Gülxani Pənahın "Mir Cəlalın
elmi-nəzəri görüşləri"
monoqrafiyasının Azərbaycan Yazıçılar Birliyində
müzakirəsi haqqında
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin "Natəvan" klubunda
kitabın geniş müzakirəsi keçirilmişdir. Mərasimi
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin birinci katibi, xalq
şairi Fikrət Qoca açdı. Mir Cəlal irsindən,
böyük şəxsiyyət kimi onun fəaliyyətindən
danışdı, mütəfəkkir sənətkar kimi ədəbiyyat
tariximizdə tutduğu mövqeyi vurğuladı. Böyük
sənətkar, alim haqqında yazılmış
monoqrafiyanın elmi dəyərindən bəhs etdi.
Tədbirdə xalq
şairi Söhrab Tahir Mir Cəlalla bağlı xatirələrini
danışdı, kitabı Mir Cəlalın elmi fəalyiyətini
özündə əks etdirən qiymətli məxəzlərdən
biri kimi dəyərləndirdi. Vaxtilə Mir Cəlalın
dissertantı olmuş xalq şairi Söhrab Tahir Mir Cəlalın
klassik ədəbiyyatımıza qayğı və diqqətini
önə çəkdi. Onun Nizami irsi haqıqnda dəyərli
fikirlərini yada saldı. "Yeddi gözəl" əsərinin
qəhrəmanı Bəhram şah obrazının təhlilində
orijinal fikirlərini, eləcə də əsərin ilk dəfə
məhz Mir Cəlal tərəfindən nəsrlə tərcüməsini,
bu əsərin oxucular tərəfindən daha gözəl mənimsənilməsi
üçün göstərdiyi diqqəti, tərcümədəki
dil-üslub sadəliyini vurğuladı. Bu nəsr əsərinin
Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri ilə
bağlı şəkildə təhlilini tədqiqatçının
uğuru kimi dəyərləndirdi. Bunu adi tərcümə
deyil, orijinal tərcümə, yüksək poetik keyfiyyətlərə
malik nəzmlə yazılmış əsərin nəsrlə
ən yaxşı tərcüməsi adlandırdı. Mir Cəlalın
Nizami yaradıcılığı haqqında dəyərli nəzəri
fikirləri kimi qəbul edildiyini, Gülxani Pənahın bir tədqiqatçı
kimi bunu diqqətdən qaçırmadığını,
ilk nəsrlə tərcümə olunmuş Nizami irsinə Mir
Cəlalın qayğı və ehtiramının nəticəsi
kimi dəyərləndirməkdə haqlı olduğunu
bildirdi. "Nizami kimi klassik sənətkarın poetikayla zəngin
bir əsərini nəsrə tərcümə etmək
çox çətindir, olduqca çətindir. Bunun
üçün güclü poetik təfəkkürün
olmalıdır, əsərini tərcümə etdiyin
şairin bədii yaradıcılığı haqqında ətraflı
məlumata, güclü nəsr dili qabiliyyətinə malik
olmalısan. Mir Cəlal Nizami irsini dərindən bilirdi. Onun
"Yeddi gözəl" əsərindəki Bəhram
şah, slavyan şahzadəsi, şairin yaradıcı surətdə
qaynaqlandığı xalq ədəbiyyatı haqqında dəyərli
fikirləri var. Bu da göstərir ki, Mir Cəlal füzuli
irsinə olduğu kimi, Nizami irsinə də dərindən bələd
idi. O, Füzulinin sənətkarlığı haqqında
fundamental bir elmi əsər ortalığa qoydusa, Nizaminin irsinə
müraciət etməklə dünyada bəlkə də adi tərcümələrdən
tamamilə fərqli, zəngin bədii dil keyfiyyətlərinə
malik yeni bir əsərin varlığını təsdiq etdi.
Nizami sənətinin gözəlliyini oxucu qarşısına
çıxardı. Zəngin poetik çalarlara malik nəzmin
zəngin nəsrinin də peşəkar tərcüməçi
vasitəsilə mümkünlüyünü təsdiqləmiş
oldu. Həm də Füzuli kimi Nizaminin
böyüklüyünü də sübut etmiş oldu.
Gülxani Pənahın
"Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri"
monoqrafiyası ədəbiyyatşünaslıq elminə dəyərli
töhfədir. Müzakirədə qeyd olunmuşdur ki, tədqiqatçının
monoqrafiyanı "Yeddi gözəl"in tərcüməsi
ilə başlaması sənətkar haqqında söylənilən
fikirləri təsdiqləyir. Tədqiqatçı xanım elə
bil çətin anlaşılan, oxucuların çox zaman
oxumaqda maraqsız olduğu ədəbi-tənqidi əsərlərə
bir daha maraq yaratmış oldu. Etiraf edək ki, oxucular, adətən,
ədəbiyyatşünaslıqla bağlı əsərlərin
dilində olan gəlmə terminlərdən zinhardır. Gülxani
Pənah bu gəlmə terminlərdən uzaqdır. Sırf
ana dilimizdə yazır elmi monoqrafiyalarını da, təpədən-dırnağa
layla kimi sadə, ürəyəyatımlı
misralarını da… Mən bu monoqrafiyanı təkcə Mir Cəlalın
klassiklərimiz, öz müasirləri haqqında, eləcə
də dünya ədəbi simaları haqqında deyilmiş dəyərli
fikirlərin tədqiqatı kimi qiymətləndirmirəm, eləcə
də onların içində Mir Cəlalın da
byöüklüyü haqqında qiymətli əsər kimi dəyərləndirirəm.
Mir Cəlal müasiri olan M.S.Ordubadi, S.Vurğun, S.Rüstəm
yaradıcılığı haqqında yazıırdısa,
bu gün Gülxani Pənah onlarla bir dövrdə
yaşamış, onlarla birlikdə Azərbaycan ədəbi
prosesi kimi, ədəbiyyatşünaslıq elminin də
inkişafı üçün ömrünü şam kimi əridən,
onu çiyinlərində saxlamağa qüdrəti çatan
böyük sənətkarın
elmi-yaradıcılığı ilə oxucunu yetərincə
məlumatlandırır".
Filologiya elmləri
doktoru B.Əlibəyzadə Mir Cəlalın, onun zəngin
elmi-ədəbi irsini tədqiq edən Gülxani Pənahın
bədii, elmi yaradıcılığına bələd
olduğunu, millətinin, xalqının böyük sənətkarlarına
qayğı və ehtiramını vurğuladı. Gülxani
Pənahı Mir Cəlal irsinin təkcə tədqiqatçısı
kimi deyil, həm də ondan çox şey öyrənən
şagird kimi dəyərləndirdi. Mir Cəlal klassiklərimizə
- Nizamiyə, Füzuliyə, Axundova, Mirzə Cəlilə,
Sabirə, A.Şaiqə, S.Vurğuna, S.Rüstəmə və
digər onlarla sənətkarımızın bədii irsinə
necə qayğıyla yanaşmışdırsa, Gülxani Pənah
da o şəkildə həm klassiklərimizin, həm də
müasirlərimizin bədii, elmi sənətinə o
qayğı və ehtiramla yanaşır. Onu çoxumuz
şair kimi, ədəbiyyatşünas kimi
tanıyırıq, onun folklorşünaslıqla bağlı
onlarla dəyərli tədqiqat əsərləri var. Xalq irsimizin
tədqiq və araşdırılmasında da əməyi
böyükdür. Həm xalq irsinə, həm klassik sənətkarlarımızın
irsinə, həm də içində olduğu ədəbi
mühitə münasibəti, araşdırmaları zəngin
elmi yaradıcılığının nəticəsidir. Onun
bir publisist kimi fəaliyyəti böyükdür.
"Oğuz şəhidləri, itkinləri"
kitabını heç birimiz həyəcansız oxuya bilmərik.
"Xocalı, ay Xocalı" dram əsəri tarixdir,
Xocalı faciəsinin müdhiş gecəsinin
xronikasıdır. "Mir Cəlalın elmi-nəzəri
görüşləri" kimi fundamental qiymətli əsər
də onun qələmindən çıxıbsa, təəccüblənmirik.
Cəfakeş ana, alim, şair, publisist, əsl ziyalı Mir Cəlal
elmi irsinə bu şəkildə də yanaşmalı idi və
belə uğur da qazanmalı idi. Gülxani xanım
uzun-uzadı ümumilləşdirmələr aparmır,
apardığı tədqiqat işlərində
yazıçının, alimin gördüyü işin təhlil
və tədqiqatını aparır. Nəticə
çıxarmağı çox zaman elə bil oxucunun öhdəsinə
buraxır. "Mir Cəlalın elmi-nəzəri
görüşləri" əsərində bunun
şahidiyik. Aparılan elmi tədqiqat işinin məqsədi
Mir Cəlalın bütün elmi irsi haqqında oxucunu məlumatlandırmaq,
belə böyük şəxsiyyətin kim olduğunu
xalqına çatdırmaqdır".
Tənqidçi, f.e.d.
Vaqif Yusifli ədəbiyyatşünas alim kimi Mir Cəlalın
elmi yaradıcılığı, ədəbi tənqidi
görüşləri haqqında danışdı və
bildirdi ki, tədqiqatçı Gülxani Pənah Mir Cəlal
Paşayevin özündən əvvəl
yaşayıb-yaratmış bir çox görkəmli sənətkarların
sənət yolunu, sənətkarlıq keyfiyyətlərini,
onların dil-üslub xüsusiyyətlərini orijinal bir şəkildə
təhlil və tədqiq etdiyini araşdırmış,
böyük ədib və alimin bir ədəbiyyatşünas
kimi söylədiyi dəyərli fikirləri qələmə
almışdır.
"Kredo" qəzetinin baş redaktoru şair-publisist Əli Rza Xələfli G.Pənahın həm istedadlı şair kimi, həm də əməksevər ədəbiyyatşünas alim kimi fəaliyyətindən danışdı. Onun oxucu qarşısına həmişə dəyərli tədqiqat əsərləri çıxardığını vurğuladı. Bu əsərlər içində fundamental əsər kimi son əsərini - Mir Cəlalın 100 illik yubileyi münasibətilə ərsəyə gətirdiyi "Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri" monoqrafiyasını yüksək qiymətləndirdi: "Gülxani Pənah anadır, qadındır, gözəl ailə sahibidir, eləcə də bizim qələm dostumuz, istedadlı şairə, yüksək elmi təfəkkürə malik alimdir. Onlarla monoqrafiyanın müəllifidir. 60-cılar nəsli haqqında ən dəyərli monoqrafiyaların müəllifidir. Bir-birinə bənzəməyən sənətkarlarımızın orijinal yaradıcılığı haqqında orijinal əsərlər ortaya qoyan cəfakeş alimdir. Onun qələmindən çıxan "Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri" monoqrafiyasını oxumuşam. Mir Cəlalın yazıçı kimi də bütün yaradıcılığını təhlil və tədqiq etməyə qadir alimdir. Maraqlıdır ki, o, Mir Cəlalın elmi-tədqiqat əsərlərini tədqiqata çəkib. Kimsə irad tuta bilər ki, onu yazıçı kimi bu kitabda işıqlandırmayıb. Təbiidir. Çünki Mir Cəlal bir monoqrafiyaya sığan ədəbi-elmi irsi olan şəxsiyyət deyil. Tədqiqatçı alim, böyük nasir, hekayələr ustası, böyük bir alim ordusu yetişdirən pedaqoq, dəyərli ziyalıdır. Bir sənətkar, alim ömrü, fəaliyyəti haqqında onlarla əsər yazıla bilər. Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri şükürlər olsun ki, Gülxani xanımın bu monoqrafiyasında bütövlükdə əhatə olunub. O, Mir Cəlal elmi irsinə hər hansı bir problemdən yanaşmır. Fakt ortaya qoyur ki, Mir Cəlal böyük alim, nadir istedad sahibi, sovet imperiyasının hökm sürduyü bir dövrdə Azərbaycan klassik ədəbiyyatımızın təəssübkeşidir, böyük müəllimdir, əsl pedaqoqdur, güclü elmi-nəzəri təfəkkür sahibidir, bu sahədə bu qədər əsərlərin müəllifidir… Monoqrafiyada bir neçə cümlə ilə də olsa onun hansısa bir elmi irsinə də diqqəti yönəldə bilib. Monoqrafiyada Mir Cəlal haqqında təmtəraqlı cümlələr yoxdur, Mir Cəlalın kim olduğu ortadadır. Çoxumuz onu qüdrətli gözəl hekayələr, povest və romanlar müəllifi kimi tanıyırdıq. Bu kitabla bir daha Mir Cəlal Paşayevin bütün ömrü boyu, gecə-gündüz şam kimi ədəbiyyatımız, elmimiz üçün yandığının şahidi olduq. Gülxani Pənahın "Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri" kimi fundamental əsərini ancaq alqışlayıram, ona uğurlar arzulayıram, arzu edərdim ki, böyük sənətkarın bədii irsini də təhlil etsin. Gülxani Pənahın elmi əsərlərinin dili Söhrab əmi demişkən, könül oxşayır. Uğurlu, qiymətli tədqiqat əsərdir".
Şair Oqtay Rza Mir Cəlalın böyük alim kimi, yazıçı kimi ədəbiyyatımızın inkişafında rolundan danışdı, elmi - nəzəri irsilə bağlı yazılan bu elmi monoqrafiyanı yüksək qiymətləndirdi.
Digər çıxış edənlərdən Fikrət Sadıq, İ.Əliyeva, Ə.Ağalarov, M.Abdulla, Q.Nəcəfzadə, A.Taleh, N.Babayeva, kitabın redaktoru Arifə Arifqızı və başqaları kitab haqqında dəyərli fikirlər söylədilər.
Tədbirdə çıxış edən alimlər, ədəbiyyatşünaslar, şair və yazıçılar "Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri" monoqrafiyasını həm klassik, həm də XIX-XX əsrlərin ədəbi prosesləri, həmin dövrün Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı və bütövlükdə ümumtürk filoloji düşüncəsi üçün əhəmiyyətli bir hadisə adlandırdılar.
Kitabın elmi redaktorları f.e.d., prof. Qara Namazov, f.e.d., prof. İfrat Əliyeva, f.e.d., prof. Rüstəm Rüstəmzadədir. Kitab haqqında Cəlal Abdullayev "Mir Cəlalın elmi-nəzəri və ədəbi-tənqidi görüşlər sisteminə yeni baxış" adlı geniş məqalə ilə mətbuatda ("Ədəbiyyat qəzeti", 9 aprel 2010-cu il) çıxış etmişdir. Alim bu kitab haqqında fikirlərində bildirir ki, "G.Pənah yazıçının demək olar ki, bütün elmi-nəzəri, etik-estetik, ədəbiyyat tarixçiliyi, ədəbi-tənqid irsini tam və bütöv şəkildə alaraq etibarlı mənbələrə, qaynaqlara, zəngin elmi-nəzəri fakt və materiallara istinad edərək dərin araşdırmalar, müqayisələr, paralellər apararaq, necə deyərlər, Mir Cəlalın böyük alim, nəzəriyyəçi, ədəbiyyat tarixçisi, tərcüməçi, tənqidçi portretini bütün konturları ilə boya-boy, tam və bütöv kimi yaratmağa müvəffəq olmuşdur. Ona görə də bu müfəssəl portretə hansı tərəfdən baxsan, o tərəfdən bitkin və dolğun görünür. Ona görə də dərhal oxucuda xoş təəssürat yaradır, diqqəti çəkir. Mündəricat da düzgün qurulmuşdur: Giriş, "Yeddi gözəlin nəsrlə tərcüməsi", "Mir Cəlal və ədəbi irsimiz", "Mir Cəlal rus ədəbiyyatı haqqında", "Mir Cəlal Füzuli yaradıcılığı haqqında", "Azərbaycanda ədəbi məktəblər", "Mir Cəlal XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı haqqında", "Mir Cəlal "Ədəbiyyatşünaslığın əsasları haqqında" və s."
Tədbirə Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin dəvətilə respublikamızın dövlət telekanalları ilə media işçiləri dəvət olunmuş, həftə ərzində televizor efirlərində və mətbuat səhifələrində geniş işıqlandırılmışdır.
Gülxani Pənahın "Mir Cəlalın elmi-nəzəri görüşləri" kitabını böyük sənətkarın elmi irsinin tədqiqinə həsr olunmuş ilk fundamental əsər kimi dəyərləndiririk və bu monoqrafiyanın Azərbaycan Respublikasının ədəbiyyat sahəsi üzrə Dövlət mükafatına təqdim olunmasını dəstəkləyirik.
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibliyi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2010.- 28 may.- S.2-3.