Görkəmli komedioqraf və yazıçı
Sabit Rəhman - 100
Komediyanəvis,
yazıçı, ssenarist Sabit Rəhman (1910-1970) Azərbaycan
ədəbiyyatının böyük bir dövrünün
formalaşması və təşəkkülündə
özünəməxsus rolu olan sənətkarlardandır. Qırx illik
yaradıcılıq yolunda o, onlarla hekayə, felyeton, şeir,
komediya, povest, roman, kinossenari, musiqili komediya, libretto və s.
janrlarda yazıb-yaratmışdır. S.Rəhman
həm də satirik, lirik, lirik-satirik komediyaları ilə Azərbaycan
komedioqrafiyasına zənginlik gətirməklə
yanaşı, dramaturgiyada satiranın, gülüşün təzahürünü,
çalarlarını zənginləşdirmişdir.
Sabit Rəhman Şəki
(keçmiş Nuxa) şəhərində anadan olub (1910), ilk
təhsilini burada aldıqdan sonra Bakıda A.Şaiq adına
nümunə məktəbində oxuyub, sonra Bakı
Darülmüəlliminə köçürülüb
(1924), burada ona H.Cavid, A.Şaiq və S.Hüseyn kimi qüdrətli
sənətkarlar dərs deyib. Qantəmirin müdiri olduğu
məktəbi bitirdikdən sonra yenidən Şəkiyə
qayıdaraq vaxtilə oxuduğu zəhmət məktəbinə
müəllim təyin olunur(1926). Bir
müddət sonra isə ali təhsil
dalınca Bakıya gəlir və Bakı Ali Pedaqoji
İnstitutunun (indiki ADPU) filologiya fakültəsində təhsilini
davam etdirir (1929-1932).
Bu illərdən
başlayaraq "Molla Nəsrəddin", "Kommunist",
"Gənc işçi", "Yeni yol",
"Dağıstan füqərası", "Nuxa fəhləsi"
qəzet və jurnal səhifələrində müxtəlif
səpkili (məqalə, şeir, felyeton və s.) yazılarla
çıxış edir. "Şirin
bülbül" (1932) və "Pozğun" (1932)
kitablarının nəşri ədəbi mühitdə
maraqla qarşılanır. Bundan ruhlanan S.Rəhman
"Vəfasız" povestini yazır. Əsər
Azərbaycan tənqidi tərəfindən kəskin tənqid
olunur və onun müəllifi Bakını tərk etməyə
məcbur olur. O, yenidən Nuxaya qayıdaraq MTS-in siyasi
şöbəsində işləyərək Azərbaycan kəndini
və həyatını öyrənir və yalnız Azərbaycan
sovet yazıçılarının I qurultayında iştirak
etməsi barədə teleqram aldıqdan sonra Bakıya
qayıdır. Bir müddət teatrda bədii
hissə müdiri işləməsi onu bu mühitə
yaxınlaşdırır. İki il
Moskvada ssenari kursunda təhsil alması isə onu kino sənətinə
gətirən amillərdən olur. "Toy"
və "Xoşbəxtlər" komediyasının
uğurlu taleyi tezliklə onu adının A.Korneyçuk,
B.Romaşov, İ.İlf, V.Petrov, M.Zoşşenko kimi
dövrün satirikləri ilə yanaşı çəkilməsinə
səbəb olur. "Aşnalar" (1945),
"Aydınlıq" (1949), "Nişanlı qız"
(1953), "Əliqulu evlənir" (1961), "Yalan" (1965),
"Dirilər" (1970) və s. əsərlərilə Azərbaycan
komediya poetikasına zənginlik gətirmişdir.
Azərbaycan incəsənətində
ilk kinokomediya ("Arşın mal alan"
(1941), ilk musiqili kinokomediya ("Əhməd haradadır"
(1964) janrlarının yaranması da S.Rəhmanın adı ilə
bağlıdır. "O olmasın, bu olsun",
"Ulduz", "Koroğlu" filmləri də kino
tariximizin əhəmiyyətli səhifələrini təşkil
edir. S.Rəhman yaradıcılıq yolunda
"Ulduz", "Hicran" musiqili komediyalarını da
yazmağa müvəffəq olmuş, janrın inkişafı
üçün geniş yol açmışdır.
Onun ədəbi-bədii
irsi içərisində əllidən çox hekayə,
"Son faciə", "Arzular" povestləri,
"Nina" (1947), "Böyük günlər" (1952)
romanları, bir neçə pyes, onlarla məqalə, tərcümə,
libretto və oçerklər təşkil edir. O, bədii
yaradıcılığında satiranı, yumoru yeni
inkişaf mərhələsinə çatdırmaqla yanaşı,
yeri gəldikcə gülüşün nəzəri-estetik
problemləri ilə də məşğul olmuşdur. S.Rəhman bədii irsi sənət yoldaşları,
tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar
(S.Vurğun, M.Hüseyn, R.Rza, M.Məmmədov, M.Arif, Y.Qarayev,
A.Səfiyev və b.) tərəfindən daim yüksək qiymətləndirilmişdir.
A.Qlebov onun "Toy" əsərini tərcümə etdikdən
sonra belə bir qənaətə gəlmişdi: "O, (Sabit
Rəhman - B.Ə.) Sovet İttifaqının ən
yaxşı komediyanəvisləri ilə bir sırada duran
dramaturqdur. S.Rəhmanın
komediyalarında gənc Şekspir komediyalarını
xatırladan ruh, coşqun nikbinlik var".
S.Rəhman
yaradıcılığa 20-ci illərin ortalarından
başlayır; paralel olaraq əvvəlcə qələmini
felyeton, sonra isə poeziyada sınayır. Tənqid,
ifşa və kəskin gülüş onun yeni
yaradıcılığa başladığı zamanlarda
felyeton yaradıcılığında qabarıq ifadə
olunur. Daha doğrusu, sonralar nəsr və
dramaturgiya yaradıcılığının əsas keyfiyyətinə
çevrilən lətifəvari süjetlər, yumoristik analiz
əvvəlcə felyetonlarında hazırlanır və
formalaşır. Bir satirik kimi S.Rəhmanın
yaradıcılığa felyetonla başlamasının,
özü də məhz "Molla Nəsrəddin"də
başlamasının simvolik mənası da çoxdur. Bu, hər şeydən əvvəl, dramaturgiyanın
əsasını qoymuş M.F.Axundov yolunun davam etdirilməsi,
ikinci tərəfdən isə müasir dövrdə
gülüşü qoruyub saxlayan "Molla Nəsrəddin"
jurnalı və onun redaktoru C.Məmmədquluzadənin
xeyir-duasını almaq demək idi. Müəllif
özü "Molla Nəsrəddin"də iştirakı
barədə yazırdı: "Bundan(1926-cı
ildə C.Məmmədquluzadə ilə görüşü nəzərdə
tutulur-B.Ə.) bir il sonra "Molla Nəsrəddin"
jurnalında iştirak etməyə başladım. Əsasən, "Şeyx Samit" imzasıyla
yazırdım, göndərdiyim felyetonlar (irili-xırdalı)
bir kəlməsi dəyişilmədən çap
olunurdu".
S.Rəhmanın
yaradıcılığa məhz felyetonla, yəni sırf
satirik janrla başlamasının əhəmiyyəti onun
sonrakı yaradıcılıq yolunda daha aydın
görünür. 1927-ci ildə "Molla Nəsrəddin" jurnalında
onun "Şeyx Samit" imzası ilə üç felyetonu
- "Ordan-burdan", "Yetərə açıq məktub",
"Mərdəkandan" çap olunur. "Ordan-burdan"
("Molla Nəsrəddin", 1927 N3) felyetonunun bədii
metarialını bir neçə həyat faktı təşkil
edir. "Molla Nəsrəddin"də
çap olunan bu felyetonların üslubunu müəllif fəallığı
şərtləndirir, zəngin satirik məna
çalarları hədəfi neştərləyən kinayəli
dil müəyyənləşdirir.
S.Rəhman ilk
vaxtlar felyetonla yanaşı şeirlər də
yazırdı; bu şeirlərin bir qismi yerli mətbuatda dərc
olunmuşdu.
"Mənim arzum" ("Nuxa fəhləsi", 1928,19 iyul) şeri hətta o dərəcədə
rezonans doğurmuşdu ki, "Yeni yol" (1928, 1 avqust) qəzetində
iki nəfərin imzası ilə tənqidi məqalə
şap olunmuşdu. Məqalədə adi təbiət
təsvirlərindən ibarət olan şeir siyasi
çalarlarla təhlil olunur və onun müəllifi
müsavatçılıqda ittiham olunurdu. Paytaxt mətbuatında məqalənin dərc
olunması gənc şairin işini itirməsilə
yanaşı, onu siyasi cəhətdən də şübhə
altına alırdı. Nəticədə
müəllifin Bakıya gələrək günlərlə əlləşərək
çətinliklə özünə bəraət alır.
"M.Sabit", "Şeyx
Samit", "S.Mahmudzadə" və s. imzalarla ilk
yazılarını dərc etdirən S.Rəhman tezliklə
hekayə janrına müraciət edir. Əslində
felyeton janrı onun satirik hekayəçi kimi
tanınmasında bir baza, özül rolunu oynayır.
Son dərəcə
"həssas janr" olan hekayə öz
yığcamlığı, lakonikliyi və hadisələri
kiçik bir süjet ətrafında birləşdirməsi ilə
satirik obyektlərin aşkara çıxarılması,
dövrlə, zamanla ayaqlaşmayan hadisələrin, keyfiyyətlərin
tənqidi üçün daha operativ janr olur. Bu dövrdə
"Molla Nəsrəddin" (müəyyən mənada tənqidi
realizm) ənənəsini inkişaf etdirənlərdən
biri də S.Rəhman oldu. Akademik M.Arif
doğru qeyd edirdi ki, onda (S.Rəhmanda - B.Ə.) bir tərəfdən
C.Məmmədquluzadə, o biri tərəfdən Ə.Haqverdiyev
tizfəhmliyi, kinayəsi hiss olunur".
S.Rəhman nasir kimi 1930-cu illərin
əvvəllərindən tanınmağa başlayır və
bir-birinin ardınca "Pozğun" (1931), "Dizi
yamaqlı" (1932), "Qudurğan" (1932), "Bayram hekayəsi"
(1931), "Afəti-can" (1932), "Şirin
bülbül" (1931), "Şlyapa" (1933),
"Böyük millət məhkəməsi" (1933) və
s. hekayələrini yazır. Demək
lazımdır ki, S.Rəhmanın felyetonçuluqdan və
poeziyadan nəsrə keçidi bir nasir kimi ədəbi
mühitə "adaptasiyası" sürətlə başa
çatır. Elə ilk hekayələrdən
yazıçının maraq dairəsi, yazı tərzi və
ifadə üslubu müəyyənləşir. Doğrudur, onun ilk hekayələrinin mövzu və
problematikası 30-cu illərin mövcud stereotiplərinə
uyğun gəlirdi, ancaq ilk qələm təcrübəsi
kimi bu hekayələrin müəllifi artıq ənənəvi
nəsr platformasının inkişafında yazı tərzinin,
üslubunun özünəməxsusluğu ilə
seçilirdi.
S.Rəhman
satira və yumor projektorlarını dövrün ən tipik
hadisələrinə tuşlayır, yeni insanın
formalaşması, gənc nəslin tərbiyələnməsi
uğrunda gedən qızğın mübarizəni ziddiyyətləri
ilə təsvir etməyə çalışır. Xüsusilə, yaxın
keçmiş haqqında yazdığı satirik yumoristik
"Şirin bülbül" (1931), "Böyük millət
məhkəməsi" (1933), "Nikolay taxtdan
düşdü" (1933), "Nəfəs pulu" (1936),
"Hamam barədə" (1936) hekayələrində
yazıçının imkanları genişlənir, sənətkarlığı
artır. Yazıçı burada hadisələri
reallıqla təsvir etməklə oxucunu inandırmağa
çalışır. "Şlyapa"
hekayəsinin qəhrəmanı Kərimov isə bu tiplərdən
fərqli olaraq düşmən ünsür olmaqla
yanaşı, tipik obraz səviyyəsinə də yüksəlir.
Keçmişdə Molla Kərimin oğlu Əhməd
indi maskalanaraq Kərimov adı ilə yaşayır. Keçmişini, kimliyini gizlətmək
üçün o, təkcə familiyasını dəyişməklə
kifayətlənmir, saqqal saxlayaraq xarici görkəmini də dəyişir.
Hekayənin əsasına qoyulan süjetin komik
inkişafında müəllif Kərimovun düşmən
maskası ilə birlikdə "komik maska"sını da
açır.
S.Rəhman ilk
hekayələrində müasirlərinin obrazlarını
yaratmaqla yanaşı, tarixə də nəzər salır,
xalqımızın taleyində böyük iz buraxan
keçmiş hadisələrin təsvirini verməyə cəhd
edir. Bu cəhətdən
"Şirin bülbül", "Böyük millət məhkəməsi",
"Nikolay taxtdan düşdü", Nəfəs pulu"
hekayələri təkcə sənətkarlığı ilə
deyil, hekayənin strukturu, janr-kompozisiya baxımından da maraq
doğurur. Çünki burada hər hansı
bir sinif, zümrə deyil, bütövlükdə
dövrün, mühitin satirik xarakteri yaradılır. "Şirin bülbül" hekayəsində o, təkcə
Cəlil Nazim əfəndinin obrazını deyil,
bütövlükdə dövrə, zamana uyğun hərəkət
edərək tez-tez simalarını, siyasi əqidələrini
dəyişən insanların obrazını yaratmağa
çalışır.
Satirik-yumoristik
üslub "Nəfəs pulu" (1934), "Nikolay taxtdan
düşdü" (1938) hekayələrində də
aparıcı rol oynayır. Müəllif birinci
hekayədə Əsgər ağanın, ikincidə isə
qaradovoy Davudun satirik obrazlarını yaratmağa nail
olmuşdur.
Hekayə
öz ifşa pafosu və kəskinliyi, satirik-yumoristik
üslubu etibarı ilə C.Məmmədquluzadə, Ə.Haqverdiyev
satirik ədəbi məktəbinin ən yaxşı nümunələrindən
hesab oluna bilər.
S.Rəhman
"Vəfasız" (1933) əsəri ilə ilk dəfə
povest janrına keçdiyi kimi, yazı üslubuna da yeni bir
çalar - satirik-lirik psixologizm daxil etmiş olur. Müəllif
Salehin keçmişin bataqlığından,
çürük psixologiyadan çətinliklə azad
olması yolunu satirik psixoloji cizgilərlə açır.
Hekayələrində satirik vəziyyətlərdən,
komik dialoqlardan geniş istifadə etdiyi halda "Vəfasız"da
yazıçı daha çox obrazın tragikomik vəziyyətinə
acıyır, zahiri komizmindən çox daxili aləminin təsvirinə
yer verir. Məhz bu keyfiyyət əsərdə
yumoru ikinci plana keçirir, onun ciddiliyini qəhrəmanın
psixoloji inkişafında tragizm və lirizm elementlərinin
üstünlüyü ilə kompensasiya edir.
Mühit -
yeni-köhnə paralelizmi əsərin əsas konfliktini təşkil
edir. Əsas
konflikt daxilində kolliziyalar toqquşur; tacir (Soltanın
atası)-kasıb (Salehin atası), məscid, klub, müəzzin-pioner
və s. münasibətlər
qarşılaşdırılır. Saleh-Soltan
bu konfliktin paralel qollarını təşkil edir. Bütün bunlar əsərin
süjet-kompozisiyasında psixoloji analiz komponentini önə
çəkir. Yeni düşüncəni təmsil edən
Saleh iki cəbhədə - həm daxilində kök
atmış köhnəlik, gerilik, ətalətə
atasından miras qalmış irsi xüsusiyyətlərə,
həm də özünü yeni kimi qələmə verən
yumruğu bu ailənin başı üzərində
"Domokl qılıncı"na çevrilən Sultana
qarşı mübarizə aparmalı olur. Yazıçı
onun daxilində gedən mübarizəni satirik psixologizm yoluyla
aparır. Obrazın görkəminin satirik, daxili aləminin
tragik təsviri ziddiyyət təşkil edir: "Qəribə
görkəmim vardı, başımda atamın cırıq,
köhnə papağı, əynimdə də yenə
atamın yamaqlı çuxası, ayağımda məscid nələyinləri...
papaq və çuxa çox böyük olduğundan mənim
bütün vücudum onların içində gizlənmişdi.
Heç dörddə birim
görünmürdü".
Obrazın qəlbi
yenilik uğrunda döyünsə də, atasının
paltarları və ondan qalan miras onu sıxır, geriyə
çəkir.
Bu çirkabdan, qaranlıqdan çıxmaq
üçün atadan qalan paltarları (mirası) atmalı
olur. Lakin köhnəlikdən, zülmətdən
çıxmaq üçün təkcə atasının
paltarlarını cırıb atmaq kifayət etmir, Saleh
atasının keçıb gəldiyi həyat yoluna,
yaşayış tərzinə "vəfasız"
çıxır. Atasına qarşı "vəfasız"
çıxan Saleh yeni həyata "vəfalı"lığını
sübut edir və atasının: "Anan acından öldü
oğul, ancaq namusla öldü, əl açmadı. Biz də
öləcəyik... Sən də... mən də...
çalışaq ki, başqalarının çiynində
ağır yük olmayaq. Allah özü
bizi saxlayır saxlasın, saxlamır öldürsün" -
köhnə həyat fəlsəfəsini dəyişməyə
müvəffəq olur.
Sabit Rəhman
həm də XX əsr Azərbaycan komedioqrafiyasının və
kinodramaturgiyasının görkəmli nümayəndəsidir. "Molla Nəsrəddin"in
25 illik fəaliyyətinə xitam verildiyi bir dönəmdə
o, felyeton, hekayə və komediyaları ilə nəinki onu
yaşatmağa nail oldu, hətta həyati riski bahasına
"Bizə məzhəkə jurnalı lazımdır"
("Ədəbiyyat qəzeti") - deyə satirik jurnalın
vacibliyini irəli sürürdü. Elə həmin
ərəfədə yazılan "Toy" satirik
komediyası ilə yeni tipli komediya janrının əsası
qoyulur.
S.Rəhman Kərəmovun
predmet və hadisələrə münasibətində
komik-satirik detallardan geniş istifadə edir. O, yenilik adına
nə varsa heç birini qəbul etmək istəmir,
özünü yaşadığı şəraitə və
əhatə olunduğu qüvvələrə qarşı
qoyur.
Kərəmov
rəhbərliyin yalnız formal cəhətlərinə əməl
edir, daha çox protokollar, şüarlar yazdırmaqla məşğul
olur. "Tənqidi və şəxsi tənqidi yüksəklərə!"
şüarını divara vurdursa da, həyatda ona əməl
etməyərək "tənqid yaxşı şeydir, ancaq gərək
əvvəlcə rəhbərliklə
razılaşdırasan" - deyə onu boğur. Özünə qarşı olan tənqidlərə
dözümsüzlük nümayiş etdirən Kərəmov
"Bu kolxozun adını "Şəfəq" kolxozu
yox,"Tənqid" kolxozu qoymaq lazımdır" deyir.
Rəhbərliyi, idarəetməsilə
hamını özünə və özünü hamıya
qarşı qoyan Kərəmovları "külə döndərəcəyilə"
hədələyir, lakin yeni qüvvələr onu məğlub
edir. Nəticədə komedioqraf Kərəmovun şəxsində
"bürokrat", "lovğa", "despot","mənsəbpərəst"
obrazını yaratmağa nail olur. Lakin
bunların ən əsası şəxsiyyətə pərəstiş
dövrünün tənqidi, onun despotik idarəetməsini
ifşa etmək olmuşdur. S.Rəhmanın
əsas məqsədi dövrün ictimai problemlərini
konfliktin əsasını qoymaq olmuşdur. Olsun ki, Kərəmov daha bir neçə yarlık
da tapmaq mümkün olsun, ancaq bütün xarakterlərdə
olduğu kimi, Kərəmovda da müəllifin məqsədi
onun "ən qabarıq və əsas xüsusiyyətini"
(Saltıkov Şedrin) göstərmək olmuşdur.
Sabit Rəhman
dramaturgiyasını satira poetikası, komik konflikt və
xarakter baxımından zənginləşdirən əsərlərdən
biri də "Əliqulu evlənir" satirik
komediyasıdır. Bu komediya yalnız ifşa pafosu ilə deyil, xarakterin məzmunu
və ictimai çəkisi baxımından da "Toy" ilə
səsləşir, başqa sözlə, burada biz "kərəmovçuluğ"un
yeni bir məzmunu" (Yaşar Qarayev) ilə
qarşılaşırıq. Gülüşün
eyni mövqedən səslənməsi, emosional tənqid pafosu
və satirik ifşa gücü mövqeyi də bu
komediyaları yaxınlaşdıran başlıca amillərdən
hesab olunmalıdır. Komediyada Əliqulu
bir satirik xarakter kimi hazır, bütöv şəkildə təqdim
olunmur, süjet boyu inkişaf zəminində
açılır. Onun vəzifədən
çıxması xarakterində gizlənmiş naqislikləri
açmaq üçün lazım olmuşdur. Əliqulunun satirik xarakteri "vəzifə məcnunu"
(Y.Qarayev), "kabinet düşgünü" olması ilə
ümumiləşir. Əliqulu
üçün vəzifə həyatın,
yaşamağın yeganə yolu olaraq göstərilir. O
hər vasitə ilə, nə yolla olur-olsun vəzifədə
qalmaq, "müdir olmaq" arzusu ilə nəfəs
alır:" Kabinet. Kabinet gözəl şeydir,
Səfər! Ancaq gərək isti olsun, rahat olsun.
Pürrəng çay qabağında,zənglər
də əlinin altında. Bir barmağın hərəkətilə
bütün idarə qabağında rəqs etməyə
hazırdır. Sən ayağa durursan,
hamı ayağa durur, sən gülürsən, hamı
gülür, sən acıqlısan, qorxudan barmaqlarının
ucunda gəzirlər. Səfər, mən
qızımı da böyük vəzifəli adama ərə
verəcəyəm. Qoy o, mənə dayaq olsun, mən də
ona... Qoy qapımızda maşınlar
cüt-cüt dayansın. İnsan yeməyə,
yatmağa adət etdiyi kimi mən də bu cür həyata adət
etmişəm. Məni yerimdən qoparmaq -
öldürmək deməkdir".
Vəzifəni
itirmək Əliquluya görə hər şeyi - həyatı,
xoşbəxtliyi, rəngbərəng düymələri itirmək
deməkdir. Vəzifədə qalmaq üçün Əliqulunun
hər vasitəyə əl atmasını Səfərin
"ölüm-dirim" məsələsi hesab etməsinin
müəyyən ictimai əsasları yox deyil. Belə ki, dünya ədəbiyyatından məlum
olan "olum" ya "ölüm" tragik konsepsiyası
burada komik formada çıxış etməli olur.
"Əliqulu
evlənir"də komedioqrafın satirik hədəfi vəzifə,
karyera və şəxsi mənafeyini hər şeydən
üstün tutan və şəxsi idealına çevirən
Əliqulu və Əliqululardır. Komediyada
qaldırılan ictimai, əxlaqi-etik problemlər əsərin
konfliktini və onun əsasında duran komik mübarizəni
şərtləndirir. Əliqulunun vəzifədən
çıxması onun xarakterində gizlənmiş
bütün xüsusiyyətləri üzə
çıxarır və xarakteri kabinet düşgünü,
vəzifə hərisi olaraq müəyyənləşir.
Dünya ədəbiyyatından
məlum olan "olum" və "ölüm"
konsepsiyası komediyada komik formada çıxış edir. Dünya və
klassik Azırbaycan komedioqrafiyasında mövcud olan "evlənmə"
priyomu burada da satirik xarakterin açılması
üçün əsas vasitələrdən biri kimi
çıxış edir. Lakin hacı və
məşədilərin varlanmaq üçün evlənmək
ehtirası burda vəzifə ehtirası ilə əvəz
olunur. Əliqulunun vəzifə ehtirası
da məhz onun evlənmə məzhəkəsi daxilində
açılır.
"Əliqulu evlənir"
komediyasında vəzifə hərisliyi, yaltaqlıq, mənsəbpərəstlik,
yerlibazlıq və s. keyfiyyətlər öldürücü
satira atəşinə tutulursa, "Yalan"da komedioqrafı
cəmiyyət və onun əxlaq normaları, mənəviyyat
məsələləri tənqid atəşinə tutulur,
yalanı özünə yeganə yaşayış prinsipi edən
meşşan xarakter ifşaya məruz qalır. "Yalan"komediyası
kompozisiya və struktur, satirik bədii vasitələrin zənginliyi
və satira poetikası baxımından da Azərbaycan komediya
təsərrüfatına bir yenilik gətirmiş olur.
Qrotesk və satirik şişirtmə,parodik
elementlər, satirik psixoloji analiz, süjet kalamburları və
s. satirik-bədii zənginliklər yalanın-satirik xarakterinin
(indiki halda Şəlalənin) mürəkkəbliklərini,
predmetin mahiyyətini üzə çıxaran əsas vasitələrdən
biridir. Xüsusilə, komediyada psixoloji analiz
satirik effekti daha da artırır, komik rəngi tündləşdirir
və beləliklə, satiranın estetik funksiyasına yeni məzmun,
yeni çalar daxil etmiş olur.
"Yalan"
komediyasının konfliktini dərin fəlsəfi
köklü, ictimai mahiyyətli yalan kateqoriyası təşkil
edirdi. Mövcud cəmiyyətin yalnız yalan üzərində
qurulduğu bu gün öz siyasi qiymətini əgər bu
gün alırsa, vaxtilə S.Rəhmanın əsərlərində,
konkret olaraq "Yalan"da bütün kəskinliyi ilə bədii
həllini tapmışdı. Komedioqraf əsərdə
bizim yalan içərisində yaşadığımızı
ayrı-ayrı simvolik-realistik obrazlarla göstərirdi.
Müəllifin tamaşaçıya (oxucuya) təqdim etdiyi
yalan dünyası mücərrəd deyil,
iş prosesində, fəaliyyət meydanında üzə
çıxan real varlıq şəklində təsvir
olunurdu.
Beləliklə,
"Toy"da "kərəmovçuluq", "Əliqulu
evlənir"də "vəzifə ehtirası",
"Yalan"da isə "yalan" fəlsəfəsi Kərəmov,
Əliqulu və Şəlalə satirik xarakterlərində təsdiq
edilir. Bu əsərlər yalnız satiranın
kıskinliyi baxımından deyil, konflikt, komik oyun və
satirik xarakter etibarilə də bir-birinə yaxın mövqedədir.
S.Rəhmanın "Xoşbəxtlər",
"Aşnalar", "Aydınlıq",
"Nişanlı qız", "Dirilər"
komediyalarını da milli komedioqrafiyanı bu və ya digər
dərəcədə zənginləşdirən əsərlərdən
hesab etmək olar. Lirik planda yazılmış
"Xoşbəxtlər"in şən fransız
komediyalarını xatırlatması, komik vəziyyətlərin
orijinallığı janrın poetikasının
polifoniyasında əsas rol oynayır. Məişət
problemlərinə toxunan komedioqraf bu əsərində Mirzə
Qərənfil, Bərbərzadə kimi orijinal komik obrazlar
yaradır. Komediyada hadisələrin məişət
münasibətləri çərçivəsindən
çıxıb ictimai məzmun qazanması, ictimai həyat
münasibətləri ilə iş münasibətlərinin vəhdəti
satirik predmetin əhəmiyyətliliyini daha da artırır. Burada inkaredici satirik gülüşlə islahedici,
saflaşdırıcı gülüş üzvi surətdə
bir-birinə qovuşur. Bərbərzadənin
böyük bir cidd-cəhdlə "evlənmək" istəməsi,
Sadıqla Mürşüdün evli həyatlarına son qoyub
skamya üstündə gecələmələri komik təzad
yaradır.
S.Rəhmanın
ən çox tənqidə məruz qalan "Aşnalar"
komediyasında isə müəllifin satira hədəfləri
dəyişir.
Komedioqraf burada ilk dəfə olaraq satira
üçün ictimai məzmun ifadə edə biləcək
rüşvətxor, talançı, fırıldaqçı
müdir obrazı yaradır, ictimai əxlaq və
qanunçuluqdan aşağıda duran hadisə və keyfiyyətlər
ifşa olunur. Qurbanov əyninə yarım
hərbi libas geysə də, şəxsi mənfəətlərini
güdür, ətrafına qohumlarını, yaltaq və
talançı adamlarını yığır, taxıla
torpaq qatdırır, xalqın malını dağıdır.
Onun rəhbərlik etdiyi idarədə Səməndərli,
Gülümov, Qənbər, anbar Hüseyn və
başqaları da ona arxalanıb çirkin əməllərlə
məşğul olur, xəlvəti işlər görür,
bir-birinə "aşna" olurlar.
Ümumiyyətlə,
"Aşnalar", "Aydınlıq",
"Nişanlı qız" komediyalarının konfliktində
də ictimai, əxlaqi problemlər dayanmadığından
komedioqraf lirik xəttə üstünlük vermişdir. Hər
üç əsərdə müəllifin satirik obrazları
xarakter səviyyəsinə yüksələ bilmir. Satirik xarakterlər olmadığından komediyalarda
"ehtirasların analizi" də baş vermir. Komik
mübarizə bir qədər səngiyir, qrotesk və satirik
boyalardan az istifadə olunur.
S.Rəhmanın
sonuncu "Dirilər" komediyası böyük satirik C.Məmmədquluzadənin
xatirəsinə həsr olunub. Belə ki. "Ölülər" tragikomediyasının iki əsas
obrazı (Şeyx Nəsrullah və Şeyx Əhməd)
"Dirilər"də Nəsrullah bəy Otaylınski, Əhməd
bəy Butaylınski adı ilə çıxış edirlər.
Onların saxta pul çekləri düzəldərək
avam, nadan ticarətçiləri, milyoner tacirləri aldatmaq
istəmələri komediyanın konfliktinin əsasını
təşkil edir. Müəllif Şeyx Nəsrullahların
və Şeyx Əhmədlərin bütün dövrlərdə
olduğunu, sadəcə müxtəlif qiyafələrdə və
məzmunda zühur etdiyini göstərmək istəmişdir.
Aristotel tədqiqatçıları
məşhur "Poetika" əsərində "faciəviliyin
katarsisi" fəsli ilə yanaşı "komikliyin
katarsisi" fəslinin də yazıldığını,
lakin dövrümüzə gəlib
çatmadığını qeyd edirlər. faciəviliklə
komikliyin eyni mənəvi tərbiyə (təmizlənmə,
özünəqayıtma) potensialına malik olduğunu nəzərə
alsaq, S.Rəhman gülüşünün, komizminin katarsisində
bir neçə tamaşaçı nəslinin tərbiyələndiyini
aydın görmək olar. Çünki S.Rəhman
gülüşü mücərrəd olmayıb, öz
materialını həyatdan götürmüş, cəmiyyətimizi
irəli aparan, xalqın gələcək taleyini müəyyənləşdirən
işıqlı və müsbət meylləri təsdiq
etmişdir.
S.Rəhman
gülüşü qırx illik bir dövrdə müxtəlif
janrlarda və formalarda zəngin satirik-komik ifadə vasitələri
ilə çıxış edir. Onun satirası
keçmiş satiranın tarixi təcrübəsindən bəhrələnməklə
yeni ideyalara, yeni formaya, müstəqilliyə (suverenliyə),
novatorluğa malikdir.
S.Rəhman əsərlərində
ictimai həyat hadisələrinin özünəməxsus tərəfləri,
yeni həyati konfliktlər, fərdi psixologiyalar qabarıq təsvir
olunur. Onun gülüşü dövrün, şəraitin
xüsusiyyətlərini daşımaqla yanaşı,
insanı bioloji varlıq olaraq da güldürməyə vadar
edir. Bu cəhətdən o, həyatı əksetdirmə
üsulunda M.F.Axundzadə, Ə.Haqverdiyev, C.Məmmədquluzadə
kimi sələflərinin yolu ilə gedərək ictimai-siyasi
hadisə və münasibətlərin təsvirində
"gülüş mədəniyyətinə" (M.Baxtin) dərindən
yiyələnmişdir.
Bədirxan ƏHMƏDOV
Ədəbiyyat qəzeti.-2010.-19
mart.-S.5.