Şəxsiyyətin bütövlüylü
Ötən əsrin
əvvəlində Zəngəzur qəzasının Əyin
kəndində bir oğlan uşağı dünyaya gəldi
və günlərin birində məlum oldu ki, Əyin
adında kəndi Azərbaycanda tanımayan yoxdur. Onu tanıdan,
necə deyərlər, məşhuri-cahan edən qarşısına
heç də məqsəd qoymamışdı ki, mən bu kəndi
çox məşhur yerlərdən biri edəcəyəm.
Sadəcə olaraq onun sözün həqiqi mənasında
bir insan ömrünün çərçivəsinə
çətinliklə sığışdırıla bilən
fəaliyyəti özünü nə qədər ucaltsa, Əyin
kəndini də elə bir yerə ucaltdı ki, respublikanın
hər yerindən o kənd görünürdü, elə indi
də görünür, işğal altında olsa belə…
Azərbaycan ədəbiyyatında,
mədəniyyətində, ictimai fikrində Dədə
Süleyman adlı təfəkkür, əxlaq, əzəmət
sahibi elə bir iz qoydu ki, yaxın tariximizə qayıtsaq, yenə
elə sözün həqiqi mənasında bu böyük
insanın kimliyini bir daha yəqin edərik!..
Tariximizin belə
səhifələrinə mütləq qayıtmaq ona görə
lazımdır ki, bu gün əlifbasını, eləcə də
düşüncə tərzini dəyişən bəziləri
bir daha olanları, keçənləri görüb, tanıya
bilsinlər.
Onun
yaradıcılığa başladığı 30-cu illərdə
Azərbaycanda nə radio, nə də televiziya vardı. Millətin,
xalqın maariflənməsi, savadlanması, özünü dərk
etməsi, milli əxlaqa sahib durması, yeni yaranan məktəblərlə
birgə bədii yaradıcılıqdan keçirdi. Hələ
1931-ci ildə ilk nəsr əsəri "Şamo" ilə ədəbiyyata
gələn Süleyman Rəhimov "Medalyon",
"Torpağın səsi", "Saçlı",
"Mehman", "Ağbulaq dağlarında" və digər
sonradan yazdığı "Ana abidəsi",
"Gülsabah", "Qafqaz qartalı" əsərləri
ilə Azərbaycan ədəbiyyatında Süleyman Rəhimov
zirvəsini yaratdı.
Şəxsiyyətini
bir növ ədəbi əsərlərinə
köçürən Süleyman Rəhimov, sovet hakimiyyətinin
çox kəskin vaxtlarında yaratdığı
"Mehman" obrazı ilə cəmiyyətə yeni əxlaq,
düşüncə, təfəkkür tərzi gətirirdi. Qanunların
çətinliklərlə həyata keçməsi, daha
doğrusu, kiçik məmurlardan belə aşağıda
durması xalqın ən zərif yeri olmağındandır
ki, bu sahə xeyli vaxt klassiklərimizdən tutmuş,
müasirlərimizə qədər ədəbiyyatımızın
əsas mövzusu olmuşdu. Yüzlərlə azərbaycanlı
öz övladına Mehman adını ona görə verirdi
ki, Mehman kimi ağ atlı
hüquqşünasa bu xalqın qəlbində Süleyman Rəhimov
heykəl qoya bilmişdi.
Bu gün milli
xüsusiyyətlərin, dəyərlərin, əxlaqın
yaxşı mənada mühafizə olunub qorunmasına nə
qədər ehtiyacımız var.
Azərbaycan
qadınının namusunu, qeyrətini "Saçlı"
obrazında Süleyman Rəhimov elə canlandırdı ki,
Saçlı namus mücəssəməsinə çevrildi. Çox təəssüflər
olsun ki, əxlaqi dəyərlərin
aşılanmasının bir ölçüsü də
ondan ibarətdir ki, Saçlı adını
daşıyanların kiçiyinin yaşı artıq 40-a
çatmaqdadır.
Tarixən elə
şəxsiyyətlər yaşamışlar ki, onlar
insanlığın fövqündə dayanaraq bütün
dövrlərin övladı olmuşlar. Yəqin o
insanlar Tanrının sevdiyi, seçdiyi o bəndələrdi
ki, zəmanələrində çoxlarının görə
bilmədiklərini, bacarmadıqlarını onlar görə,
bacara biliblər. Bəlkə də
Tanrı onlara verdiyi iradənin sayəsində elə işlər
görürlər ki, yaratdıqları adi insan ömrünə
sığışmır.
Elə bil
Süleyman Rəhimov kimi işıqlı adamlar hardasa öz
dövründə seçilib insan cəmiyyətinə
göndərilib ki, insanlığın məramını, məqsədini,
qayəsini bir nümunə olaraq gələcək nəsillərə
təlqin etsinlər. Və hər bir kəs də onlar kimi
olmaq, yəni onlar kimi yaşamaq, yerimək, gülmək,
danışmaq, geymək, gəzmək istəyərək bir
növ onlara baxıb durulmaq-saflaşmaq arzusunda olublar.
Düşüncələri,
təfəkkürləri duruldan Azərbaycan ədəbiyyatına
isə nə qədər əxlaqlı, bütöv insan
obrazları gətirən Dədə Süleyman məhz belə
insanlardan idi…
Mahəddin Əsgər
Ədəbiyyat qəzeti.-2010.-19
mart.-S.4.