairləri kimi, Nəriman Həsənzadə
də eposdan gəlir. Və eposun əbədi yaradıcılıq
texnologiyaları ilə
yaradır…
Nizami CƏFƏROV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 9 iyul.- S.3.