Ekran, efir:
mülahizələr
Gün Səhərlə
açılır
Səhər proqramları haqqında düşüncələr
Yeni yaranan teleradiolarda hər
hansı bir verilişin ad gününü qeyd etmək
artıq bir ənənə şəklini alıb. Əlbəttə,
hər kəsin öz verilişininin yaranma tarixini qeyd etməsi
gözəl bir ənənədir. Amma Azərbaycan teleradio məkanında
elə proqramlar olub ki, onlar sonrakı bu qəbil verilişlər
üçün bir məktəbə çevrilib. Onlardan biri
də "Səhər informasiya və musiqi
proqramı"dır.
Ümumiyyətlə,
Dünya teleradio jurnalistika tarixinə nəzər salsaq görərik
ki, səhər proqramları ilk dəfə ötən əsrin
50-ci illərində Amerikanın En-Bi-Si teleşirkəti tərəfindən
hazırlanıb. Lakin uzun bir inkişaf yolu keçib. İlk
dövrlərdə əyləncə xarakteri
daşıyıb. Tədricən təkmilləşərək,
geniş auditoriyanın tələbini nəzərə alaraq
informasiya - musiqi proqramına çevrilib.
Azərbaycanda isə səhər proqramlarının tarixi 70- ci illərdən başlayır. Azərbaycan radiosunun "Sabahınız xeyir" verilişi həmin illərdə son dərəcə geniş dinləyici auditoriyasına malik idi. Proqramın aparıcısı Əminə Yusif qızı, redaktoru Mailə Muradxanlı idi. Bu veriliş əyləncə xarakterli olsa belə, yalnız əyləndirmirdi. Həm də düşündürürdü. Dinləyici auditoriyasına təqdim olunan yumoristik səhnəciklərdə cəmiyyətdə müşahidə olunan bir sıra naqisliklər, neqativ hallar tənqid olunurdu. Bu tənqid obyektiv olduğundan kimsə bundan inciməzdi. Əksinə, bu hər kəs üçün bir ibrət dərsi olardı. Bu səhnəciklərdə dövrün bütün tanınmış komik aktyorları iştirak edərdilər. Azərbaycan televiziyasında isə belə bir veriliş 1973-cü ildə ekrana çıxan "Səhər görüşləri" oldu. Bu veriliş bir xeyli vaxt Leyla Bədirbəyli və Lütfi Məmmədbəyovun aparıcılığı ilə təqdim olundu. İlk vaxtlar çox böyük populyarlıq qazana bildi. 80-ci illərin əvvəllərinə doğru artıq verilişin forma və məzmununda yeknəsəqlik müşahidə olundu. Həm də sürətlə dəyişən zamanın özü yeni və daha dinamik bir verilişin yaranmasını tələb edirdi. Necə deyərlər, bu haqlı tələb 1983-cü ildə verilişin bağlanmasına səbəb oldu. Həmin vaxtdan başlayaraq 1995-ci ilə qədər Azərbaycan televiziyasında Səhər proqramlarının bir neçə modeli hazırlandı. Amma təkmil model hələ yox idi.
Azərbaycan radiosunda isə bu sahədəki vəziyyət daha ürək açan idi. Çünki "Sabahınız xeyir" əyləncəli proqram olaraq qaldı. Bu proqram "Ədəbiyyat və incəsənət" redaksiyasında hazırlanırdı. Əlavə olaraq radionun "Xəbərlər" baş redaksiyasında "Səhər informasiya və musiqi proqramı" hazırlandı. Doğrusu, bu proqramın səhər saat 7-dən efirə çıxacağını eşidəndə əvvəlcə bizə elə gəldi ki, həmin saatda auditoriya yığmaq çox çətindir. Amma düşündüklərimizin əksi oldu. Proqram çox az bir müddətdə yüksək reytinq qazandı. Bu proqram əhalinin ayrı-ayrı təbəqələri üçün deyil, hamı üçün nəzərdə tutulduğundan o, demək olar ki, həyatın bütün mühüm sahələrini əhatə edirdi. İctimai-siyasi, sosial, mədəni - bütün sahələr. Amma bir şərtlə ki, hər bir informasiya, hər bir müsahibə, hər bir reportaj birmənalı şəkildə günə bağlanmalı idi. Yəni günün hadisəsi olmalıydı. Bunun üçün də yaradıcı heyət günü qabaqlamağı bacarmalıydı. Əsas istiqamət bu idi. Bu veriliş büsbütün radionun məlumatlandırma, maarifləndirmə, həmçinin əyləndirmə missiyasını yerinə yetirirdi. Verilişdə səhərin ovqatına uyğun, həmçinin hər hansı bir mövzunu tamamlayan bir-birindən qəlboxşar mahnılar səslənərdi. 90-cı illərin əvvəlləri Azərbaycan xalqı üçün olduqca ağrılı keçdi. "Səhər informasiya və musiqi proqramı" da bu ağrını Azərbaycan xalqı ilə birgə yaşadı. Cəbhə bölgəsindən gələn hər bir xəbər proqramda öz əksini tapdı. O illərdə "Səhər" bəlkə də yeganə veriliş idi ki, demək olar, Azərbaycanın bütün coğrafi ərazisini əhatə edirdi. Bunu verilişə gələn məktublar da aşkar göstərirdi.
Azərbaycan televiziyasının (AzTV) təkmil Səhər proqramı isə 1995-ci ildən ekrana çıxdı və çox böyük tamaşaçı marağına səbəb oldu. Çünki veriliş məzmun baxımından tamaşaçının maraqlarını tam təmin edirdi. Səhər-səhər işə hazırlaşan tamaşaçı günün ən mühüm informasiyalarını bu proqramdan ala bilirdi. Verilişin canlı olması onun təsir dairəsini bir qədər də artırırdı. Reportaj və müsahibələrin yığcamlığı, informasiyaların lakonikliyi tamaşaçını yormurdu. Bir sözlə, veriliş tamaşaçını günə hazırlayırdı. Aparıcıların öz üzərlərində böyük səylə işləmələri, nəticədə günbəgün püxtələşməkləri də aydınca görünürdü.
Ümumiyyətlə, Səhər proqramları üçün aparıcı seçimi çox mühüm şərtdir. Çünki bu proqramlar ölkə həyatının bütün sahələrini əhatə etdiyindən, onun aparıcısı gözəl nitq qabiliyyətinə, zəngin mütaliəyə, güclü məntiqə, iti təfəkkürə malik olmalıdır. Əks təqdirdə, o nə auditoriyanı öz cazibəsində saxlaya bilər, nə də dəvət etdiyi həmsöhbətini. Çünki ekran qarşısında olan aparıcının müsahibi ilə söhbət zamanı hər hansı bir mövzunu nə dərəcədə kamil bilməsi dərhal hiss olunur. İstər sualların verilməsi, istər şərhin dinlənilməsi, istərsə də söhbətə müdaxilə prosesində bu mütləq nəzərə çarpır. Başqa sözlə desək, "Sehrli güzgü"də bunu gizlətmək heç cür mümkün deyil. Amma bu heç də o demək deyil ki, aparıcı hər sahənin mütəxəssisi olmalıdır. Sadəcə olaraq əgər aparıcının heç olmasa orta məktəblərdə tədris olunan biliklərin əsasları barədə mükəmməl məlumatı varsa və böyük məsuliyyət hissi ilə müzakirəyə çıxarılan mövzulara yetərincə hazırlaşmaq vərdişinə yiyələnibsə, deməli o, işinin öhdəsindən yetərincə gələ biləcək. Amma, hətta son dərəcə gözəl zahiri görünüşə malk aparıcı süni təbəssümlə kifayətlənib tamaşaçıya nəsə deyə bilmirsə, vaxtın dəyərini qiymətləndirən tamaşaçı və dinləyici üçün bu "təbəssüm" heç bir mahiyyət kəsb etmir. İki saatlıq, üç saatlıq verilişi yaşamaq gərəkdir. Əlbəttə, yuxarıda saydıqlarımız daha çox informasiya və musiqi proqramlarına aiddir. Bu qəbil proqramlarda musiqinin özünün də bir informasiyalılığı olmalıdır. Çalışmaq gərəkdir ki, yeni yazılan, yeni alboma salınan və ya hər hansı bir müsabiqədən, festivaldan qayıdan musiqi əsərləri proqramda üstünlük təşkil etsin. Proqrama məhz onların müəllifləri dəvət olunsun. Obrazlı şəkildə desək, səhər proqramlarının qəhrəmanı "Əlahəzrət Gün"ün özü olmalıdır.
Azərbaycan teleradio məkanında səhər
proqramının belə
bir təkmil modeli 1995-ci ildə yarandı. O vaxtdan 15 il keçir. Bu müddət ərzində Azərbaycanda
teleradio fəaliyyəti
çox genişləndi.
Yeni teleradio şirkətləri yarandı.
Hər teleradio da təbiidir ki, öz verilişlərinə
məhz Səhər proqramları ilə başlayır. Hər bir kanalın
geniş tamaşaçı
və dinləyici auditoriyası ilə ilk ünsiyyəti məhz bu proqramla
yaranır. Ünsiyyət
qurmağın özü
fərdi xarakter daşıdığı kimi,
bu gün Azərbaycan ərazisindəki
teleradioların da bu proqrama yanaşma
tərzi müxtəlifdir.
Kimisi bunu sırf əyləncə şəklində təqdim
edir, bir başqası sırf informasiya, digəri də informasiya və musiqi proqramı şəklində.
Hansı daha düzgün modeldir? Bu barədə birmənalı fikir söyləmək əlbəttə
ki, çətindir. Bu sualı tamaşaçı
daha dəqiq cavablandıra bilər. Bəlkə də bu ona daha
dəqiq seçim etməyə şərait
yaradır. Amma nə yaxşı
ki, 15 il bundan əvvəl Azərbaycan televiziyasında
dünyanın hər
yerindən, həm də ölkə içindən soraq verən, təqvimin hər gününü yenidən vərəqləyib
olayları yada salan, həm də Azərbaycan tarixinə yeni səhifələr yazan bir "Səhər"
açıldı. Ayağı
düşərli olan
bu "Səhər"
həm də özündən sonra açılan neçə-neçə
"Səhər"lərə
yol açdı. Azərbaycan televiziyasının
15 yaşlı "Səhər"inə sonu görünməyən
aydın, günəşli
səhərlər arzulayırıq.
Təsadüfə baxın, bu gün mayın 7-dir. Faşizm
üzərində Qələbənin qazanılmasında
radionun böyük xidmətləri nəzərə
alınaraq 1945-ci ildən ta 90-cı illərin əvvəllərinə
qədər bu tarix, Radio günü kimi bayram edilərdi. İndi
o vaxtdan 65 il ötür. O zaman o Qələbənin
qazanılmasında Azərbaycan xalqı kimi Azərbaycan
radiosunun da unudulmaz xidmətləri oldu. Gün o gün olsun
ki, Azərbaycanın efir məkanındakı bütün
radio-televiziyalar Azərbaycan torpaqlarının işğaldan
azad olunması xəbərini yaysınlar.
Zərxanım Əhmədli
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 7 may.- S.6.