Nakam ömrün nəğməsi
Naxçıvan
teatrı 2010-cu ilin əvvələrində şair-dramaturq
Müzəffər Nəsirlinin "Qönçəbəyim
nəğməsi" adlı əsərinə müraciət
etmişdir. "Qönçəbəyim
nəğməsi" faciəsini müəllif təxminən
60-cı illərin ikinci yarısında yazmış və
70-ci illərin sonunda Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram
Teatrının bədii şurasına təqdim etmişdir.
Lakin o zaman əsər teatra qəbul edilməmiş,
dövrün və quruluşun diqtəsilə müəllifə
tövsiyə olunmuşdu ki, günün tələbinə
uyğun qeyd olunan əlavə və ixtisarları aparmaqla pyes
üzərində yenidən işləsin. Lakin M. Nəsirlinin
qəflətən dünyasını dəyişməsi (31
dekabr 1979-cu il) səbəbindən pyes bir daha teatra təqdim
edilməmişdir.
Nəhayət, 30 ildən sonra, xoş bir təsadüf nəticəsində "Qönçəbəyim nəğməsi" yenidən Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrına təqdim olundu və əsərin tamaşaya qoyulması məqbul sayıldı. İki hissədən ibarət olan bu faciəni teatrın quruluşçu rejissoru, xalq artisti Rövşən Hüseynov səhnəyə çıxarmışdır.
Son illərdə Rövşəni tarixi pyeslər daha çox cəlb edir. İlyas Əfəndiyevin "Hökmdar və qızı", Kəmalənin "Məhsəti" faciələrini Rövşən Hüseynovun monumental tamaşaları saymaq olar.
Bu silsiləyə "Qönçəbəyim nəğməsi" tamaşasını da əlavə etmək olar. Bu tamaşa ümumilikdə quruluşçu rejissorun növbəti uğuru sayıla bilər. Rol bölgüsündə bir qayda olaraq risk etməyi sevən Rövşən Hüseynov yeni quruluşunda da bu ənənəsinə sadiq qalmışdır. O, hər bir tamaşasında əsasən gənc aktyorlara daha çox üstünlük verir.
"Qönçəbəyim nəğməsi" tamaşasında baş rolu gənc aktrisa Zəminə Baxşəliyeva oynayır. Əvvəllər Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrında, sonralar isə bu qocaman sənət ocağında çalışdığı bir neçə il müddətində böyük-kiçik rollar ifa edən Zəminə ilk dəfə səhnədə əsərin qəhrəmanını, özü də tarixi bir şəxsiyyəti canlandırır. Quruluşçu rejissorun səyi, düzgün istiqaməti və tövsiyələri nəticəsində bu məsuliyyətli obrazın öhdəsindən ciddi zəhmət nəticəsində layiqincə gəlməsi Zəminənin böyük nailiyyətidir. Böyük ilhamla yaradan şairə, dərin məhəbbətlə sevən aşiq, səmimi rəfiqə, itaətkar övlad və nifrət bəslədiyi bir adamın arvadı olan Qönçəbəyimin yaşantılarını, iztirablarını aktrisa təbii surətdə tamaşaçıya çatdırmağa müvəffəq olur.
Tamaşada əsas obrazlardan biri Naxçıvan xanlığının sonuncu başçısı, Kəngərlilər, sonradan isə Naxçıvanskilər adlanan sülalənin nümayəndəsi Ehsan xandır. "Türkmənçay müqaviləsi"ndən sonra Rusiyanın işğal etdiyi Naxçıvan xanlığı vilayət adlandırılmışdır ki, onun da ilk naibi Ehsan xan Naxçıvancki olmuşdur.
"Qönçəbəyim nəğməsi"ndə Ehsan xan mürəkkəb və ziddiyyyətli bir xarakterdə təqdim olunur. Xalq artisti Kamran Quluyev yaratdığı obrazın səhnədən-səhnəyə müxtəlif şəraitlərdə düşdüyü vəziyyəti, sevincini, qəzəbini, daxili sarsıntılarını, ilk baxışdan nəzərə çarpmayan, lakin içində alışan vətənpərvərliyini, humanistliyini rəngarəng çalarlarla ifadə etməyə nail olur.
Şamil xan əsərin
mərkəzi personajlarından biridir. Burada sabiq İrəvan
xanının bacısı oğlu kimi göstərilən bu adam, qızının narazılığı
və acı göz yaşlarına baxmayan Ehsan xanın təklifilə
onun kürəkəni olur. Üzdə müsəlmanlıqdan,
ədəb-ərkandan, düzlükdən dəm vuran
Şamil xan əslində olduqca hiyləgər, nadan, qəddar,
pozğun, kobud və əhlikef bir şəxsdir.
Şamil xan onun iç üzünə yaxşı bələd
olan İbrahim bəyi Qönçəbəyimi sevməsi bəhanəsilə
göz qırpmadan xəncərlə vurub aradan götürməsi
bu obrazın daxilən açılmasına yardım edir. Şamil xan qonaq gəldiyi qayınatası evində,
mötəbər şəxslərin yanında da
özünü apara bilmir, yersiz davranışı və təhqiredici
sözlərilə hamını təngə gətirir. Öz evində Qönçəbəyimin
gününü qara edən, onu söyməkdən, döyməkdən
belə çəkinməyən Şamil
qayınatasını da təhqir edir. Tamaşada
ən mənfi obraz olan Şamil xanın bütün eybəcərliklərini
məharətlə təqdim edən Muxtar Respublikanın əməkdar
artisti Əbülfəz İmanov özünün orijinal oyun
tərzilə istər-istəməz rəğbətlə
qarşılanır. Aktyorun öz rolu üzərində
məsuliyyətlə işlədiyi aydın hiss olunur.
Tamaşanın
digər əsas obrazlarından biri də Nikoloz
Barataşvilidir. O, imperiya məmuru olsa da, poetik qəlbli, humanist bir
insandır. Əsərdə N. Barataşvili zəmanəsinin
və Qafqazın tanınan şairlərindəndir, Ehsan xanla
ailəvi dostluq münasibəti vardır, bacısı Maiko ilə
tez-tez onların qonağı olur, Qönşəbəyimin
şeirlərinə böyük maraq göstərir, musiqi
vurğunudur, muğamatı çox sevir, məşhur xanəndə
Səttara xüsusi ehtiram bəsləyir. Barataşvilinin
bütün bu xüsusiyyətləri obraza görkəmcə
uyğun gəlməsə də, xalq artisti Rza Xudiyevin
ifasında təbii boyalarla əks etdirilir.
Tarixən N. Barataşvi ilə
Qönçəbəyimin səmimi dostluq münasibətində
olmaları, yeni şeirlərilə bir-birini
Qönçəbəyimin
taleyi anası Şövkət xanımı, yaxın rəfiqələri
Əfşanı və Pərini, sevgilisi İbrahim bəyi,
onun dostları Şiraslanı və Camalı, Maiko
Barataşvilini də narahat edir. Lakin Ehsan xanın qəti
qərarından sonra Qönçəbəyimin Şamil xanla
izdivacının qarşısını kimsə ala bilmir.
Aktrisa Nazlı
Hüseynquliyevanın ifasında Şövkət
xanımın biçarəliyi, köməksizliyi,
keçirdiyi daxili təlatümlər aydın əks olunur. Lakin final səhnəsində
anasını haraylayaraq hövlnak, başıaçıq
içəri girən Qönçəbəyimin bir neçə
dəfə "Ana!" deməsindən sonra içəri
otaqdan Şövkət xanımın çox sakit, təbəssümlə
gəlməsi, qızının bu halına heç bir
münasibət göstərməməsi, həyəcanlanmaması,
yalnız onun atası evinə gələrkən zəhər
içdiyini eşidəndən sonra
haray-qışqırıq salması təəccüb
doğurur. Bizcə, bu səhnə rejissor diktəsindən
irəli gəlsə də, aktyor səhnədə
yaranmış vəziyyətə özünün fərdi
münasibətini bildirməli idi.
Əfşan və
Pəri rollarının ifaçıları Zəlihə
Hüseynquliyeva və Xanım Şirəliyeva Qönçəbəyimlə
söhbətlərində, ona qarşı
qayğıkeşlikdə təbii və yaddaqalan oyun
nümayiş etdirirlər.
Muxtar Respublikanın əməkdar
artistləri Bəhruz Haqverdiyevin (İbrahim bəy) və Kəklik
Novruzovanın (Maiko), aktyorlardan Zakir Fətəliyevin (Knyaz
Melikov), Cəbrayıl Nəbiyevin (Şiraslan), Teyyub Zeynalzadənin
(Camal), Yunis Cəfərovun (Xanlıq Kərim) xarakterik oyun tərzləri
ifa etdikləri obrazın əsas xüsusiyyətlərinin
çatdırılmasına kömək edir və xoş təsir
bağışlayır.
Xanəndə
Səttar rolunda çıxış edən aktyor Hünər
Əliyev öhdəsinə düşən vəzifəni
layiqincə yerinə yetirir. Ehsan xanın evindəki
ziyafət səhnələrindən birində Səttar -
Hünər Əliyev Qönçəbəyimin qəzəllərindən
də muğamatla ifa edir. Arzu edərdik ki,
tamaşaya Arazla bağlı, o taylı-bu taylı nisgilli xalq
mahnıları da salına idi. Çünki tamaşada
hadisələr 1843-cü ili əhatə
edir. "Türkmənçay müqaviləsi"ndən cəmi
15 il keçib və Azərbaycan
xalqınin yarası hələ təzədir. Bu
hadisə ilə bağlı xalq mahnıları da məhz həmin
illərdə yaranmışdır. Belə
xalq mahnılarından bəzilərinin müəllifi bəlkə
də elə xanəndə Səttarın özü olmuşdur.
Tamaşada
aktyorların demək olar ki, hamısının təbii və
qənaətbəxş oyunu ilə yanaşı, əksəriyyətinin
danışığında bir tələskənlik movcuddur
ki, bəzi sözlər aydın tələffüz
olunmadığından tamaşaçıya çatmır. Bir sıra
aktyorlar səhnə danışığına düzgün əməl
etmədiklərinə görə tamaşada orfoepiya
qaydaları tez -tez pozulur. Bəzi gənc
iştirakçıların tələffüzündə isə
ləhcə hiss olunur.
Bu gün
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında studiya fəaliyyət
göstərir. Studiyanın təşkil olunmasında məqsəd
gənc həvəskarlara səhnə qanunlarını, aktyor
sənətinin sirlərini, səhnə
danışığı qaydalarını və səhnə
hərəkətinin vacib elementlərini aşılamaqdır.
Çox təəssüf ki, son yeni
tamaşalarda teatrda belə bir studiyanın varlığı qətiyyən
hiss olunmur.
Bir qədər də
"Qönçəbəyim nəğməsi"nin bədii tərtibatı barədə. Tamaşanın rəssamı Səyyad Bayramovdur.
Muxtar Respublikanın əməkdar rəssamı
olan S.Bayramov son on ildə Naxçıvan Teatrında 10-dan
artıq tamaşanın quruluşçu rəssamı olub və
demək olar ki, əksəriyyətində də işi
uğurlu alınıb, rəğbətlə
qarşılanıb. Yeri gəlmişkən
qeyd edim ki, S.Bayramov eyni zamanda Naxçıvan Dövlət
Uşaq Teatrının quruluşçu rəssamı kimi
buradakı bütün tamaşalarda yüksək
yaradıcılıq nailiyyətləri əldə edib.
"Qönçəbəyim
nəğməsi" tarixi bir tamaşa olduğuna görə
quruluşçu rəssamın işində o dövrün
ab-havası duyulmalıdır. "Qönçəbəyim
nəğməsi" tamaşasında bu məsələ həll
olunub. Lakin tamaşada rəssamın yol
verdiyi xətalar da mövcuddur. Əsərdən
məlumdur ki, Qönçəbəyimin 16 yaşı
vardır və onun 1827-ci ildə doğulduğunu nəzərə
alsaq, deməli tamaşada hadisələr 1843-cü ildə cərəyan
edir. Tamaşada istifadə edilən milli
geyimlər qismən qəbul edilsə də, Ehsan xanın,
Barataşvilinin və knyaz Melikovun hərbi mundirləri qətiyyən
dövrə uyğun deyil. Belə hərbi
formalar Rusiya imperiyasında 1870-ci illərdən sonra tətbiq
olunmağa başlamışdır. Nədənsə
Barataşvilinin kabinetində müasir stullardan istifadə
olunur. Arxa pərdədə təsvir olunan
şəhər mənzərəsində də rəssam
qüsurlara yol vermişdir. Belə ki,
"Möminə xatun" türbəsinin ətrafı
düzgün işlənməmiş və burada şəhərin
Cümə məscidi, "Yusif Küseyiroğlu" türbəsi
lüzumsuz təsvir edilmişdir. Bir cəhət
də təəccüb doğurur ki, 1980-ci illərdə
Naxçıvan kəndlərindəki qəbirüstü abidələrdən
qopardılaraq "Əcəmi seyrəngahı"nda
quraşdırılmış qoç heykəlləri də
zadnikdə əks olunub. Burada biz hərəkət
etməkdə olan, lakin uzun müddət yerindən tərpənməyən
insan və heyvan rəsmlərini görürük. Səhnədə belə təsvirlər adətən
uşaqlar üçün hazırlanmış tamaşalarda
nəzərdə tutulur.
Tamaşada rejissor və rəssamın
birgə traktovkasından irəli gələn daha bir nöqsan
isə Ehsan xanın evindəki ziyafətlərdə ev sahibi başda olmaqla kişilərin papaqda
oturmalarıdır. Burada musiqiçilər (Məhəmməd
Xəlilov və Elçin Axundov) istisna təşkil edə
bilərlər. Lakin Ehsan xanın,
Barataşvilinin və Melikovun süfrə arxasında
papaqlı oturmaları düzgün deyil.
Bu məclislərin
birində Süleyman xan da iştirak edir.
Əsərdə
qeyd olunur ki, o, Şəki xanıdır və Ehsan xanın
qaynıdır. Əvvəla burada müəllifdən gələn
tarixi təhrifə yol verilmişdir. Çünki
Şimali Azərbaycanın bütün xanlıqları 1828-ci
ildən - "Turkmənçay müqaviləsi"ndən
sonra ləğv edilmişdir. Bu baxımdan
həmin obraz rejissor tərəfindən artıq bir personaj
kimi ixtisar oluna bilərdi. Əgər
tamaşada Suleyman xan obrazı olmasaydı, bu heç də
hiss olunmayacaqdı və həmin rolun ifaçısı,
respublikanın əməkdar artisti Xəlil Hüseynov da səhnədə
gərgin və çıxılmaz bir vəziyyətə
düşməyəcəkdi. Belə vəziyyət
diqqətli tamaşaçı tərəfindən anında
sezilir. Çünki bu obraz əsərin əsas
ideyasına və ana xəttinə bağlanmayıb, o, bir
dayı kimi Qönçəbəyimin taleyinə də
müdaxilə edə bilmir və sanki ona laqeyd qalır.
Bədii
quruluşdakı nöqsanlardan daha biri. Ehsan xanın
evində, daha dəqiqi - qonaq otağında Naxçıvan
xanlığının rəmzləri, atributları nəzərə
çarpmır. Axı bu ev Kəngərlilərin
- Naxçıvanskilərin iqamətgahı, Xan
sarayıdır. Xanlığın məxsusi
bayrağı və gerbi olmuşdur. Doğrudur,
xanlığın ləğvindən sonra gerb ruslar tərəfindən
müsadirə olunmuş və bir daha Ehsan xana
qaytarılmamışdır. Lakin əvvəldə
qeyd etdiyim kimi, Ehsan xan burada artıq neçə illərdir
ki, Naxçıvan vilayətinin ilk naibi vəzifəsini icra
edir. Heç olmasa, bunu əks etdirən
simvol qonaq otağında görünməli idi.
Tamaşanın
musiqisinə gəlincə, qeyd etmək lazımdır ki,
çox dolğun, əsərin ruhuna uyğun musiqi
parçaları seçilmişdir ki, bu da tamaşanın
temporitminə və bədii səviyyəsinə müsbət
təsir edir.
Bu baxımdan tamaşanın musiqi tərtibçisi,
Muxtar Respublikanın əməkdar artisti Əbülfət
Babayevin səmərəli axtarışları və gərgin
əməyi danılmazdır.
Teatrda hər
bir tamaşanın hazırlığı ağır zəhmət,
gərgin yaradıcılıq axtarışları və ciddi
məsuliyyət tələb edir. Tarixi əsərə
müraciət isə bu tələbləri ikiqat
artırır. "Qönçəbəyim
nəğməsi"ndə sadalanan nöqsanlar niyə
mövcud olub, səbəbi nədir? Hər
bir tamaşanın uğur və nöqsanlarına yaradıcı
heyətlə bərabər teatrın bədii şurası da
ciddi məsuliyyət daşıyır. Naxçıvan
Teatrında on ildən artıq bir müddətdir ki, bədii
şuranın formal adı və yalnız ictimai
baxışlarda (daxili baxış olmadan) toplaşan üzvləri
vardır.
Bundan əlavə
tamaşaların mövzusuna görə hazırlıq
prosesində ixtisaslı məsləhətçi sözünə
ciddi ehtiyac duyulur, xüsusən tarixi əsərlərə
müraciət zamanı. Bu baxımdan "Qönçəbəyim nəğməsi"nin hazırlığında da mütləq
ixtisaslı məsləhətçi dəvət olunmalı,
tarixi faktlar və digər detallar dəqiqləşdirilməli
idi. Bütün bunlara baxmayaraq Qönçəbəyim
kimi şairəmizi, Ehsan xan kimi tarixi simamızı
dramaturgiyamıza və səhnəmizə gətirən
müəllifə, həmçinin tamaşanın
yaradıcı heyətinə minnətdar olmalıyıq.
"Qönçəbəyim nəğməsi"
Müzəffər Nəsirlinin 2011-ci ildə tamam olacaq 100
illik yubileyinə Naxçıvan Teatrının bir töhfəsi
olaraq da dəyərləndirilməlidir.
Sonda bir cəhəti də
qeyd etməliyəm ki, Muxtar Respublika rəhbərliyinin
xüsusi diqqət və qayğısı sayəsində
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrının
binasında aparılan əsaslı təmir və yenidənqurma
səbəbindən hazırda tamaşalar texniki imkanları məhdud
olan bir səhnədə göstərilir. Ümidvarıq ki,
yeni mövsümdə, doğma səhnədə yeni
imkanlardan istifadə olunaraq qüsurları aradan
qaldırılmış "Qönçəbəyim nəğməsi"nin şahidi olacağıq.
Ələkbər QASIMOV
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 11
iyun.- S.2, 6.