Cəfər Xəndan klassiklərimiz
haqqında
Cəfər Xəndanın ədəbiyyata
gəldiyi illər (1930-1950) yeni ruhlu, yeni məfkurəli ədəbi
prosesin çox sürətlə inkişaf etdiyi bir dövr
idi. Yeni şerin, yeni nəsrin və yeni dramaturgiyanın yeni
üfüqlər fəth etdiyi kimi, yeni ədəbi tənqid
də bu inkişafı ardıcıl olaraq tənzimləyir, təhlil
və təqdir edirdi.
Ədəbiyyatşünaslıqda Məmməd Arif, Mikayıl Rəfili, Əli Nazim, Həmid Araslı, Feyzulla Qasımzadə, Məmməd Cəfər, Mir Cəlal, Cəfər Xəndan və b. həm klassik irsi tədqiq edir, həm müasir yazıçıların yaradıcılıq laboratoriyasını öyrənir, onları zamanın tələbi səviyyəsində dəyərləndirirdilər. Bunlardan biri də C.Xəndan idi. Belə ki, o, həm müasirləri ilə ayaqlaşan şeir də yazır, gündəlik ədəbi duruma mətbuatda münasibətini də bildirir, eyni zamanda, müəllimlik edir, dərsliklər yazır və hətta rəsmi vəzifələr də (o zamankı APİ, sonra ADU-da rektor) aparırdı.
C.Xəndan müasir ədəbi prosesi diqqətlə izlədiyi kimi, eyni zamanda klassik irsi də mükəmməl öyrənir və mətbuatda ardıcıl çıxışlar edirdi. Həm klassiklərin, həm də müasirlərinin ədəbi-nəzəri fikrinə yiyələndiyi və qarşılıqlı izlədiyi üçün məktəblərimizdə də ədəbiyyat nəzəriyyəsi dərsliyini məhz Cəfər Xəndan yazmışdır.
Görkəmli ədəbiyyatşünasın məqalələrinin bir qismini oğlu mərhum şairimiz Rəfiq Zəka 1972-ci ildə kitab kimi çap etdirmişdir. Həmin kitabda müəllifin həm klassiklərimiz, həm müasirlərimiz, həm də ədəbiyyatın ədəbi-nəzəri problemlərinə dair məqalələri toplanmışdır. Həmin məqalələrdən aydın duyulur ki, C.Xəndan müasir ədəbiyyatla nəfəs aldığı kimi, klassik irsi də diqqətlə izləmiş, Nizami, M.F.Axundov, C.Məmmədquluzadə, M.Ə.Sabir, M.Hadi, Ə.B.Haqverdiyev, A.Səhhət, C.Cabbarlı haqqında çox dəyərli, ümumiləşdirilmiş fikirlər söyləmişdir.
Bəllidir ki, 1930-cu illərin ikinci yarısından başlayaraq dahi Nizami Gəncəvinin anadan olmasının 800 illik yubileyinə o zamankı SSRİ-də və dünyanın mütərəqqi fikirli ölkələrində hazırlıq gedirdi. Lakin alman-sovet savaşı yubileyi dayandırdı, bəzi tədbirlər görülsə də, yubiley yarımçıq qaldı və 1947-ci ildə keçirildi. C.Xəndanın məqaləsi də elə bu ərəfədə çap olundu. Yubileyə hazırlıqda fəal iştirak edən C.Xəndan məqalədə görülən və görüləcək işlər haqqında müfəssəl bilgi verir və Nizami "Xəmsə"sinin müxtəsər məğzini açır, şairin ədəbi-mədəni-sosial və fəlsəfi dünyagörüşünü dəyərləndirir, eyni zamanda, lirik şeirlərinin həcmi haqqında da qənaətlərini söyləyir.
Məqalə, ümumiyyətlə, şairin həm yubileyi, həm də ədəbi irsi haqqında aydın təsəvvür yaradır.
Cəfər Xəndanın elmi-nəzəri məqalələrindən biri Mirzə fətəli Axundova həsr olunmuşdur. Azərbaycan klassiklərindən biri - dahi mütəfəkkir və filosof M.F.Axundovun dünyadan köçməsinin 60 illiyinə həsr etdiyi bu yığcam məqalədə C.Xəndan onun ədəbi irsi haqqında müxtəsər bilgi verdikdən sonra böyük ədibi Şərqdə dramaturgiyanın banisi, yeni mündəricəli nəsrin yaradıcısı, dərin məzmunlu traktatında qaldırdığı problemlərin mahiyyət və məzmununu açır. Axundovu şair, nasir, dramaturq və tənqidimizin bünövrəsini qoyan nəzəriyyəçi kimi səciyyələndirir. Zamanına görə ateist baxışlarını bəzən qabartsa da, Axundovun dünyagörüşünə düzgün yanaşmış, onu sənətdə yenilikçi və islahatçı kimi doğru dəyərləndirmişdir. M.f.Axundovun yaratdığı bu ədəbi məktəb sonrakı ədəbi şəxsiyyətlərə ciddi təsir göstərmiş, M.Ə.Sabir və Mirzə Cəlil kimi realistlər ustalıqla davam etdirmişlər.
C.Xəndan M.Ə.Sabir haqqında həm məqalələr yazmış, həm də "Sabir yaradıcılığının sənətkarlıq xüsusiyyətləri" adlı 436 səhifəlik, Sabirin adına layiq monoqrafiya yazmışdır.
Müəllif "Fəxrimiz" adlı məqaləsində Sabir satirasının bəzi məqamlarına diqqəti yönəldir və onun yaşadığı dövrdə üç inqilabın baş verdiyini, lakin məğlub olsa belə, sabaha ümid doğurduğunu önə çəkmişdir.
C.Xəndan Sabir irsi ilə uzun illər məşğul olmuş və onun haqqında yazdığı monoqrafiyada şairin poetikası, yaradıcılığında tendensiya və ifşa üsulları, ümumiyyətlə şeir və şair haqqında, şairin romantikası, Sabir yaradıcılığında folklordan və canlı xalq ifadələrindən istifadə yolları adlı fəsillərdə geniş və ətraflı bəhs etmişdir.
Qeyd edək ki, C.Xəndanın vəfatından sonra çap olunan bu monoqrafiyaya qədər də şairin haqqında xeyli dəyərli məqalə və monoqrafiyalar yazılmışdır. Ancaq Cəfər Xəndanın bu dəyərli monoqrafiyası öz həcmi və mükəmməlliyi ilə seçilir.
Sabir satirasının bir sıra özəlliklərindən geniş bəhs edən C.Xəndan şairi yalnız satirik və ifşaçı kimi deyil, həm də romantik şair kimi də təqdir edir. Müəllif dəlillərlə tənqidi realizmlə romantik duyğuları çarpazlaşdırır.
Mirzə Cəlildən ("Mirzə Cəlil") söhbət açan müəllif onun Molla Nəsrəddinin adını təxəllüs götürməsinin və jurnalının adını "Molla Nəsrəddin" qoymasını açıqlayır. Çünki Molla Nəsrəddin adı bütün Şərq dünyasında və müəllifin dediyi kimi, islam aləmində məşhur idi, həm də Molla Nəsrəddin xalqın öz dilində danışırdı. Xalqın dilini qorumaq üçün Molla Nəsrəddinin dili lazım idi.
C.Xəndan bu yığcam və məzmunlu məqaləsində millətin qəflət yuxusundan oyanması haqqında Mirzə Cəlilin necə böyük amallarla yaşadığını felyetonlarından gətirdiyi tutarlı misallarla təsbit edir.
Abbas Səhhət poeziyasından söhbət açan C.Xəndan şairin vətənpərvərlik ruhunda yazdığı şeirləri önə çəkir, onu Sabirlə yanaşı xatırladır. Sabirlə Səhhətin yaradıcılıq üslubları müxtəlif olsa da, amalları eyni idi.
Cəfər Xəndan daha çox tədqiqatçıların fikrini A.Səhhətin ədəbi irsini diqqətlə araşdırmağa və şairə obyektiv qiymət verməyə yönəldir. Çünki bəzi tənqidçilər "A.Səhhətin yaradıcılığı ziddiyyətlidir, panislamizm təsirinə qapılır, real mübarizələri görmür" - kimi şairə xas olmayan fikirlərdən irəli gedə bilmirdilər.
C.Xəndan onları şairin milli ruhlu şeirlərinə və "Əhmədin qeyrəti" poemasına yönəldir və şerindən belə bir misal da çəkir:
Şişə çəksəz diriykən ətimi
Atmaram mən Vətəni, millətimi.
Məsləkim tərcümeyi-halımdır,
Lütf-haqq qareyi-amalımdır.
Müəllif diqqəti A.Səhhətin romantikasına yönəldir, onun poetik vüsətini önə çəkir və yüksək dəyərləndirir. Eyni zamanda, Səhhətin tərcüməçilik fəaliyyətinə diqqəti cəlb edir. Beləliklə, Cəfər Xəndan Səhhətin zəngin yaradıcılığını; şeirlərini, pyeslərini, uşaq əsərlərini bütövlükdə araşdırıb doğru-düzgün qiymətləndirməyi ehtiva edir.
1957-ci ildə Abbas Zamanov Məhəmməd Hadinin "Seçilmiş əsərləri"ni Azərbaycan Dövlət Universitetinin nəşriyyatında çap etdi. Bu münasibətlə Cəfər Xəndan M.Hadinin əsərlərinin 20-ci illərdən sonra ilk dəfə çap olunduğunu xatırladıb xüsusi məqalə yazdı.
Cəfər Xəndan kitaba daxil olmuş şeirlərin məziyyətlərindən, şairin romantik duyğularından, eyni zamanda, dilinin qəlizliyindən, ərəb-fars tərkiblərinin çoxluğundan bəhs etməklə, sadə və aydın dildə yazılmış şeirlərini də təqdir edir və misal da göstərir:
Məyus olma, amandır,
Məyus olmaq yamandır.
Qorxaq diləksiz yaşar
Millətim qəhrəmandır.
Məqalə müəllifi
tərtibin bəzi nöqsanlarını da haqlı olaraq
göstərir və gələcək nəşrində təkliflərini
də verir, kitaba daxil olmayan bir sıra şeirlərin mənbəyini
də göstərir. Tənqidçi kitaba verilən
lüğətin nöqsanlarını da qeyd edir.
Bütövlükdə isə kitabın nəşrini təqdir
edir.
Cəfər Xəndan 1955-ci
ildə ali məktəblər üçün "XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" dərsliyi
yazdı. Dərsliyin əvvəlində XX əsr mətbuatını
ideya istiqamətinə görə təsnifləşdirib təhlil
edən müəllif demokratik mətbuatın məramını
önə çəkib təqdir edir. Müəllifləri isə
əqidəsinə görə ayırmadan hər biri
haqqında ümumiləşdirilmiş oçerklər
vermişdir; Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər
Sabir, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəriman Nərimanov,
Məmməd Səid Ordubadi, Mirzə Əli Möcüz Şəbustəri,
Əliqulu Qəmküsar, Əli Nəzmi, Süleyman Sani
Axundov, Abdulla Şaiq, Abbas Səhhət, Məhəmməd Hadi.
Əslində bu sənətkarların
yaradıcılıq üslubları müxtəlif olsa da, məramları
çökməkdə olan Romanovlar sülaləsindən milləti
xilas etmək, xalqlar və millətlər arasında
hüququnu və yerini müəyyənləşdirmək
idi.
Dərslik müəllifi hələlik
qarşısına belə bir məqsəd qoymuşdur ki, XX
yüzildə yazıb-yaradan bu görkəmli sənətkarların
ədəbi-bədii yaradıcılıqları ilə ali məktəb
tələbələrini
Cəfər Xəndanın dərsliyə
daxil etdiyi yazarların əksəriyyəti "Molla Nəsrəddin"
jurnalının ətrafına toplaşanlar idi və
onların məsləki də bəlli idi; milləti qəflət
yuxusundan, xurafatdan oyatmaq, kütləni maarifləndirmək,
yoxsullara haqqını anlatmaq, balalarını məktəbə,
təhsilə təşviq etmək, millətin müxtəlif
zümrələrini sabahkı inqilabi mübarizəyə
hazırlamaq. Bu yöndə demokratik mətbuatın fəaliyyəti
və mübarizəsi əvəzsiz idi.
Buna görə də müəllif
"Molla Nəsrəddin" jurnalına xüsusi yer
ayırmışdır. Jurnalın nəşrinin
hazırlanması haqqında yığcam bilgi verən müəllif
onun elə birinci nömrəsində məramını önə
çəkmiş və Mirzə Cəlilin məşhur kəlamını
yada salır: "Molla Nəsrəddin"i zəmanə
özü yaratdı" - deyir, şəraiti də izah edir:
"Və elə ki, fürsət ələ düşdü,
o zaman kı, azadi-tələb firqələr müharibədən
zəif düşmüş Nikolay hökumətinin
üstünə hücuma başladılar, o vaxt biz də
vaxtdan istifadə edib, özümüz üçün bir zəminə
axtardıq ki, orada biz də öz dərdlərimizi deyə
bilək".
Mirzə Cəlil jurnalın
adı kimi üslubca desək, satira yolunu seçdi. C.Xəndan
satira janrının bir sıra özəlliklərini önə
çəkərək jurnalın ətrafına da bu
üslubda yazan ədib və şairlərin
topladığını vurğuladı.
Cəfər Xəndan
"Molla Nəsrəddin"lə yanaşı o zamankı
demokratik mətbuat haqqında da müfəssəl bilgi verir və
müəlliflərlə əməkdaşlığına
xüsusi diqqət yetirirdi.
"Molla Nəsrəddin"dən
xeyli sonra "Zənbur", "Kəlniyyət",
"Tuti", "Babayi-Əmir" kimi demokratik məsləkli
jurnalların nəşrini də təqdir edən müəllif
onların səhifələrində gedən yazılara diqqəti
cəlb edir.
Cəfər Xəndan dərsliyə
daxil etdiyi hər bir yazıçı haqqında zəngin məzmunlu
oçerk, onların həyatı və yaradıcılıq
qayəsi haqqında ümumiləşdirilmiş bilgi
vermişdir. Müəllif öncə "Molla Nəsrəddin"i
ərsəyə gətirən Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında ətraflı və məzmunlu oçerklə
yanaşı Mirzə Cəlilin XX yüzilin əvvəlindən
başlayaraq ictimai-siyasi və ədəbi-bədii mühitdə
geniş fəaliyyəti, gərgin
yaradıcılığı, həyatının əsas məqamları,
nəsr yaradıcılığı, dramaturgiyası, eləcə
də "Ölülər", "Anamın kitabı",
"Kamança", "Dəli
yığıncağı", "Danabaş kəndinin məktəbi"
əsərlərinin ətraflı təhlilini vermişdir.
Həmin illərdə Mirzə
Cəlilə qarşı cəmiyyətdə ikili münasibətin
kök saldığını yada salsaq, C.Xəndanın bu təqdiredici
məqaləsi tələbələr üçün
çox dəyərli və məqbul idi.
"Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbinə mənsub olan sənətkarlardan
biri Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevdir. Cəfər Xəndan
Haqverdiyevin 40 illik ədəbi yaradıcılıq fəaliyyətinə
çox diqqətlə yanaşmış, onun həyatının
əsas məqamlarını,
yaradıcılığının ayrı-ayrı mərhələlərini
ümumiləşdirib məzmunlu bir oçerk
yazmışdır. Tədqiqatçı Haqverdiyevin
yaradıcılıq fəaliyyətini üç dövrə
bölür:
1. 1882-ci ildən 1905-ci il rus
inqilabına qədər;
2. 1905-ci il rus inqilabından
1920-ci ilə qədər;
3. 1920-ci ildən 1933-cü
ilə - vəfatına qədərki dövr.
Hər dövrün müxtəsər
xülasəsini verən müəllif "Hacı Daşdəmir",
"Yeyəsən qaz ətini, görəsən ləzzətini",
"Dağılan tifaq", "Bəxtsiz cavan", "Pəri
Cadu" və "Ağa Məhəmməd şah Qacar"
pyesini təhlil etmişdir. Bu pyeslər C.Xəndanın qeyd
etdiyi kimi, Haqverdiyevi bir dramaturq kimi tanıtmışdır.
C.Xəndan bu əsərlərin ideya-bədii məziyyətlərini,
sənətkarlıq səviyyəsini də üzə
çıxarıb dəyərləndirmişdir.
Ə.Haqverdiyev ədəbi fəaliyyətinin
3-cü mərhələsində də irili-xırdalı
yazdığı "Millət dostları", "Kimdir
müqəssir", "Ac həriflər", "Xəyalat"
və başqa pyeslərini yazmışdır. C.Xəndan bu
pyeslərə də müxtəsər diqqət yetirdikdən
sonra sonrakı mərhələdə ədibin daha çox nəşr
əsərlərinin bəzi özəlliklərini önə
çəkir. Xüsusən "Şeyx Şaban",
"Marallarım", "Xortdanın cəhənnəm məktubları"
əsərlərinin məziyyətlərini üzə
çıxarır. C.Xəndan bütövlükdə
Haqverdiyev ədəbi irsinin başlıca özəlliklərini
ümumiləşdirməklə 40 illik fəaliyyətini
yüksək dəyərləndirmişdir.
Müəllif Nəriman Nərimanovun
ictimai-siyasi, ədəbi-bədii fəaliyyətinə
xüsusi fəsil ayırmışdır. Qeyd edək ki,
1930-cu illərin sonlarından başlayaraq N.Nərimanovun
adı heç bir rəsmi sənəd olmadan qadağan
edilmişdir. 1950-ci illərin ortalarından başlayaraq Nərimanov
yenidən xatırlanır və tədqiq edilir.
C.Xəndan məqalənın
birinci hissəsində N. Nərimanovun həyatı, təhsili,
daha çox Bakıda, Həştərxanda, Moskvada
ictimai-siyasi fəaliyyəti haqqında mənbələrə
əsaslanan bilgi verir, həm də bir həkim kimi xidmətini
dəyərləndirir.
İkinci hissədə ədəbi-bədii
yaradıcılığından bəhs edir və göstərir
ki, Nərimanov mollanəsrəddinçilərə yaxın
olan realist məfkurəli ədibdir. O, üç dram əsərinin,
bir povest və romandan əlavə xeyli felyeton və publisist əsərlər
yazmışdır.
C.Xəndan
"Nadanlıq", "Şamdan bəy", "Nadir
şah" pyeslərinin hər birindən ayrıca bəhs
etmiş, pyeslərdə qaldırılan problemlərə də
nəzər yetirmişdir. Eləcə də "Bahadır və
Sona", "Pir" əsərlərinin də təhlilini
vermişdir.
Müəllif N.Nərimanovun
mollanəsrəddinçilərlə əlaqələrinə
də müəyyən yer ayırmış, onlara olan
hüsn-rəğbətini
aydınlaşdırmışdır. Cəfər Xəndan
N.Nərimanovun ictimai-siyasi və ədəbi-bədii fəaliyyətinə
ilk dəfə olaraq hörmət və ehtiramla
yanaşmış, onun xalq qarşısındakı xidmətini
yüksək dəyərləndirmişdir.
Böyük romanlar müəllifi
M.S.Ordubadinin zəngin ədəbi-bədii fəaliyyətinə
diqqətlə yanaşan C.Xəndan ədibin həyat və fəaliyyətinin
vacib məqamlarını üzə çıxarmağa nail
olmuşdur. Müəllif Ordubadinin satirik şeirlərinə
və felyetonlarına diqqəti yönəltdikdən sonra iri
həcmli romanlarının ideya mündəricəsini
açmağa nail olmuşdur: "Bədbəxt
milyonçu", dörd cilddən ibarət "Dumanlı Təbriz",
"Döyüşən şəhər", "Gizli
Bakı" və iki hissədən ibarət
"Qılınc və qələm" romanları
haqqında yığcam bilgi verir. Və bu əsərlərlə
Azərbaycanda tarixi roman janrının əsası
qoyulduğunu qeyd edir.
Ordubadinin arxivi ilə
yaxından
Şeirlərini Sabirin satirik
üslubunun təsiri ilə davam etdirən M.Ə.Möcüz
Şəbüstərinin həyat və
yaradıcılığı haqqında ilk dəfə olaraq Cəfər
Xəndan bilgi verir. Və onu da qeyd edir ki, Rusiyada baş verən
inqilabi hərəkat İranda da özünü göstərirdi.
Bu da Möcüz kimi sənətkarların
yaradıcılığına ciddi təsir göstərirdi.
Belə bir məqamda Möcüz ana dilində şeirlər
yazır, İran irticasını, kütlənin geriliyini,
ağır güzəranını,
savadsızlığını, qadınların dözülməz
şəraitini şairin dili ilə kəskin şəkildə
tənqid edirdi. C.Xəndan Möcüzün satirik şair kimi
bütün yaradıcılıq fəaliyyətini yüksək
qiymətləndirir, "Molla Nəsrəddin"lə əlaqəsinə
geniş yer verir. Sabirlə Möcüzün üslub və
mövzu yaxınlığını müqayisə edir,
maraqlı nəticələrə gəlir.
"Molla Nəsrəddin"
ədəbi məktəbinin görkəmli nümayəndəsi
satirik şair Əli Nəzmi irsinə nəzəri cəlb edən
C.Xəndan onun "Molla Nəsrəddin" jurnalından əlavə
"Zənbur", "Bəhlul", "İqbal",
"Tərəqqi" jurnal və qəzetlərində
iştirakını izləmiş, Sabirdən sonra ən
istedadlı satirik kimi səciyyələndirmişdir.
C.Xəndan Sabirlə Əli
Nəzmini misallarla müqayisə edib bir-birinə çox
yaxın olduğunu təsbit edir və C.Məmmədquluzadədən
gətirdiyi bir məşhur fikri yada salır: "Mövzu və
məzmunda müştərək olmalarından savayı
"Molla Nəsrəddin"ə müxtəs bu iki ləzzətli
şairi kəlamın məzə və şirinliyi barəsində
biz həmişə bir-birinə oxşatmışıq… Biz
bunu qəti deyə bilərik ki, "Molla Nəsrəddin"
dünyasında "Molla Nəsrəddin"ə yaraşan
şivənin məzəliliyi və duzluluğunda, məharət
və lətafətdə Sabirə yavuq gələn və ona əvəz
olan birinci Məşədi Sijimqulu Kefsiz olubdur".
C.Xəndan Mirzə Cəlilin
bu fikirlərini davam etdirərək Əli Nəzminin felyeton və
satirik şeirlərinin bütün məziyyətlərini izləyib,
onu XX əsrin böyük satiriki kimi dəyərləndirir.
C.Xəndan XX əsr ədəbiyyatında
S.S.Axundovun və A.Şaiqin yaradıcılığına
xüsusi səhifələr ayırmış, S.Sanini hekayə
ustası və dramaturq kimi səciyyələndirmiş, ədibin
"Qorxulu nağıllar"ından ayrıca bəhs
etmişdir.
Müəllif A.Şaiqi
şair, nasir, dramaturq, maarif xadimi və uşaq ədəbiyyatının
ən yaxşı yaradıcısı kimi dəyərləndirmişdir.
Eləcə də C.Xəndan
Abbas Səhhət və Məhəmməd Hadinin həyat və
yaradıcılıqlarının ayrı-ayrı məqamlarını
önə çəkmiş, hər ikisini qüdrətli
söz ustadı kimi ümumiləşdirmişdir.
C.Xəndan XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatını və mətbuatını (əlbəttə,
20-ci illərə qədər) mükəmməl
araşdırmış, çox mürəkkəb, ziddiyyətli
dövrə aydınlıq gətirmiş, ədəbi
mühit haqqında aydın təsəvvür
yaratmışdır.
Qara Namazov
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 14 may.- S.5.