Şerimizin klassiki və müasiri
Xalq şairi Rəsul
Rza XX əsrin 30-cu illərində təşəkkül
tapmağa başlayan yeni Azərbaycan poeziyasının ilk nəslinə
mənsub olan dünya çaplı görkəmli sənətkarlarımızdan
biri kimi məşhurdur. 1920-ci illərin sonlarından etibarən
fasiləsiz surətdə ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olan şairin poeziyamızın yetkinləşməsində və
zənginləşməsində görkəmli xidmətləri
vardır. Bu bir həqiqətdir ki, S.Vurğun, S.Rüstəm,
M.Müşfiq, M.Rahim, O.Sarıvəlli, R.Rza və
başqaları göz açıb gördükləri quruluşun
azadlıq, bərabərlik haqqında şüarlarına
inanmış, gəncliyə məxsus hərarətlə
onları tərənnüm, təbliğ etmişdilər.
Bir sənətkar
kimi R.Rzanın ədəbiyyatımızda həmişə
öz sözü, öz səsi, öz yeri olmuş, fərdi
yaradıcılıq siması və orijinal yazı manerası
onu başqa qələm yoldaşlarından fərqləndirmişdir. Şerinin
mahiyyətindəki xəlqilik, böyük ehtirasla tərənnüm
etdiyi təzə həyat, yüksək vətəndaşlıq
idealları, bəşəri duyğular, qüvvətli yenilik
hissi R.Rza sənətinin ayrılmaz tərkib hissələridir.
Bu keyfiyyətləri şairin təqribən 50 il
ərzində yazdığı ən yaxşı əsərlərdən
üzü bəri ardıcıl surətdə görmək
mümkündür. "Çinar", "Bolşevik
yazı" kimi, yaradıcılığının ilk
dövrünə məxsus əsərlərindən
tutmuş, 1981-ci ilin baharında ağır xəstə ikən
yazdığı son şeirlərinədək - poeziyasının
ən qiymətli nümunələrində Rəsul Rza həmişə
xalqla, onun tarixi, taleyi, mənəvi dünyası ilə
qırılmaz tellərlə bağlı olmuşdur.
R.Rzanın
yaradıcılığı və ictimai fəaliyyəti
çoxqatlı, çoxsahəli, ensiklopedik mahiyyət
daşıyır. Marksizmin banilərindən biri etiraf
edirmiş ki, o, fransanın XIX əsrin birinci
yarısındakı iqtisadi vəziyyəti haqqında mötəbər
məlumatı fransız iqtisadçılarının elmi tədqiqat
əsərlərindən daha artıq məşhur ədib
Balzakın romanlarından almışdır. Rəsul
Rzanın ömürlüyünə bu baxımdan nəzər
salanda aydın görünür ki, onun da parlaq ədəbi
irsindən və ictimai fəaliyyətindən qalan dilsiz
yadigarlar (şeir və poemaları, məktubları, xatirələri,
kino naziri ikən verdiyi əmrlər, ensiklopediyanın baş
redaktoru qismində gördüyü elmi-təşkilati tədbirlər,
yaşıl cildli ilk ensiklopediyamız) bir sıra hallarda
şablon səciyyə daşıyan o zamankı qərar və
qətnamələrdən, trafaret kitab və
şüarçı məqalələrdən, saxta sənəd
və statistikadan fərqli olaraq, həqiqətən də
ötən əsrin 30-80-ci illərinin Azərbaycan ədəbi-mədəni
həyatı, ictimai-siyasi mühiti haqqında,
başlıcası isə, insanlar, onların daxili aləmi,
fikir və duyğuları, qayğı və həyəcanları
haqqında çox zəngin bilikləri ehtiva edən vüsətli
bir poetik xəzinədir. Bu deyilənlərin
işığında bir ümumiləşdirmə mənə
çox maraqlı göründü: ədəbiyyata gəlişindən
ölüm gününə qədər Azərbaycan həyatının
elə bir problemi çətin tapılar ki, Rəsul Rza
yaradıcılığında əks edilməmiş olsun.
Doğrudan da 1930-cu illərin birinci yarısındakı
ilhamlı quruculuq həvəsi, 37-ci il faciələri,
İkinci Dünya müharibəsində azərbaycanlıların
iştirakı və tarixi daha əvvəllərə gedib
çıxan səbəblərdən bu müharibədə
qat-qat artıq qurban verməyimiz, Güney Azərbaycanda milli
azadlıq hərəkatı və bu hərəkatın
amansızcasına boğulması, yüzlərlə fədainin
dara çəkilməsi, əzəli torpaqlarımız -
Qarabağa, Naxçıvana erməni tamahının fəsadları,
saxta "beynəlmiləlçilik" adı altında
dilimizə, milli dəyərlərimizə yuxarıların
etinasızlığı, "vətən xaini" adıyla
damğalanan mühacirlərimizin, didərginlərimizin fəci
taleyi, rüşvətxorluq, yalan, yerlibazlıq,
paxıllıq, donosçuluq, ədəbi mühitdə
cahillik təzahürləri, zövqsüzlük, mühafizəkarlıq
- bütün bu sadalanın mövzular Rəsul Rza
yaradıcılığının əlvan, çoxtərəfli
və çoxtutumlu palitrasının çeşidli
boyaları, mətləbləri, şairin fərəhi və
ağrı-acılarıdır… Bura hələ
dünyanın müxtəlif ölkələri, xalqları
haqqında silsilələri, kosmik mövzulara, klassiklərimizə
həsr olunmuş şeir və poemaları, məhəbbət
lirikasını, fəlsəfi lirikanı, pyesləri, onlarla məqalə,
oçerk, esse, xatirə, çıxış və
müsahibələri, uşaq ədəbiyyatının
gözəl nümunələrini, habelə dünya ədəbiyyatından
tərcümələri də əlavə etsək, Rəsul
Rza irsinin mövzu, motiv, problem, janr, forma zənginliyi
haqqında yetərincə əyani təsəvvür almaq
olar.
Hər oxucu fərqinə
vara bilmir ki, R.Rza sözlə ecazlar yaradan bir sənətkar
olsa da tale onu hazır bir şair kimi 20-30-cu illərin
burulğanlarından götürüb 50-ci illərin yenə
mürəkkəb siyasi hadisələrlə gərgin olan
mühitinə, yaxud buzun tədriclə də olsa əriməyə
başladığı 60-larda qoymamışdı. El arasında
deyildiyi kimi, "dilini dinc qoymayan" şairimiz ən azı
yarım əsr ərzində Bakının ruzgarı kimi
tez-tez dəyişən ictimai mühitin
ağırlıqlarını yaşaya-yaşaya,
böyük, taleyüklü bəlalara sinə gərə-gərə
ömrünün ən müdrik çağına gəlib
çıxmışdı.
Rəsul müəllimin
şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına münasibətdəki qabarma və
çəkilmələri çox səciyyəvi təfərrüat
və incəlikləri ilə özünün "Mübarizə
bu gün də var…" adlı sanballı kitabında vicdanla əks
etdirdiyi üçün mən xalq yazıçısı
Anara dərin minnətdarlığımı bildirirəm. Bu kitab təkcə R.Rza sənətinin pərəstişkarları
üçün deyil, onun çağdaş və gələcək
tədqiqatçıları üçün də tayı-bərabəri
olmayan çox mötəbər bir mənbədir. Əsəri oxuduqca sən də müəlliflə
bərabər bu həqiqətə tapınırsan ki, R.Rza
poeziyasının özəlliyi
açıq-açığına, yaxud Ezop dili ilə
dövrə, mühitə etiraz, bu mühitdə insanların
dilsiz-ağızsız mütilərə çevrilməsinə
qarşı qəzəb duyğularıyla məhdudlaşmır.
Şairin yaradıcılığında bu
gün və bütün zamanlarda ədəbi dəyərini
saxlayan mətləb - quruluşun da, cəmiyyətin də,
yaşadığı dövranın da fövqündə
dayanan əbədi motivlərdir. Sözü
gedən kitab yalnız R.Rzanın taleyi üzərinə yox,
deyərdim ki, bütün ədəbi-ictimai fikrimizin
böyük bir mərhələsinin üzərinə, özəlliklə
uzun zaman cəmiyyətdən təcrid olunmuş şeirlərin,
məktubların, ailə saxlanclarının, nadir vəsiqələrin
üzərinə də işıq salmaqdadır.
Rəsul Rza
çoxəsrlik milli poeziyanın böyük ənənələri
üzərində yetişən, xalq
yaradıcılığından, canlı danışıq
dilindən, dünya mədəniyyətinin öncül
örnəklərindən sənətkarlıqla faydalanan bir
şairdir. O,
füzulinin təkrarsız və çox zərif obrazlı təfəkkür
tərzindən, Sabirin vətəndaşlıq ənənələrindən
öyrənir, bu ənənələri müasir tələblər
müstəvisində daha da inkişaf etdirib zənginləşdirirdi.
Bu yorulmaz yenilikçi sənətkar ədəbi
yaradıcılığın tapdanmış yolları ilə
getmir, yüksək bəşəri fikir və
duyğuları məhz yeni formalarda, təzə və təravətli
bədii vasitələrlə, konkret və yığcam ifadə
edirdi.
Qeyd etmək
vacibdir ki, qoynunda böyüdüyü sovet həyatının
naqis və eybəcər tərəfləri Rəsul Rzanın
iti və müşahidəçi nəzərlərindən
heç vaxt yayınmamışdı. Şair ədalətsizliklərə,
yaramazlıqlara, köhnəlik qalıqlarına
barışmaz, prinsipial mövqelərdən müntəzəm
olaraq atəş açır, qəzəb
saçırdı. Təsadüfən vəzifə
başına keçib tutduğu yerə ləyaqəti
çatmayanlar, qanunun bütün maddələrini əzbər
bilən, lakin oğrunu doğrudan, əyrini düzdən
ayıra bilməyənlər, yaxud ayırmaq istəməyənlər,
xalq malını, el sərvətini talan edənlər, təbiətin
gözəlliklərinə qənim kəsilən nankorlar ədəbi
prosesin təbii gedişinə və inkişafına mane olan bəzi
mühafizəkar qələm adamları, şairin atəş
yağmurunun dəyişməz hədəfləri olmuşlar.
Müstəqil
Azərbaycan Respublikasının prezidenti cənab İlham Əliyevin
xüsusi Sərəncamına əsasən xalqımız
R.Rzanın 100 illik yubileyini minnətdarlıq duyğusu ilə
qeyd edir.
İstedadının pərəstişkarları bu gün
yalnız şair R.Rzanın deyil, eyni zamanda ədəbi prosesə
həmişə böyük tələbkarlıq və həssaslıqla
yanaşan, gənc istedadlara atalıq qayğısı
göstərən təcrübəli sənətkar
R.Rzanın, "Mənim fikrimcə" kimi sanballı kitabın
müəllifi olan tənqidçi R.Rzanın, uzaq-uzaq ellərdən
incə-incə Kərkük bayatılarını, qərib
düşmüş Nəsimi divanını sevə-sevə
toplayıb Azərbaycana gətirən ədəbiyyatşünas
R.Rzanın, habelə Nizami, Puşkin, Lermontov və
Şevçenkonun əsərlərini, xüsusən Mayakovski
kimi zəmanəsinin qüdrətli bir şairinin zəngin
irsini Azərbaycan oxucusuna layiqincə təqdim etmiş mütərcim
R.Rzanın, nəhayət, yorulmaz ictimai xadim R.Rzanın
yubileyini keçirirlər.
Adı çəkilən
sənərcam cənab İlham Əliyevin R.Rza
yaradıcılığına qədirşünas münasibətinin
yeganə təzahürü deyil. Təkcə bunu göstərmək
kifayətdir ki, Prezidentin Azərbaycan dilində latın
qrafikası ilə kütləvi nəşrlərin həyata
keçirilməsi haqqında 12 yanvar 2004-cü il tərixli məşhur
sərəncamı ilə hərəsi 25.000 nüsxədə
nəşr edilib kitabxanalarımıza hədiyyə olunan ilk
kitablar arasında R.Rzanın "Seçilmiş əsərləri"nin
yeni, mükəmməl 5 cildliyi də vardır. Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun fəxri doktoru Anarın tərtib
etdiyi, şöbə müdirimiz dosent-doktor Arif Əmrahoğlunun
redaktoru olduğu bu 5 cildlik R.Rza irsinin indiyədək
işıq üzü görmüş ən kamil nəşridir
desəm, səhv etmiş olmaram. İnanıram ki, Rəsul
müəllimin əsərləri külliyyatının da
işıq üzü görməsinə çox
qalmayıbdır…
***
Rəsul İbrahim oğlu
Rzayev 1910-cu ildə, may ayının 19-da Göyçayda
bir kənd mirzəsinin ailəsində anadan olmuşdur. Babası Şərqin görkəmli şairlərinin
irsinə yaxından bələd olan ziyalılardan imiş.
Gələcək şairin atası Mirzə
İbrahim isə o zaman Azərbaycan və rus dillərində
çıxan bəzi dövri mətbuat nümunələrinin,
özəlliklə "Molla Nəsrəddin"
jurnalının abunəçilərindən olub. Anası Məryəm Hüseyn qızı məktəb
görməsə də, ərəb əlifbası ilə
kitab oxumağı bilir, el deyimlərini, hərdən də
özünün düzüb-qoşduğu şeirləri, necə
deyərlər, sinədən əzbər söyləyirmiş.
Göyçayda orta məktəbdə oxuyan Rəsul
Rza bir müddət Gəncədə kənd təsərrüfatı
təmayüllü texnikumda məşğələlərə
davam etmiş, təhsilini Tiflisdə davam etdirmişdir.
İlk şeirlərini də bu şəhərdə nəşr
etdirmiş, 1930-cu ildə isə Bakıya gəlib "Gənc
işçi" qəzeti redaksiyasında çalışmış,
canlı ədəbi prosesdə fəal iştirak etməyə
başlamışdır. 1931-ci ildən Azərbaycan
Elmi-Tədqiqat İnstitutunda oxumuş, 1934-cü ildə
Moskvadakı Millətlər İnstitutunda, sonra isə Kino
Akademiyasında təhsilini davam etdirmişdir.
1941-ci ildə
Böyük Vətən müharibəsi başlananda şair
könüllü olaraq orduya getmiş, Krım cəbhəsi qəzetinin
redaksiyasında həqiqi hərbi xidmətə
başlamışdır. Davadan sonrakı
müxtəlif illərdə Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının sədri, respublikanın kino naziri vəzifələrində
çalışmış, 60-cı illərdə Azərbaycan
Ensiklopediyasının baş redaktoru olmuşdur. R.Rzaya
1960-cı ildə xalq şairi adı verilmiş, 1980-ci ildə
isə o, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı fəxri adına layiq görülmüşdü. Şair həm də fəal ictimai xadim idi. Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin deputatı, Asiya və Afrika xalqları ilə həmrəylik
Cəmiyyəti Azərbaycan Şurasının sədri, M.Ə.Sabir
Komissiyasının sədri kimi də onun ictimai fəaliyyəti
çox səmərəli olmuşdur.
Ölkəmizin
beynəlxalq qarşılıqlı ədəbi əlaqələr
xəritəsinin genişlənməsində R.Rzanın
müstəsna xidmətləri vardı. Şairin əsərlərinin
tərcümə olunub nəşr etdirdiyi ölkələrin
natamam siyahısı belədir: Rusiya, fransa, İngiltərə,
Misir, Hindistan, Monqolustan, Polşa, Yuqoslaviya, Macarıstan, Səudiyyə
Ərəbistanı, İndoneziya, İran, İraq, Türkiyə,
Rumıniya, Bolqarıstan, Almaniya, nəhayət, Kanada…
Bəli, R.Rza
istedadlı və məhsuldar şair, fəal vətəndaş
olmağın şanını-şöhrətini, hörmət
və izzətini bir müddət yaşamışdı. O, bizim kimi adi insanlarla
müqayisədə qat-qat artıq qırış
bağlamış beyninin, böyük əhatə dairəsinə
malik duyğularının, zərif hisslərinin, qabarlı
barmaqlarının, yuxusuz gecələrdə, bəzən səksəkəli
gündüzlərdə ərsəyə gətirdiyi çox
qiymətli şeir və poemalarının səbəbinə
həmişə oxucu məhəbbəti ilə əhatə
olunmuşdur. Lakin dostu, məsləkdaşı
olan məşhur bir qələm yoldaşının dediyi
kimi, "şair olan qəm də yeyir". R.Rzanın
özü də bu barədə yaxşı yazıb:
Mən hansı xanədə
tutdumsa qərar,
Hər yetən
piyada "şah", "şah" eylədi.
Neyləyim ki, belə kür
taleyim var,
Məni nadanlara ürcah eylədi…
Əsl sənətkarlar
mühiti, insanı, təbiəti, ictimai fakt və hadisələri
bizim kimi adi nəzərlə görməklə yanaşı,
bütün bunlara bir də qəlbin gözü ilə baxa
bilirlər. Şairin zəngin duyğular aləminin bir növ
lokatoru təsiri bağışlayan bu gözlərin
görüm dairəsi son dərəcə vüsətli olur.
Sənətkar bir çox hallarda adi bir təbiət, yaxud cəmiyyət
hadisəsində elə dərin mənalar, elə rənglər,
təkraredilməz çalarlar görür, öz əhval-ruhiyyəsinə,
daxili aləminə, fikir və məqsədinə uyğun tərzdə
onları elə təravətlə ifadə edir ki, oxucunu yenicə
doğulmuş poeziya faktı qarşısında heyran qoyur.
Bu poeziya faktı həyatın, insanlar arasındakı
münasibətlərin işıqlı, gözəl, təqdirə,
sevgiyə layiq cəhətlərinə də aid ola bilər, qaranlıq, quzey, eybəcər, tənqid
və nifrətə layiq cəhətlərini də əhatə
edə bilər. Əsl məsələ sənətkarın
mövqeyində, sənətin səviyyəsindədir.
***
R.Rza, hərbi istilahla desək,
bir radar həssaslığı ilə duyur, bəzən də
efir dalğalarından eşidirdi ki, ermənilər çox
ağır nəticələrə aparıb çıxara
biləcək fitnəkar planlar cızır, xaricdəki
antitürk, antiazərbaycan havadarlarının, erməni mənşəli
milyarderlərin təhriki ilə "yersiz gəldi, yerli,
qaç" məsəlində olduğu kimi, Azərbaycana
qarşı ərazi iddialarını gerçəkləndirmək
üçün fürsət gözəlyirlər. Şairin əziz dostu, görkəmli alim, bizim
çoxumuzun müəllimi olmuş Abbas Zamanov hələ
1958-ci ildə eyni radar həssaslığı ilə nankor
qonşunun Naxçıvan iddialarını böyük bir
yığıncaqda faş edərək universitet müəllimliyindən,
partiya biletindən məhrum qalmışdı. Sovetlərin
o zamankı bədnam rəhbərliyi R.Rza və A.Zamanovu
gözümçıxdıya salmaqdansa onların
vurduqları həyəcan təbilinə vaxtında, obyektiv
reaksiya nümayiş etdirib elə o zamankı meyarlarla hadisələrə
siyasi qiymət versəydilər, 80-ci illərin sonları,
90-cı illərin əvvəllərində bütün
Qafqazın məruz qaldığı faciələrin
miqyası bu qədər geniş olmazdı.
1980-ci ildə
yazdığı "Şuşam mənim" şeri R.Rzaya
çox baha başa gəlmişdi, onu millətçi kimi
damğalamışdılar.
…Könüllərdə
neçə-neçə mahnıların
zümzüməsi, sözü qalıb.
Sənin doğma
torpağında
neçələrin gözü qalıb.
Bəd əllərin kükrətdiyi
alovlardan diri çıxdın,
ey səməndər, həyat
quşu!
Sən beləsən,
bu adla da qalacaqsan,
Şuşam mənim!
Mətanətlə, dəyanətlə,
səxavətlə
qoşam mənim!
Yüz bir şəhər
adı çəkim,
Söylə, sənə tay olarmı?
Vətən adlı doğma
yurddan
Püşk
olarmı, pay olarmı?
***
Vaxtilə bənzərsiz
satirikimiz Sabirdən bəhs edən "Xalq şairi"
adlı miniatür poemasında R.Rza gərgin dramatik səhnələrin,
dərin psixoloji sarsıntıların təsviri vasitəsilə,
böyük inandırıcılıq qüvvəsilə belə
bir mətləbi əsaslandırmışdı ki, lap dərinlərə
işləmiş rişələri, kökləri vasitəsilə
xalqla, onun taleyilə bağlanan, insan mənəviyyatının
tərcümanı olan əsl bədii sözün əbədilik
məskəni onu oxuyanların ürəyi və beynidir. Müəllifinin varlığı ya yoxluğu,
divanının itməsi, yaxud kitabının təsadüfən
yanması da əsl şair kəlamının taleyini həll
etməyə, onu yoxluğa, unudulmağa məhkum etməyə
qadir deyil. Əlyazmaları yanmır deyiblər.
Bu əsərlər zaman keçdikcə
möcüzəli bir tərzdə meydana çıxır,
yeni həyat kəsb edir, daha da təravətlənir,
büllurlaşır, daha geniş yayılır və daha
çox oxucunun ideya-estetik dəyərlər kəşkülünə
daxil olur.
Mən təkcə
Azərbaycan poeziyasının deyil, dünya şerinin də
üfüqlərində R.Rza sənətinin zamanın
sınaqlarından çıxmış ən yaxşı
nümunələrini görür və şairin müasiri,
oxucusu olub bir zamanlar onunla şəxsən ünsiyyət
saxlamış bir ədəbiyyatşünas kimi bunun
üçün qanuni iftixar duyğusu yaşayıram.
Tərcümeyi-halına
yaxşı bələd olanlar bilirlər ki, Rəsul müəllim
bir neçə ali məktəbə daxil
olsa da, onların heç birini bitirməmişdi. Bununla belə,
tam ali təhsil haqqında heç bir
diplomu olmayan şair ədəbiyyat, tarix, fəlsəfə,
milli münasibətlər, ədəbi əlaqələr,
psixologiya, dil və bədii tərcümə problemləri sahəsində
çox zəngin biliklərə malik idi. Dərin
və ardıcıl məntiqi təfəkkür sahibi olan
R.Rza vacib elmi-ədəbi müzakirələrdə çox
vaxt öz mübarizlərinə qalib gələrdi. Bu
deyilənlərin işığında başa düşmək
olar ki, hansı səbəbə görə R.Rza ötən əsrin
30-cu illərində Bakının iki ali məktəbində
dialektik və tarixi materializm fənlərindən dərs demişdir.
Təsadüfi deyil ki, şairin həyat və
yaradıcılığına, Azərbaycan poeziyası
tarixində novator mövqeyinə, bütünlükdə sənətinin
sirlərinə və ədəbi baxışlarına dair məqalə,
kitab, monoqrafiya və dissertasiya yazmış onlarla elmlər
namizədi və elmlər doktoru öz diplomları ilə
haqlı olaraq həm də məhz R.Rzanın əsərlərinə
borcludurlar.
İmamverdi Əbilovun
1960-da, Məsud Əlioğlu ilə Qulu Xəlilovun 1960-da,
Gülrux Əlibəyovanın 1970-də, Arif Abdullazadənin
1970-də, Bağır Bağırovun 1973-də, Rahid Xəlilovun
1987-də, Anarın 1992-də ("Sizsiz"), yenə də
onun 2002-də ("Mübarizə bu gün də var"),
kitabları, Yaşar Qarayev, X.Rza Ulutürk, Şamil Salmanov və
digər müəlliflərin müxtəlif illərdə
buraxılmış 100-lərlə sanballı məqaləsi
rəsulşünaslığın hələlik ilk nümunələri,
belə demək mümkündürsə, təməl
daşlarıdır. İnanıram ki,
böyük xalq şairimiz haqqında fundamental tədqiqatların
aparılacağı bundan sonrakı onilliklərdə də
alimlərimiz adı çəkilən və çəkilməyən
bu mənbələrə dönə-dönə müraciət
edəcək, R.Rza həqiqətlərini araşdırarkən
onlardan dönə-dönə barınacaqlar.
***
Böyük Vətən
müharibəsi illərində də şairin müntəzəm
olaraq çap etdirdiyi antifaşist şeir, publisist məqalə,
oçerk və hekayələr çox aktual səslənirdi. Rəsul Rzanın cəbhədə
olduğuna, ordu qəzeti redaksiyalarında işlədiyinə,
əsgər qəzetinin növbəti nömrəsinə
material gətirmək üçün atəş yağmuru
altında birbaşa ön xəttə, səngərlərə
getdiyinə dair cəbhə mətbuatında, Bakıda və
Moskvada çap olunmuş məqalələrdə, arxiv sənədlərində
maraqlı faktlar, məlumatlar vardır.
Krım cəbhəsində
R.Rzanın çalışdığı "Qələbəyə
doğru irəli!" qəzeti redaksiyasının yerləşdiyi
bina, ətrafındakı başqa hərbi obyektlərlə
yanaşı, hər gün bir neçə dəfə
faşist təyyarələrinin hücumuna məruz
qalırdı. Məhz belə şəraitdə
cəbhəçi şairin "Vətən",
"İntiqam! İntiqam!", "Azərbaycanlı
döyüşçülərə", "Dörd
yüz on altı", "Bəxtiyar" kimi yaşarı
şeirləri, odlu-alovlu məqalələri, oçerk və
hekayələri, uzun müddət səhnələrdən
düşməyən "Vəfa" pyesi, habelə
"Leytenant Bayramın gündəliyi" kimi publisist əsərləri
yaranır, adamlarımızı intiqama
çağırırdı. Qələbədən uzun illər
sonra yazıb adını o üzücü davanın davam
etdiyi günlərin sayı ilə "1418" deyə
möhürlədiyi sanballı poemasının əsas məqamlarını
da şair elə bu zaman, bilavasitə cəbhədə dəhşətli
bomba, mərmi partlayışları, çovuyan güllələr,
saçmalar altında görüb-yaşamış,
düşünüb-daşınmışdı. Uğurla
seçilmiş "Birinci gün", "Qızıl
Meydanda parad", "Neva sahilində", "Buhenvald",
"Dönüş", "Partizanlar", "Tarmar",
"Reyxstaqın son günü", nəhayət, "Qələbə!"
kimi səciyyəvi başlıqlar altında təsvir etdiyi
epoxal hadisələr əsasında R.Rza öz poemasında bəşər
tarixinin ən böyük dəhşətlərindən olub
həm də əlbəttə, əzəmətli qəhrəmanlıq
rəmzi kimi tariximizə düşmüş Böyük Vətən
müharibəsinin bir poemanın hüdudları daxilində
ibrətamiz poetik salnaməsini yaratmışdı.
Bəkir NƏBİYEV
Akademik
(Ardı gələn sayımızda)
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 14
may.- S.1, 4.